Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:28:

[..]

Waren betrouwbare bronnen.

Hoe weet je dat? Aantal posts geleden was je nog verontwaardigd dat school je niet wilde vertellen of en wie er bij jullie in de buurt wonen want je kende niemand op school.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:28:

[..]

Waren betrouwbare bronnen.

Nee het was 1 ouder en een leerling. Wat maakt dat voor jouw betrouwbare bronnen? Omdat het in je straatje past?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:11 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 11-10-2022 om 19:31:

[..]

Waar zeg ik dat? Ik doe alleen niet zo hysterisch en ik weet dat ze dit soort zaken op genoeg andere plaatsen tegenkomen dus ik maak me geen illusies

Het gaat om de houding van de school. Niet wat ze daarbuiten allemaal tegenkomen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:11 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 20:48:

[..]

Nee het was 1 ouder en een leerling. Wat maakt dat voor jouw betrouwbare bronnen? Omdat het in je straatje past?

Omdat zij het wel zelf gezien hebben.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:14 Topicstarter

Valeria schreef op 11-10-2022 om 20:10:

[..]

Ik vind dat wel erg vaak voor de eerste maand school. Dat was dus wel iedere week minstens een keer naar binnen willen.
Sowieso iets nabrengen als je zo ver weg woont?
Voor die gevallen hebben ze hier geld, om gymkleren te huren of iets in de kantine te kopen. Dat mogen ze zelf oplossen.
Maar stel dat ik iets heel noodzakelijks moet brengen, dan kijk ik wanneer het pauze is en spreek ik dan af dat hij naar buiten komt.

O jee, dan ken ik de etiquette op dit soort scholen niet goed. Het is gewoon niet wat ik gewend ben. Bij ons in het dorp was het sowieso veel gemoedelijker. En de B3 scholen die ik zag, zijn dat soort dingen ook echt geen probleem. Maar is al uitvoerig besproken verder.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 21:11:

[..]

Omdat zij het wel zelf gezien hebben.

Ouders mochten toch niet naar binnen schreef je dan heeft die ouder het dus niet gezien want het feest werd door leerlingen georganiseerd en niet door ouders. En de leerling kan het ook verkeerd begrepen hebben. Maar als het inderdaad zo is dat het verkocht is vind ik dat ook zeker vreemd. Maar als het een feestje uitsluitend voor eerstejaars was kan ik me het moeilijk voorstellen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:19 Topicstarter

Duizendpoot schreef op 11-10-2022 om 20:25:

[..]

Mijn God, de scholen zijn nog geen 2 maanden open en hoe vaak ben je al niet op die school geweest. Besef je ook dat dat abnormaal is? En op de middelbare school iets nabrengen? Never nooit, dan leren ze nooit hun spullen zelf mee te nemen. Daar begin ik op de middelbare school echt niet aan.
Ik begrijp ook niet zo goed die drang van je om naar binnen te moeten gaan om zoon op te halen. Wat wil je er mee bereiken? Het zegt toch helemaal niks over de sfeer of de kwaliteit van de school als jij niet naar binnen mag. Je gebruikt dat als argument om aan te geven dat de sfeer van de school je niet ligt. Maar ik vind dat een heel mager argument. Het doet er helemaal niet toe of je zoon het wel of niet vervelend vind, noch of het wel of niet mag. Het is gewoon een non-argument omdat simpelweg geen enkele ouder zo vaak als jij naar de middelbare school gaat om kind op te halen of iets te brengen zoals jij. Ik hoop dat je inziet dat jouw gedrag echt niet normaal is en dat je zoon moet leren om zelfstandig te worden door niet door je opgehaald te worden. Dat als ie met het OV reist zelf leert plannen en rekening te houden met reistijden etc.
Dat je je zoon ziet veranderen in een richting die je misschien niet prettig vindt hoort bij loslaten. Het enige wat van belang is, is of hij het naar zijn zin heeft op school, goed in zijn vel steekt, aansluiting heeft en of hij het niveau van school aan kan. Dus ja observeer en ga gesprek aan over hoe hij het vindt op school. Maar laat hem zijn eigen weg vinden en de eventuele fouten maken die daar bij horen zonder dat je in zijn nek loopt te hijgen. Je verstikt hem.

Ik hoef niet per se naar binnen. Het stoort me dat het per se niet mag. Maar dit is al uitvoerig besproken.

Zoon reist zelf ook met ov. Welnee, ik verstik hem niet. Ik weet niet waarom jij en anderen dat beeld hebben. Natuurlijk krijg je hier beperkte informatie. Misschien helpt het als ik vertel dat hij ook alleen op pad gaat, alleen naar de winkel gaat, alleen zijn huiswerk maakt, alleen naar school gaat, alleen op zijn kamer is wanneer hij wil, nou ja, laat maar, ik weet hoe het zit.

Het gaat erom dat de richting waarin hij zich verandert goed is voor hem. Gelukkig heb ik een paar goede gesprekken met hem gehad. Niet heel erg naar zijn zin op school. Leren is leuk, maar sfeer minder. Ik vind dat jammer. Maar ik voelde het blijkbaar wel goed aan. Ook dat het minder geschikt is voor mijn kind.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:22 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 21:17:

[..]

Ouders mochten toch niet naar binnen schreef je dan heeft die ouder het dus niet gezien want het feest werd door leerlingen georganiseerd en niet door ouders. En de leerling kan het ook verkeerd begrepen hebben. Maar als het inderdaad zo is dat het verkocht is vind ik dat ook zeker vreemd. Maar als het een feestje uitsluitend voor eerstejaars was kan ik me het moeilijk voorstellen.

Dat kan. Weet verder ook niet wat ik er nog over kan zeggen.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 21:14:

[..]

O jee, dan ken ik de etiquette op dit soort scholen niet goed. Het is gewoon niet wat ik gewend ben. Bij ons in het dorp was het sowieso veel gemoedelijker. En de B3 scholen die ik zag, zijn dat soort dingen ook echt geen probleem. Maar is al uitvoerig besproken verder.

Ik kan me voorstellen dat het wennen is als je in een omgeving komt waar zaken anders gaan dan je gewend bent. En een dorp is weer anders dan een stad. En een B3 school zijn in de regel vrij kleine scholen dan kun je ( los van de visie) zaken anders regelen. Ik ken een B3 school waar net aan 35 leerlingen zitten, logisch dat daar zaken anders gaan dan bv op mijn school met ruim 800 leerlingen. Dat is niet zo vreemd lijkt mij. Jij vertaald dat naar autoritair, geen sfeer etc. Dat is jammer want het heeft daar niks mee te maken. 

Je schrijft dat je de etiquette niet zo goed kent maar hoe ging dat dan vroeger op je eigen middelbare school? Liepen je ouders daar ook in en uit? 

Maar waar ik verder benieuwd naar ben; jij vind deze school niks, dat kan. Stel je plaatst je zoon op een kleine B3 school, is je goed recht. Dan zit hij daar; is deze school dan ook ver weg met alle problemen van dien? Stel hij heeft daar geen aansluiting met andere leerlingen of vindt het na een jaar toch echt niet leuk; wat dan?

Kijk jij zoekt een school met een andere sfeer, dat mag. Maar dan vind jij het straks geweldig en je zoon misschien niet, want ook dat kan gebeuren, ga je dan weer wisselen?

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:34:

[..]

Dat snap; ik hoor, loslaten is altijd lastig natuurlijk en het is goed dat anderen hier dat benoemen. Ik ben me ervan bewust. Toen ik iets nabracht, legde ik dat bij de concierge neer. Was al teveel. Alleen ophalen paar keer binnengestapt niet in een lokaal trouwens. 'Hallo, ben er, ga je mee?' Mag ook niet. Niet mijn sfeer. Zoon heeft hier echt geen moeite mee. Hij wordt voldoende vrijgelaten en heeft genoeg momenten alleen en schaamt zich niet. Zo'n relatie bestaat ook tussen ouders en kinderen. Niet dat er nooit wrijving is, en dat is even achter de oren krabben. Waar komt het vandaan, vraagt hij meer vrijheid? Prima, dan krijgt hij die.

Dit is dus een voorbeeld waarvan ik denk, ik geloof het niet meer zo allemaal. Het klopt ergens niet. Je suggereert dat je al meerdere keren dit schooljaar de school bent ingestapt, maar hem voldoende vrijlaat. Dat spreekt elkaar gewoon echt tegen. Dat je zegt 'niet in een lokaal trouwens'.... dat moest er nog eens bijkomen ook! Het klinkt bijna alsof je dat bijna hebt gedaan of dat graag zou willen doen en pas geleden hebt geleerd dat dat niet zo hoort en dat even laat weten. 

Het stukje over hoe jij 'wrijving' met je zoon beschrijft, het klinkt heel gekunsteld, alsof jij probeert je voor te stellen hoe de anderen hier graag zien dat je reageert, als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien ben je wel autistisch of is er iets anders met jou aan de hand op gebied van sociale relaties. Absoluut niet beledigend of beschuldigend bedoeld trouwens. 

Wat nou als je zoon dit jaar gewoon afmaakt? Jij laat hem en de school met rust. Je gaat proberen om niet overal zo op te letten. Ondertussen kijk je eens rustig om je heen naar scholen in de buurt waar je nu woont. Op de fiets naar school kunnen is heel fijn. Ook fijn voor je zoon om na schooltijd af te kunnen bespreken. Begin volgend jaar zijn er vast wel weer open dagen en die zijn eigenlijk voor brugklassers maar even binnen kijken als toekomstige 2e jaarsleerling kan ook prima. Ga naar verschillende scholen kijken en geef je zoon de ruimte om zelf te kiezen. 

Je hebt nu nog meer dan genoeg tijd om voor volgend jaar een andere school uit te zoeken. 

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 21:19:

[..]

Ik hoef niet per se naar binnen. Het stoort me dat het per se niet mag. Maar dit is al uitvoerig besproken.

Zoon reist zelf ook met ov. Welnee, ik verstik hem niet. Ik weet niet waarom jij en anderen dat beeld hebben. Natuurlijk krijg je hier beperkte informatie. Misschien helpt het als ik vertel dat hij ook alleen op pad gaat, alleen naar de winkel gaat, alleen zijn huiswerk maakt, alleen naar school gaat, alleen op zijn kamer is wanneer hij wil, nou ja, laat maar, ik weet hoe het zit.

Nou dat beeld krijgen we omdat je manier van handelen gewoon simpelgezegd erg vreemd is.
In al je posts is het ikke, ikke, ikke. Mamna's wil is wet is vrij verstikkend.
 Zoals nu je eerste zin " het stoort me dat het perse niet mag". Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk maar afgaande op je teksten krijg ik de indruk dat je erg moeilijk je aan regels kunt en wilt houden en zodra het niet gaat zoals jij wil dan is de ander ( in dit geval de school) de boosdoener. Maar goed ik ken je niet persoonlijk.

Je 2e stukje vind ik heel zorgelijk: zoon alleen op zn kamer, alleen op pad, alleen naar de winkel, alleen huiswerk maken, alleen op zijn kamer, alleen naar school....en dat noem jij vrijheid? Het is ten eerste doodnormaal voor een 12 jarige om dit soort dingen alleen te mogen doen maar ook normaal om samen met vrienden te doen. Het komt erg geisoleerd over. En je zoon, ja die weet niet beter.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:56 Topicstarter

troelahoep schreef op 11-10-2022 om 21:34:

[..]

Dit is dus een voorbeeld waarvan ik denk, ik geloof het niet meer zo allemaal. Het klopt ergens niet. Je suggereert dat je al meerdere keren dit schooljaar de school bent ingestapt, maar hem voldoende vrijlaat. Dat spreekt elkaar gewoon echt tegen. Dat je zegt 'niet in een lokaal trouwens'.... dat moest er nog eens bijkomen ook! Het klinkt bijna alsof je dat bijna hebt gedaan of dat graag zou willen doen en pas geleden hebt geleerd dat dat niet zo hoort en dat even laat weten.

Het stukje over hoe jij 'wrijving' met je zoon beschrijft, het klinkt heel gekunsteld, alsof jij probeert je voor te stellen hoe de anderen hier graag zien dat je reageert, als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien ben je wel autistisch of is er iets anders met jou aan de hand op gebied van sociale relaties. Absoluut niet beledigend of beschuldigend bedoeld trouwens.

Nee hoor, ik plaats geen sociaal wenselijke posts. Ik probeer alles gewoon uit te leggen. Ik weet dat ik dat niemand ben verchuldigd, maar ik vind het zo jammer verkeerd te worden begrepen.

Dat je het niet gelooft laat ik bij jou. En dat van dat klaslokaal: ik lees hier soms zulke absurde beschuldigingen of oordelen dat het kan zijn dat iemand dat nog zou verwachten. Dus dat wilde ik even verduidelijken.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:58 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 21:47:

[..]

Nou dat beeld krijgen we omdat je manier van handelen gewoon simpelgezegd erg vreemd is.
In al je posts is het ikke, ikke, ikke. Mamna's wil is wet is vrij verstikkend.
Zoals nu je eerste zin " het stoort me dat het perse niet mag". Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk maar afgaande op je teksten krijg ik de indruk dat je erg moeilijk je aan regels kunt en wilt houden en zodra het niet gaat zoals jij wil dan is de ander ( in dit geval de school) de boosdoener. Maar goed ik ken je niet persoonlijk.

Je 2e stukje vind ik heel zorgelijk: zoon alleen op zn kamer, alleen op pad, alleen naar de winkel, alleen huiswerk maken, alleen op zijn kamer, alleen naar school....en dat noem jij vrijheid? Het is ten eerste doodnormaal voor een 12 jarige om dit soort dingen alleen te mogen doen maar ook normaal om samen met vrienden te doen. Het komt erg geisoleerd over. En je zoon, ja die weet niet beter.

We zijn verhuisd he... je hebt niet in 4 weken vrienden.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 21:58 Topicstarter

Plantenbak schreef op 11-10-2022 om 21:45:

Wat nou als je zoon dit jaar gewoon afmaakt? Jij laat hem en de school met rust. Je gaat proberen om niet overal zo op te letten. Ondertussen kijk je eens rustig om je heen naar scholen in de buurt waar je nu woont. Op de fiets naar school kunnen is heel fijn. Ook fijn voor je zoon om na schooltijd af te kunnen bespreken. Begin volgend jaar zijn er vast wel weer open dagen en die zijn eigenlijk voor brugklassers maar even binnen kijken als toekomstige 2e jaarsleerling kan ook prima. Ga naar verschillende scholen kijken en geef je zoon de ruimte om zelf te kiezen.

Je hebt nu nog meer dan genoeg tijd om voor volgend jaar een andere school uit te zoeken.

Ik denk dat we dat maar gaan doen. In elk geval de tijd nemen voor alles en ook dingen in overweging nemende die ik nu heb laten liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.