Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SO maar zwaar onder de maat van onderwijs


Mijn (bonus)dochter zat op het VSO voor het passend onderwijs, en dat was niet veel beter dan nu.
Het is zeer lastig om personeel te vinden voor bijzondere vormen van onderwijs, zeker als het scholen zijn waar leerlingen zitten door leer- en of gedragsproblemen.
Ik herinner mij nog wel dat mijn man en ik overwogen om haar op een andere school te zetten waar ze dan met het OV heen moest gaan (niet gedaan uiteindelijk) omdat die andere school wel zou functioneren.
Mijn nu VO-schoolgaande kinderen klagen thuis vaak over uitvallende lessen maar hebben beiden inmiddels ontdekt dat nagenoeg alles wordt uitgelegd op youtube. Misschien kan jouw kind ook naar een andere school of anders op youtube lesjes bekijken?

kleinejongen

kleinejongen

20-02-2022 om 16:32 Topicstarter

Kleine update in mijn verhaal is dat ik weer klein beetje vertrouwen heb met de school en de situatie van zoon. Na de vakantie gaan we het weer proberen.
Ik liep helemaal vast met wat nu het beste zou zijn. Nog vragen van de school wat ze nauwelijks kunnen bieden of dan kind maar laten en in een traject buiten de school om plaatsen. Dat laatste was ik zeker niet van overtuigd. Hij heeft meer nodig maar inmiddels zie ik steeds meer gevolgen van het onnodig lang niet deelnemen aan onderwijs en hierdoor afglijden. Nu ik hem vertelde dat hij weer mag zegt hij allerlei dingen waar hij bang voor is (stress, achterlopen op de klas, uitgelachen worden). Dingen die hij eerder absoluut niet had.

Hij mag straks eerst een paar dagen gaan wennen, paar uurtjes en hij neemt zijn eigen begeleider mee. Dus de hulp die hij nu ter ondersteuning krijgt komt van buiten de school. Er zijn blijkt meer kinderen waarbij nu ze het zo hebben opgelost. 
Het knaagt, dat er geen oplossing vanuit speciaal onderwijs zelf voorhanden is, door duidelijk geen personeel en onderwijsassistenten. Ze krijgen meer geld maar ze bieden zelf echt te weinig. 
Voor diverse problemen die ik heb aangekaart bieden ze nu wel een oplossing. Hij gaat eindelijk CITO toetsen krijgen en extra ondersteuning (mocht blijken dat hij voor lezen meer nodig heeft) die ze nu wel willen betalen. Ook digitaal bieden ze het nu een laptop. School heeft gewoon geen extra materiaal dus op deze wijze hopen we qua uitdaging hem op zijn niveau andere manieren te bieden om verder te komen. Voor de vierde keer hetzelfde werk komt zelfs mij de neus uit. Dus ik zie als ouder dit aan maar hoe het voor een kind is om steeds in hetzelfde te vervallen.
Hij kijkt zelfs niets anders dan via filmpjes hoe van alles werkt. Hij is niet dom, een gemiddelde intelligentie met een lage verwerking. Zodra hij thuis dingen opzoekt of bekijkt lijkt hij eerder hoogbegaafd. Praat graag Engels en is enorm visueel ingesteld. Op het zelfde level zitten is niet altijd gemakkelijk maar met een beetje beleid maakt hij zijn werk en leest hij best ok. Ik begrijp hem ook heel goed en soms zie ik ook dat het moeilijk is dit in een klas erbij te hebben.

Die andere school zag ik zitten (plaats verder) en de vrije school zat ik eerder ook aan te denken. Deze heeft een volverklaring maar wilde wel begeleiding toelaten. Alleen de vader wil nergens toestemming voor verlenen en ik loop steeds tegen de grenzen van wat ik kan regelen aan. 

Aankomende week is er weer een zitting bij de rechtbank omdat ik met medicatie ook geen kant op kan. Hij gebruikt methylfenidaat maar dit werkt veel te kort. Ik hoop dat we vervangende toestemming krijgen om iets anders te kunnen proberen. Of in elk geval dat de rechter mee kan gaan in het feit dat ik al jaren niet kan ingrijpen om zoon tijdig zorg te regelen die hij nodig heeft. 
Voor nu denk en hoop ik dat het weer naar school gaan een stukje eigenwaarde kan terug geven aan zoon. Dat hij niet alleen is en hulp mag vragen. Want uit alles blijkt duidelijk dat zijn gedrag met name lijkt op niet willen falen, hij van zichzelf geen fouten mag maken, hoofd te druk is af en toe en dat hij gewoon erbij mag horen.

Ik hoop dat tegen de tijd hij naar het voorgezet gaat, dit ver achter ons ligt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.