Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

17-09-2022 om 13:09 Topicstarter

Ik wil toch nog even reageren...

Ik lees van alles,

 ´Jij bent niet zo belangrijk.´
´De school bepaalt de regels.´
´Ze mogen het voedsel niet zelf bepalen.´
´Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.´

en meer.

Realiseer je je dat je je kostbaarste bezit naar een instituut stuurt waar je kind gevormd wordt?
Wij zijn te autonoom denk ik om ons zomaar over te leveren aan een autoriteit die zich zo mengt in mijn privéleven, namelijk de opvoeding van ons kind.
'Zo is de maatschappij nu eenmaal' voelt voor mij niet goed. De maatschappij maken we zelf.
En de regels op school zouden ook geen vaststaand gegeven moeten zijn, maar in overleg met ouders moeten worden gemaakt dan wel bijgesteld.
Er is een ouderraad, dat weet ik, ik zal het ook zeker aankaarten.

Het gaat hier allang niet meer over wel/niet naar binnen mogen. Wel over respectvolle communicatie, begrip en een open houding.
Over verschil van mening in opvoeden.
Over een meldcultuur door school als je je als ouder kritisch opstelt. Als je daar nooit mee te maken hebt gehad, weet je misschien van niets. Maar het komt enorm vaak voor dat als ouders kritisch zijn, de school een onterechte melding maakt om de eigen reputatie te redden. Dat is in mijn geval niet zo, maar gebeurt wel. Vanuit mijn werk heb ik daar genoeg verhalen over gehoord.

Al met al vind ik mijn waarden niet zo gek. Ik weet dat het nergens perfect is, maar veilig moet het wel voelen.

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:09:

Ik wil toch nog even reageren...

Ik lees van alles,

´Jij bent niet zo belangrijk.´
´De school bepaalt de regels.´
´Ze mogen het voedsel niet zelf bepalen.´
´Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.´

en meer.

Realiseer je je dat je je kostbaarste bezit naar een instituut stuurt waar je kind gevormd wordt?
Wij zijn te autonoom denk ik om ons zomaar over te leveren aan een autoriteit die zich zo mengt in mijn privéleven, namelijk de opvoeding van ons kind.
'Zo is de maatschappij nu eenmaal' voelt voor mij niet goed. De maatschappij maken we zelf.
En de regels op school zouden ook geen vaststaand gegeven moeten zijn, maar in overleg met ouders moeten worden gemaakt dan wel bijgesteld.
Er is een ouderraad, dat weet ik, ik zal het ook zeker aankaarten.

Het gaat hier allang niet meer over wel/niet naar binnen mogen. Wel over respectvolle communicatie, begrip en een open houding.
Over verschil van mening in opvoeden.
Over een meldcultuur door school als je je als ouder kritisch opstelt. Als je daar nooit mee te maken hebt gehad, weet je misschien van niets. Maar het komt enorm vaak voor dat als ouders kritisch zijn, de school een onterechte melding maakt om de eigen reputatie te redden. Dat is in mijn geval niet zo, maar gebeurt wel. Vanuit mijn werk heb ik daar genoeg verhalen over gehoord.

Al met al vind ik mijn waarden niet zo gek. Ik weet dat het nergens perfect is, maar veilig moet het wel voelen.

Huh? 

Daarnaast: je weet dat er op een middelbare school duizenden ouders zijn, toch? 
voor jou en je kind is het misschien veilig dat jij zomaar de werkruimte binnenstapt, voor al die andere kinderen niet. Net zoals het voor jouw kind niet veilig is als er een volslagen onbekende zomaar in zijn veilige ruimte staat. 

Staat de school van jouw kind toevallig ook in een historische binnenstad? (Daar staan ze vaak, die gymnasia) Dan komen er óók nog eens willekeurige toeristen even een kijkje nemen, loverboys, zwervers, enquêteurs, you name it, die safe space van de kinderen binnen en het personeel probeert die toch echt allemaal buiten te houden, voor de veiligheid van jouw kind. 

je bent mij echt kwijt. Kritiek op je opvoeding? Volgens mij heeft niemand dat. Jij mag je kind opvoeden zoals je wilt. En andere ouders mogen ook zelf bepalen hoe zij een kind opvoeden. 

En bij kritisch zijn een melding maken op school?. Ik heb vier kinderen en in de loop der jaren het nodige meegemaakt. Ik heb af en toe echt flink moeten opkomen voor mijn kinderen. Ik ben zeer kritisch geweest en er is nooit iets gebeurd. Geen meldingen of wat je daar ook mee bedoeld. Twee hebben de havo afgerond, een het gymnasium en 1 zit in de 2e klas van het vwo. 

Ik vind het altijd wat vreemd als ouders hun kinderen helemaal buiten de maatschappij willen houden. Waarom moet je kind persé naar een school dat matcht met jouw opvoedingsideeën? Blijkbaar wil hij dat zelf niet. Waarom heb je geen vertrouwen in je kind dat zijn opvoeding goed genoeg is dat hij niet elke dag de snackautomaat leegtrekt? Waarom moet je kind naar een school van jouw keuze omdat jij je daar thuisvoelt? Het gaat toch om je kind en zijn keuzes? En de keuze voor een gymnasium is niet een heel rare, afschuwelijke keuze. je kind is nu 12. Als hij 15 is wil hij misschien wel vakken gaan vullen in een supermarkt. Ga je hem dat dan ook verbieden? Je kan je kind niet afschermen van contact met kinderen die anders worden opgevoed en weet je? Ook dat zijn meestal gewoon heel leuke kinderen. Zelfs als ze af en toe een frikadelbroodje en een energiedrankje kopen. 

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:09:

Ik wil toch nog even reageren...

Ik lees van alles,

´Jij bent niet zo belangrijk.´
´De school bepaalt de regels.´
´Ze mogen het voedsel niet zelf bepalen.´
´Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.´

en meer.

Realiseer je je dat je je kostbaarste bezit naar een instituut stuurt waar je kind gevormd wordt?
Wij zijn te autonoom denk ik om ons zomaar over te leveren aan een autoriteit die zich zo mengt in mijn privéleven, namelijk de opvoeding van ons kind.
'Zo is de maatschappij nu eenmaal' voelt voor mij niet goed. De maatschappij maken we zelf.
En de regels op school zouden ook geen vaststaand gegeven moeten zijn, maar in overleg met ouders moeten worden gemaakt dan wel bijgesteld.
Er is een ouderraad, dat weet ik, ik zal het ook zeker aankaarten.

Het gaat hier allang niet meer over wel/niet naar binnen mogen. Wel over respectvolle communicatie, begrip en een open houding.
Over verschil van mening in opvoeden.
Over een meldcultuur door school als je je als ouder kritisch opstelt. Als je daar nooit mee te maken hebt gehad, weet je misschien van niets. Maar het komt enorm vaak voor dat als ouders kritisch zijn, de school een onterechte melding maakt om de eigen reputatie te redden. Dat is in mijn geval niet zo, maar gebeurt wel. Vanuit mijn werk heb ik daar genoeg verhalen over gehoord.

Al met al vind ik mijn waarden niet zo gek. Ik weet dat het nergens perfect is, maar veilig moet het wel voelen.

Mijn kind zou het dan weer niet zo veilig vinden als er te pas en te onpas vreemden zouden opdoken in zijn werkruimte. 
Elke school wil graag een veilig leerklimaat creëren. Een goede school staat open voor feedback van ouders - maar wel via de juiste kanalen. Ouders willen allemaal het beste voor hun kind. Het enige verschil is dat jij nog steeds, na alle reacties die he hebt gehad, lijkt te vinden dat alles en iedereen zich moet aanpassen aan jou en jouw visie. 
En dat gaat niet gebeuren. Op geen enkele reguliere middelbare school. Als je dat wil zul je de portemonnee moeten trekken, je eigen school starten of naar een land vertrekken waar leerplicht is maar geen schoolplicht. Intussen blijft de vraag waar je maar geen antwoord op geeft: hoe vindt je kind het op de school waar hij nu zit? 

AlisonH schreef op 17-09-2022 om 13:32:

[..]

Mijn kind zou het dan weer niet zo veilig vinden als er te pas en te onpas vreemden zouden opduiken in zijn werkruimte.
Elke school wil graag een veilig leerklimaat creëren. Een goede school staat open voor feedback van ouders - maar wel via de juiste kanalen. Ouders willen allemaal het beste voor hun kind. Het enige verschil is dat jij nog steeds, na alle reacties die he hebt gehad, lijkt te vinden dat alles en iedereen zich moet aanpassen aan jou en jouw visie.
En dat gaat niet gebeuren. Op geen enkele reguliere middelbare school. Als je dat wil zul je de portemonnee moeten trekken, je eigen school starten of naar een land vertrekken waar leerplicht is maar geen schoolplicht. Intussen blijft de vraag waar je maar geen antwoord op geeft: hoe vindt je kind het op de school waar hij nu zit?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

17-09-2022 om 13:33 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 17-09-2022 om 13:20:

[..]

Huh?

Daarnaast: je weet dat er op een middelbare school duizenden ouders zijn, toch?
voor jou en je kind is het misschien veilig dat jij zomaar de werkruimte binnenstapt, voor al die andere kinderen niet. Net zoals het voor jouw kind niet veilig is als er een volslagen onbekende zomaar in zijn veilige ruimte staat.

Staat de school van jouw kind toevallig ook in een historische binnenstad? (Daar staan ze vaak, die gymnasia) Dan komen er óók nog eens willekeurige toeristen even een kijkje nemen, loverboys, zwervers, enquêteurs, you name it, die safe space van de kinderen binnen en het personeel probeert die toch echt allemaal buiten te houden, voor de veiligheid van jouw kind.



Die kinderen kennen me inmiddels hoor, maar ik snap wat je bedoelt.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb me dat helemaal niet gerealiseerd. In het gesprek hierover met school kwam dit ook niet ter sprake. Er werd gewoon een verbod opgelegd.

Maar ook op een ander moment toen ik 3 uur moest wachten op een activiteit en reizen teveel was, was het niet mogelijk om even binnen de school te wachten. Zelfs plassen kon niet. Een beetje meedenken of meer souplesse is wel fijn.

Dubbel geplaatst
mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

17-09-2022 om 13:36 Topicstarter

Plantenbak schreef op 17-09-2022 om 13:27:


En bij kritisch zijn een melding maken op school?. Ik heb vier kinderen en in de loop der jaren het nodige meegemaakt. Ik heb af en toe echt flink moeten opkomen voor mijn kinderen. Ik ben zeer kritisch geweest en er is nooit iets gebeurd. Geen meldingen of wat je daar ook mee bedoeld. Twee hebben de havo afgerond, een het gymnasium en 1 zit in de 2e klas van het vwo.

Ik vind het altijd wat vreemd als ouders hun kinderen helemaal buiten de maatschappij willen houden. Waarom moet je kind persé naar een school dat matcht met jouw opvoedingsideeën? Blijkbaar wil hij dat zelf niet. Waarom heb je geen vertrouwen in je kind dat zijn opvoeding goed genoeg is dat hij niet elke dag de snackautomaat leegtrekt? Waarom moet je kind naar een school van jouw keuze omdat jij je daar thuisvoelt? Het gaat toch om je kind en zijn keuzes? En de keuze voor een gymnasium is niet een heel rare, afschuwelijke keuze. je kind is nu 12. Als hij 15 is wil hij misschien wel vakken gaan vullen in een supermarkt. Ga je hem dat dan ook verbieden? Je kan je kind niet afschermen van contact met kinderen die anders worden opgevoed en weet je? Ook dat zijn meestal gewoon heel leuke kinderen. Zelfs als ze af en toe een frikadelbroodje en een energiedrankje kopen.

Onterechte meldingen door scholen komt veel voor. Ook al is het bij jou niet gebeurd.

Was kind's eerste keuze zoals ik aangaf in een aantal reacties. Hij voelde zich het beste thuis. Maar vonden we te duur. Nu realiseer ik me dat meer inspraak, openheid en een gezonde cultuur een prijs heeft.

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:33:

[..]



Die kinderen kennen me inmiddels hoor, maar ik snap wat je bedoelt.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb me dat helemaal niet gerealiseerd. In het gesprek hierover met school kwam dit ook niet ter sprake. Er werd gewoon een verbod opgelegd.

Maar ook op een ander moment toen ik 3 uur moest wachten op een activiteit en reizen teveel was, was het niet mogelijk om even binnen de school te wachten. Zelfs plassen kon niet. Een beetje meedenken of meer souplesse is wel fijn.

Daar ben ik het met je eens: de school had best de reden uit mogen leggen waarom het niet mag. Even plassen moet ook kunnen. 
Maar drie uur binnen de school wachten is niet “even” en ik vind het volkomen absurd dat je denkt dat dit wel kan. Het is geen ouderopvangplek.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

17-09-2022 om 13:37 Topicstarter

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:36:

[..]

Onterechte meldingen door scholen komt veel voor. Ook al is het bij jou niet gebeurd.

Was kind's eerste keuze zoals ik aangaf in een aantal reacties. Hij voelde zich het beste thuis. Maar vonden we te duur. Nu realiseer ik me dat meer inspraak, openheid en een gezonde cultuur een prijs heeft.

Dit gaat niet over afschermen in supermarkt en andere kinderen. Je trekt te snel conclusie. Dit gaat over de sfeer op school.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

17-09-2022 om 13:38 Topicstarter

AlisonH schreef op 17-09-2022 om 13:32:

[..]

Mijn kind zou het dan weer niet zo veilig vinden als er te pas en te onpas vreemden zouden opdoken in zijn werkruimte.
Elke school wil graag een veilig leerklimaat creëren. Een goede school staat open voor feedback van ouders - maar wel via de juiste kanalen. Ouders willen allemaal het beste voor hun kind. Het enige verschil is dat jij nog steeds, na alle reacties die he hebt gehad, lijkt te vinden dat alles en iedereen zich moet aanpassen aan jou en jouw visie.
En dat gaat niet gebeuren. Op geen enkele reguliere middelbare school. Als je dat wil zul je de portemonnee moeten trekken, je eigen school starten of naar een land vertrekken waar leerplicht is maar geen schoolplicht. Intussen blijft de vraag waar je maar geen antwoord op geeft: hoe vindt je kind het op de school waar hij nu zit?

Kind vindt het prima, dat wegen we zeker mee. Maar gaan ook voorleggen dat zijn eerste keuze toch een optie is. Dan maar betalen.

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:09:


Realiseer je je dat je je kostbaarste bezit naar een instituut stuurt waar je kind gevormd wordt?

Mijn kinderen zijn niet mijn bezit.

Heb je er maar eentje? Ik vind het zo verstikkend overkomen voor je kind, alsof je er maar eentje hebt en die  je hele levensinvulling of een project is of zo.

Heb je ook problemen met de lesstof? Loop je ook alle boeken na? 

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:37:

[..]

Dit gaat niet over afschermen in supermarkt en andere kinderen. Je trekt te snel conclusie. Dit gaat over de sfeer op school.

Ik denk dat jij te snel conclusies trekt over de sfeer op school omdat je beledigd bent dat je de school  niet in mag.

Leene

Leene

17-09-2022 om 13:44

mamanatuurlijk schreef op 17-09-2022 om 13:09:

Ik wil toch nog even reageren...

Ik lees van alles,

´Jij bent niet zo belangrijk.´
´De school bepaalt de regels.´
´Ze mogen het voedsel niet zelf bepalen.´
´Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.´

en meer.

Realiseer je je dat je je kostbaarste bezit naar een instituut stuurt waar je kind gevormd wordt?
Wij zijn te autonoom denk ik om ons zomaar over te leveren aan een autoriteit die zich zo mengt in mijn privéleven, namelijk de opvoeding van ons kind.
'Zo is de maatschappij nu eenmaal' voelt voor mij niet goed. De maatschappij maken we zelf.
En de regels op school zouden ook geen vaststaand gegeven moeten zijn, maar in overleg met ouders moeten worden gemaakt dan wel bijgesteld.
Er is een ouderraad, dat weet ik, ik zal het ook zeker aankaarten.

Het gaat hier allang niet meer over wel/niet naar binnen mogen. Wel over respectvolle communicatie, begrip en een open houding.
Over verschil van mening in opvoeden.
Over een meldcultuur door school als je je als ouder kritisch opstelt. Als je daar nooit mee te maken hebt gehad, weet je misschien van niets. Maar het komt enorm vaak voor dat als ouders kritisch zijn, de school een onterechte melding maakt om de eigen reputatie te redden. Dat is in mijn geval niet zo, maar gebeurt wel. Vanuit mijn werk heb ik daar genoeg verhalen over gehoord.

Al met al vind ik mijn waarden niet zo gek. Ik weet dat het nergens perfect is, maar veilig moet het wel voelen.

TO ik ben het in sommige gevallen met je eens. Met name dat totale vrije kiezen van kinderen naar welke middelbare school ze gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar ook wel eens over verwonder. Een vriendin van mij heeft 4 kinderen... Alle 4 naar een andere middelbare school terwijl ze allemaal VWO advies hadden. Dan heb je wel vergelijk natuurlijk maar wij wilden dit niet. Wij hebben dat wat beperkt. Ik vind persoonlijk niet dat een kind van 12 zo'n keuze totaal kan overzien. Maar wij hebben ze wel degelijk inspraak gegeven. Wijwilden graag een christelijke school, ze konden kiezen uit drie scholen waar wij als ouders van te voren hebben gekeken. Dochter wilde uiteindelijk naar een school waar de meeste van haar vriendinnen naar toe gingen. Zoon naar een andere school waar ze meer flexlessen hadden en hij zich goed voelde. De ene school is wat rommeliger de andere meer gestructureerd. Bij de ene vinden we bepaalde dingen wat ' te streng' bij de andere denken we ' allemensen ik hoop niet dat dit 5 jaar zo chaotisch bljjft' maar bij allebei de scholen hebben ze erg veel oog voor het individuele kind. Maar bij geen van de scholen kun je zomaar binnen lopen. Dat is echt onzin dat je dat probeert te claimen voor jezelf. Als iedereen dat doet. Zoon zit op een school met meer dan 1000 leerlingen. Zie je nu zelf niet in dat jouw eis niet haalbaar is???

Je probeert een school te vinden die aansluit bij de opvoeding maar je kunt het nooit met een schaartje knippen. Dat is ook niet erg.. kinderen moeten hun eigen pad vinden in het leven. Natuurlijk hopen mijn man en ik ook dat ze bepaalde dingen die wij waardevol vinden gaan navolgen. Dwingen kan nooit! 

Ik denk dat je niet zo krampachtig moet zijn in het vinden van een school die helemaal compleet bij je opvoeding aansluit. Je mag ook wel een beetje vertrouwen hebben dat je opvoeding wat vruchten afwerpt.. waar ben je bang voor?

Ik krijg hele beklemmende vibes van jou.
Regels voor elk kind apart in overleg met 1000 plus ouders? Echt, gaat niet gebeuren. Nergens. Drie uur in school wachten? Ga naar huis en laat je kind zelf naar huis komen. 
Die kinderen kennen jou nu inderdaad. Als de gekke moeder die haar kind teveel beschermd.
Laat het los. School is school en thuis is thuis. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.