Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Speciaal Onderwijs of Passend onderwijs op regulier?

Wij zitten in een spagaat. Zoon van 16 (HB en luie onderpresteerder) is met slechte cijfers in Havo 3 richting Commissie van Toelaatbaarheid gestuurd. Handelingsverlegen noemde de school het. Ook werd er flink gesproken over gedragsproblemen. Zoon was niet ideaal bezig, kwam regelmatig laat, maakte slecht zijn huiswerk.

We zijn nu al een jaar aan het aanmodderen, heeft deels dit jaar geen onderwijs gehad, op tijdelijk op Rebound gezeten zodat hij in ieder geval niet thuis zat en 3 maanden op andere reguliere VO. Op de laatst is hij steeds meer aan het opbloeien, cijfers gaan sterk omhoog, gedragsproblemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar omdat de cijfers net niet genoeg zijn wordt weer richting VSO gesproken. De dichtsbijzijnde HAVO VSO levert een reistijd van 4 uur per dag op. Wat ons betreft geen haalbare zaak naast dat hij echt aan het opbloeien is in een gewone reguliere klas en hij zelf helemaal niet in een klas met kinderen wil zitten met gedragsproblematiek (op Rebound vond hij dat helemaal niet prettig).

Wat mogen wij exact eisen op gebied van maatwerk en passend onderwijs van de huidige school. Tot dusver heeft hij alleen wat ondersteuning op planningsgebied gehad (gaat nu eigenlijk zelfstandig, beetje regelhulp is welkom). Dyslectie training heeft hij 0,0 gehad. Meer dan een pas voor extra toetstijd kreeg hij niet.

School geeft aan geen expertise in huis te hebben op het gebied van hoogbegaafdheid. Ook is de school zelf verder voor normale leerlingen verre van ideaal. Onderwijsinspectie zwak en een slagingspercentage op HAVO van minder dan 60%. Wat ons betreft zouden ze dus nog veel meer kunnen doen voor hun leerlingen en niet alleen voor onze zoon.

Maar goed, mijn uiteindelijke vraag is in hoeverre kan school en commissie onze zoon dwingen naar VSO met reistijd van 4 uur te gaan en in hoeverre kunnen wij school evt dwingen om hem te behouden en meer maatwerk te geven?

Temeer omdat hij het afgelopen half jaar echt is opgebloeid, zelfstandig thuis zijn leer- en huiswerk maakt, geen enkele keer te laat is gekomen of storend (verveling) in de les is geweest. Thuis zien we ook een heel andere jongen dan de afgelopen 3 middelbare schooljaren.

Ik schrijf dwingen omdat het daar helaas inmiddels op uit zal draaien, school wil koste wat het koste zwakkere leerlingen elders hebben omdat de schoolresultaten helaas bedroevend zijn.


Vesta

Vesta

23-06-2017 om 10:56

andere VO

Kan hij niet op de andere VO blijven waar het nu wel gewoon goed gaat? Wat vindt die school ervan?

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 11:13 Topicstarter

Het ging bij die school om gastleerlingschap. Nu ruim 3 maanden volledig (rest van het jaar 2 maanden thuis en een deel op rebound, zelfstudie want de meeste lessen hebben ze daar geen docenten voor). Helaas zijn niet alle cijfers geweldig en dan hangt het eigenlijk m.n. om Wiskunde. Hij mocht alleen blijven als zijn cijfers goed waren. Hij is daar echt aan het groeien. Vermoed dat de nieuwe school de zorgplicht die er aan hangt liever niet opneemt helaas.

Het onderwijs in de eerste 3 jaar VO op de originele school is echter behoorlijk ondermaats geweest (getuige onderwijsinspectie rapport en slagingspercentage dit jaar op de Havo dus aantoonbaar). Voor wiskunde stond er een docent in opleiding voor de klas en heeft hij door een fout van school maanden zonder boek gezeten. Na ingrijpen van mij gekopieerde velletjes en later een leenboek van de docent maar zelf werd er vanuit school weinig/niets opgelost.

We gaan ons uiteraard wel proberen in te zetten om het gastleerlingschap toch om te zetten naar een vast plekje daar. Hij voelt zich er echt thuis, gaat gewoon weer met plezier naar school en in de cijfers zit nog steeds een stijgende lijn. Dat willen we hem niet afnemen.

In hoeverre mag een leerling van 16 zelf aangeven of kiezen waar hij naar school gaat?

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 11:19 Topicstarter

Glimlach

Het is voor de mensen op die scholen slecht voor te stellen dat wij ons zo zorgen maken. Hij gaat tegenwoordig met een glimlach de deur uit in de morgen, heeft nieuwe vrienden gemaakt. Hangt niet meer continu op zijn kamer in zijn bed, heeft overal weer zin in. Komt in de ochtend zelf zijn bed uit (te vroeg zelfs). Wij willen dat gewoon niet riskeren door hem weer van school te moeten wisselen.

Soms vraag je jezelf af of ze nog echt naar de kinderen kijken en niet alleen maar naar de cijfertjes onder de streep. Als ze hem goede begeleiding geven of maatwerk zal dat vast geld kosten en op het VSO krijgen ze daar standaard meer geld per leerling geloof ik?

Pleiten

Uiteindelijk gaat de school er over. Dus je kunt het beste met de argumenten uit je berichten bij de school gaan pleiten. Ook welzijn is belangrijk en innerlijke motivatie die hij nu wel laat zien.
Een reistijd van 4 uur is niet redelijk en kan ook ten koste gaan van het leren.
Maar mogelijk ook je bereidheid om zelf extra steun in te schakelen. Kijk anders of het mogelijk is dat de school een huiswerkopdracht meegeeft voor de vakantie voor een vak waar hij zwak voor staat. In zijn profiel, want als het goed is gaat hij in 4HAVO naar een profiel.

Vraag zonodig of de school een instelling of docent weet die kan helpen met dyslexie en huiswerk.
Hoop onzekerheid, maar belangrijk is om kalm te blijven.
De kwaliteit van VSO kan soms heel goed zijn maar ook heel wisselend. Jammer dat er niets dichterbij zit dan zou je even kunnen kijken. Maar regulier is natuurlijk beter als nu blijkt dat hij het goed gaat doen.

Inbinden in het belang van je kind

Je kan al het gelijk van de wereld hebben, maar je zoon heeft er weinig baat bij als je druk gaat leggen op een school die hem niet moet. Of misschien tabak van aanmatigende, veeleisende ouders heeft. Je kan al het gelijk van de wereld hebben, afdwingen zal niet lukken.

De laatste maanden heeft hij inzet getoond. Die school is wellicht bereid om hem credits daarvoor te geven en hem te laten doubleren in havo 3. Ik zou in jouw plaats alles op alles zetten om goodwill te creeren bij zijn huidige school. Zodat zoons inzet beloond wordt, en hij het rustgevende vooruitzicht heeft dat hij tot zijn diploma op de zelfde school kan blijven. Dan raad ik je wel aan het etiket hoogbegaafd even in de kast te laten. Totdat hij de relativiteitstheorie plausibel weerlegd heeft ofzo.

Scholen zijn weinig genegen zo'n etiket serieus te nemen als dat niet gestaafd wordt door prestaties. Je zoon is niet de enige veelbelovende basisschoolleerling die door gemakzucht de mist ingaat op het vo.

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 12:26 Topicstarter

We dwingen ook liever niet.

Het gaat ons er om dat onze zoon op een plek zit waar hij met plezier heen gaat, dat komt automatisch zijn onderwijsresultaten ten goede.

Na een vorige ervaring met de Commissie van Toelaatbaarheid hebben we niet het vertrouwen dat er daadwerkelijk naar ons geluisterd wordt en naar onze zoon.

Ook heeft school en Commissie ons vertrouwen verloren na wat uitspraken en acties die niet bepaald volgens de regels/wet waren.

Dat allemaal ter zijde, wanneer is een school echt handelingsverlegen en heeft een school geboden wat we mogen verwachten qua passend onderwijs? Wij zijn van mening dat er veel is blijven liggen uit onwil richting zoon. Maar dat is onze mening vandaar dat ik vraag wat van een school aan maatwerk en ondersteuning verwacht mag worden, wat is redelijk? We willen geen onredelijke eisen stellen maar wel opkomen voor waar zoon gewoon recht op heeft.

Een andere school uitkiezen is helaas geen optie omdat de aanvraag richting Commissie op tafel ligt durft geen school het aan (buiten dat is alles in de omgeving gefuseerd en is er erg weinig te kiezen, megascholen zijn het nu). Het is dus of 4 uur reizen naar VSO of op de oude school doorgaan.

V@@s

V@@s

23-06-2017 om 12:39

geen geld meer

Verwijzing naar het VSO levert gelukkig geen extra geld meer op. Samenwerkingsverbanden krijgen tegenwoordig een vast bedrag. Als ze veel leerlingen verwijzen naar het VSO moeten ze dat zelf betalen.

Zon

Zon

23-06-2017 om 12:45

Draai het om!

Ik zou minder hoge verwachtingen/eisen hebben t.a.v. school. Wat heb je zelf gedaan of ben je bereid te doen. Laat hem inderdaad met extra wiskundewerk de vakantie in gaan. Regel wiskunde bijles of huiswerkbegeleiding. Laat zien dat jullie als ouders ook bereid zijn in hem te investeren en dat je in hem gelooft.

Je gaat nu veel te veel van de hulp van school uit terwijl die er klaarblijkelijk niet is en niet komt. Ik zou die handschoen dus zelf oppakken. Jullie opties zijn immers beperkt.

Overigens: wonen jullie heel landelijk of is die school op 4 uur afstand er eentje met specifieke expertise? Het aanbod cl 4 scholen is over het algemeen best groot (itt andere clusters).

Pennestreek

Pennestreek

23-06-2017 om 12:54

Wat ik me afvraag

is op welke basis je zoon naar het VSO zou moeten. Dat heb je nog niet verteld.
Hier iets soortgelijks, maar dan wel bewuste keuze van ons. Als kind eenmaal is aangemeld bij VSO (of de Commissie) dan sluit je automatisch de deur naar regulier onderwijs. Volgens mij, maar ik ben er nog niet zo heel erg in thuis.
Ik hoop voor je dat de vervangende school je zoon wil houden. Ik zou daar een gesprek aanvragen, en hen vragen of hij niet, op basis van zijn verbeterende prestaties, voorlopig of voorwaardelijk kan blijven. Het is duidelijk dat hij daar wel op zijn plek is. Of had je dat al geprobeerd?

Verder heb ik ook geen idee wat je eigenlijk van school kunt/moet/mag verwachten. Is mij ook totaal niet duidelijk. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van Rebound gehoord. Mijn zoon zit al sinds de voorjaarsvakantie thuis, en heeft nog geen plek op een andere school. Ik ben gaan Googelen op Rebound, en dat blijkt hier in de regio ook geboden te worden. Dat was misschien ook wel iets voor zoon geweest. Nu heeft mijn man geen nieuwe klus aangenomen, omdat we die jongen toch niet 4 dagen per week alleen thuis konden laten zitten...

Ik lees op de site van het samenwerkingsverband hier dat ouders 'Hebben een verantwoordelijkheid om actief naar een school te zoeken, de
leerling bij een school aan te melden, melding te maken van een eventuele extra ondersteuningsbehoefte en erop toe te zien dat de leerling gebruik maakt van het passende en beschikbare aanbod'. Dat vind ik ook nogal wat. Ik was in de veronderstelling dat school moet zorgen voor een plek voor onze zoon (zorgplicht), ook al omdat zij toch zouden moeten weten wat er voor aanbod is in de regio. Ik ben daar totaal niet in thuis. Vind het een rare verantwoordelijkheid eigenlijk. Als ik ziek ben heb ik toch ook niet de verplichting om zelf te zoeken naar een arts die me kan helpen? Daar is toch de huisarts voor, om te bedenken wat er aan scheelt en welke behandeling daarbij zou passen? Waarom moet ik als ouder dan wel bedenken wat er met mijn zoon aan de hand is, en daar dan een passende school bij zoeken? Nog even los van het feit dat ik als ouder daartoe in staat ben, ik beschik over de vaardigheden om zelf te zoeken (via internet bijvoorbeeld) en me te informeren. Maar er zijn zat mensen die dat niet zelf kunnen. Hoe zou het dan met hun kinderen gaan, vraag ik me dan af?

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 13:38 Topicstarter

Handelingsverlegenheid

De school wil hem op basis van handelingsverlegen zijn naar VSO sturen. Daarbij ging het om slechte cijfers, ongemotiveerde werkhouding in de les. Dat laatste werd gegoten onder de noemer gedragsproblemen. Vind ik zelf nogal een ruim omvattend woord want het is zeker niet dat hij schreeuwend in de klas zit of met stoelen gooit oid.

Ja klopt er werd van mij ook gevraagd om met een school te komen die ik dan wel passend zou vinden. Er is hier in de nabije omgeving maar 1 VSO (VMBO nivo zonder scheikunde met alleen losse staatsexamens). Het lijkt ons niet geschikt qua aanbod en ook niet goed qua toekomstperspectief. Een MBO opleiding zal zich 2 keer achter zijn oren krabben om hem aan te nemen al wordt dat weggewuifd door school.

De overige 2 VSO opties zijn beide op zeer grote reisafstand (1 is met de auto ca een uur maar met OV toch al snel 2 uur enkele reis ivm overstappen treinen en bussen). Omdat hij niets mankeert komt hij voor vervoer ook niet in aanmerking, hij kan heel prima zelfstandig reizen.

Maar inmiddels is een heel groot deel van de redenen om hem naar VSO te sturen eigenlijk verleden tijd.

Cijfers vertonen een sterke stijgende lijn, gedragsproblemen herkenden ze direct op Rebound eigenlijk al niet. Het is volgens gastschool en Rebound een gezellige vriendelijke jongen. Hij laat op dit moment sterk zien dat hij zonder begeleiding (ook thuis eigenlijk niet, heeft hij nooit gewild nl.) hele nette cijfers kan halen. Zelfs voor de vakken (talen) waar hij slecht in is. Grote valkuil is het verplichte examenvak Wiskunde. We zullen zeker bereidheid tot bijles aankaarten, hij snapt het op zich maar werkt slordig, handschrift is slecht en dat werkt fouten in de hand. Ook verhaaltjesopgaven loopt hij vaak op vast ivm dyslectie.

Kunnen we verplicht worden hem in te schrijven bij 1 van deze 3 VSO scholen?

Op zijn nieuwe school is hij al voorwaardelijk en zijn de steeds hogere cijfers eigenlijk te laat (nog niet alles is een voldoende maar wel omhoog gegaan met goede cijfers)

@zon: We wonen niet landelijk maar wel in een uithoek/blinde vlek op de kaart schijnbaar. Als de VSO met Havo in de buurt zou zitten dan hadden we er wellicht om in ieder geval onderwijs te hebben wellicht wel akkoord gegaan. Nu dreigt hij straks als school hem weer bij de deur weigert thuis te zitten zoals begin vorig schooljaar. Het is niet puur onwil van onze kant, het is hier gewoon helemaal niet.

Pennestreek

Pennestreek

23-06-2017 om 13:47

Heb je al contact opgenomen met het samenwerkingsverband?

Want als er niet een heldere reden is om hem naar het VSO te sturen, dan kan de huidige school natuurlijk hoog of laag springen, maar dan gaat hij niet naar VSO. Ten eerste kost een leerling daar meer geld, ten tweede neemt hij dan de plaats in van een kind dat wel echt op het VSO thuishoort.

Op de site van ons samenwerkingsverband staat deze tekst:

Zorgplicht

Een school voor voortgezet onderwijs heeft een zorgplicht voor leerlingen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben. Wanneer de zorgplicht van toepassing is én de school het opleidingsniveau biedt waarvoor de leerling door het PO is aangemeld, is de VO-school verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek. Veelal zal dat zijn op de school waar de leerling is aangemeld. Het kan echter voorkomen dat de school de passende ondersteuning niet kan bieden. Alle scholen hebben in hun schoolondersteuningsprofiel beschreven welke ondersteuning ze kunnen bieden.
In dat geval zoekt de ontvangende school in overleg met de ouders een passende onderwijsplek op een andere school. Wanneer een zorgleerling onverhoopt wordt uitgeloot, blijft voor de ontvangende school de zorgplicht van toepassing. In de directiekringen is uitgewerkt hoe de zorgplicht procedureel wordt uitgevoerd.

Hier lees ik toch echt dat de huidige school een zorgplicht heeft. Waar ze nu niet aan voldoen. Ik zou dus zelf contact opnemen met de commissie van toelaatbaarheid en je verhaal daar doen. Zonder diagnose, met stijgende cijfers en op Rebound en de tijdelijke school geen gedragsproblemen kan ik me haast niet voorstellen dat ze hem daar door zullen geleiden naar VSO. Ik zou dus bellen. Ik heb zelf van de week contact gehad met iemand van die commissie. Zoon wordt pas besproken in de vergadering van 3 juli, zelfs als hij dan inderdaad een toelating krijgt voor het VSO is er geen tijd meer om op die school te gaan kijken. Voor een autist is dat soort onvoorspelbaarheid natuurlijk heel moeilijk. Dus ook al is nog niet zeker dat hij er ook inderdaad naar toe gaat na de vakantie, we hebben nu wel een afspraak voor volgende week om daar eens te komen kijken. Zijn we heel blij mee.

Succes!

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 13:58 Topicstarter

Zorgplicht

Lappen ze aan hun laars. Einde vorig schooljaar hebben ze hem in de zomer uitgeschreven zonder nieuwe inschrijving. Toen ik contact opnam werd doodleuk gezegd dat hij wel thuis mag blijven in het nieuwe jaar tot er een oplossing voor hem gevonden werd.

Hij is toen 2 maanden lang toch naar school gefietst en is zelfstandig wat aan het werk gegaan op de gang daar tot ook daar een stokje voor gestoken werd, hij was niet meer welkom in het gebouw.

Hij is toen naar Rebound gegaan. Ondanks dat ze hem best wel bezig gehouden hebben (alles beter dan thuiszitten) zijn het maar halve dagen daar en geven ze niet echt les maar meer begeleiding van zelfstudie eigenlijk. Wiskunde uitleg geven ze er bv niet.

Voor ik de Commissie bel wil ik eerst het gesprek met school afwachten. Vandaar mijn vragen, waar kunnen we de school om vragen, wat is redelijk? Dit ter voorbereiding op het gesprek.

Gezien de onderwijsresultaten zal de school hoe dan ook per direct verbetering moeten doorvoeren in het onderwijs, al dan niet onder dwang van de onderwijsinspectie? Niet eens zozeer omdat wij er om vragen. Mijn zoon is niet de enige die er niet goed uit de verf kwam. Ze hebben teveel zittenblijvers, afstromers en ook veel gezakte leerlingen.

Lente

Lente

23-06-2017 om 14:20

Kun je vragen om het gastleerlingschap te verlengen?

Als de tijdelijke school een positieve ontwikkeling ziet en geen gedragsproblemen, dan durven ze een verlenging misschien wel aan, bijvoorbeeld tot de kerstvakantie.
En bij voorkeur in de vierde klas zodat hij bij bekenden in de klas komt. Anders loop je het risico dat hij weer achteruit gaat. Die vierde klas kan misschien met een vakantietaak voor wiskunde en dan op proef tot de herfstvakantie?
Laat vooral zien dat jullie grootste bezorgdheid is dat alle vooruitgang teniet wordt gedaan. Een afweging voor VSO is gewoon te vroeg. En jullie willen op alle manieren helpen om de vooruitgang vast te houden, zoals inhuur bijles, studiebegeleiding, etc.

Zon

Zon

23-06-2017 om 15:04

ik weet het niet

Je vertelt dat er nauwelijks gedragsproblemen zijn en tegelijkertijd weet ik ook dat je niet zomaar op een Rebound voorziening komt. Dan is er toch al heel wat aan vooraf gegaan.

Wat kan je vragen aan een school? Zet voor jezelf op een rijtje wat je nodig denkt te hebben. Probeer dit deels zelf en deels op school te realiseren. Je bent nu al rijkelijk laat. Je zegt dat hij geen goed wiskunde les kreeg op de Rebound school, je had dat in de tussentijd zelf kunnen realiseren.

Ik wil niet onaardig overkomen, maar ik denk dat je momenteel weinig te eisen/verwachten hebt van een school. Als hij op de nieuwe school wordt aangenomen, mag je in je handjes knijpen en er dan ook zelf alles aan doen dat hij het kan waarmaken. Ik zou in het gesprek dan ook niet te hoog van de toren blazen maar voor een bereidwillige insteek kiezen.

Wat wil zoon zelf? En wat is hij bereid om te doen? Uiteindelijk moet hij het zelf laten zien.

Volg de route

Pleiten bij de tijdelijke school, met argumenten en dankbaarheid voor het goede klimaat waar je zoon het opgepakt heeft.
Dan de school die je zoon daarheen gestuurd heeft vragen hoe je kunt regelen dat hij daar blijft.
Zonodig het samenwerkingsverband. Of alledrie tegelijk.
En anders bel je met het meldpunt thuiszitters in je gemeente of met die van de Kinderombudsman.
Daar zitten vaak ook mensen die zaken op dreef kunnen helpen en een netwerk hebben om dat ook te doen.

De juiste houding

Je krijgt al snel dat het de 'Dankbaar moet je zijn, nederig en klein' route is die je moet nemen. Maar dat is het ook niet. Het is kalm, met argumenten, kort en concreet, zonodig schriftelijk, overleggen en luisteren en weerleggen.
Maar ook weer niet plat gaan liggen, of genoegen nemen met oplossingen waarvan je nu al weet dat je zoon er niets aan gaat hebben.
En je moet nu snel gaan handelen, want het jaar is bijna voorbij.
Documenteer alles want zo'n school ziet er ook geen been in om een melding te doen bij leerplicht en Veilig Thuis als er onenigheid ontstaat.
Daar kun je een klacht tegen indienen.
Mocht het toch weer tot thuiszitten komen, ga dan rustig verder kijken en overleggen wat je opties zijn. Je kunt geen ijzer met handen breken.
En dreigen helpt niet.
Je kunt een rechtzaak tegen de school beginnen wegens onderprestatie, kan, maar dat helpt je zoon niet aan een school. En je weet ook niet of je zoiets wint. Kun je wel een goede onderwijsjurist vinden?

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 16:27 Topicstarter

Dankbaar en nederig

Dankbaar en nederig. Die optie hebben we vorig jaar genomen jegens oude school. We zijn toen helaas compleet aan de kant gezet. Ik ben nooit een dwarsligger geweest maar na wat uitspraken die onwaar zijn gingen op gegeven moment mijn nekharen overeind staan.

Het gaat ons niet om het verleden wat wij en school precies verkeerd gedaan hebben, we willen vooruit kijken. Uiteraard gaan we om tafel met de gastschool om dat te verlengen.

Naar de nieuwe school nemen we uiteraard die houding wel aan.
We zullen ook over een plan B moeten nadenken.

@Zon, ja hij kwam wel zomaar op Rebound. Het werd ons als alternatief voor thuiszitten geboden en er werd ons verzekerd dat het echt niet alleen voor losgeslagen jeugddeliquenten was (was een gevarieerde bende, er werd nogal wat gesloopt en er zaten zeker bijzondere types bij). Rebound had nl 0,0 problemen met hem en vonden het vreemd dat school problemen met hem had. Zet een puber 3 jaar lang op een school waar hij zich niet gehoord voelt en dan ga je het vanzelf in het gedrag terugzien. Kan daar hele verhalen over ophangen maar daar zijn we niet mee geholpen.

Ja misschien hadden wij eerder bijles moeten regelen, het is echt niet dat we er zelf niets aan gedaan hebben. We nemen voor toetsen ook de diagnostische toets door en de gemengde opgave. De toetsen krijgt hij niet mee naar huis dus het is lastig om per toets te bekijken wat er exact misgaat.

Verder vind ik je opmerking redelijk kort door de bocht, er zijn meer dingen in het verleden die we graag anders overnieuw zouden willen doen maar in het verleden blijven hangen is weinig constructief. Je weet nooit vooraf hoe dingen uitpakken.

Ik probeer gewoon helder te krijgen waar we invloed op hebben en waarop niet, kunnen ze hem daadwerkelijk les blijven weigeren als wij hem niet bij VSO in willen schrijven?

Hij wil zelf echt enorm graag op de gastschool blijven, hij zegt het en aan zijn hele doen en laten merk je dat hij voor het eerst in jaren zonder tegenzin naar school gaat (uiteraard kijkt hij net als ieder ander uit naar vakanties en weekenden).

Ja, ik begrijp ook heel goed dat er bij een rechtzaak alleen maar verliezers bestaan. Zelfs als je wint dan is de verhouding verstoord. Dat is dan ook niet ons uitgangspunt. Maar als ze fouten maken willen we ze wel daar op kunnen wijzen in een gesprek op vriendelijke toon. Ik kom alleen slecht achter wat nu precies het maatwerk is waarover gesproken wordt online en het passend onderwijs. Ik denk zelf dat de school het ook niet precies weet.

Zon

Zon

23-06-2017 om 17:13

negatief

Natuurlijk ken ik niet het hele verhaal, maar het helpt om zelf ook objectief naar je zoon te kijken. Ik kan me niet voorstellen dat zoon alleen om "Zoon was niet ideaal bezig, kwam regelmatig laat, maakte slecht zijn huiswerk" naar een Rebound voorziening is gestuurd. Als dit het enige is, hoef je je helemaal geen zorgen te maken, dan is hij namelijk helemaal niet toelaatbaar voor VSO.

Als Rebound zo positief over hem was, laat dan iemand van hun contact opnemen met de beoogde school en een goed woordje voor hem doen. Die school hecht veel meer waarde aan een objectieve mening van een 'deskundige' dan aan de wensen van de ouders.

Verder wil ik niet negatief zijn, en misschien wil je alleen maar positieve antwoorden horen, maar je vraag is 'wat mag ik van school verwachten'? Daarover blijven scholen heel vaag. Zij zullen jou diezelfde vraag stellen en daarom zou mijn insteek anders zijn. Laat zien wat jullie zelf gaan veranderen/verbeteren, laat zoon (hij is tenslotte al 15 en zelf verantwoordelijk voor zijn leerontwikkeling!) dit zelf verwoorden en stel dan pas je vraag. Kennelijk is er al heel wat gebeurd en is het geduld van school op. Van jullie ook, maar jullie hebben minder te kiezen. Succes!

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 17:38 Topicstarter

Nee niet alleen positief

Wil eigenlijk niet alles online zetten wegens herkenbaarheid en de discussie ook niet aangaan. Gaat mij niet om het positieve of negatieve, zonder het hele plaatje is een mening al dan niet negatief gewoon niet te vormen.

Ik vraag dan ook niet om een mening maar meer om wat kunnen we weigeren, waartoe is school verplicht en kunnen ze zoon dwingen naar een school die naar onze mening echt niet de juiste is.

Originele reguliere school is niet ideaal maar die verkiezen we met het oog op toekomstperspectieven en reisbaarheid t.o.v. van de Havo VSO nl.

Ik krijg gewoon nergens helder wat onze rechten zijn. Kunnen ze iets afdwingen als wij de stap naar Commissie niet weer willen zetten? Wat zijn de regels hierbij?

Als ze dan iets geheel onwettigs claimen of verplichten kan ik met zekerheid zeggen: "Ho maar dat mag zomaar niet!"

Maak je geen illusies

Zorg dat je zelf je argumenten goed verwoord en zonodig schriftelijk aanbiedt. Ga er vanuit dat je nergens recht op hebt. De school kan van alles beweren en als jij, met argumenten, kunt aantonen dat het allemaal nergens op slaat, heb je een kans als het voor een ambtenaar of rechter komt dat je gelijk krijgt.
Jij weigert of laat toe wat het welzijn en de schoolloopbaan van je kind dient. Dat is je businesscase en daar laat je je niet van afleiden. En je overlegt met je zoon daarover, want anders heb je ook nog kans dat je iets accepteert dat je zoon later blijkt te weigeren, hoe klein ook. Dus je koppelt alles eerst terug. Of meldt dat je over dit voorstel na gaat denken en met zoon en vader bespreken.
Maar de grens is het welzijn en de schoolloopbaan van je zoon. Daar meet je aan af wat je toelaat of weigert.
Het enige recht dat je hebt met Passend Onderwijs is dat je daar als ouder en puber mee instemt of niet en daar is ook actie voor gevoerd.

braam

braam

23-06-2017 om 18:03

zomerschool

Ik weet helemaal niets van VSO, maar is er bij jullie in de regio een zomerschool en zou dat een optie kunnen zijn? Als het probleem is dat zijn cijfers NET niet goed genoeg zijn, dan is dat precies waar de zomerschool voor uitgevonden is. Twee weken de tijd om 1 of 2 vakken op te halen, afgesloten met een toets. Als zijn cijfers inderdaad stijgende zijn en hij nu motivatie heeft dan zou dat een mooie optie zijn lijkt me.

De folder

http://www.stichtingkog.info/media/schoolfolderKOG2015_20150603.pdf
Stichting KOG heeft de rechten van ouders en kinderen als het gaat om (passend onderwijs op) school recent weer eens in een folder gezet.

https://www.ouders.nl/artikelen/wie-mag-het-zeggen-de-school-of-de-ouders
Al wat ouder artikel van Miriam

" In feite zijn de ouders (het ouderlijk gezag) en de scholen (het bevoegd gezag) gelijkwaardige gezaghebbers. Worden ouders en school het samen niet eens, dan is het laatste woord aan de rechter.

De vraag wie het laatste woord heeft, is dus eigenlijk een vraag over wat de rechter in een specifieke situatie zal beslissen. En hoewel uitspraken soms verrassend zijn, is de rechtspraak over het algemeen toch redelijk voorspelbaar. De uitgangspunten liggen vast. Jurisprudentie laat de richting zien.

Het recht gaat uit van de onderwijsgever
Onlangs publiceerde de Onderwijsraad, een onafhankelijk adviescollege, een stuk over de verhouding tussen ouders en school. Dat licht al een tipje van de sluier op. Zie: Ouders als partners (pdf)

De belangrijkste zin uit de samenvatting luidt als volgt: "De Nederlandse systematiek gaat uit van de rechten van de onderwijsgever (het bevoegd gezag), en niet van de onderwijsontvanger." En zo is dat. Bij twijfel krijgt de school dus gelijk van de rechter. Dat is gebaseerd op de vrijheid van onderwijs. Een recht van onderwijsgevers, en niet van onderwijsontvangers."

Afwijzing

Je kunt meestal ook nog wel in beroep tegen een afwijzing. Dat zet je er nog een paar argumenten bij of je geeft ze het idee dat er nog een paar argumenten mistten en dan heb je kans dat het alsnog toegekend wordt.

http://www.adviesonderwijsrecht.nl/inc/uploads/2014/09/Het-onderwijsvoorrecht-K.J.-Slump-september-2014.pdf

Katinka Slump (volg haar twitter) is de onderwijsjurist op dit terrein. Zij maakt zich hard voor een recht op onderwijs waar we nu een schoolplicht hebben.

"Zolang de rechtspositie van de leerling, de student en hun ouders in het
onderwijs niet is geregeld, is het nagenoeg onmogelijk om voor het recht op
onderwijs op te komen. De stapel regelgeving waarmee het onderwijsproces
wordt aangestuurd, betreft zogenaamde bekostigingsvoorwaarden. Het gaat om
sectorwetten die enkel de relatie regelen tussen overheid en
onderwijsaanbieders. De onderwijsvrager kan hieraan maar zeer beperkt rechten ontlenen.........In tegenstelling tot in vele andere landen ontbreekt in onze Grondwet het recht op onderwijs. Sperling schrijft dat in 1848 het ouderlijk recht om de opvoeding van en het onderwijs aan hun kinderen te bepalen zo vanzelfsprekend was, dat men het niet nodig vond om dit recht in de Grondwet op te nemen."

https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/geschillencommissie-passend-onderwijs-gpo/Uitspraken

Aan de uitspraken kun je ook nog iets hebben. Kan zinvol zijn om dat door te nemen voor je argumenten.
"Aan een beslissing tot verwijdering van een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte moet een ontwikkelingsperspectief ten grondslag liggen."

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 19:01 Topicstarter

Zeggenschap

Hmmm, kortom je hebt net zoveel zeggenschap als school tot je het oneens bent. In dat geval trek je aan het kortste eind.

De eerste link heb ik gelukkig nog weinig aan. Jeugdzorg etc hebben we gelukkig nog niets mee te maken gehad. Maar goed om te weten dat ze dus geen informatie zomaar mogen doorgeven zonder onze toestemming en dat ze ook niet mogen dwingen.

Zomerschool is er helaas niet, Lenteschool wel en daar is hij heen geweest. De resultaten weten we nog niet. Helaas was wiskunde geen vak wat daar gekozen kon worden. Als de originele school het wel aanbiedt (gaan het zeker aankaarten) dan gaat hij er zeker heen. Zijn zaterdagen inleveren voor lenteschool vond hij niet bijster leuk maar hij zag daar zeker de zin wel van in, heb hem er niet echt over horen klagen. Dat zal met zomerschool niet anders zijn. Hij wil zelf heel erg graag door. Hij is zo trots als hij weer een mooi cijfer haalt, dat is hij helemaal niet gewend. En wij ook niet!

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 19:03 Topicstarter

...

Katinka Slump ken ik. Helaas heeft zij teveel zaken en te weinig tijd om alles aan te pakken.

Onderwijsgeschillen is helaas geen optie. Heb het geprobeerd maar de school is niet bij hen aangesloten en dan kun je daar niet terecht.

Zon

Zon

23-06-2017 om 19:11

hmmm

"Ik krijg gewoon nergens helder wat onze rechten zijn. Kunnen ze iets afdwingen als wij de stap naar Commissie niet weer willen zetten? Wat zijn de regels hierbij?"

Volgens mij zijn de rechten van ouders door de invoering van passend onderwijs ernstig beperkt. Zeker als school aantoont handelingsverlegen te zijn, maar dan moet er dus ook een dossier met feiten zijn opgebouwd. Dat moet uit meer bestaan dan te laat komen en huiswerk niet maken.

Ga het gesprek aan op de school die jullie wensen. Je hebt nog maar even dus doe het snel, en neem evt iemand van Rebound mee die positief over zoons werkhouding is.

Tikje ongeloofwaardig

DM, er bestaat geen VSO voor ongemotiveerde kinderen.
Ik vind je verhaal wat rommelig en ongeloofwaardig.

Laat het traject van de rechten en de wensen los. Er zijn geen rechten en je hebt niks te wensen.
De school is nu aan zet. De school zal voor je zoon een andere school zoeken.
Die school wordt de school waar je zoon heen moet.
Dat is het passend onderwijs.

Annej, het artikel dat je citeert in #23 gaat niet over passend onderwijs.
Dat was er toen nog niet.

Passend onderwijs is het onderwijs binnen het samenwerkingsverband dat - naar het oordeel van de school (lees de procedure van het samenwerkingsverband) - het best bij de leerling past.
Het is een beslissing over onderwijs - precies dat deel waar de school de baas is - niet over de leerling.
Dat de leerling door die beslissing van lokatie kan verhuizen, is bijzaak.

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 19:42 Topicstarter

Moeten

M Lavell daar krijg ik kippenvel van.

School is aan zet. School kiest het liefst voor de VMBO optie zonder scheikunde. Laat dit nu net het vak zijn waar hij de hoogste cijfers van de klas voor haalt, is zijn passie. Het is de enige VSO binnen het samenwerkingsverband. De school met 4 uur reistijd per dag (2 uur enkele reis) ligt ver buiten onze regio.

Ja klopt het is ook een erg rommelig verhaal, ben ik het helemaal mee eens. Ongeloofwaardig kan ik mij ook wat bij voorstellen (ik zou een aardig boekje open kunnen doen met rare feiten, ik kan je hier niet overtuigen zonder veel herkenbare situaties en details te beschrijven). Helaas is het onze waarheid.

Er bestaat inderdaad geen VSO voor ongemotiveerde kinderen, klopt helemaal. Toch zijn ze van mening dat onze zoon het beter doet in een kleine klas en setting, vandaar het VSO. Dat het cognitief niet aansluit doet er minder toe schijnbaar.

Toch heeft hij echt zijn draai gevonden in de huidige gastschool, in een grote klas. Ik kan alleen maar hopen dat de stijgende cijfers en onze zoon de school er van kan overtuigen.

Hoe heet die school?

Ik krijg de indruk dat je de ballen niet snapt van wat die school van plan is en welke indruk men van jouw kind heeft.

Hoe heet die VSO school waar je kind heen zou moeten?

DMetje

DMetje

23-06-2017 om 20:17 Topicstarter

Kun je op dit forum ook een pm sturen, zet het liever niet hier?

Dat ik er de ballen niet van snap zou kunnen, ik probeer informatie op te zoeken maar kom niet overal even ver. Ik ben geen expert op het gebied van onderwijs en hoe dit exact in elkaar steekt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.