Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


troelahoep schreef op 05-10-2022 om 18:58:

[..]

Nou, weet ik niet hoor. Ik vind het ook veel, maar het openbaar vervoer is niet zo best overal. De school waar ik werk is hemelsbreed maar 25 km. verderop maar als ik daar met het ov heen moet ben ik van deur tot deur ook anderhalf uur onderweg. Fietsen naar het station, een keer overstappen op de bus die niet vaker dan 2x per uur gaat, weer een stukje lopen.... je zit er zo aan.

Als je in een buitengebied woont gaat er vaak maar 1x per uur een bus en na de spits alleen een belbus.

Mamanatuurlijk moet ook al 3 kwartier met de auto enkele reis naar school dus dat duidt er op dat ze echt niet heeft nagedacht over de verhuizing en de school. Ik was vroeger ook met de bus (een uur) langer onderweg dan met de fiets (half uur) en de auto was minder dan een kwartier. Geen drie kwartier. 

Thomass schreef op 05-10-2022 om 19:15:

[..]

Mamanatuurlijk moet ook al 3 kwartier met de auto enkele reis naar school dus dat duidt er op dat ze echt niet heeft nagedacht over de verhuizing en de school. Ik was vroeger ook met de bus (een uur) langer onderweg dan met de fiets (half uur) en de auto was minder dan een kwartier. Geen drie kwartier.

Die drie kwartier heb ik overheen gelezen.... dat is behoorlijk niet in de buurt dan inderdaad.

We hebben hier een categoraal gymnasium met een regiofunctie, behoorlijk wat leerlingen moeten drie kwartier of langer reizen voor ze op school zijn. Daar wordt ook rekening mee gehouden wat betreft de lestijden. Die leerlingen kunnen misschien wel naar een gymnasium op een scholengemeenschap in de buurt van waar ze wonen , maar kiezen bewust voor deze school. Wel gaan de meesten met het OV en kunnen in de trein of bus al aardig wat huiswerk wegwerken.

troelahoep schreef op 05-10-2022 om 16:47:

[..]


Als je zelfs na een voorselectie van scholen er nog 5 kunt kiezen met vwo in de buurt (en 3 met gymnasium), dan woon je waarschijnlijk in de Randstad. 

Nee, niet in de Randstad.
Maar het ging me niet zozeer om het aantal dat overbleef; het ging om het onderzoek dat wij (en vele anderen met ons) hebben gedaan voordat we tot een schoolkeuze kwamen. Iets wat zij helemaal niet gedaan lijkt te hebben en waardoor ze nu overvallen lijkt te worden door de afstand en de tijd die haar kind kwijt is.  Dát vind ik dus echt wel heel raar. Dat je een school uitkiest om de omgeving eromheen  (naast Latijn en Grieks) en over het hoofd ziet dat je kind dan uren onderweg is op een dag. Het noemen van de omgeving lijkt er wel op te duiden dat er ook nog andere scholen haalbaar zouden zijn, misschien iets dichter bij. Maar wat die omgeving inhoudt weet ik natuurlijk ook niet Ik zou toch echt tegen mijn kind gezegd hebben, ja leuk, dat Latijn, maar deze reistijd is voor ons en jou niet haalbaar, dan maar geen Latijn.

Valeria schreef op 05-10-2022 om 20:33:

[..]

Nee, niet in de Randstad.
Maar het ging me niet zozeer om het aantal dat overbleef; het ging om het onderzoek dat wij (en vele anderen met ons) hebben gedaan voordat we tot een schoolkeuze kwamen. Iets wat zij helemaal niet gedaan lijkt te hebben en waardoor ze nu overvallen lijkt te worden door de afstand en de tijd die haar kind kwijt is. Dát vind ik dus echt wel heel raar. Dat je een school uitkiest om de omgeving eromheen (naast Latijn en Grieks) en over het hoofd ziet dat je kind dan uren onderweg is op een dag. Het noemen van de omgeving lijkt er wel op te duiden dat er ook nog andere scholen haalbaar zouden zijn, misschien iets dichter bij. Maar wat die omgeving inhoudt weet ik natuurlijk ook niet Ik zou toch echt tegen mijn kind gezegd hebben, ja leuk, dat Latijn, maar deze reistijd is voor ons en jou niet haalbaar, dan maar geen Latijn.

Ja, dat is helemaal waar. Lijkt ook wel dat ze dat in haar eentje doet inderdaad.... jammer dat je dit niet meer toelicht Mamanatuurlijk?

Ademes schreef op 05-10-2022 om 20:00:

We hebben hier een categoraal gymnasium met een regiofunctie, behoorlijk wat leerlingen moeten drie kwartier of langer reizen voor ze op school zijn. Daar wordt ook rekening mee gehouden wat betreft de lestijden. Die leerlingen kunnen misschien wel naar een gymnasium op een scholengemeenschap in de buurt van waar ze wonen , maar kiezen bewust voor deze school. Wel gaan de meesten met het OV en kunnen in de trein of bus al aardig wat huiswerk wegwerken.

Het gaat hier om een uur plus 3 kwartier. Hoeveel heb je er daarvan? En is het niet beter voor het kind om dan toch maar iets dichterbij te zoeken? De rest vd wereld zit ook niet op een categorale school. Die overleven het ook wel maar hebben geen 3,5 uur reistijd per dag. 

Valeria schreef op 05-10-2022 om 20:33:

[..]

Nee, niet in de Randstad.
Maar het ging me niet zozeer om het aantal dat overbleef; het ging om het onderzoek dat wij (en vele anderen met ons) hebben gedaan voordat we tot een schoolkeuze kwamen. Iets wat zij helemaal niet gedaan lijkt te hebben en waardoor ze nu overvallen lijkt te worden door de afstand en de tijd die haar kind kwijt is. Dát vind ik dus echt wel heel raar. Dat je een school uitkiest om de omgeving eromheen (naast Latijn en Grieks) en over het hoofd ziet dat je kind dan uren onderweg is op een dag. Het noemen van de omgeving lijkt er wel op te duiden dat er ook nog andere scholen haalbaar zouden zijn, misschien iets dichter bij. Maar wat die omgeving inhoudt weet ik natuurlijk ook niet Ik zou toch echt tegen mijn kind gezegd hebben, ja leuk, dat Latijn, maar deze reistijd is voor ons en jou niet haalbaar, dan maar geen Latijn.

Natuurlijk zijn er zat VWOscholen met latijn dichterbij. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 01:57 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 09:01:

[..]


Je schets het allemaal heel eenzijdig. Ontspanning/ sportief/ creatief/ outdoor/ sociaal bezig zijn kan op zoveel manieren daar heb je echt geen alternatieve school voor nodig.

Het wordt de kunst als we blijven daar zoveel mogelijk aan te doen. Maar ik merk dat kind steeds meer op beeldscherm gericht is, mede door school. En dat hij de laatste maand kriegeliger is dan ooit, mede door school.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:01 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 09:11:

[..]

Wat jij wil is ook niet het enige criterium.

Ga nou niet lopen rellen met gokken, niemand heeft het over dit soort excessen. Er is niets mis met een gynasium opleiding ook in de toekomst niet. Je hebt een grote angst dat je zoon wellicht andere dingen leuk gaat vinden en een eigen ik gaat ontwikkelen die niet past bij jouw levensvisie. Dus wil je hem het liefst weghouden van veel dingen en hem op een school plaatsen die vooral in jouw straatje past. Tja dan moet je dat doen. Je neemt toch niks van anderen aan en kan ook nog eens in de toekomst kijken...

De dingen die ik noemde zijn wel bezwaarlijk.

Dat is jouw conclusie. Nee hoor, hij is zijn eigen persoon, tuurlijk wordt hij niet een plaatje dat ik in mijn hoofd zou hebben.

Het gaat om invloeden die ik niet goed vind voor een kind en veranderingen die door school komen.

Maar ik ga hier stoppen, het is zoals Leene aangaf een herhaling van zetten.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:02 Topicstarter

Valeria schreef op 05-10-2022 om 20:33:

[..]

Nee, niet in de Randstad.
Maar het ging me niet zozeer om het aantal dat overbleef; het ging om het onderzoek dat wij (en vele anderen met ons) hebben gedaan voordat we tot een schoolkeuze kwamen. Iets wat zij helemaal niet gedaan lijkt te hebben en waardoor ze nu overvallen lijkt te worden door de afstand en de tijd die haar kind kwijt is. Dát vind ik dus echt wel heel raar. Dat je een school uitkiest om de omgeving eromheen (naast Latijn en Grieks) en over het hoofd ziet dat je kind dan uren onderweg is op een dag. Het noemen van de omgeving lijkt er wel op te duiden dat er ook nog andere scholen haalbaar zouden zijn, misschien iets dichter bij. Maar wat die omgeving inhoudt weet ik natuurlijk ook niet Ik zou toch echt tegen mijn kind gezegd hebben, ja leuk, dat Latijn, maar deze reistijd is voor ons en jou niet haalbaar, dan maar geen Latijn.

Oh echt? Dat Latijn is nu iets wat hij geweldig vindt en wat ik hem zo gun! Ik gun hem dat hij mag leren wat hij wil leren.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:03 Topicstarter

Ademes schreef op 05-10-2022 om 20:00:

We hebben hier een categoraal gymnasium met een regiofunctie, behoorlijk wat leerlingen moeten drie kwartier of langer reizen voor ze op school zijn. Daar wordt ook rekening mee gehouden wat betreft de lestijden. Die leerlingen kunnen misschien wel naar een gymnasium op een scholengemeenschap in de buurt van waar ze wonen , maar kiezen bewust voor deze school. Wel gaan de meesten met het OV en kunnen in de trein of bus al aardig wat huiswerk wegwerken.

Dat zal ik proberen te stimuleren, werken in het OV. Al vrees ik dat dat te onrustig is voor kind.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:06 Topicstarter

Thomass schreef op 05-10-2022 om 09:10:

[..]

Ik denk dat elk kind in de brugklas de grootste verandering doormaakt binnen enkele weken. Waarom zie of snap je dat niet? En dan vergelijk jij ook nog eens met de zomer met heerlijk lang buitenspelen met nu waarin hij zo'n lange reistijd heeft en huiswerk moet maken en opeens niet meer buiten speelt. Tjonge, wat een verrassing zeg. Kind is verpest want kan niet meer naar buiten, want moet zes uur huiswerk maken op een zondag.

Mijn kind speelde elke dag lang buiten, niet alleen de zomer.
Ik zou willen pleiten voor een school waar het over meer jaren wordt uitgesmeerd, zodat kinderen meet vrij hebben op een dag. Maar dat wordt te duur en ze moeten ook z.s.m. meedraaien in de economie.

Zo jammer dat alles vanuit financieel perspectief wordt bekeken. Terwijl welzijn uiteindelijk ook geld kost en veel waardevoller is.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:07 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 09:11:

[..]

Wat jij wil is ook niet het enige criterium.

Ga nou niet lopen rellen met gokken, niemand heeft het over dit soort excessen. Er is niets mis met een gynasium opleiding ook in de toekomst niet. Je hebt een grote angst dat je zoon wellicht andere dingen leuk gaat vinden en een eigen ik gaat ontwikkelen die niet past bij jouw levensvisie. Dus wil je hem het liefst weghouden van veel dingen en hem op een school plaatsen die vooral in jouw straatje past. Tja dan moet je dat doen. Je neemt toch niks van anderen aan en kan ook nog eens in de toekomst kijken...

Nog even over het gokken: ik wilde ermee zeggen dat als je ziet dat iets niet goed is voor een kind, het kind het wel leuk kan vinden, maar misschien de nadelen niet goed ziet 9op de lange termijn) en je soms echt keuzes moet maken voor je kind.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:09 Topicstarter

AlisonH schreef op 05-10-2022 om 10:40:

[..]

Tenzij ze naar een Waddeneiland hebben moeten verhuizen voor het werk snap ik dit ook echt niet. TO het hoeft niet, maar kun je uitleggen hoe dat zo gekomen is? Er zijn zoveel middelbare scholen, die ook nog eens meer bieden van wat jij belangrijk vindt.

Ken je gymnasia in Nederland die dit soort dingen bieden?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

06-10-2022 om 02:11 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 11:54:

[..]

Ja ik vind dat ook best gek. Kijk dat mamanatuurlijk een andere visie heeft op dingen is haar goed recht. Maar als er zaken zijn die je belangrijk vind zoals het naar binnen mogen bij ophalen, wachten bij activiteiten als feesten, snoepautomaat/ beleid gezonde voeding reisafstand, bij vrienden langs kunnen gaan etc; dan informeer je dat toch van te voren lijkt mij....

Althans in mijn omgeving ben ik wel gewend dat mensen al dat soort zaken afwegen. Ook jammer dat ze veel vragen niet beantwoord, daardoor zouden we haar wellicht beter begrijpen.

Ik denk niet dat dat begrip er komt als ik veel over mijn privéleven ga vertellen.

Niet alles is zichtbaar als je bij een school gaat kijken. Schoolfeesten, hoe het daar aan toegaat en tot hoe laat enz. stond niet in mails, website, open dag werd niets gezegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.