Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:36 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 17:08:

[..]

Ja oke dat is je eigen keuze natuurlijk. Masr je brengt het hier op dit forum als een waarheid dat de school energydrinks schenkt op het schoolfeest en hoe fout dat wel niet is terwijl jij het ook maar van " horen zeggen" hebt. Dat is geen feit natuurlijk.

Als er illegale handel zou zijn zou een leerling (ouder) niet tegen me zeggen dat zoon geld moet meenemen omdat hij anders geen energydrink kan kopen. Ouder beaamde wat ik zei. Maar hé, dit is slechts een detail. Ik houd er niet van, maar ik zou het geen overtreding willen noemen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:37 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 17:15:

[..]

Gehoord...is geen feit. Fijn dat die ouders het leuk vonden en dat past dan in jouw straatje van zie je wel...het kan op andere scholen ook. Of de leerlingen het in kwestie zo leuk vonden weet je niet. Wees voorzichtig met meningen als feiten te zien.

Een familielid van mij heeft haar kinderen ( nu volwassen) ooit naar de vrije school gedaan en tot de dag van vandaag beweerd zij hoe leuk en goed dat allemaal wel niet was...terwijl haar kinderen al jaren vertellen dat ze het daar vreselijk vonden. Het is dus maar net wie je spreekt en wie je dan gelooft, en de waarheid die dan anders in elkaar steekt.

En ik heb juist van verschillende kinderen die VO vrije school deden gehoord hoe fijn ze het hadden. Inderdaad maar net wie je spreekt.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:38 Topicstarter

troelahoep schreef op 10-10-2022 om 18:49:

[..]

I Ik kan me vinden in een het gevoel van Mamanatuurlijk, dat de overgang naar de middelbare te groot is voor een kind dat nog heel kinderlijk is. En ik vind de scholengemeenschappen van 1500+ zoals de meeste middelbare scholen zijn ook behoorlijk onpersoonlijk. Het zou ook best fijn zijn om contact te hebben met andere ouders, zodat je af en toe eens wat twijfels en onzekerheden kunt uitwisselen, dingen kan checken bij elkaar een beetje kunt klagen etc. (zeker voor Mamanatuurlijk, ik krijg de indruk dat ze alleen is en een beetje buiten de samenleving staat).

Maar ik geloof de dingen die Mamanatuurlijk hier post niet meer zo, dus ik begin me er ook aan te ergeren. Scholen verspreiden leugens, ja hoor. Slechte invloeden van school, energydrink op schoolfeesten en weet ik veel wat al... een van mijn kinderen heeft net weer een schoolfeest gehad. Met een bewaker bij de ingang inderdaad die de schoolpassen controleerde (heb het hem gevraagd, of er beveiliging is op zo'n feest) maar er was alleen fris te koop voor een kwartje per beker. Een schoolfeest lijkt mij bij uitstek een veilige manier van uitgaan t.o.v. een disco of kroeg. En zo'n bewaker bij de ingang is er dus om te voorkomen dat er figuren op zo'n feest binnenkomen die er niks te zoeken hebben. Beter iemand die in voorkomend geval weet hoe die moet optreden dan de leraar Nederlands die een klap op zijn neus kan krijgen bij wijze van spreken.

Je gelooft de dingen die ik post niet? Nou zeg... 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:39 Topicstarter

Thomass schreef op 10-10-2022 om 22:06:

[..]

Je kunt toch gewoon die scholen noemen? Je kind zit er niet op. Of toch stiekem een trol?

Hou toch op met je trol! Je bent zelf een trol. Nee, ik vind dat niet netjes.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:41 Topicstarter

Ademes schreef op 11-10-2022 om 08:28:

[..]

Al een paar keer gereageerd in dit draadje en ik ben het absoluut niet eens met alle argumenten van TO. Ik geloof er niets van dat scholen energydrinks schenken op hun feest, echt niet. En ik ben er ook niet voor dat ouders te pas en te onpas de school binnen mogen komen. En ik hoop van harte dat zoon het gym af mag maken, want dat geeft hem zoveel mogelijkheden voor zijn toekomst.

Maar...ik moet toch eerlijk bekennen bij ons de ouders die hun kind ophalen aan het eind van het brugklasfeest heel even binnen mogen komen om een glimp op te vangen van het allerlaatste dansje.

Dat is toch leuk, dat laatste? Veel menselijker... hier kom je de school ab-so-luut niet in.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:44 Topicstarter

anomarie schreef op 11-10-2022 om 08:54:

Als we er vanuit gaan dat het wel klopt dat er energy drankjes worden geschonken op het feest. Dan heb je als ouders meerdere keuzes; je kan je kind weghouden van dergelijke feesten in de toekomst, je kan niks doen, je kan een klacht indienen/vragen stellen bij de schooldirectie of je kan vragen stellen bij de medezeggenschapsraad. Deze laatste is juist bedoeld om ouders invloed te laten hebben op het wel en wee op school.
TO is voor mij niet duidelijk geweest welke wegen anders dan hier over klagen op dit forum zij heeft bewandeld. Dat zie ik terug in de manier van reageren op meerdere voorbeelden, het blijft allemaal wat vaag. Als het legaal gebeurd is, snap ik haar wel. Net als dat ik het snap dat ze het contact als ouder met de school mist. Ik vraag mij tegelijkertijd wel af hoe je communiceert met de betrokkenen van school. Stel je vragen of maak je opmerkingen? Als je je zorgen als vraag formuleert, zijn anderen veel eerder geneigd met je in gesprek te gaan. Als je alleen commentaar hebt, haken mensen snel af. Je roept ze tot verantwoording en daar zijn ze niet van gediend.

Ik begon met een vraag. Dat liep uit op dit.

Ik heb ouderenraad gemaild. Nooit een reactie gehad. Een leerling vertelde dat deze school ouders op afstand wil houden. Dat merk ik aan alles. Maar als alles wat ik hoor en zie in twijfel wordt getrokken omdat ik geen namn noem, weet ik het ook niet meer.

Ik heb een gesprek gehad met de mentor. Dat was eenrichtingsverkeer. Een verbod om de school in te gaan (buiten de ouderavond). Mij werd niets gevraagd (motief, beleving).

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:47 Topicstarter

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 11-10-2022 om 08:59:

Ik probeer me erg in dit verhaal te verplaatsen, in waar je angst en het wantrouwen vandaan komen. Je geeft aan veel 'van horen zeggen' te hebben en je persoonlijke beleving en eerdere ervaringen maken van jouw gevoel heel snel een 'feit'. Ik weet dat er veel mensen zijn bij wie dat zo werkt. Dat het moeilijk is meerdere kanten te bekijken, van meer afstand naar je eigen situatie en mening te kijken en gevoel en feiten te scheiden.

Ik begrijp dat je journalist bent? Dan hoor je inderdaad een kritische blik te hebben maar ook veel meer dan een gemiddeld mens te beseffen dat 'van horen zeggen' geen feiten zijn. Gevoelens, emoties, beleving en persoonlijke ervaringen zijn goed om feiten in een verhaal te illustreren, Maar als de feiten niet duidelijk zijn of niet kloppen en je gebruikt dit in een verhaal dan ben je als journalist manipulatief bezig.

Ik weet dat je rol als moeder ander is dan je rol als journalist. Als moeder ben je -logisch-zelf meer emotioneel betrokken, dus is het logisch dat je niet met dezelfde nuchterheid en afstand naar een situatie kan kijken.
Maar het zou in dit geval wel enorm helpen als je die zo essentiële grondhouding van een goede journalist in dit geval ook gebruikt. Ik ga er vanuit dat je een goede journalist bent. (Maar nu doe ik zelf ook een aanname met goede bedoelingen

Nee, ik ben geen journalist. Overigens gebruiken journalisten vaak bronnen die iets vertellen. Het is dan relevant hoe betrouwbaar die bronnen zijn.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:48 Topicstarter

Tulia schreef op 11-10-2022 om 10:51:

Als jij TO geen goed gevoel hebt bij deze school en je zoon ook de vrije school als eerste keus had, zou ik gewoon overstappen. Even kijken wat een goed moment is. Ga nog een keer kijken en praten bij de vrije school. Latijn en Grieks, deze 'dode talen' heb ik zelf na het VWO in 1 jaar gedaan, dat kan altijd ook nog. Soms probeer je allerlei argumenten en negatieve ervaringen bij elkaar te harken, om je gevoel te volgen, helemaal niet nodig.

Ik denk dat je hier beschrijft wat ik doe. Dankjewel, spot on.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:33:

[..]

Ik heb inderdaad een netwerk om me heen dat niet mainstream is. Bubbel klinkt nogal negatief. Alsof je de buitenwereld niet beleeft en alsof niet mainstream slechter is.

Ik wil geen voorbeelden noemen omdat het dan te persoonlijk wordt, mensen of scholen misschien ook wel herkenbaar. Ik weet wat ik heb gehoord, gezien en beleefd. Ik kan me voorstellen dat dat lastig is om aan te nemen als je verder weinig infornatie hebt.

Mensen zoeken vaak naar mensen die op dezelfde manier in het leven staan. Dat is heel normaal. Ook als je op een alternatieve manier wil leven kan dat heel fijn zijn.
Zelf vind ik het belangrijk om ook met mensen om te gaan die anders denken en leven.
Voor mijn kind vind ik dat ook een verrijking. Mijn levensvisie is niet De Enige Waarheid.
En ik durf best te stellen dat ik niet heel mainstream ben. Dat is niet per se beter of slechter, maar gewoon anders. Daar vinden mensen in mijn omgeving ook wel eens wat van hoor.

Ik heb ook niks tegen alternatieve vormen van onderwijs zoals vrije school, montessori, jenaplan, dalton, agora. Als dat bij je kind past, helemaal prima.
Ik heb wel moeite met particulier onderwijs waar weinig zicht is op kwaliteit, wat alleen voor rijke mensen toegankelijk is en waar kinderen niet standaard worden opgeleid voor een diploma. Want het leven stopt niet na de middelbare school. En ja, misschien zijn we wel te veel gefocust op diploma's. Maar feit is wel dat je zonder diploma veel moeilijker binnen komt bij een vervolgopleiding. Dat systeem ga je in je eentje niet veranderen, wat je daar ook van vindt. En dus heb ik zorgen over het belang van je zoon als hij naar een school gaat waar het halen van een diploma niet het hoofddoel is.
Voor staatsexamens moet je trouwens apart betalen per vak, los van het schoolgeld. Ik vind dat nogal wat. 

Een voorbeeld noemen is niet direct persoonlijk trouwens. Als jij hier drie scholen noemt waar ouders mee naar binnen mogen, is dat echt niet herleidbaar tot welke leerling dan ook, laat staan diens ouders en ook niet naar jou of je zoon.
Idem voor de school van je zoon. Als je alleen maar roept dat dingen niet oké zijn, dan kunnen we daar zonder informatie over de inhoud niet zomaar in mee gaan. Want jij vindt ook dat het normaal is om je kind op de middelbare naar binnen te brengen, binnen op te halen, mee te gaan naar feesten op school, de school als kantoorruimte te gebruiken. Tja, dan heb je volgens de meeste mensen toch een beetje een vreemd beeld van wat normaal is of zou moeten zijn op scholen.

En je mag van mij best niet-mainstream zijn, alternatieve leefwijze, allemaal prima. Maar het gaat om het belang van je zoon. Ik lees hier van jou behoorlijk wat gedrag en wensen die niet in het belang zijn van welke 12-jarige dan ook. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:54 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-10-2022 om 11:03:

[..]

Het ging niet zo zeer om een vrije school maar een alternatieve particuliere school zonder diploma. Zoon wilde graag Grieks en Latijn.

Maar wellicht is een reguliere vrije school ook een optie voor haar en zoon.

Klopt dat was de keuze. Maar het belang van een diploma is ook groot, bovendien wil zoon ook graag leren. Ik zocht naar het gouden ei, dat is er niet. De vraag is dan waar je water bij de wijn wilt doen.

Ik ben blij hoe Tulia het verwoordt en de suggestie die ze doet Grieks en Latijn later alsnog te doen. Mij zoon is erg gemotiveerd, dus staatexamen is zeker een optie.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:56 Topicstarter

MamaE schreef op 11-10-2022 om 12:53:

[..]

Mensen zoeken vaak naar mensen die op dezelfde manier in het leven staan. Dat is heel normaal. Ook als je op een alternatieve manier wil leven kan dat heel fijn zijn.
Zelf vind ik het belangrijk om ook met mensen om te gaan die anders denken en leven.
Voor mijn kind vind ik dat ook een verrijking. Mijn levensvisie is niet De Enige Waarheid.
En ik durf best te stellen dat ik niet heel mainstream ben. Dat is niet per se beter of slechter, maar gewoon anders. Daar vinden mensen in mijn omgeving ook wel eens wat van hoor.

Ik heb ook niks tegen alternatieve vormen van onderwijs zoals vrije school, montessori, jenaplan, dalton, agora. Als dat bij je kind past, helemaal prima.
Ik heb wel moeite met particulier onderwijs waar weinig zicht is op kwaliteit, wat alleen voor rijke mensen toegankelijk is en waar kinderen niet standaard worden opgeleid voor een diploma. Want het leven stopt niet na de middelbare school. En ja, misschien zijn we wel te veel gefocust op diploma's. Maar feit is wel dat je zonder diploma veel moeilijker binnen komt bij een vervolgopleiding. Dat systeem ga je in je eentje niet veranderen, wat je daar ook van vindt. En dus heb ik zorgen over het belang van je zoon als hij naar een school gaat waar het halen van een diploma niet het hoofddoel is.
Voor staatsexamens moet je trouwens apart betalen per vak, los van het schoolgeld. Ik vind dat nogal wat.

Een voorbeeld noemen is niet direct persoonlijk trouwens. Als jij hier drie scholen noemt waar ouders mee naar binnen mogen, is dat echt niet herleidbaar tot welke leerling dan ook, laat staan diens ouders en ook niet naar jou of je zoon.
Idem voor de school van je zoon. Als je alleen maar roept dat dingen niet oké zijn, dan kunnen we daar zonder informatie over de inhoud niet zomaar in mee gaan. Want jij vindt ook dat het normaal is om je kind op de middelbare naar binnen te brengen, binnen op te halen, mee te gaan naar feesten op school, de school als kantoorruimte te gebruiken. Tja, dan heb je volgens de meeste mensen toch een beetje een vreemd beeld van wat normaal is of zou moeten zijn op scholen.

En je mag van mij best niet-mainstream zijn, alternatieve leefwijze, allemaal prima. Maar het gaat om het belang van je zoon. Ik lees hier van jou behoorlijk wat gedrag en wensen die niet in het belang zijn van welke 12-jarige dan ook.

Wees gerust, je kunt ervan uitgaan dat ik absoluut niets anders dan het belang van mijn zoon voorop stel.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:33:

[..]

Ik heb inderdaad een netwerk om me heen dat niet mainstream is. Bubbel klinkt nogal negatief. Alsof je de buitenwereld niet beleeft en alsof niet mainstream slechter is.

Ik wil geen voorbeelden noemen omdat het dan te persoonlijk wordt, mensen of scholen misschien ook wel herkenbaar. Ik weet wat ik heb gehoord, gezien en beleefd. Ik kan me voorstellen dat dat lastig is om aan te nemen als je verder weinig infornatie hebt.

Onzin, als jij een school kent waar je als ouder te pas en te onpas welkom bent, waar je uren in de aula jouw werk kan doen en waar je binnen mag tijdens het schoolfeest dan kun je die school hier best noemen. Niks persoonlijks aan. Je kind zit er namelijk niet op. 

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:36:

[..]

Als er illegale handel zou zijn zou een leerling (ouder) niet tegen me zeggen dat zoon geld moet meenemen omdat hij anders geen energydrink kan kopen. Ouder beaamde wat ik zei. Maar hé, dit is slechts een detail. Ik houd er niet van, maar ik zou het geen overtreding willen noemen.

Dan had dat ook in de uitnodiging gestaan. Beste Brugklassers, neem voldoende geld mee om iets te drinken te kopen. Er is fris en  er zijn energydrinks. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

11-10-2022 om 12:59 Topicstarter

Ik heb alles wel gezegd wat ik wil zeggen. Voor mij is duidelijk dat ik een andere sfeer zoek, voor mij en zeker voor mijn zoon. Dat zoon hier ook een stem in heeft. Dat een diploma belangrijk is.

mamanatuurlijk schreef op 11-10-2022 om 12:41:

[..]

Dat is toch leuk, dat laatste? Veel menselijker... hier kom je de school ab-so-luut niet in.

Wel met een afspraak. Ik kom ook niet bij mijn huisarts zonder afspraak. Wat is daar mis mee? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.