Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:48:

[..]

Jawel hoor, we spreken geen tijd af, ik kom als ik klaar ben en hij maakt er z'n huiswerk tot ik er ben.

Omg, en dat laat hij toe? Dat was hier op de lagere school al not done. Groep 8 red zich wel.

Alleen bij slecht weer mocht ik langskomen mwt de auto op gepaste afstand. Helaas voor zoon deed ik dat nooit.

Huiswerk maken op school tot mammie je komt halen, hoe snel wil je hem tot pestdoel maken? Kinderen, ook op vernieuwend onderwijs, zijn kei hard en pubers ook de goed opgevoede, zijn de overtreffende trap daarin.

Bespaar je zoon die ellende en neem wat afstand en geef 'm ruimte om te leven naar wat jullie de afgelopen 12 jaar hebben meegegeven, de tijd van afbouwen en afhechten qua opvoeding komt eraan. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:16 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 16-09-2022 om 20:14:

[..]

Uh, je interpreteert echt alles negatief. Mijn ouders kwamen echt niet in school en dat vond ik totaal niet erg. Ik nam wel gewoon boterhammen mee en fruit. Ze pakken echt de gesmeerde boterhammen niet af hoor dus hoe is dat overnemen?

Als ik niet kom, vindt kind dat ook niet erg. het gaat erom dat als het zo uitkomt, het niet mag.
Als je ouder gedurende de dag niet toelaat en kind onder je hoede hebt, neem je de verantwoordelijkheid over. Pak die dan ook goed op door grenzen te stellen en goede voorbeeld te geven (voeding).

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:14:

[..]

Die heeft hij de hele dag. Het gaat om 2 minuten. Hij heeft er geen moeite mee. Er is bij ons niets zo'n scheidslijn. Hij krijgt ruimte als hij daaraan behoefte heeft. Zou hij zeggen 'doe maar niet', doe ik het niet. Ik heb moeite met de school die normen oplegt die niet de onze zijn.

Het is toch te zot als alle ouders zo maar in en uit lopen. Of doen de kinderen van jouw collega's dat ook op je werk? Zijn school, zijn ding. Als ze huiswerk maken en je loopt binnen stoor je waarschijnlijk ook anderen die daar zitten want men kijkt toch op van wie loopt daar binnen. 

Ik Vind je extreem beschermend overkomen. 

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:14:

[..]

Die heeft hij de hele dag. Het gaat om 2 minuten. Hij heeft er geen moeite mee. Er is bij ons niets zo'n scheidslijn. Hij krijgt ruimte als hij daaraan behoefte heeft. Zou hij zeggen 'doe maar niet', doe ik het niet. Ik heb moeite met de school die normen oplegt die niet de onze zijn.

Maar even een gewetensvraag; je zegt nu " als hij zou zeggen doe maar niet, doe ik het niet".

Denk je niet dat het ook zo kan zijn dat jouw mening/ visie zo sterk hierin is, dat je zoon dat wellicht niet durft aan te geven? Hij weet immers dat jij er toch anders overdenkt.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:11:

[..]

Appen moet, omdat gewoon contact niet mag? Zie je daar de idioterie niet van in?

Nee want hoe zie je dat voor je? Op een school zitten 1000 kinderen en dan komen er 1000 ouders de school binnenlopen om gezellig een kind op te halen, even de sfeer te proeven en te kletsen? 

Jij bent niet bijzonder. Jouw wensen zijn ondergeschikt aan de wensen van de school. Je kind is een leerling van de school en de school is er om onderwijs te geven. Een alternatieve levenswijze kan je je kind ook thuis meegeven.  En mijn kinderen hebben altijd gewoon eten van huis meegenomen. Op school dingen kopen vonden ze veel te duur. Af en toe gingen ze met vrienden mee buiten de school iets kopen maar elke dag ging er gewoon eten van huis mee. 

Het belangrijkste is dat je kind het naar zijn heeft op school en dat het goed gaat. 


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:42 Topicstarter

Ysenda schreef op 16-09-2022 om 20:16:

[..]

Omg, en dat laat hij toe? Dat was hier op de lagere school al not done. Groep 8 red zich wel.

Alleen bij slecht weer mocht ik langskomen mwt de auto op gepaste afstand. Helaas voor zoon deed ik dat nooit.

Huiswerk maken op school tot mammie je komt halen, hoe snel wil je hem tot pestdoel maken? Kinderen, ook op vernieuwend onderwijs, zijn kei hard en pubers ook de goed opgevoede, zijn de overtreffende trap daarin.

Bespaar je zoon die ellende en neem wat afstand en geef 'm ruimte om te leven naar wat jullie de afgelopen 12 jaar hebben meegegeven, de tijd van afbouwen en afhechten qua opvoeding komt eraan.

Dat laat hij toe? Hij geeft altijd heel goed aan wat hij niet wil. En dat respecteer ik zo mogelijk.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:43 Topicstarter

Gingergirl schreef op 16-09-2022 om 20:24:

[..]

Maar even een gewetensvraag; je zegt nu " als hij zou zeggen doe maar niet, doe ik het niet".

Denk je niet dat het ook zo kan zijn dat jouw mening/ visie zo sterk hierin is, dat je zoon dat wellicht niet durft aan te geven? Hij weet immers dat jij er toch anders overdenkt.

Nee, want het was geen must, kwam toevallig zo uit dat ik binnen liep. Het is de starre houding van de school waarvan ik schrik.
Ik ken mijn zoon, die zegt wat hij vindt.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:45 Topicstarter

Plantenbak schreef op 16-09-2022 om 20:33:

[..]

... Jouw wensen zijn ondergeschikt aan de wensen van de school. Je kind is een leerling van de school en de school is er om onderwijs te geven. 

Het belangrijkste is dat je kind het naar zijn heeft op school en dat het goed gaat...


Ik sta hier anders in. De omgeving vormt je kind. Is niet alleen onderwijs.
Het gaat goed als hij goede normen meekrijgt van zijn omgeving. Veel schermgebruik, fris en snoep op school, ouders zijn raar, past daar wat mij betreft niet bij.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:47 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 16-09-2022 om 20:17:

[..]

Het is toch te zot als alle ouders zo maar in en uit lopen. Of doen de kinderen van jouw collega's dat ook op je werk? Zijn school, zijn ding. Als ze huiswerk maken en je loopt binnen stoor je waarschijnlijk ook anderen die daar zitten want men kijkt toch op van wie loopt daar binnen.

Ik Vind je extreem beschermend overkomen.

Nee, zoals ik al paar keer eerder aangaf, veel momenten zoon zijn eigen ding, zonder mij. Soms alleen. Gaat om die gekke kunstmatige grens.
Deze omgeving past niet. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:48 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Ik sta er heel anders in dan veel ouders hier, heb andere normen en waarden, ander wereldbeeld. ik ga nu wat anders doen. Fijne avond!

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:16:

[..]

Als ik niet kom, vindt kind dat ook niet erg. het gaat erom dat als het zo uitkomt, het niet mag.

Je wacht gewoon buiten het hek. Je appt dat je er bent. Dan komt kind naar buiten. 
Waarom zou je in hemelsnaam naar binnen moeten? Het is toch geen kleuter die anders de verkeerde jas meeneemt of zo? 

Op wat voor school heb je zelf gezeten dan dat dit allemaal zo raar voor je is?

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:45:

[..]

Ik sta hier anders in. De omgeving vormt je kind. Is niet alleen onderwijs.
Het gaat goed als hij goede normen meekrijgt van zijn omgeving. Veel schermgebruik, fris en snoep op school, ouders zijn raar, past daar wat mij betreft niet bij.

Je klinkt als mijn gereformeerde schoonmoeder. Kinderen moeten naar school x want dan krijgen ze de juiste normen en waarden mee. Waarop altijd mijn reactie was wat er dan mis was met mijn normen en waarden (haar reactie was dan altijd een verbaasde blik want er was natuurlijk niks mis met mij en dat terwijl ik ongelovig ben opgevoed en naar een openbare school ging)

Er is veel meer dat een kind vormt en echt de meeste scholen zijn prima. Je kind gaat niet naar de hel en verdoemenis als ze naar een andere school gaan dan jij voor kiest. Heb wat meer vertrouwen in je kind en je eigen opvoeding. 

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:48:

Bedankt voor alle reacties. Ik sta er heel anders in dan veel ouders hier, heb andere normen en waarden, ander wereldbeeld. ik ga nu wat anders doen. Fijne avond!

Het is simpel: de school bepaalt wat er op school gebeurt. De school bepaalt dan weer niet hoeveel zakgeld je kind krijgt, want daar ga jij over. Geen enkele school hoeft zich aan te passen aan jouw opvoedvisie. Je mag die hebben, maar je moet je ook realiseren dat de wereld niet draait om jou en jouw kind, maar dat hij moet functioneren in de samenleving zoals die is. Dat is dan weer de opvoedvisie van elke middelbare school. Misschien kun je er inderdaad één vinden waar ouders welkom zijn om binnen te lopen. Wel even aan je zoon vragen of die het ouderverbod en de snackmachine ook reden vindt om van school te wisselen.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:43:

[..]

Nee, want het was geen must, kwam toevallig zo uit dat ik binnen liep. Het is de starre houding van de school waarvan ik schrik.
Ik ken mijn zoon, die zegt wat hij vindt.

Je vergeet dat je je kind ook moet beschermen tegen onwetendheid. Ook al vindt hij het niet erg dat je in school komt, jij hoort te weten dat dat not done is en pesten in de hand werkt. Dus zelfs al zou hij het vragen dat jij binnenkomt zou een goede ouder zeggen: Nee dat hoort niet op de middelbare. 

NOOIT meer doen!

Een school voedt niet op, een school leidt op. Een school heeft meer kinderen dan alleen die van jou. Je kunt onmogelijk met alle opvoedstijlen en leefwijzen van alle ouders rekening houden. Scholen hebben een bepaalde modus operandi, een manier van werken die past bij hun onderwijsaanbod, onderwijsvisie en pedagogische grondslag.
En een school heeft bepaalde regels die voor alle leerlingen en ouders gelijk zijn. Als je uitzonderingen gaat maken, dan blijf je aan de gang.

Om te beginnen zou ik stoppen met je kind brengen en halen naar school als het op fietsafstand is. Zelfstandigheid is belangrijk. En als je hem toch brengt/haalt, dan zet je hem buiten af en haal je hem buiten op. Je spreekt een tijd af dat je er bent of je stuurt een appje. 
In zo'n werkruimte zitten meer leerlingen te werken. Het is dan heel storend als er steeds ouders naar binnen lopen om hun kind op te halen of te melden dat ze 'er zijn'. Het is geen opvang, maar een werkplek. Echt, je behandelt hem als een kleuter en andere leerlingen gaan dat ook zo zien, gegarandeerd. Ook als je hem naar een andere school doet, want daar is het echt niet anders.
Ik ken echt geen enkele middelbare school waar het normaal is dat ouders zomaar binnen lopen, ook niet voor twee minuten. Meestal meld je je dan bij de congiërge en die zorgt dan dat de persoon met wie je een afspraak hebt je komt halen. 
Bij een oudergesprek op de middelbare moest ik mee om mijn ouders de weg te wijzen in school, die wisten echt niet waar ze moesten zijn.

Je valt nu over zoveel dingen waar je geen invloed op hebt en die op andere scholen niet anders zijn, dat ik vermoed dat je nergens tevreden gaat zijn. Scholen gaan hun regels niet aanpassen aan jou. En ze gaan ook de snoepautomaat niet weghalen omdat jij dat wil. Of het kantineaanbod veranderen omdat jij dat wil.
Je bent nu op zoek naar iets dat niet bestaat. Succes met zoeken, maar je gaat het niet vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.