Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 13:00 Topicstarter

Thomass schreef op 11-10-2022 om 12:59:

[..]

Dan had dat ook in de uitnodiging gestaan. Beste Brugklassers, neem voldoende geld mee om iets te drinken te kopen. Er is fris en er zijn energydrinks.

Natuurlijk. Op de uitnodigingen staan dat soort details. Denk dat jij de (betaalde) trol bent hier.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:56:

[..]

Wees gerust, je kunt ervan uitgaan dat ik absoluut niets anders dan het belang van mijn zoon voorop stel.

Dat is de vraag. Jij zit er zo bovenop dat je dat helemaal niet meer kunt zien. Je verstikt je zoon. Hij is nog te kinderlijk om dingen aan te kunnen geven die hij wel of niet wil maar jij vertaalt dat in 'dat hij dat allemaal prima vindt'. Jij bent volwassen, je moet zien waar je je kind juist moet beschermen door áfstand te nemen. 

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:54:

[..]

Klopt dat was de keuze. Maar het belang van een diploma is ook groot, bovendien wil zoon ook graag leren. Ik zocht naar het gouden ei, dat is er niet. De vraag is dan waar je water bij de wijn wilt doen.

Ik ben blij hoe Tulia het verwoordt en de suggestie die ze doet Grieks en Latijn later alsnog te doen. Mij zoon is erg gemotiveerd, dus staatexamen is zeker een optie.

Je zoon is hooguit 13, eerder 12 en misschien zelfs nog maar 11. Nogmaals, hij staat op de drempel van een enorme opschudding  in zijn hoofd en zijn lijf. Dat gemotiveerde van nu kan daar slachtoffer van zijn. Het kind dat jij nu kent is niet dezelfde jong-volwassene die straks van school komt.

Overigens mag je van deze ex-gymnasiast aannemen dat je ook zonder Latijn en Grieks een prima toekomst hebt. Het is leuk en zeker nuttig, maar niet noodzakelijk. Ook niet voor geneeskunde, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken. Daar leer je vooral termen. Die moet je hoe dan ook leren, ook als je wel Latijn en Grieks hebt gehad

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 13:00:

[..]

Natuurlijk. Op de uitnodigingen staan dat soort details. Denk dat jij de (betaalde) trol bent hier.

Dat komt toch altijd uit? Daarom geloof ik het niet. Waarom zou een school energydranken verkopen, daar hebben ze zichzelf alleen maar mee. Zo zou ik denken. Maar jij denkt geheel 180 graden andersom. Heel bijzonder. 

Thomass schreef op 11-10-2022 om 12:59:

[..]

Dan had dat ook in de uitnodiging gestaan. Beste Brugklassers, neem voldoende geld mee om iets te drinken te kopen. Er is fris en er zijn energydrinks.

Het feit al dat je voor een brugklasfeest geld mee moet nemen om drinken te kopen, zou voor mij een alarmbel zijn. Bij ons wordt er gratis fris en water verstrekt op dit soort feestjes.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:59:

Ik heb alles wel gezegd wat ik wil zeggen. Voor mij is duidelijk dat ik een andere sfeer zoek, voor mij en zeker voor mijn zoon. Dat zoon hier ook een stem in heeft. Dat een diploma belangrijk is.



Die tweede zin, dat is waar het mis gaat. Je mag sfeer zoeken in een restaurant, een werkgever, een huis of een woonplaats wat mij betreft. En jouw gevoel is misschien waardevol als het gaat om beslissingen die over jou gaan. 

Maar het gaat niet over jou. Het gaat over de school van je 12-jarige zoon. Wanneer dringt het tot je door dat je zoon hierin belangrijk is en niet de bubbel en het droom- (waan-?)beeld van zijn moeder. Zijn gevoel doet er toe, dat van jou is veel minder van belang. 
Het is dan ook niet dat hij hier ook een ‘stem in heeft‘, zijn mening is wat telt. Laten we eerlijk wezen, zelfs als je nu niets meer zou zeggen zou je zoon toch wel weten wat jij vindt. En dat voor nu nog volgen. 

Maar volgende week, maand of jaar, als die puberteit verder inkikt? Als hij ziet hoe andere ouders hun kind voorzichtig loslaten maar hij ‘geobserveerd’ wordt? Wanneer hij merkt dat zijn moeder alle negatieve roddels opzuigt en een tikje realiteitszin mist, zal hij dan nog zo volgzaam zijn? Gaat hij dan al freewheelend door die alternatieve school, waar hij op zijn 22e klaar is, zonder startkwalificatie Maar hey - hij kan wel jaarringen van een boom tellen en een zwaard smeden. En mama heeft dat allemaal in de gaten gehouden. 

Of gooit hij dan juist de kont tegen de krib, en gaat hij op zoek naar inkomstenbronnen voor frikadellen broodjes en Red Bull, wiet en snuf. Waardoor hij, juist door die overvleugeling van moeders, zich in extreme mate gaat vrij vechten. 

Ik zou geen gok durven doen welk scenario het wordt. Maar sta niet raar te kijken dat de toekomst je nog zwaar zal gaan vallen. 

 

Ademes schreef op 11-10-2022 om 13:14:

[..]

Het feit al dat je voor een brugklasfeest geld mee moet nemen om drinken te kopen, zou voor mij een alarmbel zijn. Bij ons wordt er gratis fris en water verstrekt op dit soort feestjes.

Het was een schoolfeest volgens mij en geen brugklasfeest.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:36:

[..]

Als er illegale handel zou zijn zou een leerling (ouder) niet tegen me zeggen dat zoon geld moet meenemen omdat hij anders geen energydrink kan kopen. Ouder beaamde wat ik zei. Maar hé, dit is slechts een detail. Ik houd er niet van, maar ik zou het geen overtreding willen noemen.

Maar misschien is die leerling wel in de beleving dat frisdrank energydrink is. Of heeft een vriendje hem dat voor de grap wijsgemaakt " joh heb je het al gehoord, er is vanaf dit schooljaar redbull op het schoolfeest". En jij hoort het, neemt het zeer serieus en vindt het allemaal wel zeer slecht van de school. Terwijl je totaal niet weet wat er van waar is. 

Het gaat niet zozeer om het detail " energydrink" maar om hoe jij er mee omgaat. Blijkbaar neem jij veel voor waarheid aan als het maar in je straatje past. Dat is best zorgelijk.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:37:

[..]

En ik heb juist van verschillende kinderen die VO vrije school deden gehoord hoe fijn ze het hadden. Inderdaad maar net wie je spreekt.

En wat je graag wilt horen natuurlijk.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:59:

Ik heb alles wel gezegd wat ik wil zeggen. Voor mij is duidelijk dat ik een andere sfeer zoek, voor mij en zeker voor mijn zoon. Dat zoon hier ook een stem in heeft. Dat een diploma belangrijk is.

Dat jij een andere sfeer zoekt...waarom? Jij gaat toch niet naar die school. Als je zoon het er maar naar zijn zin heeft. Heeft hij er last van nu?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-10-2022 om 14:30

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 14:25:

[..]

Maar misschien is die leerling wel in de beleving dat frisdrank energydrink is. Of heeft een vriendje hem dat voor de grap wijsgemaakt " joh heb je het al gehoord, er is vanaf dit schooljaar redbull op het schoolfeest". En jij hoort het, neemt het zeer serieus en vindt het allemaal wel zeer slecht van de school. Terwijl je totaal niet weet wat er van waar is.

Het gaat niet zozeer om het detail " energydrink" maar om hoe jij er mee omgaat. Blijkbaar neem jij veel voor waarheid aan als het maar in je straatje past. Dat is best zorgelijk.

Deze moeder doet net alsof energydrink zo vreselijk illegaal is terwijl het gewoon in elke supermarkt te koop is.. 

Ik heb je al vaker gezegd dat kinderen het gedrag van hun ouders als vanzelfsprekend zien en er dus niet tegenin gaan. Jouw zoon vindt het normaal als jij in de school bent, hem ophaalt bij de klas, dat je hem 'observeert' (ik krijg er al de rillingen van als ik er aan denk). Ik vond als kind het ook normaal dat mijn moeder me nog aankleedde toen ik acht was. Terwijl ik het op school met gym wel zelf deed. Dat maakt het natuurlijk niet normaal en achteraf denk ik ook 'waar zat ik vredesnaam hun gezonde verstand?'
Deze school kan bij jou toch al weinig goed meer doen. 
Ik ben wel echt heel benieuwd waar je woont. Deze school is een behoorlijk stuk reizen, er moeten toch scholen dichter in de buurt liggen. Het is nu een beetje alsof het of dit gymnasium is of een particuliere vrije school. 

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 14:30:

[..]

Dat jij een andere sfeer zoekt...waarom? Jij gaat toch niet naar die school. Als je zoon het er maar naar zijn zin heeft. Heeft hij er last van nu?

Dit idd

Ik heb me nooit verdiept in de " sfeer" van de middelbare school, zo lang mijn kinderen het maar naar hun zin hadden.

Het is ook maar 6 jaar van je leven he

Ken iemand die daar ook steeds op lette.
Haalde continu haar kinderen van school, weer andere school.
Kinderen knapten daar niet echt van op.

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 14:30:

[..]

Dat jij een andere sfeer zoekt...waarom? Jij gaat toch niet naar die school. Als je zoon het er maar naar zijn zin heeft. Heeft hij er last van nu?

Ik interpreteer 'sfeer' als 'bedding'. TO van mij 'mag' je een sfeer of bedding op een school mee laten wegen, hoe voelt een school aan. Hoe ouder ik word, hoe meer ik mijn keuzes mede laat bepalen door de sfeer. Ik heb er ook geen probleem mee dat je als ouder actief meedenkt. Sterker nog, ik denk dat vrijwel iedere ouder ergens invloed heeft op de keuze die een 12-jarige maakt bij de keuze voor een middelbare school. 

Verder kan je geen verkeerde keuze maken. In elke omgeving leert een kind iets. Mijn dochter zat niet op de vrije school, maar ik denk dat ze er een leukere tijd had gehad.  Zeker weten, doe je niets. 

Waar hier op gehamerd wordt is dat je je zoon ook los zal moeten laten in de boze buitenwereld Hij overleeft het wel. Tot de kerstvakantie is een slopende periode, zeker als oudste in het gezin, die naar de middelbare school gaat. Dat loslaten ga je vanzelf leren. Ik heb 1 keer een vergeten broodtrommel nagebracht. Beetje awkard en onnodig.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.