Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sharon

Sharon

09-12-2016 om 22:41

Schooladvies valt tegen


Voordeel of nadeel van de twijfel

Het advies is gebaseerd op het lvs en de eigen waarneming van de juf of meester in groep 8. Komt de score eindtoets Cito dan overeen met de bij het schooladvies passende bandbreedtes van Cito? In Amsterdam wordt dat gemeten onder de ongeveer 7.500 leerlingen jaarlijks die overstappen naar de brugklas en de Cito toets doen.
In het rapport "Eerste evaluatie loting en matching 2016" http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2016/09/matching2016sept... staan concrete cijfers (p. 4 en figuur 1 op p. 6), vwo en havo/vwo:
35% van de leerlingen met vwo advies heeft een Cito score lager van de bandbreedte 545-550
40% van de keerlingen met havo/vwo advies het een Cito score lager dan 540 en 8% heeft een Cito score hoger dan 544

Uit de tabellen per advies volgt dar er leerlingen met vwo advies zijn die (ver) onder 545 scoren (tot onder 530); deze leerlingen kregen kennelijk het voordeel van de twijfel van de juf (of hadden een slechte dag). Er zijn ook leerlingen met havo advies die (ver) boven de 545 scoren, zij kregen kennelijk het nadeel van de twijfel (ervan uitgaande dat je niet bij toeval ineens hoog scoort).

Het voordeel van de twijfel krijgen i.h.a. kinderen van hoogopgeleide ouders en het nadeel van de twijfel kinderen van lager opgeleide en allochtone ouders, zo constateerde de inspectie het afgelopen jaar. Toch goed dus dat de juf in gevallen van onderadvisering gecorrigeerd wordt door een objectief en meetbaar gegeven als de Cito toets. Dat nu alleen het advies van de juf nog telt, daar profiteren vooral kinderen van hoogopgeleide ouders van.

Doorstroom naar hav is geclausuleerd door scholen

9 dec. in Trouw:
Middelbare scholen zien niets in het plan van de Tweede Kamer om alle vmbo'ers het recht te geven verder te leren op de havo. Voor veel leerlingen is het mbo juist het meest geschikt, stelt koepelorganisatie VO-raad in een brief aan de staatssecretaris.
De eigen, onderlinge toelatingscode vmbo-havo die sinds 2012 van kracht is moet gehandhaafd blijven vinden de schoolbesturen. Daarin staat o.a. dat scholen afgesproken hebben maximaal een gemiddelde cijfer 6,8 mogen stellen als eis aan leerlingen met een vmbo-t diploma die naar havo door willen stromen. De scholen willen geen doorstroomrecht, zoals de Tweede Kamer wil. Zie de brief van de VO raad:
https://www.vo-raad.nl/system/downloads/attachments/000/000/259/original/Brief_Doorstroom_vmbo-havo.pdf?1481212552

Tuinstoel

Tuinstoel

13-12-2016 om 09:14

Bernbrand

Maar die cijfers doen er pas wat toe als duidelijk wordt dat er sinds het BSA leidend is meer uitval/afstroom/doublures zijn. Anders kan je het ook andersom zien: het is mooi dat meer kinderen dan voorheen (toen cito leidend was) kansen op hoger onderwijs krijgen. Wellicht heeft cito minder voorspellende waarde dan altijd wordt aangenomen? Er is ook zoiets als rijping, sommige kinderen worden gedupeerd door de vroege voorselectie. Bij hen gaat het kwartje een paar jaar later vallen, maar ze hebben wél de capaciteiten.

Het wordt interessant om over een paar jaar te onderzoeken wat de echte waarheid is.

Tuinstoel

Zeker, eens, ik denk dat dit ook met veel interesse gevolgd wordt in Amsterdam, gezien de krapte op veel middelbare scholen. Scholen willen het liefste de meest kansrijke leerlingen, ik verwacht weinig idealisme daar.

Ik zie ook vooral kinderen met kansen: veel meer kinderen krijgen een hoger advies dan op basis van Cito eindtoets verwacht mag worden dan andersom. Ernstiger vind ik de groep kansarme kinderen die geen mondige ouders hebben en een te lvoirzichtig advies krijgen. Het blijkt namelijk ook dat het advies na een hoge score op de eindtoets zelden wordt bijgesteld. Landelijk ongeveer 20%, in Amsterdam maar in 8 a 9% van de gevallen. En dan zitten alle gewilde scholen al vol.

Waarom ik de cijfers in deze discussie toch relevant vind, is om te laten zien dat kwantitatief overadvisering veel vaker voorkomt dan onderadvisering, en dat kinderen van hoogopgeleide ouders iiha profiteren van het feit dat basisschooladvies de Cito eindtoets overruled. Dat moet voor veel ouders hier toch een geruststelling zijn.

lieverdje

lieverdje

13-12-2016 om 10:54

maar waarom is dat mooi?

"Maar die cijfers doen er pas wat toe als duidelijk wordt dat er sinds het BSA leidend is meer uitval/afstroom/doublures zijn. Anders kan je het ook andersom zien: het is mooi dat meer kinderen dan voorheen (toen cito leidend was) kansen op hoger onderwijs krijgen. "

Waar waarom vind je het mooi dat meer kinderen kans op hoger onderwijs krijgen? Momenteel is het eerder zo dat er teveel mensen naar het hoger onderwijs gaan en er juist te weinig vakmensen op mbo-niveau worden opgeleid. Meer kinderen die kans krijgen, dat zou ik dan heel graag willen zien als gelijke kansen. Gelijke kansen krijg je volgens mij eerder bij een objectief meetsysteem. Kijk maar wat er nu weer gebeurt: het voordeel van de twijfel krijgen over het algemeen kinderen van hoogopgeleide ouders.

lieverdje

lieverdje

13-12-2016 om 11:17

Bloemetje, drammende ouders

""En wat ik hier dan weer hoor van een paar kennissen die docent zijn op het middelbaar onderwijs: daar klagen ze steen en been over kinderen die met een te hoog advies van de basisschool komen, in het kader van 'hoog inzetten' (al of niet onder druk van de ouders)."
Ach ja. Weet je, ik kan daar helemaal niets mee. Ik kom hier al jaren op OOL, en hier zitten toch veel hoogopgeleide ouders. En het gaat ook hier toch steeds weer over schooladviezen die 'risicomijdend' zijn. Lees: ooit een B (of een C), en je mag gewoon niet meer naar het VWO. Etc. Ouders die massaal de basisschool onder druk weten te zetten voor een 'te hoog advies'? Ik geloof het niet hoor."

Echt waar, geloof je dat niet? Ik woon, laten we zeggen, in het midden van het land in een gemiddeld zeer hoogopgeleide omgeving. Hier krijgen véél meer kinderen dan gemiddeld een VWO-advies, op sommige basisscholen is dat meer dan 60% van de leerlingen (zo ook de school waar mijn kinderen op zitten). De juf in groep 8 moet praten als brugman om de ouders ervan te overtuigen dat het niet het eind van de wereld is als je kind op het VMBO komt. Laatst heb ik het hier op school zelfs nog gezien, een ouder die tamelijk verhit de kamer van de juf verliet waarbij wel duidelijk was waar het gesprek over ging. Ik ken verscheidene ouders die hard bezig zijn het (voorlopig) advies van hun kinderen omhoog te praten, ook in mijn vriendenkring. Ze accepteren het gewoon niet dat hun kind misschien niet het grootste licht is en niet meteen hetzelfde opleidingsniveau haalt als zijzelf. Een voorbeeld van vrienden van ons: kind haalt structureel C's en D's op begrijpend lezen, voor andere vakken B's en af toe een A'tje of een C'tje. Dus dat wordt geen vwo-advies. Wat doen de ouders: kind op bijles, want 'ze is toch echt niet dom' en uiteindelijk is er een havo-advies uitgeperst... nog niet geheel tot tevredenheid van de ouders. Jammer voor dat kind, denk ik dan. Die voelt waarschijnlijk echt wel aan dat de verwachtingen van papa en mama hoger waren geweest. Ik kan me de teleurstelling van de ouders wel goed voorstellen, maar wat bereik je ermee? Een kind dat over een paar jaar een burn-out heeft omdat ze zo haar best doet om het hoge niveau te halen, wellicht.

Angela67

Angela67

13-12-2016 om 11:28

lieverje

er is geen werk voor of geen waardering voor laagopgeleide mensen/werk.
tuurlijk blijft bepaald 'handwerk' altijd bestaan, vakmensen is veel behoefte aan.
maar gewoon algemeen te laag opgeleid is erg onhandig en levert weinig tot geen mogelijkheden op in onze maatschappij.
en dat kun je jammer vinden en niet terecht maar dat is toch echt zo.
ik vind het ook belangrijk dat ieder kind de kans krijgt om mee te maken waar je toe in staat bent als je gestimuleerd wordt en er vanuit gegaan wordt dat het o.k. is om gewoon je best te doen het zo goed mogelijk te doen.
gr Angela

lieverdje

lieverdje

13-12-2016 om 12:17

Angela

Natuurlijk, voor laagopgeleid werk is er weinig waardering. Daarentegen is het natuurlijk onzin dat je met een vmbo-diploma en een afgemaakte MBO-opleiding per definitie laagopgeleid werk gaat doen. Sterker nog, met de laatste ben je middelbaar opgeleid, i.p.v. laagopgeleid.

Daarbij ben ik óók van mening dat die onderwaardering zelf gecreëerd wordt door mensen.In de supermarkt sluit ik liever aan bij de wat oudere klantvriendelijke kassajuffrouw dan bij het verveelde tienermeisje. Dat verveelde tienermeisje zit waarschijnlijk nog wel op school, op weg naar een functie met 'meer aanzien' in de maatschappij. Dáár zit de fout. Op die plek moet iemand zitten die blij is met zijn baan, maar de algemene opinie is dat achter de kassa zitten suf is. Dus halen ook Miepje en Klaasje, die eigenlijk helemaal niet zo slim zijn, hun neus op voor kassawerk en worstelen zich op aanraden van pa en ma met bijles en huiswerkbegeleiding door de havo heen. Daardoor daalt het niveau, zijn er de laatste jaren bijvoorbeeld rekentoetsen nodig op bijvoorbeeld de pabo omdat het havo-diploma niet meer genoeg voorstelt.

Persoonlijk heb ik misschien wel meer waardering voor mijn neef die met zijn mbo-opleiding installatietechniek overal met plezier zonnepanelen op het dak legt, dan voor het nichtje dat een vage wo-studie communicatie doet. Het arbeidsperspectief daarvoor is ook niet bepaald rooskleurig...dus de kans is groot dat zij in een of andere administratieve functie onder haar opleidingsniveau terecht komt.

Tuinstoel

Tuinstoel

13-12-2016 om 12:59

lieverdje

“Waar waarom vind je het mooi dat meer kinderen kans op hoger onderwijs krijgen? Momenteel is het eerder zo dat er teveel mensen naar het hoger onderwijs gaan en er juist te weinig vakmensen op mbo-niveau worden opgeleid.”

Tja dat is natuurlijk een heel andere discussie. Ik snap je redenatie en ik ben het er ook mee eens. Maar je moet het ook praktisch zien, met oog op toekomstige ontwikkelingen. Uiteindelijk is het zo dat je met een HBO opleiding altijd nog bakker of timmerman kan worden als dat je droom is.

Helaas zie ik het somber in voor veel vakmensen, nu er een beleid wordt gevoerd dat het mogelijk maakt al dit soort werk door Oostblokkers te laten doen. Of ICT/finance werk naar India uit te besteden. Ik denk niet dat je die ontwikkeling tegenhoudt. Als je een vak wilt leren moet je iets kiezen wat niet alleen productiewerk (in de breedste zin van het woord) inhoudt maar vooral veel persoonlijk contact inhoudt.

Overigens zijn er nog genoeg (ook oudere) mensen die kassawerk zouden willen doen. De reden dat die 16 jarige er zit, is puur een financiële.

Triva

Triva

13-12-2016 om 16:20

tja

als als die hoogopgeleide veelverdienende mensen niet voor de goedkoopste optie gaan als ze eens wat laten doen in huis komen onze Nederlandse MBO'ers gewoon aan bod, of Polen die netjes betaald worden voor hun werk. Mag ook van mij.

Tuinstoel

Tuinstoel

13-12-2016 om 20:39

Eens

Maar het gaat echt niet alleen om die schilder of stucadoor, maar om hele afdelingen van grote bedrijven die ge-outsourced worden naar Polen, Servie of India.

Li

Li

13-12-2016 om 21:29

is toch prima?

Het meisje had geen zin in alleen maar werken en stroomde af, prima. Dat lijkt me weinig te maken te hebben met het probleem dat kinderen die juist meer willen, dat niet mogen van scholen.

Sharon

Sharon

14-12-2016 om 12:09

Gesprek gehad op school

Allereerst bedankt voor al jullie reacties! Ik heb alles doorgelezen en heb er veel aan gehad.

Gisterenmiddag had ik het gesprek op school. Dat verliep totaal anders dan ik had gedacht. Wat bleek..... de juf van zoon was het helemaal met mij eens, en had zoon graag een HAVO-advies willen geven. Dus geheel overeenkomstig met hetgeen zij altijd gezegd had tijdens de oudergesprekken. Zij is echter teruggefloten door de directeur die zoon dus op basis van de NIO-toets een lager advies heeft gegeven.
Nu speelden er op de dag dat de NIO werd afgenomen een paar nare dingen bij ons thuis dus dat kan er een oorzaak van zijn geweest dat de uitslag lager uitviel dan gehoopt.
Ik heb tijdens het gesprek nog even een blik op de cijfers uit het LVS geworpen, en deze waren iets beter dan ik eerst vermeldde: rekenen altijd A, begrijpend lezen B of C (ongeveer 50/50), en spelling meestal C.

Juf heeft gezegd dat zij dit alles met de directeur zou bespreken, en zou kijken of een verhoging van het advies naar HAVO mogelijk was. Wij zijn in ieder geval heel blij dat de juf zo in zoon gelooft en wachten vol spanning af wat het eindresultaat gaat worden. Ik hoop dat we voor het einde van de week weten waar we aan toe zijn... Hopelijk gooit de directeur geen roet in het eten.

Overigens is het bizar dat mijn oudste dochter vrijwel precies dezelfde scores had als zoon in het LVS. Zij kreeg echter een vol VWO-advies omdat haar NIO-score maar liefst 135 was. Wij waren natuurlijk blij met de (onverwacht hoge) NIO-score en het VWO advies, maar hadden zelf toch onze twijfels. Dit bleek inderdaad te kloppen: na een jaar VWO bleek dit toch niet haalbaar voor haar, en nu zit ze - tot haar volle tevredenheid - in 2 HAVO/VWO.

Wat mij betreft wordt er op de school van mijn kinderen dus iets te veel belang gehecht aan de NIO-toets. Ik heb de indruk dat die nu eigenlijk de rol heeft overgenomen van de eindtoets die vroeger werd afgenomen voor het schooladvies. Mocht het tot een tweede gesprek komen met de directeur erbij, dan zal ik dit zeker tegen hem zeggen.

Maar goed... tot zover even afwachten dus. Ik laat jullie nog weten wat de einduitslag wordt.

dopje

dopje

14-12-2016 om 12:10

hoog plaatsen

Het is aangetoond dat kinderen die hoog geplaatst worden ook die kant op zullen trekken. Geef ze het vertrouwen dat ze het aan kunnen. Als je ze meer uitdaagt dan zullen ze het steeds beter gaan doen.
Als je ze lager plaats dan ze kwa capaciteit aankunnen, dan zullen ze zich ook in dat lagere niveau 'passen'. Een soort self fulfilling prophecy zeg maar.
Ik vind echt dat basisscholen kinderen vaak te laag advies voor het vervolgonderwijs geven, niet alleen bij kinderen met een niet-nederlandse achtergrond. Ik vind dat heel triest. Ik vind dat elk kind de kans moet krijgen op zo hoog mogelijk en zo veel mogelijk uitgedaagd moet worden. Ongeacht je achtergrond, huidskleur, rijk of arm; ik vind het heel triest dat zo veel docenten zo bevooroordeeld zijn.
Ik vind dus dat kinderen allemaal hoger geplaatst moeten worden. De weg omhoog is moeilijker dan de weg omlaag.
En ik vind dat handwerk/ambacht-beroepen (waar ik zelf nogal van hou) véél meer betaald moeten krijgen. Evenals verzorgende beroepen, schoonmakers ed. Vuilnis ophalen is belangrijk werk, zwaar, het gaat om onze hygiëne- we zouden ze veel dankbaarder moeten zijn en dat financieël ook laten zien.

Sharon

Sharon

14-12-2016 om 12:26

Dopje - vraag

Hoi Dopje,

Je schreef: "Het is aangetoond dat kinderen die hoog geplaatst worden ook die kant op zullen trekken. Geef ze het vertrouwen dat ze het aan kunnen. Als je ze meer uitdaagt dan zullen ze het steeds beter gaan doen. Als je ze lager plaats dan ze kwa capaciteit aankunnen, dan zullen ze zich ook in dat lagere niveau 'passen'. Een soort self fulfilling prophecy zeg maar."

Dat geloof ik inderdaad ook, maar heb jij misschien een link of een artikeltje waarin dit staat vermeld? Mocht het tot een tweede gesprek komen op school dan wil ik hier graag de directeur mee om zijn oren slaan

Verder ben ik het helemaal met je eens!

dopje

dopje

14-12-2016 om 13:18

link

Ik ga even zoeken waar dat stond! Ik had toen ook echt zoiets van 'aha, zie je wel'

Maar persoonlijk heb ik het hier thuis gezien. Kind 1 met veel pijn en moeite havo/vwo-advies (kwam vanaf andere school met vmbo-niveau). In brugklas havo/vwo geplaatst. Kind wou per se naar vwo. Had net niet de juiste cijfers ervoor, je moet een minimale score hebben. Maar het leraren-team vond unaniem dat ze op vwo hoorde. Toen kind dat hoorde zag je d'r glimmen van trots, en ze groeit helemaal in het vwo. Ze gaat beter en beter, zo fantastisch om te zien.
En nu kind 2. Heeft altijd hoogste citoscores gehad, is extreem intelligent maar raar genoeg geeft docent voorlopig havo/vwo advies. Houdt vaag verhaal over werkhouding. Kind weet al vanaf groep 4 dat ze naar Gymnasium wil dus haar wereld stort in. Ze is niet meer gemotiveerd, want het maakt toch niks uit. Is bang; bij alles wat ze op school niet weet krijgt ze thuis een huilbui omdat ze vreest door die éne fout nooit meer naar haar school van wens kan gaan. Weet niet meer hoe ze zich moet gedragen want wat is de juiste werkhouding? Als ze ziek is is ze bang dat het in haar rapport komt enz. Nu na gesprekken met IB gaat het weer wat de goede kant op.
Ik zie het echt bij die twee, de een gaat als en speer door positief stimulans en vertrouwen in haar en de ander dondert naar beneden. Kind twee moeten we nu dus ook met school aan de slag om haar op de juiste plek te krijgen. vreselijk.

Ok, ik zoek de link.

Li

Li

14-12-2016 om 16:47

Dopje

Wat een naar verhaal zeg, van kind 2! Zou hier ook zomaar kunnen gebeuren. Blijven vechten hoor. Daar heb ik ook veel goeds mee bereikt. Ik heb daarin een snelle leercurve gehad. Van "school zal het wel weten, want ze zijn ervoor opgeleid" naar: "school heeft geen idee en ik ben er inmiddels voor opgeleid".

dopje

dopje

14-12-2016 om 19:58

artikelen, onderzoeken en links

Hier staat het onderzoek gemeld waarbij hoger plaatsen gunstiger voor het kind is. Dit gaat over Havo/vwo.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/bij-advies-havo-vwo-pakt-vwo-keus-gunstiger-uit~a4079166/

Dit artikel heb uit uit een stuk van De Correspondent waar dit onderzoek genoemd wordt. Het stuk gaat over het vroeg selecteren en vastleggen van de kinderen op een bepaald niveau. Heel mooi artikel, vind ik.
https://decorrespondent.nl/4771/jason-12-mag-niet-naar-het-vwo-pech-voor-de-maatschappij/363369417268-92ffb4b1

In dat artikel staat ook weer een link naar een onderzoek over mindset. Over wat de gevolgen zijn van het hebben van een vaststaand idee van je eigen intelligentie. Dit heeft ook met dit onderwerp en de argumenten voor een hoger schooltype te maken.
https://decorrespondent.nl/4046/kun-je-slimmer-worden-als-je-denkt-dat-je-slimmer-kunt-worden/279987246-aaf43e5e

En in het artikel wordt ook dit onderzoek genoemd waarin aangetoond wordt dat 'Hogere (examen)eisen zorgen voor hogere leerprestaties'
https://issuu.com/centraalplanbureau/docs/cpb-boek-25-kansrijk-onderwijsbelei/103?e=3688411/36616378

dopje

dopje

14-12-2016 om 20:10

Ow, dank je, het is inderdaad vreselijk. Ik vecht zeker; heb precies dezelfde ervaring- van vol vertrouwen naar.. tsja vaak verbazing en boosheid over zoveel pedagogisch onbenul eerlijk gezegd. Ergens denk ik dat het nu wel de goede kant op gaat maar ik heb een vreselijk groot achterdocht inmiddels.
En dan heeft mijn dochter dus ouders die voor haar opkomen: ik weet dat heel veel kinderen die niet hebben. Ouders die om welke reden dan ook meegaan in een te laag advies voor hun kind. Vind ik op recht erg.
Sharon, ga er voor. Jij kent je kind het best. Laat je niks aanpraten.

Sharon

Sharon

14-12-2016 om 21:03

Dopje!

Heel erg bedankt voor al je speurwerk! Dit ga ik straks allemaal uitgebreid lezen en indien nodig ga ik er graag gebruik van maken!!!

Nogmaal heel erg bedankt!

lieverdje

lieverdje

15-12-2016 om 09:37

dopje

ik ken je tweede dochter natuurlijk niet, dus daar kan ik niet over oordelen, maar ik ben het niet met je eens dat het hoogst (haalbare) niveau voor je kinderen altijd het beste is. Het komt best vaak voor dat op zich heel intelligente kinderen niet zo geinteresseerd zijn in boekenwijsheid, en daarmee helemaal niet floreren op het vwo. Ik vrees dat ik er zelf zo een heb. Superintelligent, zou cognitief met gemak naar het vwo kunnen (krijgt waarschijnlijk ook wel een vwo-advies), maar niet actief leergierig. Altijd zo geweest, ook toen hij heel klein was. Hij is daarentegen wel heel creatief, tekent graag en bouwt graag constructies. Vind alles op zich wel interessant, maar raakt uit zichzelf geen boek aan, of een ander medium waarin hij informatie kan vinden. In die zin is hij helemaal niet zelfstandig. Mijn andere kind is een stuk minder intelligent, maar die heeft veel meer de drang om dingen te willen weten en gaat wel eens zelf op zoek naar oplossingen, informatie etc. Van de eerste vraag ik mij wel gelukkig gaat zijn op het vwo, de tweede komt er wel, wat dát betreft.

polly

polly

15-12-2016 om 13:09

mazzel

Mijn zoon had mazzel. Had eigenlijk voor begrijpend lezen niet de juiste score op de cito, maar mag toch naar het vwo omdat hij op andere onderdelen (spelling, rekenen) en eigenschappen (leergierigheid etc, leest heel veel) weer heel goed scoort. Hij komt gewoon in een brugklas, dus eigenlijk maat het niet zo uit, maar voor hem wel een opluchting.

Li

Li

15-12-2016 om 14:05

lieverdje

Het kind is 12, toch? Wie zegt dat hij nog steeds zo in elkaar zit als hij 16 is? Bovendien is het verschil tussen HAVO en VWO niet zo groot, en al helemaal niet in werkdruk. Het verschil komt vooral later, als het om inzicht gaat en om beroepskeuze. Mijn oudste vond het eerst ook wel prima op de HAVO en was liever lui dan moe, want puber. Maar nu is ze dankbaar dat ik haar toch gepusht heb om op te stromen, want anders had ze de studie die ze nu wil niet kunnen doen.

Sharon

Sharon

15-12-2016 om 16:40

Gelukt!

We kregen net te horen dat het schooladvies van zoon toch wordt opgehoogd naar Havo. We zijn hier natuurlijk reuze blij mee! Ik denk dat we geluk hadden dat de juf van zoon zo achter hem stond, anders was het denk ik niet gelukt.

Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor alle input! We gaan straks een taartje eten om het te vieren!

Sharon

Sharon

15-12-2016 om 16:47

En Dopje

Wat een sneu verhaal van jouw jongste dochter. Ik hoop echt dat school haar advies nog ophoogt zodat ze straks naar het door haar zo gewenste gymnasium kan gaan.
Mocht school toch nog vasthouden aan Havo/VWO, kan je dan niet bij het gymnasium aankloppen en vragen of ze haar op basis van haar goede cijfers toch niet willen toelaten? Zeker als ze straks ook nog een goede eindtoets maakt natuurlijk. Ik vind dat gedoe over werkhouding allemaal zo vaag......
Heel veel sterkte ermee. Ik zal duimen dat het jullie ook lukt om het schooladvies van je dochter omhoog te krijgen.

Sharon

Sharon

21-05-2017 om 20:43

Nabrandertje en vraag aan Dopje

Nog even een kort vervolg op het bovenstaande verhaal. Zoon kreeg vrijdag uitslag van zijn eindtoets (Route 8), en daar bleek een dik Havo-advies uit te komen. Dat is natuurlijk een mooie bevestiging van zijn aangepaste schooladvies. Natuurlijk is dit vooral fijn voor mijn zoon, maar toch zeker ook voor zijn juf, die hem zo heeft gesteund en geholpen heeft om zijn advies aan te passen.

Dopje, hoe is het afgelopen met het advies van jouw dochter? Kan ze naar de school waar ze zo graag naartoe wilde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.