Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Twijfels over de stap naar het VO

Ik heb diverse twijfels/vragen over de stap naar het VO. Zoon zit in groep 8 en wilt graag naar een categoraal gym. Voorlopig schooladvies is havo/vwo. De potentie voor een gym. heeft hij zeker, maar niet de bijbehorende citoscore voor begrijpend lezen en een tot groep 8 niet optimale werkhouding.

Potentie blijkt uit WiscIII TIQ 133 uit groep 5, harmonisch en een Nio uit groep 8, TIQ 128 harmonisch. Citoscore BL was II in groep 6, III in groep 7 en zelfs een IV in het drempelonderzoek van groep 8. De M8 heeft hij voor BL dan weer een I gescoord nadat hij ook zijn tijd nam zoals hij zelf aangaf.

Eind groep 7 dus een voorlopig schooladvies van havo/vwo.

Waar ik mee worstel is of hij wel een vwo advies zal krijgen wat ik denk dat wel bij hem zou passen. En zo niet, is het dan nog nuttig om met zijn wensschool te gaan praten.
Aan de andere kant, wil ik wel een gym. voor hem want als typisch slimpie is hij juist geen ster in plannen en huiswerk maken. En als je op een categoraal gym. afstroomt moet je van school.


Tuinstoel

Tuinstoel

16-12-2016 om 12:55

tja

Ben je al gaan kijken? Is hij zeker van zijn keuze? Heeft hij een grote belangstelling voor Latijn en Grieks? Als dat zo is, dan zou ik gaan praten. Dat is de enige manier om toegelaten te worden, althans als het een gymnasium is waarvoor echt een VWO advies vereist is. Er zijn ook categorale gymnasia die een H/V advies accepteren maar dat hangt van de regio en schaarste af.

Verder zou je ook gymnasium op een scholengemeenschap kunnen overwegen. Mocht hij het niet redden, dan kan hij wel op school blijven. Want eerlijk is eerlijk, zijn scores zijn niet overtuigend en dus is het moeilijk inschatten of hij gemotiveerd genoeg is om het te redden. Alleen een hoog IQ is lang niet altijd voldoende. Aan de andere kant geef je alleen BL scores op en zijn de overige vakken misschien wel allemaal I-en.

M.i. wordt die BL score ook zwaar overschat maar daar heb je nu niks aan.

Lalena

Lalena

16-12-2016 om 13:13 Topicstarter

tuinstoel

Hij is wel zeker van zijn keuze. Hij kent de school omdat hij er een keer per week heengaat voor een plusklas. Daar krijgt hij ook al Latijn en vindt dat geweldig. En ik ben het met je eens, IQ alleen is niet genoeg. Zaken zoals motivatie, inzet, discipline et cetera zijn minstens zo belangrijk. Vandaar ook mijn twijfels. Maarja, ik wil hem het ook niet afraden op een matige huiswerkmotivatie in groep 7, daar kan een kind nog behoorlijk in veranderen.

Zijn overige scores zijn wel ok, I-tjes voor spelling, dmt, woordenschat en technisch lezen. Rekenen was altijd een 1, maar vorig jaar een keer een II. Wat ie op de M8 voor rekenen heeft gescoord is nog niet bekend gemaakt.

Enerzijds ben ik niet overtuigd of de docenten zijn potentie wel zien en bereid zijn over de scores van BL te stappen. Aan de andere snap ik juist wel dat potentie alleen niet genoeg is. Vandaar dat ik me afvraag of een school waar je niet kan afstromen wel de juiste keuze is.

En plan B is inderdaad een scholengemeenschap met homogene brugklassen, een havo/vwo-dakpanklas waar op vwo-niveau wordt lesgegeven, en een mogelijkheid daar gym te doen met een vol vwo-advies. Maar de inschrijving daar sluit voor de open dag op het categoraal gym. Dat is dan weer een dilemma.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-12-2016 om 14:58

onze ervaring

Mijn oudste kind is met een havo/vwo-advies + een eindcito van 543 naar een categoraal gymnasium gegaan. Begrijpend lezen was op de basisschool zijn zwakke plek, daar heeft hij in groep 8 zelfs nog RT voor gehad. Veel hoger dan een (toe nog) B of C-score zal het niet zijn geweest. Hij heeft tot klas 6 zonder vertraging doorlopen.
Jongste kind had wel vwo-advies + eindcito van 547. Maar ook bij hem was begrijpend lezen zijn zwakke plek. Meestal een III, en incidenteel een II. Inmiddels in klas 3 van categoraal gymnasium.

Je schrijft: "Aan de andere kant, wil ik wel een gym. voor hem want als typisch slimpie is hij juist geen ster in plannen en huiswerk maken. En als je op een categoraal gym. afstroomt moet je van school."
Hier zelfde verhaal, vooral jongste kind. Voor ons was dat juist een extra argument om wél te kiezen voor categoraal (hij wilde overigens zelf heel graag hoor, dat was natuurlijk het belangrijkste). Op een categoraal gymnasium zijn ze veel meer gewend aan kinderen die niet hebben leren leren. Zoals ze hier zeggen: 'niemand komt op deze school dankzij hard werken op de basisschool, de meesten hebben zich nooit hoeven inspannen.' Sommigen blijken heel goed te kunnen plannen en organiseren, anderen niet. Mijn jongste (nu dus in de 3e) kan het nog steeds niet. Heeft nog steeds hulp nodig bij het inpakken van zijn tas, en gaat alle middagen naar huiswerkbegeleiding. Zijn cijfers gaan, mede hierdoor, behoorlijk heen en weer. Maar het is ons (en de docenten) duidelijk: het is een kind dat hier past. De problemen die hij nu ervaart, zou hij ook op de havo hebben. Een lager onderwijsniveau lost die problemen niet op. Als hij op een scholengemeenschap had gezeten, was de kans groot geweest dat hij al was afgestroomd. En er niets/weinig was gedaan met zijn leer- en planningsproblemen.... Nu is er juist wel aandacht voor, want iedereen (en vooral hij zelf) wil graag dat hij hier op school blijft.

Triva

Triva

16-12-2016 om 15:10

IJsvogeltje

'Als hij op een scholengemeenschap had gezeten, was de kans groot geweest dat hij al was afgestroomd. En er niets/weinig was gedaan met zijn leer- en planningsproblemen....'

Ik ben het helemaal eens met alles wat je zegt maar alleen het bovenstaande vind ik wat kort door de bocht. Net alsof ze kinderen op een scholengemeenschap VWO niet helpen om daar te blijven. Mijn jongste zit op een scholengemeenschap met alle niveau's en dan lijkt het heel makkelijk om bijv raddraaiers die niet willen op de mavo af te laten stromen naar kader of basis. Dat wordt dus niet zomaar goedgekeurd, ze moeten op mavo echt hun best doen om die leerling die op dat niveau hoort daar te houden en niet zomaar op te geven en zo werkt dat op alle niveau's. Je kijkt of een kind bij dat niveau hoort en dan help je dat kind daar te blijven of op te stromen als het te goed is voor het huidige niveau.

polli

polli

16-12-2016 om 15:23

niet te serieus nemen

Die scores bl.
Cito, vooral bl, meet goed (?) bij gemiddelde kinderen, geeft vaak problemen aan boven-en onderkant. Juist slimme kinderen kunnen moeite hebben met relatief te makkelijke vragen, vragen die niet helemaal kloppen etc.

Dochter (gym2) maakt op toetsen nog wel fouten door begrijpend lezen, maar het valt allemaal wel mee, haalt iig geen onvoldoendes. Soms maakt ze rare gedachtenkrinkels, vaak is ze moe, of gewoon heel lui en focust niet goed. Maar (meestal zie ik toetsen niet) soms snap ik de vragen ook niet hoor en heb ik zo mijn twijfel over kwaliteit sommige vragen.

In ieder geval, als hij graag wil zou ik me sowieso hard maken.

Lalena

Lalena

17-12-2016 om 00:57 Topicstarter

Huiswerkbegeleiding

Het doet me wel goed te lezen dat ook kinderen die achter de broek moeten worden gezeten qua tas inpakken, huiswerk in de agenda zetten enzo wel echte gym kinderen kunnen zijn. Het inschakelen van huiswekbegeleiding zie ik sowieso wel zitten. Ik denk dat hij ongeacht het schoolniveau daar tegen aan gaat lopen. Thuis begeleiden zal alleen meer spanning opleveren en vreemde ogen dwingen.

Maarja, hoe gaat school het zien. Nu na jullie antwoorden voel ik me weer gesterkt in de opvatting dat gym het waard is om op in te zetten. Hopelijk kom ik niet in de situatie dat hij havo/vwo advies krijgt want daar hebben ze ook heel goed over nagedacht en reden voor hebben om dat te adviseren. Nou, wordt vervolgd in januari.

polli

polli

17-12-2016 om 01:53

pas op

Ik zou oppassen met 'achter de broek aanzitten'.
Een slim kind heeft ook snel door dat hij zich niet bezig hoeft te houden met zaken die hij oninteressant vindt als jij dat doet.
Hij wil graag naar gym, is gemotiveerd, nou, laat het hem maar doen dan.
Tenzij er problemen met planning zijn zou ik echt bewust achterover leunen.

Dat doe ik iig met dochter van begin af aan.
Ik merk dat ze alles, waar ik maar een klein beetje achteraan ga, laat vallen.
Helaas ben ik hier en daar wel achter haar aan gegaan wb huishoudelijke taken
Het lijkt alsof ze totaal onkundig is op dat gebied, echt niet waar.
Haar kamer interesseert me niet, dat blijkt ook wel; zo nu en dan pakt ze het zelf op en dan ziet het er weer geweldig uit.
Gelukkig heb ik me echt altijd in kunnen houden wb school. Dat maakt dat het écht van haar is. Zo ervaart ze dat ook, die verantwoording voelt ze.
Gevolg is dat chaotische dochter enorm goed plant en organiseert.
Ik neem maar even voor lief dat ze in huis enorm veel rotzooi maakt... (nouja, beetje voor lief dan)
We helpen wel veel met school, maar geheel op haar vraag en initiatief.

Hij is slim genoeg zijn eigen methodes te ontwikkelen, die werken dan vaak ook het best.
Ook slim genoeg hulp te vragen mocht hij dat erbij nodig hebben. Maar dan blijft het van hem, ipv dat je het gelijk over gaat nemen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2016 om 10:20

'achter de broek aan zitten'

Ik zie het ook niet zozeer als 'achter de broek aan zitten'. Dat klinkt alsof het vooral een discipline-dingetje zou zijn. Zo van 'als je maar je best doet, dan komt het er wel uit'. Of 'als je niet naar ons luistert, dan moet je maar naar een ander luisteren'.
Het zit 'm echt in vaardigheden. Voor sommigen is plannen en organiseren nu eenmaal lastig, of speelt concentratie een rol etc. We zouden hem zelf daar ook bij kunnen begeleiden (en dat doen we natuurlijk ook), maar dat kost gewoon veel tijd. En er is niet iedere middag iemand thuis om hem waar nodig te begeleiden. En dit bevalt gewoon heel goed, ook voor hem zelf. Als hij thuis is, is hij ook echt klaar. Daarnaast is het prettig dat bij huiswerkbegeleiding ook alle inhoudelijke kennis over de schoolvakken aanwezig is. Dat maakt dat zij heel gericht kunnen overhoren en signaleren wat hij wel/niet beheerst.

Trivia: "Ik ben het helemaal eens met alles wat je zegt maar alleen het bovenstaande vind ik wat kort door de bocht. Net alsof ze kinderen op een scholengemeenschap VWO niet helpen om daar te blijven"
Vast wel hoor, natuurlijk. En zo zullen er ook categorale gymnasia zijn die juist niet hun best doen. Maar ik zie wel dat bij de scholengemeenschappen hier in de buurt kinderen behoorlijk massaal van vwo3 naar havo4 gaan. Kind van een kennis was 1 van de 12(!) uit een klas van 30. Uitstekend aangeschreven school overigens.

Goed scoren

IJsvogeltje: " Maar ik zie wel dat bij de scholengemeenschappen hier in de buurt kinderen behoorlijk massaal van vwo3 naar havo4 gaan."
Massaal weet ik niet maar het is wel herkenbaar. Voor lycea met havo en vwo is het eigenlijk een soort 'verdienmodel' om goed te scoren. Je start de brugklas met klassen voor vwo advies en klassen voor havo/vwo advies. Voor de bovenbouw van het vwo selecteer je in de onderbouw de beste leerlingen. De mindere leerlingen in de onderbouw gaan naar 4havo. Op het eindexamen kun je dan zowel op havo als vwo mooie slagingspercentages laten zien. Leerlingen die met havo/vwo advies de school binnenkomen, leveren bij de beoordeling van de onderwijsinspectie een plus op wanneer ze vwo examen doen en gèèn min als ze havo examen doen.
Klinkt cynisch, maar zo is het echt eens aan mij uitgelegd door een schoolbestuurder.

Herken ik

Op de scholengemeenschap van mijn zoon gaat het precies zoals Bermbrand beschrijft. Van de gymnasiumklas is na twee jaar nog maar zestig procent over, ik verwacht na dit jaar (3 gym) de helft. De rest is afgestroomd naar de havo. Het is echt een afvalrace. In de gymnasiumklas werden alleen de kinderen toegelaten met een duidelijk vwo-advies en een hoge eindcito. Toch is het een slagveld.

Li

Li

17-12-2016 om 16:46

ook herkenning

Maar ik vraag me af waarom scholen daar niet op afgerekend worden. Er komen 50 kinderen binnen met een VWO advies. Die moeten het VWO in principe dus aankunnen. Als de helft afstroomt, heeft de school toch iets fout gedaan, lijkt me.

Maar zo zien scholen het niet. Die zien alleen dat kinderen die HAVO doen en eigenlijk op het VWO thuishoren mooie eindexamenresultaten halen, zonder dat de school daar iets aan hoeft te doen. Lekker makkelijk. Als je wil dat scholen zich iets meer inspannen, moet je daar echt voor vechten. Dan wordt het: geef haar maar haar zin, anders gaat ze nog moeilijker doen. Erg cynisch.

Annabel

Annabel

17-12-2016 om 17:37

Ik herken het ook

Op school van jongste hebben ze formeel twee jaren brugklas. In de praktijk zijn er havo/vwo klassen en mavo/havo klassen en daarnaast nog één vwo+. En er is een aparte mavo-afdeling.
In de brugklas is de indeling nog logisch.
Maar in de tweede klas is er duidelijk een herindeling gemaakt. In de havo/vwo klas zitten toekomstige vwo-leerlingen. In de mavo/havo klas zitten toekomstige havo leerlingen. Enkele leerlingen gaan eind van het jaar naar een ander niveau. Op die manier scoort school heel goed in het niet-afstromen.
Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ze in de brugklas ruimhartig indelen, oftewel het is voor de a.s. brugpieper best te doen om iets hoger geplaatst te worden. Daarmee wordt de indeling een jaar uitgesteld. En dat zal voor sommige leerlingen gunstig zijn.

Lalena

Lalena

18-12-2016 om 00:50 Topicstarter

Afrekenen op afstromen

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb eigenlijk geen inzicht op de afstroomcjfers van de plan B scholengemeenschap. Ik zat zelf in een havo/vwo brugklas en daar stroomde je mss af van gym naar atheneum als je voor klassieke talen onvoldoende stond, maar naar havo ging vrijwel niemand. Dus die ervaring heb ik nog in mijn hoofd. Ik zou het wel echt heel erg vinden als scholen kinderen laten afstromen met als doel mooie slagingspercentages te kweken.

Wat betreft achter de broek aanzitten: ik hoorde van een moeder die een zoon op dat gym heeft dat ze op school weinig begeleiden qua plannen en hoe te studeren, dus vandaar dat ik sws een huiswerkbegeleiding wil inschakelen als ik het vermoeden heb dat hij niet naar vermogen participeert. En verder ja, ik zal wel elke ochtend vragen of hij zijn tas heeft, naar huiswerk vragen, meekijken naar planningen. Vind ik naast concrete hulp ook een stukje betrokkenheid die ik vroeger wel van mijn ouders had gewenst. Mocht blijken dat hij dat echt niet fijn vindt of hierdoor helemaal geen eigen initiatief meer toont, dan kan ik het nog anders doen.

polli

polli

18-12-2016 om 01:49

ja zal vast

ook te maken hebben idd met hoe je eigen schooltijd ervaren hebt.
Mijn ouders waren sowieso weinig betrokken. Vrij normaal in die tijd geloof ik.
Maar ik heb nooit gemist dat ze zich bemoeiden met mijn planning of organisatie.
Wel met inhoudelijk , soms.
Mijn insteek was ik zie het aan, om niet risico te lopen dat ze zich inlevert, kan snel gaan.
Helpen kan altijd nog. Maar dan wel in gezamelijk overleg.
Huiswerkbegeleiding zou ik ook ingeschakeld hebben als daar indicaties voor waren gekomen.
Maar ik wilde eerst zien of ze haar eigen weg zou vinden.
Gaat prima, met hier en daar hulp van ons. Geeft weinig strijd omdat ze zelf bepaalt wat ze wel en niet met ons doet.
Ze is ook weleens huiswerk vergeten. Maar dan wordt ze op school aangesproken en krijgt een aantekening. Ik hoef daar verder niks mee, mopper zelfs beetje met haar mee over strenge leraar. Ik geloof niet dat het haar nog eens is gebeurd.

Je komt echt snel in negatieve spiraal, door er teveel bovenop te zitten.
(tenzij er goede redenen zijn erbovenop te zitten)

Li

Li

18-12-2016 om 11:07

zelf bekijken

Hier heb ik een kind waar ik erg achteraan zit, maar wel op een rustige, positieve manier. Op de bank, arm eromheen, die manier. Dit kind vindt dat OK.

Een andere wil niet dat ik me ermee bemoei en doet het prima, met wat gevaarlijke episodes hier en daar als er erg gepuberd werd. Toen heb ik dus wel op hoge poten naar de school moeten stappen, maar nu gaat het uitstekend. Als ik niets had gedaan, had ze nu op de HAVO gezeten. Ik heb haar niet geholpen met huiswerk, maar ben voor haar wel het gevecht met school aangegaan toen dat nodig was.

Nummer drie doet niks en wil ook niet geholpen worden, dus die gaat binnenkort naar huiswerkbegeleiding, want dat wil ze wel. Zij zal het echt wel een keer leren en misschien al heel snel, maar niet snel genoeg voor school. Daarbij is ze ook erg afhoudend tegenover leerkrachten, dus die zijn niet geneigd haar een kans te geven, wat ik helemaal snap. Daar zit wel een verhaal achter, maar het is zoals het is.

Dus ja, drie kinderen, drie benaderingen. Je voelt het zelf wel aan, denk ik.

Annabel

Annabel

18-12-2016 om 11:30

Lalena

Op deze site vind je o.a. afstroomcijfers per school.
https://www.scholenopdekaart.nl/

Triva

Triva

18-12-2016 om 11:46

Vergelijken

Kan iemand (anoniem) een scholengemeenschap noemen waar verwacht wordt dat er veel meer aan afstroming wordt gedaan dan gemiddeld? Dan kan ik vergelijken met de school hier waar volgens mij daar minder aan wordt gedaan.

Triva

Triva

18-12-2016 om 12:08

Dan vergelijk ik dus

via het kopje schooladvies en plaatsing.

Li

Li

18-12-2016 om 12:45

hier

is het pas van de laatste 2 jaar, dus daar heb je niks aan, dat is nog niet te zien. Inspectie vond de eindexamenresultaten slecht, dus moeten er nu zoveel mogelijk afstromen in de onderbouw. Wat een sukkels. Let de Inspectie daar niet op dan?

Bezint eer ge begint

Lalena: "Ik zat zelf in een havo/vwo brugklas en daar stroomde je mss af van gym naar atheneum als je voor klassieke talen onvoldoende stond, maar naar havo ging vrijwel niemand."

Dat is niet veranderd, van gymnasium ga je naar atheneum, als het probleem Grieks en of Latijn is of de workload in zijn geheel. Van gymnasium direct naar havo gebeurt alleen als je er overall slecht voor staat. Meestal is zittenblijven op atheneum ook mogelijk. Van gymnasium naar havo komt voor, maar niet heel vaak. Check daarvoor ook de link naar scholen op de kaart, als je dat precies wil weten.

In Amsterdam is veel krapte op een aantal middelbare scholen, tussentijds van school wisselen is inmiddels echt problematisch. Meer kinderen met vwo advies kiezen voor een categoraal gymnasium sinds de minimale Cito score van 545 niet meer gesteld mag worden. Meer kinderen dan voorheen redden het niet en moeten dan een alternatieve school zoeken. Dat blijkt nu heel lastig te zijn. Lycea met havo en vwo als Fons Vitae, HLZ en Cartesius hebben vrijwel geen plek en de categorale vwo-scholen Amsterdams en Hyperion houden wachtlijsten aan van leerlingen die voor de brugklas zijn uitgeloot.

Wat dat betreft: Bezint eer ge begint. Er zijn in Amsterdam naast de vijf categorale gymnasia en twee categorale vwo's ook nog 10 scholen die havo, atheneum en gymnasium aanbieden.
https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/vo

mijk

mijk

18-12-2016 om 19:48

ik herken het helemaal niet

zoon zit in 3 vwo in een klas met Latijn. Van de 28 zijn er 3 verdwenen waarvan het 2 x keuze van kind was... School benadrukt dat kind op niveau moet uitstromen waar hij op binnenkomt en lijkt dat ook waar te maken!

Mijk

Gym naar havo

Van gymnasium afstromen naar Havo (en dan vaak zelfs ook nog het jaar overdoen) komt hier veel voor. Van gym naar atheneum niet of nauwelijks. Zitten blijven is in de eerste drie jaar alleen een optie als je bv langdurig ziek bent geweest. Dat zijn echt uitzonderingen. Overigens krijgen instromers wel altijd een kans, want met een gemengd advies wordt je op het hoogste niveau geplaatst. Alleen voor gymnasium heb je een duidelijk vwo-advies nodig.

mijk

mijk

18-12-2016 om 19:48

zitten blijven

Is geen optie trouwens...

Mijk

Lalena

Lalena

19-12-2016 om 12:55 Topicstarter

regio Haagland

Wij wonen in de regio Haaglanden, en ik heb geen idee of de situatie vergelijkbaar is met Amsterdam. Ik heb net eens op die site van Scholen op de kaart gekeken. De beoogde school heeft, in vergelijking met drie scholengemeenschappen in de buurt die we overwegen, voor het VWO het laagste percentage voor doorstroom in de onderbouw. De reden die ze er zelf voor geven is dat hun leerlingen in relatief veel gevallen in het BO een jaar hebben overgeslagen en dat die leerlingen vaker doubleren in de onderbouw. Dat percentage is met 94% lager dan de 97% van de andere drie. Doorstroom in de bovenbouw ligt juist veel hoger. Geen idee of dit goed is of niet. Kan zijn dat ze sneller laten doubleren in de onderbouw om een goede basis te leggen voor de bovenbouw. Of zouden er ook leerlingen van school gaan in de bovenbouw? ik weet niet of schoolverlaters meetellen in dat percentage.

Echt afstroomcijfers kan ik niet echt terugvinden, tenminste niet voor mij herkenbaar, maar misschien zoek ik niet goed.

Het is overigens denk ik onvermijdelijk om aan je eigen schooltijd te denken. Ook met opvoeden in het algemeen neem je dingen uit je jeugd mee die je hetzelfde of juist bewust anders doet. De desinteresse in mijn schooltijd voor mijn schoolwerk heeft ervoor gezorgd dat ik heel lang onder de radar bleef qua onderpresteren, niets doen etc. Dat wil ik voorkomen bij mijn zoon. Het moet ook wel gezonde interesse zijn en geen dwangmatig pushen, want dat werkt weer averechts.

Sanne

Sanne

20-12-2016 om 01:01

Werkhouding

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een werkhouding van lik m'n vestje op de basisschool. Ik ben hoogbegaafd en heb pas een daverende werkhouding sinds ik echt uitdagend werk heb.

Cito midden heb je al gehad en dat is een 1 nadat hij niet afraffelde. Dat zegt genoeg. Ga zo snel mogelijk met school praten en zie dat je het gymadvies binnen haalt zou ik zeggen. En dan een categoraal gym waar ze gewend zijn dat 'niet lukken' aan andere dingen ligt dan 'niet kunnen'.

De kans op afstromen lijkt me minimaal. En daarnaast: welk signaal geef je met een passende mogelijkheid niet aangrijpen omdat het mis kán gaan? Ik heb zo'n schoonmoeder. Bij iedere prachtige promotie die mijn man maakt krijgt ze de 'wat als het fout gaat' bibbers. Nou, schoonmama, dan ben ik harstikke trots dat hij het gepeobeerd heeft, zeg ik dan.

Lalena

De onderwijsinspectie meet doorstroom in de onderbouw (d.w.z. zo min mogelijk zittenblijven) en succes in de bovenbouw (slagingspercentage en gemiddelde cijfers). Ik weet niet welke conclusie aan de doorstroom moet hangen, maar het lijken mij geen rare percentages. De uitleg die je gelezen hebt is interessant, kennelijk hebben in de ogen van de school kinderen die een klas overslaan op de basisschool een grotere kans op zittenblijven (en dus achterstand)?

De bijdrage van Sanne komt een beetje uit de lucht vallen. Ten eerste trek je de snelle conclusie 'hoogbegaafd' maar gebaseerd op wat? Ten tweede heeft helemaal niemand het over 'lager' inzetten maar gaat het over de keuze voor vwo op een categorale school of op een lyceum met havo en vwo. En binnen vwo kun je dan nog kiezen voor atheneum en gymnasium, wat tot een gelijkwaardig diploma leidt. Als je kind in groep 8 voorlopig een havo/vwo advies heeft en geen vol/ruim vwo advies met een dito Cito score, is het verstandig je niet uitsluitend op een categoraal gymnasium te oriënteren.

Bij twijfel: meerdere scholen

Lalena, bij twijfel kun je je kind op meerdere scholen aanmelden. Dat mag heeft staatssecretaris Dekker bevestigd. Je moet dit wel aan de betreffende scholen laten weten.

Staatssecretaris Sander Dekker:
"Schoolbesturen mogen onderling geen afspraken maken die deze mogelijkheid verbieden."

"Ouders mogen hun kinderen ook op meerdere scholen in het voorgezet onderwijs aanmelden voor toelating. Dit blijkt uit artikel 27, lid 2a, van de WVO."

In Den Haag is een oudergroep opgestaan die dit voor elkaar heeft gekregen, "ouders voor eerlijke schoolkeuze Den Haag" ze zijn te vinden op twitter @oudersvooreerl1 en op Facebook.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-12-2016 om 09:14

Den Haag

Maar in Den Haag hebben ook alle ouders een brief gehad dat de aanmeldprocedure wordt gewijzigd per 2017/18. Voor komend schooljaar gelden nog de oude regels omdat scholen (blijkbaar) niet voldoende tijd hebben om hun procedures hierop aan te passen.

Lalena

Lalena

20-12-2016 om 10:54 Topicstarter

brief

Ik kreeg een brief van de overheid waarin expliciet stond dat je je kind bij meerdere scholen mag aanmelden. Vervolgens kreeg ik van zijn basisschool daar een brief achteraan dat dit maar 1 school is volgens het bovo-systeem.

Qua schoolkeuze, ik heb net te horen gekregen dat hij op de M8 voor zowel begrijpend lezen als rekenen een I heeft geschoord en dat ze vinden dat hij hiermee heeft laten zien wat hij kan. Dus ik denk dat we wel een vol vwo-advies tegemoet zullen gaan.

Net nog een artikel gelezen dat ook vwo niet perse aansluit bij hb-ers. ik heb in elk geval wel besloten om bij de open dagen naar het categoraal gym te gaan als nog zeker 2 scholengemeenschappen. En dan laat ik zijn stemming meewegen want als hij gemotiveerd is, denk ik dat de kans van slagen veel groter is.

Wet is wet

Begrijpelijk dat de schoolbesturen tijd nodig hebben om de aanmeldprocedures aan te passen, maar zolang die procedures niet conform de uitleg van de wet is, mag jij je kind dus gewoon aanmelden op meerdere scholen,

De staatssecretaris heeft alle ouders van kinderen in groep 7 overigens ook per brief van 2 dec. geïnformeerd dat het je als ouder vrij staat je kind bij meerdere scholen aan te melden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.