Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

25-03-2013 om 15:54

Tech.lezen slecht, begr. lezen goed

Vandaag weer 10 min. gesprek gehad over mijn jongste zoon (groep 4). Hij gaat best goed op school alleen technisch lezen en spelling gaat heel slecht (Citoscore E) maar voor begrijpend lezen heeft hij een 8. De leraar weet niet hoe dit komt. Hij leest dus heel slecht maar begrijpt wel wat hij leest. Voor de andere vakken haalt hij ook 8-en. Hij doet het verder dus heel goed op school, alleen dat lezen en spelling. We oefenen heel veel, thuis en op school maar erg hard vooruit gaat het niet. Is dit bekend bij iemand?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

25-03-2013 om 16:42

Dat klinkt als een

hele slimme jongen met dyslexie. De dyslexie verbergt de slimheid en de slimheid de dyslexie.

Primavera

Primavera

25-03-2013 om 21:36

Eens met p

Mijn halve familie heeft er last van. Begrijpend lezen gaat goed, maar spelling of hardop lezen is een puinhoop.
Dat komt omdat er vooral op woordbeeld wordt gelezen. Dat is helemaal niet erg als iemand juist de vorm van dyslectie heeft die zich in slechte spelling uit (ook wel dysorthografie genoemd). Op die manier wordt namelijk de moeite van letter voor letter uitspellen, wat toch niet lukt omzeilt en kan het kind toch even snel of zelfs sneller hele teksten uitlezen en deze ook prima begrijpen. Daar kun je rustig de universiteit mee doen.
Het probleem is dat basisscholen over het algemeen van mening zijn, dat je alleen maar spellend mag leren lezen en toetsen ze de leeskunsten door hardop lezen. Tja en dat gaat natuurlijk niet.
Helaas wordt het middel, dwz hoe iemand leert lezen vaak belangrijker gevonden dan het doel, nl. dat iemand kan lezen en de tekst begrijpt.
Je kunt kijken of je zoon getest kan worden, maar de combinatie van slim en een vorm van dyslectie zorgde er hier in ieder geval voor dat beide t/m groep 7 niet werden herkent.
Veel lezen (niet hardop) helpt wel om de spelling uiteindelijk wat omhoog te krikken en er zijn ook methodes (iets met kleuren, meen ik) ontwikkeld om wat meer grip op die spellingsregels te krijgen, maar echt geweldig wordt het nooit.
Zorg dat je zoon in ieder geval lol in het lezen houdt. Laat hem zelf kiezen wat hij wil lezen zonder op AVI-niveaus te letten (die zin ontwikkeld voor spellend leren lezen en bovendien bijzonder geestdodende boekjes).

En dat maakt drie

Sluit mij bij mijn voorgangsters aan.

Herkenbaar. Mijn slimme dyslectische dochter had in groep 4 nog steeds Avi 0, kon haar eigen naam niet spellen maar had altijd een A voor begrijpend lezen.

Ilva, ik zou er eens door een deskundige naar laten kijken. Als het dyslexie is, is het slechte nieuws dat technisch lezen en spelling maar moeilijk beter worden en het goede nieuws dat begrijpend lezen voor elk vak belangrijk is en veel meer van voorspellende waarde voor schoolsucces dan die andere vakken.

skik

Ilva

Ilva

26-03-2013 om 09:21

Schrikken

Ik schrik hier een beetje van. Mijn oudste twee zijn namelijk HB'ers en ik dacht dat hij dat dus niet was. (Gelukkig ik heb een 'normaal' kind!). Maar jullie denken dus alle drie dat hij slim is en toch dyslexie heeft. De leraar zei dat hij deze combinatie pas 2 of 3 keer eerder in zijn carriere had meegemaakt en hij is al bijna aan z'n pensioen toe. Binnenkort zien wij weer vrienden die een dochter met dyslexie hebben, ik wilde eens vragen hoe zij het gedaan hebben.
Hij kan ook wel hele moeilijke woorden lezen (zoals dinosauruseieren) alleen duurt het even. In zichzelf lezen zou dat beter zijn? Hij vind lezen nog steeds heel leuk, we lezen bijna iedere dag en hij vraagt er zelf om. We hebben nu een samelleesboek en dat is erg gezellig.
Ik zit hier met tranen in m'n ogen, misschien heel stom maar ik zien niet zo veel voordelen aan hele slimme kinderen. Hoewel hij dan misschien toch naar dezelfde middelbare school kan als de oudste nu zit en de middelste naar toe gaat. Wow, dit had ik niet gedacht. Meer tips zijn welkom maar ik ga hier verder mee, bedankt!

Tineke

Tineke

26-03-2013 om 09:34

Hardop lezen

Ik ga nu even alleen in op het hardop lezen, dus even niets over spelling en mogelijke dyslexie. Zeker voor gevorderde/ snelle /woordbeeld of tekstbeeldlezers is hardop lezen lastig.
Probeer het zelf maar eens. Neem een boek, en lees hardop voor. Neem het bij voorkeur op. Hoe vaak draai je een zin om, verander je woorden, lees je niet letterlijk wat er staat? Streep maar met rood aan. De uitslag zal je tegenvallen.
Vanaf ongeveer groep 6 moet je daarom technisch lezen niet meer als apart vak willen testen, het gaat tenslotte om begrijpend lezen. In zoverre is er dus niets bijzonders aan de hand.
Maar goed, zoals ik zei, dit staat los van de spellingsproblematiek. Wat dat betreft denk ik dat de anderen gelijk kunnen hebben.

Ilva

Ilva

26-03-2013 om 11:08

Dat klopt

Inderdaad, als ik hardop lees betrap ik me soms wel eens op dat ik het anders lees dan dat er staat. Misschien moet ik hem gewoon eens een stukje stil laten lezen en dan vragen wat hij gelezen heeft.

P

P

26-03-2013 om 11:23

Ilva

Logisch dat die combinatie niet zoveel voorkomt, hij wordt ook nog eens niet snel ontdekt!

HB komt ongeveer bij 3% van de bevolking voor en dyslexie bij 4%. Dyslexie is gewoon gelijk verdeeld of je nu slim bent of minder slim.

Voor spelling heb je een heel hulpprogramma met inderdaad kleurtjes of symbolen. Mijn zoon (normaal/net bovengemiddeld IQ) werkt met de symbolen via OnderwijsAdvies en dat lijkt mij meer geschikt voor hb kinderen. Elke week sta ik weer verbaasd dat over dat spellingsstukje OOK al een regel is. Er gaat nog steeds een nieuwe wereld voor mij open omdat bij mij dat soort dingen automatisch gaat maar een slim kind kan best nog wel een eind komen met die regels. Ik vind het alleen zo zielig dat mijn zoon bij elk woord al die regellaatjes open moet gooien om het juist regeltje te vinden in zijn hoofd. Niet leuk om dan een tekstje te moeten schrijven. Veel te vermoeiend.

amk

amk

26-03-2013 om 12:06

K. heksenvet (licht ot)

test je technisch lezen met de DMT toets?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-03-2013 om 13:57

Amk

Ja, maar dit zijn losse woorden, opklimmend in moeilijkheidsgraad. Avi zijn teksten. Wanneer een kind uitvalt op DMT (Drie Minuten Toets) kan dit een indicatie zijn voor problemen op het technisch leesgebied of dyslexie.

Rosa van der Zanden

Amk, technisch lezen toetsen

Vroeger was er de avi-toets. De leerling moest een tekst oplezen binnen een bepaalde tijd en foutenmarge. Misschien wordt deze nog gebruikt, maar omdat hij individueel afgenomen moet worden is hij best tijdrovend. Inmiddels is er een andere technisch lezentoets. De leerlingen lezen stil een tekst waar af en toe op de plek van één woord drie woorden staan (een net verkeerd woord of verkeerd gespeld). De leerling moet dan het juiste woord onderstrepen. Deze toets kan klassikaal afgenomen worden.

skik

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-03-2013 om 10:25

Skik

Dat is een andere toets en die wordt niet op alle scholen gebruikt. Er is wel een nieuwe avi-toets die nog steeds wordt afgenomen. Individueel, net als de DMT.
Rosa van der Zanden

amk

amk

27-03-2013 om 16:35

Thanks

het is mij weer wat duidelijker.
Die toets die skik beschrijft zal voor mijn beeldlezer dramatisch uitpakken als niet heel goed vooraf gecorrigeerd is op juiste spelling. Ze zal het verhaal prima begrijpen maar rustig het onjuist gespelde woord pakken omdat het zo in haar hoofd zit.

Ilva

Ilva

27-03-2013 om 20:46

Ja, die testen

Die testen dat vind zoonlief altijd heel vervelend. Die nieuwe test die hebben ze bij ons volgens mij ook nog niet. Daar heb ik hem nog nooit over gehoord.
Ik ben inmiddels verder gaan zoeken en heb een dyslexieforum gevonden. Daar heb ik ook al veel info vandaan gekregen. Na de pasen ga ik toch maar weer eens praten met de leraar. Even een echte planning maken en misschien toch laten testen. Beter nu dan te laat. Ik kreeg al de namen RID en IWAL door dus ik ga daan nog maar eens naar zoeken. Bedankt, jullie hebben me echt verder geholpen. Wat een geweldig forum is dit toch. Waar je ook mee zit er is altijd wel iemand die je verder helpt.

help

help

28-03-2013 om 16:15

Heel herkenbaar

Hoi,
Ikzelf heb de diagnose van dyslexie, maar dochters niet.
Ik heb pas goed luidop leren lezen toen mijn dochter peuters waren en ik wel moest luidop lezen . Ook ik lees continu dingen die er helemaal niet staan, maar de zinnen lijken wel logisch. Btw ik lees heel graag.
Ook mijn dochters hebben met technisch lezen problemen gehad. Beiden konden al min of meer lezen voor ze naar de lagere school gingen, maar dat ging over begrijpend lezen. Bij oudste ging alles extreem langzaam of het nu 'maan' was of 'helemaal'. Zo scoorde ze bij een leestest zwak voor woordjes half groep 3, matig op eind groep 3 en sterk op half groep 4 (reden was simpel, andere kinderen probeerden de woorden technisch te lezen, maar hadden die woorden nog niet 'geleerd' en dochter keek naar het woord dacht even na en maakte er iets 'logisch' van, dus las ze misschien 8 waarden maar allemaal juist ipv 15 woorden waarvan meer dan de helft fout omdat het technisch gelezen was. Ook zij haalde geen AVI1 in groep3, had eind groep5 AVI6 maar plots in begin groep 6 was alles in orde. Heeft altijd A gescoord voor begrijpend lezen. Bij jongste was het een beetje anders, maar ondertussen in 2VWO vroeg er onlangs een leraar (Natuurkunde) of ze soms dyslectisch was, vanwege de vele schrijffouten in de toetsen (haalt overigens prachtige resultaten als er niet naar de schrijffouten gekeken wordt). Ik vraag me soms af of ik haar moet laten testen, zolang ze geen echte problemen heeft.
Moraal : geen paniek en nog maar 3x op die leraar zijn carriere lijkt me heel vreemd, ik denk dat die leraar vaak bedacht heeft dat het kind in kwestie niet al te slim was (heb ik ook met oudste ook meegemaakt, op het einde van het jaar in groep 4 gaf leraar toe dat ze veel slimmer was dan hij had gedacht in het begin van het jaa 'ze maakt soms opmerkingen of linken waar ik van versteld sta, had gedacht dat ze eerder een zwakke leerling was' was zijn bewoording in juni).

P

P

28-03-2013 om 17:10

Help

Hoezo is dat gek? Als je uitgaat van 3% hoogbegaafden en dat van die 3% er 4% dyslexie hebt hebben we het over.

Het gaat dan om 1 op de ongeveer 800 kinderen.

help

help

29-03-2013 om 12:01

Niet alleen hoogbegaafde kinderen kunnen compenseren.

P

P

29-03-2013 om 12:22

Hier ging het om help:

"Maar jullie denken dus alle drie dat hij slim is en toch dyslexie heeft. De leraar zei dat hij deze combinatie pas 2 of 3 keer eerder in zijn carriere had meegemaakt en hij is al bijna aan z'n pensioen toe."

Dat kan komen doordat het niet zo heel vaak voorkomt maar ook gewoon doordat het niet opvalt maar dan weet niemand het.

Judith

Judith

01-04-2013 om 16:42

Komt vaker voor

Hoi,

De combinatie van hoogbegaafdheid en dyslexie komt veel vaker voor, en is zeker niet zeldzaam. Veel hoogbegaafden hebben namelijk problemen met automatiseren.
Wanneer een leraar dit niet herkent dan zegt dat meer over deze leraar dan over het voorkomen van deze combinatie.
Mijn advies: zoek nu hulp voor de dyslexie want de lees-en spellingproblemen kunnen gedurende de hele schoolcarriere belemmerend werken, compensatie of niet.

Succes, Judith

P

P

01-04-2013 om 19:11

Judith

Moeite hebben met automatiseren hoeft niets te maken te hebben met dyslexie maar gewoon: nooit hebben hoeven leren automatiseren omdat je gewoon snel genoeg kon uitrekenen (bij de tafels bijv).

Of wil je werkelijk zeggen dat dyslexie procentueel meer voorkomt bij hoogbegaafden?

Annet

Annet

02-04-2013 om 00:09

Onderzoeksgegevens heb ik niet

Wel ervaringscijfers: vorig schooljaar, 1 klas groep 6/7, 18 leerlingen, allemaal hoogbegaafd, 3 dyslectisch.
Dat is 1 op de zes!

Annet

Als de kinderen in die klas allemaal hoogbegaafd zijn gaat het vast om een Leonardo(achtige) klas. Daar zitten voornamelijk kinderen die in een gewone klas of in het dagelijks leven niet uit de verf kwamen en waarvan de ouders hen hebben laten onderzoeken. Daar zullen statistisch gezien veel meer kinderen met 'iets' gecombineerd met hb tussen zitten. Dikke kans dat behalve 3 dyslecten er ook 3 ADHD'ers of autisten zitten. Ook hoog boven het landelijk gemiddelde. Een hoogbegaafdenklas is geen afspiegeling van de hb-bevolking.

skik

P

P

02-04-2013 om 09:20

Skik

Ik dacht het, jij zegt het De kinderen die hb zijn waar niets anders mee is en prima de basisschool door komen zie je niet terug in een Leonardoklas.

Ilva

Mijn zoon uit groep 6 (normaal begaafd, geen dyslexie), haalt al jaren hoge A's voor zijn cito begrijpend lezen en in de klas doet hij begrijpend lezen ook erg goed. Technisch lezen scoort hij laag (geen E, maar wel veel lager dan zijn begrijpend lezen).
Ik maak me er niet zo druk om, zolang begrijpend lezen goed blijft. De toetsen voor technisch lezen moeten altijd binnen een bepaalde tijd. Je kind kan gewoon wat traag zijn in lezen van losse woorden. Of een sowieso wat traag kind, die ken ik ook wel, die zijn in alles gewoon wat langzaam. Of hebben niet de neiging "eens lekker snel" door die woordentoets te sjezen, maar willen eht vooral goed doen.
Ik zou zeggen maak je niet druk over een lage technisch leesscore als begrijpend lezen goed is. (als hij hoogbegaafd is of dyslexie heeft, wordt het misschien anders, maar dat hoeft niet. Maar ik lees daar niets over in jouw eerste posting, dat hebben anderen erbij gehaald).

Ilva en anderen

Oja, spelling is ook niet goed. Kan idd dyslexie zijn, maar het hoeft nog steeds niet.
En het kan ook "gewoon alleen dyslexie zijn" zonder ook HB te zijn. Waarom hebben mensen er eigenlijk HB bijgehaald? Alleen omdat het gewoon zoals jij zegt gewoon lekker gaat op school en hij alle vakken goed doet, behalve lezen en spelling?? Dat is toch niet meteen HB?

Die test die skik noemt is waardeloos!

"Inmiddels is er een andere technisch lezentoets. De leerlingen lezen stil een tekst waar af en toe op de plek van één woord drie woorden staan (een net verkeerd woord of verkeerd gespeld). De leerling moet dan het juiste woord onderstrepen. Deze toets kan klassikaal afgenomen worden."
Ik vind het zo'n waardeloze toets!! De toets heet namelijk "leestempo" maar gaat vind ik meer over spelling! Als je snel kunt lezen maar slecht kunt spellen, haal je een beroerde score bij die toets. Interpretatie zou dan zijn dat je leestempo niet goed is. Terwijl het gewoon over spellen gaat.
Op mijn vorige school deden we die toets wel, maar ik ben blij dat wij op deze school die toets niet doen en als we die wel zouden doen had ik er werk van gemaakt dat we die zouden afschaffen. Waardeloos. En ook tijdrovend hoor! Niet het afnemen, maar het nakijken is verschrikkelijk tijdrovend.

Karmijn

Karmijn

02-04-2013 om 10:11

Inderdaad geerke

Die toets is ook een ramp voor kinderen die prima kunnen lezen, maar niet snel kunnen schakelen tussen verschillende vaardigheden. (lezen/spellen/onderstrepen) Mijn adhd-er scoorde er E's op. Zijn zus C's.

Waardeloze test. Het test van alles, behalve de leessnelheid volgens mij.

P

P

02-04-2013 om 10:36

Geerke

Het kan van alles zijn maar een dyslect met een gemiddeld IQ haalt niet snel op alle andere vakken hoge cijfers. Dat gaat die gewoon niet redden door het leesprobleem en het automatiseringsprobleem.

Je kunt wel overal achten halen als je hb bent EN dyslexie hebt, zoals ik al zei: het één verbergt het ander maar met allemaal achten verwacht ik geen E op spelling bij een gewoon normaal intelligent kind.

Later werd duidelijk dat de twee andere kinderen wel hb zijn dus de kans dat dit kind hb is met dyslexie is wel groot te noemen.

Verder denk ik dat je last hebt van het woord tempo. Als ze dat woord niet hadden gekozen had je geen probleem gehad met de test geloof ik zo want je vergeet dat één voor één 1 op 1 een kind een test af moeten nemen ook veel tijd vergt (wat je nu gewoon in je eigen tijd kan doen als nakijkwerk zonder dat je met kinderen bezig bent).

Hey p

Het is beide veel werk. Inderdaad het een is 1 op 1 en het ander kan thuis bij een kop thee. Is wel anders inderdaad. Maar als het alleen 'veel werk' was maakte het me niet uit.
Maar ik vind de test zelf inhoudelijk echt niet goed. Het test de spelling. En niet het lezen. Vind ik.

P

P

02-04-2013 om 11:51

Maar

Was dat niet ook gewoon de bedoeling? Wat heeft het voor zin om te weten hoe snel een kind kan lezen als het GOED leest, begrijpt wat het leest, goede woordkennis heeft, de spelling begrijpt etc? Wat heb je dan nog aan een avi niveau? Je zegt zelf al dat je het belangrijk vindt dat je zoon goed is in begrijpend lezen.

Nou

Als de test zegt het "leestempo" te testen, dan moet dat niet de spelling zijn, dat is iets totaal anders. Wat ik al zei, als je slecht bent in je spelling red je die toets dus niet, maar dat heeft dan NIETS met je leestempo te maken.

En nee, alleen puur de snelheid van het lezen zegt mij ook niks, daar heb ik niks aan.
Maar als de toets ook de spelling test, moeten ze dat gewoon zeggen en niet zeggen dat de toets het "leestempo" test.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.