Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 09:05

Stuur die gymnasiasten eens naar het MBO en die vmbo'ers eens naar een gymnasium!

Natuurlijk schiet ik in de lach als ik op meegesmokkelde briefjes van mijn dochter lees dat medeleerlingen bij het opnemen van bestellingen 'shiadarans' en 'cappacina' schrijven, waar jus d'orange en cappuccino worden bedoeld.

Die medeleerlingen zitten op het mbo en zijn 17, 18 of 19 jaar en gaan straks werken in de horeca. Dat hun Duits niet best is of dat ze nooit boeken lezen, soit. Maar we hebben het hier over alledaagse vaktaal die deze managers-in-de-dop niet beheersen. Studenten kun je ze niet noemen. Verwaarloosd middenkader van de toekomst is beter op zijn plaats.

En geen haan die ernaar kraait. Oké, een enkele ouder of docent roert zich (Opinie & Debat, 15 maart), maar het hogere kader dat kranten leest en in kranten schrijft, discussieert liever over de plannen van staatssecretaris Dekker om bollebozen op school voortaan beter te begeleiden (de Volkskrant, 11 en 14 maart) en de mogelijkheid te bieden de middelbare school cum laude af te sluiten. Want zonder stevig gekoesterd toptalent komt die kennissamenleving er natuurlijk nooit.

Logisch ook dat pabo's ondermaatse mbo'ers moeten kunnen weigeren: wie wil er taal- en rekenkneuzen voor de klas hebben staan van zijn of haar kind? (Ten eerste, 15 maart)

Toch blijft het raar dat politici zich niet roeren over hoe erg het is dat veel mbo'ers zo beroerd presteren. Waar is de politicus die zegt: en nu een masterplan mbo. Want het middenkader is het hart van de samenleving. Dus belangrijk. Dus pikken we het niet langer dat mbo-docenten als manus-jes van alles lesgeven in van alles en nog zo wat. We pakken de bureaucratie aan, de uitwassen van het competentie-onderwijs en we verkleinen de scholen, omdat we het mbo serieus gaan nemen.

Onderwijspartijen PvdA en D66 doen dat in theorie ook, maar met roepen dat 'volle roosters' (PvdA) bij degelijk onderwijs horen, zijn de lesdagen in het echt nog niet gevuld. En dat beroepsgroepen hun 'excellente vakmensen' straks 'meester' mogen noemen (D66) klinkt even dapper als de cum-laudemaatregel. Maar het is nog een lange weg, van shiadarans naar een superieure latte macchiato.

Vaak denk ik, draai het 'es om: stuur vmbo-kinderen naar een gymnasium, en hemel, wat zullen ze opbloeien van de aandacht, de structuur, de zorg en de kennis en kwaliteit die daar vaak voorhanden is.

En stuur de slimme pikkies meteen naar het mbo, dan kunnen ze al hun intelligentie en creativiteit botvieren op het componeren van hun eigen lesmateriaal, de organisatie van hun onderwijs en het naar eigen interesse invullen van vrije vakken en vage studie-uren. Zo kweek je toptalent.

Nogmaals, als de politiek het toekomstig middenkader niet serieus neemt, kun je niet verwachten dat het die jonge restaurantmanager ene bal kan schelen hoe je jus d'orange schrijft.

Dus doe iets.

Mirjam Schöttelndreier is redacteur van de Volkskrant en moeder van een mbo-leerling.

http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/politici-waar-blijft-masterplan-voor-mbo~a3618959/


Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 09:11

Mijn stokpaardje

"Vaak denk ik, draai het 'es om: stuur vmbo-kinderen naar een gymnasium, en hemel, wat zullen ze opbloeien van de aandacht, de structuur, de zorg en de kennis en kwaliteit die daar vaak voorhanden is."

Het is dat mijn vmbo-basisjongste in een klas van maar 16 leerlingen zit (LWOO) maar dat zijn er natuurlijk maar weinig die dat voordeel hebben. Als hij naar kader zou gaan heeft hij zo bijna 10 leerlingen meer om zich heen en dat allemaal met leerkrachten die echt wel willen maar ook zo bezig zijn met opvoeden.

En dan heb ik het niet eens over het MBO. Gelukkig heb ik daar nog geen ervaring mee maar alles wat ik hier lees stemt mij niet gelukkig. We willen toch met z'n allen dat deze groep niet zonder diploma van school gaat en gewoon werk vindt? Dit zodat de hbo'ers en universitair geschoolden niet al hun belastinggeld naar uitkeringen zien gaan?

Is het echt zo dat onze tweede kamer te weinig kijkt naar het MBO omdat ze zelf hun kinderen daar ook niet hebben zitten?

Mbo-ouder

Mbo-ouder

09-04-2015 om 11:06

Ja het is echt zo

Omdat de kamerleden en bewindslieden geen kinderen op mbo hebben interesseert ze het niet. Zie deze blog van minister Bussemaker http://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/jet-bussemaker/weblog/onbekend-maakt-onbemind.html

Charis

Charis

09-04-2015 om 11:16

Niveau MBO

Om het niveau van het MBO op te krikken, moet je beginnen op de basisschool. Ik hoor leerkrachten dingen zeggen als 'ik deed de fiets op slot zetten' en geen haan die er naar kraait. Idem met woordenschat en spelling. Er is een gebrek aan belezenheid, algemene kennis. Het niveau van de leerkrachten die voor de klas staan is gewoon niet hoog genoeg.
Investeer daar eerst eens in door het vak van basisschoolleerkracht meer status te geven. In Finland staan alleen academici voor de klas, daar wordt het als een eer gezien als je als onderwijzer voor de klas mag, en de resultaten zijn er ook naar. Het kan niet anders dat alle leerlingen daarvan profiteren, of je uiteindelijk nu VWO of MBO gaat doen.

Niet mee eens

Alle maatregelen mbt taal, rekenen, startkwalificatie, etc., richten zich op MBO-ers
Ook maatregelen mbt 'leven lang leren' én de kennismaatschappij doelen vooral op MBO.

Het zijn wel allemaal plannen voor de toekomst.
De leerlingen die er nu zitten, die zijn opgegeven.

Maar eigenlijk is het nog pijnlijker: alle maatregelen richten zich op selectie, waardoor minder studenten in het hoger onderwijs worden toegelaten. Zij zijn welkom in het vmbo of MBO
Vanzelfsprekend stijgt dan het gemiddelde niveau van capaciteiten en uitkomsten van het MBO.

Dat betekent natuurlijk dat er voor zwakkere leerlingen niks gebeurt.

wie 'shiadarans' en 'cappacina' schrijven krijgen geen diploma.

Andersom

Overigens vind ik wel dat alle leerkrachten havo/vwo/gymnasium hun plaats moeten ruilen met de leerkrachten op het vmbo.

Ik vind het heel gek dat de leerlingen die het meest bij moeten leren in de kortste tijd, het te doen hebben met de laagst geschoolde leerkrachten.

Mbo-moeder

Mbo-moeder

09-04-2015 om 11:57

Organisatie mbo

Het kan best zijn dat er nu plannen zijn met het mbo maar dat is te laat. En
Het uitstorten van plannen op een incapabel mbo maakt het alleen maar erger. De mbo docenten hebben geen idee wat hun leerlingen nog meer dOen naast het vak wat zij geven. Er is nauwelijks organisatie. Dingen raken kwijt, website werkt niet, cijfers zijn ineens weg, toetsen komen ineens voorbij. De 1 weet niet wat de ander doet. Roosters veranderen echt per dag of ineens halverwege de dag. Ik vind het vaak een wonder hoe mijn twee oudsten er in slagen toch nog van alles te leren en te halen. Op hun VO school was het 1000 maal beter.
En op het vwo van mijn jongste is het ook perfect georganiseerd.
Mbo krijgt de slechtste leraren en managers volgens mij.
MAar de leerlingen moeten het er mee doen en worden wel afgerekend op hun prestaties.

Zijn er al lang

Die plannen zijn al begonnen met de invoering van de basisvorming (is alweer afgeschaft) en de tweede fase.

Maar het probleem dat je aansnijdt, de uitvoering, dat is universeel en gaat over alle scholen. In het hbo gaat het precies zo.

Maar ook in het basisonderwijs gaan schoolbesturen failliet en handelen afdelingsdirecteuren op eigen houtje.
"Op hun VO school was het 1000 maal beter."
Nou. Er zijn toch ook nogal wat vmbo scholen waar de organisatie werkelijk dramatisch is.

Maar het klopt wel wat je zegt.
MBO is los zand. Bij uitstek de onderwijssoort waar iedereen zijn eigen ding doet alsof het een bazaar is vol kleine middenstanders met hun eigen nering (nee, daar ga ik niet over).

Nee. Daar zijn geen plannen voor.
Dat is vrijheid van onderwijs.

Mbo-moeder

Mbo-moeder

09-04-2015 om 12:16

Nee daar ga ik niet over

Is precies wat mijn kinderen op het mbo continu horen . Veeeeeeel begrip voor hun problemen en veeeeeel instemming met hun kritiek. Maar vervolgens: nee maar daar ga ik niet over. Daar kan ik niets aan doen.
Gek wordt de klas ervan. Maar dan wel als mentor een mail aan de hele klas sturen dat ze allea beter moeten voorbereiden en de toetscijfers tegenvallen. Maar neeeeee, het toetsrooster daar ga ik niet over, is dat nog niet bekend? Daar ga ik niet over: mv X doet dat. Maar mv X kan er dan ook weer niets aan doen want meneer Q ,F en Y hebben nog niet gereageerd op hun mail.
Oooo is de toetsweek volgende week al? Oooo heeeeel vervelend, maar daar ga ik niet over. Hebben jullie preciea in de toetsweek ook een landelijke examen op een andere lokatie? Oo wat vervelend. Dat kan natuurlijk niet maar daar ga ik niet over. Dat wordt centraal geregeld. Nee ik weet niet door wie.
Blabla blabla

Dossier

Maak je wel een dossier?

Er moet wel iets vastgelegd zijn.
Pta, schoolplan en overige gewichtige documenten.
Ook bij wie je terecht kunt met klachten.

Ik zou dat toch maar eens oppakken.

http://www.jobmbo.nl

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 12:47

Charis

Nee, jouw oplossing heeft totaal geen zin. Mijn zoon heeft negen jaar op een witte basisschool gezeten en zit nu op het vmbo (scholengemeenschap van basis tot en met gymnasium). In zijn klas zitten veel allochtone leerlingen (maar tot mijn verbazing ook heel veel autochtonen) en hij leert razendsnel een andere taal. Nee, niet Engels maar de straattaal. Aan het begin kon ik bijna wekelijks het straattaalwoordenboek opzoeken om te kijken hoe zijn nieuwe woorden moesten worden gespeld en wat het betekent. Ik krijg dus ook 'die meisje' en van die voorbeelden die jij noemt over tafel.

Ik merk dat hij niet consequent is nog en ik zie het maar als sms-taal. Als je je niet druk maakt om je VWO'er die idioot taalgebruik hanteert op facebook dan ook maar niet om die vmbo'er want jus d'orange leren ze niet op 'straat' dus dat woord kan er gewoon naast. Dat probleem zit niet op de basisschool.

Evanlyn

Evanlyn

09-04-2015 om 13:14

Barvaux

Mijn kinderen leerden wat straattaal op de bsisschool, maar nu ze op het VWO zitten is dat weg en praten ze zelfs aardig bekakt. Ik snap ze wel: je wilt niet uit de groep vallen, dus pas je je aan. Komt allemaal weer goed.

Barvaux

Waarom verbaast het je dat er veel autochtonen bij jouw zoon in de klas zitten?

Yura

Yura

09-04-2015 om 14:35

Baisschool

Ik ben het ermee eens dat er op de basisschool niet meer voldoende basis wordt onderwezen. Misschien zijn ze teveel bezig met leukigheidjes eromheen zoals weeksluitingen, sportdagen, kinderboerderijen en vooral gezond ontbijten en te dikke kinderen, zodat er geen tijd overblijft om te leren spellen. De generatie van mijn grootouders (1918) en deels ook nog die van mijn ouders (jaren 40) ging niet eens naar de middelbare school, maar ze konden wel spellen. Ik heb mijn opa tot aan zijn overlijden op bijna 90-jarige leeftijd nog nooit op een spelfout betrapt, of het moest een woord zijn dat in de loop van jaren veranderd was zoals pannenkoek ofzo. Tegenwoordig zie ik jongeren, maar ook zelfs mensen van mijn eigen leeftijd (veertigers) op fb dingen schrijven over "me" moeder etc.
Nu denk ik dat woorden als jus d'orange en cappucino niet op de basisschool geleerd wordt, dat is iets dat je een keer ergens leest op een menukaart ofzo en dat je dan voortaan weet, althans zo werkte dat voor mij, maar blijkbaar niet voor de huidige mbo'ers en wellicht ook niet voor mijn eigen kinderen op het vwo, want die blinken ook niet bepaald uit in spelling, mijn zoon (in 5 vwo) haalt nog wel eens g en ch door elkaar bijvoorbeeld. En een neefje op een hbo-opleiding vraagt altijd of ik zijn werkstukken na wil kijken, nou die haalt zelfs "de" en "het" door elkaar en hij is gewoon van autochtone afkomst (wel via mbo op hbo gekomen).

Relatief

"De generatie van mijn grootouders (1918) en deels ook nog die van mijn ouders (jaren 40) ging niet eens naar de middelbare school, maar ze konden wel spellen."

Ja. Maar dat is wel onderdeel van het geheel: in die tijd ging een veel kleiner deel van de kinderen naar school. Dat klinkt wat onvoorstelbaar, maar zo is het wel.

Onze opa's en oma's die in klassen van 50 en vol van honger op de basisschool beter hebben leren spellen dat de meeste leerlingen dat nu doen, goed gevoed en in een klas half zo gevuld, waren slimmerds.
Bovendien kregen ze ook les van slimmerds: Alleen slimsten van de klas uit de arbeidersklasse mochten doorleren en werden leerkracht.

Dat verschil is niet zomaar goed te maken met een beetje extra onderwijs.

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 15:55

n@nny

Nou, ik was niet de enige... ik denk dat bijna al die autochtone ouders van tevoren dachten dat hun kind nu tussen alle allochtonen in zou zitten. Iets wat je ook vooral begrijpt uit lang meelezen hier. We zitten hier namelijk niet in een witte achterstandswijk

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 16:04

evanlyn

'Mijn kinderen leerden wat straattaal op de bsisschool, maar nu ze op het VWO zitten is dat weg en praten ze zelfs aardig bekakt. Ik snap ze wel: je wilt niet uit de groep vallen, dus pas je je aan. Komt allemaal weer goed.'

Dat is precies wat ik bedoel maar ik geloof niet dat je het probleem van TS kunt verhelpen op de basisschool, daar zit dan vijf jaar tussen!

Evanlyn

Evanlyn

09-04-2015 om 16:10

Overigens

vind ik dat bekakt praten ook wat overdreven, maar ook dat komt wel weer goed.

Ik ken een familie waar iedereen een ander accent heeft: moeder Rotterdams, vader Brabants, kind als enige ABN, want die krijgt toevallig logopedie.

Marjolein

Marjolein

09-04-2015 om 17:37

Gaat niet eens om kennisoverdracht

De kwaliteit van het mbo beoordeel ik niet eens op de kennisoverdracht, rekentoetsen en taaltoetsen. Dat zit bij m'n dochter wel goed. Maar de totale chaos, het geen inzicht hebben in wanneer toetsen, het nu nog niet helder hebben of je in het 3e jaar nu 2 of 3 dagen stage loopt terwijl je nu wel al op zoek moet naar een plek, na 1,5 jaar beweren dat je nooit een diploma of cijferlijst hebt gezien terwijl je die wel hebt ingeleverd bij de inschrijving, idem stageovereenkomst en dan de leerling onder druk zetten dat wanneer die het niet alsnog op tijd lever direct maanden ongeoorloofd afwezig staat en ga zo maar door.
En dat moet dan middenkader afleveren en leerlingen werknemersvaardigheden bijbrengen. Ik vind het ongehoord.

Mijn dochter maakt op dit moment weken van ongeveer 40 uur. Ik moet dat de gemiddelde student op de universiteit nog zien doen. Zwaar ondergewaardeerd onderwijs dat niet de aandacht krijgt van de politiek die het verdient. Het is de grootste groep.

Mbo-moeder

Mbo-moeder

09-04-2015 om 17:49

Precies wat ik bedoel Marjolein

Echt alles qua organisatie loopt mis op alle mbo opleidingen die ik ken van mijn kinderen en hun vrienden. Totale chaos. Het is echt heel knap dat leerlingen daar niet volledig wanhopig het hoofd in de schoot werpen. Mijn oudste doet niveau 4, volgende week toetsweek. Pittige toetsen, maar de stof is nog niet van alle toetsen bekend. Om gek van te worden. En steeds weer wordt jer afgeschoven en bij de ll neergelegd

Yura

Yura

09-04-2015 om 18:49

Slimmerds

Misschien is dat wel zo inderdaad Miriam dat mijn opa en oma tot de slimmerds behoorden, daar werd in die tijd niet naar gekeken, arbeiderskind dus dan leerde je niet door. Hoewel mijn oma al een moderne bovenmeester had, want die vond dat ze naar de mulo kon, maar haar vader vond dat ze maar op haar 13e ergens dienstmeisje moest worden, dat deden arbeidersmeisjes. Dus ja inderdaad was ze vermoedelijk wel redelijk slim, dus is mijn beeld van die generatie misschien vertekend.
Maar goed ook mijn kinderen zijn wel redelijk slim denk ik, de 1 zit in 4 vwo en de ander in 5 vwo, maar die zijn dus niet in staat geweest om met een goede spelling van de basisschool af te komen, waar hun overgrootouders dat wel waren. Bovendien heb ik in hun basisschoolcarriere toch wel eens een briefje aan een leerkracht terug gegeven met daarbij opmerkingen over de spelfouten, volgens mij konden leraren 30 jaar geleden nog wel foutloos Nederlands schrijven.

marjolein

marjolein

09-04-2015 om 19:09

Mijn dochter dreigt om te vallen mbo-moeder

Helaas, krijgt geen begeleiding, hoort dat ze wat te timide is. Ze moet er staan! (17 he). Nu dus maar naar de praktijkondersteuner bij de huisarts om wat zekerder te worden (vroeger deed je dat door de tijd te krijgen en levenservaring op te doen, maar goed).
Toppunt afgelopen week was een examen(!) wat in volledige chaos werd gemaakt, geklets, overleg, die klaar waren gingen gezellig door, de leraar greep niet in. Brave dochter kon zich niet concentreren en is gezakt. En kwam dus volledig overstuur thuis. We doen er alles aan om haar er doorheen te slepen, maar een alternatief is er niet, behalve particulier. Maar ja, erg duur en dat lijkt toch ook volwassenenonderwijs te zijn, ze is nog zo jong.

Mbo-moeder

Mbo-moeder

09-04-2015 om 19:30

Marjolein

O wat vreselijk sneu voor je dochter. Ik weet zelf ook nooit zo goed wat ik eraan kan doen. Ik heb wel contact met school gezocht maar ook dan: o maar daar kan ik niets aan doen. Moet van de overheid, we hebben geen andere leraren , er is geen geld genoeg, wij moeten doen wat overkoepelend roc regelt. Alles komt langs en zelden iemand die het oppakt.
Lawaai met toetsen valt hier wel mee. Maar pas korr tevoren stof horen , geen enkele kwartaal of jaarplanning hebben, alles bij de ll neerleggen wat fout gaat. Want die zij zgn de bewakers van hun eigen opleiding. Maar ze kunnen zich niet zelf opgeve voor de landeljijke en instellingsexamens. Dat moet de docent doen. En als die dat vergeet ( echt gebeurt!) kunnen ze pas na een half jaar het examen doen.
Als je er niet zelf mee te maken hebt geloof je het niet. Ik dacht ook altijd dat de kritiek op mbo-scholen overdreven was. Nou , dat is het niet. Helaas

MoederVan3

MoederVan3

09-04-2015 om 22:21

Een leuke kreet.

Ik erger me hier al heel veel jaren aan al die huilende HB-kind ouders die roepen dat er aan de onderkant van het spectrum zo veel meer aandacht is voor het kind met speciale behoeften. Was het maar waar.Mijn jongste is op de basisschool altijd overal buiten gevallen. Hij was linea recta naar de praktijkschool gegaan als wij geen particuliere RT hadden ingehuurd. En wij waren in die positie. De Mootjes uit de achterstandswijken in de grote steden komen wel op het praktijkonderwijs terecht.
Mijn jongste heeft twee fantastische docenten gehad op vmbo/mbo. En de rest chaotisch, overspannen, goedwillend maar niet goed genoeg,enz.
Ik heb ooit een documentaire gezien over het Erasmiaans gymnasium in Rotterdam. Ik heb er bij zitten janken. Ze gaven daar meer maatwerk trajecten dan op het lwoo van mijn zoon.
En dan zie ik vanochtend weer mooiboy (straattaal van jongste geleerd) Sander Dekker op tv over de extra aandacht voor de HB-ers. Dan denk ik: Sander wordt wakker. Prima extra aandacht voor die 2 %, maar je vergeet wel die 50% (vijftig!!!) MBO-ers die in chaos hun opleiding moeten proberen af te ronden. Wat is belangrijker voor onze economie?

Marjolein

Marjolein

10-04-2015 om 06:46

Precies!

Je slaat de spijker op z'n kop Moedervan3. De grootste groep die onze economie op gang moet houden etc etc, krijgt de minste aandacht. Tuurlijk hebben we bollebozen nodig die innovatief zijn etc etc, maar een samenleving draait niet zonder hardwerkende middenklasse. En het is precies wat je zegt, ook wij krijgen het echt wel voor elkaar onze dochter er doorheen te slepen, maar wat voor mensen die zelf minder kennis, mogelijkheden hebben?. Hoe krijgen we dat nu tussen de orden van de politiek.

Mbo-moeder

Mbo-moeder

10-04-2015 om 08:45

Moeizaam om uit te leggen aan gymnasium-moeders

Maar ik ben beide. Maar je zult als kritische gymnasium-moeder het mbo nauwelijks overleven. Ik was met mijn beide oudste een hele goede VO school gewend en dacht dat dat de norm was. Toen mijn jongste op het gym kwam, merkte ik dat her nog beter kon. Extra aandacht extra leuke uitstapjes excursies naar musea en ond ertussen ook nog een perfect rooster met fanatiek docenten. Uitdaging voor mijn sportieve gymnasiast door het schoolhockeyteam. Vriendje met debat team. Voor ieder wel wat. Dat was ik op het vmbot van de oudsten niet gewend, alhoewel ik daar tevreden was.
Die gingen ondertussen naar het mbo. En dan zie je de verschillen des te meer. Niets op maat, niets goed georganiseerd, een enkele gemotiveerde leraar, geen samenhang. Een chaos. Ik val in herhaling.

Juffie

Juffie

10-04-2015 om 09:15

Investering

In het VO wordt er in principe aan iedere leerling net zoveel geld besteed. Per school(bestuur) wordt er verschillend met die gelden omgegaan: besturen of scholen mogen zelf weten welk percentage naar het primair proces gaat. Het grote probleem met die grote onderwijsinstellingen is dus niet dat er weinig geïnvesteerd wordt vanuit de overheid, maar dat het geld verkeerd besteed wordt. Aan overhead dus: mooie gebouwen, belangrijke managers, de staf van die managers, de staf van de staf van de managers, heidagen, reisjes naar China in het kader van onderwijsontwikkeling (door de managers natuurlijk, als je geluk hebt mogen twee leerlingen op eigen kosten mee), enz. En dit is niet cynisch, maar de praktijk bij het lokale schoolbestuur. Ik vind dat de overheid weer serieus moet gaan controleren wat er met het geld gebeurt. Op mijn school zitten de conrectoren in dezelfde schaal als de best betaalde docenten, alleen de rector zit er wat boven. Verder wordt ieder jaar de overhead kritisch bekeken. Ja, dan hou je geld over voor extra's en goede salarissen waarmee je docenten aan kan trekken. Op een MBO- instelling is een dergelijke opstelling net zo goed mogelijk, maar de wil ontbreekt simpelweg. De overheid zou gewoon moeten ingrijpen en een maximum aan kosten aan overhead vast moeten stellen. En betaal die managers niet zo belachelijk veel. Met een lager salaris gaan ze echt niet nog slechter presteren, alsof dat mogelijk is...

Moedervan3, het één sluit het ander toch niet uit?

"Ik erger me hier al heel veel jaren aan al die huilende HB-kind ouders die roepen dat er aan de onderkant van het spectrum zo veel meer aandacht is voor het kind met speciale behoeften."

Ik ben ook wel eens uitgevaren tegen een ouder van een klasgenoot van mijn kinderen in een hb-klas die dat beweerde. Hij heeft geen idee. Voor mijn dyslectische dochter kreeg ik van de basisschool alleen het telefoonnummer van een logopediste met een nutteloze 'therapie' in mijn handen gedrukt. Zoon van vriendin met een gemiddeld IQ en een vage diagnose bleek na 3 jaar speciaal onderwijs op een lager niveau uit te stromen dan waarop hij binnen gekomen was. Er gaat misschien een hoop geld naar leerlingen 'aan de onderkant' en er zijn speciale scholen, veel rendement levert het niet op. Misschien wel voor de werkgelegenheid, maar niet voor de leerlingen.

Aan de andere kant is er de laatste tijd ook een hoop geld vrijgemaakt voor verbetering aan het onderwijs aan hb-kinderen. Ook dat heeft nog niet tot bevredigende resultaten geleid. Net zo goed als ik het voor mijn dyslectische dochter naar vond dat ze geen adequate hulp kreeg, zo naar vind ik het voor mijn zoons dat ze op school niets leren, slecht slapen en vaak buikpijn hebben. Waar al dat geld blijft weet ik niet, maar de leerlingen aan beide kanten van het spectrum profiteren er niet van.

skik

Primaire doelstelling

Managers worden niet beter van een lager salaris.

Het MBO wordt gerund als een keten van kleine en middelgrote ondernemingen. Het staat dicht bij ondernemen (lokale ondernemers hebben een vinger in de pap). Het is niet zelden een samenwerking tussen gemeenten, provincie en MKB om de jeugd van de straat te houden en lokale noodlijdende bedrijvigheid op de been.

Het is lang niet altijd duidelijk in welke dienst de school werkt en wat het doel nu ook weer is.
Zo fladdert het beleid - de activiteit eigenlijk - met de lokale economische en of sociale conjunctuur mee. Er is geen plan. Dat is al heel lang zo.

De paniek of het lumineuze idee van de wethouder sociale zaken (uitkeringen beperken), de belangrijkste broodheer in de omgeving (wel of geen stagiaires) of het ZAT team (overlast jongeren beperken) is wat richting geeft.
Het is geen gewoon onderwijs.

De primaire doelstelling voor de instelling, is niet het halen van een diploma.

Mbo-moeder

Mbo-moeder

10-04-2015 om 12:14

Miriam

Nou de meeste mbo-instellingen hebben wel als doel om diplomaas af te geven. Want het rendement wordt door ocw gebruikt voor de financiering. En als er een ll afhaakt moeten ze die in een een of ander traject zetten op het roc want zonder diploma zijn ze leerplichtig.
En de exameneisen worden grotendeels landelijk bepaald. Het heeft mij ook verbaasd hoeveel landelijke en instellings examens mijn kinderen moeten doen. Op andere locatie, via oproep met brief. Moet allemaal voldoende zijn. Maar lijkt volledig los van de schooltoetsen en lessen te staan/ heel raar.
Ook mbo scholen zijn er om diplomaas uit te reiken

Bijverdienen

De kwestie is dat er niet maar een broodheer is.
Het bedrijfsleven is opdrachtgever en klant tegelijk (opleider/certificaten)
Ook gemeenten en provincie hebben eigen doelen. Die nemen ook geld mee.
Het kan voordeliger zijn om voor die andere broodheren te hollen, dan om je druk te maken om dat diploma van kwalificatieplichtigen.

Daar hebben wij geen zicht op.

Wat ook kan: de managers die zich bezig houden met bedrijven en of provincie en of gemeente lopen harder. Misschien is dat werk wel leuker. Zo is de school makkelijk meer bezig met iets anders dan met kwalificatieplichtigen.

Ik vind de functieverwarring van het mbo het grootste probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.