Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barbara

Barbara

14-04-2013 om 20:17

Uitgeloot


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Barbara

Barbara

23-04-2013 om 20:08

Bedankt alvast

Bedankt alvast, iedereen!
Nee, 8 km is geen probleem (naar basisschool is ook 7,5 dus ze vindt het al heel normaal om een dik half uur te fietsen, hoewel we dan met regen of sneeuw wel met auto gaan), maar ik bedoelde het meer te opzichte van de andere school.
Anootje, natuurlijk ben ik dan bijzonder benieuwd naar die mindere ervaringen. Of is dat te herkenbaar? (maar je bent toch Ano
En zijn die ervaringen ook recent? Zou er iets verbeterd kunnen zijn? Ging het om onderwijskwaliteit, of omgang, of...?
Groeten, Barbara

Eh

Eh

23-04-2013 om 20:31

Schoolkompas

Eigenlijk heb je nu een luxeprobleem? Wat een chaotisch verloop van de procedure en wat lang moest je wachten. Ik las dat nu ook in Utrecht een stichting vrije schoolkeuze is opgericht.
Wat zegt schoolkompas over de twee scholen? Daarmee kun je de kwaliteit van scholen goed met elkaar vergelijken (zie internet en app).
Verder zou ik letten op de volgende zaken: Hoe substantieel is de gymnasium afdeling tov de rest van de school? Hoeveel kinderen kiezen na de brugklas voor gymnasium? Hoeveel kiezen na de derde nog voor een gymnasium diploma? Welke profielen worden veel gekozen?
Persoonlijk zou 200 (!) brugklassen mij afschrikken, zeker na de 1e keuze voor een relatief kleine categoriaal gymnasium.

Dochter doorslaggevend

Als het jullie kennelijk niet veel uitmaakt (er steekt er geen één echt bovenuit), zou ik jullie dochters stem doorslaggevend laten zijn. Zij moet er 6 jaar naar toe en zich er prettig voelen.

marinade

marinade

23-04-2013 om 21:44

Denominatie

Ik denk dat je te zwaar tilt aan de denominatie van een middelbare school, tenzij bijvoorbeeld Reformatorisch. Ik denk dat best veel ouders van de leerlingen "niks" zijn. Het beperkt zich, is mijn ervaring, meestal om een kerstviering en godsdienstles waar alle geloven aan de orde komen. En dat is het dan.
Boni ken ik wel uit verhalen. Populaire school, wel erg groot en massaal. Wat ik nog weet van de open dag destijds was dat de bruggers idd in een apart gebouw zitten maar dat ze ook in hetzelfde lokaal bleven, de leraren verplaatsten zich. Dat leek me niet erg fijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Benthe

Benthe

23-04-2013 om 22:45

Barbara

Wij hebben ook beide scholen overwogen.
OLZ viel af vanwege de afstand, veel goede scholen dichterbij.
Boni is een heel traditionele school, veel mensen zijn erg reuze enthousiast over. Ook dit jaar is weer een kind bij ons in de wijk ontroostbaar uitgeloot voor die school (kennelijk had hij geen gymnasiumadvies).

Wij zijn daar ook bij de open dag geweest. Mijn indruk is dat ze zo makkelijk leerlingen kunnen krijgen, dat hun recept ook zo goed werkt zoals je ziet in hun resultaten, dat ze niet erg zelfkritisch of vernieuwend zijn. Pedagogisch/didactisch is het erg veel waarom?daarom.

OLZ daarentegen heeft wat lastige jaren achter de rug. Staat ook meer open voor ouders.

Boni heeft dus wel heel veel tevreden leerlingen en ouders. Mijn indruk is dat je een stevig kind daar prima heen kunt sturen. Geldt niet voor mijn kind, te veel kans op dat haar hiaten daar voor problemen gaan zorgen en dat ze dat dan helemaal zelf mag oplossen. Want dat is wat ik over het Boni heb gehoord; op onderpresteerders of moeilijke gevallen zitten ze niet echt te wachten.

Heb jij een stevig kind, dan zou ik het zonder meer naar het Boni sturen.

Wat marinade al zei, je neemt dat katholieke veel te serieus. Daar merk je amper wat van. Ja, wel godsdienstles natuurlijk. Maar weinig katholieke medeleerlingen! Wel een Taize-reis in 5 vwo, vrijwillig als ik het goed heb. Wij hebben Bonifanten in de wijk die al van school af zijn en nog steeds mee gaan. dolenthousiast en heel erg tevreden over hun schooltijd.

Succes met jullie beslissing!

Barbara

Barbara

23-04-2013 om 23:44

Ontzettend bedankt

Heel hartelijk bedankt voor alle reacties en soms ook persoonlijke verhalen. We hebben er veel aan, het geeft een genuanceerder beeld om tot een eindbeslissing te kunnen komen.
En ja, 'Eh', dit is alsnog best een luxeprobleem! Hoewel het vreselijk jammer blijft dat we nog geen telefoontje van het USG hebben gehad dat er toch ineens 7 kinderen gaan verhuizen, kunnen we in elk geval toch nog kiezen. Overigens zegt 'schoolkompas' niet erg veel over het Boni, maar via 'vensters voor verantwoording' kwam ik te weten dat de beide scholen (Boni/OLZ) niet erg verschillend scoren op diverse onderdelen (allebei 'voldoende', niet zo ruim zoals bijvoorbeeld...nou ja laat maar).
Dochter zei het nog bij het gaan slapen, dat ze echt Bonifatius wil. En haar vader voelt daar inmiddels ook het meeste voor. Zelf ben ik toch een eeuwige twijfelaar. Enerzijds dit, anderzijds...pfff, ik zou graag helemaal overtuigd willen zijn. Hoe dan ook, dit wordt het dus.
Benthe, jouw verhaal hebben we net ook besproken natuurlijk. Ik heb zelf vroeger op Het Jordan gezeten (en daarvoor basisschool De Werkplaats), dus wel vreemd om mijn dochter nu naar een traditionele school te sturen. Dochter is tot nu toe wel 'stevig' (i.i.g. geen diagnose of erg aparte dingen).
Wat betreft jullie opmerkingen dat ik te zwaar til aan denominatie: eens. Het zou wel goed zijn als wij eens wat minder fundamentalistisch atheistisch worden . Bij dezen een poging. Een katholieke school, wie had dat ooit gedacht. Ondanks dat ze er vast niet veel aan doen, daar gaat het ons eigenlijk niet eens om. Ach ja, mijn opa en zijn broers/zussen hebben er in de beginjaren van het Bonifatius op gezeten (start eind jaren 20), dus dat heeft ook zeker wel iets leuks. We gaan er maar voor. Nogmaals veel dank!
Barbara

Ook jvo-ouder

Ook jvo-ouder

24-04-2013 om 09:54

Eh

"Persoonlijk zou 200 (!) brugklassen mij afschrikken"
200 brugklassen zou mij ook afschrikken! 200 brugklassers echter niet. Ik zat zelf vroeger op een school met 10 brugklassen (met 25-30 ll per klas neem ik aan) - dat valt echt wel mee hoor, je kent gewoon niet alle medeleerlingen in de brugklas, maar dat geeft toch niet? En dan zat er ook nog een LBO tegenaan - maar die kinderen kwam je doorgaans niet tegen.

Amati

Amati

24-04-2013 om 15:21

2de keus

Gezien je gevoel zou ik voor de 2de keus gaan. De afstand valt wel mee (dochter fietst 15km) en met slecht weer kan ze met de bus. Ik baseer dit ook op wat ik weet van het OZl. Ze stoppen veel energie in hun drama en sport klassen, maar een kind die alleen gymnasium wilt doen valt een beetje buiten de boot. In het eerste jaar is er vaak wel een gym klas, maar daarna niet meer.
En het katholiek valt wel mee. Dochter zat op de Breul (ook katholiek) en wij zijn ook niets. Mijn moslim buurkinderen gaan er ook heen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.