Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Speciaal Onderwijs of Passend onderwijs op regulier?


DMetje

DMetje

24-06-2017 om 16:00 Topicstarter

Jeugdzorg

Wat jij zegt van een formulier herken ik. Dat is wat er bij ons ook bijstaat.

Gekonkel

OCO kan het niet voor je oplossen maar de bemiddeling en feedback alleen al is zo broodnodig om kalm te blijven tijdens de gesprekken met school en relevante instanties zoals altra.

Ik zo niet mailen maar voor een gesprek gaan omdat ze dan je zorg in je stem horen en met vragen kunnen komen waar je zelf niet bij stil staat.

Verder ben ik benieuwd of je huisarts weet wat er speelt. Je kind is niet van elastiek. Ik hoop dat hij niet ziek wordt door al het gekonkel.
Na een brief van BJZ, namen we direkt kontact op met de huisarts zodat deze op de hoogte was. Gelukkig bleef kind overeind. Vanwege de brief namen we ook kontact op met BJZ, die adviseerde ons contact op te nemen met OCO. Daar hebben we veel baat bij gehad want kalm blijven is in deze situaties heel moeilijk. Dan vraag je je af of de personen die bepalen wat goed voor je kind is, wel pedagogisch opgeleid zijn.

Het is kort dag. Probeer op korte termijn, nog deze week, de gastschool mee te krijgen. Desnoods gaat de traanbuis wijd open en ga je op de emotionele toer en smeek je of deze jongen die zich op de gastschool zo veilig en welkom voelt, daar alsjeblieft mag blijven. Sommige scholen begrijpen best dat andere scholen suggestief te werk gaan als ze roepen handelingsverlegen te zijn.

Li

Li

24-06-2017 om 17:09

je kunt niet verplicht worden het formulier te tekenen, want er is nu instemmingsrecht: ouders en school moeten het eens worden. Maar toch is er geen gelijk speelveld, want als school echt geen zin heeft om je zoon te houden, kan er inderdaad een melding bij Jeugdzorg komen: ouders werken niet mee aan de juiste onderwijsplek voor hun kind. En dan ben je nog verder van huis.

Smeken dus, inderdaad. Zeggen dat hij zo opgeknapt is, dat je verwacht dat die lijn zich komend jaar gaat doorzetten, bijles, studiebegeleiding, whatever it takes. Weet de nieuwe school wel wat hij allemaal heeft meegemaakt? En is zittenblijven geen optie?

Maar OCO lijkt me ook goed, alleen gaat dat vooral over Amsterdam. En als je van Altra af zou zijn omdat OCO de scholen ervan weet te overtuigen dat dat niks voor hem is, komt school misschien met iets nieuws dat niet handig is. Je bent dus toch vooral op jezelf aangewezen, tenzij Onderwijsconsulenten alsnog wil inspringen. Of misschien iemand van de Rebound die een goed wo0rdje kan doen? Die snapten toch al niet waarom hij daar zat?

Wil je niet?

DMetje "Wij wonen echter een heel eind van Amsterdam af."
Zeg eh... we proberen een oplossing voor je te vinden. Maar als je niet wil, als je liever rondjes blijft draaien, dan is dat ook goed hoor.
Ik heb je een link gegeven van de organisatie. Als je kunt lezen dan kun je begrijpen dat je van deze organisatie meer informatie kunt krijgen. Door gewoon de site te lezen, te mailen, te bellen of langs te gaan.
Je zal het vast 'een heel eind' vinden naar Amsterdam, maar dat moet je maar over hebben voor een oplossing.

DMetje

DMetje

24-06-2017 om 21:31 Topicstarter

M Lavell

Ik probeer informatie te vinden. Ik heb aangegeven dat ik de reistijd te ver vind en zoon daar niet op zijn plek zit, die mening mag ik hebben toch? Net zoals jij mag vinden dat het niet te ver is.

De opmerking dat ik dat maar moet overhebben voor een oplossing vind ik erg kort door de bocht. Ik moet niet, ik mag dat. Beter nog, mijn zoon zal het er voor over moeten hebben, hij zal de treinreis maken en zijn sport op moeten zeggen omdat hij het niet redt voor de training thuis te zijn.

Ik heb proberen helder te krijgen wat de rechten en plichten zijn en volgens welke regels er een oplossing gevonden moet worden. Ik zal dus zeer zeker na het weekend wat telefoontjes plegen en verder kijken. Ook ik zoek een oplossing, nl de oplossing die voor mijn zoon het beste is, waar hij daadwerkelijk het best zit. Niet waar ze hem om er vanaf te zijn naartoe willen schuiven.

Ik heb dan ook niet om de oplossing gevraagd. Ik denk dat die het best gevonden kan worden door de mensen die hem kennen, hem lesgegeven hebben en die alle informatie hebben. Niet door iemand online met maar een klein deel van de informatie.

@Li, op Rebound vertoonde hij geen gedragsproblemen. Wel heeft hij hulp nodig gehad bij plannen, inmiddels gebruikt hij een digitale planner en werkt dat goed. Hij maakt zijn planning nu zelfstandig.

Examen

Als de oude school wilt dat hij van 3 havo naar 4 vmbo-tl afstroomt, moet hij in het komende jaar al examen doen. Dit afgelopen jaar lijkt mij niet bevordelijk voor zijn zelfvertrouwen en werkhouding en planning voor een succesvol examenjaar. (Maar het is wel een ll die, als men meer achter de broek zou zitten, zo die stof zou moeten oppikken.)

Hetzelfde geldt ook voor de overgang van 3 naar 4 havo; het afgelopen jaar leidde tot 'magere' resultaten. Niet voldoende herstel, dus een achterstand. Het vierde jaar is nog geen examenjaar maar wel een jaar met cijfers die meetellen voor de schoolonderzoeken, die weer een onderdeel zijn van het eindexamen.
Het is wel fijn dat een ll na het derde jaar een profiel kan kiezen en sommige moeilijke vakken kan laten vallen, maar de achterstand kan ook betekenen dat hij in de vakken van zijn keuze ook onvoldoende basis machtig is. Vandaar de suggestie, doubleren waardoor hij over 2 jaar examen doet.

Alleen is hij nu 16 jaar toch? Als hij doubleert, is het niet ondenkbaar dat hij twee jaar ouder is dan het overgrote deel van de klas. Dit kan voor de gastschool een bezwaar zijn wat betreft de suggestie doubleren

Out of the box:
Als de gastschool niet meewerkt, ben je vrij om een school te benaderen die niet tot die overkoepelende organisatie hoort. Een reguliere school met een iets ruimer jasje voor iadh-kinderen. Denk bv aan een vrije school, (alhoewel sommige forummers misschien minder gecharmeerd zijn van deze suggestie). Maar het pluimage op een vrije school is relatief kleurrijk; je bent minder 'apart'. Op een vrije school zitten best veel vriendelijke iadh-lln.
Dit gaat meestal wel gepaard met langere reistijden, maar het welzijn van je zoon is wat telt. Alleen tikt de klok verder en is enige haast geboden.

Amsterdam

@DMetje, je had eerder aangegeven dat een enkele reistijd naar Amsterdam met het OV voor je zoon 2 uur zou bedragen. Dat is inderdaad lang voor een schooldag. Ik ken lln die 1,5 uur moesten reizen. De ene hield het vol, de ander haakte af.
Maar met je opmerking ' we wonen een heel eind van Amsterdam af' terwijl de hulp van het OCO werd aangekaart, kreeg ik de indruk dat je een uur met de auto voor een orienterend adviesgesprek met OCO ook te veel moeite vond.

Het is m.i. geen kort door de bocht opmerkng. Eerder een opmerking op basis van verkeerde signalen.
Meteen een eye-opener voor jou: 'Ben ik duidelijk tijdens een gesprek? Heb ik de andere partij goed begrepen?'
Deze aspecten zullen de komende tijden vaker voorbij komen in je zoektocht naar een werkbare oplossing.

Het is een gespannen tijd waarin snel aannames gedaan worden maar waarin je ook leert te vragen of een ander je goed heeft begrepen om misverstanden te voorkomen.

Ps

Je praat over wij; steunt je man of partner jou voldoende in dit proces? Ik geloof dat het belangrijk is om steeds met zijn tweeën gesprekken aan te gaan en op één lijn te liggen. Daarmee geef je als ouders naar anderen aan, om je kind heen te staan. Dat ziet een nieuwe school graag. .

Zon

Zon

24-06-2017 om 23:16

"Niet steeds overal nieuwe bezwaren bij verzinnen. Even de schouders eronder en - desnoods nogmaals - bewijzen dat hij braaf naar school zal gaan."

Even aanhakend hierop, je zoon is 15, hij zal bij alle gesprekken betrokken zijn en moet echt zelf ook laten zien dat hij gemotiveerd is en het wil. HIJ moet ook overtuigend zijn, niet alleen jullie als ouders.

Dat heeft wel consequenties

DMetje:"die mening mag ik hebben toch?"
Je moet even kiezen wat je het belangrijkste vindt: het vinden van een oplossing voor je zoon, of het hebben van een mening.
Ik merk dat je overal wel een mening over hebt en dat je het lastig lijkt te vinden om te kiezen waar je prioriteit aan geeft. Begrijp me goed, dat is niet verboden. Het is jouw leven.

Maar het is niet zonder consequenties.

Bijvoorbeeld de consequentie dat je buiten spel gezet wordt, voor het blok gezet wordt, etc.
Niet iedereen heeft tijd en zin om van mening naar mening te dwarrelen.
Er moet ook nog wat geregeld worden.

Helpt niet

Flanagan, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar het helpt niet om in deze situatie steeds maar weer nieuwe ideeën aan te dragen.
DMetje kan kiezen tussen de vso school die de school gevonden had, of Altra. Aan nog weer iets anders zal de school niet meewerken. En dat hoeft ook niet. Iedereen mag een mening hebben namelijk maar die van de school is in deze doorslaggevend.

DMetje doet er goed aan om haar zoon te helpen deze proeve van gehoorzaamheid te doorstaan. Even geen mening. Even braaf en gezeglijk doen. Ik hoop dat ze in zichzelf het talent daarvoor kan ontdekken.

Welkom voelen

Een ll die twee maanden lang naar een school gaat terwijl het niet welkom is, vind ik best braaf en gehoorzaam.
Ja , hij zat fout door in de tijd ervoor, vaak te laat te komen etc. Toen had hij gehoorzaam moeten zijn. Maar hij mist daar blijkbaar iets.
Op de gastschool klikt het wel. (Misschien mede uit een besef van gehoorzaamheid.)

Hij heeft wel een duidelijke aversie tegen lln die hij niet vertrouwt. Sommige kinderen hebben daar een sensor voor. Dan kan men wel voorschrijven dat hij gehoorzaam moet zijn om uit de problemen te blijven, maar het gevoel van welkom zijn ontbreekt. Welkom voelen is een essentieel element in het behalen van een diploma.
Hij heeft al een rebound moeten doorstaan. Het vertrek van de gastschool voelt dan als afwijzing nr 2. De ll is geen jojo.

Ik weet hoe scholen te werk gaan om van een kind af te komen. Ik heb geen hoge dunk van zo'n aanvraag voor een svo. Suggestieve rapportage wat vraagt om een objectieve kijk door iemand die weet hoe dat spelletje gespeeld wordt (OCO). Vandaar de eerdere opmerking over leerlingdossier.

Ons kind ging ook naar een soort gastschool. Het verslag haalde de mening van de oude school onderuit maar schooladvies bleef staan want daar durfde men de vingers niet aan te branden. Zodoende zijn wij out of the box gaan denken, buiten de reikwijdte van die oude school. Ookal zaten we in een systeem. Het is ons gelukt. Iemand noemde al het luzac. Alleen is die wat duur. Wij richtten ons op een andere school en kwamen uit het circuit.

Braaf zijn is niet het toverwoord, welkom voelen wel.

Geldt niet meer

Nogmaals, je bedoelt het vast goed. Maar het gaat niet helpen.
Je schrijft "Zodoende zijn wij out of the box gaan denken, buiten de reikwijdte van die oude school."
Wanneer was dat (hoeveel jaar geleden)? Ging dat over het vo of het bo?

Ik kan gevaarloos aannemen dat jouw ervaring van te lang geleden is om nog geldig te kunnen zijn om de simpele reden dat er tegenwoordig nog maar 75 samenwerkingsverbanden VO zijn in heel Nederland. Dat betekent inderdaad, wat TS ook aangeeft, dat de school waar naar verwezen wordt best ver weg kan zijn. Het betekent ook dat 'buiten de reikwijdte van de school' gewoon te ver is.

"Braaf zijn is niet het toverwoord, welkom voelen wel."
Je wekt steeds opnieuw de suggestie dat er wat op te eisen is. Dat is niet het geval. Om vooruit te kunnen moet eerst dat geaccepteerd worden. Een beetje braaf zijn is daarvoor niet voldoende. Gewoon bukken en je kop houden totdat de bureaucratie je is vergeten. Dat kan een jaar duren. Soms langer.

Nu sluit ik niet uit dat dat voor een jongen van 15 teveel gevraagd kan zijn, maar met een beetje hulp kunnen die jongens meer dan je denkt. De kwestie is dat de houding van moeder hem niet helpt zich te voegen naar het lot dat over hem is gekomen.
Ze moedigt hem juist aan zicht te verzetten. En jij haar weer.
Dat leidt nergens toe.
School is op voorhand de winnaar.

Zoekend

Vlak voor passend onderwijs, dat wel.het betrof laatste jaar bo/ overgang vo. Dus ondanks ELKK of begeleidende formulieren, of conflict met oude school wel een school bereid gevonden kind binnen te halen door met ze te praten.

Ik bedoel niet dat er wat te eisen valt. Maar TS is vrij om iets te proberen.
Ik zie het niet als verzetten maar voorkomen dat hij een thuiszitter gaat worden vanwege de twee uur enkele reis naar een school waar hij juist zo moeite mee had, gevolgd door een vso vmbo-tl. Dat is motiferend.

Mijn 12-jarige die net ervaren had hoe volwassenen kunnen handelen, had het best goed op de gastschool. Dat gaf kind rust voor het naar het vo ging. Ik had ook grote bewondering voor zijn veerkracht, na die periode. Ook kind toonde aan meer te kunnen dan je denkt. Ik treed niet in details, maar sommige mensen zijn honds. Niet alleen naar ouders, ook naar kinderen. Een symbolische verbranding van een bedankkaart stond aan de basis van een verwerkingsfase.
Zo vind ik het te simpel om te zeggen: 'joh, je kunt het wel', tegen een ll die algelopen maanden zo zijn best doet.

Verder weten we niet hoe TS haar kind steunt. Gezien de twee maanden dat hij wel naar school 'moest' , denk ik dat TS hem flink stimuleert tot 'accepteren' en bukken. Na de rebound en de gastschool, weet hij heus wel hoe hij ervoor staat. Vandaar zijn inzet.

TS is niets anders dan bezorgd en zoekt een alternatief want anders wordt het altra en de svo vmbo-tl en hoopt zo op een reactie die haar mogelijk kan helpen om uit deze houtgreep te komen. Ik denk dat ze heel goed weet hoe ze ervoor staat. Daarom de gepikeerde reactie op de reistijd. De kaarten liggen er niet gunstig voor en je besluit een draadje er tegen aan te gooien. Dan komen reacties als bukken en accepteren hard aan.
DMEtje, ik hoop niet te veel voor je te hebben ingevuld en gun je een prettig gesprek met de gastschool toe. Schip is nog niet gezonken. Tip: Zon gaf al aan: neem je zoon mee in de gesprekken.

mirreke

mirreke

25-06-2017 om 17:17

Nu ook in dit draadje: BEL in1chool!!!

Doe het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen. Zij zitten zelf ook in of nabij Amsterdam, en zijn via hun kinderen ervaringsdeskundigen.

Bel ze op! Indien nodig gaan ze ook met je mee naar schoolgesprekken.

https://in1school.nl/contact

Hier staan de rechtstreekse mobiele nummers. Als er iemand niet opneemt (kan gebeuren, zijn ook gewoon particulieren die dit doen) bel je een ander. Leg uit wat er aan de hand is. ZE HELPEN!!!

sorry dat ik zo roep, maar dit is mijn go-to website voor dit soort dingen. Bel op, leg uit... ze helpen, geven advies, gaan mee indien nodig. enz. enz.... en ze weten veel!

Bedenk wat je wil (en dat lijkt me duidelijk, je wilt dat zoon op de huidige school blijft, die een soort leerplek) en overleg met hen of dat mogelijk is.

Absoluut niet vrij

Flanagan:"Maar TS is vrij om iets te proberen."
Nee, dat is ze niet. TS en haar zoon zijn 100% afhankelijk van wat de school voor hen wil doen.
Het is slikken of stikken.
Nou ja... TS is natuurlijk wel vrij om voor particulier onderwijs te kiezen, mits die school ze wel wil hebben.

Mirreke, ik begrijp van die site dat zij zich richten op kinderen met een beperking.
Dat is in het geval van het kind van TS niet aan de hand.

Dit soort voorzieningen zijn geweldig. Dat moíset vooral zo blijven.
Dat kan alleen maar als ze zich beperken tot hun doelgroep.
"iedereen" die een probleem heeft met school helpen gaat niet lukken.

Bovendien ís TS al geholpen door de onderwijsconsulenten.
Met "de school heeft het laatste woord" heeft ze antwoord op al haar vragen.

mirreke

mirreke

25-06-2017 om 23:37

Welnee!

Hb, onderpresteerder, dyslexie. Prima doelgroep voor in1school. Daarbij komt dat ze hem willen afschuiven naar VSO. Speciaal onderwijs. Daar gaat in1school over.
Ik ben er prima geholpen toen wij gedoe hadden. Ons kind: 3VWO oh ja, en autisme.

En sinds Passendonderwijs is er geen diagnose of beperking nodig om recht te hebben op passend onderwijs. Iedereen heeft recht op passend onderwijs.

De mensen van in1school bereiken vaak meer dan de onderwijsconsulenten. Echt, veel ervaring daar, waardoor ze ook goed weten hoe je een school moet benaderen.

Ik zou ze gewoon bellen, je behoort beslist tot de doelgroep: kinderen die uitgesloten (dreigen te) worden van het reguliere onderwijs. Dát is hun doelgroep.

De school heeft het laatste woord.

In de wereld van de hbo sociaal juridische dienstverlening ( consulenten) is verschil in kennis en ervaring. ik wil hiermee aangeven dat de mening van een consulent niet meteen ook het laatste woord betekent. Wij hadden geluk een heel ervaren adviseur te spreken. Die legde de vinger op de zere plekken en gaf tips. Het meedenken bracht ons in de juiste richting.

Maar de wijze waarop gesprekken verlopen, kan van invloed zijn op het beeld van de consulent. Zo kan de consulent het gevoel krijgen dat een ouder een kind te positief afspiegelt en alleen maar klaagt over de school. Wanneer de consulent het gevoel krijgt dat het kind inderdaad niets uitvoert, kan de ouder net een adviseur treffen die liever een welwillende ll begeleidt. Let wel, het zijn ook mensen die afgaan op indrukken en te maken hebben met lange wachtlijsten.

Terwijl we een betrokken consulent troffen, hadden we ook te maken met een juridisch adviseur die adviseerde juist wel mee te gaan in de plannen van school om zo erger te voorkomen. Na het lezen van de reactie van de school op zijn brieven, draaide hij als een blad om. Daarnaast had onze input en onze kalmte hem veranderd van aanpak. Het geval was dat hij zelf ook een kind had die dezelfde hindernissen dreigde tegen te komen. We deden hem inzien dat het niet bij voorbaat een gelopen race is.

Ik wil hiermee aangeven dat in de praktijk niets zo veranderlijk is als degene die de beslissing maakt. Een beslissing op basis van indrukken, resultaten, leerlingenaantal of simpelweg uit persoonlijke ervaring met familieleden die ook eens tegen een muur liepen. Juist omdat een school het laatste woord heeft, kan de beslissing gedurende deze fase ook veranderen. De neiuwe school beslist, niet de oude.

Geen recht op passend onderwijs

Mirreke:"En sinds Passendonderwijs is er geen diagnose of beperking nodig om recht te hebben op passend onderwijs."
Haal nu niet steeds alles door elkaar alsjeblieft.

Ten eerste: je had het over die organisatie in1school. Zij mogen wel hun doelgroep beperken. De doelgroep die ze hebben is duidelijk. quote: Om onze doelen te bereiken, werken we met een aantal organisaties samen: NSGK De Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) heeft het initiatief genomen en is de opdrachtgever van het project In1school. NSGK steunt sinds 1950 jaarlijks honderden projecten voor kinderen en jongeren met een beperking en...:/unquote

Ten tweede: er bestaat helemaal geen recht op onderwijs, laat staan een recht op passend onderwijs, laat staan dat dat voor 'iedereen' te halen zou kunnen zijn. Alles wat er is hangt in vaagheid boven de markt. De scholen met wie wij te maken hebben, hebben maar een zeer beperkte plicht om uitvoering te geven ten opzichte van individuele leerlingen. Zolang het geheel maar redelijk zit wordt er niet geklaagd over hen die buiten de boot vallen.

Passend onderwijs gaat in op het moment dat de school meent dat dat nodig is. Ook als de ouders het er niet mee eens zijn. Het is een onderwijskundig concept. Het kind van DMetje zit er midden in. Het KRIJGT AL passend onderwijs. Passend onderwijs is niet het onderwijs dat de leerling het beste past. Het is het onderwijs dat de school het meest passend acht, binnen de randvoorwaarden van de school en het samenwerkingsverband. Op zijn best dus een compromis van wat er op dat moment binnen het budget beschikbaar is.

Ten derde: DMetje is zelf volstrekt onduidelijk over wat er nu aan de hand is met haar kind. Jij plakt er labels op die ik gemist heb. Maar het doet er niet toe. Wat vindt de school van de leerling? Vindt die dat er sprake is van hb, dyslexie, en onderpresteren? Of zijn al die zaken volkomen ondergeschikt aan het hoofdthema: Schoolverzuim?

Ten vierde: Vóórdat DMetje nóg een raadgever betrekt, doet ze er goed aan eens rustig te bedenken wat het doel van dat gesprek moet zijn en waar ze het nu eigenlijk precies over wil hebben.
Op de manier waarop ze in dit draadje heen en weer vliegt, verspilt ze kostbare energie.

Die consulent wel

Flanagan er is een wereld van verschil tussen de Onderwijsconsulent en "de wereld van de hbo sociaal juridische dienstverlening ( consulenten) is verschil in kennis en ervaring. ik wil hiermee aangeven dat de mening van een consulent niet meteen ook het laatste woord betekent. "

Die laatsten zullen gouden bergen blijven beloven zolang je maar betaald of hun naam herhaald. Ze hebben geen formele positie binnen het onderwijsveld.

Die eerste, de Onderwijsconsulent, heeft wel een formele en wettige positie. Die consulent heeft aan DMetje uitgelegd dat, als een school eenmaal een keuze heeft gemaakt, er dan niet zoveel meer te doen is.
En zo is het.

Flanagan:"Juist omdat een school het laatste woord heeft, kan de beslissing gedurende deze fase ook veranderen. De neiuwe school beslist, niet de oude."
Nogmaals: jouw situatie geldt niet meer. Tegenwoordig beslist (de procedure van) het Samenwerkingsverband. Beide scholen zijn met hetzelfde samenwerkingsverband verbonden.

Last but not least: DMetje is niet kalm. Dat is een groot nadeel, dat is waar.

Vreemd..

die d en t verwarring. sorry

DMetje

DMetje

26-06-2017 om 10:25 Topicstarter

Verdedigen

Verdedigen van onjuistheden en aannames kosten mij in dit draadje veel kostbare energie. Energie die ik liever stop in het vinden van oplossingen.

Zoon is geen 15 maar 16. Schoolverzuim is nimmer ter sprake geweest. Te laat komen wel, met als kanttekening dat de laatste maal te laat zeker een heel schooljaar geleden is geweest. Ook de gedragsproblemen zijn inmiddels 1 jaar oud. Ik ben niet tegen alle oplossingen, wel ben ik tegen oplossingen die vanuit school en Commissie gebaseerd zijn op informatie van 1 jaar geleden. Ik wil dat ze ook de groei meenemen. Een puber is geen statisch geval maar maakt veel veranderingen door.

Ik stimuleer zoon idd tot volledige medewerking. School heeft idd heel wat gedaan om hem onwelkom te laten voelen. Ik kan een verhaal schrijven hierover maar aangezien het verhaal als je het niet meegemaakt hebt gewoon ongeloofwaardig overkomt laat ik het hierbij.

OCO heb ik gebeld, ik ben door hen doorverwezen naar Ouders en Onderwijs omdat zoon niet uit Amsterdam komt. Situatie uitgelegd maar dat veranderde de doorverwijzing niet, heb er dus geen informatie kunnen inwinnen over Altra en Amsterdam.

Ik zal ook zien wat in1school kan betekenen. Verder laat ik het hierbij op dit forum. Ik kan energie die het kost niet missen op dit moment.

DMetje

DMetje

26-06-2017 om 10:30 Topicstarter

Laatste

Over de labels.

Zoon is HB (getest vanuit basissschool), dyslectisch (verklaring aanwezig).

Zoon is NIET autistisch en heeft geen enige andere diagnoses. Wordt door beide scholen bestempeld als vriendelijke, aardige, behulpzame en heel creatieve jongen.

Ik kom vast nog eens terug om te lezen maar aannames rechtzetten ga ik niet meer aan beginnen.

Dat heb je aan jezelf te danken

DMetje, lees je eerste post eens "We zijn nu al een jaar aan het aanmodderen, heeft deels dit jaar geen onderwijs gehad, op tijdelijk op Rebound gezeten zodat hij in ieder geval niet thuis zat en 3 maanden op andere reguliere VO."
Er is wél sprake geweest van schoolverzuim. Tenminste, dat zeg jij zelf.

" Ik ben niet tegen alle oplossingen, wel ben ik tegen oplossingen die vanuit school en Commissie gebaseerd zijn op informatie van 1 jaar geleden. "
Dat is minder dan een jaar geleden. Bovendien is hij al volop in de molen. Er is al een gastschool, hij heeft al een rebound voorziening gehad. Het gaat allemaal supersnel voor schoolse begrippen.
Je moet niet zeuren.

Vooral: je moet niet zoveel te willen hebben.
En niet steeds van verhaal veranderen.

Li

Li

26-06-2017 om 11:09

M. Lavell, onderwijs

Waarom zit je zo te hakken op een moeder die toch al in een rotsituatie zit. Als zij niet kalm genoeg is, help jij in elk geval niet mee om haar wel kalm te krijgen. Meewerken met wat school wil kan altijd nog, maar dit draadje gaat er nu juist om of we tips kunnen geven om dat niet te hoeven doen.

Zoon van TS kreeg geen onderwijs omdat de oude school hem op de gang zette. Lijkt me duidelijk. Daarna moest hij naar de Rebound. En nu draait het opeens om zijn cijfers, terwijl VSO daar niet voor bedoeld is. Ja, het is een vreemd verhaal, maar ik en vele anderen kunnen je ook hele vreemde verhalen vertellen. Ik kijk dus nergens meer van op en dat zou jij ook niet moeten doen.

Ik hoop dat in1school nog wat kan betekenen. Garanties heb je nooit, maar het gaat wat ver om aan te rden hen niet te bellen alleen maar omdat er iets op hun website staat. Verder kan een kind sinds 2 maanden niet meer zonder instemming van ouders naar VSO gestuurd worden, dat weet je toch? Alleen is hier de vraag wie er dan zorgplicht heeft en dat maakt het ingewikkeld. Je hoopt de nieuwe school, en dat die zoon van TS echt een kans geeft. Dat lijken ze niet te willen en dan wordt het zwartepieten. Daarom is het ook belangrijk dat er iemand van buiten meekijkt bij zo'n gesprek.

Waar staat dat?

Li "Meewerken met wat school wil kan altijd nog"
Aan 'altijd nog' zit een eind. Na thuis zitten, rebound en een toelaatbaarheidsprocedure, is dat eind wel bereikt. Niet meedoen = thuiszitten.

Li " En nu draait het opeens om zijn cijfers, terwijl VSO daar niet voor bedoeld is."
Ik geloof er dan ook niks van. Het is niet eens duidelijk of het om plaatsing op een VSO gaat. DM heeft het over Altra, maar dat is een scholenkoepel met een hele rij aan voorzieningen. Ook voorzieningen om thuiszitten tegen te gaan.

Maar het kan ook over onhoudbaar gedrag gaan. Rebound is ook niet bedoeld voor "vriendelijke, aardige, behulpzame en heel creatieve jongen(s)" tenslotte. En waarom in vredesnaam zou een leerkracht zo'n lieve jongen op de gang zetten?

Nog gekker: Waarom werkt DM al die tijd mee, geeft ze overal toestemming voor en nu ineens niet meer?

"Verder kan een kind sinds 2 maanden niet meer zonder instemming van ouders naar VSO gestuurd worden, dat weet je toch?"
Nou, vertel! Of liever nog: waar staat dat en hoe staat dat er?
Ik ken geen wet of regel die ouders ter elfder uren het recht geeft om met een simpel veto de hele procedure terug bij af te brengen.

"Daarom is het ook belangrijk dat er iemand van buiten meekijkt bij zo'n gesprek"
Dat is al gebeurt. De onderwijsconsulent heeft al advies gegeven.

Li

Li

26-06-2017 om 12:06

deze toch?

https://www.oudersonderwijs.nl/nieuws/instemming-ouders-bij-passend-onderwijs-wetswijziging/

En mijn zoon wilden ze ook naar Rebound sturen. Ik zei: maar dat is toch bedoeld voor boefjes en niet voor verlegen, gezagsgetrouwe mannetjes die wat meer begeleiding bij planning nodig hebben? Gelukkig waren ze dat uiteindeijk met me eens. Maar echt, scholen gaan ver om van een "risico" voor hun uitstroomcijfers af te komen. Nou ja, dat weet jij ook wel.

Dat de zon van TS een boefje *was* lijkt me duidelijk, maar kenelijk hangt het nu alleen op cijfers. Dat was bij ons ook zo, maar vawege zijn autisme dachten ze hem op het VSO te kunnen dumpen.

Li

Li

26-06-2017 om 12:08

En TS

Is Luzac/winford etc. een optie voor jullie? Als het financieel niet gaat dan gaat het niet, maar in julie situatie en met voldoende geld zou ik het er wel voor over hebben.

DMetje

DMetje

26-06-2017 om 12:16 Topicstarter

1 jaar oude info

Het formulier ter ondertekening richting Commissie en het groeidocument is in mei 2016 opgesteld. Dat noem ik een jaar.

Toch naar school gaan terwijl onderwijs geweigerd wordt en zelfstandig daar werken noem ik geen verzuim. Als dat het officieel wel is dan had ik daarin ongelijk. Als Rebound ook schoolverzuim is dan begrijp ik het begrip schoolverzuim compleet verkeerd.

Iemand van buitenaf heb ik eens meegenomen naar gesprek, daar werd vijandig op gereageerd, werd uiteindelijk toegestaan met de duidelijke instructie als toeschouwer zonder spreekrecht.

Ik heb het nadrukkelijk niet over onhoudbaar gedrag, ook originele school bestempeld zoon als vriendelijk en creatief en niet aggressief. Gedragsproblemen bestaan uit niet nakomen van afspraken, praten in de les, te laat komen etc.

School heeft hem de toegang naar klaslokaal ontzegd, hij heeft echter niet thuisgezeten maar is zelfstandig op school aan het werk gegaan tot ook dat uiteindelijk niet meer door school werd toegestaan.

Een TLV is niet afgegeven omdat wij daar geen handtekening onder gezet hebben.

DMetje

DMetje

26-06-2017 om 12:19 Topicstarter

Altra

Er is specifiek over Altra gesproken richting Autiklas en niet de andere oplossingen die Altra biedt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.