Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:27 Topicstarter

Thomass schreef op 17-09-2022 om 23:19:

Wat heb ik een medelijden met jouw kind. Je zult maar zo'n moeder hebben en natuurlijk zegt hij er niks van. Je hebt hem al 12 jaar afgericht. Wat zul je blij zijn geweest dat het geen vmboo-kind is want die scholen en die kinderen zijn natuurlijk helemaal de hel!

Hoe haal je het in je hoofd zo over mij te oordelen op basis van een paar posts. Wat een beperkte geest heb je als je zulke heftige conclusies trekt terwijl je ons niet kent. Je hoeft niet te reageren verder hoor, heb niets aan jouw ´advies´.

Vind je het echt gek dat je niet naar binnen mag op een schoolfeest voor leerlingen?
Als mijn ouders mochten komen, had ik niet eens willen gaan. 
Leerlingen vinden zo'n feest echt niks aan als er ouders bij zijn. En zeker niet van die bemoeimoeders zoals jij die overal een mening over gaan staan hebben. 
Hoe ver is die school rijden dan, dat je de hele tijd er moet wachten omdat het anders te ver is? 
En hoe ben je die jongeren te spreken gekomen dan? Ging je buiten de poort staan en random leerlingen onderwerpen aan vragen over de school?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:34 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 17-09-2022 om 13:50:

[..]

Het personeel kan natuurlijk niet de hele dag uitleggen gaan zitten geven bij zoiets compleet logisch.

Net als je wachten, elke ouder en elke toerist en elke zwerver en elke dealer heeft een in zijn ogen absoluut geldig excuus om tóch die school binnen te komen.

Ik vermoed dat ze trouwens nu al een punthoofd van je hebben gekregen en dat er bij jou alleen een simpel eenduidig verbod zonder uitleg het beste werkt, want ook nu weer, na mijn uitleg, kom je met een excuus waarom jij wél mag, en dat die ene minuut of twee absoluut niet de eerste keer was en dat jij school als je eigen huiskamer ziet


Pfff, nee stel je voor zeg, normale communicatie kost teveel tijd. Vergelijk je me nu met toerist, dealer, zwerver? Niks mis met die mensen hoor, maar mag toch hopen dat ze op gegeven moment wel beetje weten wie de ouders zijn.

Dat verbod was eerste contact na de open dag, dus dat punthoofd valt wel mee denk ik.
Ik vind dat je als school normaal met ouders moet communiceren. De uitleg van sommigen hier was fijn, nu begrijp ik het. Dat had de school ook even kunnen doen.

Toch zijn er scholen waar ouders meer betrokken zijn.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:36 Topicstarter

Plantenbak schreef op 17-09-2022 om 13:51:

waarom denk jij dat op een reguliere school er geen inspraak is en er een ongezonde cultuur heerst? Dus al die duizenden kinderen die elke dag naar school gaan die zitten in een ongezonde omgeving. Vind je dat nou ook niet wat raar klinken.

Op de school van mijn zoon is er een ouderraad, een medezeggenschapsraad en een ouder participatiegroep waarin allemaal ouders zitten die input leveren over hoe het gaat, wat er anders kan.

En ik heb ook gemerkt dat als er echt iets is scholen heel attent kunnen zijn . Met een van mijn kinderen ging het helemaal niet goed tijdens corona. Dat hadden ze door op school en hij heeft daarna heel veel begeleiding gekregen en zijn mentor belde ons elke paar weken om te bespreken hoe het nu ging (uiteindelijk ging hij zelfs over van de 5e naar de 6e ondanks zijn lage cijfers ondat ze dachten dat dst beter voor hem was in mentaal opzicht).

De meeste kinderen doen het prima op regulier onderwijs. Er is ook keuze genoeg. Bij jou lees is alleen maar wat jij wil maar wat he kind wil en hij hij het vindt op zijn huidige school dat ontbreekt volledig. Je kan ook eens aar je kind luisteren en kijken hoe het met hem gaat en hoe hij het op school vindt (en dan echt objectief kijken dus niet hem beïnvloeden)

Fijn dat je goede ervaringen hebt.

Van een school verwacht ik een gezond aanbod in de kantine. Dat ze naar de supermarkt lopen, houd je misschien niet tegen. Maar het gaat om voorbeeld en grenzen stellen.

hoe zie je dat dan voor je?

De school heeft een feest. De kinderen gaan ernaar toe en dan gaan alle ouders ook gezellig mee naar binnen. Om wat te doen? Controleren of er niet teveel chips aanwezig is? Of te checken of jouwkind geen cola of energiedrank drinkt (nog nooit een school meegemaakt waar energiedrank wordt uitgedeeld, meestal is dat juist verboden). Of om mee te feesten?

Als jouw kind een schoolfeest te spannend vindt dan gaat hij niet. Mijn zoons gingen nooit naar schoolfeesten. Vonden ze totaal niet interessant. Wil je zoon wel heb dan wat meer vertrouwen in hem. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:37 Topicstarter

MamaE schreef op 18-09-2022 om 23:31:

Vind je het echt gek dat je niet naar binnen mag op een schoolfeest voor leerlingen?
Als mijn ouders mochten komen, had ik niet eens willen gaan.
Leerlingen vinden zo'n feest echt niks aan als er ouders bij zijn. En zeker niet van die bemoeimoeders zoals jij die overal een mening over gaan staan hebben.
Hoe ver is die school rijden dan, dat je de hele tijd er moet wachten omdat het anders te ver is?
En hoe ben je die jongeren te spreken gekomen dan? Ging je buiten de poort staan en random leerlingen onderwerpen aan vragen over de school?

Haha! Nee hoor, was toevallig. Je hebt een verkeerd beeld van me.

En ik wilde niet bij het feest zijn. Sommige kinderen hebben daar idd moeite mee. Niet allemaal trouwens. Dus van bemoeien was geen sprake.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:39 Topicstarter

Plantenbak schreef op 18-09-2022 om 23:37:

hoe zie je dat dan voor je?

De school heeft een feest. De kinderen gaan ernaar toe en dan gaan alle ouders ook gezellig mee naar binnen. Om wat te doen? Controleren of er niet teveel chips aanwezig is? Of te checken of jouwkind geen cola of energiedrank drinkt (nog nooit een school meegemaakt waar energiedrank wordt uitgedeeld, meestal is dat juist verboden). Of om mee te feesten?

Als jouw kind een schoolfeest te spannend vindt dan gaat hij niet. Mijn zoons gingen nooit naar schoolfeesten. Vonden ze totaal niet interessant. Wil je zoon wel heb dan wat meer vertrouwen in hem.

Ik maakte het nu dus wel mee. Ik hoefde niet naar het feest. Had alleen geen zin om lang buiten te wachten, dus werken in een hoek van de school, leek me een goede optie. Ver van het feest.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:40 Topicstarter

Leene schreef op 17-09-2022 om 14:00:

Je zoon vind het oké... Lees ik nu. Laat gaan dan.. TO alsjeblieft zeg.. de wereld.staat in brand.. op een paar uur vliegen kunnen meisjes niet naar school en jij zit jezelf compleet te frustreren omdat het op het gymnasium anders gaat dan thuis. Je kind zit op het gymnasium! hij hoort bij de happy few van de wereld en jij zit te miezemausen
En als je het echt anders wil ... Ga je verhuizen naar een land waar je thuis onderwijs mag geven .. dan doe je het zelf.

Het is natuurlijk idd een luxeprobleem, al die keuze in scholen. Maar dat geldt voor alle keuzes die we hier kunnen maken.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:43 Topicstarter

Gingergirl schreef op 17-09-2022 om 14:34:

[..]

Ten eerste is je kind niet in bezit.....

Je kind wordt gevormd in het leven door opvoeding thuis, school, omgang met vrienden, wat hij meemaakt op clubs, verenigingen etc etc. Je kunt niet verwachten dat alles en iedereen op jouw voorwaarden en principes werkt, zo zit het leven niet in elkaar. Dan zou je hem overal van weg moeten houden en dat gaat niet en is ook niet wenselijk. Dan krijg je een kind wat op zijn 18e niks gewend is. Die kinderen heb ik meegemaakt...loopt het meestal niet goed mee af.

Regels op school worden in overleg met ouders gemaakt, namelijk net de MR waar ouders in zitten. Je aanmeden kan wellicht.

Even van het toilet gebruik maken zou moeten kunnen, maar er uren wachten...schei eens uit, meen je dit nu serieus? Daar kan een school toch niet aan beginnen, gaat ten koste van de veiligheid. Als ikdaar aan zou beginnen om iedereen zonder afspraak in en uit te laten lopen wordt het voor mensen met minder goede bedoelingen wel erg makkelijk. Ik werk ruim 20 jaar in het onderwijs op diverse scholen en heb dit verzoek werkelijk nooit gehad van een ouder. Jouw verwachtingen zijn echt niet realistisch. Als jullie zo ver weg wonen van school dat jij hem telkens op moet halen of moet wachten zou je daar echt een andere oplossing voor moeten vinden. Kijk, jij hebt een andere mening over dingen zoals dat ophalen in de school ipv in de auto wachten. Maar neem ook eens aan van anderen dat je manier van handelen absurd is en niet in het belang van je zoon.

Niet dat ik denk dat je open staat voor andere meningen en ervaringen maar heb je weleens overwogen zelf een school te starten? Geen school zal naar je zin zijn als je zo beklemmend bent in je opvattingen.

Hoe denkt je partner over een wisseling van school?

Dat betwijfel ik hoor. Hij heeft nergens last van wat mijn handelen betreft. Hij kan heel goed aangeven wat hij wil en krijgt veel vrijheid.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:47 Topicstarter

mikado123 schreef op 17-09-2022 om 14:54:

- ouders de school in (zonder afspraak) gaat niet. ik werk op een school met 2.500 leerlingen, met 20 brugklassen. Stel je voor dat al die ouders even hun kind in de school komen ophalen.... Natuurlijk hadden ze dat even kunnen uitleggen. maar misschien was het vrijdag, eind van de tweede (of derde week), was de concierge/receptioniste moe van die 200 pubers (en alle herrie die ze produceren) of had hij/zij al 10 ouders weggestuurd en was hij/zij gewoon moe na een lange dag werken.
- ja de sfeer is anders dan op een lagere school. En dan vinden ze zoooo fijn. Mijn dochter is zo blij dat ze met gelijkgestemden in de klas zit en dat leerlingen zich normaal gedragen. Je hoort echt niet meer alles en dat is maar goed ook als ik zie wat mijn leerlingen af en toe uitspoken. Je kan alleen maar hopen dat door jouw opvoeding ze de juiste keuze maken.
- ik werk trouwens op een gezonde school, dus gaan de leerlingen naar de aldi of coöp....

Laat het los, geef het even de tijd en kijk na de herfstvakantie hoe het er voor staat.

1. ik snap het nu, dat dat daar niet kan.

2. Dat snap ik, natuurlijk is dat wennen. Loslaten moet. Maar daar gaat dit niet over, ondanks wat de meesten hier schijnen te denken. Het gaat over gezonde keuzes voor mijn kind, respectvolle communicatie, de driehoek waar ik een ander beeld bij heb.

3. Ja, kijk het nog even aan.

Op een middelbare school zitten vaak 1000+ leerlingen en dus minimaal 2000 ouders en stiefouders. Tuurlijk kennen ze die niet allemaal, laat staan binnen een week. Dat hoeft ook niet en moeten ze ook helemaal niet willen. 

Daarnaast is een school geen kantoorruimte voor ouders om te werken. Niet onder lestijd, niet tijdens feesten, gewoon niet. Ik snap heel goed dat ze ouders niet toelaten. Dat het te ver is om op en neer te rijden is jouw probleem, niet dat van de school. 

Ik lees in jouw posts heel erg wat jouw bezwaren allemaal zijn en wat jouw verwachtingen en wensen zijn. Het verbaast me niks als je je kind binnenkort naar die andere school doet. Maar wat wil hij zelf eigenlijk? Heeft hij het naar zijn zin op deze school? Heeft hij een fijne klas? Maakt hij vrienden? 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:53 Topicstarter

MamaE schreef op 18-09-2022 om 23:48:

Op een middelbare school zitten vaak 1000+ leerlingen en dus minimaal 2000 ouders en stiefouders. Tuurlijk kennen ze die niet allemaal, laat staan binnen een week. Dat hoeft ook niet en moeten ze ook helemaal niet willen.

Daarnaast is een school geen kantoorruimte voor ouders om te werken. Niet onder lestijd, niet tijdens feesten, gewoon niet. Ik snap heel goed dat ze ouders niet toelaten. Dat het te ver is om op en neer te rijden is jouw probleem, niet dat van de school.

Ik lees in jouw posts heel erg wat jouw bezwaren allemaal zijn en wat jouw verwachtingen en wensen zijn. Het verbaast me niks als je je kind binnenkort naar die andere school doet. Maar wat wil hij zelf eigenlijk? Heeft hij het naar zijn zin op deze school? Heeft hij een fijne klas? Maakt hij vrienden?

We kijken het nog even aan en praten met hem over andere optie wat zijn 1e keuze was. Het is niet niks weer veranderen dus wil dat ook niet zomaar doen. Maar als verbetering is, wil ik wel overwegen als kind er ook achter staat.

Ik vat even samen. Je zoon zit op een school waar hij het zo te horen naar zijn zin heeft. Het enige wat de school zo te horen “verkeerd” heeft gedaan is a) een feest houden en het niet goed vinden dat een moeder binnen gaat zitten werken (!) en b) een snoepautomaat hebben. Dat is voor jou voldoende reden om een schoolwissel te overwegen. 
Maar: 
- Hoe is het onderwijs?
- Hoe is de klas?
- Wat vertelt je zoon zelf over school?
Je reageert als door een wesp gestoken als mensen je wijzen op je controledwang. Maar die ís er ook gewoon. Iedereen geeft hetzelfde advies: zet een stapje terug. Je wil het niet horen, want jouw gedrag is normaal. Dan wil ik je er alleen nogmaals op wijzen: wanneer (niet als) jouw zoon straks gaat veranderen, afstand nemen, dwars en ongehoorzaam worden, dan ligt dat niet aan de school. Dat ligt dan aan de puberteit. Zijn ontwikkelingstaak in de komende jaren is zich losmaken van zijn ouders. Met hoeveel strijd dat gepaard gaat is nu nog niet te voorspellen.

mamanatuurlijk schreef op 18-09-2022 om 23:23:

[..]

Het was een shock voor me dat de deur letterlijk werd dichtgehouden terwijl mijn kind op een feest werd verwacht waarover ouders geen enkele info hadden ontvangen, waar energydrinks werden geschonken, waar bewaker voor de deur staat. Mijn kind heeft nog nooit een dergelijk feest bezocht. Ik liet hem, want als hele klas gaat, is het voor hem fijn er ook te zijn. Maar dat in de 1e week, feest tot middernacht, ik vind het best een heftige overgang. En dat dan wordt gezegd als ik vraag ´Mag ik misschien naar binnen?' ´Geen sprake van´ voelt dat raar. Kind naar binnen in sfeer die hij niet kent, ik voor de deur wachten (want te ver heen en weer).

Dat was mijn kennismaking met de school in week 1.

Vervolgens hoor ik dingen die ik niet wist en die me niet bevallen. Dus ja, ik twijfel nu. En daar veroordeel ik mezelf niet om. Ik ben bewust van de omgeving waarin mijn kind verblijft.

Op een schoolfeest nog wel. Doe normaal joh! 

mamanatuurlijk schreef op 18-09-2022 om 23:34:

[..]

Pfff, nee stel je voor zeg, normale communicatie kost teveel tijd. Vergelijk je me nu met toerist, dealer, zwerver? Niks mis met die mensen hoor, maar mag toch hopen dat ze op gegeven moment wel beetje weten wie de ouders zijn.

Dat verbod was eerste contact na de open dag, dus dat punthoofd valt wel mee denk ik.
Ik vind dat je als school normaal met ouders moet communiceren. De uitleg van sommigen hier was fijn, nu begrijp ik het. Dat had de school ook even kunnen doen.

Toch zijn er scholen waar ouders meer betrokken zijn.

Nee hoor, weten ze niet. Jij leeft echt een beetje buiten de werkelijkheid. Het is de basisschool niet. Jou kennen ze in ieder geval wel, want je hebt binnen een week een verbod op je bord gekregen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.