Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

verbreding/verdieping

Ik lees het vaak, maar wat moet ik me daar concreet bij voorstellen? Op onze school willen ze eigenlijk niet vooruit werken, heb ik begrepen ( dus geen groep 4 stof in groep 3), maar ik ben zo benieuwd hoe ze het dan toch uitdagend en interessant maken zonder dat het een herhaling wordt..
Ik heb hier al dingen gelezen over level werk, maar dat hebben we niet.


Angela67

Angela67

01-04-2014 om 19:25

ik begrijp je niet. . .

je hebt een aantal voorbeelden (gehoord/gelezen) zoals het zou kunnen, maar school doet dat niet (niet vooruitwerken, niet level werk doen). Waarom vraag je het niet op school hoe ze het wel doen dan? Of begrijp ik je vraag verkeerd en zoek je nog meer voorbeelden om naar hen toe te stappen?
gr Angela

Bijvoorbeeld

Rekenen tot 20. Om dan niet hoger te gaan kreeg mijn dochter de sommen bijvoorbeeld in Sudoku vorm. Dan werk je niet vooruit, maar is het wel uitdagender.
Loes

Petuut

Petuut

02-04-2014 om 00:39 Topicstarter

volgende week

Hebben we een gesprek met de juffen van onze jongste, die vooralsnog erg goed scoort op zijn cito's. We zijn een beetje aan het zoeken naar wat wijsheid is voor onze jongste. En ik weet niet goed wat ik me bij verrijking/verdieping voor moet stellen. We hebben een leergierig jochie, dat dingen snel op lijkt te pikken. Ik kan me voorstellen dat een sudoku maken heel leuk is, maar blijft dat leuk als je er inmiddels 10 hebt gemaakt? Zelfde met woordzoekers.... Even is dat nieuw en leuk, maar na een x aantal keer heb je dat misschien ook wel gezien. Als ik zelf dergelijke dingen doe, dan wil ik op een gegeven moment een moeilijkheidsgraad hoger.
Met de oudsten hebben we dit nooit aan de hand gehad, die 'moesten eerst maar goed leren lezen, voor ze uitdagend materiaal krijgen', terwijl er wel duidelijke adviezen lagen om wel uit te dagen, maar er stond ook expliciet dat die uitdaging niet moest bestaan uit herhaling. En dat zingt nu een beetje in mijn achterhoofd rond: wat is dan die uitdaging, zonder vooruit te werken en zonder in herhaling te vallen. En wie weet hebben jullie daar meer ervaringen mee

paar dingen

Ten eerste wordt er vaak gewerkt met 'routeboekjes', waarin staat wat het kind van de reguliere stof wel moet maken. Vaak is dit dan 1 rijtje van 1 soort sommen, in plaats van een heel blad. enz. Soms is zelfs dat nog te veel herhaling. Er kan dan ook gekozen worden om alleen de methode toetsen te maken en zolang dat goed gaat de hele rest over te slaan.
In de tijd die overblijft kan dan ander werk gedaan worden. Heel vaak zijn dit meer puzzel-achtige dingen. Kijk maar eens naar rekentijgers of rekenmeesters. Je krijgt dan niet direct de stof van een klas hoger, maar eigenlijk oefen je wel indirect die vaardigheden. Daar is eigenlijk geen ontkomen aan.
Bij taal kun je denken aan rijm, alliteratie, synoniemen, tegenstellingen, taalgrapjes, taalspelletjes... Niet direct het dagelijkse schoolwerk, maar ook daarbij geldt dat je toch ook weer vaardigheden leert die passen bij hogere groepen.
Naarmate een kind in een hogere groep zit, is er natuurlijk wel steeds meer mogelijkheden: je kunt een andere taal gaan leren, een werkstuk en/of presentatie maken over wat voor onderwerp dan ook... Maar in het levelwerk van groep 8 zit bijvoorbeeld ook wiskunde, dus ook dan ben je in feite vooruit aan het werken.
Overigens: puzzels (ook sudoku's) heb je natuurlijk in alle mogelijke moeilijkheidsgraden, dus je kunt altijd wel vooruit.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 09:52

Petuut

Geef hem thuis eens wat van de kangoeroe opgaven. Kun je eens kijken tot welke groep hij aan kan: kies dus voor WizFun, de antwoorden kun je ook vinden: http://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/historie/wedstrijd-2011/

creabea

creabea

02-04-2014 om 10:31

lastig

wij hebben een beetje hetzelfde met onze kinderen. Oudste is erg goed in rekenen, maar vindt dan het extra werk (het levelwerk neem ik aan), ook niet zo moeilijk (nogal makkelijk) en ook niet veel aan. Wat ik van hem begrepen heb moet hij dan ook puzzeltjes enzo doen, en verder een beetje meer van hetzelfde als het gewone rekenwerk en daar houdt hij gewoon niet van (van puzzeltjes, sudoku's kruiswoordraadsels etc.). Van andere vakken krijgt hij ook pluswerk, maar daar klaagt hij niet over.

De school is verder erg onduidelijk over het levelwerk. Op een of andere manier krijg ik het nooit te zien (dan heeft de juf het boekje 'even niet bij de hand', of ze houden me nog op de hoogte). Ik weet dus helemaal niet hoe zoon dat pluswerk doet en ik krijg het gevoel dat het er blijkbaar ook niet zo toe doet, want de juf haar prioriteiten liggen duidelijk ergens anders. Ik weet zelfs niet of het pluswerk wel wordt nagekeken. Dus aan de ene kant fijn dat het er is, maar of er ook echt wat van wordt geleerd, weet ik niet. Misschien is dat anders op andere scholen?

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 11:01

Tja

Ik ben niet zo'n voorstander van verdiepen als dat betekend dat je kind 'leuke dingen' mag doen dus rekenen in de vorm van puzzeltjes. Ik vind dat tijdverdrijf voor thuis. Zo ook met alle andere verdiepingsvakken: leuk een spel maken of leuk een project maken. Wat leert je kind daarvan en vooral: hiervan leert een kind niet leren. Het moet in mijn ogen dus juist wel snel vooruit zodat het zich moet vastbijten in gewone sommen, net als de rest van de klas maar dan van een hoger niveau. Als je dan alle basisschoolstof hebt gehad heb je in ieder geval wel op het niveau waar je toen zat je moeten vastbijten in saaie dingen.

Maar het is duidelijk dat veel scholen en schoolmethodes het daar niet mee eens zijn. Ik vind het gewoon niet eerlijk dat een kind wat toevallig goed kan leren zich mag 'vermaken' met verdiepen wat niet snel saai en hard werken is maar leuker omdat het kind dit soort taken zelf moet doen omdat de leerkracht zich bezig houdt met andere kinderen.

Dalarna en creabea

Kijk eens een boekje van rekentijgers in, dit is echt niet alleen maar 'leuk puzzeltjes maken', maar vraagt echt wel wat inzet en doorzettingsvermogen.

Het is trouwens wel heel belangrijk dat er eisen worden gesteld aan het pluswerk: er moet duidelijk zijn wat er wanneer af moet zijn, het moet er verzorgt uitzien, het werk moet worden nagekeken èn zo nodig worden besproken.
Daar schort het nog wel eens aan.

Als je puur regulier schoolwerk pakt als pluswerk, dan is een beetje slim kind binnen no time klaar met alle basisschoolstof. Dat werkt dus niet, je zult toch wat anders moeten verzinnen dan. Uiteraard met er wel echt gewerkt worden, het is geen vermaak, maar waarom het niet leuk zou mogen zijn zie ik niet zo in.

En creabea: ls het levelwerk te makkelijk is, schiet je je doel volledig voorbij. Er kan dan gewoon levelwerk van de groep hoger worden gegeven. Ik zou echt 'eisen' op school dat je al het werk in kunt zien. Als een leerkracht niet mee wil werken, is de IB-er de aangewezen persoon om eens mee te gaan praten.

Hier bijvoorbeeld een zoon in groep 4 die levelwerk van groep 5 doet. Juf dacht ook dat hij dat vast niet zou kunnen, dankzij IB-er is dit toch in gang gezet en het gaat nu prima.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 12:56

Jippox

Ik ben even afhankelijk van internet De tekst erover is: Pittige, creatieve en innovatieve reken- en wiskundeproblemen en puzzels waar rekentijgers hun tanden in kunnen zetten.

Ik ben nog steeds van mening dat het handiger is om het kind snel de hele basisschool te laten doorlopen met rekenen. Al die tijd kan het kind uit het gewone boek werken, hoeft er geen verdiepingstof te worden gekocht en eventueel kan een kind in een hogere klas de uitleg meemaken (schoolbreed tegelijk rekenen, lezen en taal doen).

Ik zie niet in waarom je zo moeilijk zou doen om op elk niveau die rekentijgers te maken, laten aanschaffen en kind laten maken terwijl er prima lesstof is in de hogere groepen.

Daarna kun je veel makkelijker verdiepen want kind kan al veel meer of je gaat gewoon verder met wiskunde. En ja natuurlijk zal het dan in de brugklas makkelijk zijn met wiskunde maar je kunt toch gewoon doorgaan met hogere stof naar het kind halen ipv zo angstvallig te gaan verdiepen?

Dat je een kind in groep 3 geen begrijpend lezen aanbiedt met teksten voor kinderen uit groep 8 begrijp ik en dat je een kind in groep 3 geen C boeken geeft (met problemen rond drugs en seks en weet ik veel) is ook wel opgelost tegenwoordig maar met rekenen snap ik het probleem gewoon niet zo.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 13:02

oja

"maar waarom het niet leuk zou mogen zijn zie ik niet zo in." Natuurlijk mag het leuk zijn maar niet leuker dan wat de andere kinderen moeten maken.

Ik lees hier wel eens van pluswerk met een spel bedenken en zo, een website maken, een project over een dier en weet ik veel wat nog meer en dat allemaal tijdens schooltijd en dan denk ik: wat leert een kind daarvan als het leuk is, als het kind zelf mag bedenken wat het gaat doen? Waarom zou je een slim kind daarmee een dienst bewijzen en is het niet gewoon heel oneerlijk tov anderen?

Het heeft niets te maken met jaloersheid of zo van mijn kant maar een kind wat slim is moet gewoon ook leren hard te werken en ik denk dat verdiepingsstof snel 'te leuk' is en als er gewoon werk op een hoger niveau is zie ik niet in waarom je dat niet geeft.

Natuurlijk zal het hele schoolsysteem wat aangepast moeten worden. Ik ben er ook voor om meer klassen voor hb kinderen te maken voor vanaf 9 op de middelbare school. Dan maar wat verder reizen maar wel een klas vol met 'gelijken' die ook gewoon als een speer door de basisschool gingen en zich niet hebben hoeven bezig te houden met verdiepen. Vervolgens allemaal je tanden zetten op VWO-plus niveau maar daarbuiten nog kunnen knikkeren en voetballen en bijv jongens en meidendingen doen van die leeftijd

creabea

creabea

02-04-2014 om 14:08

helemaal eens

Ik heb ook wel eens zitten denken dat slimme kinderen veel langer worden vastgehouden op de basisschool dan ideaal is. Als je ze een of meerdere klassen laat overslaan, zitten ze tussen veel oudere kinderen met andere interesses en als je ze gewoon de basisschool laat doorlopen leren ze niet hard werken. Ik ben helemaal voor die middelbare school vanaf 9 jaar ( hb kinderen zijn meestal ook nog gewoon kinderen natuurlijk

Met het leuke verdiepingswerk geef je m.i. een verkeerde boodschap aan de kinderen: als je slim bent mag je lekker leuke dingen doen. En natuurlijk mag het pluswerk wel leuk zijn, maar zover ik het nu kan zien is het een 'leuk' extraatje (na het gewone werk) i.p.v. vervanging van het gewone werk.

creabea

creabea

02-04-2014 om 14:24

jippox

Jippox, mijn zoon rekent al een jaar vooruit (groep 6) en doet ook al het levelwerk daarvan, en voor de cito's had hij een A met uitsluitend slordigheidsfouten. De ib-er had hem daarom doorgetoetst, maar op de cito van eind groep 6 scoorde hij een B. En toen is ze gestopt met doortoetsen, want een B was niet hoog genoeg om actie te ondernemen. Ik weet niet zo goed wat ik er verder mee moet. Ik heb de indruk dat de ib-er verder niets wil doen, ze doet ook moeilijk als je iets wil inzien en afspraken worden niet nagekomen (kom ik bij school, blijkt ze met iemand anders in gesprek. Haar verklaring:"heb je mijn mail niet meer gelezen dan?". Blijkt dat ze de avond tevoren een mail heeft gestuurd met letterlijk de tekst "kun je ook een andere keer komen, ik heb inmiddels een afspraak". Maar goed, dat is een totale off-topic frustratie. Kortom, ik heb het idee dat mijn zoon die goed kan rekenen eigenlijk helemaal geen prioriteit heeft bij haar.

Ik vraag me af of dit een algemeen 'probleem' is, en uitdaging bieden aan slimme kinderen gezien wordt als luxe.

Wat mij nu te binnenschiet: hier in de buurt wordt een particulier plusklasje aangeboden, onder schooltijd. Ouders moeten er zelf voor betalen, het gaat niet uit van de basisscholen alhier. Het lesprogramma van dat plusklasje bestaat ook alleen uit 'leuke' dingen. Van de leonardoschool hier hoor ik dezelfde verhalen. Kinderen gaan niet sneller door de basisschool heen maar gaan aan de slag met mindstorms enzo. Ze werken verder niet vooruit op de reguliere stof, want het moet wel aansluiten op de 1e klas vwo. De buurjongen heeft op de leonardo gezeten en de meest fantastische dingen gedaan daar, maar loopt nu vast op 2 vwo vanwege gebrekkige studievaardigheden.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 14:25

creabea

Het voordeel is dat je dan waarschijnlijk ook geen aparte hb scholen meer nodig hebt en geen plusklasleerkrachten. Je stuurt het kind om half 9 gewoon naar de groep waar gerekend wordt en waar het kind nog wel wat leert. En om kwart over 9 gaat het naar een groep waar het op niveau is voor begrijpend lezen.

erwtje

erwtje

02-04-2014 om 14:27

tja 9 jaar

En als dat slimme kind, zonder die extra stof dan al met zes klaar is met de basisschool, i.p.v. met 9? Ook maar gelijk naar het VO?

Nadeel van versnellen in de basisstof

Als je kind eind groep 5 alle basisschoolstof beheerst wil je het echt nog niet naar de middelbare school sturen. Er zullen ook weinig scholen zijn die achtjarigen aannemen.

Bovendien zijn deze kinderen wel snel en leren ze makkelijk, helderziend zijn ze niet. Het is wat gemakkelijk gesteld dat ze zo maar door kunnen gaan met de stof, ze zullen toch instructie moeten krijgen. Verder hebben ze niks aan de instructie die aan de rest van de klas gegeven wordt, dat beheersen ze al.

Als je verrijkingswerk ziet als beloning, niet leerzaam maar alleen voor de lol, oneerlijk t.o.v. de rest dan zit ofwel jaloezie of frustratie je dwars of heb je een verkeerd beeld van het doel en de vorm van verrijkingswerk. Of het wordt verkeerd aangeboden op jullie school. Verrijkingswerk moet niet vrijblijvend zijn. Dus ook als het in een vorm gegoten wordt als 'bedenk je eigen spel', dan is het niet de bedoeling dat er oeverloos gegoogled wordt en er iets vaags gedaan wordt met knippen en plakken, maar moet die opdracht serieus uitgevoerd worden met een duidelijk doel en voorwaarden.

In de Leoklas van mijn zoons werkten ze met Kapla. Het leek voor buitenstaanders of ze lekker mochten spelen, alsof het de bouwhoek in de kleuterklas was. Ze moesten echter ofwel iets van een bouwtekening nabouwen of ze moesten een bepaalde constructie uitvogelen. Van te voren moesten ze doelen opschrijven, taken verdelen, het binnen de tijd uitvoeren en het na afloop evalueren.

skik

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 14:33

erwtje

Er is niets mis met 2 jaar kleuteren als een kind daarna verder kan en je kunt mij niet vertellen dat je een kind niet een jaar of 3 kunt bezig houden op de basisschool en dan nog: wat is er mis met een 8 jarige tussen 9 jarigen al vermoed ik dat als je wéét dat een kind maar drie jaar basisschool doet na groep 2 je dat echt wel vol kunt houden als kind hoor. Vijf of zes jaar moeten dan is een ander verhaal.

Toch is zo'n systeem beter dan al dat gepruts wat er nu gebeurd want oeioei een 11 jarige vindt men vaak al zielig op de middelbare school en dan moet je wel zoeken naar een hb school om je kind al die jaren bezig te houden.

Vergeet ook niet dat zo'n beetje elk kind gemiddeld in drie jaar de basisschool kan doorlopen qua stof maar gelukkig gaan er nog heel wat uurtjes zitten in feestjes vieren, knutselen, gymnastieken, buitenspelen, schoolreisjes en studiedagen

mwah

School is meer dan lezen en rekenen. Er worden ook nogal wat andere dingen gedaan waar ook heel slimme kinderen gewoon klassikaal aan mee kunnen doen.
Ik heb verder de indruk dat sommigen hier wel een wat beperkt beeld hebben van verrijkingsmateriaal. Ik weet dat er scholen zijn die er heel slecht mee omgaan, maar als je het goed aanpakt kun je een kind prima nuttig bezighouden op een gewone basisschool en het daarnaast ook gewoon kind met de andere kinderen laten zijn. Ook dàt is leerzaam namelijk.

Ik vind 1 of 2x versnellen geen enkel probleem. Maar nog vaker versnellen gaat voor de meeste kinderen denk ik toch wel ergens problemen opleveren (uitzonderingen natuurlijk daargelaten), en dan moet je toch wat.

erwtje

erwtje

02-04-2014 om 14:53

bezighouden

De stelling was toch dat je een kind gewoon moest versnellen i.p.v. bezighouden? Ik heb hier eentje die dan echt met zes jaar klaar geweest zou zijn met de basisschool.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-04-2014 om 15:01

hier

maken ze programma's op maat. Dochter zit in groep 3 en heeft pluswerk voor rekenen (elke dag wat anders na haar gewone werk, dus o.a.rekentijgers en nog een andere methode, maar ook spelletjes als north pole/ rush hour,of sudoku's). Verder heeft zij, met nog een andere leerling, een apart programma voor taal gehad (3 of 4 kernen overgeslagen, dus zij werkten bijv. in kern 8, terwijl de rest bij kern 4 of 5 was). Nu zijn de kernen klaar voor hen (ging tot 12) en nu krijgen ze een alternatief programma op het gebied van spelling en taal. Wat precies is voor mij overigens niet helemaal duidelijk, dus de komende 10-minuten gesprek zou ik daar wel naar vragen. Van de week hadden ze in elk geval moeten 'googlen'. Kregen ze een lijstje met vragen (wat eet een kikker bijv.) en dat moesten ze dan gaan opzoeken. Nu zitten ze bij mij zelden op de computer, dus dat is voor haar voor nu wel leerzaam, maar het moet natuurlijk niet bij dat soort zaken blijven en ze moeten wat mij betreft wel echt aan de bak met taalzaken. Kortom, genoeg stof weer voor het volgende tienminutengesprek.

Overigens: dochter kreeg pluswerk voor rekenen nadat ze A+ scores had gehaald op de cito. We hadden zo gefocused op het taalstuk dat het rekenen als een volslagen verrassing kwam, voor zowel ons als de juffen. Voortaan neem ik de signalen 'ik vind rekenen niet zo léuk' nog serieuzer (we dachten dat ze het lastig vond, waarschijnlijk vond ze het dus gewoon saai, vooral die eeuwige 'bussommen').

Sneeuwitje

creabea

creabea

02-04-2014 om 15:05

maar daarom dus

een aparte vwo-klas voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik neem aan dat Dalarna zoiets bedoelt, en daar kan ik me helemaal in vinden. Mijn zoon is net 8, maar met rekenen zou hij momenteel het rekenwerk van groep 7 wel aankunnen. Met andere vakken, behalve spelling (dat gaat minder) loopt hij ook voor, van de zaakvakken weet hij 'alles' al af. Hier op dit forum, en ook in mijn omgeving, hoor ik regelmatig van kinderen die voorlopen en een beetje aan het lijntje worden gehouden, laatst was hier nog een discussie over thuisonderwijs dat veel efficiënter zou kunnen dan regulier basisonderwijs. Ik denk dat er best veel kinderen zijn die met gemak de basisschool 3 jaar sneller zouden kunnen doorlopen.

opschuiven

Je kunt wel met 8 jaar naar het gymnasium gaan, en dan kan zo'n kind ook wel in 5 jaar zijn diploma halen, maar wat dan? Naar de universiteit en op kamers op je 13/14e?
Kortom, met veel eerder naar het VO gaan, schuif je het probleem alleen maar op. Bovendien is lang niet elk slim kind er sociaal/emotioneel aan toe om al naar de middelbare te gaan. Dan kan je daar dan wel een speciaal klasje voor maken, maar is dat dan zo wenselijk? Om ze helemaal apart te houden van de rest? Ik vind van niet.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 15:32

precies creabea

Ik had het over een klas vol gelijken, dus een aparte klas (of meerdere parallelklassen natuurlijk) met kinderen die jonger zijn dan 11 aan het begin van de brugklas.

Wat is daar nu op tegen vraag ik me af want bij elkaar stoppen op een Leonardoklas waar ze vervolgens ook moeten verdiepen om ze zo lang mogelijk te behoeden voor die enge middelbare school is toch ook niet het beste?

Mijn oudste heeft laatst een project gedaan met een jongen die een klas hoger zit (vwo 4) en met 9 naar de middelbare ging. Dit kind viel niet eens meer op en hij is 2 jaar jonger dan mijn zoon. Ik zag het niet eens!

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 15:39

Jippox

Ik denk dat je nooit het beste kan vinden voor een hb kind maar wat willen we nu? Die kinderen haast stil zetten en ze tot in uit ten treure verdiepingswerk geven (en je zegt het zelf al: vaak op een totaal verkeerde manier en dan nog, het blijft verdiepen) of ze vanaf het begin ook op hun toppen te laten werken en dan het onderwijs maar aan te passen?

Ja, je zet ze bij elkaar maar daar heeft niemand een probleem mee na groep 8 en die kinderen hebben de groep 8 stof gewoon gehad, je kunt deze klassen aparte pauzetijden geven of een aparte hoek van het plein en je zult ook een oplossing moeten vinden zodat ze niet met 13 naar de universiteit kunnen maar je hebt wel alles uit ze gehaald. Ze hoeven niet te gaan onderpresteren, ze hebben een doel voor over 3 jaar na groep 2 en je zet ze snel bij elkaar zodat ze meer de kans krijgen om elkaar te begrijpen.

Er zijn nadelen aan elk systeem maar ik prefereer wel dat we dit IQ in deze mensen zo goed mogelijk gebruiken in onze samenleving en elk kind met een hooog IQ wat op wat voor reden dan ook het VWO niet kan afmaken vind ik er ééntje te veel. Dat moet je voorkomen en zolang de basisscholen niet goed om gaan met de slimmeriken van deze tijd moet je het op een andere manier inrichten en nogmaals: ik vind verdiepen gewoon geen oplossing maar heb jij een bladzijde op internet gevonden wat ik moet zien en wat dus GEEN vorm van versnellen is maar verdiepen? Dus voor groep 3 onder de 20 blijven (en waar blijf je dan met het voorbeeld van erwtje met kinderen die al in groep 3 al kunnen rekenen op groep 8 niveau want ik heb het natuurlijk niet over kinderen die in groep 3 een half schooljaartje voor lopen!).

mijk

mijk

02-04-2014 om 19:58

Wat mij betreft

Moet het werk zijn dat mijn kind leert leren. Werk dat te doen is maar niet vanzelf komt en waarin ze fouten leren maken.... Waar het inhoudelijk overgaat maakt me dan mindervuit. Ik zie hetschoolschaken van de kinderen dus ook maar als extra plusklas...

mijk

ik denk

Dat het prima kan, een zinvolle basisschooltijd, eventueel in 1 of 2 jaar minder dan normaal en met passend werk (d.w.z. dat het kind er moeite voor moet doen en er af en toe fouten in maakt). Er is meer dan genoeg materiaal beschikbaar. En of dat nou verdieping of versnelling is, och.
Dat er nog scholen zijn die daar slecht (of gewoon niet) mee omgaan vind ik geen argument om dan een heel ander systeem te gaan bedenken. Met 10 of 11 naar het VO is vaak helemaal geen probleem. Ik zou het dus wel een probleem vinden om op het VO aparte klasjes met jonge kinderen te hebben.
Alles wat deze kinderen gezamenlijk met andere kinderen kunnen doen (zowel op de basisschool als op het VO) is namelijk net zo goed onmisbaar voor hun ontwikkeling.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 20:56

Jippox

Waarom is met 10 geen probleem en met 9 opeens wel een probleem dan gaat het kind toch ook veel te vroeg naar de universiteit?

kind afhankelijk

Natuurlijk is dat ook erg kind afhankelijk. Voor de een is 13 nog een probleem, voor de ander is 9 geen probleem. Dat blijft natuurlijk wat arbitrair. In zijn algemeenheid denk ik dat 1 versnelling nauwelijks tot niets uitmaakt (zeker als een kind al vroeg op de basisschool een klas overslaat 'groeit' het gewoon ongemerkt mee met zijn klasgenoten) en dat 2 versnellingen in sommige gevallen goed zullen gaan. Kind afhankelijk dus. Dat komt ook nog redelijk vaak voor. En dan is een kind 16 als 'ie naar de universiteit gaat, dat is toch echt wel ietsje anders dan 15, of 14.
Een enkeling zal zonder problemen ook wel op z'n 9e naar de middelbare kunnen, maar ik denk dat er ook wel heel veel kinderen zijn die er dan echt nog niet aan toe zijn.
Maar nogmaals: dit is wat IK denk, en in zijn algemeenheid. Het zegt in feite niets over individuele kinderen. Uitzonderlijke gevallen houd je altijd. Daar moet je dan ook 'uitzonderingen' voor durven maken. Maar dat ook die 'uitzonderlijke' kinderen baat hebben bij het omgaan met 'normale' klasgenoten, daar ben ik wel van overtuigd.

Dalarna (en Petuut)

"Het moet in mijn ogen dus juist wel snel vooruit zodat het zich moet vastbijten in gewone sommen, net als de rest van de klas maar dan van een hoger niveau. Als je dan alle basisschoolstof hebt gehad heb je in ieder geval wel op het niveau waar je toen zat je moeten vastbijten in saaie dingen"

Het klinkt alsof jij wil dat iedereen evenveel moeite moet doen. Maar dat werkt bij gym toch ook niet zo? Mijn zoon hoeft toch ook niet maar de helft te doen van wat zijn klasgenoten doen met gym omdat hij een stoethaspel is, zodat het hem allemaal twee keer zoveel moeite kost? Sommige kinderen kunnen dingen sneller dan andere kinderen, daar is weinig aan te doen.

Ik ben geen principieel tegenstander van versnellen - mijn zoon is ook versneld - maar er is wat mij betreft wel een grens aan het vooruit werken. In het schoolsysteem zoals het nu is zie ik toch liever dat mijn zoon zoals nu met extra verdieping/verbreding (ik heb altijd moeite om het verschil te zien trouwens) wordt beziggehouden. Maar inderdaad, het is niet vrijblijvend, en het is ook niet 'maak je eigen spel' ofzo.

En om op Petuut terug te komen: je hebt gewoon kant-en-klare methodes. Zoon heeft bijvoorbeeld - ik meen in groep 3 - boekjes gehad van Villa Alfabet, waarin dan stukjes stonden over onderwerpen die leuk en begrijpelijk waren voor zesjarigen, maar in zinnen die voor de gemiddelde groep-3 leerling nog te ingewikkeld waren. Dat werk. Rekentijgers (ik ben niet dol op die naam trouwens) is ook zoiets: ruwweg dezelfde stof, maar net iets ingewikkelder, en vooral iets ingewikkelder aangeboden. Praat met de IB-er, die weet daarvan als het goed is.

De andere alternatieven zijn hetzij halve schooldagen uit het raam staren, hetzij drie jaar te vroeg klaar, bij wijze van spreken. Ik heb toch eigenlijk graag dat mijn zoon pas naar het VO gaat als hij daar zonder levensgevaar zelfstandig heen kan fietsen. Om maar eens iets triviaals te noemen.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

03-04-2014 om 06:27

Tja

Het kind waar ik het over had is de eerste jaren ook gebracht naar school maar dat had ook gemoeten als hij naar een Leonardo had gegaan.

Verder is het natuurlijk zo dat als kinderen als enige met 9/10 naar de middelbare gaan ze in een gewone klas terecht komen en dus altijd met oudere kinderen zitten opgescheept.

Natuurlijk is het apart zetten van kinderen op één niveau ook niet de beste oplossing maar ach wat maakt het uit of je dat met 9 of met 11 doet. Misschien kan het wel zo dat het eerste brugjaar op de basisschool gedaan wordt met blokuren van een bepaald vak (dus 2 uur Nl, 2 uur Eng etc) waarbij je 2 dagen naar de middelbare gaat voor vakken als biologie etc. Je kunt er zelfs ook nog voor kiezen om handvaardigheid, tekenen en gym gewoon op de basisschool te laten.

En ja ik vind dat iedereen moet werken, even hard, zodat iedereen 'leert' te werken en 'leert' te leren. Ik vind het verspilling van capaciteit wat wij in Nederland doen met ons systeem. Zo veel mogelijk verdiepen/verbreden om het kind maar bezig te houden. Zonde!

Om dat door te trekken naar gym: (het hoeft van mij niet want de sportievelingen zoeken dat wel in hun hobby na school) maar het is toch normaal dat een leerkracht meer vraagt van een meisje wat op gym zit dan van de zoon van Temet als het aankomt op toestellen?

Dalarna

Dalarna

03-04-2014 om 06:29

oja

En om te voorkomen dat een kind met 13, 14 of 15 naar de universiteit moet kun je deze kinderen verplichten om na hun VWO diploma nog twee jaar door te gaan met de overige vakken die op het VWO te doen zijn en die ze dus niet gekozen hebben voor hun profiel.

Ik zou zeggen: denk eens in oplossingen ipv problemen en gooi al die verdiepingsboeken bij het oud papier!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.