Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verkeerde school vanwege geboortemaand


Mirreke,

Als een meisje huilt, wordt daar vaak minder een punt van gemaakt, het wordt snel getroost. Een jongetje dat huilt, krijgt sneller te horen dat jongens niet huilen. Ze lopen met hun verdriet in hun lijf naar huis, onbegrepen en vast.
Dat maakt hen minder flexibel en daardoor ' lastiger' in de klas.
'Het andere verhaal' komt omdat er vaak minder ruimte is voor hun gevoelens.

Ik heb begrepen dat meisjes in hun hormoonhuishhouding een stofje hebben dat hen 'ambiteuzer' maakt dan jongens waardoor jongens sneller hun koppie laten hangen, ( en zich afreageren). Misschien speelt het onbegrip voor hun emoties hierin ook een versterkende rol. Met als gevol dat het er wel in zit maar pas later tot uiting komt.

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 20:35

Moni

Het is duidelijk dat jij geen gemiddelde kinderen hebt en dan is het logisch dat je er nooit wat van gemerkt hebt maar toch is het heel logisch dat dit fenomeen wel bestaat.

Als we uitgaan van een normale groep 2 in juni vlak voor de zomervakantie op een school die de 1 jan grens aanhoudt dan bestaat die uit kinderen die nog maar 17 mnd op school zitten en dus in dec vijf zijn geworden en uit kinderen die bijna een jaar ouder zijn en in januari al zes werden en al 29 mnd op school zitten. Denk je echt niet dat gemiddelde kinderen die bijna een jaar verschillen in leeftijd en dus een jaar langer naar school gingen geen verschil laten zien?

Dat kan de hele basisschoolperiode doorebben al zullen de verschillen steeds kleiner worden al was het alleen maar omdat het kind wat 'verder' is meer gestimuleerd wordt, net zoals bij sport.

Moni

Moni

12-05-2015 om 20:42

Ja, dat kan

Maar ik reageerde op Flanagan die vindt dat haar kind, geboren in juni, al een achterstand heeft vanwege de geboortemaand. En dat vind ik niet realistisch.

De flexibele overgang naar groep 3 voor herfstkinderen (en school pakt daar september en augustus soms nog bij) zorgt ervoor dat kinderen uit die periode individueel beoordeeld worden. Zo sturen ze kinderen die verder zijn eerder door en kinderen die niet zo ver zijn (aug/sept) houden ze langer vast in groep 2. Zo worden de onderlinge verschillen in groep 3 kleiner.

De januarigrens negeer ik maar even. Volgens mij komt de oktobergrens nog steeds vaker voor dan de januarigrens. Maar dan wel flexibeler dan vroeger.

bieb63

bieb63

12-05-2015 om 21:07

het zijn geen eenheidsworsten, het kan ook anders lopen

Mijn buurmeisje (inmiddels 15) is begin nov jarig. Pienter meisje, was vlot in haar ontwikkeling met alles (praten, fijne en grove motoriek, verstandig, maar verder ook gewoon een kind dat van lekker spelen hield en lang leve de lol). Toen zij naar de kleuterklas ging, ging dat allemaal lekker vlot en goed. Daarom wilde de school dat zij na een kleine 2 jaar doorstroomde naar groep 3 (ondanks dat die school nog wel een beetje van de 1 okt grens was, en ondanks dat ouders aangaven dat kind nog helemaal geen zin had in lezen en schrijven, ze vond de kleuterklas gewoon leuk met al het geknutsel en spelen). Toch naar groep 3. Dat ging op zich allemaal prima. Maar ze voelde zich daar toch niet helemaal thuis. Conclusie was achteraf dat ze meer dan genoeg potentie had, maar gewoon een laadbloeierdje en van spelen hield en een beetje de gemakkelijke weg. Maar goed, de bs heeft ze op zich prima doorlopen. Had goede cito scores, maar voor inzet een magere voldoende. Hoe dan ook, ze kreeg een vwo advies. Terecht, want die potentie had ze en uit de cito en lio eindtoets bleek dat ook. Alleen, op het VO ging het totaal mis. Ze voelde zich werkelijk doodongelukkig als nog jong meisjes tussen al de haaibaaitjes, ze was nog veel te kinderlijk. Ondanks dat ze haar best deed op zich, heeft haar welbevinden (nog niet toe aan VO) haar in eerste instantie genekt. Ze bleef zitten in de brugklas. Uiteindelijk is het goed gekomen. Ze zit nu in vwo3 en het gaat goed.
Maar de conclusie is wel, dat snel doorstromen niet voor elk kind geschikt is. Als zij wat langer gekleuterd had, had ze zich prettiger gevoeld op de bs. En, vooral, had ze waarschijnlijk daarna toegeweest aan het VO en was ze niet blijven zitten. Uiteraard zou de dan nu in de zelfde klas zitten (vwo3), maar wel met minder ellende, onzekerheid én niet blijven zitten.

Moni

Moni

12-05-2015 om 21:13

Bieb

Natuurlijk is het per kind verschillend. Ons kind hield helemaal niet van de kleuterklas. Het kind uit jouw voorbeeld wel. Daarom is het zo mooi dat er flexibel mee omgegaan wordt. Ouders en school moeten nog wennen dat ze er samen over kunnen beslissen. En soms kies je fout. Korter kleuteren kan fout zijn, langer kleuteren ook.

Maar het is niet zo dat een herfstkind opvallend jong is in een vwo-brugklas. Ik heb van twee scholen de lijsten gezien qua geboortemaand. En herfstkinderen die jong zijn, komen echt ruim voor. Daarnaast zijn er altijd nog één of meerdere kinderen die versneld zijn.

Ali

Ali

12-05-2015 om 21:23

Wil nog spelen?

Vind ik altijd zo enorm raar argument: kleuter wil nog spelen...
Dat mag ik hopen zeg, het is een kleuter. Ik hoop dat ze nog lang willen spelen! Hoe dat spel er verder ook uitziet, dat zal voor iedere kleuter anders zijn.

Hopelijk (en waarschijnlijk) wordt er iets anders bedoeld. Wat precies is mij niet helemaal duidelijk. Iets met zin in leren lezen en schrijven? Of iets met sociaal emotioneel?

Moni,

Ik zeg niet dat ik het vind. Ik zeg dat mijn kinderen dat zo ervaren hebben. Ik ben wel blij voor je dat jouw kinderen zulke goede cijfers haalden dat ze waarschijnlijk nog beter waren dat de klasgenoten die 6 tot 9 mnd ouder waren zodat jij een heel andere ervaring hebt.
En dat meen ik, want ik heb die andere kant meegemaakt.

Je geeft het zelf aan; kinderen die verder zijn, sturen ze sneller door. Meestal zijn die kinderen niet een beetje verder maar een stuk verder en zouden ze zich alleen maar gaan vervelen. Dit zijn vaak de versnelde hele slimme kinderen zoals die van jou. Maar kinderen van augustus die niet zo ver vooruit zijn, houden ze langer vast. De kinderen van maar twee mnd ouder, moeten wel verder als hun rapport aan de overgangsnorm voldoet. Die krijgen geen extra tijd itt de kinderen die twee mnd jonger zijn.

Dan kan zich een situatie voordoen zoals Barvaux al aanhaalde, hobbelen door de jaren heen.

Bermbrand

Bermbrand

12-05-2015 om 21:40 Topicstarter

Ad Hombre

Graag gedaan. Die naam boven het artikel is overigens niet mijn naam maar de naam van de mevrouw die betalend lid is van de correspondent en het artikel oorspronkelijk gratis deelde

bieb63

bieb63

12-05-2015 om 21:43

brandweervrouw (en nog wat anders)

Inderdaad sociaal-emotioneel (én laadbloeiers, die bestaan ook. Niet alleen cognitief, maar ook wbt aanvang puberen), daar gaat het om, maar dat schijnt tegenwoordig 'onzin', 'not-done' te zijn, of gewoonweg niet aan de orde. Ik zie dat anders.
En verder, ja graag flexibiliteit zonder stempels, zonder vooringenomenheid, zonder lijstjes. Het lastige blijft dat het over hele schooljaren gaat. Het is óf naar groep 3, of nog een schooljaar kleuteren. Met alle evt. gevolgen, zoals ook de leeftijd naar VO. Dat is niet anders.

Bermbrand

Bermbrand

12-05-2015 om 21:47 Topicstarter

Peildatum

Voor degenen die het artikel nog niet hebben gelezen: doe dat vooral alsnog even. Het is echt interessant en veel van de vragen die hier worden gesteld over het onderzoek worden daarin beantwoord.

Ik vond het wel een eye opener dat bijv. in de US en Japan ouders moeite doen om hun kind als oudste van de (kleuter)klas te laten instromen, ik heb niet het idee dat het hier in Nederland een issue is. Toch zie je dat ook in Nederland de geboortemaand invloed heeft op het schooladvies.

Walletje en schuurtje

Ik geloof dat een nieuwe discussie over individuele leerlingen niet zo zinnig is.
Het artikel dat Bermbrand aanhaalt vertelt onzin. ZIe ook http://www.onderwijsincijfers.nl/actueel/nieuws/2015/04/07/nieuwsbericht-versnellen-in-onderwijs

Het is niet waar dat de jongste kinderen het slechter doen, in stoffige hoekjes verkommeren of vaker op het vmbo belanden. CBS heeft er de cijfers bij.
De theorie die het stuk opbouwt is eerder een herhaling van de argumenten achter zitten blijven, dan een belangwkkende ontdekking. Dat de argumenten ongeldig zijn is uit onderzoek allang gebleken

Ondertussen: op leeftijd sorteren is natuurlijk onzin. Het leidt er inderdaad toe dat kinderen te jong gevonden worden terwijl leeftijd er niet toe zou moeten doen. Het leidt er vooral ook toe dat kinderen te oud gevonden worden.

Groot en sterk zijn ten opzichte van je groepsgenoten levert bij voetbal wel een voordeel op, maar op school (en in maatschappij trouwens), wekt dat juist de indruk dat je de oudste, de slimste, de beste zou moeten zijn. Elke fout die je maakt valt meer op. Elke jonge leerling die je voorbij streeft, zet jou te kijk.

Moni

Moni

12-05-2015 om 21:54

Bermbrand

Jij schrijft: "Toch zie je dat ook in Nederland de geboortemaand invloed heeft op het schooladvies."

Die conclusie wordt in het artikel niet verantwoord. Het is een losse uitspraak zonder bron of vermelding van onderzoek.

Als je cijfers ziet van CBS en van CITO, spreken die cijfers deze conclusie tegen. Tenzij je geboortemaand los ziet van het geboortejaar. Dan kloppen ze wel (oktoberkinderen komen vaker op het vwo) maar kloppen ze ook weer niet (het gaat vaker om jongere oktoberkinderen dan oudere oktoberkinderen).
En die conclusie past niet bij het artikel.

Bermbrand

Bermbrand

12-05-2015 om 21:56 Topicstarter

Miriam Lavell

Wees eens specifiek in wat je onzin vindt. De ondbouwing in het artikel? De manier waarop we dat in Nederland regelen? De manier van onderzoek doen?
Dat ondezoek toont een duidelijk geboortemaand effect aan. Niet alleen in Nederland maar ook in andere landen waar andere peildata gelden.

Nee

Zie de reactie van Moni.
Het artikel doet een losse uitspraak en geeft geen onderbouwing.
Zie verder de cijfers van het CBS.

Bermbrand

Bermbrand

12-05-2015 om 22:00 Topicstarter

Moni

Dank, dat is een goed punt. Welke decemberkinderen er meer op het vwo zitten (en welke zomertkindern meer op het vmbo) vertelt de schrijver niet. Zijn dat misschien kinderen uit twee verschillende geboortejaren?
Opvallend vind ik wel dat in ander landen ouders duidelijk voorsorteren op het voordeel van de oudste zijn.

Ali

Ali

12-05-2015 om 22:00

Spelen of niet spelen, aanvulling

En daarmee bedoel ik dat het argument 'wil nog spelen' geen geldige reden is dat een kind niet naar de volgende groep doorkan. Spelen gaat nog een heel stuk van de basisschooltijd door. Het zijn nog steeds kleuters, en daarna kinderen.

Bermbrand

Bermbrand

12-05-2015 om 22:01 Topicstarter

Nee wat?

Waar zeg je nee op Miriam?

Moni

Moni

12-05-2015 om 22:16

Bermbrand

"Opvallend vind ik wel dat in ander landen ouders duidelijk voorsorteren op het voordeel van de oudste zijn."

Zie eerdere reacties. Met een harde grens tussen de leerjaren krijg je ook grotere verschillen. Dus zie je wel een duidelijk verschil in landen als België en Engeland.

Dat betekent niet dat in alle landen met een harde grens, ouders voorsorteren. In sommige landen doen ze dat wel. En in sommige landen vinden ze het kind belangrijker dan het eindniveau. Of ze denken er helemaal niet over na.

Ik ben blij dat ik in Nederland nog nooit het argument heb gehoord dat een kind langer moet kleuteren omdat het dan op een hoger eindniveau uitkomt.

Nee nee

#44 "Dat ondezoek toont een duidelijk geboortemaand effect aan"
Nee, zie # 45

Moni heeft ook al uitgelegd hoe het komt dat dat effect er in andere landen wel is.

Aanvullende tip: zoek op de nieuwssite van BBC naar het kleuterdossier. De discussie daar is soms woest .
De kwestie: Kinderen worden echt net als voetballertjes heel strak op datum gesorteerd. Ze stromen wel halfjaarlijks in, maar worden vervolgens langs precies dezelfde maatlat gelegd als kinderen die soms bijna een jaar ouder zijn.

Mind you dat gaat al over leren lezen. Over klanken herkennen. Die kinderen missen dus feitelijk instructie, net als de voetballertjes die midden in het jaar binenn komen, maar ze moeten wel meteen volop meedoen alsof er geen verschil is.

In Nederland kennen we de situatie niet zo.

Bermbrand

Bermbrand

12-05-2015 om 22:27 Topicstarter

Waarom

Krijgen oktober-november-december leerlingen vaker een vwo advies?
Krijgen juli-augustus-september leerlingen vaker een vmbo advies?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-05-2015 om 22:41

Flanagan

Jawel, altijd ietwat eenzijdig (de ene keer auto's, dan weer vissen, dan wer vliegtuigen en laatst zomaar een portret) maar wel opvallend goed. Dat is ook niet het enige waar hij goed in is. En die complimentjes, daar zit ook een risico aan. Vorige week nog een heel artikel in de Volkskrant over het kweken van kleine narcis(t)jes...

Eduratio

Niet alleen Michiel de Hoog, de correspondent schreef over dit aspect, ook eduratio schreef een artikel over de effect van een geboortemaand, aangevuld met onderzoeken en de visies van de onderwijsdeskundige Dr. Klaas Doornbos.

http://eduratio.be/geboortemaand.html

Ali

Ali

12-05-2015 om 23:00

Ad, je zoon

Het is een bijzonder kind, en dat is-ie

Niet de juiste cijfers

#51 "Waarom
Krijgen oktober-november-december leerlingen vaker een vwo advies?
Krijgen juli-augustus-september leerlingen vaker een vmbo advies?"
Is dat zo dan?

Nogmaals: in dat stuk worden appels en peren vergeleken. Leerlingen met verschillende geboortejaren.
Bovendien komen de cijfers uit Pisa. Dat is een leuke bron, ware het niet dat het speciaal onderwijs daarin niet mee doet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2015 om 01:38

Wel opvallend ja

Niet zozeer dat er meer okt., nov., dec. kinderen op het vwo zitten want dat is nog wel te verklaren door de dubbeling in geboortejaar. Nee wat ik opvallend vind is dat er meer juli, aug., sept. kinderen op het vmbo zitten. Het is wel al laat, maar ik kan daar toch zo 1-2-3 geen andere verklaring voor verzinnen dan dat leeftijd dus blijkbaar weldegelijk invloed heeft op opleidingsniveau.

Bermbrand

Bermbrand

13-05-2015 om 07:09 Topicstarter

Eduratio

Lees eens de link die Flanagan meestuurde. Ander land, andere peildatum maar weer opvallende uitkomst.

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 07:55

bieb63

Tegenover jouw verhaal van je buurmeisje kan ik mijn verhaal van mijn septzoon zetten. Die bleef wel zitten in groep 2 en was dus de oudste jongen in twee groepen 8 (een meisje was een paar weken ouder) en hij heeft zich tot en met groep 8 gedragen als de jongste.

Iets wat in het karakter zit krijg je er niet altijd uit door een kind te laten zitten, het kan wat minder opvallen maar zelfs dat werkte bij mijn zoon niet.

Wat wil hij zeggen

#57 Ja, Eduratio signaleert iets vergelijkbaars maar met een diametraal andere onderbouwing.
Michiel de Hoog zegt dat oudere kinderen nu een maal beter zijn (groter, sterker, leren makkelijker). Eduratio zegt dat jongere kinderen stelselmatig onderschat worden.

Met dat laatste ben ik het eens. En ja, dat gebeurt in Nederland ook. Het is de hoofdreden dat de 1 oktober grens nog steeds gehanteerd wordt. Men vindt okt/nov/dec leerlingen te jong. Daarbij weegt (net als bij voetbal) de fysieke verschijning zwaarder dan enig feitelijk oordeel.

En ja, dit dansje herhaalt zich rond de verwijzing naar het vo bij die leerlingen die voor het nieuwe schooljaar nog geen 12 jaar zullen zijn. Ook die worden jong of te jong bevonden. Er zijn er zelfs die om die reden groep 8 overdoen. Dus inderdaad, het hanteren van grenzen op leeftijd helpt niet, wat er ontstaat altijd weer een nieuwe groep 'jong'.

Toch is het niet helder welk punt de Hoog wil maken met zijn stuk.
Als het hem te doen is om tegenwicht te geven aan de bijna helilge status die het schooladvies - het oordeel van de juf - heeft meegekregen dan is dat toch niet helemaal helder geworden.

Zijn stuk is ook te gebruiken als pamflet om jonge kinderen extra te laten kleuteren of te laten blijven zitten wegens een 'niet rijp gevoel'.

Oeps Finland OT

https://decorrespondent.nl/446/Finland-is-niet-het-beste-jongetje-van-de-klas/35436038-e3559a88

Over de invloed van school op het welbevinden van kinderen. Ik werd even getriggerd door het linkje van Flanagan waar ook aangegeven werd met welke geboortemaanden kinderen uitzonderlijk veel vaker terecht kwamen in het 'buitengewoon onderwijs'.

Finland scoort goed in het PISA onderzoek op 3 vakken. Cognitief dus. Het welzijn is veel en veel lager! En dat meten ze ook.
Ook is er juist sprake van competitie en prestatiedwang omdat, ook al wordt er door de jaren heen veel minder getoetst, er toelatingstoetsen zijn en een beperkt aantal plaatsen op gewilde opleidingen over de hele range. Men noemt in het artikel kapper, verzorger, marketing.

Als je dan naar de cijfers kijkt doet Nederland het juist goed. Wat leerresultaten aangaat maar ook wat naar het welbevinden op school.

Overigens vind maar zo'n eenderde van de pubers het leuk op school. Het voortgezet onderwijs is blijkbaar geen natuurlijk milieu voor pubers.

creabea

creabea

13-05-2015 om 10:20

wil nog spelen

nou, ik vind dat best wel een argument om een kind langer in de kleuterklas te laten zitten. Tenminste, ik heb (heel) slimme kinderen, waarvan er een kort gekleuterd heeft en dat was cognitief gezien wel goed, maar hij wilde altijd liever spelen dan werken. Nu slaat het in groep 6 langzamerhand om (begint thuis ook anders te spelen), maar tot vorig jaar aan toe had zoon naar eigen zeggen nog graag bij de kleuters gezeten. Hij ziet nu ook al als een berg tegen het vo op, met 'al dat huiswerk'.

De jongste zit nu in een groep 2/3 combinatie, waar al veel kinderen uit groep 2 uit zichzelf beginnen met lezen en leerwerkjes. Zoon is een van de slimste kinderen in de klas, maar ook veruit de speelste. Hij pakt wel af en toe een boekje om te lezen, maar is daar lang niet zo ijverig in als de meeste klasgenootjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.