Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

van school veranderen


Tango

Tango

11-10-2017 om 19:23

Thuis houden

Ik zou je zoon gewoon de rest van de week (na de herfstvakantie) thuis houden. Alleen die proefdag op de nieuwe school mee doen. En misschien nu ook al thuis houden. Gewoon ziek melden. Kan hij thuis alvast vooruit werken en hoeft hij alleen te leren voor zijn nieuwe school.
Deze situatie is niet draaglijk meer voor je zoon. Mocht huidige school met vragen komen dan kun je dit uitleggen. En je zoon is toch ook gewoon ziek? Hij heeft buikpijn en hoofdpijn.

Was ook mijn eerste ingeving

Meld hem ziek en laat hem thuis alvast beginnen aan de stof van de nieuwe school. Het moet wel héél erg zijn daar, wil hij alsnog terug willen naar de oude situatie.
Áls ik het zo lees, is de oude mentor waarschijnlijk allang blij dat hij van een probleem af is.
Echt sneu dit!

Lente

Lente

11-10-2017 om 20:37

Niets meer doen met de stof van de oude school

Die cijfers tellen toch niet meer mee.
En mocht onverhoopt de overgang naar de nieuwe school niet doorgaan, dan staat hij er goed genoeg voor om eenmalige slechte cijfers op te vangen.
Of als er direct na de vakantie al toetsen zijn, dan is hij daar niet bij. Kan hij ook geen slechte cijfers krijgen

Eens met de rest. Per direct ziek melden. Voorbereiden op nieuwe school, nieuwe methoden leren kennen.
En dan met goede moed naar de kennismaking en daarna doorpakken.

Laat je niet intimideren over het ziek zijn. Jouw zoon is ziek van school, heeft allerlei spanningsklachten en heeft nu rust nodig.

Anoniem

Anoniem

11-10-2017 om 21:45

Zou ook voor het nu overstappen gaan. Los van alles wat al gezegd is, ook om de profielkeuze. Op iedere school zijn toch weer andere regels, voorwaarden en mogelijkheden. Voor de rest eens met wat al gezegd is.

Hier overigens ook een die op het vo gewisseld is van school en bij haar heeft de nieuwe school haar op basis van onze informatie en rapporten en dergelijke aangenomen, nog voor ze contact hadden met de oude school. Mocht de huidige school bij jullie tegen blijven werken, hoop ik dat de nieuwe school dat ook doet.

Heb je zeker plek?

Klopt het dat het categorale gymnasium waar hij naartoe wil zeker plek heeft en geen voorbehouden maakt? Bijvoorbeeld een inhaalprogramma voor de klassieke talen met succes afronden oid.
Scholen kunnen een tussentijds geaccepteerde leerling ‘op proef’ nemen en in die periode van dacht ik 3 maanden een leerling alsnog terugsturen naar de eerdere school. Ik zou voorzichtig zijn met nu direct ziek melden (tenzij hij echt ziek is natuurlijk), want misschien vindt dat gymnasium dat helemaal geen goed idee omdat er dan potentieel een achterstand dreigt.
Waarschijnlijk woon je niet in Amsterdam, waar een tussentijdse schoolwissel zeer moeilijk is. Dus misschien is het bij jou in de regio sowieso niet zo’n probleem en is een andere school niet moeilijk te vinden.

noor

noor

11-10-2017 om 22:47

inderdaad

Ik zou ook voorzichtig zijn met ziek melden.
Als de huidige school (of mentor, of...) beledigd is dan hebben ze munitie in handen. (Ligt aan kind zelf, zeker niet aan ons)

Maar te veel druk voor je kind werkt natuurlijk ook niet, dus het is een beetje schipperen. Zijn klachten komen wrs voort uit spanningen, nu verergerd door de overstap. Kun je daar ergens winst in halen, die spanningen wat verminderen? (Door wellicht verkeerde denkbeelden van hem te corrigeren of anderszins spanningsreducerende activiteiten)
Nogmaals, je geeft zelf aan dat het een goede leerling is. Heb daar vertrouwen in, die achterstand haalt hij wel in. Desnoods is hij qua cijfers even een middelmatige leerling, ook oké!

Belangrijkste nu is dat hij op z'n plek komt, dan loopt de rest vanzelf. Nieuwe school kan wel wat panisch doen over achterstand, die willen zich natuurlijk ook indekken en wellicht zelf niet al teveel inspanning leveren daarvoor...
Dochter hier in gym 3 en ik vind dat met veel vakken steeds weer een nieuw begin gemaakt wordt, dus niet al teveel voortborduren op eerder geleerde stof. (Behalve bij Grieks en Latijn) Dat betekent ook meer tijd om gemiste in te halen.

noor

noor

11-10-2017 om 22:50

Overstap

Of over een overstap moeilijk wordt gedaan is afhankelijk van een aantal factoren. Vorig jaar waren klassen bij dochter klein, toen hadden ze graag overstappers. Nu zijn de klassen zo klein geworden dat er klassen bij elkaar gevoegd zijn, overvol dus, daar past niet makkelijk nog iemand bij.

Ava

Ava

12-10-2017 om 11:09

Mentor

Heb je de mentor echt nodig? Misschien is het beter als de mentor niets vraagt maar voorlegt (zo gaan we het doen, heb je bezwaar, laat het ons weten). En dan kies je het zo dat het jullie het beste uitkomt. Als dat niet kan, moet hij wel reageren.

Heb je hem echt nodig kan je overwegen om bovenover te gaan (con-rector of directeur, administratie of bestuur). Of je forward-t bijvoorbeeld de mails die naar de mentor zijn gegaan naar hen met de vraag of je wel het juist mailadres hebt en zo ja, hoe je dit dan het snelste naar tevredenheid kan regelen.

madio

madio

12-10-2017 om 15:11 Topicstarter

van school veranderen

Bedankt voor alle reacties.

Het is nu zo erg geworden dat hij niet meer naar de oude school wilt. Ik weet niet wat ik nog moet doen als de proefdag tegenvalt. Hij zegt zelf dat hij wat er ook is niet meer terug in de oude klas wilt. Hij voelt zich erg eenzamer en wordt ook door een jongen (vorig jaar zogenaamd zijn beste vriend) gepest. Mijn zoon is erg creatief en tekent vaak bloemen en natuur en die jongen noemt dat gay trekjes. Erg hoor....Hij twijfelt zo aan zichzelf elke dag en heeft hij zoveel hoofdpijn dat ik niet meer weet of het verantwoord is om hem nog een week naar de oude school te laten gaan.

braam

braam

12-10-2017 om 16:14

meteen

Kan hij niet meteen na de vakantie naar de nieuwe school? Dinsdag proefdraaien (dan maandag gewoon thuislaten) en dan meteen beginnen? Klinkt een beetje vreemd dat de nieuwe school een week nodig heeft om alles in orde te maken. Dan heeft hij maar niet meteen een Magister account enzo, als dat het is, dan kan hij toch gewoon wel alvast meedoen? Lijkt me ook veel fijner, gewoon vrijwel meteen na de vakantie, is toch vaak weer een beetje een nieuw moment, en je hebt weer een week lessen meer.

Ik zou naar de nieuwe school niet teveel loslaten over de ellende, maar wel zeggen dat de oude school zo moeilijk doet, en dat nu de knoop doorgehakt is hij graag zsm over wil. Je moet die knoop ook doorhakken denk ik en het niet meer over proefdag om te kijken of het wat is hebben. Oude school is blijkbaar geen optie meer, dus dan moet de nieuwe het wel worden. En daar zal ook niet alles goed zijn, maar het is vast beter dan op de oude. En misschien valt de proefdag tegen, dat doen proefdagen soms ook wel, je moet ook een beetje geluk hebben met zoiets, en een nieuwe school moet ook weer wennen. Maar gewoon vertrouwen hebben dat het wel goed komt. En worst case scenario, als dat toch niet zo is, dan kun je altijd nog verder kijken, maar voor nu zou ik me daar niet druk over maken. Als je knoop hebt doorgehakt geeft dat ook wat rust, kun je boeken gaan regelen enzo, en kan hij in de vakantie gaan leren voor de nieuwe school.

Li

Li

12-10-2017 om 17:07

nu?

Of meteen nu? Dan zit hij zich niet de hele vakantie de zenuwen te maken over de nieuwe school. Mijn dochter was destijds binnen 2 dagen over en bloeide direct op. Het lijkt me weinig zinvol hem hier langer te laten. Een schooltrauma heb je zo opgebouwd, zeker als de docent zelf meepest. Dat is mijn dochter ook gebeurd. Ze begint nu voor het eerst weer docenten echt te vertrouwen, dat is 4 jaar erna. Ik zou even gaan smeken bij de nieuwe school. Ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem is: er is plaats of niet, dus nu of straks zal vanuit school geen probleem moeten zijn.

Mocht dat nou niet lukken, dan kun je misschien via een teamleider of zorgcoördinator van de oude school regelen dat hij verder thuis mag blijven. Als daar iemand is die je vertrouwt tenminste. En anders toch maar ziek melden, je hebt weinig keuze als het om een noodsituatie gaat.

Li

Li

12-10-2017 om 17:08

Overigens

Hoofdpijn is gewoon ziek, ik zou een kind met flinke hoofdpijn niet naar school sturen. Misschien heeft hij ook wel een paar weken nodig om moed te verzamelen voor de nieuwe school?

madio

madio

20-10-2017 om 19:41 Topicstarter

van school veranderen

Nu na bijna een week herfstvakantie heeft hij aanzienlijk minder hoofdpijn en buikpijn, slaapt hij beter en lacht hij vaker. Hij heeft de hele week niets gedaan voor beiden scholen, gewoon geen zin, zegt hij omdat hij niet weet waar hij aan toe is...Zijn klasgenoten zijn flink aan het leren geweest omdat ze gelijk de volgende week 3 repetities hebben. Ik verwacht dat ze op de nieuwe school ook veel aan het leren zijn ook in de vakantie...Ik vrees dat hij daar zal beginnen met groot achterstand. Bijna bij alle vakken heeft hij een andere methode en komt hij gelijk midden repetities periode in...Sommige docenten zullen verwachten dat hij gelijk mee zal draaien met de proefwerkjes. Hij vind het ongelooflijk spannende de proefdag. Hij verwacht dat ze hem behoorlijk zullen uitdagen...ik weet het niet is het zo op een gymnasium als je tussentijds instroom? Hij vind het zo spannen d dat ik het maar niet meer wil over beginnen met hem erover te praten...Iemand ervaring met zo'n tussentijds overstap? Waar zou hij op moeten letten? Do en dont's?

Don't

In het begin niet bezig te zijn met social media. Het wereldje is klein en oude klasgenoten kunnen via faceboek vervelende berichten posten. Als je ze niet leest, heb je er ook minder erg in.

Do: wodt lid van een groepje. Bv het belichtingsgroepje van het toneel, zo ben je op een ontspannende manier kennis aan het maken met anderen. Zo leer je ook andere mensen van andere jaargangen kennen.

Is er een higt tech pc groepje dat aan het knutselen van robotten doet? Dat soort afleiding waarbij je bekend raakt bij de organisatie van de school en je je gewaardeerd voelt.

noor

noor

20-10-2017 om 20:48

Mmhh

Al met al krijg ik uit je berichten het gevoel dat je je eerder druk moet maken over de periode nadat hij de achterstanden weg heeft gewerkt.
Sommige kinderen hebben niet genoeg aan het standaard programma van een gymnasium.
Houd de vinger aan de pols!
Veel succes voor hem.

Lusithania

Lusithania

20-10-2017 om 20:58

Ervaring maar dan anders

Mijn dochter is vorig jaar na een maand thuiszitter te zijn geweest, eindelijk naar een andere school gegaan. Het tempo op deze school lag een stuk hoger en ze moest stof inhalen en ook andere methodes gebruiken. Het is helemaal goedgekomen .
Sociaal gezien gaat het ook prima en heeft ze meerdere vriendengroepjes.

Echt doen

Op een categorale Gymnasium heb je veel meer “nerds” is mijn ervaring als moeder van 2 gymnasiasten en als docente. In die zin denk ik dat je zoon gelukkiger zal worden dan op een schoolgemeeschap, waar grootste gemene deler meestal prevaleert. Mentor heb je niet nodig, jammer dat hij/zij niet meewerkt. Wel zou ik helemaal open zijn met de nieuwe school.
Ik hoop dat je zoon snel zijn draai vindt. Misschien op de nieuwe school ook gelijk gesprek aanvrqgen met de zorgcoordinator.
Succes
Sinilind

Li

Li

22-10-2017 om 07:31

Hoofdpijn etc

Je hebt best kans dat al die vervelende dingen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Kinderen zijn flexibel. Bij ons trad razendsnel verbetering in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2017 om 10:08

Ik denk dat dat wel meevalt

Dat behoorlijk uitdagen. Ze zullen hem vast wel helpen met de overstap op de nieuwe school. Docenten snappen vaak wel dat zaken dan niet een-op-een aansluiten.

Ik zou hem voor morgen ziek melden en dinsdag laten proefdraaien op de nieuwe school. Dat kan bijna niet anders dan meevallen.

madio

madio

24-10-2017 om 20:49 Topicstarter

van school veranderen

Vandaag proefdag gedraaid...hij vond het zo leuk bijna ongeloofwaardig. De kinderen, de docenten ...alles super aardig iedereen. Kan het zo zijn omdat het nieuw is en iedereen probeert erg aardig te doen of is het echt zo en blijft ook zo? \hij kan het bijna niet geloven...Hij had absoluut geen hoofdpijn en was de rest van de dag erg vrolijk . We moet hij nog 3 dagen naar de oude school...Ik denk dat het weer verpest wordt de rest van de week. Hij heeft helemaal geen zin in maar wilt graag netjes afscheid nemen va met name een aantal docenten en leerlingen van een andere klas waarmee hij goed contact heeft. Wat is het hier handig te doen? Alle 3 dagen naar school of gedeeltelijk...? Toch geloven dat de nieuwe school is zoals vandaag hij het ervaart?? We hebben hem gelijk ingeschreven op de nieuwe school en hoop dat het nog steeds leuk zal blijven

Mussie

Mussie

24-10-2017 om 21:35

Absoluut geen verstand van

Maar als mijn kind ineens geen hoofdpijn meer zou hebben, zou ik hem niet meer laten gaan. Of inderdaad gedeeltelijk als hij dat graag wil. Ik vind het echt heel erg fijn voor zoon en voor jou dat het zo goed ging. En natuurlijk zal niet elke dag even leuk zijn als vandaag maar je zoon kan het heus wel inschatten, en zo'n eerste indruk kan veel zeggen.

Aftellen

Het weten/aftellen dat het nog maar 3dagen zijn kan hem helpen. Laat m anders kortere dagen gaan. En wat fijn dat t leuk was,daar kan hij naar toe leven.

noor

noor

24-10-2017 om 23:14

Wat fijn!

Mooi dat hij een goede eerste indruk heeft. Uiteraard is het niet meer of minder dan dat: een eerste indruk.
Maarja, school kan altijd veranderen en bijv minder worden, ook als het eerst bevalt.
Maar pas je op dat het niet vooral zijn enthousiasme is waarmee hij erin stapt? En hooggespannen verwachtingen? Blijf opletten dat hij krijgt wat hij nodig heeft, nogmaals, het zou me niet verbazen als dat vooral uitdaging is.
Die 3 dagen naar oude school zou ik een beetje van hemzelf af laten hangen, wat wil hij ermee.

Li

Li

24-10-2017 om 23:34

Heerlijk!

Bij mijn dochter was het ook vanaf dag 1 leuk en dat bleef zo. Natuurlijk zakt die eerste euforie wel weg, maar goed ontvangen worden vind ik wel een indicator. Bovendien zet het hem in een positieve stand, zodat mensen ook weer positief reageren. Geniet ervan!

Emmawee

Emmawee

24-10-2017 om 23:41

Goed zeg!

Wat een top-bericht. Geniet ervan.

Lusithania

Lusithania

25-10-2017 om 08:00

Hier

De eerste dag was goed bij mijn dochter maar ook alle dagen erna. En mijn dochter kwam ook van een hele slechte situatie.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2017 om 09:35

Niet meer gaan

Wat fijn dat de nieuwe school zo goed bevalt.
Ik zou hem niet meer terug laten gaan naar z’n oude school. Eventueel er even kort langs gaan om afscheid te nemen. Maar verder heeft het totaal geen toegevoegde waarde meer om daar te zijn. Ik zou op de nieuwe school vragen of het toch niet mogelijk is om daar al eerder te starten, en anders een paar dagen extra vrij nemen. In het kader van bijkomen van de vervelende tijd op de oude school en eventueel vast wat leren voor de nieuwe school. Leren voor de oude school heeft ook geen zin meer, ook niet meer doen.

Li

Li

25-10-2017 om 10:50

Eens met Tijgeroog

Snel wegwezen daar, het heeft geen zin meer er in te investeren. Afscheid nemen is overrated in mijn ogen. Heeft mijn dochter ook niet hoeven doen en ze was helemaal opgelucht. Ik werd daarvoor nog wel op het matje geroepen bij de oude school. Ik heb geprobeerd mijn agressie te verbergen, vanwege mijn andere kinderen die daar wel bleven

Pennestreek

Pennestreek

25-10-2017 om 11:10

Afscheid via mail is ook afscheid

Laat je zoon lekker een mail schrijven aan de mensen die persoonlijk gedag wil zeggen/bedanken. Of een appje. Kan zeker in deze tijd prima. Ik zou hem niet meer belasten met die oude school. Dient echt geen enkel doel.

Fijn dat de eerste dag zo goed verlopen is. Dat geeft moed. Veel success!

Emmawee

Emmawee

25-10-2017 om 12:17

Geef hem de ruimte

Voor wat betreft zijn oude school: geef hem de ruimte om er zo lang of zo kort nog te verblijven als hij wil. Het kan heel fijn zijn om daar nog rond te lopen met de gedachte: hier ben ik straks lekker vanaf. En inderdaad nog even buurten bij degenen met wie je het goed hebt gehad. En gewoon naar huis gaan als je het wel weer genoeg vindt.
Lekker tegen iedereen kunnen zeggen: ik ga weg van deze rotschool, geeft hem heel even een lichte superioriteit, die hij vast wel even kan gebruiken.
Maar als het voelt als tijd uitzitten: lekker naar huis en aan de slag met de lesstof van de nieuwe school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.