Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rosalie

Rosalie

12-10-2016 om 16:24

'stoute' muur/ complimentenmuur

Bij mijn zoon, gr 4 in de klas is de volgende situatie aan de hand en ik ben benieuwd wat 'men' hier van vindt (om mijn eigen mening te checken). 2juffen, 1 daarvan is nieuw en tijdelijk in verband met ziektevervanging andere juf. Deze juf is nu gestart met een soort 'muur', een complimentenmuur en een 'stoute' muur zoals mijn zoon dat noemt. Ik kom op die dagen niet in de klas, dus hoe het eruit ziet weet ik niet, juf 2 werkt er niet mee voor zover ik begrijp. Op de complimentenmuur worden namen van kinderen gezet die goed hun best doen, bij sommigen komt dan een sterretje te staan. Beloning of resultaat van het sterretje is me nog niet helemaal duidelijk vanuit het verhaal van zoon, maar niet elke naam op de muur krijgt dat sterretje. Anderzijds is er ook de 'stoute' muur (zo noemt zoon het). Daar worden ook namen op gezet en bij vervelend gedrag (niet nader gespecificeerd door zoon) komt er een streepje achter. Juf kan bij goed gedrag (niet nader gespecificeerd) een streepje of de naam weghalen. Bij wel een streepje achter de naam aan het eind van de dag moeten ze geloof ik even nablijven. Dit vertelt zoon, en mijn man heeft ook een en ander gehoord van moeder van vriendje van zoon, maar is mij niet helemaal duidelijk.

Hoe kijken jullie aan tegen een dergelijk fenomeen, en dan met name de stoute muur?

Roos

Pirata

Pirata

12-10-2016 om 16:27

eeeh

bespottelijk en mogelijk beschadigend voor de kinderen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

12-10-2016 om 16:40

Bah

Daar gaan m'n haren recht van overeind staan. Voor beide groepen kinderen niet goed. Hoe werk ik pesten in de hand? Nou, zo dus. De "lieve" en de "stoute" kinderen tegenover elkaar i.p.v. er één grote groep van te maken.

Het is al erg genoeg dat er onderwijzers rondlopen die hun voorkeur voor bepaalde kinderen laten blijken, maar op deze manier wordt het wel heel erg benadrukt.

Over het algemeen zullen steeds dezelfde kinderen voorbeeldig of juist minder voorbeeldig gedrag vertonen. Over het algemeen zullen de kinderen met het (volgens juf) minder gewenste gedrag dus op de stoute kinderenmuur worden gezet. Denkt juf echt dat ze daarvan opknappen? De tijd die ze aan dit project besteedt kan ze beter gebruiken om zich in de "stoute" kinderen te verdiepen.

Deze juf moet op de slechte juffenmuur geschreven worden wat mij betreft.

Bep

Bep

12-10-2016 om 16:48

belachelijk

Ajajaj. Herinneringen komen boven. Hier een juf gehad met een soortgelijk systeem. Alleen niet met zo'n bord maar met zonnetjes en donderwolkjes. Maar het is natuurlijk hetzelfde principe. Dezelfde kinderen hebben altijd aan de goede kant van het bord (zonnetjes) en dezelfde kinderen staan aan de verkeerde kant van het bord (donderwolkjes). En dat hoeven helemaal niet de rotzakken te zijn. Mijn zoon is er zelfs depressief van geworden. Hij stond aan het begin van een traject dat eindigde in een adhd-verklaring. Hij deed verschrikkelijk zijn best om mee te doen, stil te zitten etc en toch kreeg hij een donderwolkje. Zijn vriendje dat van nature erg rustig en meegaand was, hoefde niets extra's te doen en die kreeg altijd een zonnetje. Bij zoon werkte het averechts, hij besloot helemaal niets meer te doen en kreeg depressieve klachten. Uiteindelijk heeft de andere docent hem, als enige, zonnetjes gegeven als ze les gaf. De depressieve klachten zijn op een andere manier verdwenen maar hij deed tenminste weer wel in de klas.
Dat ze nog altijd dit kwalijke systeem toepassen in het onderwijs, doet me verdriet. Praat eens met de collega van deze docent of met de ib'er. Dit kan echt niet!

Rosalie

Rosalie

12-10-2016 om 20:12

Dank

Voor deze reacties, meer mag natuurlijk altijd! Vast geen verrassing dat ik jullie mening deel. Zoon heeft er weinig last van vooralsnog maar vriendje wel, die staat nogal vaak aan de verkeerde kant. Die moeder klaagde er ook al over dat zoon erop aangesproken werd. Ik vind het zelf heel erg. Ik begrijp best dat gedrag consequenties kan hebben en ik vind het prima dat positief gedrag bevorderd wordt (daar gebruiken ze taakspel bv voor), maar dit geeft nogal een sticker en het is mi niet duidelijk wat de reden is dat je aan de foute kant komt en hoe je daar vanaf komt. Nu maar eens bezinnen hoe ik dit aan ga kaarten. Ik ben er normaal gesproken wel voor om dat bij de desbetreffende juf te doen maar ik kom die dagen niet op school en de juf is een tijdelijke (voorlopig dan weer wel aanwezig) juf. Dus of ik het tegen de andere juf dan moet zeggen...

Roos

Elfje65

Elfje65

12-10-2016 om 21:47

Walgelijk

Denken ze nou echt dat het motiverend is voor kinderen om op deze manier te verhuizen van de stoute muur naar de lieve muur. Bah, wat een naar idee. Ik zou bezwaar goed onderbouwd bij de leiding en de mr van de school neerleggen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-10-2016 om 22:03

Ehm

Dat was er vroeger al en is nu ook in de klas van zoon. Je naam op het bord als je kliert en voor elke waarschuwing een kruisje erbij. Zoveel kruisjes is nablijven.
De bedoeling is dat je niet op het bord komt. Ik begrijp niet zo goed wat er zo erg aan is?

Elfje65

Elfje65

12-10-2016 om 22:06

Walgelijk

Denken ze nou echt dat het motiverend is voor kinderen om op deze manier te verhuizen van de stoute muur naar de lieve muur. Ik ben wel benieuwd wanneer je lief genoeg bent om te verhuizen. Bah, wat een naar idee. Ik zou bezwaar goed onderbouwd bij de leiding en de mr van de school neerleggen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-10-2016 om 22:07

Aanvulling

Ik vraag me oprecht af wat een leerkracht dan moet met kliertjes die de les verstoren. Over hun bol aaien en honderd keer zeggen dat ze het niet moeten doen?

Li

Li

12-10-2016 om 22:26

Ross Greene

Koop "De weg kwijt op school" en doneer het aan juf op voorwaarde dat ze het ook echt gaat lezen. Er zal een wereld voor haar opengaan.

Amelie

Amelie

12-10-2016 om 22:33

Gebeurt heel vaak

Dit gebeurt heel vaak. Misschien niet onder de noemer complimentenmuur en stoute muur maar wel met namen op het bord van de kinderen die het goed doen of juist van de kinderen die het niet goed doen. Met streepjes er achter die een beloning kunnen opleveren of juist een straf. Ik denk dat er behoorlijk veel leerkrachten op die manier werken. En ook zonder het de goede of de stoute/foute muur te noemen weten kinderen vaak prima dat hun naam links op het bord goed is en rechts fout of niet op het bord goed en wel op het bord fout etc. Dit is het principe van straffen en belonen dat menig leerkracht en menig ouder regelmatig toepast. Ik ben het niet eens met deze manier van werken maar om het nu walgelijk, schandalig of verschrikkelijk te noemen vind ik wat overdreven.

Krijtje

Krijtje

13-10-2016 om 00:11

Enigszins begrijpelijk

Invallen is lastig. Je kent de kinderen (nog) niet, de lesmethodes niet, en de digiborden willen ook wel eens verschillen. Juf zal als invaller regelmatig uitgetest worden. Ook al in groep 4.

Ik ben ook niet erg gecharmeerd van zo'n systeem, soms kan het nodig zijn in een klas om orde te houden. Als ze langer in de klas blijft is het wel zo duidelijk voor de kinderen als ze aansluit bij de manier van werken an haar duocollega. Het is dan aan de duo om haar daarin wegwijs te maken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

13-10-2016 om 06:55

Ik ben tegen

Gelukkig wordt er steeds meer bekend over het feit dat er hele groepen kinderen zijn die niet in staat zijn bepaalde impulsen te onderdrukken. Er zijn kinderen die hun aandacht alleen bij hun werk kunnen houden als ze werk aangeboden krijgen waar voldoende uitdaging in zit. Er zijn ook kinderen die je misschien net ff een keertje vaker naar de wc moet laten gaan zodat ze even wat energie kwijt kunnen. Van deze kinderen heeft een deel een diagnose, maar ook een deel (nog) niet.

Sinds de komst van het passend onderwijs komen er steeds meer van deze kinderen in de klas. Het heeft geen enkele zin om Pietje, die echt niet stil kan zitten op de "stoutmuur" te schrijven. Pietje raakt daardoor gedemotiveerd, wordt onzeker (want hij wíl wel, maar het lukt niet) en zal alleen maar meer storend gedrag gaan vertonen. Beter kun je ervoor zorgen dat Pietje weet dat hij gezien wordt en zorgen dat hij voldoende uitdaging heeft, zodat de neiging tot storend gedrag enigszins wordt overruled door interesse in het werk waar hij mee bezig is.

Natuurlijk moeten er regels zijn en moet echt etterig gedrag gestraft worden. Etterig gedrag is echter vaak groepsgedrag. Het is makkelijk om Pietje dan op de "stoutmuur" te schrijven, omdat Pietje het toch altijd doet, maar het zou goed zijn als juf zich gaat realiseren dat lieve, stille Elsje misschien wel veel erger is. Die heeft het geluk dat ze niet opvalt, omdat ze op momenten dat juf kijkt haar impulsen kan onderdrukken.

Kijk eens naar de film Brammetje Baas. Een feest van herkenning voor ouders van kinderen mét. Zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen die met kinderen werkt.

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 09:16

hier ook

mijn zoon heeft ook juffen gehad die iets dergelijks deden: als je stoorde in de klas ging je naam op het bord; bij elke verstoring een streepje en bij een x aantal streepjes was het nablijven en strafregels schrijven. Ik weet niet, ik neig ernaar te denken dat het niet werkt. Voor sommige kinderen zal het werken, die willen hun naam echt niet op het bord (mijn kind) en anderen zal het misschien minder interesseren en juist een soort status geven om zoveel mogelijk streepjes achter je naam te krijgen. Dat leek in de klas van mijn zoon wel het geval, want zijn klas was ontzettend onrustig en er waren vaak (en veel) kinderen die eruit gestuurd werden en moesten nablijven. Soms wel 4 per dag, of de hele klas moest nablijven. Wij zijn dan ook van die school af

Zo met hele muren waar 'goede' en 'foute' kinderen staan genoteerd, dat komt mij raar over. Op die manier vergroot je gewenst en ongewenst gedrag wel heel erg uit. En volgens mij wil je op beide borden niet staan...

Triva

Triva

13-10-2016 om 09:53

hier

Een nieuwe leerkracht presteerde het hier om de hele klas te straffen of te belonen als er niemand op het 'verkeerde bord' stond aan het eind van de week. Eén melding aan de directeur en weg was dat idee. Als er één manier is om een klas volledig uit elkaar te laten vallen is dat het wel.

invaller geweest

alweer wat jaren geleden. En ik beken dat ik namen en streepjes op het bord heb gezet.

Dendy schrijft: 'Ik vraag me oprecht af wat een leerkracht dan moet met kliertjes die de les verstoren. Over hun bol aaien en honderd keer zeggen dat ze het niet moeten doen?'

Nou - vertel maar!

Ik ben gewoon niet geschikt voor hedendaags onderwijs. Lawaai tussendoor haalt mij enorm uit mijn concentratie, ik vind het dan echt lastig mijn geduld en mijn goede humeur te bewaren, en storend gedrag negeren lukt me nauwelijks.

Ach nou ja, ik had die studie destijds nooit moeten kiezen. Respect voor iedereen voor de klas die met oog voor ieders eigenaardigheden in een goede en rustige sfeer alle leerlingen datgene biedt wat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen!!

Jaina

Jaina

13-10-2016 om 11:16

Benaming

de benaming lieve muur en stoute muur is natuurlijk niet erg pedagogisch verantwoord. Maar de namen van kinderen op het bord schrijven met streepjes/kruisjes er achter is zeer bekend als methode. Doen ze op de school van nichtjes ook. Nu wonen we in een land waar het sowieso wat strenger toegaat op school maar ook op de school van mijn kinderen in Nederland hadden ze een soortgelijk systeem.
Bij drie kruisjes of zo volgde er dan straf en bij goed gedrag kon er weer een kruisje gewist worden.
En brave kinderen kregen aan het einde van de week een sticker.

Het is natuurlijk allemaal niet super charmant maar wat moet je dan? Je hebt 30 kinderen in de klas, een paar zijn enorme aandachtszuigers om verschillende redenen,een paar lopen voor, een paar zijn erg zwak en dan heb je nog de middenmoot die ook aandacht moet hebben. Dus je zal toch iets moeten bedenken om de controle een beetje te behouden want anders kom je aan lesgeven niet toe.

Overigens als dit soort systemen nou echt zo enorm beschadigend zouden zijn dan liepen we allemaal met een flink trauma rond.

En natuurlijk bij een kind met een handicap maak je een uitzondering. Dan spreek je andere gedragsregels af waar dat kind wel aan kan voldoen.

Pirata

Pirata

13-10-2016 om 11:39

Dit bijvoorbeeld

Bij ons op de basisschool wordt met deze methode gewerkt:http://hetkind.org/2014/12/20/pedagogische-tact/
Wederzijds respect is het uitgangspunt. Die manier van plusjes en minnetjes is meer als een schandblok. Straffen en belonen.

Krijtje

Krijtje

13-10-2016 om 11:45

Passend onderwijs

Is een onmogelijke eis, een moralistische dekmantel om harde bezuinigingen te verhullen. Al bijna dertig jaar lang, want in de jaren 90 heette het weer Samen naar School. Maatschappij, ouders en directie (steeds minder zelf ooit voor de klas gestaan) verwachten het onmogelijke. Alsof je tegen een KNO-arts zegt dat ie er longziekten en oncologie ook maar even bij moet doen. En oja, we schuiven er ook een extra bedje bij op iedere zaal.

Gevolg van passend onderwijs is de meeste lesmethodes instructie op drie niveau's gegeven wordt. Zie dat maar voor elkaar te krijgen als 1 op de 5 een Brammetje Baas is en er doorheen tettert. En ondertussen worden scholen en leerkrachten keihard op de output afgerekend.

Even navragen?

Er zijn hier al heel wat aannames voorbij gekomen, maar ik geloof dat ik toch zou starten met een gesprek met de juf. Hoe zit dat precies met die muur? Hoe werkt het? Wat is de bedoeling? Is het voor iedereen duidelijk met welk gedrag je op de stoute muur terecht komt en wat de gevolgen zijn?

Informatie waarmee je kinderen thuiskomen kan nogal gekleurd zijn, zo is mijn ervaring.

nee toch

Sorry maar dit kan toch niet zouden ze bij mijn zoon in de klas niet moeten proberen..

Ik had vroeger een juf die met de deo fles langs liep als er iemand in de klas per ongeluk een windje liet waar het het meeste stonk werd er gespoten en vervolgens was dat kind de rest van de week de pis paal.

Taruh

Taruh

13-10-2016 om 14:26

Net als Dendy

Hier ook op school (ook op de vorige school) hoe houd je de klierigen er dan onder. 5% heeft ADHD, niet de hele klas.

Het kruisje komt er door een docent die de kinderen kent, staat 5 dagen per week voor die klas.
Die kent zijn papenheimers wel. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.
Dochter had een jochie in de klas dat per dag meer bij de ib-er zat dan in de klas en regelmatig ook 's middags de klas niet meer in mocht. (Leuk hoor passend onderwijs.) Hij is nu naar speciaal onderwijs. Zijn naam heeft het hele jaar niet op het bord gestaan.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

13-10-2016 om 14:57

Taruh

In dit geval kent de docent de kinderen niet. Deze juf is nieuw en (gelukkig) tijdelijk.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

13-10-2016 om 15:13

Hoe houdt je de klierers eronder

Als er iedere keer dezelfde leerlingen op het bord staan, ben je aan het registreren dat je methode faalt. Straffen helpt niet namelijk.

Als een kind iedere dag straf krijgt, vindt het kind de straf een soort van natuurverschijnsel. Net als dat de zon iedere dag opkomt, krijg ik iedere dag straf. Niks aan te doen.

Het is de kunst om kinderen juist wel te stimuleren om er iets aan te doen. Toch?

Moet je wel even je hersens voor gebruiken. Je moet moeite doen. Het kind leren kennen. Snappen wat er mis gaat en dat dan veranderen.

Adhd-ers gaan vaak klieren als ze ondergestimuleerd worden. Die moet je dan laten bewegen. Weektaken die bij het niveau van het kind passen (dus niet de hele klas dezelfde) helpen. Duidelijkheid wat er op een bepaald moment te doen staat ook. Lostrekken als een kind niet verder komt met een bepaalde opdracht, helpt. Kinderen die elkaar irriteren uit elkaar halen helpt. Zorgen dát het kind voldoende goed werkende pannen en potloden heeft, helpt. (Mijn zoon heeft eens een week niks aan zijn weektaak gedaan omdat zijn pen stuk was en de meester hem niet hoorde toen hij dat vertelde)

Nou ja, problemen oplossen helpt. Strafgevev helpt niet. En ja, problemen oplossen kost tijd enzo. Maar straf geven en boos zijn tokdens de les, kost ook tijd. En als je problemen oplost, ben je ervan af. Als je straf geeft, heb je morgen weer hetzelfde.

mijk

mijk

13-10-2016 om 15:32

Zonder klaagstuk lijkt het me eigenlijk goed plan.

een complimentenmuur. Ieder kind doet wel eens iets leuks, goeds, liefs. Je zorgt dat ieder kind iedere week een keer door jou op de complimentenmuur gezet wordt met reden omkleed.

Bij mijn dochter in de klas deed een docent zoiets mondeling en die gaf rustig een compliment als een kind het hele voorleesverhaal stilgezeten had, bij de kinderen die hij ook 5 kruisjes per uur had kunnen geven wegens hevig stuitergedrag.

Grappige was dat de andere kinderen dat volkomen eerlijk vonden: 'want dat is voor Pietje nu eenmaal moeilijker dan voor mij.'

Dat kind werkte zich kapot voor die leerkracht...

Zelfde docent stond iedere ochtend bij de deur om ieder kind met een hand te groeten. Hij zag er iedere ochtend uit of ie dolgelukkig was dat hij ze weer zag.

Ik vond het geweldig maar groot deel is uiteindelijk persoonlijkheid...

Mijk

Pimpelpaars

Pimpelpaars

13-10-2016 om 15:44

Complimenten

Mwah, mijn adhd-ers hebben ook niet zo veel aan complimenten. Ze meten zichzelf wel degelijk af aan anderen en voelen zich nogal vernederd als er aan hen lagere eisen worden gesteld omdat ze adhd hebben. Ze hebben liever dat je helpt met het oplossen van hun problemen en dan verder ze met rust laat.

Bij mijn kinderen werkt belonen dus niet zo goed. Als je een beloning in het vooruitzicht stelt, zien ze het uitblijven van de beloning ook als straf. En dan krijg je weer de negatieve gedachtenpatronen van: ' ik geef het op, want het lukt mij toch niet.'

Zo'n leerkracht die oog heeft voor alle kinderen in de klas en individuele keuzes durft te maken met kinderen, dat is trouwens geweldig. Op de school van jongsten werken ze ook zo. Super is dat! Het ligt daat niet aan een individuele leerkracht, maar is schoolbreed de beroepshouding van het personeel.

Ook op deze school zijn er trouwens problemen, wordt er gepest, zijn er ontvreden ouders.

mijk

mijk

13-10-2016 om 16:10

Pimpelpaars

Het verschil is denk ik dat deze leerkracht iedereen ook complimenten geeft bij dingen die ze moeilijk vinden en toch proberen, dus niet alleen de kinderen met een etiket ofzo dan zou het niet werken. Als een heel verlegen kind dat eigenlijk geen boekbespreking durft te houden dat toch doet maar niet voor de klas dan wordt dat ook een compliment en zo de klas door. En natuurlijk ook over de dingen die iemand gewoon knettergoed doet..

mijk

mijk

mijk

13-10-2016 om 16:11

Maar dit bedoelde ik eigenlijk met

het is niet een methode die iemand anders zo maar kan gebruiken want de kunst is gewoon dat hij ze ziet.. en altijd op zoek is naar iets leuks of positiefs..

Mijk

Straffen en belonen

Ik werk in het mbo, zou leuk zijn als ik zo iets ging doen, zou door niemand geaccepteerd worden, terwijl het gedrag wel hetzelfde is!

Starffen werkt niet, want negatieve aandacht is ook aandacht, dus belonen/complimenten geven, aanspreken op verantwoordelijkheid en gedrag, dat kan ook al bij kleine kinderen op hun niveau

Rosalie

Rosalie

14-10-2016 om 14:39

hoi allemaal

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor iedere reactie, waardevol dat iedereen zijn of haar inzichten wil delen. Een paar dingen wil ik nog toelichten en dan zal ik de stand van zaken aangeven.

iemand noemde (sorry weet even niet meer wie) dat de juf 5 ddagen voor de klas staat en dus haar pappenheimers wel kent. Dat is in deze situatie niet het geval. Juf staat nu voor 2 dagen voor de klas en nog maar een aantal weken (4 denk ik). Dus ik denk niet dat ze de kinderen door en door kent. Dat de juf een invaller is, maakt me in deze niet uit, ook bij de ' eigen' juf had ik er iets van gevonden, alleen weet ik vrij zeker dat deze dat niet gedaan zou hebben. Zou me iig erg verbaasd hebben.
IN de tweede plaats een toelichting waarom het mij toch wel wat 'buikpijn' gaf, ondanks dat kind er ogenschijnlijk weinig last van heeft. Ik merk inderdaad dat er een nare sfeer ontstaat in de klas 'oh jij staat steeds op de stoutmuur, je bent een stom/ onaardig jongetje'. Bepaalde kinderen staan er meer op dan anderen. Ik begrijp dat het voor sommige kinderen lastiger is om zich binnen een schoolsysteem te voegen dan voor andere kinderen, maar ik ben er wel van overtuigd dat elk kind zijn goede kanten heeft. Overigens: een kind met een etiket krijgt ' aangepaste' regels om zich aan te houden, kinderen zonder etiket niet. Dat lijkt heel mooi, fijn dat ze rekening houden met een etiket (moet ook!), maar dan nog zie ik graag juist dat stukje individualiteit, dat elk kind er mag zijn, en elk kind zijn eigen aanpak nodig heeft. Dat dit heel lastig i binnen het onderwijs met 28 kinderen in de klas al dan niet met etiket, dat begrijp ik wel, of dat het niet op elk moment kan, maar je maakt op deze manier wel erg onderscheid. Bovendien was het voor de kinderen vaak niet duidelijk hoe je streepjes achter je naam laat verdwijnen, maar ook niet hoe je - als je al op de complimenten muur staat - dat sterretje kan verdienen. Met als gevolg dat er kindern zijn die wel voor hun gevoel heel hard werken, maar niet ' goed genoeg' zijn om dat sterretje te verdienen. Dat er aandacht is voor complimenten, positieve dingen, dat juich ik verder alleen maar toe. Ik vind de strafmuur overigens ook haaks staan op de methodes die ze bij ons op school gebruiken (kanjertraining en taakspel).

Al met al: ik was van plan om even bij de directeur binnen te wandelen om mijn dilemma voor te leggen, maar toen zag ik dat juf er deze week ook was, dus ik heb de juf zelf aangeschoten, omdat ik vind dat het beter is om het daar neer te leggen. Ze leek zich wat ongemakkelijk te voelen, maar ik begrijp van haar dat de strafmuur, zoals ze hem zelf noemt, met ingang van vandaag of gisteren gestopt is, ze gaat wel door met de complimentenmuur. De reden is dat ze door de duojuf er al op aangesproken was (dat had ik vandaag gehoord van de moeder van een vriendje dat ze het met die juf er over gehad hadden en dat afgesproken was dat zij deze juf er op aan zou spreken, is dus ook gebeurd. Voor nu ben ik opgelucht dat dit stopt. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met het klassenklimaat zal blijven gaan en de sfeer in de klas, dus dat houd ik maar de komende tijd in de gaten.

Bedankt nogmaals voor alle input!

Rosalie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.