Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Broadway schreef op 12-10-2022 om 11:07:

[..]

er wordt veel overheen gepraat door TO, maar ze heeft het een aantal keer aangegeven dat hij het naar zijn zin heeft. Zij is degene die er een probleem mee heeft en daardoor de verandering in haar zoon gooit op de negatieve sfeer in school die ze alleen van horen zeggen heeft. 

Ja en vergeet ook niet; kinderen van die leeftijd zijn ook erg gevoelig nog voor de mening en het gemopper' gezucht en de rollende ogen van hun ouders en kunnen hun ook naar de mond praten daardoor. Als je als ouders maar lang genoeg negatief doet en overal commentaar op hebt en de rest van je bubbel daar vrolijk aan mee doet, is het niet zo verassend dat kind ook ineens zo denkt en er niet meer heen wil. En dat wordt dan vaak vertaald , zie je wel kind wil het ook zo...

Jippox schreef op 11-07-2022 om 23:28:

Ik zou voor de school kiezen die opleidt tot een diploma, het leven stopt immers niet na het VO. En veel dingen die je noemt als pre voor de andere school kun je ook thuis/in de vrije tijd doen/aandacht aan besteden.
En tot slot geeft kind zelf ook nog aan graag klassieke talen te willen. Waarom dan nog twijfelen?

Ben ik ook wel mee eens, ook omdat je kind zelf aan geeft graag klassieke talen te willen doen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-10-2022 om 18:41 Topicstarter

AlisonH schreef op 12-10-2022 om 10:41:

[..]

Ik krijg niet echt een duidelijk beeld of de zoon het leuk heeft en het daar fijn vindt. Als dat zo is dan moet moeder het inderdaad zo laten. Het lijkt me verstandig om het hele onderwerp te parkeren, er niet meer over te praten en iets anders te gaan doen. Als zoon het niet fijn vindt op school geeft hij dat hopelijk zelf wel aan.

Mee eens!

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-10-2022 om 18:43 Topicstarter

Broadway schreef op 12-10-2022 om 09:56:

[..]

de zoon heeft het naar zijn zin en is blij met de school. was niet zijn allereerstelievelingskeus, maar nu zit hij er, hij heeft zelf gekozen en is blij.

dit hele topic gaat niet om zoon, maar om mam die graag in de eigen wereldbeeldbubbel blijft en dat ook voor haar kind wenst.

mama hoeft maar 1 ding te doen en dat is de taak van elke ouder: haar kind steunen en begeleiden naar zelfstandigheid. hoe tof is het dat ze dat mag doen bij een (pre)puber die zijn moeder nog steeds superleuk vindt en ook nog op een school zit waar hij het leuk heeft!

Elke ouder geeft zijn waarden mee aan zijn kind, omdat hij dat belangrijk vindt.Jij noemt dat een bubbel. Daarnaast is het belangrijk dat zoon het fijn heeft op school. Het kan beter.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-10-2022 om 18:44 Topicstarter

Gingergirl schreef op 12-10-2022 om 12:34:

[..]

Ja en vergeet ook niet; kinderen van die leeftijd zijn ook erg gevoelig nog voor de mening en het gemopper' gezucht en de rollende ogen van hun ouders en kunnen hun ook naar de mond praten daardoor. Als je als ouders maar lang genoeg negatief doet en overal commentaar op hebt en de rest van je bubbel daar vrolijk aan mee doet, is het niet zo verassend dat kind ook ineens zo denkt en er niet meer heen wil. En dat wordt dan vaak vertaald , zie je wel kind wil het ook zo...

Ik kan bij mijn eigen kind wel zien wat van hem zelf komt. Daarnaast heeft hij een uitgesproken mening over dingen. En dat waardeer ik. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-10-2022 om 18:45 Topicstarter

Dad88 schreef op 12-10-2022 om 15:06:

[..]

Ben ik ook wel mee eens, ook omdat je kind zelf aan geeft graag klassieke talen te willen doen.

Dat vind ik inderdaad belangrijk, als hij dat wil, moet dat kunnen. Al is het voor dat ene vak met staatexamen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-10-2022 om 18:46 Topicstarter

MamaE schreef op 12-10-2022 om 10:42:

Als je gaat wisselen, doe het dan heel weloverwogen. Je wil niet nog zes keer wisselen omdat dingen je niet aan staan.
En ga ook niet verwachten dat je op andere scholen wel naar binnen mag. Als het al mag, is het niet in het belang van je zoon om daar te zijn, ook niet als hij er geen moeite mee heeft.
Dingen nabrengen vind ik erg betuttelend. Doe ik op de basisschool al niet eens en die ligt op vijf minuten lopen. Kinderen moeten leren om zelf aan hun spullen te denken en te ervaren dat het consequenties heeft als ze dat vergeten. Zeker als die school een half uur met de auto is, ben je dus een uur aan het rijden om een broodtrommel of een vergeten boek of gymtas te brengen. Ik vind dat van de zotte.
Volwassen worden is ook verantwoordelijkheid leren nemen. En in mijn ogen begint dat ook al ver voor de middelbare school. Kind heeft gymles, dus moet zorgen dat het de gymspullen mee heeft. Kind heeft tussen de middag honger, dus moet zorgen dat het eten meeneemt.

Was geen schrift aanwezig, dus in winkel dichtbij gekocht en gebracht. Schrift was noodzaak.
Verder eens met je eerste twee zinnen!!

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-10-2022 om 18:48 Topicstarter

Broadway schreef op 12-10-2022 om 11:07:

[..]

er wordt veel overheen gepraat door TO, maar ze heeft het een aantal keer aangegeven dat hij het naar zijn zin heeft. Zij is degene die er een probleem mee heeft en daardoor de verandering in haar zoon gooit op de negatieve sfeer in school die ze alleen van horen zeggen heeft.

ik heb geen kinderen maar zie er een aantal van zeer dichtbij. de grootste veranderingen waarbij een kind plotseling echt anders wordt zijn naar de kleuterschool en naar de middelbare school en een afgezwakte versie als ze naar groep 3 gaan.

het is een enorme verandering. van omgeving, van hoe je benaderd wordt en een complete andere manier van je relaties. ineens zonder je ouders etc.

Ja, dat is het. Maar hij vindt de sfeer zelf niet heel leuk vertelde hij laatst. Dat staat los van mijn mening over energydrink, buiten moeten blijven, waarover ik met hem niet veel spreek. Wat kan hij eraan doen?

mamanatuurlijk schreef op 12-10-2022 om 18:48:

[..]

Ja, dat is het. Maar hij vindt de sfeer zelf niet heel leuk vertelde hij laatst. Dat staat los van mijn mening over energydrink, buiten moeten blijven, waarover ik met hem niet veel spreek. Wat kan hij eraan doen?

Je zegt dat hij de sfeer niet heel leuk vind, maar dat is een punt wat jij ook al sinds juli roept. Neemt hij het niet gewoon van je over? Jij bent zo negatief, jouw negativiteit kan hem moeilijk ontgaan zijn. Misschien eerder een kwestie van wennen? Wat is hij gewend van de basisschool, had hij het daar wel naar zijn zin of loopt het overal moeizaam?

Heeft hij al leuk contact met klasgenootjes, spreekt hij af met ze; samen huiswerk maken/ chillen? Ik zou daar als ik jou was zeker in investeren mede omdat hij door de afstand  sneller buiten de groep zou kunnen vallen.

mamanatuurlijk schreef op 12-10-2022 om 18:46:

[..]

Was geen schrift aanwezig, dus in winkel dichtbij gekocht en gebracht. Schrift was noodzaak.
Verder eens met je eerste twee zinnen!!

Kinderen kunnen zelf niet bedenken om even een blaadje te lenen van een klasgenoot en thuis over te schrijven of in te plakken in een schrift?

Die van mij leggen ook wel eens een probleem voor, maar dan leg ik uit hoe ze dat zélf kunnen oplossen. Een schrift is nooit noodzaak als de hele klas vol zit met kinderen met papier en schriften.

mamanatuurlijk schreef op 12-10-2022 om 18:46:

[..]

Was geen schrift aanwezig, dus in winkel dichtbij gekocht en gebracht. Schrift was noodzaak.
Verder eens met je eerste twee zinnen!!

Dat is iets wat hij gewoon zelf had kunnen oplossen. Blaadje lenen, strafwerk incasseren, volgende keer je spullen in orde hebben, dat hoort bij het middelbare school leven of je nu 11, 12 of 18 bent. 

Het is geen kleuter meer maar zo behandel je hem op dat moment wel.

Als ik over zoiets geappt werd dan melde ik dat hij het zelf op moest lossen want ik ben aan het werk. 

Geen schrift? Daar heb ik een heel simpele regel voor. Op een los blaadje schrijven, overschrijven in een schrift en de volgende les laten zien. Ik zou echt raar opkijken als er een moeder een nieuw schrift kwam brengen. Heel lief en zorgzaam, maar wel onnodig.

Valeria schreef op 12-10-2022 om 19:43:

[..]

Kinderen kunnen zelf niet bedenken om even een blaadje te lenen van een klasgenoot en thuis over te schrijven of in te plakken in een schrift?

Die van mij leggen ook wel eens een probleem voor, maar dan leg ik uit hoe ze dat zélf kunnen oplossen. Een schrift is nooit noodzaak als de hele klas vol zit met kinderen met papier en schriften.

Joh, in de 4e heeft heeft minstens de helft opeens geen schrift meer. Of geen pen, of een boek. Of helemaal niks. Behalve de foon natuurlijk. 

Mevrouw75 schreef op 12-10-2022 om 20:57:

[..]

Joh, in de 4e heeft heeft minstens de helft opeens geen schrift meer. Of geen pen, of een boek. Of helemaal niks. Behalve de foon natuurlijk.

Nou inderdaad, ik verbaas me daar iedere keer weer over. Ik had vorig jaar een leerling die een natuurkunde toets kwam inhalen. Had niets bij zich; geen pen, geo, potlood, rekenmachine of Binas. 
En er is altijd wel een leerling die iets mist bij een toets.

Ysenda schreef op 12-10-2022 om 19:58:

[..]

Dat is iets wat hij gewoon zelf had kunnen oplossen. Blaadje lenen, strafwerk incasseren, volgende keer je spullen in orde hebben, dat hoort bij het middelbare school leven of je nu 11, 12 of 18 bent.

Het is geen kleuter meer maar zo behandel je hem op dat moment wel.

Als ik over zoiets geappt werd dan melde ik dat hij het zelf op moest lossen want ik ben aan het werk.

Bij je eerste 'brugpieper' doe je soms zo iets. Misschien niet alle moeders reageren zo, maar ik heb ook in de eerste weken een keer hard fietsend een broodtrommel nagebracht. Heel gek, als ik er nu op terug kijk. Het is voor ouders ook wennen, zo'n nieuwe overgang, geeft soms een vernauwd 'bewustzijn' Deze brugpieper appt waarschijnlijk verschrikt, 'ik heb geen schrift'. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik in die eerste periode ook naar de Hema was gefietst en een schrift had nagebracht, als ik thuis was geweest. Terwijl 'leen een blaadje' of course de meest relaxte reactie is, ook voor hem. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.