Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:22 Topicstarter

Ademes schreef op 11-10-2022 om 13:14:

[..]

Het feit al dat je voor een brugklasfeest geld mee moet nemen om drinken te kopen, zou voor mij een alarmbel zijn. Bij ons wordt er gratis fris en water verstrekt op dit soort feestjes.

Ja vind ik ook raar.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:23 Topicstarter

AlisonH schreef op 11-10-2022 om 13:01:

[..]

Je zoon is hooguit 13, eerder 12 en misschien zelfs nog maar 11. Nogmaals, hij staat op de drempel van een enorme opschudding in zijn hoofd en zijn lijf. Dat gemotiveerde van nu kan daar slachtoffer van zijn. Het kind dat jij nu kent is niet dezelfde jong-volwassene die straks van school komt.

Overigens mag je van deze ex-gymnasiast aannemen dat je ook zonder Latijn en Grieks een prima toekomst hebt. Het is leuk en zeker nuttig, maar niet noodzakelijk. Ook niet voor geneeskunde, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken. Daar leer je vooral termen. Die moet je hoe dan ook leren, ook als je wel Latijn en Grieks hebt gehad

Fijn dat te horen. Zoon wil zelf graag latijn. Een puzzel wat nu zwaarder weegt.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:26 Topicstarter

Biebel schreef op 11-10-2022 om 13:56:

[..]



Die tweede zin, dat is waar het mis gaat. Je mag sfeer zoeken in een restaurant, een werkgever, een huis of een woonplaats wat mij betreft. En jouw gevoel is misschien waardevol als het gaat om beslissingen die over jou gaan.

Maar het gaat niet over jou. Het gaat over de school van je 12-jarige zoon. Wanneer dringt het tot je door dat je zoon hierin belangrijk is en niet de bubbel en het droom- (waan-?)beeld van zijn moeder. Zijn gevoel doet er toe, dat van jou is veel minder van belang.
Het is dan ook niet dat hij hier ook een ‘stem in heeft‘, zijn mening is wat telt. Laten we eerlijk wezen, zelfs als je nu niets meer zou zeggen zou je zoon toch wel weten wat jij vindt. En dat voor nu nog volgen.

Maar volgende week, maand of jaar, als die puberteit verder inkikt? Als hij ziet hoe andere ouders hun kind voorzichtig loslaten maar hij ‘geobserveerd’ wordt? Wanneer hij merkt dat zijn moeder alle negatieve roddels opzuigt en een tikje realiteitszin mist, zal hij dan nog zo volgzaam zijn? Gaat hij dan al freewheelend door die alternatieve school, waar hij op zijn 22e klaar is, zonder startkwalificatie Maar hey - hij kan wel jaarringen van een boom tellen en een zwaard smeden. En mama heeft dat allemaal in de gaten gehouden.

Of gooit hij dan juist de kont tegen de krib, en gaat hij op zoek naar inkomstenbronnen voor frikadellen broodjes en Red Bull, wiet en snuf. Waardoor hij, juist door die overvleugeling van moeders, zich in extreme mate gaat vrij vechten.

Ik zou geen gok durven doen welk scenario het wordt. Maar sta niet raar te kijken dat de toekomst je nog zwaar zal gaan vallen.

Je stelt het erg zwartwit. Doe ik ook misschien wat school betreft, maar ik som de dingen op die ik raar vind. Verder is mijn zoon best vrij en ik ook zeker in denken. Dat weet jij natuurlijk niet, dus ik snak best dat je dit zegt. Is ook lastig een oordeel te geven over iemand op basis van de beperkte info die je hier krijgt.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:27 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 14:20:

[..]

Het was een schoolfeest volgens mij en geen brugklasfeest.

Brugklasfeest, de ouderejaars organiseren dat.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:28 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 14:25:

[..]

Maar misschien is die leerling wel in de beleving dat frisdrank energydrink is. Of heeft een vriendje hem dat voor de grap wijsgemaakt " joh heb je het al gehoord, er is vanaf dit schooljaar redbull op het schoolfeest". En jij hoort het, neemt het zeer serieus en vindt het allemaal wel zeer slecht van de school. Terwijl je totaal niet weet wat er van waar is.

Het gaat niet zozeer om het detail " energydrink" maar om hoe jij er mee omgaat. Blijkbaar neem jij veel voor waarheid aan als het maar in je straatje past. Dat is best zorgelijk.

Waren betrouwbare bronnen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:29 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 11-10-2022 om 14:30:

[..]

Deze moeder doet net alsof energydrink zo vreselijk illegaal is terwijl het gewoon in elke supermarkt te koop is..

Daar gaat het toch niet om? Dit is een schoolfeest.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:30 Topicstarter

MamaE schreef op 11-10-2022 om 14:38:

Ik heb je al vaker gezegd dat kinderen het gedrag van hun ouders als vanzelfsprekend zien en er dus niet tegenin gaan. Jouw zoon vindt het normaal als jij in de school bent, hem ophaalt bij de klas, dat je hem 'observeert' (ik krijg er al de rillingen van als ik er aan denk). Ik vond als kind het ook normaal dat mijn moeder me nog aankleedde toen ik acht was. Terwijl ik het op school met gym wel zelf deed. Dat maakt het natuurlijk niet normaal en achteraf denk ik ook 'waar zat ik vredesnaam hun gezonde verstand?'
Deze school kan bij jou toch al weinig goed meer doen.
Ik ben wel echt heel benieuwd waar je woont. Deze school is een behoorlijk stuk reizen, er moeten toch scholen dichter in de buurt liggen. Het is nu een beetje alsof het of dit gymnasium is of een particuliere vrije school.

Hem observeert? Elke ouder kijkt toch weleens naar zijn kind? Nou zoon is kritisch genoeg hoor! Als hij iets niet leuk vindt, geeft hij dat gewoon aan.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:34 Topicstarter

Tulia schreef op 11-10-2022 om 16:17:

[..]

Ik interpreteer 'sfeer' als 'bedding'. TO van mij 'mag' je een sfeer of bedding op een school mee laten wegen, hoe voelt een school aan. Hoe ouder ik word, hoe meer ik mijn keuzes mede laat bepalen door de sfeer. Ik heb er ook geen probleem mee dat je als ouder actief meedenkt. Sterker nog, ik denk dat vrijwel iedere ouder ergens invloed heeft op de keuze die een 12-jarige maakt bij de keuze voor een middelbare school.

Verder kan je geen verkeerde keuze maken. In elke omgeving leert een kind iets. Mijn dochter zat niet op de vrije school, maar ik denk dat ze er een leukere tijd had gehad. Zeker weten, doe je niets.

Waar hier op gehamerd wordt is dat je je zoon ook los zal moeten laten in de boze buitenwereld Hij overleeft het wel. Tot de kerstvakantie is een slopende periode, zeker als oudste in het gezin, die naar de middelbare school gaat. Dat loslaten ga je vanzelf leren. Ik heb 1 keer een vergeten broodtrommel nagebracht. Beetje awkard en onnodig.

Dat snap; ik hoor, loslaten is altijd lastig natuurlijk en het is goed dat anderen hier dat benoemen. Ik ben me ervan bewust. Toen ik iets nabracht, legde ik dat bij de concierge neer. Was al teveel. Alleen ophalen paar keer binnengestapt niet in een lokaal trouwens. 'Hallo, ben er, ga je mee?' Mag ook niet. Niet mijn sfeer. Zoon heeft hier echt geen moeite mee. Hij wordt voldoende vrijgelaten en heeft genoeg momenten alleen en schaamt zich niet. Zo'n relatie bestaat ook tussen ouders en kinderen. Niet dat er nooit wrijving is, en dat is even achter de oren krabben. Waar komt het vandaan, vraagt hij meer vrijheid? Prima, dan krijgt hij die.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-10-2022 om 18:41

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:29:

[..]

Daar gaat het toch niet om? Dit is een schoolfeest.

Ja en? 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 18:49 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 11-10-2022 om 18:41:

[..]

Ja en?

Ik denk dat je dat niet moet verkopen op een schoolfeest aan 12-jarigen. Jij denkt daar anders over?

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:49:

[..]

Ik denk dat je dat niet moet verkopen op een schoolfeest aan 12-jarigen. Jij denkt daar anders over?

Nee hoor, helemaal eens. Wij verkopen het ook niet op school en het is ook verboden om mee te nemen. Als ze het halen in de supermarkt en ze hebben de pech dat een oplettende docent of, erger nog, de concierge het ziet (en die ziet echt álles) verdwijnt het zo in de prullenbak. Idem grootverpakkingen van wat dan ook, pepernoten (werd uiteraard mee gegooid, daar zijn ze voor) en het op school laten bezorgen van pizza, friet, kapsalon en ander fastfood. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-10-2022 om 19:31

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:49:

[..]

Ik denk dat je dat niet moet verkopen op een schoolfeest aan 12-jarigen. Jij denkt daar anders over?

Waar zeg ik dat? Ik doe alleen niet zo hysterisch en ik weet dat ze dit soort zaken op genoeg andere plaatsen tegenkomen dus ik maak me geen illusies

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:34:

[..]

 Toen ik iets nabracht, legde ik dat bij de concierge neer. Was al teveel. Alleen ophalen paar keer binnengestapt niet in een lokaal trouwens. 

Ik vind dat wel erg vaak voor de eerste maand school. Dat was dus wel iedere week minstens een keer naar binnen willen.
Sowieso iets nabrengen als je zo ver weg woont? 
Voor die gevallen hebben ze hier geld, om gymkleren te huren of iets in de kantine te kopen. Dat mogen ze zelf oplossen. 
Maar stel dat ik iets heel noodzakelijks moet brengen, dan kijk ik wanneer het pauze is en spreek ik dan af dat hij naar buiten komt.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:34:

[..]

Dat snap; ik hoor, loslaten is altijd lastig natuurlijk en het is goed dat anderen hier dat benoemen. Ik ben me ervan bewust. Toen ik iets nabracht, legde ik dat bij de concierge neer. Was al teveel. Alleen ophalen paar keer binnengestapt niet in een lokaal trouwens. 'Hallo, ben er, ga je mee?' Mag ook niet. Niet mijn sfeer. Zoon heeft hier echt geen moeite mee. Hij wordt voldoende vrijgelaten en heeft genoeg momenten alleen en schaamt zich niet. Zo'n relatie bestaat ook tussen ouders en kinderen. Niet dat er nooit wrijving is, en dat is even achter de oren krabben. Waar komt het vandaan, vraagt hij meer vrijheid? Prima, dan krijgt hij die.

Mijn God, de scholen zijn nog geen 2 maanden open en hoe vaak ben je al niet op die school geweest. Besef je ook dat dat abnormaal is? En op de middelbare school iets nabrengen? Never nooit, dan leren ze nooit hun spullen zelf mee te nemen. Daar begin ik op de middelbare school echt niet aan. 
Ik begrijp ook niet zo goed die drang van je om naar binnen te moeten gaan om zoon op te halen. Wat wil je er mee bereiken? Het zegt toch helemaal niks over de sfeer of de kwaliteit van de school als jij niet naar binnen mag. Je gebruikt dat als argument om aan te geven dat de sfeer van de school je niet ligt. Maar ik vind dat een heel mager argument. Het doet er helemaal niet toe of je zoon het wel of niet vervelend vind, noch of het wel of niet mag. Het is gewoon een non-argument omdat simpelweg geen enkele ouder zo vaak als jij naar de middelbare school gaat om kind op te halen of iets te brengen zoals jij. Ik hoop dat je inziet dat jouw gedrag echt niet normaal is en dat  je zoon moet leren om zelfstandig te worden door niet door je opgehaald te worden. Dat als ie met het OV reist zelf leert plannen en rekening te houden met reistijden etc. 
Dat je je zoon ziet veranderen in een richting die je misschien niet prettig vindt hoort bij loslaten. Het enige wat van belang is, is of hij het naar zijn zin heeft op school, goed in zijn vel steekt, aansluiting heeft en of hij het niveau van school aan kan. Dus ja observeer en ga gesprek aan over hoe hij het vindt op school. Maar laat hem zijn eigen weg vinden en de eventuele fouten maken die daar bij horen zonder dat je in zijn nek loopt te hijgen. Je verstikt hem.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 18:34:

[..]

Dat snap; ik hoor, loslaten is altijd lastig natuurlijk en het is goed dat anderen hier dat benoemen. Ik ben me ervan bewust. Toen ik iets nabracht, legde ik dat bij de concierge neer. Was al teveel. Alleen ophalen paar keer binnengestapt niet in een lokaal trouwens. 'Hallo, ben er, ga je mee?' Mag ook niet. Niet mijn sfeer. Zoon heeft hier echt geen moeite mee. Hij wordt voldoende vrijgelaten en heeft genoeg momenten alleen en schaamt zich niet. Zo'n relatie bestaat ook tussen ouders en kinderen. Niet dat er nooit wrijving is, en dat is even achter de oren krabben. Waar komt het vandaan, vraagt hij meer vrijheid? Prima, dan krijgt hij die.

Het schooljaar is nog maar een paar weken bezig als je dan al een paar keer bent binnengestapt is dat best veel. Het was geen lokaal maar een ruimte waar leerlingen huiswerk kunnen maken schreef je eerder. Is het dan zo moeilijk te begrijpen voor je dat het andere leerlingen wellicht stoort als er iedere keer ouders binnen zouden komen? Heeft niks met sfeer te maken. Denk eens niet alleen aan je eigen wil hierin maar aan het grote geheel. 

Je zoon heeft er geen moeite mee of schaamte zeg je, dat veranderd als ze ouder worden want je gedraagt je op een manier die niet passend is bij de leeftijd en levensfase van je kind. 

Maar los van dat: wat maakt het voor jou zo belangrijk dat je perse je kind binnen op wil halen? Watvoor meerwaarde heeft het ipv even buiten op hem te wachten? Ik begrijp je oprecht niet hierin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.