Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 21:58:

[..]

We zijn verhuisd he... je hebt niet in 4 weken vrienden.

Dat snap ik. Maar je woont er al langer dan 4 weken. Ik weet niet hoe afgelegen je woont maar heeft hij in jullie huidige woonplaats mogelijkheden om dingen samen met anderen te doen? Of heb je voornamelijk gekozen voor deze plek omdat jij dat wilde, want dat schreef je eerder dat jij die plek gekozen hebt. Ook dat is je goed recht maar krijg wel de indruk van je posts dat je met veel zaken geen rekening hebt gehouden. Maar mocht je voor een andere school gaan, zit die wel in de buurt?

Ging mij er meer om dat je het beeld schetst dat je zoon veel vrijheid heeft terwijl het gewoon gangbare dingen zijn.

Ter overweging: er zit echt heel veel tussen een categoraal gymnasium en de school-zonder-diploma die jij beschrijft. Geef je zoon de tijd om het jaar af te maken, ga tussendoor eens op andere scholen kijken en beslis tegen het einde van het schooljaar. Samen met je zoon, uiteraard.

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 22:06:

[..]

Dat snap ik. Maar je woont er al langer dan 4 weken. Ik weet niet hoe afgelegen je woont maar heeft hij in jullie huidige woonplaats mogelijkheden om dingen samen met anderen te doen? Of heb je voornamelijk gekozen voor deze plek omdat jij dat wilde, want dat schreef je eerder dat jij die plek gekozen hebt. Ook dat is je goed recht maar krijg wel de indruk van je posts dat je met veel zaken geen rekening hebt gehouden. Maar mocht je voor een andere school gaan, zit die wel in de buurt?

Ging mij er meer om dat je het beeld schetst dat je zoon veel vrijheid heeft terwijl het gewoon gangbare dingen zijn.

Nou, dat dus. 

En tussen haakjes veel vrijheid geven is wat mij betreft niet gelijk aan een goede opvoeding. Onze kinderen krijgen niet gek veel vrijheid - en ze moeten ook best wat doen in huis. Maar dat accepteren ze prima, mits het allemaal redelijk is. Dus ik noem maar wat: op tijd naar bed als je morgen het eerste uur op school moet zijn, niet 's avonds laat op straat rondhangen, niet alleen naar huis fietsen in het donker, grote uitgaven eerst met ons overleggen. Afwassen, wasje ophangen als je het de volgende ochtend droog wil hebben, soms koken als zij vroeg uit school zijn en wij allebei pas na 6 uur thuis zijn. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 22:39 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 21:28:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het wennen is als je in een omgeving komt waar zaken anders gaan dan je gewend bent. En een dorp is weer anders dan een stad. En een B3 school zijn in de regel vrij kleine scholen dan kun je ( los van de visie) zaken anders regelen. Ik ken een B3 school waar net aan 35 leerlingen zitten, logisch dat daar zaken anders gaan dan bv op mijn school met ruim 800 leerlingen. Dat is niet zo vreemd lijkt mij. Jij vertaald dat naar autoritair, geen sfeer etc. Dat is jammer want het heeft daar niks mee te maken.

Je schrijft dat je de etiquette niet zo goed kent maar hoe ging dat dan vroeger op je eigen middelbare school? Liepen je ouders daar ook in en uit?

Maar waar ik verder benieuwd naar ben; jij vind deze school niks, dat kan. Stel je plaatst je zoon op een kleine B3 school, is je goed recht. Dan zit hij daar; is deze school dan ook ver weg met alle problemen van dien? Stel hij heeft daar geen aansluiting met andere leerlingen of vindt het na een jaar toch echt niet leuk; wat dan?

Kijk jij zoekt een school met een andere sfeer, dat mag. Maar dan vind jij het straks geweldig en je zoon misschien niet, want ook dat kan gebeuren, ga je dan weer wisselen?

Denk dat we heel zorgvuldig moeten zijn met zoeken. Het gaat er ook zeker om hoe zoon zich voelt op een school. Komt vast goed, heb er alle vertrouwen in. Even tijdje aankijken nog.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 22:40 Topicstarter

troelahoep schreef op 11-10-2022 om 22:33:

[..]

Nou, dat dus.

En tussen haakjes veel vrijheid geven is wat mij betreft niet gelijk aan een goede opvoeding. Onze kinderen krijgen niet gek veel vrijheid - en ze moeten ook best wat doen in huis. Maar dat accepteren ze prima, mits het allemaal redelijk is. Dus ik noem maar wat: op tijd naar bed als je morgen het eerste uur op school moet zijn, niet 's avonds laat op straat rondhangen, niet alleen naar huis fietsen in het donker, grote uitgaven eerst met ons overleggen. Afwassen, wasje ophangen als je het de volgende ochtend droog wil hebben, soms koken als zij vroeg uit school zijn en wij allebei pas na 6 uur thuis zijn.

Dat zijn vanzelfsprekende dingen toch? Het gesprek ging over beknellen. Nee, mijn zoon heeft voldoende vrijheid. Niet teveel, niet te weinig.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 22:41 Topicstarter

AlisonH schreef op 11-10-2022 om 22:14:

Ter overweging: er zit echt heel veel tussen een categoraal gymnasium en de school-zonder-diploma die jij beschrijft. Geef je zoon de tijd om het jaar af te maken, ga tussendoor eens op andere scholen kijken en beslis tegen het einde van het schooljaar. Samen met je zoon, uiteraard.

Gaan we doen, dankjewel.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 22:42 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 22:06:

[..]

Maar mocht je voor een andere school gaan, zit die wel in de buurt?



Zeker iets olm rekening mee te houden.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 22:45 Topicstarter

Dames, ik ga eens lekker op tijd naar bed. Bedankt voor het meedenken. Ik wens jullie een fijne avond!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 05:43

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 21:11:

[..]

Het gaat om de houding van de school. Niet wat ze daarbuiten allemaal tegenkomen.

Oh en welke houding is dat? Je hebt dit van horen zeggen van mensen die je niet eens kent. 

Kun je kind niet gewoon leren dat hij nee zegt tegen energiedrank? 

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 22:40:

[..]

Dat zijn vanzelfsprekende dingen toch? Het gesprek ging over beknellen. Nee, mijn zoon heeft voldoende vrijheid. Niet teveel, niet te weinig.

Weet ik niet. Als ik om mij heen kijk zijn er best wel veel 13,14,15-jarigen die doordeweeks pas om 10 uur 's avonds thuis hoeven zijn en in het weekend helemaal geen eindtijd hebben, bij jan en alleman mogen blijven slapen, vapen of blowen, drinken, heftige piercings hebben (tunnels, tong, navel). Ik heb het gevoel dat wij onze kinderen relatief streng opvoeden. 

AlisonH schreef op 11-10-2022 om 22:14:

Ter overweging: er zit echt heel veel tussen een categoraal gymnasium en de school-zonder-diploma die jij beschrijft. Geef je zoon de tijd om het jaar af te maken, ga tussendoor eens op andere scholen kijken en beslis tegen het einde van het schooljaar. Samen met je zoon, uiteraard.

de zoon heeft het naar zijn zin en is blij met de school. was niet zijn allereerstelievelingskeus, maar nu zit hij er, hij heeft zelf gekozen en is blij. 

dit hele topic gaat niet om zoon, maar om mam die graag in de eigen wereldbeeldbubbel blijft en dat ook voor haar kind wenst. 

mama hoeft maar 1 ding te doen en dat is de taak van elke ouder: haar kind steunen en begeleiden naar zelfstandigheid. hoe tof is het dat ze dat mag doen bij een (pre)puber die zijn moeder nog steeds superleuk vindt en ook nog op een school zit waar hij het leuk heeft! 

Broadway schreef op 12-10-2022 om 09:56:

[..]

de zoon heeft het naar zijn zin en is blij met de school. was niet zijn allereerstelievelingskeus, maar nu zit hij er, hij heeft zelf gekozen en is blij.

dit hele topic gaat niet om zoon, maar om mam die graag in de eigen wereldbeeldbubbel blijft en dat ook voor haar kind wenst.

mama hoeft maar 1 ding te doen en dat is de taak van elke ouder: haar kind steunen en begeleiden naar zelfstandigheid. hoe tof is het dat ze dat mag doen bij een (pre)puber die zijn moeder nog steeds superleuk vindt en ook nog op een school zit waar hij het leuk heeft!

Ik krijg niet echt een duidelijk beeld of de zoon het leuk heeft en het daar fijn vindt. Als dat zo is dan moet moeder het inderdaad zo laten. Het lijkt me verstandig om het hele onderwerp te parkeren, er niet meer over te praten en iets anders te gaan doen. Als zoon het niet fijn vindt op school geeft hij dat hopelijk zelf wel aan.

Als je gaat wisselen, doe het dan heel weloverwogen. Je wil niet nog zes keer wisselen omdat dingen je niet aan staan.
En ga ook niet verwachten dat je op andere scholen wel naar binnen mag. Als het al mag, is het niet in het belang van je zoon om daar te zijn, ook niet als hij er geen moeite mee heeft.
Dingen nabrengen vind ik erg betuttelend. Doe ik op de basisschool al niet eens en die ligt op vijf minuten lopen. Kinderen moeten leren om zelf aan hun spullen te denken en te ervaren dat het consequenties heeft als ze dat vergeten. Zeker als die school een half uur met de auto is, ben je dus een uur aan het rijden om een broodtrommel of een vergeten boek of gymtas te brengen. Ik vind dat van de zotte. 
Volwassen worden is ook verantwoordelijkheid leren nemen. En in mijn ogen begint dat ook al ver voor de middelbare school. Kind heeft gymles, dus moet zorgen dat het de gymspullen mee heeft. Kind heeft tussen de middag honger, dus moet zorgen dat het eten meeneemt.

AlisonH schreef op 12-10-2022 om 10:41:

[..]

Ik krijg niet echt een duidelijk beeld of de zoon het leuk heeft en het daar fijn vindt. Als dat zo is dan moet moeder het inderdaad zo laten. Het lijkt me verstandig om het hele onderwerp te parkeren, er niet meer over te praten en iets anders te gaan doen. Als zoon het niet fijn vindt op school geeft hij dat hopelijk zelf wel aan.

er wordt veel overheen gepraat door TO, maar ze heeft het een aantal keer aangegeven dat hij het naar zijn zin heeft. Zij is degene die er een probleem mee heeft en daardoor de verandering in haar zoon gooit op de negatieve sfeer in school die ze alleen van horen zeggen heeft. 

ik heb geen kinderen maar zie er een aantal van zeer dichtbij. de grootste veranderingen waarbij een kind plotseling echt anders wordt zijn naar de kleuterschool en naar de middelbare school en een afgezwakte versie als ze naar groep 3 gaan. 

het is een enorme verandering. van omgeving, van hoe je benaderd wordt en een complete andere manier van je relaties. ineens zonder je ouders etc. 

Broadway schreef op 12-10-2022 om 11:07:

[..]

er wordt veel overheen gepraat door TO, maar ze heeft het een aantal keer aangegeven dat hij het naar zijn zin heeft. Zij is degene die er een probleem mee heeft en daardoor de verandering in haar zoon gooit op de negatieve sfeer in school die ze alleen van horen zeggen heeft.

ik heb geen kinderen maar zie er een aantal van zeer dichtbij. de grootste veranderingen waarbij een kind plotseling echt anders wordt zijn naar de kleuterschool en naar de middelbare school en een afgezwakte versie als ze naar groep 3 gaan.

het is een enorme verandering. van omgeving, van hoe je benaderd wordt en een complete andere manier van je relaties. ineens zonder je ouders etc.

Klopt, ik geef ook elk jaar les aan brugklassers en die verandering is enorm. De twee dingen waardoor ik enigszins twijfelde: de reistijd, en hoe lang hij aan huiswerk zat. Dan nog: hij moet zelf aangeven wat hij wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.