Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 20:56

straffen basisschool

welke rechten heeft een basisschool om straffen uit te delen. Ik bedoel met name het moeten nablijven en schrappen van LO. Wat zouden de consequenties kunnen zijn als ik mijn kind uit school haal tijdens het nablijven. Een futiliteit heeft vandaag geleid tot een immens overlopende emmer. ooooo wat ben ik er klaar mee, nog zo'n 9 maand uitzitten

boze moeder


Collatie-afdeling uitgelegd (beetje o.t)

Collationeren heeft een betekenisverandering ondergaan. Heel vroeger werkte een collationist op een drukkerij waar hij ervoor zorgde dat de gedrukte vellen papier op de juiste volgorde lagen voor ze werden ingebonden tot een boek.
Iets minder vroeger werd het woord ook gebruikt aals synoniem van corrector of eindredacteur die allen naar kleine foutjes kijkt. Dus geen eindredacteur die hele hoofdstukken verwijdert of zinnen helemaal omgooit. Meer het punten- en kommawerk. Dat laatste deed jouw vriend waarschijnlijk, Hombre.

Jasmijn

Jasmijn

22-10-2013 om 01:07

ook zoiets gehad

Hier heeft zoon ook vorig jaar zoiets gehad op school. Hier ging het om het gooien van kastanjes. Een groepje gooide naar langsrijdende auto's en het groepje van zoon was aan het mikken op een verkeersbord in de straat waar op zich niet zoveel kwaads bij kon gebeuren. Toch werden ze gestraft en kwamen er een paar ermee weg door te zeggen dat ze niets gedaan hadden.
Docent had het niet helemaal precies gezien dus zoon baalde daar behoorlijk van.
Tja, ik gaf aan dat het voor de docent waarschijnlijk ook wel lastig was om precies te weten hoe de vork nu werkelijk in de steel zat. En ik vroeg zoon 'wat zou jij hebben gedaan als je de docent was'. Ja dat wist hij ook niet precies te vertellen.
Ik heb hem nog wel gezegd dat ik daar vroeger ook door mijn ouders al voor gewaarschuwd was. Als je bij mensen staat die dingen doen die niet kunnen, loop dan weg, want meestal ben je anders ook de pineut 'want je stond erbij'. (Natuurlijk zou ik ook kunnen adviseren dat hij zegt 'jongens niet doen, dat mag niet', maar ik weet dat hij dat toch niet doet, en trouwens, zelf zou ik dat ook zo snel niet durven tegen een groep)
Verder heb ik hem gezegd dat hij nog zou kunnen zeggen tegen de personen die gelogen hadden dat ze niets gedaan hadden, dat hij dat lullig van ze vond. En ik zei hem ook, misschien voelen ze zich naderhand wel schuldig als ze jullie allemaal zo zien nablijven en zij er door te liegen mee wegkomen. Ik zou me er niet prettig bij voelen.

Nou ja, dit soort dingen gebeuren dus ook op de middelbare school, dingen gaan niet altijd eerlijk.

In jouw geval zou je nog een persoonlijk gesprek met de juf/meester kunnen aangaan en kunnen vertellen wat jouw oplossing was geweest. Misschien neemt zo'n juf/meester dit mee voor de volgende keer, of je krijgt een uitleg over hoe de juf/meester hierover denkt, misschien zit het anders dan dat het jou verteld is.
Zoon heeft trouwens zo'n toestand als jij nu beschrijft in groep 6 gehad. Kind deed het altijd prima op school, alleen bij de meester van groep 6 zat hij bijna iedere week wel een paar keer op de gang te werken. Iedereen hield de hand boven het hoofd van die meester en in groep 7 en 8 functioneerde mijn zoon weer prima, tja, aan wie lag het nou? Gelukkig was dit dus maar één jaar met fustraties, want ik moet er niet aan denken om zo een hele schooltijd door te moeten worstelen.

Oh en dan nog even ingaan op je vraag. Volgens mij mag jij bepalen of je zoon nablijft, maar ik denk dat je hem dan wel persoonlijk uit de klas moet gaan ophalen. Heb ik een keer moeten doen toen de hele klas om iets moest nablijven maar ik met kind naar de tandarts moest en dus buiten stond te wachten (met haast) en kind kwam maar niet.

Dalarna

Dalarna

22-10-2013 om 09:58

Jasmijn

"In jouw geval zou je nog een persoonlijk gesprek met de juf/meester kunnen aangaan en kunnen vertellen wat jouw oplossing was geweest. "

Weet jij een andere oplossing dan die beter is dan de gekozen oplossing? Het zal nooit eerlijk zijn, er zullen altijd kinderen zijn die niet gestraft worden terwijl ze iets wel hebben gedaan en/of kinderen die gestraft worden als ze iets niet hebben gedaan.

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 01:16

echt niet

Precies zoals Dalarna zegt: het zal nooit eerlijk zijn, voor zulke voorvallen is gewoon geen goede oplossing te bedenken. Ik zou hem nooit uit de klas gaan halen tijdens het nablijven. Je kunt er wel naderhand met hem zelf over hebben en een leermomentje van maken: dat zulke oneerlijke dingen gebeuren, de juf ook maar een mens is die inschattingsfouten maakt, en hoe je jezelf door zulke oneerlijke situaties heenslaat of wat je er het beste aan kunt doen (nl naderhand met juf praten). Nuttige les voor de rest van zijn leven. Maar nooit ten overstaan van de rest van de kinderen hem boos uit het nablijven weghalen. Wat is zo'n gezichtsverlies voor juf, dat komt dan nooit meer goed tussen jullie. Wat heeft je kind daaraan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.