Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Willem

Willem

30-08-2014 om 19:59

studiedag


bibi63

bibi63

06-09-2014 om 23:57

Skik

- je hebt gelijk, laatste structurele loonsverhoging is 'pas' 5 jaar geleden. Klopt. Heb je naar de percentages gekeken....?
- eindejaarsuitkering 8%? Hoe kom je erbij? Dat is 6,3.
- schaaluitlooptoeslag en bindingstoelage? Alleen voor diegenen die aan het einde van de gangbare schaal zitten. Niet voor de doorsnee leraar.
- functiemix? Alleen voor degene die extra taken doet, zoals RT en IB. Niet voor de gewone leraar.
Bibi

Juffie

Juffie

07-09-2014 om 06:52

Bibi

Niet helemaal: je kunt alleen voor een hogere schaal in aanmerking komen als je meer dan 50% lesgeeft. Schoolleidingen zijn in de praktijk geneigd om taken te belonen en dus waren er extra regels nodig (ook het entreerecht bijv). Beetje zuur alleen dat de bekostiging van de functiemix onvoldoende is en dus op de meeste scholen niet helemaal wordt uitgevoerd...

De nullijn vond ik gezien de crisis icm de baanzekerheid in het onderwijs niet eens onredelijk. Wat ik wel jammer vind, is het gebrek aan inzicht in het beroep (er zijn hier ook al fabeltjes voorbij gekomen) en de neiging er toch van alles over te roepen. Er zijn genoeg positieve punten over het werk op te sommen zonder de waarheid geweld aan te doen...

Bibi

"- functiemix? Alleen voor degene die extra taken doet, zoals RT en IB. Niet voor de gewone leraar."

Nee hoor. Anders kom je nooit aan 40% leraren in de LB schaal.

"- je hebt gelijk, laatste structurele loonsverhoging is 'pas' 5 jaar geleden. Klopt. Heb je naar de percentages gekeken....?"

Da's weer een ander verhaal. Maar 5 jaar is niet 'minstens 8'. Ben je een beetje bekend met de loonontwikkeling in andere sectoren? De nieuwe banken-cao: -4%. Min dus.

skik

Juffie

Juffie

07-09-2014 om 11:06

Wat een moeite!

Fijn hoor, een sector gevonden waar sprake is van een negatieve loonsontwikkeling. Maar waarom dan niet ook noemen dat er nergens zo een grote groei van inkomen is geweest als juist daar. Het lijkt een soort kinderachtig spelletje te worden maar met wat (onvolledige) informatie te smijten om het leraarschap zo simpel, makkelijk en weinig inspannend voor te stellen. Ik snap niet dat iemand daar zoveel energie in wil steken. Je kunt toch ook een evenwichtig beeld schetsen dat recht doet aan de werkelijkheid? Dus: in het onderwijs is het vaak flink aanpoten, je verdient minder dan je oud-studiegenoten in andere sectoren en er wordt buiten kantooruren regelmatig ook van je verwacht dat je aan het werk bent. Daar staat tegenover dat je veel vakantiedagen hebt, de salarissen heus nog redelijk zijn (zeker voor de hbo-ers), je een deel van je werk zelf indelen kunt, je relatieve grote baanzekerheid hebt en je ook nog eens werk doet waarbij je het gevoel hebt een wezenlijke bijdrage te leveren aan de samenleving.

Bijdrage aan de samenleving

In mijn kennissenkring is bijna iedereen positief over het leraarschap, maar hier op het forum worden we door een heel aantal ouders wel erg negatief bekritiseerd, helemaal nu passend onderwijs is ingevoerd. Gelukkig krijgen we van de leerlingen de waardering vaak wel en daar doen we het toch voor!

Verder sluit ik me volledig aan bij Juffie, voor wiens beroepsgroep ik ook erg veel waardering heb. Ik heb van collega's die eerst in het basisonderwijs zaten, begrepen dat ze het daar nog veel drukker hadden (zelf zorgplannen schrijven, al dat werk nakijken).

Bij de eerste posting dacht ik trouwens al, daar gaan we weer...

Excuus Juffie

Ik had even wat over het hoofd gezien, uit posting 58 blijkt duidelijk dat je ook in het VO zit. Ik vind overigens niet dat je meer waardering moet krijgen als je meer werkt dan nodig. Als je je werk goed doet in de tijd die je daarvoor uitbetaald krijgt ben je net zo goed bezig. Jammer dat er altijd zo op elkaar wordt gelet (dat is bij ons zo).

En uit een heleboel andere postings.....

I

Juffie

"Fijn hoor, een sector gevonden waar sprake is van een negatieve loonsontwikkeling."

Bijna alle sectoren hebben een negatieve loonontwikkeling, want de inflatie wordt bijna nergens bijgehouden. Dit is een daadwerkelijke inkomensverlaging exclusief inflatiegevolgen.

"Maar waarom dan niet ook noemen dat er nergens zo een grote groei van inkomen is geweest als juist daar." Misschien bij de bonusbobo's, maar voor Marjan achter de balie of Peter op de administratie geldt dat niet hoor, die hebben een heel gewoon salaris.

"Het lijkt een soort kinderachtig spelletje te worden maar met wat (onvolledige) informatie te smijten om het leraarschap zo simpel, makkelijk en weinig inspannend voor te stellen." Met 'ik wil ook wel eens een uurtje naar mijn computerscherm staren als ik niet zo fit ben" doe je hetzelfde. Je kan toch onnoemelijk meer beroepen noemen waar dat niet kan (vanwege klanten, patiënten, bazen die je er zo uit kunnen flikkeren want geen baanzekerheid) dan beroepen waarin je dat wel kan. En in heel veel beroepen wordt buiten werktijd een beroep op je gedaan, moet je je bijscholen (meestal in je eigen tijd en niet als onderdeel van je normjaartaak) en is het aanpoten. En als je kijkt naar salarissen van hbo'ers zit je in het onderwijs aan de goede kant van het midden.

skik

Juffie

Juffie

07-09-2014 om 12:48

Tja Skik

Ik heb een genuanceerd beeld neergezet en voel verder geen enkele behoefte om op detailniveau een welles-nietes spelletje te gaan spelen. Jammer dat je niet naar het totaalplaatje wil kijken en alleen wil zien wat in je referentiekader past.

bibi63

bibi63

07-09-2014 om 14:38

skik

"- functiemix? Alleen voor degene die extra taken doet, zoals RT en IB. Niet voor de gewone leraar."

Nee hoor. Anders kom je nooit aan 40% leraren in de LB schaal"

Maar hoe kom je er nu bij dat 40% van de leraren op de bs in de LB schaal zitten. Waarschijnlijk tel je daar de leraren op het SBO/ZMLK bij op, die zitten nl. allemaal standaard in de LB schaal..... De leraren op de 'gewone' basisscholen zitten in LA. En alleen diegenen met een daadwerkelijke functiemix hebben kunnen naar LB. Maar dat is zeer zeker geen 40%. Het SBO moet je dus buiten beschouwing laten.

Bibi

bibi63

bibi63

07-09-2014 om 14:46

baanzekerheid? en Skik..

Ik begrijp die baanzekerheid niet zo goed. Zeker in het basisonderwijs is er absoluut geen baanzekerheid.

Ook begrijp ik die opmerking over HBO niet zo goed. Élke leerkracht heeft een HBO opleiding (PABO), dus wie zijn dan de andere leerkrachten?

En Skik: "Misschien bij de bonusbobo's, maar voor Marjan achter de balie of Peter op de administratie geldt dat niet hoor, die hebben een heel gewoon salaris"
En wat versta jij dan onder een 'gewoon' salaris voor een dergelijke functie in het bedrijfsleven? Wat is de salarisrange voor een administratieve baan in het bedrijfsleven? Wat denk je dat de salarisrange is van een gewone administratieve kracht in het onderwijs? Ben benieuwd.

Bibi

Juffie

Juffie

07-09-2014 om 17:33

Bibi

Ik heb het draadje wat vervuild door over het VO te beginnen, wat betreft het PO heb je gelijk. In het VO hebben veel docenten wel een academische opleiding afgerond of zelfs (zoals ik) een doctorstitel. Met de baanzekerheid is het in het PO inderdaad slecht gesteld, maar dat geldt niet voor het VO. Het hangt er wel vanaf welk vak je geeft: een docent natuurkunde heeft het beter voor elkaar dan een docent LO of geschiedenis. Zo zie je maar, als je het over onderwijs hebt, schiet je met een zwart-wit verhaal altijd tekort. Ook omdat de verschillen tussen scholen en besturen zo groot zijn. Want, zoals eerder genoemd, worden de functiemixpercentages op veel scholen helemaal niet gehaald, door onvoldoende bekostiging.

Troebel

Troebel

08-09-2014 om 09:23

Afgeven op elkaars beroep

Wat jammer dat het gebeurt.
Nu moet ik wel bekennen dat sinds mijn kind echt een vreselijke juf had ik even niet zo positief meer kon zijn over alle leerkrachten. Ook omdat ik met klagen erover helemaal geen gehoor kreeg op school.
En deze juf was echt heel erg buiten haar boekje gegaan, iets waar je in een bedrijf al 10 x voor op staande voet ontslagen zou zijn en nooit meer werk vinden in je branche.
Ze heeft uiteindelijk wel een waarschuwing gekregen van het bovenschoolse bestuur en dat was het dan. Maar helaas ze staat nog steeds voor de klas en gaat naar wat ik hoor van ouders die hun kind bij haar hebben nog steeds met enige regelmaat buiten haar boekje. En dat is ook nog eens een juf die heel erg klaagt hoe zwaar haar beroep is (op de sociale media waar iedereen kan meelezen.)
Ik hoor vaker dat het lastig is om een leerkracht te ontslaan. Dat is wel een baanzekerheid die je graag hebt.

En ik begrijp het beleid van de ouders zoveel mogelijk erbuiten laten niet. Maar dat is een keuze van de directie.
Ik heb bewondering voor de leerkrachten die het goed doen. De juf die mijn kind vorig jaar had was goud waard. Ze heeft ook een lieve kaart gekregen aan het eind van het jaar. En ik vertrouw de juf die dochter nu heeft ook wel.

Ikzelf heb sinds de crisis nog maar een derde van mijn inkomen over. Ik ben freelancer.
En er zijn nog steeds mensen die denken dat ik gouden bergen verdien, zonder enige premies te betalen. De waarheid is dat essentiële zaken als rechtsbijstand en arbeidsongeschikt- verzekeringen niet te betalen zijn voor mij. Als ik ziek word krijg ik niks.
Ik ben ook pas gaan freelancen nadat ik kinderen had, want een zwangerschapsverlof zat er toen ook niet in.
En toch ben ik gelukkig met mijn werk. Als dat niet zo zou zijn kan ik er beter mee stoppen.

Bibi

Dat er inderdaad 40% van de leraren in het po benoemd moeten zijn in de LB schaal staat hier: http://functiemix.minocw.nl/AfsprakenPO.aspx.

Het werkloosheidspercentage van leraren ligt onder het landelijk gemiddelde en voor 2016 wordt al een flink tekort voorzien.

En verder kan je de doelpalen steeds verder verschuiven, ik reageerde op jouw stelling dat leraren sinds 8 jaar hetzelfde bedrag op hun loonstrookje krijgen en dat is niet zo.

skik

Juffie

Maar als je met een doctorstitel in een hbo-functie gaat werken is het toch niet raar dat je minder verdient dan studiegenoten dat niet doen? Als je rechten studeert en juridisch secretaresse wordt verdien je ook minder dan de studiegenoten die als advocaat werken. Dat zegt niets over de salariëring van het beroep zelf.

skik

Juffie

Juffie

08-09-2014 om 14:25

Skik

Ik werk niet in een hbo-functie, ik ben eerstegraads en geef lessen in de bovenbouw van het VWO. 80% van mijn directe collega's heeft een universitaire studie afgerond, de anderen hebben een zwaar traject gevolgd om na hun HBO-studie een eerstegraadsbevoegdheid binnen te halen. Zonder dat papiertje kom je hier de bovenbouw niet in en op andere scholen als het goed is ook niet. Vanuit het ministerie wordt "excellentie", verschrikkelijk woord, gestimuleerd. Daar hoort bij dat het juist helemaal niet vreemd is om hoogopgeleid voor de klas te staan. In de onderbouw en in het PO wordt voornamelijk door HBO-ers lesgegeven. Zij verdienen in de praktijk dan ook een stuk minder.

bibi63

bibi63

08-09-2014 om 21:42

Skik

"Dat er inderdaad 40% van de leraren in het po benoemd moeten zijn in de LB schaal staat hier: http://functiemix.minocw.nl/AfsprakenPO.aspx."

Ja Skik dat is een doelstelling. Niets meer en niets minder dan dat. Dat is geen praktijk. Een gemiddelde basisschool (let wel: niet het SBO, want die zitten sowieso in L, zal die LB schaal alleen toekennen aan leerkrachten die daadwerkelijk 'functiemixen', bijv. RT of IB taken. Voor alle andere leerkrachten hebben ze geen enkele reden, behalve misschien een enkele 'excelente' leerkracht. De praktijk is dat een gemiddelde basisschool maar een enkele LB leerkracht heeft, zeker geen 40%! Daar hebben ze ook geen enkele reden voor, want een 'gewone' leerkracht, die 'gewoon' voor de klas staat, zit gewoon in LA. Dat is nl. de schaal die bij een 'gewone' leerkracht volgens CAO hoort.
Bibi

bibi63

bibi63

08-09-2014 om 21:50

Oh en Skik

Ik heb nog eens gekeken op 'loonwijzer' wat het gemiddelde salaris is van een adm.medewerker in het bedrijfsleven (adm. medew. boekhouding, adm.medew. P&O, adm.medew. balie enz. enz. enz.). Daar komt uit, dat met enige jaren evaring (daar ben ik vanuit gegaan), je rond de 2500 bruto per maand verdiend.
Voor een zelfde functie in het onderwijs (op een school of bij een bestuur) is het MAX 2250.....
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.