Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

31-03-2014 om 22:52

Vanwege slecht rekenen naar Vmbo?

Mijn dochter heeft op alles een A score behalve op rekenen, daar scoort ze een lage C. Ze zit in groep 7 en volgens de juffen zal ze hiermee niet naar de Havo kunnen terwijl ze op alle andere vakken Havo/Vwo scoort.
Ik vind dit nogal frustrerend maar klopt dit eigenlijk wel?
Thuis oefenen we wel met haar maar het lijkt alsof ze het hele inzicht in rekenen mist..


donderkopje

donderkopje

14-04-2014 om 20:14

zonder E's geen verklaring

Ha Dalarna,

Je krijgt bij ons op school alleen een dsycalculi onderzoek met mogelijk een verklaring als:

1. kind beter scoort op andere vakken
2. er sprake is van aanhoudende achterstand ondanks langdurige extra begeleiding
3. je kind op rekenen hoger scoort dan een E.

Met C of D scores kan je zo een onderzoek, verklaring laat staan behandeling dus wel vergeten.

donderkopje

donderkopje

14-04-2014 om 20:15

herstel

Ik bedoel dus bij puntje 3:

Je kind op rekenen NIET hoger scoort dan een E.

Donderkopje: kosten

Als een school een test aanvraagt, moeten zij het betalen en hun budget is beperkt. Vandaar dat ze voorwaarden stellen om zeker te zijn dat de test geen geldverspilling is. Je kunt zelf naar een orthopedagoog te gaan, alleen zijn de kosten dan niet voor de school maar voor jou( afh. van je verzekering).

Dalarna

Dalarna

14-04-2014 om 21:43

Donderkopje

In je stukje voor ik reageerde had je het ook over dyslexie en daar reageerde ik op. Over dyscalculie weet ik niets maar volgens mij kun je die twee niet vergelijken aangezien de zorgverzekering onder bepaalde omstandigheden gewoon de dylexietest vergoed (en de behandeling onder bepaalde omstandigheden) en de dyscalculie test waarschijnlijk niet?

Nogmaals: je kunt ALTIJD een dyslexietest laten doen, ook kinderen met C op spelling kunnen dyslexie hebben en een dyslexieverklaring krijgen.

donderkopje

donderkopje

14-04-2014 om 22:30

goed om te weten

Dalarna, ik reageer nu voor het eerst hier dus ik vermoed dat je me met een ander verward.

Ik betwist zeker niet dat kinderen met een C geen dyslexi of dyscalculi kunnen hebben hoor. Juist het tegenovergestelde. Maar wilde wel duidelijk maken dat in de praktijk in ieder geval graag de rem op testen wordt gezet. Kind (ook al voldoet het wel aan de andere 2 punten) heeft geen E's, dus kan er geen sprake zijn van dyscalculi/dyslexi dus geen onderzoeken en geen verklaring.

Flanagan: goed om te weten dat school (en ook het onderzoeksburo dat ze daarvoor zouden inhuren) blijkbaar andere voorwaarden kan stellen aan een onderzoek dan een onderzoeksburo doet als je als particulier dezelfde hulpvraag neerlegt....Ronduit bizar overigens.

Dalarna

Dalarna

15-04-2014 om 08:59

ah ik zie het

Omdat je een perfecte reactie geeft op nummer 60 en 61 en omdat die op de vorige pagina staan heb ik je verward met Paal

Jij hebt het over testen via school. Ik heb dus ook niet getest via school, waarom zou je dat doen als de zorgverzekering betaalt en je zelf kunt kiezen waar je laat testen?

Nogmaals: je kunt ELK kind laten testen op dyslexie, ook al heeft die A-scores op spelling, je zult het alleen zelf moeten betalen maar als het kind dyslexie heeft krijgt het een verklaring, ook als er geen E-scores zijn.

Ik vermoed dat je wel/niet vergoeding door elkaar haalt met wel/niet een dyslexieverklaring?

Ilva

Ilva

15-04-2014 om 09:13

Dyscalculie

Zou het kunnen dat ze misschien dyscalculie heeft. (Dyslexie op rekengebied). Als ze overal A's op scoort behalve op rekenen zou dat misschien aan de hand kunnen zijn.

http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/wat-is-dyscalculie/

Ilva

Ilva

15-04-2014 om 10:00

Ik zie nu dat jullie het al over dyscalculie hebben. Toen ik dit net schreef zag ik dit niet op mijn scherm. Vreemd maar goed, het is dus al genoemd.

Heirthe

Heirthe

09-02-2015 om 09:33

Update

Ik heb dit topic even weer opgezocht om dingen na te lezen.
Inmiddels hebben wijmdochter laten testen op dyscalculie en ze voldoet aan alle voorwaarden behalve aan de twee maar achterstand ( die was op het moment van testen 18 maanden) en het feit dat ze geen RT heeft gehad ( wij oefenen al drie jaar thuis met haar maar dat is niet geldig). Een verklaring hebben we dus nog niet maar het rekenen is inmiddels afgezakt tot E niveau en we hebben een mooi onderzoekscerslag van de psycholoog waarin staat dat dochter ws over een jaar wel een verklaring kan hebben omdat de achterstand steeds groter wordt.
Wij hebben afgesproken dat we zelf bijles gaan geven onder zijn supervisie zodat er over een half jaar tot een jaar een verklaring kan worden afgegeven.
Wel dyscalculie maar door de regeltjes en tegenwerking van de basisschool die erg moeilijk is gaan doen, geen verklaring.
Dochter gaat naar een Vmbo tl na de zomer.

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 10:11

tjonge

Waarom geeft een school geen extra begeleiding in deze situatie?

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 10:14

teruggelezen

"Op school krijgt ze ook geen extra instructie meer, wisten we niks van, maar ze wil niet aan de instructietafel, dat wisten we wel maar niet dat ze dan helemaal geen instructie meer kreeg! "

Dit was vorig jaar april? Heb je dan niet gezorgd dat ze alsnog RT kreeg? Hoe kan ze van een C naar een E zijn gegaan?

Heirthe

Heirthe

09-02-2015 om 15:39

Communicatie met school

Is blijkbaar niet goed verlopen. Wij hadden maandelijkse gesprekken met school over de begeleiding van dochter maar denken dat school ons niet goed heeft begrepen dat wij wel wilden dat ze instructie kreeg alleen dan niet aan een speciale tafel. Er is niks mee gedaan.
Nu in groep 8 zit ze wel weer aan de instructietafel maar sinds kort ook ineens niet meer zonder dat wij hiervan wisten! Dat ze steeds lager komt komt omdat ze dyscalculie heeft waar school dus niks van wilde weten. De achterstand zal steeds groter worden.
Ach met Vmbo tl komt ze er ook wel, dan duurt het allemaal maar wat langer..

Herkenbaar

Herkenbaar

09-02-2015 om 18:20

Hier vmbo t

Dochter zit nu in de brugklas vmbo-t. Ze heeft verschillende onderzoeken gehad: intelligentietest in gr 5, nio in groep 8, nu in de brugklas weer Cito nulmeting. Allemaal met dezelfde uitkomst: extreem lage scores op rekenen/ wiskunde, nl basis/ kader en bovengemiddeld op het talige gedeelte, nl een ruime havo, krap vwo. Ze had altijd A's voor begrijpend lezen en lage C, D of E voor rekenen.
Ze heeft de diagnose 'lichte leerstoornis', geen dyscalculie en ook geen dyslectie, in groep 8 vastgesteld door een psycholoog.

Op vmbo-t gaat t heel goed, muv wiskunde en dan met name het rekenen. Ze kan gewoon niet automatiseren, de tafels niet, de rekenvolgorde niet, etc. Dat kost haar heel veel moeite. Ik heb nu wel het idee dat dit de kern van het probleem is: het automatiseren van cijfers en formules, waarbij ze geen 'beeld' heeft.
Dochter oefent nu heel veel, en dit gaat ten koste van de tijd die ze aan andere vakken kan besteden. Daarom is vmbo-t voor haar nu het beste niveau. De andere vakken kan ze gemakkelijk aan, daar hoeft ze zich geen zorgen over te maken. Dat geeft haar wel lucht. En dat kan ook een overweging zijn.

Donderkopje

Donderkopje

10-02-2015 om 09:23

herkenbaar

Ha Herkenbaar,
Het beeld van jouw dochter is inderdaad ook voor mij heel herkenbaar.
Heeft je dochter het naar haar zin op school? Het feit dat ze tijd overhoudt om te besteden aan rekenen en wiskunde is natuurlijk een plus. Maar wordt ze verder ook genoeg uitgedaagd en geprikkeld op de talige vakken? Wat ik jammer zou vinden is dat mijn zoon met alle vakken met uitzondering van rekenen onder z'n nivo komt te zitten, niet uitgedaagd wordt en zich gaat vervelen en school daardoor niet leuk en saai gaat vinden en wellicht niet gemotiveerd blijft. Naast het feit dat ie aan de andere kant hard moet trekken aan z'n rekenwerk dat ook soms lastig voor hem is. Ik ben bang dat dat elkaar dan gaat versterken. Heeft jouw dochter daar geen last van?

Herkenbaar

Herkenbaar

10-02-2015 om 13:44

Brugklas - Donderkopje

Dochter komt van regulier onderwijs en zit nu op een montessori VO school. Ze heeft de eerste maanden moeten wennen aan het systeem met de keuzeuren, werk nakijken en aftekenen bij de docenten. En natuurlijk aan haar leven als brugklasser. Dat kostte wel energie. Ze zit wel erg op haar plek, in een hele leuke klas.

Ik heb niet de indruk dat ze zich verveelt: er zitten best veel doe-opdrachten bij het schoolwerk, en die kun je zo moeilijk maken als je zelf wil. Bv bij het vak Science (combinatie van techniek, biologie en natuur). Met een klasgenoot op onderzoek uit over een bepaald onderwerp, op internet ėn echt ergens heen gaan, en daarna een 'werkstuk' maken, laatste keer een product met alleen natuurlijke ingrediënten. En dat dan presenteren bij een georganiseerde 'markt' op school, incl zelf de aankleding van hun stand regelen, verkoopprijs bepalen van het product, verkooppraatje, etc.

De doorstroommogelijkheden zijn trouwens groot op deze school: ze geven les op mavo/ havo niveau op de mavo. Na het derde blok krijgen alle leerlingen een definitief advies voor mavo of havo. Een aantal klasgenoten heeft nu al een voorlopig havoadvies gekregen.
Ook kan in de tweede mavo doorgestoomd worden, en natuurlijk na de mavo door naar de havo. Er is ook een vwo.

Ik merk aan mijn dochter dat het voor nu goed is, vmbo-t. Bij de Cito nulmeting kwam bv vwo niveau Engels eruit, prima score, dus daar doet ze weinig voor. Het vak Frans is helemaal nieuw, daar moet ze wel wat voor doen, m'n de woordjes en werkwoorden. Nederlands vindt ze 'makkie'. Al met al zijn er vakken waar ze hard voor moet werken (wiskunde), veel voor moet doen en uitvoeren (Science), een beetje moet bijhouden met leren (Frans, aardijkskunde topo en geschiedenis).

Tot nu toe is de 'belasting' voor haar goed, vooral omdat de meeste tijd opgaat aan wiskunde en rekenen. Ze heeft sowieso veel 'rusttijd of eigen tijd' nodig, zeker als ik het vergelijk met vriendinnen, om op te laden.

De combinatie van lichte leerstoornis (ik vermoed dat beelddenken hier een grote rol speelt), prikkelgevoelig en faalangstig vanwege het moeizame rekenen/ automatiseren (ik ben dom, mama!) maakt dat ze nu op dit moment op het juiste niveau zit, ondanks de hogere capaciteiten.

Als ik zie hoe leuk ze het heeft in de klas, met allemaal nieuwe vrienden, dat ze leert met vallen en opstaan en dat dat ook mag op deze school, dan heb ik er alle vertrouwen in, eerlijk gezegd. Of t nou mavo of havo wordt. En eerlijk hoor, ik heb er echt wel even van gebaald, dat havo (nog) niet lukte, maar dat gevoel is echt helemaal weg. Ook een leermomentje voor mij

Donderkopje

Donderkopje

10-02-2015 om 17:56

wat een fijne school!

Dank voor je uitgebreide mail!
Dat klinkt echt als een hele fijne school zeg! Wat heerlijk dat je dochter er zo goed draait.
Fijn deze bemoedigende woorden, stelt echt een beetje gerust!

Heirthe

Heirthe

10-02-2015 om 19:42

Stelt zeker gerust

Wij hebben inmiddels wel een artikel van de psycholoog ontvangen dat dochter voor de rekentoets niet per se een dyscalculie verklaring nodig heeft. Het onderzoeksverslag waarin staat dat ze een ernstige rekenstoornis heeft is daarvoor ook voldoende.
Wel moet er RT komen.
Ik heb er nog steeds moeite mee dat dochter een lager nivo gaat doen dan wat we in gedachten hadden voor haar. Ik ben bang dat ze zich gaat vervelen met de andere vakken, vooral de talen zullen veel te simpel voor haar worden..

linda

linda

10-02-2015 om 20:14

maar Foske

Is er dan niets mogelijk op vo? Hier bijv vrije school waar tl, havo en vwo samen zitten. Geen idee hoe ze het precies doen maar dan lijkt me differentiatie per vak heel goed mogelijk.
Of een tl havo klas, zodat ze nog enigzins uitdaging kan vinden hier en daar? Het liefst natuurlijk gewoon een goede vo school die kan verrijken waar nodig. Of een vwo school die mee wil werken? Met ernstige dyslexie is vwo toch ook mogelijk?

Herkenbaar

Herkenbaar

10-02-2015 om 21:34

Mavo/ havo klas

Zo zat ik vorig jaar ook, Foske, ik snap het echt helemaal. Daarom ben ik ook zo blij nu met deze school. Er is een heleboel mogelijk. De boeken zijn allemaal mavo/ havo, en de kinderen kunnen dus kiezen om ook de havo stof te doen. Die staat tussen de mavostof en aan het eind. Ook in de ELO staan de oefen Havotoetsen. Omdat de leerlingen hun eigen planning maken en hun eigen huiswerk nakijken, wel gecontroleerd door de docenten die dat aftekenen, is veel differentiatie mogelijk.
Mijn dochter maakt voor Engels de havostof, dat moet van mij. Dat wordt uiteindelijk niet getoetst met proefwerken, behalve voor de kinderen die een voorlopig advies havo hebben nu. Dat heeft mijn dochter niet. Komt misschien nog, misschien niet. Omdat de school zoveel mogelijkheden biedt, ook in de tweede klas om op te stromen, is de zwaarte er af.
Het is zeker de moeite om een school te kiezen waar dit kan, zeker voor kinderen als de onze. Want het kan echt alle kanten nog op gaan met ze.

Ik ben ook benieuwd naar vakken als economie en natuurkunde, hoe dat gaat met rekenen...

Heirthe

Heirthe

13-02-2015 om 13:19

Rapport

We hebben haar rapport en die staat vol met A's behalve rekenen natuurlijk.
Ik vind dat school hier niet omheen kan, de meester had zelfs innde klas gezegd dat er vooral naar taal gekeken werd..
Wij hebben volgende week een gesprek op school, school heeft inmiddels het verslag van de psycholoog waarin gewoon staat dat er over een jaar ws sprake zal zijn van dyscalculie. Ik ben alleen erg gespannen voor dit gesprek want school is nogal van de regeltjes. Toch heeft een kind met een ernstige rekenstoornis dezelfde rechten als een kind met dyscalculie op,de rekentoets, dus waarom zou ze dan niet naar de Havo kunnen?
Wij gaan ons er iig hard voor maken.

Wiskunde

Ik weet niet hoe ik mijn dochter moet helpen (15 jaar), ze begon op de HAVO met prima cijfers behalve wiskunde. In Havo-2 begonnen de problemen pas echt met wiskunde. Prima cijfers voor rekenen en economie maar wiskunde, totaal geen inzicht. Helaas heb ik zelf totaal geen gevoel voor wiskunde en kon haar daar niet bij helpen. Ze had bijles op school en daarbuiten, maar heeft gewoon geen inzicht in wiskunde. Ze is toen blijven blijven zitten op alleen wiskunde (een dikke 3) terwijl haar andere cijfers allemaal goed waren. Is toen naar Mavo-3 gegaan en opnieuw heeft ze problemen met wiskunde. Al haar cijfers zijn minimaal 7,5 en hoger (ze zou dus gewoon weer naar de HAVO kunnen haha), maar dat wiskunde krijgt ze maar niet boven de 5. Ik vind het al heel erg dat ze van de HAVO naar de MAVO moest gaan vanwege alleen wiskunde en nu zit ze bij wijze van spreken uit haar neus te eten. Is er echt geen manier dat iemand wiskunde kan laten vallen????

Jamie

Jamie

04-12-2015 om 16:07

oplossing

Nu doorgaan met mavo, wiskunde laten vallen en examen doen en dan naar havo4 zonder wiskunde. Wel goed overleggen met decaan of dit nog kan want er was sprake van dat je ook op de havo examen moet doen in wiskunde. Nu is er nog één profiel waar dat niet hoeft.

Ze kan niet van havo 3 naar havo 4 met een 3 voor wiskunde maar ze kan wel na mavo4 naar havo4 zolang die route nog bestaat dus dat er 1 profiel is zonder wiskunde.

Jamie

Jamie

04-12-2015 om 16:09

en daarnaast

Toch bijles bijles bijles bijles en dan van een goede docent, niet zomaar een puber. Vaak valt opeens toch het kwartje, er zijn hier op OO twee ouders die een puber hadden waar het toch opeens wel lukte. Oefenen, oefenen oefenen. Zeker omdat ze geen problemen heeft met rekenen is er geen dyscalculie in het spel en moet ze het gewoon heel vaak zien en vooral keer op keer doen.

bieb63

bieb63

06-12-2015 om 16:12

poeh

wat lastig. Heel jammer dat alleen dat wiskunde niet wil lukken, terwijl de andere vakken wel goed gaan (op havo niveau). Ik zou er voor inzetten dat ze haar mavo examen met goed gevolg haalt met een sector (er is er 1 volgens mij) zónder wiskunde, maar wél met een extra vak om doorstroming naar havo beter mogelijk te maken. En dan op de havo ook het profiel zonder wiskunde te kiezen.
Ga inderdaad in overleg met de decaan, zodat jullie weten welke vakken ze moet kiezen om niet voor verrassingen te komen te staan voor doorstroom havo.

bieb63

bieb63

06-12-2015 om 16:16

overigens

Je moet maar 'blij' zijn dat het over wiskunde gaat en niet over engels. Dat had/heeft mijn dochter dus: totaal blinde vlek voor engels. Ook daardoor van havo naar mavo. Maar engels is in elke sector en profiel verplicht, dus je komt er niet onderuit. Na mavo diploma met goede cijfers, maar onvoldoende voor engels, was er dus geen doorstroming mogelijk naar havo (ondanks extra vak). Heel jammer, maar dat zou ze waarschijnlijk ook niet gered hebben. Nu dus MBO 4 (helemaal prima), maar ook bij mbo 4 is engels verplicht (niet bij mbo 3). Dus alles gaat goed, maar dat engels.....
Wees dus maar blij dat het wiskunde betreft, want dat valt nog enigszins te omzeilen.

Jamie

Jamie

06-12-2015 om 16:35

nagezocht

Ik heb het nog even nagezocht. In 2012 werd bekend gemaakt dat wiskundeC ook in het CM profiel verplicht zou worden: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2012/03/02/wiskunde-ook-verplicht-op-havo

Het lijkt er alleen op dat dat in 2014 is teruggetrokken: http://www.vo-raad.nl/themas/havo-vwo

Zorg wel dat je hier zekerheid over hebt.

Getallenmaatje

Beste mensen,

op de forums lees ik veel over rekenproblemen bij kinderen op de basisschool.
Al sinds 2008 bestaat het Getallenmaatje dat al heel wat kinderen met verminderd inzicht in de structuur van de getallen en het getal binnen de getallenlijn, geholpen heeft.

Dus voor al diegenen die het Getallenmaatje nog niet kennen: kijk even op www.kwaak.nu en kijk of het iets voor uw kind of leerling is.

Ik hoor graag van u.

Emma

Emma

08-12-2015 om 14:18

Getallenmaatje

Jij plaatst ook maar lukraak hetzelfde berciht op elke draad die over rekenen gaat. Ik hoop dat de meeste ouders die kinderen met rekenproblemen hebben verstandig genoeg zijn om naar hun kind te kijken en niet lukraak weer een rekentool gaan inzetten. Dat is namelijk ook niet goed voor een kind met rekenproblemen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.