Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

31-03-2014 om 22:52

Vanwege slecht rekenen naar Vmbo?

Mijn dochter heeft op alles een A score behalve op rekenen, daar scoort ze een lage C. Ze zit in groep 7 en volgens de juffen zal ze hiermee niet naar de Havo kunnen terwijl ze op alle andere vakken Havo/Vwo scoort.
Ik vind dit nogal frustrerend maar klopt dit eigenlijk wel?
Thuis oefenen we wel met haar maar het lijkt alsof ze het hele inzicht in rekenen mist..


Mavo/Havo

Waarom is dat frustrerend? Als je kind haar best doet, ook nog thuis oefent en ze haalt een stabiele lage C score op de Cito dan is dat zo. Misschien is plaatsing in een brugklas Mavo/Havo een mogelijkheid?

Sanne

Sanne

01-04-2014 om 07:11

Alleen rekenen

Als de resultaten bij rekenen zo anders zijn dan de rest dan zou ik (zo snel mogelijk) daar extra energie instoppen. Rekenen vergt een bepaalde, consequente aanpak en er zijn meerdere manieren waarop kinderen dat kunnen aanleren (zo heb ik begrepen). Ik heb goede verhalen gehoord over 'de rekenpraktijk', in dit geval in Den Haag. Het lijkt mij de moeite waard om te proberen!

Frustrerend

Ja, dat is heel frustrerend. Het is ook een relatief nieuw verschijnsel. De nadelen ervan moeten er nog van blijken. Bijvoorbeeld hoeveel leerlingen er op deze manier eigenlijk overblijven op havo/vwo niveau. Maar ondertussen zit je dochter er maar mee.
Ja het kan. Het valt samen met de verplichte rekentoetsen in het vo.
Ik zou trouwens wel kijken of je misschien iets kan met een dyscalculie diagnose. Nou ja, daar krijg je geen hoger advies mee. Maar misschien wel extra hulp. Het is gek dat de basisschool daar niets aan heeft gedaan.

Foske

Rekenen is gewoon heel belangrijk. Ik heb echter niet het idee dat de wiskunde op de HAVO nou zo ingewikkeld of moeilijk is. Op de open dag heb ik wat HAVO boeken ingekeken en het was vrij simpel.

Wat is de reden dat de juf heeft gezegd dat ze met een lage C niet op de HAVO komt? Met die andere A scores zou HAVO toch mogelijk moeten zijn?

rekenen

rekenen

01-04-2014 om 09:29

amy

Dan vraag ik me af welke boeken je ingezien hebt? ( ik moet het vroeger gehad hebben, maar als ik nu een boek inzie is het complete abracadabra) Mijn kind had op de basisschool een hoge II, lage I op rekenen. Nu in 3 havo heeft ze een positief advies voor Wis A en behoort tot de kleine groep die bij de laatste rekentoets een krappe voldoende gehaald heeft. Vanaf volgend jaar is wiskunde voor HAVO verplicht en mag je er op je examen maximaal een 5 voor halen en met de huidige stand van zaken geldt dat ook voor de rekentoets. In de klas van mijn kind komen nu nog adviezen voor om geen wiskunde te kiezen.....
Ik zou het niet onderschatten en met een lage C niet verstandig.

Andersom trouwens ook. Mijn volgende kind rekent op hoog I, evenals enkele van zijn vrienden. Ik had gehoopt dat ze wel in dezelfde klas zouden kunnen komen, maar helaas is daar het begrijpend lezen te laag. Het moet beide op niveau zijn.

Pandora

Pandora

01-04-2014 om 09:38

er moet helemaal niets

"maar helaas is daar het begrijpend lezen te laag. Het moet beide op niveau zijn."
Er moet helemaal niets. Vooralsnog gaan veel middelbare scholen uit van eindcito's, en die middelen de verschillende onderdelen. Op de eind cito zijn geloof ik 'slechts' 60 van de 200 vragen reken-opdrachten. Dus met een wat lagere rekenscore kun je nog steeds een havo of vwo score halen. Ook met begrijpend lezen. Hier een kind dat in de bovenbouw NOOIT hoger dan een III op begrijpend lezen heeft gehaald, en wel naar VWO gaat.
Belangrijkste tip bij dit soort kwesties is altijd: vraag goed na op weke basis kinderen worden toegelaten op de middelbare school van je keuze. Een kind verlaat de basisschool met een advies van de leerkracht + een cito-score. Het is niet de juf uit groep 8 die bepaalt naar welk onderwijstype je kind gaat: dat is uiteindelijk aan de middelbare school. En het blijkt steeds weer dat de verschillen tussen scholen enorm zijn.

Tijd

Mijn zoon heeft ook zo'n disharmonisch profiel. Begrijpend lezen wordt erg belangrijk gevonden, dat zal bij jouw dochter ook wel goed zitten. Ook wordt gezegd dat rekenen niet hetzelfde is als wiskunde, maar toch is gebleken dat mijn zoon net zoveel moeite ondervindt met wiskunde.
Toentertijd heeft de juf van de basisschool zich hard gemaakt voor een havo/vwo-klas. Uiteindelijk is dat na het brugjaar havo geworden. En volgend jaar zakt hij zoals het er nu uitziet naar het vmbo-t.
Het is inderdaad heel frustrerend! Misschien dat je dochter het met één-op-één bijles wel redt op de havo. Omdat wiskunde-inzicht ontbreekt, kan ze in de war raken als de som nét even anders wordt gesteld... dat is alleen te trainen als je veel opgaven maakt. Moet wel zeggen dat mijn zoon erg veel moeite heeft met lange woordenlijsten, overzicht en huiswerk plannen (add). Dat kwam op de basisschool allemaal niet naar voren. Dat, samen met een onbegrijpelijk vak als wiskunde, is dan gewoon niet haalbaar. Het is al met al gewoon véél met een 'rekenhandicap' en niet helemaal in te schatten. Dan kunnen de andere vakken je makkelijk afgaan, mijn ervaring is dat ze straks ook voor de vakken waar ze wel goed in is, een hoop tijd kwijt zal zijn.

Dalarna

Dalarna

01-04-2014 om 10:07

voor rekenen, Amy2 en de vraagsteller:

Rekenen: Hoe kom je er bij dat wiskunde op de havo verplicht wordt? De rekentoets wordt verplicht ja maar als je een MBO diploma wil halen moet je dezelfde rekentoets doen als op de havo.

Amy2: rekenen op de basisschool is ánders dan wiskunde maar verkijk je niet op de eerste leuke wiskunde in de havo brugklas: een beetje knippen en plakken van 3d vormen! Mijn zoon heeft nu in havo 3 wat ik vroeger pas in havo 4 kreeg. Het gaat echt snel en is helemaal niet zo simpel of je moet gewoon goed zijn in wiskunde (jij wellicht).

Nogmaals: goed kunnen rekenen zegt niets over je prestaties in wiskunde maar in dit geval zien ze een probleem met de rekentoets.

niveau

Een kind wat op alles een A scoort en op rekenen een C hoort toch niet op het VMBO? Met oefenen is een hoop te bereiken. Ga bijles regelen voor je dochter en kijk of je die C naar een B kan opkrikken. Dan is de HAVO zeker een optie.

Over de wiskunde op de HAVO. Ik heb nog even de leerdoelen opgezocht en het is echt geen hoge wiskunde hoor. Ook heb ik de examens bekeken van 2013 wiskunde B en het is echt te doen. Zie ook: http://www.examenblad.nl/examen/wiskunde-b-havo/2013/havo?topparent=vg41h1h4i9qd

Heirthe

Heirthe

01-04-2014 om 11:32

Ik vind

Ook niet dat mijn dochter thuis hoort op een Vmbo, niet dat ik daar iets op tegen heb maar daar is ze te slim voor.
Alleen weet ik wel dat er veel rekenkundige vakken zijn op het VO en ben ik bang dat ze daardoor vast zal lopen.
Wij geven haar zelf bijles maar ze verzet zich er ontzettend tegen, ik kan het toch niet..
Op school krijgt ze ook geen extra instructie meer, wisten we niks van, maar ze wil niet aan de instructietafel, dat wisten we wel maar niet dat ze dan helemaal geen instructie meer kreeg! Ik was er van uitgegaan dat juf daar dan wel een andere oplossing voor had maar dat is dus niet zo.
Inmiddels heeft ze dus een flinke achterstand, dat ook nog.

carola

carola

01-04-2014 om 11:34

Amy2

Ik heb dit wiskunde b examen net bekeken en noem dit maar geen hogere wiskunde...
Voor jou misschien makkelijk maar voor andere echt niet hoor!

geen garanties

Amy, successen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Eindexamens 2013 betekenen niks voor de leerlingen die dit jaar en volgende jaren in de toelatingsprocedure zitten.
Er staat nogal wat verandering op stapel namelijk.
In voorschot daarop hebben de meeste schoolregio's al afspraken gemaakt. In die afspraken ligt vast hoe een basisschooladvies tot stand komt. Over het advies hoeft de juf niet meer na te denken. Met een app zouden ouders het zelf ook kunnen. Het is zo simpel als scores tellen. Kennelijk past de C voor rekenen in de schoolregio van Foske niet bij een havo advies.
Dat advies wordt vervolgens bindend voor het vo (is de bedoeling, de wet moet nog worden aangepast) al is het ook nog de bedoeling dat de verplichte eindtoets bij al te grote afwijking voor correctie moet kunnen zorgen (naar beneden of naar boven, maar dat laatste geloof ik niet)..

Punt twee: je kunt wel menen dat elk kind kan leren rekenen, maar in werkelijkheid blijkt dat niet zo te zijn. Dyscalculie bestaat echt. Of dat met het kind van Foske aan de hand is, weet ik niet. Het zou interessant zijn om dat te bekijken. Al is het maar omdat de rekentoets vmbo en mbo voor kinderen met dyscalculie en zonder hulp, ook te zwaar is.

Foske

Wat is de reden dat ze niet aan de instructietafel wil zitten?

Voor thuis: wellicht bijles regelen want dan kan ze ook niet tegen jullie "schoppen". Bijspijkeren, oefenen hoor! Die B is echt wel haalbaar en dan kan ze tenminste naar het HAVO. Je hebt nog een jaar. Slim is ze zeker, kijk maar naar al die A'tjes.

Dalarna, wiskunde wordt inderdaad op de havo verplicht

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/03/02/wiskunde-ook-verplicht-op-havo.html

skik

Dalarna

Dalarna

01-04-2014 om 12:34

skik en amy

Bedankt, dit soort informatie bereikt mij meestal wel maar nu blijkbaar niet Dat schooljaar doet mijn zoon eindexamen dus ik neem aan dat dat vanaf dan voor havo 4 zo is want bij mijn zoon is dat dus nog niet zo.

Amy2: je weet niet wat je zegt. Wiskunde C wordt dus verplicht en dat wordt voor veel kinderen al een struikelblok, net zoals de tweede buitenlandse taal op het VWO. Het verbaast mij echt hoe makkelijk je over wiskunde B praat en eigenlijk is dit weer het bewijs dat veel mensen die wiskunde makkelijk vinden niet begrijpen wat er zo moeilijk aan is.

Dalarna

Natuurlijk weet ik dat wiskunde verplicht wordt. Maar het nu opgeven is toch ook geen optie voor de dochter van TO? Ze kan het wellicht toch proberen? Als ze het nu opgeeft (ze krijgt nu geen extra instructie) dan wordt de achterstand alleen maar groter. De andere cijfers laten zien dat ze een hoop in haar mars heeft

Dalarna

Dalarna

01-04-2014 om 15:58

Amy2

Nergens zeg ik dat ze het nu moet opgeven maar jouw argumenten slaan echt helemaal nergens op... sorry (wiskunde B is een makkie, laat me niet lachen).

oefenen

@Dalarna ROFL

OT: oefenen bij rekenen en wiskunde heeft wel degelijk nut en ik hoop van harte dat je dochter haar niveau kan opkrikken. Veel succes!

betty

betty

01-04-2014 om 16:38

Dalarna

Je komt heel onvriendelijk over. In elke topic weer.
En natuurlijk heeft oefenen zin. En ja, wiskunde op havo niveau is niet zo moeilijk als dat jij doet denken.

Bijles door student

Mijn kind scoorde in midden 7 een D voor werkwoordspelling. Toen bleek dat het werk al maanden niet was nagekeken door de juf, hebben we hierop geoefend en werd eind 7 een B gehaald.

We weten niet of de dochter van Foske in de jaren ervoor ook moeite had met rekenen. In dat geval kan dit worden verklaard door dyscalculie. Anders is trainen met een bijlesstudent wel een optie.

Misschien komt de uitleg van de juf niet bij haar door of begrijpen ze elkaar niet. Bijles van je ouders werkt niet altijd. Bijles van een leuke student die prettig uitlegt en waaraan ze kan vertellen wat ze moeilijk vindt, heeft meer resultaat.
Ik geef mijn kinderen ook geen zwemles, wordt alleen maar strijd.

Dalarna

Dalarna

01-04-2014 om 17:41

huh?

Wie zegt nu weer dat ik vind dat oefenen niet helpt en Amy ik heb geen dochter!

Oefenen helpt, naar de havo gaan lijkt mij ook een prima start maar dat allemaal doen omdat wiskunde B een makkie is op de havo vind ik een vreemd argument. Rekenen op de basisschool heeft niets te maken met wiskunde. Ik las hier laatst van een hb kind wat met rekenen totaal geen moeite had op de basisschool maar volledig vastloopt met wiskunde in VWO3!

Verder weet ik alles van oefenen en helpen en ik zou dit kind ook gewoon naar de havo willen hebben en het daar helpen maar ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik daar tegen ben of zo.

betty

betty

01-04-2014 om 19:34

Dalarna

Ik heb echt bewondering voor de manier waarop amy vriendelijk blijft reageren op jou.
Je zei: "jij weet niet wat je zegt" en " jouw argumenten slaan echt helemaal nergens op".
Je kan het prima oneens zijn met mensen hoor maar om op zo'n manier met mensen om te gaan? Je komt behoorlijk kleinerend over. Alsof onze mening niet telt omdat het niet jouw mening is. En dat jouw zoon moeite heeft met havo niveau wiskunde hoeft niet te betekenen dat dat ook gaat gebeuren met elk kind. Wiskunde op de havo is niet moeilijk. En dat is mijn mening!

Pandora

Pandora

01-04-2014 om 19:54

hoe dat schooladvies tot stand komt

Er wordt geschreven dat 'in de meeste regio's vastligt hoe het advies tot stand komt'. Omdat dat hier niet het geval is (en bij familie in diverse andere regio's ook niet) ben ik geneigd te denken dat dat (nog?) wel meevalt. Ook hier op OOL krijg ik niet de indruk dat dit al de praktijk is.
Maar ook hiervoor geldt: vraag aan school hoe het zit. Je kunt speculeren, maar vraag gewoon duidelijkheid aan de partijen waarmee je te maken hebt. Dus bij de basisschool hoe het advies tot stand komt. En bij de middelbare school voor de aanname/selectie-criteria. Ook al is het misschien willekeur, je hebt gewoon te maken met de scholen in jouw regio, en met de regels en werkwijze die zij hanteren.

Katniss

Katniss

01-04-2014 om 19:56

De toon en de muziek

Dalarna heeft natuurlijk hartstikke gelijk als ze zegt dat mensen die goed zijn in wiskunde schromelijk kunnen onderschatten hoeveel moeite andere mensen daarmee hebben. Zulke uitspraken over hoe makkelijk het is zijn natuurlijk net zo lullig als wanneer ik zeg dat wij ons niet kunnen voorstellen dat er mensen onvoldoendes halen voor Nederlands en Engels. Als er toch iets makkelijk is, is het dat wel. Ik bladerde laatst het 3 vwo-boek Engels van mijn dochter door, nou dat was toch echt geen hogere wiskunde

betty

betty

01-04-2014 om 20:04

katniss

Helemaal mee eens.
Het gaat me om de manier waarop ze mensen op dit forum soms respectloos benadert. Het is de toon die de muziek maakt.

Katniss

Katniss

01-04-2014 om 20:16

Betty

Daar ben ik het niet mee eens. We zijn allemaal niet van suiker en je mag best een beetje verontwaardigd reageren als iemand iets raars zegt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-04-2014 om 20:23

Rekenen/Wiskunde

@Dalarna ja dat is mijn zoon. Hoogbegaafd, twee groepen overgeslagen op de basisschool en ijzersterk in rekenen. Uit de WISC-II kwam zelfs "cijfermatig geniaal". Automatiseren van tafels en hoofdrekenen kon en kan hij als geen ander en hij had 0 fouten op het onderdeel Rekenen van de CITO. Ik noem hem "mijn wandelende rekenmachine"

Wiskunde is helaas een heel ander verhaal. Hij zit nu in 3 Gym en gemiddeld staat hij voor alle vakken een 7 of een 8 uitgezonderd wiskunde. Ondanks heel veel pijn en moeite, vele indivuduele bijlessen van echt goede docenten, veel betrokkenheid en hulp van zijn geweldige wiskundelerares en ondanks een grote wil en inzet om het te begrijpen staat hij voor Wiskunde een heel krap vijfje. Zijn voormalige droom om NT profiel met Wiskunde B te doen kan hij dus wel vergeten. Voor het (verplichte) vak Rekenen staat hij trouwens een 10.

Zijn wiskundelerares (wij allemaal trouwens) denken dat hij het best redelijk zou moeten kunnen, met name juist Wiskunde B omdat dit minder verhalend is. Hij heeft dus helemaal geen moeite met cijfers an sich, ingewikkelde sommen en rechttoe-rechtaan formules en berekeningen, maar zodra de som net iets anders wordt aangeboden dan geleerd, de boel in verhaalvorm wordt gebracht, hij inzichtelijk moet gaan werken volgens de vereiste strategieën, deze moet gaan toepassen en op papier gaan zetten, raakt hij de kluts oftewel de essentie kwijt. Het kost ook allemaal veel te veel tijd dus hij raakt in tijdnood tijdens toetsen. We weten allemaal, zoon inclusief, waar de problematiek ligt maar het kwartje wil tot nog toe maar niet vallen.

Hij gaat dus nu EM profiel doen met Wiskunde A en hopelijk kan hij daarvoor die benodigde vijf halen en behouden... En liever nog dat het kwartje een keer gaat vallen zodat hij niet zo vreselijk hard hierop hoeft te zwoegen. Het is heel frustrerend voor hem. En juist omdat men op de basisschool altijd zei dat hij op de middelbare dus wel heel goed zou zijn in wiskunde; niet dus.

Er zijn veel meer kinderen die niet zo goed in rekenen waren/zijn en wel goed zijn in wiskunde en ook andersom. Dus wat dat betreft is al dan niet goed zijn in rekenen op de basisschool absoluut geen graadmeter hoe een kind het zal doen met wiskunde. Maar Rekenen is nu ook ingevoerd op het VO dus tja, je moet het er maar mee doen...

@Foske, als ik jou was zou ik toch individuele bijles of Remedial Teaching inschakelen voor je dochter en als eerste zou ik laten uitzoeken of er mogelijk sprake is van dyscalculie. Je hebt nog ruim een jaar de tijd om haar bepaalde rekenvaardigheden bij te laten brengen.
Dat lukt natuurlijk niet altijd; ik was en ben heel slecht in rekenen en wiskunde (blij dat ik het kon laten vallen op het Gym zodra dat kon!) ondanks vele bijlessen en hulp. Ik wilde het dolgraag snappen maar het lukte me gewoonweg niet. In talen ben ik juist wel heel goed. Tja, ieder zijn meug. En echt doodzonde als een kind hierom onder zijn/haar daadwerkelijke niveau moet gaan zitten. Hopelijk komt het niet zover en valt het rekenkundige kwartje

betty

betty

01-04-2014 om 20:44

wiskunde

Katniss: verontwaardigd reageren is niet hetzelfde als schofferen.

Verder met het draadje dan: wiskunde is echt te doen op havo niveau. Hier een kind wat zelfs op D nivo zat en nu goed is in wiskunde. Het kan dus wel.

Katniss

Katniss

01-04-2014 om 20:55

Tja

Mijn dochter had op de basisschool B's voor rekenen en op de eindcito 72 percentiel voor het onderdeel rekenen. Totaal zat ze op 99 (549) dus een vwo-advies was geen probleem. Wiskunde is wel het vaak waar ze het meeste moeite mee heeft, en helaas kun je dat op het vwo niet laten vallen. Streven is nu om minimaal een 5 te houden, en de hoop is dat wiskunde C makkelijker is.

Dalarna

Dalarna

01-04-2014 om 21:12

Betty

Misschien kan jij (en amy, zijn jullie dezelfde ofzo) ophouden met dingen zeggen die nergens op slaan. Mijn kind is súpergoed in wiskunde, ik heb geen dochter, ik heb nooit gezegd dat oefenen niet helpt en het lijkt mij een prima plan dat dit kind naar de havo gaat.

Zeggen dat wiskunde B een eitje is of wat jullie allemaal roepen getuigd van weinig kennis van zaken want er zijn maar weinig kinderen die daar op de havo een positief advies voor krijgen voor wat betreft de profielkeuze. Mijn kind dus wel (die mocht elk vak kiezen overigens) maar er zijn heel wat slimme jongens in zijn klas voor wie wiskunde een probleem is.

Verder sluit ik me volledig aan bij Katniss, ik begrijp niet waar jullie twee mee bezig zijn en wat jullie willen bereiken maar ik ben er wel een beetje klaar mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.