Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:54 Topicstarter

Jippox schreef op 16-09-2022 om 19:51:

Als je kind nog niet toe is aan de middelbare school, dan zijn daar wel alternatieven voor. Maar ik heb meer de indruk dat het hier de ouder is die er niet aan toe is

Niet toe aan middelbare school is hier de vraag helemaal niet.

Oh jawel. Daar hoort namelijk een bepaalde zelfstandigheid bij waarvan jij vindt dat je kind daar niet aan toe is

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:54:

[..]

Het eerste: als hij 18 is, is vroeg genoeg om van alles tegen te komen.

Tweede: van horen zeggen: ja, diverse keren hetzelfde èn gezien + ervaring van leerling die er niet om loog. Heel feitelijk.

Deel maar gerust ervaring met andersoortige scholen, vind ik natuurlijk interessant.

Dan is het te laat want zijn vrienden zijn dan al vele stappen verder en laten hem uiteindelijk vallen. Dat wil je ook niet.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:48:

[..]

Jawel hoor, we spreken geen tijd af, ik kom als ik klaar ben en hij maakt er z'n huiswerk tot ik er ben.

Dan app je "ik ben er". 

Maar ophalen vind ik alleen nodig als er een fiets kapot is en er is enige haast bij of de tas is te zwaar. Anders laten wij ze gewoon een half uur lopen. 

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:54:

[..]

Niet toe aan middelbare school is hier de vraag helemaal niet.

Je zoon is toe aan de middelbare school, jij lijkt dat niet te zijn.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:10 Topicstarter

Jippox schreef op 16-09-2022 om 19:56:

Oh jawel. Daar hoort namelijk een bepaalde zelfstandigheid bij waarvan jij vindt dat je kind daar niet aan toe is

Kind is zelfstandig, dat is punt helemaal niet. Ik vind de sfeer op school niet ok. Niet positief bijdragen aan ontwikkeling kind.
En ik vind het overdreven streng dat als ik binnenkom en zeg 'k Ben er, rijd je mee?', dat niet zou kunnen. Denk dat ik een heel andere school voor ogen heb voor mezelf (communicatie) en kind (ontwikkeling).
En ja, daar heb ik ook een stem in. Begrijp niet dat ouders met 12 kind helemaal loslaten en zelf laten kiezen. Zoiets zou geleidelijk moeten en kunnen gaan denk ik. Als kind aangeeft, niet volgens de normen van de school en zoals moet in onderwijsland.

Ik denk dat ik gewoon wat anders in het leven sta.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:10 Topicstarter

Ysenda schreef op 16-09-2022 om 20:09:

[..]

Je zoon is toe aan de middelbare school, jij lijkt dat niet te zijn.

Hoe weet je dat eerste?

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:50:

[..]

Ik houdt hem niet tegen naar supermarkt te gaan. Vind wel dat school verantwoordelijkheid heeft gezonde voeding aan te bieden. Goede voorbeeld geven en grenzen trekken.

Hahaha! De Bie, nou nee hoor, als ie ouder is, mag ie z'n gang helemaal gaan.

Je legt wel veel verantwoordelijkheid bij school. Goed voorbeeld qua gezonde voeding geef je thuis. Geef het goede voorbeeld van gezonde lunch mee en fruit en dan is het toch prima als hij op school een koek oid koopt. Ik kocht 20 jaar geleden zeker niet dagelijks eten op school. 

En als je er bent, kun je hem natuurlijk ook gewoon appen dat je er bent. Ik zie echt niet in waarom je hiervoor de school zou inlopen. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:11 Topicstarter

Valeria schreef op 16-09-2022 om 20:09:

[..]

Dan app je "ik ben er".

Maar ophalen vind ik alleen nodig als er een fiets kapot is en er is enige haast bij of de tas is te zwaar. Anders laten wij ze gewoon een half uur lopen.

Appen moet, omdat gewoon contact niet mag? Zie je daar de idioterie niet van in?

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:54:

[..]

Het eerste: als hij 18 is, is vroeg genoeg om van alles tegen te komen.

Tweede: van horen zeggen: ja, diverse keren hetzelfde èn gezien + ervaring van leerling die er niet om loog. Heel feitelijk.

Deel maar gerust ervaring met andersoortige scholen, vind ik natuurlijk interessant.

Nou pas vanaf 18...nee hoor zo werkt het echt niet. Je hebt als ouder de taak je kind rijp te maken voor het meedraaien in de maatschappij. Voir zijn 18e gaat hij toch ook met vrienden om, uitgaan, bijbaantje etc, overal van weghouden is echt niet aan te raden. Doe je dat wel dan is je kind op zn 18e niks gewend en dat is niet wenselijk. Bovendien is het ook normaal en natuurlijk dat ze tijdens hun puberteit hun eigen ik te ontdekken. Je kunt overal van weg houden en zo sterk je eigen visie opleggen maar dan is de kans op afzetten op een negatieve manier groot.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:11:

[..]

Appen moet, omdat gewoon contact niet mag? Zie je daar de idioterie niet van in?

Ik zie daar geen idioterie in hoor. Geef hem zijn eigen ruimte op school zonder die binnen te stappen. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:12 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 16-09-2022 om 20:11:

[..]

Je legt wel veel verantwoordelijkheid bij school. Goed voorbeeld qua gezonde voeding geef je thuis. Geef het goede voorbeeld van gezonde lunch mee en fruit en dan is het toch prima als hij op school een koek oid koopt. Ik kocht 20 jaar geleden zeker niet dagelijks eten op school.

En als je er bent, kun je hem natuurlijk ook gewoon appen dat je er bent. Ik zie echt niet in waarom je hiervoor de school zou inlopen.

Die verantwoordelijkheid trekken ze toch zeker zelf naar zich toe door te zeggen: hier nemen wij het volledig van je over en jij bent doorgaans hier niet gewenst? Pak het dan ook goed op!

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:48:

[..]

Jawel hoor, we spreken geen tijd af, ik kom als ik klaar ben en hij maakt er z'n huiswerk tot ik er ben.

Het is geen naschoolse opvang waar je, je kind ophaalt. Waarom gaat hij niet zelf naar huis?

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 20:12:

[..]

Die verantwoordelijkheid trekken ze toch zeker zelf naar zich toe door te zeggen: hier nemen wij het volledig van je over en jij bent doorgaans hier niet gewenst? Pak het dan ook goed op!

Uh, je interpreteert echt alles negatief. Mijn ouders kwamen echt niet in school en dat vond ik totaal niet erg. Ik nam wel gewoon boterhammen mee en fruit. Ze pakken echt de gesmeerde boterhammen niet af hoor dus hoe is dat overnemen?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 20:14 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 16-09-2022 om 20:12:

[..]

Ik zie daar geen idioterie in hoor. Geef hem zijn eigen ruimte op school zonder die binnen te stappen.

Die heeft hij de hele dag. Het gaat om 2 minuten. Hij heeft er geen moeite mee. Er is bij ons niets zo'n scheidslijn. Hij krijgt ruimte als hij daaraan behoefte heeft. Zou hij zeggen 'doe maar niet', doe ik het niet. Ik heb moeite met de school die normen oplegt die niet de onze zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.