Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Veilig thuis en school

Goedeavond 

ik zit er eigenlijk een beetje lichamelijk en geestelijk doorheen. 

ik ben vorige week gebeld door veilig thuis ( school heeft een melding gedaan)  maar omdat ik alleenstaande moeder ben en onafhankelijk wil blijven werk ik fulltime ( 40u) en heeft veilig thuis me dus ook aangesproken tijdens me werk. De helft is niet blijven hangen. De volgende dag heb ik ze een mail gestuurd met de vraag of ik het verslag kon krijgen wat gemeld is en van de mensen die ze gesproken hebben. Heb vervolgens een week niks vernomen. Dus een week later weer een mail. Werd ik vanmorgen gebeld ( hij was totaal niet aardig) ik moest het officieel aanvragen en een kopie van me ID erbij. Maar kon nu wel via de telefoon even uitleggen wat er was gezegt.. ik ben nog nooit zo boos geweest. Normaal laat ik me ook horen, maar heb ook hier gelezen dat je gevoel aan de kant moet zetten. Was erg moeilijk en heb hem laten praten. Alles maar ook alles deed ik volgens school verkeerd. Dingen die ik dacht in vertrouwen te kunnen vertellen op school kwamen allemaal naar boven. 

zal kort uitleggen. Ben bijna 8 jaar gescheiden. Ik heb een zoon van nu 9 die om het weekend naar zijn vader gaat. Nu is het eerste me ex haat me ( prima moet jij weet maar val mijn of je zoon er niet mee lastig) oma ( ex-schoonmoeder) heeft hij me relatie die ik had met hem ( bijna 12 jaar) een hekel aan me gehad. ( heb haar er ook mee geconfronteerd maar waren woorden uit boosheid zei ze)  heeft veel problemen gehad tussen hem en mijn. Zo werd ik uitgescholden voor van alles zo had ik bordeline, maar als meneer zijn relatie uit was werd ik smorgens bericht en dat hij het allemaal niet meer wist, en een week later werd ik weer van alles uit gemaakt. ( dat was heel kort uitgelegd) 

vorige jaar had ik elke 3 maanden een gesprek op school ( had ik zelf om gevraagd) nu dit jaar aan gegeven. Dat school contact moest zoeken als het niet goed zou gaan. Vorig jaar oktober ( weet het niet precies meer) moest ik een gesprek aan gaan op school. Prima, ik kwam daar. Zaten 3 vrouwen, school opvang en jeugd en gezin. Ze las voor het vragen lijstje die me zoon had ingevuld ( 3 weken voor het gesprek) daar stond onderandere in dat hij vaak huilde en eenzaam was. ( waar ik van schok) om dit gesprek kort te maken. Ze hadden al een conclusie hij moest in therapie en dan wel bij haar, want ze kon alles.. heb aan gegeven dat ik erover na wilde denken maar ze mocht wel het formulier op sturen.. uit eindelijk heb ik besloten om het niet te doen. School belde weer tijdens me werk wilde tekst en uitleg hebben, toen werd er gezegt ik ga informatie halen bij veilig thuis. Me ex had ook tevoren gekregen dat ik niet akkoord ging met therapie, en daar kreeg ik gelijk dreig app van dat hij school had gemaild voor verdere stappen ( dat was 40min voor school belde met dat ze info gingen vragen) 

oke wat doe ik fout volgens school 

me zoon mag een kind schoppen als hij wordt gepest

 ( klopt na 2jaar is het wel klaar. Maar hij moet de kinderen geen aanleiding geven anders krijgt hij ook op zijn kop van mijn) 

me zoon is te zwaar ( zegt school ineens heb ze er eerder niet over gehoord) 

145 44kg  

me zoon heeft weinig vriendjes op school ( weinig betekend niet dat hij niemand heeft) 

ik snauw hem altijd af als ik hem op haal ( school is daar niet bij maar bso) 

me zoon krijgt yoghurt met musli mee naar school, 1x een pak gekocht met PURE chocolade. ( is niet goed volgens school) 

ik had vertelt dat me zoon opgestookt wordt door oma ( omdat ze me nooit al mocht) is ook gemeld.

ik ben 3x verhuist en helaas ook zijn 3de school ( ik dacht dat school al uitleg heeft gehad maar heb teveel aan me hoofd dus weet niet meer of ik had vertelt had) 

ik vertel me zoon dat we gaan verhuizen en vervolgens doe ik dat niet conclusie brengt onrust met hem mee. Kinderen horen alles en maken een verhalen zelf...

ik heb geen contact met vader ( reden zoals hier boven gaat school geen bal aan) 

en ook geen communicatie tussen hem en mij  ( app alles als belangrijk is en om onze zoon gaat) 

nu willen ze een onderzoek doen. Prima maar ik moet me nu dus met alles gaan verantwoorden. Hoe moet ik hier nu mee om gaan, op deze manier kan ik me werk niet doen omdat ik absoluut me aandacht erbij moet houden. 

de uitleg zal een weer war zijn maar me gevoel gaat ook alle kanten op en me gedachtens ook.  Wie heeft er ook te maken gehad met veilig thuis en wat kan ik verwacht. 


Stichting KOG. Wees verstandig en meld je bij deze vereniging voor ouders en grootouders die te maken krijgen met Veilig Thuis.

En verder heb je je teveel ingelaten met school en je hebt teveel met ze gedeeld. Nu willen ze er ook iets van vinden en wat mee doen.

Een goede waarschuwing hopelijk voor andere ouders. School, dat zijn niet je vrienden en ze helpen je ook niet, ja totdat ze het niet met je eens zijn en dan melden ze je bij VT zodat ze van je af zijn, dan heb je voortaan niets meer in te brengen, dat je dat weet.

Leer om vriendelijk en beleefd en zakelijk te blijven en houd voortaan afstand van school.

Zoek zelf een speltherapeut of een vrijgevestigde hulpverlener die met je zoon kan spreken. Dat geeft je ook punten mocht je voor de rechter komen.

Verdiep je er in en maak er tijd voor vrij. Dit is echt een lastige kwestie.

Nog iets, ga niet alleen naar gesprekken. En inderdaad ga pas in gesprek als je eerst alle informatie hebt. Ik kon gelukkig indertijd mijn vader meenemen. Iemand erbij helpt je om kalm te blijven en is een extra paar oren, en kan ook nog voorkomen dat men je als rotte vis behandeld want er zijn getuigen bij.

Zorg goed voor jezelf en je zoon en ik wens je heel veel sterkte. 

Moeder87

Moeder87

02-02-2021 om 01:09 Topicstarter

AnneJ schreef op 02-02-2021 om 00:32:

Stichting KOG. Wees verstandig en meld je bij deze vereniging voor ouders en grootouders die te maken krijgen met Veilig Thuis.

En verder heb je je teveel ingelaten met school en je hebt teveel met ze gedeeld. Nu willen ze er ook iets van vinden en wat mee doen.

Een goede waarschuwing hopelijk voor andere ouders. School, dat zijn niet je vrienden en ze helpen je ook niet, ja totdat ze het niet met je eens zijn en dan melden ze je bij VT zodat ze van je af zijn, dan heb je voortaan niets meer in te brengen, dat je dat weet.

Leer om vriendelijk en beleefd en zakelijk te blijven en houd voortaan afstand van school.

Zoek zelf een speltherapeut of een vrijgevestigde hulpverlener die met je zoon kan spreken. Dat geeft je ook punten mocht je voor de rechter komen.

Verdiep je er in en maak er tijd voor vrij. Dit is echt een lastige kwestie.

Nog iets, ga niet alleen naar gesprekken. En inderdaad ga pas in gesprek als je eerst alle informatie hebt. Ik kon gelukkig indertijd mijn vader meenemen. Iemand erbij helpt je om kalm te blijven en is een extra paar oren, en kan ook nog voorkomen dat men je als rotte vis behandeld want er zijn getuigen bij.

Zorg goed voor jezelf en je zoon en ik wens je heel veel sterkte.

bedankt voor je bericht... die stichting heb ik persoonlijk nooit eerder van gehoord en ga de pagina door spitten. 

ik krijg eigenlijk ook het gevoel dat niet te vertrouwen is en dat ik er eigenlijk met niemand over kan praten. Ja me eigen omgeving. Gemeente heb ik ook niet heel veel aan..  ik heb gevraagd bij vt waarom zei alleen bij mijn komen en niet bij me ex. Conclusie er is een melding gedaan alleen bij mijn en niet bij hem. Met ik dan nu zelf een melding maken dat me zoon geestelijk emotioneel mishandeld wordt en op gezet wordt. Moet ik melden dat me ex aan de drugs ziet en soms mee rijd naar de coffeeshop en in de auto moet wachten. Moet ik dan ook nu al melden dat me zoon van 9 met een boek thuis kwam die over seks drugs en hoeven gaat. ( moest een boek verslag maken) moet ik melden dat ik zelf ruim 10jaar emotioneel de grond in ben gedrukt en al me eigen waarde is afgenomen. Moet ik melden dat ik na de geboorte van onze zoon elke week werd gedwongen om seks te hebben terwijl ik niet meer durfte. Moet ik melden dat hij een jaar voorwaardelijk heeft gehad vanwegen een bedreigen. Moet ik melden dat hij me mishandelt heeft in en na de relatie en dat de politie er niks mee gedaan heeft omdat ik geen foto's heb gemaakt... 

Ik wil rust, ik wil een leven met geluk en liefde. Maar als ik in de buurt kom lijkt het me steeds weer te worden afgenomen... 

Ik kan me ex en school emotioneel niet aan zelf. Ben sterk aan de buitenkant maar ga elke keer kapot van binnen... heb ooit emdr gehad maar dat was te zwaar...

Helaas, je rust ben je kwijt. En ga je anderen, zoals je ex, ook nog beschuldigen, dan krijg je er nog een schepje bovenop.

Deze mensen verzamelen roddels en achterklap en dat wordt allemaal negatief verdraaid en jou verweten. Op rij.

Dus doe jezelf een plezier en spreek niet met deze mensen. Verdedig je niet, laat ze praten. En meldt alleen dat je jezelf daar niet in herkent.

En bel zo snel mogelijk de stichting KOG en doe vooral wat zij je aanraden.

https://www.stichtingkog.info/media/20201215_DitMoetIedereOuderLezen.pdf

13 pagina's hoe je omgaat met school en instanties om de schade aan je gezin zoveel mogelijk te beperken.

'oke wat doe ik fout volgens school'.

AnneJ heeft gelijk, het was niet verstandig om met school een gesprek te vragen, elke 3 maanden, om te praten over je problemen. School is daar niet voor en zij zitten in een grootverband met Veilig Thuis, waar dergelijke zaken gewoon onder elkaar worden besproken, afgewogen en beoordeeld. Als daar dan een conclusie uit komt ('dit kind loopt gevaar in zijn ontwikkeling') dan kunnen ze niet meer achter die gezamenlijk geconstrueerde conclusie terug. Vanaf dat moment dendert het door.

Er komt een gesprek met Veilig Thuis. Probeer het tijdstip van dat gesprek zodanig te zetten, dat je zo min mogelijk werktijd moet opofferen.

Je kunt in elk geval aangeven, dat je met school wilde praten om je zorgen te delen, maar dat dat niet zo verstandig was. Liever was je naar de huisarts gegaan.

Ik zou je ook willen adviseren om vanaf nu naar de huisarts te gaan als er een probleem is.

Over je zoon kwam een ernstig signaal: hij zou eenzaam zijn en vaak huilen. Dit is gebaseerd op een vragenlijstje die je zoon had ingevuld. Daar zit een principieel punt onder: mag school een vragenlijst zomaar aan kinderen voorleggen, buiten de ouders om, als je dat vervolgens gebruikt als diagnostisch instrument (hij heeft therapie nodig). Volgens mij mag dat niet. Dus ik zou vragen welke vragenlijst er is gebruikt en of daarvoor toestemming is gegeven door jou.

Vervolgens heb je geweigerd om op hun advies in te gaan. Ai, dan trap je op hele lange tenen. Zij hebben in vergadering besloten wat er aan de hand was en wat er dus moest gebeuren, zij zijn professionals, dus daar kun je volgens hen niet zomaar omheen. Liever had je de test zelf opgevraagd en meegenomen naar de huisarts en ook aangegeven: ik ben daarover in gesprek met de huisarts en wij beslissen wat er gaat gebeuren, ik neem jullie advies mee. Dan had je een andere professional tegenover gezet en hun inbreng gereduceerd tot 'een advies'.  Dat kun je alsnog doen. Zeg in het gesprek dat je graag de test van je zoon wil krijgen en dat je daarmee naar de huisarts wil gaan; het heeft je nogal overvallen wat er gebeurde op school, school had de uitkomst van die test niet eerder met je besproken en dan plotseling met 3 instanties om tafel, dat was overdonderend. Je wil dus graag de test zelf zien. Maar ondertussen mag je je natuurlijk wel zorgen maken om je zoon: is hij eenzaam, is hij verdrietig, heeft het te maken met de scheiding, met jouw afwezigheid in huis of met corona?

Verder praat je in je verhaal veel te veel over je ex. Ga niet met modder gooien. Niks over drugs en geweld. Ja, de relatie met je ex is niet goed, maar je zon heeft contact met zijn vader en dat vindt je belangrijk.

Ik zou je inbreng in het gesprek met Veilig Thuis kort houden:

- je bent nogal overdonderd door het gesprek op school met 3 instanties, je dacht dat je met school goed in gesprek was over de zorgen omtrent je zoon, het was niet de bedoeling dat dit doorgestuurd zou worden naar Veilig Thuis;

- de test van je zoon, die wil je graag inzien, dus je wil een copie van die test (niet alleen maar mondeling);

- eventueel ook: een verslag van het gesprek dat school met opvang en Jeugd en gezin heeft gehad. Je schrijft dat je het officieel moest aanvragen met een ID. Bespreek hoe je dat kunt doen.

- met die test en alle punten die genoemd zijn door school wil je naar de huisarts gaan om dat te bespreken. en dan noem je zijn overgewicht als voorbeeld: je wil van de huisarts weten of er sprake is van overgewicht, bijvoorbeeld.

- de volgende afspraak met Veilig Thuis is er pas als je die test hebt en als je het gesprek met de huisarts hebt gehad en weet hoe jullie verder zullen gaan.

Die punten zou ik op papier zetten en het papier voor je leggen bij het gesprek. Verder niets anders bespreken. Eerst informatie verzamelen en zelf in handen krijgen dat je weet wat je wil doen met die informatie.

Concentreer je dan op de zorgen rondom je kind. Maakt niet uit wie wat gemeld heeft, ga niet met modder gooien, probeer de kern eruit te halen: wat is er aan de hand met je kind en wat kun je daaraan doen?

Tsjor

Nog een tip: houd vanaf nu een logboek bij: met wie heb je gepraat, wat is er gezegd, wat zijn de volgende stappen. Noteer de namen en de data, zodat je voor jezelf het overzicht houdt.

Tsjor

Moeder87

Moeder87

03-02-2021 om 11:14 Topicstarter

Ik heb volgende week contact met een advocaat. Persoonlijk en alleen kan ik dit niet aan.. ik heb het verslag van school van het gesprek die ik heb gehad met jeugd en gezin. Ik dacht dat jeugd en gezin toch een bepaalde geheimhoudingsplicht hadden maar helaas... ik heb het verslag thuis liggen en dus ook hoe me ex partner erover denkt.. door die woorden en zijn gedachtens, heb ik een verwijs gevraagd voor een psycholoog. Ik ben jaren goed voor hem geweest heb hem overal mee geholpen als hij dat nodig had (durfte nergens alleen heen) maar wordt nu tegen me gebruikt en gezegt dat ik dat bij me zoon ook doe... ik kan dit niet alleen aan en me gezondheid leid hier onder lichamelijk en geestelijk... heb al een andere funtie op me werk gevraagd omdat het niet verantwoordelijk was om me eigen werk te doen.. ik ben blij dat ik hier advies en tips krijg.. maar o zo bang dat andere dingen lezen en het verkeerd opvatten... 

" maar o zo bang dat andere dingen lezen en het verkeerd opvatten..."

Het is een 'mindset'. Begin met het zelf niet zo letterlijk te nemen van al dit soort subjectieve verhalen. Blijkbaar geloof je er zelf nogal in ? Het is opgeblazen onzin.

Je behandelt je zoon prima en voed hem op tot zelfstandigheid. Het is een kind soms gaat het vanzelf soms heeft hij wat meer je aanwezigheid en aandacht nodig. Niet nuttig om daar een dingetje van te maken.

Dus begin jezelf te realiseren dat er een hoop gezeur in de wereld is. Een hoop subjectieve onzin. Best lastig als je daar tot nu toe gevoelig voor bent. Maar denk even na. En houdt het klein, maak het zelf niet groter.

En train jezelf er in om je mond te houden en vooral te luisteren en veel oh, oke, daar moet ik over nadenken, zou het? Nietszeggende bevestigende kreten waar je niets mee op gang brengt. Laat de advocaat het woord voor je doen. Hopelijk kan hij deze mensen wel aan? Heeft deze advocaat ervaring met familierecht? En gaat hij voor winnen of voor toegeven? Je hebt niets aan een advocaat die jou adviseert om maar mee te werken voor de lieve vrede. Voor je het weet zit je er tot je nek in en ben je jaren zoet.

Er is niets en maatregelen zijn niet nodig. Dat dient je advocaat uit te stralen. En als er iets is dan komen jullie er zelf wel uit. Denk daaraan dat je wel hulp regelt als dat echt nodig mocht zijn.

Hopelijk kun je even wat makkelijker werk krijgen.

Het is niet goed of het deugt niet. Kan best dat je zelf ook nogal een weerhaantje bent met allerlei gratuite publieke opvattingen, maar realiseer je dat het onzin is.

Niet werken kan je verweten worden, want wat is dat voor een voorbeeld en er komt o wel weinig geld binnen en alleenstaande niet werkende ouder is een zwaktebod.

Wel werken deugt ook niet want je kind heeft je veel meer nodig en je werk vraagt energie die je niet in je kind kunt steken.

Zo: je moet nou eenmaal werken, dat is ook een goed voorbeeld voor je zoon. Niets mis mee. Dus daag je eigen zwabberige meningen eerst even goed uit want het helpt je niet. Ja, van de wal in de sloot. En de mensen kletsen toch wel. Haal jij er je schouders over op.

Ja, je had wel even een vertrouwelijk gesprek nodig. Je had niet verwacht dat school dat zo zou uitvergroten en dat is nergens voor nodig. Je hebt wel anderen om je zorgen mee te delen als dat nodig mocht zijn.

Nou ja, je kunt natuurlijk er ook zo instaan dat het je al lang boven je hoofd gegroeid is en dat je blij bent als ze voor je zoon een goed pleeggezin weten te vinden, al is het tijdelijk, dat zou een hoop lucht geven want je kunt zo met die spanningen je werk niet doen en alles gaat achteruit in jullie leven. Dus ja, graag een maatregel en graag 'hulp'.

Heb je zelfs nog kans dat ze van jou een project gaan maken om wel je gezin bij elkaar te houden. Hoe moeilijker jij het hebt, hoe meer ze hun best doen om jou te overtuigen dat je het wel kunt! Ze doen zelden wat jij denkt nodig te hebben. Het is allemaal subjectieve doenerij.

Moeder87

Moeder87

03-02-2021 om 23:55 Topicstarter

Ik heb volgende week contact met een advocaat. Persoonlijk en alleen kan ik dit niet aan.. ik heb het verslag van school van het gesprek die ik heb gehad met jeugd en gezin. Ik dacht dat jeugd en gezin toch een bepaalde geheimhoudingsplicht hadden maar helaas... ik heb het verslag thuis liggen en dus ook hoe me ex partner erover denkt.. door die woorden en zijn gedachtens, heb ik een verwijs gevraagd voor een psycholoog. Ik ben jaren goed voor hem geweest heb hem overal mee geholpen als hij dat nodig had (durfte nergens alleen heen) maar wordt nu tegen me gebruikt en gezegt dat ik dat bij me zoon ook doe... ik kan dit niet alleen aan en me gezondheid leid hier onder lichamelijk en geestelijk... heb al een andere funtie op me werk gevraagd omdat het niet verantwoordelijk was om me eigen werk te doen.. ik ben blij dat ik hier advies en tips krijg.. maar o zo bang dat andere dingen lezen en het verkeerd opvatten... 

AnneJ schreef op 03-02-2021 om 11:49:

" maar o zo bang dat andere dingen lezen en het verkeerd opvatten..."

Het is een 'mindset'. Begin met het zelf niet zo letterlijk te nemen van al dit soort subjectieve verhalen. Blijkbaar geloof je er zelf nogal in ? Het is opgeblazen onzin.

Je behandelt je zoon prima en voed hem op tot zelfstandigheid. Het is een kind soms gaat het vanzelf soms heeft hij wat meer je aanwezigheid en aandacht nodig. Niet nuttig om daar een dingetje van te maken.

Dus begin jezelf te realiseren dat er een hoop gezeur in de wereld is. Een hoop subjectieve onzin. Best lastig als je daar tot nu toe gevoelig voor bent. Maar denk even na. En houdt het klein, maak het zelf niet groter.

En train jezelf er in om je mond te houden en vooral te luisteren en veel oh, oke, daar moet ik over nadenken, zou het? Nietszeggende bevestigende kreten waar je niets mee op gang brengt. Laat de advocaat het woord voor je doen. Hopelijk kan hij deze mensen wel aan? Heeft deze advocaat ervaring met familierecht? En gaat hij voor winnen of voor toegeven? Je hebt niets aan een advocaat die jou adviseert om maar mee te werken voor de lieve vrede. Voor je het weet zit je er tot je nek in en ben je jaren zoet.

Er is niets en maatregelen zijn niet nodig. Dat dient je advocaat uit te stralen. En als er iets is dan komen jullie er zelf wel uit. Denk daaraan dat je wel hulp regelt als dat echt nodig mocht zijn.

Hopelijk kun je even wat makkelijker werk krijgen.

ik ga zeker niet voor de lieve vrede. Als er iets uitkomt of als ik ergens van beschuldigd wordt dat wordt het een vervelend gesprekje. Als het goed is heb ik de juiste advocaat en anders gewoon naar de volgende.. ik ben wel iemand die probeerd 10 stappen voor te zijn heb ik nog ruimte om iets terug te vallen... als chauffeur is deze ellende en geregel niet handig, en kon ik meteen wat regelen op me werk. Ik hou een boek bij alles wat in me opkomt wat kan werken of tegen werken schrijf ik op.. en me zoon vertelt gelukkig ook veel, kost heb wel eens waar 2 weken dat het ineens boven komt maar hij verteld het wel.... is gewoon erg vervelend dat school alles eigenlijk gebruikt heeft, ook als ik om tips vroeg of als hun iets merkte op school... en nu als school contact zoekt ook me kleinste dingen wordt ik boos en vertrouw ik ze niet. Durf bijna niks meer te zeggen of vragen, bang dat ik iets verkeerd zeg en dat ze het weer gebruiken. Misschien sla ik zelf op hol op dit moment, maar het gaat tekeer boven.... gelukkig kan ik me gevoel opzei zetten als ik me ventje haal, maar ondanks dat voelen ze het toch aan.... 

“ik ga zeker niet voor de lieve vrede. Als er iets uitkomt of als ik ergens van beschuldigd wordt dat wordt het een vervelend gesprekje.”

Ik zou hier toch mee oppassen. Hou je liever op de vlakte, zakelijk, en wek de indruk dat je meewerkt. Een machtsstrijd is niet in jouw belang. Beter er strategisch doorheen laveren. Een hulpverlener heeft ‘altijd gelijk’ want hij/zij is de deskundige. Dat is natuurlijk niet per definitie het geval maar deze mensen hebben wel een positie waarin ze je een flinke douw kunnen geven. Er zonder kleerscheuren doorheen komen met je kind is belangrijker dan gelijk krijgen.  Hou de behoefte van je kind voor ogen en zorg voor iets van begeleiding. En laat alleen intimi je emoties zien. Als je boos wordt of gaat huilen, ben je de ‘labiel’ en dat zet je op achterstand. Zorg dat je kalm en rationeel overkomt. Flippen doe je maar bij een vriendin! 

Reageer gewoon niet. De enige naar wie je reageert, in de zin van het neutraliseren van beschuldigingen door deze zo neutraal mogelijk te pareren is de rechter. Die beslist.

De 'onderzoekers' van de jeugdbescherming zijn alleen maar vage zaken aan het verzamelen die jou in een kwaad daglicht stellen. Bijt gewoon niet maar laat het van je afglijden, hoe erg het je van binnen ook raakt. 

Niet 'happen'. Dan hebben ze juist 'beet'.

En tegen onzin ga je je niet verdedigen. Daar 'herken' je je niet in.

Dus hoef je helemaal niets mee te geven in eventuele gesprekken. Je reageert schriftelijk, je advocaat na overleg met jou, naar de rechter.

Dat doe je door korte neutrale tekst te geven aan de 'onderzoekers' en zorg dat je afschriften van die tekst meeneemt naar de zitting zodat je die aan de rechter kunt geven mochten de onderzoekers dat niet bijgevoegd hebben.

Ik ga er tenminste vanuit dat er een zitting volgt. Het kan misschien ook nog dat ze jou 'hulp'  aanbieden na onderzoek en geen zitting. Je kunt zelf besluiten of dat zinvol is of dat je je liever direct naar de rechter laat sturen zodat deze beslist of je de hulp moet accepteren.

... is gewoon erg vervelend dat school alles eigenlijk gebruikt heeft, ook als ik om tips vroeg of als hun iets merkte op school... en nu als school contact zoekt ook me kleinste dingen wordt ik boos en vertrouw ik ze niet. Durf bijna niks meer te zeggen of vragen, bang dat ik iets verkeerd zeg en dat ze het weer gebruiken. Misschien sla ik zelf op hol op dit moment, maar het gaat tekeer boven.... gelukkig kan ik me gevoel opzei zetten als ik me ventje haal, maar ondanks dat voelen ze het toch aan....

Het is ook vervelend dat school zo reageert op dingen die je in goed vertrouwen hebt verteld. Maar voor nu is dat niet je prioriteit. Dat zijn je zoontje en jouw gezondheid of veerkracht.

De eenzaamheid van je zoontje lijkt me iets om mee aan de slag te gaan. Hoe fijner hij zich voelt, des te beter zijn jullie opgewassen tegen dit traject. Ga dus niet al je energie steken in het weerleggen van de aantijgingen van school of je ex. Ga samen leuke dingen doen. Kijk of je hem kunt helpen met huiswerk. Nodig een vriendje van hem uit en ga uitwaaien in het park. Laar hem helpen met koken, dat soort dingen. Kijk of je wat minder kunt werken, hoe lastig dat misschien ook is. Want onafhankelijk is goed, maar overleven is een tandje te streng.

Moeder87, opnieuw leg je de focus op je ex en wat hij zegt: 'n dus ook hoe me ex partner erover denkt.. door die woorden en zijn gedachtens, heb ik een verwijs gevraagd voor een psycholoog.'

Hij speelt een te grote rol in jouw hoofd. Neem in je hoofd: wij zijn gescheiden toen ons kind 1 jaar was, we zaten niet op een lijn, we hebben een andere beleving van de tijd dat we samen waren. Ik wil niet met modder gaan gooien, ik herken niet wat hij zegt, dus ik ga daar verder niet op in.

Laat wat hij zegt bij hem en neem het niet over, ook niet als iets waar je je tegen moet verdedigen. Jullie zijn uit elkaar gegaan, klaar. Einde van de relatie, die niet goed was. Wat niet goed was ga je niet nu nog voortzetten door de gesprekken en discussies in je hoofd.

AnneJ stelt het contact met Veilig Thuis altijd voor als een soort oorlog, waarin maar twee opties zijn: verdedigen of meeveren. Dat behoeft wel enige nuance.

Zie de inmenging van Veilig Thuis als een signaal: blijkbaar denken anderen dat er iets aan de hand is met je kind. Dat zou ertoe kunnen leiden dat je nog eens goed kijkt naar je kind. Dat heb je ook gedaan: 'me zoon vertelt gelukkig ook veel, kost heb wel eens waar 2 weken dat het ineens boven komt maar hij verteld het wel....'. Dat is belangrijk: je hebt het signaal opgepakt, je bent in gesprek gegaan met je zoon en je kunt nu in eigen/zijn woorden vertellen wat het probleem is. Het is niet erg, volgens mij juist goed om dat ook te laten zien. Er zijn honderd redenen waarom een ouder niet precies ziet wat er met een kind aan de hand is of waarom een kind buitenshuis een ander beeld laat zien dan thuis. Dat is niet erg, als je het maar oppikt en dat heb je gedaan.

Dat is dan wat AnneJ noemt: meeveren: je neemt hun zorgen serieus. keihard ontkennen en bestrijden is volgens mij problematisch.

Vervolgens komt de vraag: wat ga je eraan doen? Wat je hier nu beschrijft is vooral de zorg voor jezelf: je kunt het niet aan wat je ex zegt, gaat naar de psycholoog, verandert je werkzaamheden. Dat kan. Maar de grote vraag is: wat ga je doen voor je kind?

Want voor Veilig Thuis zal de cruciale vraag zijn: kan deze moeder zelf de zorg voor haar kind aan of moet er ingegrepen worden?

Op dit punt kun je gaan verdedigen: laat zien dat je zelf de zorg aankunt. Denk goed na wat belangrijk is voor je zoon en onderneem daar acties op. Dat wil niet persé zeggen dat je minder moet werken, het kan wel zijn dat je bijvoorbeeld tijdens je werk op een andere manier contact met hem houdt, of dat je je eigen sociale omgeving vergroot, waardoor je zoon ook bij anderen terecht kan, of dat je op een andere manier structureel wat meer tijd voor hem inbouwt of hem meer verantwoordelijkheden geeft in huis, waardoor jullie meer gaan werken als een team. Het kan ook zijn dat je voor je zoon extra begeleiding gaat zoeken, of een psycholoog. Er zijn nog meer dingen te bedenken, maar dat ligt aan je eigen situatie en aan de vraag van je kind.

Als het gaat om de vraag hoe en wie hulp gaat geven mag je je verzetten tegen inmenging van buitenaf: dat ben jij.

Tsjor

Te vroeg voor een advocaat

Ik heb niet alle postings helemaal goed gelezen, maar ik begrijp dat je een advocaat hebt benaderd. Daarvoor is het zo te zien nog te vroeg. Pas als een verzoek tot ondertoezichtstelling wordt ingediend, kan een advocaat nut hebben.

En voor het geval je denkt: ik vraag die advocaat mee naar gesprekken - doe dat niet. In deze fase wekt dat alleen maar weerstand. Het is wel goed om iemand mee te nemen naar gesprekken (die tip kwam al langs), maar dan een vriend(in) of buur of familielid. Waarbij het van het grootste belang is dat die persoon vooral stil aanwezig is en aantekeningen maakt. Nooit een ondersteunend persoon meenemen die het gesprek gaat overnemen. Ongetwijfeld hebben dat soort mensen de beste bedoelingen, maar ze wekken irritatie. En als je iemand meeneemt die het woord doet in jouw plaats, dan lijk je zelf zwakker. Niet handig.

Neem dus iemand mee die kalm en ondersteunend op de achtergrond aanwezig kan zijn. Maar geen advocaat.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.