Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barbara

Barbara

14-04-2013 om 20:17

Uitgeloot

Even alleen zomaar een bericht met een andere nick, dat we zo ontzettend balen en bedroefd zijn, omdat onze lieve gezellige dochter 1 van de 9 kinderen is die is uitgeloot voor het Stedelijk Gymnasium Utrecht.
O wat vonden we het spannend, wat leefden we toe naar de brief afgelopen vrijdag.
Op de brief een postzegel met een vogel (passend bij onze Merel). Op die vogel stond 'goed nieuws!'. Maar het was helemaal geen goed nieuws.
We waren zo overtuigd van deze school! Ze vond het ook zo leuk om een goede school uit te zoeken nadat ze op haar verzoek versneld naar groep 8 was gegaan. En wat straalde ze toen ze een tijdje geleden naar de open-lesmiddag van het USG was geweest: 'nu weet ik het nog zekerder!'.
Ik weet het hoor, er zijn ergere dingen. En ze wordt vast ook best blij op die een of andere andere school. Maar nu zijn we toch even goed verdrietig. Stabiele dochter moest nu toch huilen. En had niet echt een vrolijk weekend.
Overigens is er nog een heel kleine kans: als er nog 7 kinderen afvallen, mag zij alsnog. Maar die kans lijkt me niet echt groot....toch?
Wel fijn voor de 146 kinderen die wel terecht kunnen!
Groeten, Barbara


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-04-2013 om 22:31

Sneu

Ik vind het echt heel zielig zoiets. Dan vraag je je toch af waarom ze voor die 9 kinderen niet nog een plekje kunnen maken, dat zijn 2 (?) kinderen extra per klas. Hopelijk komt het allemaal goed, vindt ze toch nog een leuke plek en kan dan ook uitkijken naar de brugklas.

Barbara

Barbara

14-04-2013 om 22:42

Dank je

Dank je Vic. Dat hoop ik ook.
Net een emotionele Merel. We hebben ook nog gedacht aan de andere kinderen die nu niet blij waren. Ze gaat het morgenochtend in de klas vertellen.
Ik blijf hopen op een vergissing, wonder, of een hoop verhuizende kinderen of zo.
Groeten, Barbara

Toke

Toke

14-04-2013 om 23:57

Verdrietig

Wat verdrietig Barbara, dat je dochter is uitgeloot. Dat is geen goed nieuws om te ontvangen en voor jouw dochter voelt het vast alsof de wereld even stil staat. Is haar tweede keus ook een school waar ze zich prettig voelde? Of belandt ze nu door het loten op haar vierde of vijfde keuze?
Ik begreep dat het Boni een extra gymklas gaat starten. Weet niet of dat waar is, maar misschien kan je dochter daar wel terecht?
Ik voel met jullie mee. Hier een zoon die naar een school gaat waar uberhaupt niet geloot hoeft te worden, maar die desondanks een gat in de lucht sprong toen hij de brief las waarin stond dat hij was toegelaten. Die spanning had ik flink onderschat.
Veel geluk bij het vervolg!

marinade

marinade

15-04-2013 om 00:09

Balen!

Wat enorm vervelend. Enige troost is dat deze slachting elk jaar plaatsvindt in Utrecht, deze gymnasia zitten bomvol. Hier zijn alleen op onze basisschool al 9 kinderen uitgeloot bij het CGU. Natuurlijk komt het wel goed en vindt ze vast een leuke school, maar het is wel zuur. De kans dat er nog 7 kinderen afvallen lijkt me idd nihil.

P

P

15-04-2013 om 07:01

Vic

Er staan bij mijn kind gewoon 32 tafeltjes standaard in een klas, ik zou niet weten hoe je daar nog weer 2 tafeltjes bij moet krijgen...

Fiorucci

Fiorucci

15-04-2013 om 07:17

Dat dacht ik ook, tot mijn dochter naar groep 8 moest, vraag niet hoe, maar er zaten 40 kinderen...

CGU

CGU

15-04-2013 om 08:47

Ook uitgeloot

Alweer een heel aantal jaren geleden werd ook mijn dochter uitgeloot voor het USG. Acht kinderen uit haar klas zouden naar het USG gaan, alleen zij werd uitgeloot. En ook wij hoopten op een wonder, ze schoof nog wel iets omhoog op de lijst, maar niet voldoende. Wat een teleurstelling, na al die scholen bezocht te hebben en uiteindelijk je keus gemaakt te hebben.
Bij ons is het eigenlijk heel goed uitgepakt, ze kon op het CGU terecht. En wat zijn we daar achteraf blij mee. Ja, het was moeilijk, ze kende helemaal niemand in het begin en was niet zo makkelijk in het leggen van contacten, maar ze heeft een fantastische schooltijd gehad - ik denk nu veel leuker en beter dan wanneer ze bij de oude klasgenoten in de klas was gekomen op het USG.
Ik hoop dat ook voor jouw dochter de school waar ze op terecht komt uiteindelijk een prettige schooltijd oplevert!

Amati

Amati

15-04-2013 om 13:02

Wat sneu

Wij wonen in de buurt van Utrecht en hadden destijds ook naar de 2 gymnasia gekeken. Maar het strenge toelatingsbeleid en loting viel me tegen. Kind zit nu op de gym in Amersfoort, geweldige school en ze loten nooit! Hun beleid is om dan maar ruimte te creëren. Het ene jaar zijn er 6 brugklassen en de andere zijn het er 7. En de kinderen komen uit een zeer wijde omgeving (ook een paar uit Utrecht).

Barbara

Barbara

15-04-2013 om 14:37

Nog niet blij

Beste allen, de sombere stemming is nog niet gezakt in ons gezin. Ook al weet ik dat veel kinderen dit helaas ook mee moeten maken (dat vind ik ook bijzonder zielig)(maar mijn dochter ken ik he...).
Toke, nee jammer genoeg is haar opgegeven tweede keus eigenlijk haar vierde keus...2e keus was eigenlijk Werkplaats -daar zit ze nu op de basisschool-. Als ze dat als eerste keus op had gegeven was ze zonder meer geplaatst, maar het is nu zwaar overtekend net als ieder jaar. 3e keus was Christelijk gym, maar het heeft bij die school ook geen zin om dat niet als eerste keus te hebben. Zij hebben 45 kinderen teleur moeten stellen.
Nu gaat ze naar haar 4e keus en nee, we voelen niet zoveel bij die school. We zijn er wel geweest maar we vonden de school kleurloos.
Ja, ik had ook het Boni gezien. Even gauw over denken. Die school staat zowat naar het Sted.gym. We zijn er nooit geweest, nooit in verdiept. Maar ook 8 km fietsen. Nou, wie weet, bedankt voor de tip.
Ja Marinade, er zijn er 45 afgevallen bij CGU, wat veel dan, 9 in de klas van je dochter. Ik zag bij iemand op twitter die zei dat er best nog wel kans was dat er nog meerdere kinderen afvallen. Maar mij lijkt dat ook onlogisch....helaas!

Barbara

Barbara

15-04-2013 om 14:48

De anderen

Inderdaad, Vic, en P, ik had toch gehoopt op wat indikken. Ze hebben nu 5 klassen van 29 kinderen gemaakt. Als ze ineens - verrassing!- klassen van 31 maken en dan vallen er misschien nog 2 of 3 af maar dan hebben ze iedereen blij kunnen maken. Naar de tweede klas vallen er nog enkele af zodat het dan wat rustiger wordt.
Fiorucci, wat extreem, een klas van 40. Volgens mij heb ik dat wel eens eerder van je gelezen. Het is gewoon niet van deze tijd.
CGU, dank je voor het delen van je verhaal. Jullie waren dus ook een paar weken goed aan het balen en verdrietig, maar het alternatief pakte goed uit. Dat hoop ik natuurlijk ook voor mijn dochter. Dat ze het in Zeist ook naar haar zin zal krijgen. Dat het mindere inspectierapport er niet zo toe doet....(grrrr). Dat de leerlingen en leraren zelf voor kleur zorgen op school. Maar ik moet wel zeggen, als ons alternatief het CGU was geweest, was ik ook niet zo heel ontevreden geweest hoor! We zijn niet christelijk, maar het schijnt een heel fijne en goede school te zijn. In jouw geval was het nog extra prijnlijk vanwege al die klasgenoten die wel naar het USG konden, maar dat heeft mijn dochter niet (die stromen bijna allemaal door naar de afdeling middelbare school van de Werkplaats dus ze was toch al alleen).
Amati, dank je om me op Amersfoort te attenderen. Ondanks dat we in Zeist wonen had ik er nog niet vaak aan gedacht. Het J.van Oldenbarneveld ziet er zeer goed uit. Wel inschrijving tot 1 april, maar wellicht is daar een mouw aan te passen. Aan de andere kant vind ik (met zoveel scholen in de omgeving) een reistijd van 1 uur enkele reis (fiets of openbaar vervoer) wel behoorlijk veel. Maar ik zal ook dit nog gauw overwegen.
Nogmaals dank iedereen. En weet iemand toevallig nog even een wonder? Zit hier toevallig iemand wiens kind niet echt blij is met de inloting op het USG omdat hij/zij bij nader inzien toch liever..(enz).
Groeten, Barb

JVO-ouder

JVO-ouder

15-04-2013 om 16:15

Amersfoort

Wij hebben ook een kind op het Joh. van Oldenbarneveld (JVO) in Amersfoort. Geen loting, geen strenge selectie aan de poort. Doen ook veel voor kinderen die meer kunnen/willen dan het reguliere programma. Ik zou er zeker even naar kijken!

Barbara

Barbara

15-04-2013 om 16:33

Jvo-ouder

Net gebeld naar JvO in Amersfoort. Maar ik was niet bepaald de enige ouder van een uitgeloot kind dat had gebeld. En ze hadden voor komend jaar 6 klassen vol en hadden besloten dat het genoeg was. Helaas is dat dus geen optie meer...maar welbedacht voor je bericht!
Ik hoop ook nog steeds dat het wel USG wordt (waarschijnlijk tegen beter weten in)

Ook jvo-ouder

Ook jvo-ouder

15-04-2013 om 16:37

Ook

Onze zoon zit ook op het jvo.
Er zitten veel kinderen op die een ruime reistijd hebben.
Fijne school, zoon loopt (ondanks goeiig gemopper over afstand en huiswerk) opgewekt door het huis. We kunnen ons niet herinneren wanneer hij voor het laatst zo goed in zijn vel heeft gezeten.

Ook jvo-ouder

Ook jvo-ouder

15-04-2013 om 16:39

Jammer

Mijn bericht is achterhaald zie ik al.
Suc6 met de zoektocht.

Angela67

Angela67

15-04-2013 om 17:44

Boni?

ik hoorde vandaag dat er 54 (!) kinderen zijn uitgeloot op Christelijk en Stedelijk gym in Utrecht.
Het Boni start een extra gymnasiumklas (he he eindelijk eens een extra klas, maar voor de havo doen ze dat natuurlijk niet want da's niet handig voor de slagingscijfers....). As dodag de loting daarvan.
Dan heb je nog het gymnasium op het Gerrit Rietveld en het Anna van Rijn college begreep ik? En heeft het Gregorius geen gymnasium?
Maar ik krijg de indruk dat je niet uit Utrecht stad komt, dus dan is dat iets te ver denk ik?
Veel succes iig met wachten/hopen.
Ik merkte hier wel dat toen er eenmaal duidelijkheid was(helaas ook niet wat eerste keus was) dat het wel hielp en fijn was om een volgende stap te kunnen zetten.
Groet,
Angela

JVO-ouder

JVO-ouder

15-04-2013 om 18:18

Jammer!

Oh, dat is jammer Barbara! Toen mijn kind er naar toe ging, waren er teveel aanmeldingen voor zes klassen, dus zijn ze met zeven eerste klassen gestart. Met zo'n 23 leerlingen per klas. Dan is er dus ruimte genoeg voor wat extra aanwas. Maar de school kampt inmiddels met wat ruimtegebrek (er zit een verbouwing aan te komen), dus ik denk dat ze blij zijn dat ze dit jaar met 'slechts' zes eerste klassen kunnen starten.

P

P

15-04-2013 om 19:03

Fio

Ik had het niet over de basisschool Op de school van mijn oudste kunnen de klassen dus niet groter zijn dan 32.

Vic

Vic

15-04-2013 om 20:21

Ruimte

Bij mijn dochter op school werd vorig jaar ook geloot. Er werden toen wel plekken over gelaten voor eventuele instroom gedurende het jaar. Dat vond ik wel wat vreemd aangezien ze toch een groot aantal leerlingen teleur moesten stellen aan het begin van het jaar. Hoe gaat het eigenlijk op dat soort populaire scholen als je bijv. in de tweede wilt instromen?

Angela67

Angela67

15-04-2013 om 22:27

Zeist

lees nu dat je uit Zeist komt, dan is Boni of Rietveld nog wel te doen qua afstand; Rietveld loot niet!
groet,
Angela

Stenna

Stenna

15-04-2013 om 22:30

Ik snap het niet

Waarom wil je kind in Utrecht op school doen als je in Zeist woont? Of in Amersfoort? Terwijl Zeist zelf zo veel middelbare scholen heeft (ik kom van oorsprong daar vandaan)? Ik denk aan de Breul, het Jordan, het CLZ, het OLZ. Allemaal ook met gymnasium afdelingen toch?

Stenna

In Zeist heb je geen categoriaal gymnasium. Dus als je dat beter bij je kind vindt passen, moet je het toch verderop zoeken.

Beter

Hoe zit dat dan, dat je vindt dat een categoriaal gymnasium beter bij je kind past dan bijvoorbeeld een school met tweetalig gym en tweetalig atheneum etc.
Wat voor overwegingen horen daar dan bij, bij zo'n keuze?

Tsjor

Amati

Amati

16-04-2013 om 12:33

Jvo

Wat grappig, nog meer jvo-ouders. Ik woon ook in Zeist en kind gaat meestal op de fiets. Het lijkt een hele afstand, maar zij heeft er geen problemen mee.
Barbara, wat jammer dat het Jvo zo reageerd. Zou een beetje door zeuren misschien helpen? Vorig jaar beweerde ze nog dat ze echt geen leerlingen zouden weigeren. En dit jaar zijn er ook 7 brugklassen, daar voor hadden ze oa. een noodlokaal voor neergezet.
Ik las in de krant dat het Jordan nog plek had. De Breul is elk jaar bomvol. Misschien heeft het CLZ nog plek? Sucess met je zoektocht.

Barbara

Barbara

16-04-2013 om 13:52

Jvo-ouders en angela

Wat grappig, best veel JVO-ouders! Bedankt voor het reageren. We zagen Amersfoort als een prachtig alternatief en ja, misschien bellen we nog wel eens voor de zekerheid.
Angela, we moesten eerder via het interne systeem aangeven wat onze tweede keus zou zijn. Er zou niet veel kans zijn op loten bij het Stedelijk gym. Uiteindelijk kozen we toen voor het OLZ (Zeist). Die tweede aanmelding is nu dus gedaan. Ten eerste weten we nog niet of ze daar terecht kan (ik verwacht van wel; we horen het vrijdag), ten tweede weten we niet of we alsnog/ook voor een andere tweede keus kan gaan. Officiel niet in elk geval.
Ik heb het Bonifatius gebeld en daarna gemaild. Zij staan nu als derde keus genoteerd bij de basisschool/in het systeem.
Gregorius heeft geen gymnasium (en een slecht inspectierapport).
Anna van Rijn in Nieuwegein vinden we wel ver voor een vierde-keusschool (alleen voor Amersfoort hadden we een uitzondering willen maken).

Barbara

Barbara

16-04-2013 om 13:54

Vic: later instromen

Hoi Vic! Ja ik vraag me ook af of we haar later misschien alsnog kunnen laten instromen. Ik heb het stedelijk gym daarover gemaild en ben heel benieuwd. Halverwege het jaar, of in het tweede jaar....

Barbara

Barbara

16-04-2013 om 13:56

Angela: andere scholen

Het Rietveld vinden we ook best een goede optie. Die staat nu ook op de lijst. Ik hoorde wel dat ze met domeinen werken (net als de Werkplaats) en daar hou ik niet zo van. Aan de andere kant hebben ze een technasium, wat nogal leuk kan zijn voor onze zoon, over 2 jaar. Dank je voor je tips.

Barbara

Barbara

16-04-2013 om 14:08

Stenna, waarom niet zeist

Beste Stenna, dat is niet moeilijk te snappen. Ik weet dat in onze regio het kiezen van een school een luxeprobleem is, want er is veel keus. Daar word je ook kritischer van denk ik. Dus we (dochter samen met ons, haar ouders) kijken in de redelijk wijde omgeving -ook dichtbij dus- en strepen een paar scholen al sowieso af. Voordat we de eerste en tweede keus op moesten geven hebben we open dagen bezocht en inspectierapporten en websites bekeken.
De criteria waren onder andere: wel/niet christelijk (liefst niet), wel/geen gymnasium (wil dochter erg graag), sfeer, afstand (liefst maximaal zo'n 9 km), hoe komt de school uit testen, enzovoort.
Met stip op nummer 1 kwam het stedelijk gym. Als een van de weinige nadelen is het wel 8 km. Maar dat is nou ook weer geen ramp toch? Amersfoort overwogen we helemaal niet hoor! Dat kwam pas in beeld naar aanleiding van dit draadje....
Op 2 kwam De Werkplaats in Bilthoven, waar ze nu op de basisschool zit. Ondanks matige inspectierapporten (vooral bij Havo dacht ik) is het een erg populaire school. Nu was het de vraag of we de gok wilden wagen: als we de Werkplaats niet op 1 zetten, was haar gegarandeerde plaats weg. Maar we wilden het Stedelijk gym veel liever en daar hebben ze al 2 jaar niet hoeven loten, dus we namen die gok.....en helaas!
Wat betreft
de Breul: groot, katholiek en niet echt gymnasium (min of meer vanaf de 2e),
Het Jordan: geen gymnasium en daar ehm...tsja..hoe zeg je dat netjes, daar werken helaas twee heksen als schoolleiding. Je wil daar echt geen problemen krijgen, geloof me
het CLZ: heeft wel gymn, verder christelijk, en vinden we verder helemaal niks, zelfs niet als 2e keus
Het OLZ: leek ons een stuk minder leuk dan het stedelijk gym, heeft ook matige inspectierapporten maar stond dus wel als tweede keus en wordt het nu waarschijnlijk
Dus zo kwam het Stenna!

Barbara

Barbara

16-04-2013 om 14:29

Jippox, tsjor, amati

Ja inderdaad Jippox, er waren veel dingen die ons aanspraken bij het stedelijk gymnasium in Utrecht, en een ervan was toch dat het een categoraal gymnasium was. Eigenlijk is mijn man er juist minder van, maar hij was behoorlijk onder de indruk van die school (en dat zegt wat!) en merkte ook aan dochter hoe ze er op haar plek was. Nu heeft hij telkens tranen in zijn ogen als hij over dochters teleurstelling praat...
Toch is het dus niet zo dat we per se categoraal gym wilden. Het was de sfeer, het enthousiasme daar, de docenten maar ook de leerlingen die we spraken. De stimulerende leeromgeving - en toch ook gezellig. Dat beantwoordt ook meteen Tsjor, maar niet helemaal, want we wisten van tevoren niet zeker welke school het moest worden (en hoeft dus ook niet per se categoraal te zijn).

Amati: ja, het Jordan heeft nog vrij ruim plek (maar geen gymnasium en dus nog andere bezwaren - we gunnen ze ons lieve slimme vrolijke kind gewoon niet).
De Breul heeft nog wel wat plek hoor, zie hier: http://www.sterkvo.nl/doc/povo/Beschikbare%20plekken%202e%20ronde.pdf (maar heeft niet echt een gymnasium en verder twijfelen we ook aan die school)
CLZ zien we niet zitten maar heeft bovendien nu geen plek meer.

We zullen moeten wachten op de antwoorden van de scholen. En op vrijdag, de tweede ronde loting. Dochter moet positiever over die school gaan denken. Ze hebben een saaie website met niet heel veel informatie. Dat vind ik al geen leuk begin, hoewel het natuurlijk weinig zegt.
Toch, ik blijf maar hopen dat er 7 kinderen af gaan vallen bij de door ons gewenste school!

Groeten, Barbara

Hier

Onze kinderen zitten/zaten in Zeist op de basisschool, maar wij zijn ook erg gecharmeerd van het USG. Vorig jaar op de open dag geweest voor zoon 1 (zoon 2 ging mee). Zoon 1 koos echter voor een school in Hilversum (!) ivm de combinatie met de rugby academy waar hij voor geselecteerd was. Hij doet wel gymnasium daar, maar op een scholengemeenschap. Zoon 2 (toen in groep 5) was echter wild enthousiast over het USG. Dit jaar (hij zit nu in groep 7) weer gaan kijken en alleen maar enthousiaster geworden. Dus volgend jaar wordt het ook spannend voor ons.... We zijn wel verder aan het kijken alvast en willen ook gaan kijken bij het Pallas Athene College in Ede. (Dat zou ik ook niet verzonnen hebben als ik niet een kind in Hilversum op school had en zie dat dat helemaal geen probleem is, die afstand, zolang de school maar genoeg aanspreekt)
Het hoeft van ons niet perse een categoriaal gymnasium te zijn, maar we zoeken wel een school die extra uitdaging kan bieden. En de scholen in Zeist spreken ons gewoon minder aan (qua sfeer en extra aanbod enz.)

Benthe

Benthe

16-04-2013 om 14:54

Barbara

Mijn kind hoort bij dezelfde lichting. Ik ben al jaren geleden ermee geconfronteerd dat ze in een geboortepiekje (2000/2001) zitten. Al vanaf het kdv, daarna de kleutermuziekles, de basischoolaanmelding, de hockeyclub, zelfs bij ballet....

...en mijn conclusie was dat onze kinderen er vooral behoefte aan hebben om de betrekkelijkheid van alles te zien, en om te leren om op hun eigen kracht te focussen. Hoe kunnen ze het voor zichzelf leuk maken, wat is hun handelingsruimte.

Volgens mij moet je dochter dus niet zozeer positief gaan denken over die school alswel over haar eigen capaciteiten en mogelijkheden om het beste te maken van de situatie waar ze in zit.
Ik gok dat dit niet de laatste keer zal zijn dat deze generatie schaarse plekjes moet verdelen. En met alle mogelijkheden die ze wél hebben moet er wat moois van te maken zijn!

Ik wil hiermee niets afdoen aan jullie teleurstelling (wij hebben ook net de plaatsing in regio Utrecht doorstaan en het is zonder meer verschrikkelijk, mijn kind gaat naar vwo en niet gym dus iets andere situatie), maar ik denk dat je dochter wat kan hebben aan die verschuiving kwa invalshoek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.