Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
TV Tante

TV Tante

16-03-2014 om 13:52

TV aan tijdens de pauze?

Mijn zoon kwam de laatste tijd regelmatig met een nog half gevulde boterham trommel terug, en zei dat hij zich niet kon concentreren door het digibord. Onlangs kwam ik er achter dat er tijdens de lunchpauze op school van mijn zoon op het digibord de TV wordt aangezet, of filmpjes worden getoond van Huisje Boompje Beestje. Dat werd bevestigd tijdens een oudergesprek met de juf en verklaarde waarom zoon zijn brood niet op at. Juf ze dat dat een enkel keertje gebeurde, zoon zei later 2x per week en wist precies te vertellen voor welke 2 programma's die aan gaat. Ik vroeg juf waarom ze dat deed, want normaal gesproken zet je thuis toch ook niet de TV aan tijdens het eten. Bij ons niet, tenminste.. Ze zei dat de kinderen dan net anderhalf uur hadden gewerkt en in het kwartier dat ze daarop kregen voor hun brood, nog even stil zouden blijven. Als het digibord niet aan gaat, leest ze de klas voor om ze stil te houden. Ik vroeg of er niet gewoon rustig gepraat kon worden tijdens het eten. Zij zei dat het praten dan steeds harder en rumoeriger werd en vond het prettiger dat de kinderen stil waren. Daarna konden ze buiten op het plein wel weer praten en lawaai maken.

Ik vind het vreemd. Ten eerste dat de TV aan staat tijdens het eten. Ten tweede dat de juf het zo belangrijk vindt dat de kinderen stil blijven. Ten derde lijkt het alsof ze geen ruimte heeft voor kinderen die niet stil zijn..? De kinderen zijn tussen 6 en 9 jaar oud, die moeten nog van alles leren. En vooral ook kind kunnen zijn..

Ik ben er ook tegen, dat de TV aan gaat en ben van plan dit aan te kaarten en stop te zetten. Of gebeurt dit op alle basisscholen ??

een punt

Dat zou mij nou echt niet boeien. Wel tv aan, geen tv aan. De tv krijgt gewoon de schuld denk ik omdat iemand de schuld moet krijgen.
Een kwartier om te eten is gewoon erg kort.
Ik zou die tv met een zinvol programma gewoon verder aan de school overlaten. Het argument van de juf dat men steeds harder gaat schreeuwen lijkt me legitiem.
Ik denk toch dat je zo min mogelijk in de klas moet willen 'regeren' als ouder tenzij er wantoestanden zijn. En anders meedenken in de MR of zo,.
Dit soort verschillen van inzicht horen bij de juf of meester te blijven die de inschatting maakt voor de klas.

anders

Er zijn ook scholen waar ze wat stricter omgaan met de invloed van tv en moderne media. En natuurlijk zijn daar ook argumenten voor.
Die scholen zitten vooral in de antroposofische hoek en de gereformeerde hoek.

Juno

Juno

16-03-2014 om 14:25

Hmm

Ik denk dat de juf 'harder praten' eufemistisch benoemd heeft. Hier hoor ik bij de overblijf kinderen echt blèren. Ook niet zo rustig. Ik vind de tv aan in deze situatie helemaal geen gekke oplossing. Doe ik thuis niet, maar thuis heb ik geen schreeuwende kinderen.
Juf kiest bovendien voor een educatief programma ipv willekeurige youtubefilmpjes of Disney-ellende.

bibi63

bibi63

16-03-2014 om 15:47

zelf jaren overblijfmoeder geweest

En ik weet er alles van. Of het nou rumoerige kleuters zijn of stuiterende pre-pubers, rustig zitten/eten/praten tijdens overblijf boterham is echt heel moeilijk. De kinderen rustig hun gang laten gaan is geen optie. Dan wordt er geschreeuwd, geklierd, door de klas gerend of wat dat ook. Voor veel kinderen niet bevordelijk voor het nuttigen van hun eten. Er zijn gewoon teveel medekinderen in de klas, dat leidt af, te veel ruis enz. Heel anders dan thuis met 2 of 3 kinderen aan tafel, waar dan ook meestal nog de boterhammetjes zelf gesmeerd en belegd moeten worden. Anders dan een afhapboterham in een stuiterende klas.
M.a.w. die TV zal eerder een positieve dan negatieve invloed hebben op het eten van de boterhammen. Ze zitten, ze kijken en ondertussen happen ze van hun boterham (de meesten dan natuurlijk...).
Bibi

amk

amk

16-03-2014 om 16:28

is het wel pauze?

hier wordt ook gegeten als de tv aanstaat, of tijdens het voorlezen omdat het geen pauze mag heten. Want dan worden er te weinig lesuren gemaakt.

Vroeger...

At ik met 29 anderen ook mijn brood, zonder schreeuwen, zonder rennen, zonder tv. Wij aten in de klas met juf elke dag want continu rooster, daarna buiten spelen, tijdens het eten praatten wij met elkaar op een rustige toon.

Kan dus wel denk ik maar kost ook meer moeite.

Tango

Tango

16-03-2014 om 21:17

Hier ook

Ik blijf ook over en in de klas waar ik overblijf staat ook de tv (digibord) aan als ik kom. Op het eten heeft het geen invloed, dat gaat over het algemeen best op. Wel merk ik dat de kinderen door de tv minder zin hebben om naar buiten te gaan en daarom extra lang over hun brood doen. Als het dus echt tijd is om naar buiten te gaan gaat de tv dus uit. En praten doen ze overigens toch wel, maar door de tv inderdaad niet al te hard. Ik vind het dus niet heel storend.
Thuis kun je natuurlijk hele andere regels hebben over tv tijdens het eten en dat begrijpen kinderen over het algemeen prima. Hier staat thuis de tv ook zelden aan tijdens het eten, alleen als er iets heel belangrijks is te zien.

Hier niet

Bij mijn kinderen op school eten ze eerst in stilte brood met een kopje thee of ander drinken. Niemand mag praten. en als juf haar brood op is, leest ze voor totdat iedereen klaar is. Dat gaat eigenlijk best snel. Daarna naar buiten waar ze kunnen spelen etc. Ik ben altijd verbaasd hoe snel en geordend het gaat. Mijn kind vindt het erg prettig zo. Oh ja, 30 kinderen in de klas.

bibi63

bibi63

16-03-2014 om 23:31

Eefy

Niemand mag praten? Wat voor school is dat?
Bibi

creabea

creabea

17-03-2014 om 14:01

zwaktebod

sinds er een digibord op school is wordt dat ding te pas en te onpas aangezet hier, tijdens het eten, maar ook als 'beloning' als de klas braaf is geweest. Ik vind het zo armoedig, je kunt toch ook voorlezen of de laatste 5-10 minuten van de dag een spelletje doen met de klas. Bovendien krijgen de kinderen dingen op school te zien waar ik eigenlijk niet zo blij mee ben zoals videoclipjes en youtube-hits. Maar blijkbaar zijn er bij ons niet zoveel ouders die daar bezwaar tegen hebben, dus misschien ben ik wel ouderwets

Ik heb overigens geen bezwaar tegen het kijken van schooltv (alhoewel hier wel ook 13 in de oorlog -hier ook besproken in een ander draadje- aan groep 5 wordt vertoond. ). Maar het verschil in het verhaal van de kinderen (2x per week) en de juf (af en toe een keertje) is wel apart natuurlijk, dat suggereert dat de juf niet wil toegeven dat het ding zo vaak aan gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.