Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SO maar zwaar onder de maat van onderwijs

Mijn zoon zit op speciaal onderwijs. Eigenlijk staat hij er ingeschreven en zit thuis. Ik weet niet hoe ik de situatie beknopt moet beschrijven hoe het precies zo gekomen is. Waar ik moet beginnen en waar het precies heen moet.

Zijn er ouders met ervaring dat kinderen zo jong helemaal vastlopen in het zogenaamde passend onderwijs? Dat alles wat er nodig was steeds op zich laat wachten. 

Ik heb lang alles maar opgevolgd wat scholen zeggen te kunnen en wat ze niet kunnen. Nu de situatie al best wel ver heen is, constateer ik namelijk veel wat er onmogelijk is waar leerlingen ondersteuning vanuit school nodig hebben, niet krijgen. 

Een hoop van deze dingen liggen aan geen personeel, ziekte of is allang wegbezuinigd. Of het is nooit van de grond gekomen, dus het is er gewoon niet. Waardoor een leerling al gauw te moeilijk wordt en de school zegt handelingsverlegen te zijn. 
Dit zijn zaken als extra ondersteuning op een gebied van bijvoorbeeld lezen. 
Omdat ik nu met speciaal onderwijs heb te maken valt mijn mond af en toen echt open van hoe het bij regulier en SBO wel mogelijk is. En bij een school voor kinderen met moeite met van alles en nog wat het zo zwaar onder de maat is. 

Zoon heeft drie x groep 3 gedaan, zou nu in groep 4 zitten maar krijgt rustig weer voor de vierde x het materiaal uit groep 3. Verder doet school zelf momenteel dus niet zoveel. Ik ben zwaar in gesprek met een directeur van het hele gebeuren waar de school onder valt. Heb het idee dat ik de eerste ouder ben die alles wat hier dubieus naar zorg-leertrajecten wordt verwijderd kritisch bevraag. 

Een groot bezwaar is (wat ik van deze groep ouders meevoel gezien casus eigen zoon en dus aankaart) dat de kinderen op kosten gemeente maar een ander traject ingaan en bij de school blijven ingeschreven (en de school ontvangt dus gewoon van de staat terwijl de leerlingen niet naar school gaan).

Ik ben wel in gesprek om met veel ondersteuning van buiten (ook op kosten gemeente) zoon weer naar school te laten gaan. Het blijft bijzonder dat de school zelf geen onderwijsassistent heeft. Geen maatwerk levert. Geen goed plan maakt, het gelijk maar opgeeft en hiermee de kinderen met een enorm negatief gevoel naar huis stuurt. Tuurlijk hebben die kinderen iets, daarom zit zoon er ook. Maar ondertussen zit ie thuis.

Het frustreert me enorm. Dat ik en een zorgboerderij alles opvangen waar school voor zou moeten dienen.
Is dit herkenbaar voor iemand? Ik voel me inmiddels eenzaam in dit hele systeem van onmacht en onwil kinderen te helpen.


verschrikkelijk. 
hartverscheurend. 
niemand die de verantwoordelijkheid heeft of neemt. 
wat biedt de gemeente in gesprek met jou? Is er iemand vanuit de gemeente aangesteld als een soort casemanager die jouw case opvolgt en mee stuurt/leidt? Als je alleen staat voor zo’n log apparaat als ik lees, heb ik heel erg met je te doen. En daarnaast heeft elk het kind recht om naar school te gaan en moet dat bewerkstelligd worden.
ik kan je verder niet voorzien van informatie maar wens je heel veel sterkte in deze strijd.

Zoon is nu ongeveer 9? (als hij zes was toen hij voor het eerst groep 3 deed). Hoe is zijn ontwikkeling thuis? Is zijn IQ vastgesteld? Waarom komt hij niet tot leren?

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 18:18 Topicstarter

Je schrijft precies wat ik voel en in de gesprekken op school ook benoem, hoe dit is. Ik geef niet op en doe zelf knetter mijn best.

Vanaf voor de zomer is hij thuis gekomen met de afspraak dat er zou worden terug gewerkt naar school. Zorgboerderij is toen al ingezet. Ik moest inderdaad op wachtlijst gemeente voor casemanager. Zoon stond onder OTS en daar is een hoop mis gegaan. Gelukkig kan ik nu zelf een hoop wel maar het wordt steeds meer.
Toen na de zomer de school een puinhoop ging maken door nauwelijks serieus terug te werken kreeg ik een casemanager. Er was toen al de term handelingsverlegen opgegooid en de sfeer van zoek maar weer iets anders vanuit school.

Betreft hoe de school het heeft aangepakt heb ik iedereen naast me. De casemanager is het roerend met mij eens dat school degene is die het verkeerd heeft aangepakt. De leerplicht zegt niets anders dat ik alles al doe. Is vanaf tijd dat zoon wel eens thuis zat betrokken en weet wat ik als ouder allemaal erbij op me neem. 
Heb onderwijsconsulent ingeschakeld en die staat mij enorm bij. Die zegt ook dat ik niet de enige ben, dit is het zoveelste kind wat bij deze bepaalde school de achterdeur kan nemen. Het zijn allemaal manco’s van de school die het zo laten gebeuren. Weet inmiddels heel goed dat de kinderen hun teveel zijn waar ouders meestal maar nemen dat kind vertrekt. 

Het vervelende is dat er geen andere SO school in de buurt is. Ik was al zover dat ik naar een andere stad uitkeek. Het zou kunnen maar het is alles behalve ideaal en ik pleit er voor dat kind een eerlijke kans krijgt en niet gelijk het thuis verder uit mag zoeken.
Dus ik heb genoeg om me heen die met me eens is. Toch is dit superzwaar om het in beweging te krijgen nu het stil is komen te staan. Plus zelf keihard aan de slag met kind en wachten op ze eindelijk alles rond hebben. Het schooljaar is straks weer om en school lijkt gewoon onbekwaam met het soort leerlingen waar ze voor zijn. 
Bedankt voor je reactie.

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 18:34 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 12-02-2022 om 18:17:

Zoon is nu ongeveer 9? (als hij zes was toen hij voor het eerst groep 3 deed). Hoe is zijn ontwikkeling thuis? Is zijn IQ vastgesteld? Waarom komt hij niet tot leren?

Klopt, bijna 9. Hij is de kleuterperiode door gesjeesd en toen mocht hij na iets langer dan een jaar naar de volgende groep. Dat was nog op sbo (vorige school) en gingen ze tot de kerst nog kleuteren en na de kerst echt met groep 3. Toen ging het bergafwaarts. Hij bleef zitten. Jaar erna ervoor gekozen naar SO, weer in groep 3 begonnen. 
Nu zou hij in vier zitten. Na gesprekken blijkt, dat mocht hij weer naar school gaan in een groep komt met 12 kinderen. Waarvan 11 groep 3 en hij de enige groep 4 blijkt. Nu waren we klaar met wat van school kreeg en nu begint hij rustig weer met stof midden groep 3. Echt tot vervelends toe. Ze heeft niets anders, blijkt antwoord juf. Maar tot vervelends toe het zelfde weer overnieuw en ook nog thuis.


IQ is normaal gemiddeld, onderzoek wisc is vers, net weer gedaan. Komt niet veel nieuws uit. ADD en of adhd, lage verwerkingssnelheid disharmonisch profiel.


Hij kwam eerder niet tot leren (vorig schooljaar) hoofd te vol en waarschijnlijk heeft veel te maken met hoe het onder de ots ging met zoon. Vader en omgang en het niet op tijd regelen van zaken zoals overleg met de betrokken instanties (gaf andere ouder geen toestemming) en dan stond de boel stil. Toen het heel erg onveilig werd door zijn gedrag heb ik zelf besloten dat ik hem eerst thuis les zou geven. Toen is de zorgboerderij ingezet. Na de zomer vond zijn begeleider en een jeugdcultuur dat het heel goed ging. Ik vond dat ook.

Hij heeft wel de nabijheid nodig, thuis zie ik dat ook wel. Maar uit het onderzoek is het nieuwe waar school wat mee moet is extra instructie en uitleg, meer tijd. 
Ik lees me kapot met hem maar vraag me af of hij niet dyslectisch is. En dan die lage verwerking…

Verder heeft hij veel complimentjes nodig en is hij vooral bang om zaken niet goed te doen. Het is niks nieuws onder de zon. Maar meer gevolg van een leerkracht die zegt hij heeft maar twee blz gedaan en de rest wel 8. En dat terwijl hij maar een uurtje in de week mocht komen en de kans om te wennen of een voorspelbaar plan te krijgen aan alle kanten mist. 
Dat is echt alleen maar au. 

De lage verwerkingssnelheid wordt gebaseerd op maar twee subtesten. Zie je die lage verwerkingssnelheid ook in de praktijk bij je zoon? Mijn ervaring is wel dat een lage verwerkingssnelheid, zeker als dat gepaard gaat met een beperkt werkgeheugen heel belemmerd kan zijn, zelfs als het IQ geen aanleiding geeft om te denken dat er leerproblemen zijn.
Als je zelf thuis moeilijker dingen aanbiedt, lukt dat dan? Hoe gaat het met lezen? (niet zijn avi-niveau, maar heeft hij lol in een boek?)

ik lees je strijd en voel door je tekst dat je energie er uit is. Je zult moe gestreden zijn, maar op de automatische piloot door (moeten) gaan. Let goed op jezelf.
ik lees ook dat de gemeente haar rol beter mag spelen. De casemanager die alleen maar kan bekrachtigen dat je het goed doet en dat school anders zou moeten doen. School zegt dat er de middelen niet voor zijn. Is er iemand die met de vuist op tafel slaat?
 Nu is de gemeente weer aan zet. Dat moet je casemanager aansturen. Is er een RTO geweest met school, onderwijsconsulent, samenwerkingsverband, gemeente en jou samen? Waarbij er actiepunten worden besproken en (tijdelijke) verantwoordelijkheid voor de vervolgstappen duidelijk wordt.
Ik snap heel goed dat je in gedachte het gehele schooljaar al aan je zoon voorbij ziet trekken op deze manier.
( en op zijn minst moet er een melding van jullie situatie gedaan worden die op slot zit en waarbij zoon geen onderwijs krijgt. Alleen constatering door betrokkenen is niet voldoende)

ik hoop dat je hier reacties krijgt van andere ouders hoe zij uit een soortgelijke situatie zijn gekomen. Wie weet is er een (besloten)facebook-groep voor ouders met kinderen die in hetzelfde schuitje zitten? 

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 19:01 Topicstarter

Dat is exact waarom het voor de zomer zo ging. Letterlijk kon zijn werkgeheugen niet meer en lukte niets meer. Toen vond ik ook op t laatst dat duidelijk was: zijn gedrag is daar gevolg van. 
Gezegd (ook door de rechter) rust voor nu en omgang maar even niet. Dus na de zomer was kind gestabiliseerd maar op school mogen komen duurde en duurde. 
Rekenen ging prima.

Hij mocht dus 1 uurtje komen. Na maarliefst twee weken (dus 2 uurtjes wat goed ging) werd gelijk geopperd of hij dan even met taal de week erna kwam op een ander tijdstip. Ook weer een uurtje.

Dat ging mis, hij haat lezen en hij had nauwelijks de school aan de binnenkant gezien. Als kadotje gaf juf hem een stapel boeken en gaf eigenlijk aan alle kanten aan dat hij niet wilde. Nog voor de les begon stond hij al buiten. En toen was het gelijk weer onderwijs staken. 

Thuis ben ik door gegaan. Ik was al de eerste weken alles aan het doen. School was allang weer begonnen maar voor hij mocht komen waren er alweer drie weken voorbij. En voor de herfstvakantie zat hij alweer thuis na twee uurtjes onderwijs in al die weken.
Hij zou juist weer naar school gaan in opbouw om aam de klas te wennen maar de druk werd dus in paar uur veranderd. En de zorgboerderij moest buiten wachten voor als het mis ging.

Bij mij en bij zijn begeleider van de zorgboerderij gaat het wel. En hij leest echt veel met mij. Maar ik ben er wel van bewust waar hij tegenaan loopt. Ik zie zaken die kunnen duiden op dyslectie maar die ook vanwege het steeds stil hebben gestaan of door zijn plakkertjes kunnen komen. Hij is voor het laatst in februari vorig jaar op school dmv Cito getest. De zorgboerderij heeft een leraar die een test aan de begeleider heeft gegeven om af te nemen. Dat was met resultaat m3. 
Maar veel verder kom ik niet, ik ben maar ouder en de enige die steeds vraagt moet hier nu niets eens wat mee? 
Ben zelf maar uitgeweken naar logopedie voor een screening dyslectie. Van op school wachten raakt dit steeds verder achterop.

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 19:13 Topicstarter

Namensgebruikersnaam schreef op 12-02-2022 om 18:57:

ik lees je strijd en voel door je tekst dat je energie er uit is. Je zult moe gestreden zijn, maar op de automatische piloot door (moeten) gaan. Let goed op jezelf.
ik lees ook dat de gemeente haar rol beter mag spelen. De casemanager die alleen maar kan bekrachtigen dat je het goed doet en dat school anders zou moeten doen. School zegt dat er de middelen niet voor zijn. Is er iemand die met de vuist op tafel slaat?
Nu is de gemeente weer aan zet. Dat moet je casemanager aansturen. Is er een RTO geweest met school, onderwijsconsulent, samenwerkingsverband, gemeente en jou samen? Waarbij er actiepunten worden besproken en (tijdelijke) verantwoordelijkheid voor de vervolgstappen duidelijk wordt.
Ik snap heel goed dat je in gedachte het gehele schooljaar al aan je zoon voorbij ziet trekken op deze manier.
( en op zijn minst moet er een melding van jullie situatie gedaan worden die op slot zit en waarbij zoon geen onderwijs krijgt. Alleen constatering door betrokkenen is niet voldoende)

ik hoop dat je hier reacties krijgt van andere ouders hoe zij uit een soortgelijke situatie zijn gekomen. Wie weet is er een (besloten)facebook-groep voor ouders met kinderen die in hetzelfde schuitje zitten?

Klopt, ze vinden precies hetzelfde wat ik constateer maar ieder blijft ook in de rol van wat ze kunnen van daaruit. 
Na de herfstvakantie was er een multidisciplinair overleg waar ik school aan de haren heb moeten laten deelnemen. Door alle ziekte van personeel zetten ze daar een schoolmaatschappelijk werkster neer die geen enkele vraag van anderen kan beantwoorden. Daar heb ik dus ook wat aan gedaan. Zes weken later bij een volgend overleg zat de IBer met eindelijk antwoorden achteraf. Dan ben je 12 weken verder en is inmiddels ook gezegd wat er allemaal fout is gegaan vanuit school.


Geloof me ik heb alles gedaan, ben achter zaken gekomen waar ze inderdaad wel even wat uit te leggen hadden. Maar ja nogmaals kind zit thuis en mooi dat ik gelijk krijg. Ik had liever dat ze zoon weer direct welkom hadden geheten. Het duurt en duurt. En waarschijnlijk omdat ze het nu goed willen doen en geen schade meer maken. Het blijft hartverscheurend elke keer thuis af te wachten. 
Heb nu weer aangekaart wanneer gaan die dan met elkaar overleggen, dat soort vragen. Want het is onhaalbaar zoals ze nu praten maar steeds een discipline ontbreekt waar die bij het overleg had moeten zijn. 
Dat dus, gewoon onvoorstelbaar slecht elke keer. 

Wat verdrietig dat alles zo moeizaam gaat. Ik snap wel dat hij niet vooruit komt als hij vrijwel niet naar school mag komen. Ik vind het ook wel erg makkelijk om steeds na twee uur te zeggen dat het niet gaat. Ik lees ook dat iedereen aan jouw kant staat en dat de school een reputatie heeft om heel snel nee te zeggen als het niet heel makkelijk gaat. Ik zou in dit geval toch kijken naar een school verder weg. Op deze school doormodderen met twee uur per maand onderwijs gaat hij er niet komen. Dan zit hij op zijn twaalfde nog steeds in groep drie. Kunnen de leerplichtambtenaar en onderwijsconsulent en zorgboerderij geen advies geven over waar hij staat en wat hij nodig heeft om op een stabiele en duurzame manier weer deel te gaan nemen aan onderwijs? Daar heeft hij immers recht op en dat krijgt hij nu niet, hoe goed jij en de zorgboerderij ook hun best doen.

Ik ben het met mamaE eens. Toch een andere school zoeken. Of zelf onderwijs gaan geven. Ik ben bang dat er niet veel anders op zit. De school waar hij nu op zit, maakt er een potje van. Dat vinden alle betrokken professionals, maar zij krijgen er geen verbetering in. Jij probeert als ouder in je dooie uppie die school er aan de haren bij te trekken om op niveau te gaan functioneren maar je kunt natuurlijk op twee vingers natellen dat dat niet gaat gebeuren. Als dat al die betrokken professionals niet lukt, waarom zou het jou dan wél lukken? Hier ga je op termijn aan kapot. Je loopt gewoon keihard tegen de muur. 

Wat zeggen de betrokken professionals dat er moet of kan gebeuren? Ze zien dus: school bakt er niks van. Je kind kan niet wachten op een eventuele verbetering die op dit moment totaal niet in het verschiet ligt. Wat dan? Kun je zo open met ze praten? 

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 19:27 Topicstarter

De onderwijsconsulent en de casemanager hebben (in dat overleg) tegenover de IBer van school letter voor letter aangegeven wat school fout heeft gedaan. Als je dit met kinderen zo aanpakt waar het plan was, als je ze zo benaderd waar dit onderdeel met zo’n aanpak dan het doel van was? Het kan niet anders dan aangekomen zijn, dat ze bij wijze van lijken totaal geen inzicht te hebben op deze school. 

Tja, er was een ingroeiplan maar dat is nooit met mij gedeeld, niet eens besproken. Bovendien was de boel al weer stop gezet en het samenwerkingsverband gevraagd. Die wees de school ook op zichzelf. En toen was het ja we zijn handelingsverlegen. 
Het plan van toen. Ik heb het nog steeds niet gezien. Heb het al veel en vaak gezegd. Heb t idee dat ze niet meer durven. Omdat er daarnaast nog zoveel was waar ik achter kwam. Dat ligt inmiddels deels bij de inspectie en de onderwijsconsulent wil er echt wel wat mee. Maar of het mijn zoon nu gaat helpen? 

Thy

Thy

12-02-2022 om 19:37

Doet hij met alle vakken mee met groep 3 of alleen met het lezen i.v.m. zijn leesachterstand?
Wat een waardeloze situatie.

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 19:45 Topicstarter

Dank voor het meedenken. 
Wat er eind vorig jaar en afgelopen maand is gebeurd is dat ik met het swv en de onderwijsconsulent en de leerplicht die school in een stad verder maar heb bezocht om die optie te onderzoeken. 
Hij ligt er voor achter de hand maar het is echt niet ideaal.

Het schrijnende is verder dat ik een uur met ov bezig ben mocht ik zoon moeten ophalen. Er zou wel taxivervoer kunnen maar ik kan hem niet ophalen zoals ik nu afgelopen jaren altijd beschikbaar ben geweest voor mocht het niet gaan. 
Die school wilde het gaan proberen maar gaf uiteindelijk het advies dat de huidige school dit net zo goed zou moeten kunnen. Dus van daaruit zit ik nu weer met twee lang en breed met de huidige school alles punt voor punt langs te gaan hoe we dit gaan optuigen. 
Ik heb nou eenmaal alleen een fiets en het betekent dat ik waarschijnlijk zelf nu ook op bepaalde dagen zelfs in de school mag wachten of hun ga helpen. Gewoon om hem weer in het proces te krijgen.

Alles werd geweerd uit deze school, was het niet vanwege Corona dan hadden ze wel weer een andere reden.
En nu blijkt dat er dus een begeleider in de klas voor een medeleerling is. En voor mijn zoon moest de zorgboerderij zich maar buiten vermaken. Het is gewoon heel onduidelijk en blijkt oneerlijk. Ik heb dus die vuist geslagen en nu moeten ze wel. Liever ging ik verhuizen naar de stad met die andere school. Kon dat maar even makkelijk. Als ouder met laag inkomen voel ik me ook heel erg tekort schieten. Had ik maar een auto of dit.
Verder is dat dus gelijk het punt dat je denkt, ja maar deze school moet het maar aangaan. Ik kan er ook niets aan doen dat hier niet eerder eens een inspecteur is binnengelopen. En aam de andere kant denk je inderdaad wegwezen. Maar dat is weer een andere school voor kind. Met weer een kans op mislukken 

kleinejongen

kleinejongen

12-02-2022 om 19:53 Topicstarter

Thy schreef op 12-02-2022 om 19:37:

Doet hij met alle vakken mee met groep 3 of alleen met het lezen i.v.m. zijn leesachterstand?
Wat een waardeloze situatie.

Zoals nu is gegaan heeft kind alleen maar uurtje en later anderhalf uur (na de herfstvakantie) mogen rekenen met de klas, dit schooljaar. Dat ging gewoon goed. Heb hem niet 1 keer eerder hoeven ophalen.

Voor de rest is geen aanbod op school gedaan. Moet zelf thuis maar alles doen. Zorgboerderij deed het op dagen als hij daar kwam. En verder was het hier is een lijstje van zorg-onderwijs instellingen. Dat was de zorgplicht wel vanuit deze school. Daar ben ik dus het hogerop gaan zoeken want de teamleider wilde niks. Had met zijn pensioen te maken. Ik moest even wachten tot het zover was zeg maar. Dat speelde een grote rol in dit verhaal.


ook hierbij denk ik weer Gemeente, je laat steken vallen. Normaliter is er geen recht op leerlingenvervoer als je verder dan de dichtstbijzijnde school wil gaan.
Maar dit is een uitzondering. Alle wegen zijn al bewandeld. Meerdere keren en met alle partijen. Niemand doet echt meer iets. En een kind met recht op onderwijs zit thuis omdat gemeente en school beiden niet daadkrachtig zijn en er niet uitkomen. Kind mag daar niet de dupe van worden. Verantwoord dan maar dat hij thuis zit terwijl er wel een school is die denkt tegemoet te kunnen komen aan zijn behoeften, maar geen optie is omdat vervoer vanuit principe niet vergoed wordt…. Schandelijk. Bureaucratie ten top. 
(Ik lees dat je daarnaast ook om andere reden niet zo staat te springen om een schoolwissel. Snap ik. Maar misschien de enige mogelijkheid)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.