Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Twijfels over de stap naar het VO


Ali

Ali

21-12-2016 om 13:54

na groep 8 indelen

Ik vind het helemaal niet voorbarig om na groep 8 de leerlingen te verdelen. Er is dan de keuze om te kiezen voor een cat gym, of voor een tweejarige brugklas met alle niveaus, of een vmbot/havo brugklas, een scholengemeenschap, etc. Voor ieder wat wils.

Sociale contacten verlopen niet alleen via school.

Bermbrand: 'Dat ben ik zeker met je eens. Change of scène (van PO naar VO) kan sowieso een positieve bijdrage hebben aan de motivatie en werkhouding van een kind. Andersom zal een goede motivatie en werkhouding zeker bijdragen aan succes op de middelbare school.'
Punt is dat een slechte werkhouding/motivatie op de bs helemaal niks hoeft te zeggen over werkhouding/motivatie op het vo.

Ik vind 'slimme' kinderen voor hb-ers ook geen juiste benaming, ik zie vooral 'snelle' kinderen, kinderen die in een razend tempo en dieper doorgaan. Mijn andere kind zit op het vmbo, ook zij is slim, maar niet snel. Het kost haar meer moeite om (school)stof te laten beklijven.
Voor kinderen die snel zijn, is het heel fijn als ze op een plek zitten waar alles snel gaat.

Huh kerstroos?

Ik zeg helemaal niet dat havo-kinderen niet sociaal zijn. Dat heeft helemaal niks met schoolniveau te maken. Sommige hb-kinderen hebben moeite met het aanpassen op sociaal gebied aan leeftijdsgenoten. En worden dus wel als een soort vreemde diersoort bekeken. Dat is niet leuk, zelfs schadelijk. Voor die kinderen kan ik me voorstellen dat je op het basisonderwijs voor een hb-school kiest en op het VO voor een vwo-plus (of bv categoriaal gymnasium).

Nee, lang niet alle hb-kinderen hebben daar last van. En zeker ook niet de mijne. De zwemmen juist al sinds het kdv in de vriendjes en daarbij speelt niveau geen rol. Wel of je kunt voetballen, lol maken en tegen je verlies kunt. En nee, zelf heb ik helemaal niks met een hb-school. Ik pieker er niet over. Maar ik heb ook de luxe van kinderen die meestal op hun niveau presteren en lekker in hun vel zitten. Dus ik heb ook de luxe dat ik tegen mijn kind kan zeggen dat hij zelf school en niveau mag kiezen.

Conny

Conny

21-12-2016 om 14:21

Mijn oudste had 'nerds' nodig

Mijn oudste was duidelijk anders in groep 7/8. Voor die tijd viel dat wel mee. Ze werd niet geaccepteerd door de rest van de klas, vooral niet door de meisjes. Pesten was het gevolg.
Voor het VO hebben we gezocht naar een school/klas waar zo veel mogelijk nerds zouden zitten. Kinderen waar ze makkelijker aansluiting bij zou krijgen. En waar het onderwijsniveau zo hoog mogelijk lag. Dat was in onze regio het categoraal gymnasium. VWO+ was er toen nog niet. Anders hadden we daar ook naar gekeken.
Latijn en Grieks heeft ze voor lief genomen.

Als mijn kind zo was geweest als de kinderen van Drietje, dan hadden we hier minder op gelet.

Drietje

huh? Volgens mij schrijft niemand dat havo leerlingen niet sociaal zijn, 'kerstroos' zit ook niet in deze draad.

Sommige slimme/snelle kinderen hebben problemen met zich sociaal aanpassen anderen niet. Sommige havo leerlingen hebben problemen met zich sociaal aanpassen, anderen niet. Sommige vmbo'ers kunnen dat ook hebben, anderen weer niet. Mijn punt is dat je kinderen in alle soorten en maten hebt die allemaal een passende school zoeken na groep 8.

Jawel hoor Bermbrand

#59 en #60

Verder wel eens hoor, het zijn natuurlijk beslist niet alleen de hb-ers die buiten de boot kunnen vallen.

Drietje

Je hebt gelijk, #59 en #60 had ik nog helemaal niet gezien

kerstroos

kerstroos

21-12-2016 om 15:52

Drietje

Nu je het nog eens op een andere manier uitlegt, moet ik tot de conclusie komen, dat ik je helemaal verkeerd begrepen.

Ali

Ali

21-12-2016 om 16:12

Op niveau presteren

Drietje: ' Maar ik heb ook de luxe van kinderen die meestal op hun niveau presteren en lekker in hun vel zitten. Dus ik heb ook de luxe dat ik tegen mijn kind kan zeggen dat hij zelf school en niveau mag kiezen.'
Was dat op de bs al? Kregen ze stof op niveau, zodat ze op niveau konden presteren? Want dat is natuurlijk geweldig.

Hier nog een variant hb-kind heel sociaal, massa's vrienden op alle niveaus en toch heel ongelukkig in de klas op de bs. Hangen en wurgen door de schooldag, somberheid, etc. Hij hield het gewoon niet vol. Presteren op niveau was er zeker niet bij. Pluswerk ed was veel te vrijblijvend en te weinig. Verloor op den duur ook de motivatie voor andere dingen buiten school zoals muziek maken. Na twee maanden brugklas komt dat weer terug.

Lalena, helpt het je, deze discussie?

polli

polli

21-12-2016 om 16:27

niet alleen sociaal

Iemand anders schreef ook al dat tempo in de klas een rol kan spelen.
Dochter hier is niet razendsnel maar houdt wel erg van tempo, relatief is ze snel.
Het is ook haar aard, niet alleen intelligentie. Vriendin van haar is minstens zo intelligent als zij maar juist enorm langsaam in veel dingen, maar die gaat dan vaak voor secuur en diepgaander.
Dochter zou sociaal misschien weer beter passen in een bredere klas, met meerdere niveaus.
Maar voor haar is het heel fijn dat tempo in gymnasiumklas hoog ligt.
Met samenwerken is dat ook wel fijn, als je inhoudelijk goed kunt levelen.
Overigens denk ik dat bredere klassen bijna altijd goed mogelijk zijn, maar dan zouden ze anders ingericht moeten, veel meer ruimte voor differentiatie bijv.

Brandweervrouw

Dat is wel weer een beetje herkenbaar hoor. School is natuurlijk beresaai, al doen ze er alles aan, moet ik zeggen. Gelukkig is gym en buiten spelen leuk ... Groep 8 is ondanks alle aanpassingen echt een jaar te lang.

Gelukkig, kerstroos

Triva

Triva

21-12-2016 om 17:06

tja

'Aan de andere kant willen we onze kinderen kennelijk toch allemaal zoveel mogelijk indelen bij andere kinderen met ongeveer hetzelfde of hoger niveau (in elk geval niet met lagere adviezen). '

Ja dat is altijd grappig: in een havo/vwo klas zul je, als de keuze aan de ouders ligt geen vwo'ers aantreffen. Havisten moeten juist in die klas omdat ze zich dan kunnen optrekken aan de vwo'ers

Drietje: op de school van mijn oudste waren havo/vwo klassen en vwoklassen, daar was dat probleem dus niet, de slimsten zaten in een aparte klas met bijv science als extra vak en hoefden daarvoor echt niet naar een gymnasium (dat had die scholengemeenschap niet eens).

Ali

Ali

21-12-2016 om 17:23

Gemengde klas

Voor dochter zou ik juist willen kiezen voor een gemengde klas, haar niveau voor de verschillende vakken ligt enorm uiteen. Voor Engels zit ze op ruim VWO, voor de talen Frans en Duits havo, voor de zaakvakken is vmbo-t prima, vanwege het vele leerwerk wat haar tijd kost, en voor rekenen past ze in basis/kader (dyscalculie). Een vmbot/havoklas waar ze de vakken op haar niveau kan volgen past haar goed.

Gemengde klas

Voor mijn oudste wilde ik destijds een gemengde havo-vwo brugklas. Hij had wel een duidelijk vwo-advies. Bij hem had ik twijfels over het niveau dat hij aan kon omdat hij zich erg slecht kan concentreren. Ik zag hem ook nog geen uren huiswerk maken. Bovendien is hij gemotiveerd en wil hij het beste uit zichzelf halen. Dus hij zal niet zo snel onder zijn niveau gaan werken. Maar gemengde brugklassen zijn hier niet meer, dus die optie was er niet. En toen mijn zoon helemaal wild werd van het gymnasium heb ik het laten gebeuren (fingers crossed), maar het is goed gegaan.

Lalena

Lalena

21-12-2016 om 22:57 Topicstarter

Diverse dingen

Het is wel heel interessant om de diverse inzichten en ervaringen gelezen. Dat geeft me food for thought.

En qua losse reacties:

Nee ik ben zeker niet bang voor vmbo-ers. Veel kinderen in zijn klas gaan naar het vmbo en dat zijn stuk voor stuk leuke, lieve en intelligente kinderen. Maar waar het wel om gaat is de aansluiting in interesses, snelheid van denken, het intensieve beleven wat hij heeft en de eisen en loyaliteit in vriendschappen. Daarin is hij al jaren buiten de boot gevallen. Dat is ook waarom 1 scholengemeenschap die mij trekt een puntje achterstand heeft vanwege de gemengde brugklassen van vmbo/havo/vwo. Ik gun hem gewoon een grote groep mensen om hem heen met meer kansen op vriendschap.

Overigens is het zeker niet zo dat elk snel, slim, hb-kind of hoe je het wilt noemen, tegen de dingen aanloopt waar mijn zoon mee kampt, maar bij ons is het dus wel realiteit dat onderpresteren enzo.

Dus wat kerstroos zegt over dat als je kind vwo niveau kan, hij dat dan maar gewoon laat zien en dan lekker niet stressen, ja ik zou willen dat het zo werkt.

Sowieso vind ik dat op en afstromen veel makkelijker zou moeten zijn en dat scholen niet bang zouden moeten zijn voor de statistieken die dat oplevert. Dat zou bij veel ouders al meer vertrouwen geven dat hun kind kan schuiven als de het beste is.

Tuinstoel

Tuinstoel

22-12-2016 om 09:06

Lalena

Volgens mij kijken wij bij dezelfde scholen...

De scholengemeenschap die jij noemt (DV), staat bij ons op 2, maar is wel de enige begaafdheidsprofiel school in de omgeving vziw. Ze bieden daarom ook extra's voor kinderen die het aankunnen. Juist daarom komen daar ook jonge, versnelde leerlingen en Hb-ers. (Mijn zoon is versneld).

Schijnt dat daar een hele prettige sfeer hangt en dat vind ik weer erg belangrijk. Mijn zoon heeft nu ook niet echt aansluiting in de klas, maar dat heeft meer met zijn persoonlijkheid te maken (onzeker, verlegen) dan met niveau. Komt op de middelbare vanzelf wel hoop ik. Zijn interesses liggen eerder op gebied van voetbal, Fifa17 en YouTube, dan op het gebied van het ontstaan van het heelal.

Verder keek GN vorig jaar nog erg naar LVS en niet alleen naar het BSA zoals op de website staat, gekopieerd van de Ouders en School website:
<< Het GN wil een leerling met een VWO-advies niet toelaten en
baseert die stellingname op basis van informatie uit het leerlingvolgsysteem. Het gymnasium kan zonder tussenkomst van de ouders of de basisschool middels een digitale koppeling
beschikken over de gegevens in het leerlingvolgsysteem, zo blijkt. Op de website van de school is te lezen dat “Toelaatbaar zijn de leerlingen met een vwo-advies van de basisschool, (onderbouwd door de gegevens uit het LVS eventueel aangevuld met testresultaten,
psychologische rapporten e.d.)”>>

GN staat trouwens niet op ons lijstje hoor, hier geen interesse in nog meer rijtjes stampen.

Lalena

Lalena

22-12-2016 om 09:41 Topicstarter

ja idd zelfde

Klopt Tuinstoel, zelfde scholen. Wij zijn vorig jaar bij DV gaan kijken en kreeg daar een erg warm gevoel van de school en de leerlingen. Mijn buurmeisje zit daar op school (inmiddels in de 2e) en heeft een van de 10 hb-plekken. Het op je eigen tempo werken kan erg interessant zijn, maar ik ben nog niet overtuigd dat begeleiding naar zelfstandig werken echt heel goed gaat.

Qua GN, daar zit mijn zoon in een soort plusklas, is dat de beoogde school van mijn zoon, maar mijn twijfel is wel of dat is wat goed voor hem is. Ik hoor hier over dat men daar gewoon verwacht dat leerlingen goed kunnen leren en misschien niet dat oog voor de specifieke problemen waarmee hb-kinderen mee te kampen kunnen hebben. Oudere broer van een klasgenootje zit daar in de 3e en loopt tegen een aantal zaken op.

Op onze shortlist staat ook nog LY.

Onze zoon is niet versneld maar wel een jonge leerling (sept 05).

Wel heel raar trouwens dat GN zelfs kinderen met een vwo-advies weigert obv het lvs. Ik heb die tekst wel op de website gezien, maar eigenlijk niet heel serieus genomen.

Tuinstoel

Tuinstoel

22-12-2016 om 12:56

Lalena

De tekst die ik gekopieerd had kwam trouwens van de website ouders en onderwijs. Daar worden meer scholen genoemd die zich niet aan de afspraken hebben gehouden. BSA zou immers leidend moeten zijn en aanvullende gesprekken (zoals LY wil voor gym leerlingen), toetsen of kijken naar het LVS mogen ze helemaal niet.

Bij ons staat ML nu op één, maar wij wonen aan de andere kant van de snelweg en zoon zit nu ook op een zgn vernieuwingsschool. Zelfstandig werken kan hij goed en huiswerk op school doen lijkt ons goed voor hem. ML is wel iets strakker dan DV, je krijgt ook per periode precies de toetsen en huiswerk op dus geen onverwachte SO's e.d. Althans, zo is het ons verteld.. hopelijk klopt dat in de praktijk ook.

Lalena

Lalena

22-12-2016 om 14:16 Topicstarter

over de snelweg

Wij wonen vanuit GN gezien ook aan de andere kant van de snelweg, in een Vinexwijk. ML heb ik niet overwogen omdat dit geloof ik een uitgesproken christelijke school is, als je tenminste dat ML bedoelt dat bij GN in de buurt zit.

Precies weten wanneer de toetsen en dergelijke zijn klinkt goed. Onderwachte SO's zijn mijns inziens meer een soort huiswerkcontrole. Als volwassene krijg je nooit onverwachte overhoringen.

Ik zal nog eens op dit site kijken. Ik had namelijk bij LY inderdaad ook gelezen over een gesprek (en een auditie als je aan de talentklassen wilt deelnemen).

Tuinstoel

Tuinstoel

22-12-2016 om 19:40

wij ook

Nee ik bedoel niet SMC, maar het ML wat vlakbij LY zit.
Is ook een stuk kleiner dan het LY. Ongeveer 1000 leerlingen.
Maar in januari/februari maar eens goed overal kijken.

Lalena

Lalena

22-12-2016 om 22:48 Topicstarter

Overlap opendagen

Wat ik raar vond is dat je blijkbaar bij LY moeten inschrijven voor de open dag van GN is geweest. Zeker als je naar het gym wilt of mee wilt doen aan talentklassen.

Tuinstoel

Tuinstoel

23-12-2016 om 08:57

inschrijven

Die inschrijfavonden op het LY vind ik ook raar, die zijn idd voor de open dag van het GN. Maar je hoeft je pas voor 24 feb in te schrijven voor het gym van LY, en volgorde van inschrijving doet er niet toe. Snap dus ook niet waarom ze die zo vroeg plannen, de school komt toch wel vol.

Ik vind die talentklassen leuk voor wie geïnteresseerd is, maar het is allemaal extra werk/tijd. Ik zou mijn kind liever eerst zien wennen aan het VO en dan pas in het jaar erop een keuze maken voor een talentklas. Maar blijkbaar is het zo dat je geen kans maakt als je geen talentklas kiest, dit ivm voorrangsregels. Je ziet ook kinderen die én gym én bijv digital science kiezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.