Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

TTO - ervaring & tips

Mijn kind is in Amsterdam op een tweetalige school (brugklas) geplaatst, een zogenaamde tto-school. Deze school stond niet in de top 5, ondanks dat vindt ie het 'superleuk' (ik vermeld dit er even bij om aan te geven dat we geenszins waren voorbereid op TTO).

Meer dan de helft van de vakken wordt in het Engels gegeven. Op de lagere school is nagenoeg geen Engels gegeven. Daar worden we nu wel mee geconfronteerd. Ik ben op zoek naar iets extra's tav Engels en dan iets minder vrijblijvend dan tv kijken of radio luisteren (daarvoor is het niveau van het Engels van hem nog te laag, waardoor de aandacht binnen 15 sec is verdwenen). Ik denk bijvoorbeeld aan conversatie, bijles, iets in de herfstvakantie oid?

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen. Hebben jullie die misschien?


Savinja

Savinja

09-09-2015 om 10:25

belachelijk systeem

Je zult maar een kind met dyslexie hebben die naar zo een school moet.

Carlito

Carlito

09-09-2015 om 10:39 Topicstarter

Savinja

Haha, hij heeft ook dyslexie, en ondanks dat hebben en houden we goede moed.

Ik wil nadrukkelijk niet het matching-systeem aan de orde stellen. Daar zijn wij allang voorbij. Zoals aangegeven heb ik dat enkel vermeld ter illustratie dat we niet waren voorbereid op TTO. Ik ben op zoek naar tips en ervaringen t.a.v. TTO, en dan in het bijzonder om wat extra's te doen aan Engels. Heb jij die?

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 10:54

idd

Idd belachelijk. In onze regio (Den Haag) moeten kinderen een Engels toelatingsexamen doen voordat zij aan TTO mogen beginnen. Dit om in te kunnen schatten of het Engels voldoende is. Lijkt me niet voor niets. Op onze basisschool wordt al vanaf gr 1 Engels gegeven, maar op de meeste basisscholen is het niveau dramatisch (want geen cito toets).

Je geeft zelf al goede tips (tv, boeken, muziek). Bij ons verzorgt de British School naschoolse talencursussen, misschien kan je daar informeren. Maar eigenlijk vind ik dat school hiervoor zou moeten zorgen. Zij hebben je dochter immers aangenomen.

Elke

Elke

09-09-2015 om 11:11

Bijles

Hier kregen ze op school wel Engels, maar dat stelde niet echt veel voor. Het meeste steken ze toch op van gamen, internetten, muziek, etc. Wij kijken zelf ook veel films in het Engels, met Engelse ondertiteling. Dat zou je ook kunnen proberen, en dan beginnen met films die hij makkelijk kan bijhouden of al kent. En games waarvoor je veel moet lezen, Engelse (strip)boeken, tijdschriften, net wat hem interesseert... alles helpt!

Het is natuurlijk vervelend dat hij nu belangrijke informatie mist, omdat hij de andere vakken moeilijk bij kan benen in het Engels. Dat is misschien wel iets om even bij de mentor aan te kaarten. Bijles is natuurlijk altijd een optie en eigenlijk vind ik dat school dat sowieso zou moeten aanbieden. Je kan toch niet verwachten dat een kind dat bijna op 0 begint ineens alles in het Engels kan volgen :S Hier mag je sowieso alleen naar het TTO als je echt gemotiveerd bent en je al 'n beetje kunt redden in het Engels. Juist om te voorkomen dat kinderen op alle vakken een achterstand oplopen.

Fijn dat hij het wel superleuk vindt, dat scheelt... Nu zorgen dat dat zo blijft

Carlito

Carlito

09-09-2015 om 11:26 Topicstarter

Krullevaar & Elke

Dankjulliewel voor jullie reacties.

Ik vind het ernstig dat er zo slecht Engels wordt gegeven op basisscholen, je hoort het overal.

Bij mijn zoon op school hanteren ze geen toelatingstoets - ik veronderstel dat dat ook het gevolg is van de matching, weet ik eigenlijk niet. Er wordt tot de kerst wel rekening gehouden met de verschillende aanvangstniveaus, daarna niet meer. Ik heb er overigens wel vertrouwen in, als ik zie hoe snel het nu gaat. Maar hij mist toch onnodig wat dingen, vandaar mijn oproep voor tips & ervaringen. Ik zal ook eens informeren op school.

K, ik heb zojuist al contact gehad met de British School in Amsterdam. Ze organiseren geen language courses buiten school, helaas.

Els

Els

09-09-2015 om 11:48

Taalkamp in de herfstvakantie

Er worden volgens mij veel talenkampen georganiseerd voor deze leeftijd. Misschien ook wel in de herfstvakantie? En, jouw zoon is in de klas vast niet de enige die hier tegenaan loopt. Heb je al contact opgenomen met de mentor/de school om te kijken of je in klassen- of wat kleiner verband extra lessen kunt organiseren?

Moni

Moni

09-09-2015 om 11:56

Misschien hier

http://anglianetwork.eu/

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 12:02

Ik zou niets doen

Vergeleken met alle andere brugklassers wordt hij ondergedompeld in Engels en niets is beter dan dat. Dit soort scholen zeggen ook dat het tot de kerst heel zwaar is maar daarna gaat het wel. Gewoon doorgaan, hem helpen waar nodig maar niet nog eens meer aanbieden, hij krijgt meer dan genoeg en daar mag hij best vier maanden over doen.

Juist even geen Engels als hij vrij is van school lijkt me heel verstandig om er lol in te houden

Angela67

Angela67

09-09-2015 om 12:27

hoezo wordt er slecht Engels gegeven?

Carlito / Ik vind het ernstig dat er zo slecht Engels wordt gegeven op basisscholen, je hoort het overal.

Wat is slecht? Als de middelbare school meer verwacht en kinderen afrekent op hun cijfers terwijl Engels geen verplicht basisschoolvak is, dan vindt die middelbare school het 'slecht'.

Maar dat zegt natuurlijk niets over het gemiddelde kind dat naar school gaat en gewoon in het Nederlands alle vakken leert en daarbij Engels als vreemde taal leert.

Ik ben helemaal niet zo'n voorstander om Engels op de basisschool te gaan geven zodat tweetalig onderwijs op het middelbare niveau beter zou gaan.
Beter 1 taal echt goed en daarin kennis verwerven.

gr Angela

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 12:34

Angela

Waarom zou je maar 1 taal goed kunnen geven op de basisschool en dan vervolgens wel opeens drie/vier nieuwe talen kunnen aanbieden in de brugklas?

ja onderdompelen

engelstalige games. Harry Potter. Eerst met dan zonder ondertiteling de dvd, mogelijk ook de games.
Net wat hij zelf leuk en interessant vind.
Mijn kinderen vroegen mij vroeger even mee te kijken en een engels woord uit te leggen maar al snel ging het vanzelf. Dan waren ze wel een stuk jonger.
Engels luisterboek als hij gaat slapen over een interessant onderwerp.
De BBC het nieuws aan. Zelfs als hij niet actief kijkt.
Niet te zwaar maken maar vooral veel en op diverse manieren. als gezin een engels gesprekje houden aan tafel, even.

internationale student

Wij hadden hier ook internationale studenten. Er zit vast wel iemand op een kamer te wachten, tenzij je natuurlijk niet in de buurt van hoger onderwijs woont.
Daardoor kennen mijn kinderen gelukkig meer Oxford engels, dan Amerikaans engels.

Angela67

Angela67

09-09-2015 om 13:02

Savinja

Het gaat er om dat ik het niets vind toevoegen als je Nederlandse geschiedenis in het Engels gaat geven. Extra uren aan Engelse taalverwervkng geven is een andere methode die mij beter lijkt omdat leren en discussieren en denken over grschiedenis in je moerstaal andere vaardigheden leert dan jn het Engels snappen wanneer de tweede wereldoorlog was.
Gr Angela

hoeft niet

Ik zou niets extra aanbieden. tenminste, geen extra bijlessen etc, je zal zien dat het ontzettend snel gaat. Tuurlijk is het even wennen nu in het begin. Hij moet gewoon woorden die hij niet kent opzoeken, en je mag heus wel wat in het Nederlands vragen, vaak idd tot aan de kerst. Maar echt, je zal zien dat het snel gaat.
Ik vind het wel vreemd dat een leerling die niet heeft gekozen voor tto daar gewoon geplaatst wordt, jouw zoon vind het toevallig leuk, maar dat zal niet bij elke leerling zo zijn toch?
Verder gaan ze er ook bij tto van uit dat de leerlingen geen tot weinig Engels kennen hoor, al denk ik wel dat de leerlingen die voor dit type school kiezen over het algemeen van de Engelse taal houden.
Maar ze kunnen er niet van uit gaan dat elke basisschool meerdere jaren Engels heeft aangeboden toch? Mijn dochter heeft denk ik een jaar engels gehad op de basisschool (stelde niet veel voor), maar zij was wel heel erg geïnteresseerd in de Engelse taal en gebruikte al vroeg veel Engels op de computer etc.

lisbeth

lisbeth

09-09-2015 om 13:54

Lezen en luisteren

Mijn oudste nu brugklas spreekt en leest echt heel goed engels. Ze heeft het zichzelf geleerd. Het begon bij haar met luisterboeken in het engels. Boeken die ze eerst al in het nederlands had gelezen. Harry potter in ons geval. Ze heeft de hele serie in het engels beluisterd, toen in het engels gelezen naast haar luisterboeken en is toen begonnen met andere boeken.
Ik denk dat dit beter werkt dan een cursus of zoiets en daar kun je nu ook al meteen mee beginnen

Carlito

Carlito

09-09-2015 om 14:10 Topicstarter

Reactie

Dankjulliewel weer voor de tips en ervaringen, leuk.

Even afwachten had ik ook al bedacht, het aanbod via school is nu zo groot en nieuw. Maar vanwege de 'achterstand' (nagenoeg niet op bo) was ik op zoek naar iets 'speels' naast school.

@Angela - mijn conclusie dat het niveau van de Engelse lessen op de BO slecht zijn is niet gerelateerd aan voorbereiding op TTO. Er zijn weinig basisscholen die er serieus structureel mee aan de slag gaan. In deze tijd/wereld is Engels helemaal niet zo'n slecht idee, ongeacht of je vervolgens vo (gedeeltelijk) in het Engels gaat volgen.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 14:24

Jammer..

dat de Britisch School in Amsterdam geen talencursus aanbiedt. Hier (Den Haag) heb je het BSN Language Centre dat ook cursussen voor kinderen aanbiedt, maar daar heb je niet zoveel aan als je in Adam woont. Wel bieden ze ook online cursussen: http://www.britishschool.nl/page.cfm?p=854

Anders een andere internationale school in Adam proberen?

Al zou ik zelf de school hier een grotere rol in laten spelen. Kennelijk was TTO bij jullie niet zo populair dat er geen aanvullende eisen werden gesteld en er zelfs plekken over waren. Er zijn vast meer kinderen met dit probleem en daar mag school wat aan doen. Bespreek het met de mentor.

Floria

Floria

09-09-2015 om 14:44

Dyslexie en tto

Mijn dochter volgt ook tto. Ze zit inmiddels in 4 havo. Het Engels heeft ze snel opgepikt. Voor de kerst was ze helemaal gewend.

Zij heeft ook dyslexie, maar heeft minder moeite met Engels dan met Nederlands. Nederlands is een moeilijkere taal.

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 14:46

Angela

Daar ben ik het helemaal mee eens maar jij zei toch echt iets over de basisschool maar ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelde. Met die 1 taal doelde je op het voortgezet.

Ik wil nog steeds van je weten of je nu wel of niet voor Engels op de basisschool bent?

Maar als je van mening bent dat er op het vo meer gedaan moet worden aan Engels zodat we van het steenkolengedoe afkomen: hoe moet dat dan? Extra Engelse lessen als je wil dat ze de Nederlandse termen in Aardrijkskunde en Engels leren? Of gewoon beide termen leren bij die zaakvakken?

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 14:51

Floria

Tenzij jouw dochter niet Nederlands als moedertaal heeft klopt het niet wat je zegt. Engels is een extreem moeilijke taal voor dyslecten en sowieso is het een moeilijke taal. Omdat we het zoveel om ons heen horen lijkt het makkelijk maar de grammatica, zinsvolgorde en op een hoger niveau leren spreken dan wat in Nederland algemeen gangbaar is is erg moeilijk.

Een leraar Engels/Frans op de school van mijn kind heeft gezegd dat Frans makkelijker is dan Engels, gewoon omdat we te makkelijk denken over Engels.

http://www.taalcanon.nl/vragen/hebben-italianen-en-chinezen-ook-dyslexie/

Ad Hombre

Ad Hombre

09-09-2015 om 14:56

Mijn mening

TTO is een slecht idee. Mijn Engels is behoorlijk goed (beter dan de gemiddelde VO leraar), maar zelfs dan ontgaan mij nuances die een native speaker niet ontgaan. Als je dat combineert met een docent die ook Engels als tweede taal spreekt zorgt dat ervoor dat beide partijen hun boodschap suboptimaal kunnen overbrengen.

Dus voor alle vakken die je kind volgt in het Engels zal hij of zij minder goed presteren als wanneer ze in het Engels zouden worden gegeven.

Met uitzondering van Engels natuurlijk, voor Engels is het een fantastisch idee. Voor alle andere vakken een slecht idee. Nou kan je natuurlijk best je minder belangrijke vakken in het Engels geven, maar echte hoofdvakken? Ik zou er niet aan beginnen.

Als je in een Engelstalig land woont, waar je tegelijkertijd ondergedompeld wordt in een Engelstalige omgeving vind ik het wel weer een goed idee.

Op de Nederlandse TTO manier wordt je vast beter in Engels, maar het wordt nooit zo goed als een eerste taal. En dat wreekt zich...

Ronda

Ronda

09-09-2015 om 15:09

Loopt hij achter op de rest?

Hier ook net een brugpieper op TTO. Er zijn kinderen die op de bs al Engels hebben gehad, maar ook kinderen die nog nooit Engels hebben gehad. Ze beginnen ook rustig aan, uiterlijk met de kerstvakantie de bedoelde vakken in het Engels, in praktijk is dat met de herfstvakantie al. (Al zegt brugpieper dat alles gelijk al in het Engels is).
Voor toelating krijgen de kinderen een taaltoets Nederlands, dit omdat je uiteindelijk in het Nederlands examen doet en ze niet willen dat kinderen met een achterstand Nederland aan TTO beginnen.

Volgens mij is het niveau Engels van leerlingen die van een basisschool afkomen waar Engels is gegeven niet echt schokwekkend hoger dan van kinderen die geen Engelse les hebben gehad. Veel van de woordenschat pikken de kinderen op in games en van tv.

Ik zou dus echt even op school navragen was zij verwachten van de leerlingen, voor je extra lessen gaan regelen die misschien helemaal niet nodig zijn.

Ronda

Ronda

09-09-2015 om 15:10

Sorry

voor de typefouten

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 15:11

Nou

Bij TTO is het helemaal niet de bedoeling dat je Engels zo goed als je 1e taal gaat beheersen. Het is mooi als je er een full professional proficiency (1 niveau eronder) aan overhoudt. Vergis je niet, op het HBO/WO wordt ook steeds meer in het Engels gegeven en dan heb ik het niet over taalonderwijs. Door niet native speakers en dat kan best.

Het niveau moet gewoon omhoog en dat begint al bij het basisonderwijs. Het is toch schokkend hoe slecht het Engels van sommige bewindspersonen is die nota bene universitair zijn opgeleid? Ik ben blij dat onze school dit al vanaf gr 1 aanbiedt. Dan hoeven mijn kinderen de meest basale woorden niet pas in groep 7 te leren. Overigens hoeven ze van mij helemaal niet naar het TTO maar ik vind het mooi dat het aangeboden wordt en het voegt echt wat toe.

Maar goed, ik ben zelf iemand die meerdere talen spreekt (ook in mijn werk) en taalonderwijs belangrijk vind.

Lusithania

Lusithania

09-09-2015 om 15:16

Ik ben eigenlijk erg blij met tto. Hij doet dit jaar examen (vwo plus ib) en hier thuis denken wij dat zonder tto zijn Engels net zo slecht zou zijn als dat nu zijn Duits is (gggggrrrr)

Ad Hombre

Ad Hombre

09-09-2015 om 15:26

Lusithania

"hier thuis denken wij dat zonder tto zijn Engels net zo slecht zou zijn als dat nu zijn Duits is (gggggrrrr)"

Da's misschien het verschil, ik heb niet de minste twijfel dat mijn zoon straks goed Engels spreekt. Met of zonder TTO. Maar of zijn geometry en calculus dan net zo goed zijn...?

Duits, daarentegen...

(Ik was vroeger notoir slecht in Duits, maar ik kan me tegenwoordig best redelijk redden en dan niet op de bekende Duits uitgesproken Nederlandse woorden manier)

Ad Hombre

Ad Hombre

09-09-2015 om 15:36

Krullevaar

"Vergis je niet, op het HBO/WO wordt ook steeds meer in het Engels gegeven en dan heb ik het niet over taalonderwijs. Door niet native speakers en dat kan best."

Het 'kan' als het 'moet', maar je zou wel gek zijn als je dat zelf op ging zoeken. Veel van die docenten zijn niet beter dan de door jou aangedragen politici. Believe me, I know.

Probleem met dit soort mensen is dat ze hun Engels vaak vooral schriftelijk hebben geleerd en van de uitspraak vaak een potje maken.

"Maar goed, ik ben zelf iemand die meerdere talen spreekt (ook in mijn werk) en taalonderwijs belangrijk vind."

Belangrijker dan ik, denk je? Respect! Mijn kinderen mogen pas TV kijken als de de film/programmatitel perfect uitspreken (nee, niet tunderbirds, thanderburds!). Je moet eens weten hoeveel moeite ik steek in het uitroeien van 'hij wilt', iets wat ik andere ouders vrolijk voorbij zie laten gaan.

Dus, ja, taal is vreselijk belangrijk. Maar het moet andere zaken niet in de weg zitten. En, excuse me, als jij taal zo belangrijk vindt zou je moeten weten wat de grenzen aan de taalvaardigheid van een tweedetaler zijn. Taal is een zeer krachtig en gevoelig instrument en het verschil tussen eerste en tweede taal is aanzienlijk.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 16:11

Dat klopt

En daarom moet je ook helemaal niet de illusie hebben dat het ooit zo goed wordt als een native speaker. Dat is het doel ook niet. Maar het lijkt mij duidelijk dat het niveau omhoog moet.

Carlito

Ook wij hebben een (dyslectische) brugklasser die naar het tto gaat. Ook op haar basisschool werd niet veel tijd aan Engels besteed. Bij ons was het tto wel een bewuste keuze. TTO werkt volgens mij juist goed voor haar, omdat ze echt ondergedompeld wordt in de taal. Dat is ook de manier waarop mijn oudste twee kinderen Engels geleerd hebben, na een verhuizing naar de VS moesten ze wel, en ze spraken en schreven binnen een paar weken redelijk Engels. Voor hen was TTO zeker de eerste twee jaar echt niet uitdagend, aan ons werd toen uitgelegd dat het ook niet voor hen bedoeld was, maar juist voor leerlingen die nog geen ENgels spreken.

Ja mijn brugklasser heeft het moeilijk. Moeilijk omdat ze opeens de jongste is, moeilijk omdat ze opeens een eind moet fietsen, omdat ze veel meer huiswerk heeft en omdat sommige boeken erg moeilijk zijn. Maar ze is ook trots dat ze naar de middelbare gaat, dat ze groot is en dat ze veel meer vrijheid heeft. Ik denk dat het met haar helemaal goed komt. Ik heb van dichtbij gezien dat er, wat het Engels betreft, een omslagpunt komt, meestal ergens tussen de herfst- en kerstvakantie.

Ik zie dat onze brugklasser na het huiswerk maken geen zin meer heeft in extra werk of nog meer Engels. In het weekend spreken we tijdens een maaltijd Engels aan tafel. En in de herfstvakantie zullen we wat vaker Engelstalige spelletjes spelen. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en meer van dat soort eenvoudige spelletjes.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-09-2015 om 12:28

karin hoek

"TTO werkt volgens mij juist goed voor haar, omdat ze echt ondergedompeld wordt in de taal. Dat is ook de manier waarop mijn oudste twee kinderen Engels geleerd hebben, na een verhuizing naar de VS moesten ze wel, en ze spraken en schreven binnen een paar weken redelijk Engels."

Dat is volgens mij de kern van de misvatting. Het is een illusie dat TTO in een Nederlandse omgeving gegeven door mensen die Engels als tweede taal hebben te vergelijken zou zijn met les in het Engels op een Amerikaanse school gegeven door native speakers terwijl je ook nog eens omringd wordt door native speaker kinderen.

Het tweede noemen we 'onderdompeling', TTO is niet meer dan een slap aftreksel daarvan dat bovendien waarschijnlijk de prestaties op andere vakken zal schaden.

Als er een optie is (zou zijn) om je kinderen in Nederland op een (native) Engelstalige school met (native) Engelstalige kinderen te doen zou ik daar al heel anders tegenover staan. Of ik mijn kinderen er naartoe zou sturen weet ik niet, maar een betere manier om binnen Nederland Engels te leren is er niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.