Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cornelia

Cornelia

24-07-2016 om 21:15

Studiefinanciering voor 16-jarige mbo'er???


Hbo mama

Hbo mama

04-08-2016 om 09:34

Maar tsjor

Wat heeft hij dan al die 10 jaar gedaan?
Was de studie te moeilijk? Vond bij het niet leuk? Dan zijn er toch genoeg andere studies die hij wel had kunnen halen in die 10 jaar?
Kwamen jullie er werkelijk pas na10 jaar achter dat deze enorme schuld afbetaald moest worden?
Als er sprake is van ziekte oid is er over het algemeen wel uitstel mogelijk.
Ik snap heel goed dat dit een groot Polen is. Want je hebt niet alleen een grote schuld maar ook minder kans op een goede baan zonder diploma.

Een avond

HBO-mama, ik heb een avond tijd nodig om dat allemaal te vertellen. Zeker als ik het zodanig wil vertellen dat er geen gemakkelijke oordelen overheen komen. In elk geval is hij na zijn propedeuse, behaald in één jaar, gevlucht naar de universiteit om aan het competentiegeneuzel te ontkomen. Wat hij echter op het HBO kon (vertel me maar even waar we gebleven zijn en dan pak ik het wel weer op) dat ging niet op de universiteit. Hij heeft redelijk wat punten gehaald, maar na twee jaar toch besloten dat dat een brug te ver was.
Dus terug naar HBO. Hij is geen schrijver, veel moeite met alle reflectiestukken die geschreven moeten worden, moeizame stages door o.a. verkeerde begeleiding, een stage over moeten doen en dus een jaar over moeten doen, langstudeerdersboete, toen besloten om een jaar te gaan werken in een fabriek om het geld bij elkaar te schrapen, jaar ook gebruikt om zijn motivatie te peilen. In dat jaar als vrijwilliger een docent meegeholpen, daardoor smaak weer te pakken gekregen, en dus weer aan het HBO begonnen.
Moest nog wat achterliggende opdrachten inhalen voordat hij aan de LIO-stage kon beginnen; heeft een jaar lang in zijn eentje daaraan thuis zitten werken (volgehouden dankzij één goede begeleider, waar hij elke ochtend naartoe mailde wat hij ging doen en om 17.00 uur wat hij gedaan had; mocht iemand ooit in zo'n situatie terecht komen: een geweldig goed systeem, de emails hoeven niet eens gelezen te worden).
daarna LIO-stage gedaan en de smaak goed te pakken gekregen. Het plezier in het werk was weer terug, hij wist weer waarom hij nooit, tien jaar geleden, de keuze had gemaakt om wiskunde docent te worden. Maar de studie moest nog afgerond worden en ondertussen bleken alle systemen voor het noteren van beoordelingen zodanig veranderd te zijn, dat er niet meer doorheen te komen was. Tentamens of werkstukken die wel gemaakt waren konden niet meer ondergebracht worden bij de beoordelingen zoals die in het systeem van 2016 golden. Bovendien kwam het oude probleem van moeizaam formuleren weer terug bij alle reflectieverslagen, terugkijkopdrachten etc. etc.
Gelukkig, en daar ben ik heel blij mee, heeft de opleiding een soort bezemklas ingesteld, waarin allemaal (7) jongens zitten die hun LIO-stage klaar hebben, ook al aan het werk zijn, maar de opleiding maar niet afgerond krijgen. Daar zit een mentor bij die zich gelukkig buigt over het probleem van de vertaalslag naar de systemen. Van de 7 zijn er zo 2 toch al geslaagd, hij wordt de 3e en wellicht komt er nog een 4e, maar dan een jaar later. 3 zijn alsnog gestopt. Let wel, dat zijn dus mensen die bijna klaar waren om als docent wiskunde het middelbaar onderwijs in te gaan.
Ja, er zitten ook andere problemen onder. Hij heeft een tijd teveel geblowd, gegamed, heeft pfeiffer gehad zonder dat dat onderkend was (dus erg moe, zonder dat je weet waarom), in die tijd vaak grieperig ziek, hij is licht dyslectisch etc.
Maar hij gaat ervoor, de laatste loodjes, hopelijk deze maand, en dan toch een beroep waar hij echt veel plezier in heeft. Nu nog een baan met voldoende uren en een zekere mate van vastigheid en hij kan eindelijk zijn vleugels uitslaan. Wel belast met schulden. Hij heeft gelukkig nog een periode van 15 jaar voor het terugbetalen.

Tsjor

Nooit is ooit

hinderlijke typefout: 'waarom hij nooit...'

Tsjor

HBO-mama

Ja, het begrip 'diplomatermijn' hadden we pas later door. We dachten dat de telling van 10 jaar zou stoppen als je niet studeerde en niet ingeschreven stond. Dom van ons hé.

Tsjor

Tsjor

Dat lange traject om doel (gewenst diploma) te bereiken zou hier ook maar zo kunnen gebeuren. Ook een puber waarbij niets in een rechte lijn verloopt. Daarom lees ik ook geïnteresseerd mee en sla de tips op. Maar als ik dan lees dat je zoon 85000 euro schuld heeft begrijp ik dat nog steeds niet. Eerst heb je het over aflossen de komende 35 jaar en in je laatste reactie is het 15 jaar.

Ik word nu echt nieuwsgierig, hoeveel schuld is het nu?

Weet ik niet

Ik weet het totale bedrag van de schuld niet, heb dat dus ook nooit genoemd. Ik heb ondertussen zitten grasduinen en kwam dus tegen dat hij kwijtschelding kan vragen van de aanvullende beurs (scheelt toch wat) en dat voor hem waarschijnlijk nog de termijn van 15 jaar geldt.
Ik weet alleen dat hij bijna 200 euro per maand zou moeten terugbetalen, als zijn inkomen dat toeliet.

Tsjor

Hbo mama

Hbo mama

06-08-2016 om 23:35

Nee tsjor

Ik vind niets dom. Alleen heel erg jammer voor hem. En voor jullie.
Blijkt weer hoe belangrijk het is om de regeltjes goed in de gaten te houden. Tien jaar lijkt mij een hele lange tijd voor een opleiding cie normaal 4 jaar duurt.
Maar zoals je het beschrijft snap ik het. Blijkbaar is er ook niet ergens een sudieloopbaanbegeleider ofzo geweest die waarschuwde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.