Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:33:

[..]



Die kinderen kennen me inmiddels hoor, maar ik snap wat je bedoelt.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb me dat helemaal niet gerealiseerd. In het gesprek hierover met school kwam dit ook niet ter sprake. Er werd gewoon een verbod opgelegd.

Maar ook op een ander moment toen ik 3 uur moest wachten op een activiteit en reizen teveel was, was het niet mogelijk om even binnen de school te wachten. Zelfs plassen kon niet. Een beetje meedenken of meer souplesse is wel fijn.

Het personeel kan natuurlijk niet de hele dag uitleggen gaan zitten geven bij zoiets compleet logisch. 

Net als je wachten, elke ouder en elke toerist en elke zwerver en elke dealer heeft een in zijn ogen absoluut geldig excuus om tóch die school binnen te komen.  

Ik vermoed dat ze trouwens nu al een punthoofd van je hebben gekregen en dat er bij jou alleen een simpel eenduidig verbod zonder uitleg het beste werkt, want ook nu weer, na mijn uitleg, kom je met een excuus waarom jij wél mag, en dat die ene minuut of twee absoluut niet de eerste keer was en dat jij school als je eigen huiskamer ziet  


waarom denk jij dat op een reguliere school er geen inspraak is en er een ongezonde cultuur heerst? Dus al die duizenden kinderen die elke dag naar school gaan die zitten in een ongezonde omgeving. Vind je dat nou ook niet wat raar klinken. 

Op de school van mijn zoon is er een ouderraad, een medezeggenschapsraad en een ouder participatiegroep waarin allemaal ouders zitten die input leveren over hoe het gaat, wat er anders kan. 

En ik heb ook gemerkt dat als er echt iets is scholen heel attent kunnen zijn . Met een van mijn kinderen ging het helemaal niet goed tijdens corona. Dat hadden ze door op school en hij heeft daarna heel veel begeleiding gekregen en zijn mentor belde ons elke paar weken om te bespreken hoe het nu ging (uiteindelijk ging hij zelfs over van de 5e naar de 6e ondanks zijn lage cijfers ondat ze dachten dat dst beter voor hem was in mentaal opzicht). 

De meeste kinderen doen het prima op regulier onderwijs. Er is ook keuze genoeg. Bij jou lees is alleen maar wat jij wil maar wat he kind wil en hij hij het vindt op zijn huidige school dat ontbreekt volledig. Je kan ook eens  aar je kind luisteren en kijken hoe het met hem gaat en hoe hij het op school vindt (en dan echt objectief kijken dus niet hem beïnvloeden)

Leene

Leene

17-09-2022 om 13:52

ik moet opeens aan iets heel anders denken. Ik heb zelf op een reformatorische school gezeten. Nu waren mijn ouders niet zo strikt en was de school wel een van de minst strikte refo scholen.( Gelukkig maar, niet zo'n gezeur over kledingetc) Maar ook daar waren er ouders die werkelijk op ieder slakje zout legden. Bepaalde boeken mochten niet gelezen worden ( vonden die ouders niet de school) en meer van die dingen... Alles moest precies zoals thuis want o ze zouden eens met een andere levensstijl in aanraking komen.En jij doet me heel erg aan bepaalde krampachtige ouders van daar denken. Alleen ben jij op andere punten krampachtig..

Leene

Leene

17-09-2022 om 14:00

Je zoon vind het oké... Lees ik nu. Laat gaan dan.. TO alsjeblieft zeg.. de wereld.staat in brand.. op een paar uur vliegen kunnen meisjes niet naar school en jij zit jezelf compleet te frustreren omdat het op het gymnasium anders gaat dan thuis. Je kind zit op het gymnasium! hij hoort bij de happy few van de wereld en jij zit te miezemausen
En als je het echt anders wil ... Ga je verhuizen naar een land waar je thuis onderwijs mag geven .. dan doe je het zelf.

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:09:

Ik wil toch nog even reageren...

Ik lees van alles,

´Jij bent niet zo belangrijk.´
´De school bepaalt de regels.´
´Ze mogen het voedsel niet zelf bepalen.´
´Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.´

en meer.

Realiseer je je dat je je kostbaarste bezit naar een instituut stuurt waar je kind gevormd wordt?
Wij zijn te autonoom denk ik om ons zomaar over te leveren aan een autoriteit die zich zo mengt in mijn privéleven, namelijk de opvoeding van ons kind.
'Zo is de maatschappij nu eenmaal' voelt voor mij niet goed. De maatschappij maken we zelf.
En de regels op school zouden ook geen vaststaand gegeven moeten zijn, maar in overleg met ouders moeten worden gemaakt dan wel bijgesteld.
Er is een ouderraad, dat weet ik, ik zal het ook zeker aankaarten.

Het gaat hier allang niet meer over wel/niet naar binnen mogen. Wel over respectvolle communicatie, begrip en een open houding.
Over verschil van mening in opvoeden.
Over een meldcultuur door school als je je als ouder kritisch opstelt. Als je daar nooit mee te maken hebt gehad, weet je misschien van niets. Maar het komt enorm vaak voor dat als ouders kritisch zijn, de school een onterechte melding maakt om de eigen reputatie te redden. Dat is in mijn geval niet zo, maar gebeurt wel. Vanuit mijn werk heb ik daar genoeg verhalen over gehoord.

Al met al vind ik mijn waarden niet zo gek. Ik weet dat het nergens perfect is, maar veilig moet het wel voelen.

Ten eerste is je kind niet in bezit.....

Je kind wordt gevormd in het leven door opvoeding thuis, school, omgang met vrienden, wat hij meemaakt op clubs, verenigingen etc etc. Je kunt niet verwachten dat alles en iedereen op jouw voorwaarden en principes werkt, zo zit het leven niet in elkaar. Dan zou je hem overal van weg moeten houden en dat gaat niet en is ook niet wenselijk. Dan krijg je een kind wat op zijn 18e niks gewend is. Die kinderen heb ik meegemaakt...loopt het meestal niet goed mee af.

Regels op school worden in overleg met ouders gemaakt, namelijk net de MR waar ouders in zitten. Je aanmeden kan wellicht.

Even van het toilet gebruik maken zou moeten kunnen, maar er uren wachten...schei eens uit, meen je dit nu serieus? Daar kan een school toch niet aan beginnen, gaat ten koste van de veiligheid. Als ikdaar aan zou beginnen om iedereen zonder afspraak in en uit te laten lopen wordt het voor mensen met minder goede bedoelingen wel erg makkelijk. Ik werk ruim 20 jaar in het onderwijs op diverse scholen en heb dit verzoek werkelijk nooit gehad van een ouder. Jouw verwachtingen zijn echt niet realistisch. Als jullie zo ver weg wonen van school dat jij hem telkens op moet halen of moet wachten zou je daar echt een andere oplossing voor moeten vinden. Kijk, jij hebt een andere mening over dingen zoals dat ophalen in de school ipv in de auto wachten. Maar neem ook eens aan van anderen dat je manier van handelen absurd is en niet in het belang van je zoon.

Niet dat ik denk dat je open staat voor andere meningen en ervaringen maar heb je weleens overwogen zelf een school te starten? Geen school zal naar je zin zijn als je zo beklemmend bent in je opvattingen.

Hoe denkt je partner over een wisseling van school?

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:33:

[..]



Die kinderen kennen me inmiddels hoor, maar ik snap wat je bedoelt.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb me dat helemaal niet gerealiseerd. In het gesprek hierover met school kwam dit ook niet ter sprake. Er werd gewoon een verbod opgelegd.

Maar ook op een ander moment toen ik 3 uur moest wachten op een activiteit en reizen teveel was, was het niet mogelijk om even binnen de school te wachten. Zelfs plassen kon niet. Een beetje meedenken of meer souplesse is wel fijn.

Maar hoezo "moest' jij drie uur wachten op een activiteit? Werd er iets voor ouders georganiseerd waar drie uur wachttijd in zat?

- ouders de school in (zonder afspraak) gaat niet. ik werk op een school met 2.500 leerlingen, met 20 brugklassen. Stel je voor dat al die ouders even hun kind in de school komen ophalen.... Natuurlijk hadden ze dat even kunnen uitleggen. maar misschien was het vrijdag, eind van de tweede (of derde week), was de concierge/receptioniste moe van die 200 pubers (en alle herrie die ze produceren) of had hij/zij al 10 ouders weggestuurd en was hij/zij gewoon moe na een lange dag werken.
- ja de sfeer is anders dan op een lagere school. En dan vinden ze zoooo fijn. Mijn dochter is zo blij dat ze met gelijkgestemden in de klas zit en dat leerlingen zich normaal gedragen. Je hoort echt niet meer alles en dat is maar goed ook als ik zie wat mijn leerlingen af en toe uitspoken. Je kan alleen maar hopen dat door jouw opvoeding ze de juiste keuze maken.
- ik werk trouwens op een gezonde school, dus gaan de leerlingen naar de aldi of coöp.... 

Laat het los, geef het even de tijd en kijk na de herfstvakantie hoe het er voor staat.

Je bent heel erg overtuigd van je eigen gelijk. En het verdrietige is dat je eigenlijk zo overtuigd bent dat je vindt dat je anderen de maat moet nemen, maar vooral dat je je kind daarin meeneemt. 

Nog een keer dan, een ouder hoort alleen in school tijdens een ouderavond, diploma of een escalatie. Met die stelregel kunnen scholen ervoor zorgen dat al die kinderen veilig zijn. 
Scholen kunnen ook de groei die ze kinderen laten maken niet afstemmen op al die verschillende ouders. Maar je mag er vanuit gaan dat ze het beste met je kind voor hebben, binnen de kaders die de wetgeving en een eventuele levensvisie. 
Dat allemaal maakt dat het echt alleen maar over jouw controledwang, jouw controleerdrang en jouw mening over alles gaat. Jij vindt, jij wil, jij verwacht, jij bedenkt en jij weet wat je zoon zou moeten vinden. 

Tijd om je te bedenken dat het over je kínd gaat. Een opgroeiende puber die nu volkomen overvleugeld wordt door zijn moeders wil en eisen. 

Maar iets zegt me dat je dit allemaal maar onzin vindt en overtuigd blijft van je eigen gelijk. Zoals de bestuurder die op de a2 een spookrijdersbericht hoorde en verzuchtte ‘een spookrijder? Ik zie er wel 100’. 

Mijn kind zit op de basisschool en zelfs daar is het niet de bedoeling dat ouders te pas en te onpas de school in lopen. Kinderen mogen hier alleen de eerste dag in de klas gebracht worden. Verder mogen ouders de school in als ze komen helpen bij een activiteit of als ze een afspraak hebben. En dan kom je natuurlijk niet een uur van tevoren, laat staan drie uur. 
Als een kind eerder opgehaald moet worden omdat het naar de dokter/tandarts moet of zo, dan is daar ruimte voor tot groep vier. Daarna wordt verwacht dat ze daar zelf aan denken. 

Je kunt in de ouderraad of medezeggenschapsraad gaan zitten, maar ik vermoed niet dat je daar veel medestanders krijgt voor jouw issues. De meeste ouders hebben wel wat beters te doen dan hun kind dagelijks brengen en halen, uren op school doorbrengen en zomaar werkruimtes in lopen. 

Ik zou me er niet onveilig door hebben gevoeld als puber als er ouders overal binnen kwamen lopen. Ik zou het wel mateloos irritant hebben gevonden.
Ik had ook altijd medelijden met de kinderen waarvan de ouders altijd overal bij waren.

Wat heb ik een medelijden met jouw kind. Je zult maar zo'n moeder hebben en natuurlijk zegt hij er niks van. Je hebt hem al 12 jaar afgericht. Wat zul je blij zijn geweest dat het geen vmboo-kind is want die scholen en die kinderen zijn natuurlijk helemaal de hel!

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:38:

[..]

Kind vindt het prima, dat wegen we zeker mee. Maar gaan ook voorleggen dat zijn eerste keuze toch een optie is. Dan maar betalen.


Dus dan gaat kind van een school waar hij het naar zijn zin heeft, ineens naar een andere plek. In elk geval een die niet zo divers is (want alleen ouders die net zoveel geld kunnen missen voor school als voor de energierekening). En dan?

Als je dan nog steeds niet binnen mag, aangezien dat normaal is? Als ze dan ook iets doceren/faciliteren wat niet bij jouw opvoedvisie past? Jou op een andere manier iets vertellen dan jij prettig vindt? Of als je merkt dat hij geen vervolgopleiding kan doen want geen diploma? Verplaats je hem dan weer? 

Kind is zo een speelbal van jouw perfectionisme en controledrang. Dat is voor jou logisch maar voor hem erg schadelijk. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:13 Topicstarter

Valeria schreef op 17-09-2022 om 13:41:

[..]

Mijn kinderen zijn niet mijn bezit.

Heb je er maar eentje? Ik vind het zo verstikkend overkomen voor je kind, alsof je er maar eentje hebt en die je hele levensinvulling of een project is of zo.

Heb je ook problemen met de lesstof? Loop je ook alle boeken na?

Verkeerde woord, geen bezit natuurlijk. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:15 Topicstarter

Valeria schreef op 17-09-2022 om 13:42:

[..]

Ik denk dat jij te snel conclusies trekt over de sfeer op school omdat je beledigd bent dat je de school niet in mag.

Nee hoor, heb verschillende jongeren over de school gesproken, voortschrijdend inzicht zeg maar. Dingen die ze je niet vertellen op een open dag.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:23 Topicstarter

Leene schreef op 17-09-2022 om 13:44:

[..]

TO ik ben het in sommige gevallen met je eens. Met name dat totale vrije kiezen van kinderen naar welke middelbare school ze gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar ook wel eens over verwonder. Een vriendin van mij heeft 4 kinderen... Alle 4 naar een andere middelbare school terwijl ze allemaal VWO advies hadden. Dan heb je wel vergelijk natuurlijk maar wij wilden dit niet. Wij hebben dat wat beperkt. Ik vind persoonlijk niet dat een kind van 12 zo'n keuze totaal kan overzien. Maar wij hebben ze wel degelijk inspraak gegeven. Wijwilden graag een christelijke school, ze konden kiezen uit drie scholen waar wij als ouders van te voren hebben gekeken. Dochter wilde uiteindelijk naar een school waar de meeste van haar vriendinnen naar toe gingen. Zoon naar een andere school waar ze meer flexlessen hadden en hij zich goed voelde. De ene school is wat rommeliger de andere meer gestructureerd. Bij de ene vinden we bepaalde dingen wat ' te streng' bij de andere denken we ' allemensen ik hoop niet dat dit 5 jaar zo chaotisch bljjft' maar bij allebei de scholen hebben ze erg veel oog voor het individuele kind. Maar bij geen van de scholen kun je zomaar binnen lopen. Dat is echt onzin dat je dat probeert te claimen voor jezelf. Als iedereen dat doet. Zoon zit op een school met meer dan 1000 leerlingen. Zie je nu zelf niet in dat jouw eis niet haalbaar is???

Je probeert een school te vinden die aansluit bij de opvoeding maar je kunt het nooit met een schaartje knippen. Dat is ook niet erg.. kinderen moeten hun eigen pad vinden in het leven. Natuurlijk hopen mijn man en ik ook dat ze bepaalde dingen die wij waardevol vinden gaan navolgen. Dwingen kan nooit!

Ik denk dat je niet zo krampachtig moet zijn in het vinden van een school die helemaal compleet bij je opvoeding aansluit. Je mag ook wel een beetje vertrouwen hebben dat je opvoeding wat vruchten afwerpt.. waar ben je bang voor?

Het was een shock voor me dat de deur letterlijk werd dichtgehouden terwijl mijn kind op een feest werd verwacht waarover ouders geen enkele info hadden ontvangen, waar energydrinks werden geschonken, waar bewaker voor de deur staat. Mijn kind heeft nog nooit een dergelijk feest bezocht. Ik liet hem, want als hele klas gaat, is het voor hem fijn er ook te zijn. Maar dat in de 1e week, feest tot middernacht, ik vind het best een heftige overgang. En dat dan wordt gezegd als ik vraag ´Mag ik misschien naar binnen?' ´Geen sprake van´ voelt dat raar. Kind naar binnen in sfeer die hij niet kent, ik voor de deur wachten (want te ver heen en weer).

Dat was mijn kennismaking met de school in week 1.

Vervolgens hoor ik dingen die ik niet wist en die me niet bevallen. Dus ja, ik twijfel nu. En daar veroordeel ik mezelf niet om. Ik ben bewust van de omgeving waarin mijn kind verblijft.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

18-09-2022 om 23:25 Topicstarter

Biebel schreef op 18-09-2022 om 07:46:

[..]


Dus dan gaat kind van een school waar hij het naar zijn zin heeft, ineens naar een andere plek. In elk geval een die niet zo divers is (want alleen ouders die net zoveel geld kunnen missen voor school als voor de energierekening). En dan?

Als je dan nog steeds niet binnen mag, aangezien dat normaal is? Als ze dan ook iets doceren/faciliteren wat niet bij jouw opvoedvisie past? Jou op een andere manier iets vertellen dan jij prettig vindt? Of als je merkt dat hij geen vervolgopleiding kan doen want geen diploma? Verplaats je hem dan weer?

Kind is zo een speelbal van jouw perfectionisme en controledrang. Dat is voor jou logisch maar voor hem erg schadelijk.

Dat informeer ik van tevoren natuurlijk.

vr.2: hangt ervan af wat het is.

vr. 3: dan ga ik in gesprek. Altijd gedaan, niet altijd positief uitgepakt (je moet niet altijd voordeel van de twijfel geven).

vr. 4: Dat weet je van tevoren op een school natuurlijk of dat mogelijk is.

Laatste zin: ik ken mezelf, mijn zoon, onze relatie, onze thuissituatie en weet gelukkig dat dat totale onzin is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.