Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sharon

Sharon

09-12-2016 om 22:41

Schooladvies valt tegen


diane

diane

12-12-2016 om 10:21

Sharon

Laat ook overdreven zien dat je thuis op alle mogelijke manieren wilt ondersteunen.
(of dat nu echt zo is of niet..)
Dat wordt door sommige scholen bij twijfel ook wel mee genomen.
Vond ik voorheen niet zo terecht, nu denk ik daar wat anders over.
Het kan wel degelijk bij veel kinderen net hét verschil maken tussen succes of niet.

vlinder72

vlinder72

12-12-2016 om 10:28

Ingrid

Vind je dat goed dan?

Op de school van mijn kinderen krijgen kinderen juist altijd het voordeel van de twijfel. Ik ben niet blij denk ik als mijn kind altijd de hoogste cito's haalt maar dan toch een havo/vwo advies krijgt omdat de school vindt dat hij wiskunde zou moeten doen in plaats van voetballen en nerf gevechten op het schoolplein.d

Ik zou het juist graag willen zien dat ouders meer invloed zouden hebben waar een kind ingeschreven wordt. Waarom zou een kind het niet mogen proberen op een niveau hoger? Alsof alle ouders dan hun kinderen allemaal naar het vwo zouden sturen.

En als een kind het op een hoger niveau probeert en het haalt wat is daar dan mis mee? Alsof scholen alles goed inschatten. Mijn neven zijn twee jongens die puur op ijver het vwo gaan halen. En mijn eigen dyslectische zoon ploetert zich door de Havo heen. Hij wil zelf graag naar de Havo en in de brugklas kreeg hij die kans van de Middelbare school (geen haar op mijn hoofd die hem ooit naar het VWO zou hebben gestuurd).

Triva

Triva

12-12-2016 om 10:36

Zeetakje

Het wordt niet getoetst en je kunt Engels wel leuk verplicht maken maar dat wil nog niet zeggen dat er iemand staat te checken hoeveel uur les je daarin krijgt en wat je precies doet in die lessen. Hij heeft er nooit huiswerk gehad dus hoe goed kun je dan worden in Engels? Mijn jongste kreeg 3 jaar later hele moeilijke woordjes te leren. Woordjes die mijn oudste op dat moment niet eens kende (cardigan).

Zeetakje

Zeetakje

12-12-2016 om 10:50

Triva

Duidelijk.

Onze kinderen hadden regelmatig huiswerk voor Engels en dat werd getoetst. Dat waren niet alleen woordjes, maar ook de beginselen van de Engelse grammatica. Ze kregen er ook een rapportcijfer voor. Ik dacht dat er, omdat het verplicht is, ook wel eisen aan het niveau werden gesteld, maar dat is kennelijk niet zo.

Lijkt me trouwens niet handig dat er geen basiseisen zijn. Dat wil dus zeggen dat op het VO in elke klas leerlingen met een compleet andere basiskennis met de Engelse lessen starten. En dat staat dan los van het niveau van het VO. Maar nu ga ik wel erg ot.

bloemetje

bloemetje

12-12-2016 om 10:56

het is gewoon triest

Dames dames, niet zo hard naar elkaar. Het is niet zo gek dat je als ouder gewoon meegaat in het beleid van de school. Veel ouders gaan er vanuit dat dat beleid 'gewoon' is, en dus oké. Niet iedereen heeft een helikopterview, niet iedereen ziet dat wat de school doet mogelijk afwijkt van wat 'gewoon' is. Laat staan dat dat niet oké zou zijn.

En laten we wel zijn: heel veel scholen kijken ernstig veel van scores van cito's. Of het nu om LVS of om entreetoetsen of eindtoetsen gaat. Sterker nog: in veel regionale overeenkomsten tussen VO en basisonderwijs ligt gewoon vastgelegd welke adviezen bij welke scores horen. En dat is triest, heel triest. De school van Ingrid is daar helaas geen uitzondering op. Dat weet iedereen die hier al langer op OOL komt.

De dingen die echt belangrijk zijn, zijn niet meetbaar. Dus zijn we met z'n allen de meetbare dingen belangrijk gaan vinden. Basisscholen, middelbare scholen, maar ook ouders. Je moet toch wat. Vroeger had je dit soort testen niet. Dan ging je naar de LTS als je vader timmerman was. En ging je naar de HBS als je vader leraar was. En naar het gymnasium als je vader arts was. Dat vonden we ook niet wenselijk. Inmiddels zijn we compleet doorgeschoten naar de andere kant. En dat blijkt toch ook niet optimaal te zijn. Hoewel je merkt, ook hier op OOL, dat veel ouders wel vinden dat er uitzonderingen voor hun eigen kroost gemaakt zouden moeten worden, maar niet voor het kroost van een ander. Want de andere ouders vinden we al snel niet-realistisch ambitieus.

Taruh

Taruh

12-12-2016 om 10:56

zeetakje

dat verschillende niveau is er altijd al en altijd al geweest.
En niet alleen voor Engels maar ook voor alle andere vakken.

Daarom wordt heel vaak de basisschoolstof die de middelbare school nodig acht (en dat verschilt ook per school) vaak nog herhaald in het brugjaar.

Triva

Triva

12-12-2016 om 11:04

zeetakje

Zes jaar geleden werd mij dan ook verzekerd dat je met elk niveau Engels kon beginnen op het VO maar het beginniveau ligt toch wel heel wat hoger dan in mijn tijd (zonder Engels op de basisschool). Met andere woorden: mijn zoon kon gewoon starten zonder weinig voorkennis maar moest behoorlijk aanpoten. Dat zijn niveau laag was werd ook duidelijk met de toets in de havo/vwo brugklas: zijn rekenen en taal lagen op VWO niveau en zijn Engels zat onder Mavo maar dat was dus al na een aantal maanden les en lag waarschijnlijk meer aan zijn niet hebben van enig gevoel voor Engels Dat heeft hij pas in Havo4 ingehaald en nu volgt hij HBO met ook boeken in het Engels en het gaat prima.

Triva

Triva

12-12-2016 om 11:05

taruh

Precies, dat zie je ook bij wiskunde, in no time worden alle VWObrugklassers op hetzelfde niveau gebracht. Dat niveau wat nodig is om verder te gaan. Het is echt onzinnig om al VO wiskunde te hebben gehad op de basisschool.

Zeetakje

Zeetakje

12-12-2016 om 11:09

Triva

De voldoening voor je zoon, dat hij nu op het hbo zo goed mee kan komen met het Engels zal wel heel groot zijn. Knap hoor. En ook goed om te lezen dat dat verschillende niveau van Engels op de basisschool dus wel rechtgetrokken wordt.

Ik heb dit allemaal niet verzonnen.
Het lijkt haast wel een aanval op mij maar ik verzin het echt niet.
Die kinderen komen uiteindelijk toch wel waar ze moeten zijn.
Een vriendin van mij is huisarts.
Heeft eerst de Mavo gedaan, toen de Havo en uiteindelijk het VWO etc etc.
Ik zal maar niet beginnen over de kinderen die ik ken in mijn omgeving die een Havo/vwo advies kregen en zijn afgestroomd naar TL of nog lager.
Ik zie mijn kinderen liever op dan afstromen, beter voor je zelfvertrouwen.

Zeetakje

Zeetakje

12-12-2016 om 12:45

Ingrid12

Dat verschilt per kind, lijkt mij. Iets niet mogen proberen kan voor sommige kinderen moeilijker zijn dan afstromen en in ieder geval de kans gekregen hebben. Dat is misschien toch beter te accepteren dan de kans helemaal niet krijgen.

En ik denk niet dat het een aanval op jou is. Meer verbazing om de lage adviezen die jouw school geeft en het wiskunde-verhaal. Mijn kinderen hebben een vwo-advies gekregen zonder ooit een wiskundeles of zelfs maar pluswerk te hebben gedaan.

Wel basisonderwijs waarbij voor groep 8 geen adviezen werden gegeven trouwens, net als bij jou.

Paddington

Paddington

12-12-2016 om 13:14

TL/Havo advies

is gezien de scores die jij aangeeft in mijn ogen passend. Het ligt ook een beetje aan de basisschool waar je kind op zit. Sommige scholen zijn heel voorzichtig, andere scholen zijn wat makkelijker met het advies. Het lijkt mij heel zinvol om de twee laatste jaren mee te laten wegen en niet alle jaren. Bij sommige kinderen duurt het gewoon wat langer voordat ze het door krijgen, moeten zijn in hun VO loopbaan dan boeten voor een wat tragere start?
Daarnaast zijn er ook altijd ouders die eigenlijk meer willen van hun kind dat hij/zij kan, met het risico om onder gesneeuwd te raken. Ik ken een meisje dat elke dag echt moet knokken om haar huiswerk af te krijgen, maar ze doet wel VWO. Het is allemaal net aan, geen kans om een keer een proefwerk te verknoeien want dat kan haar een overgang kosten. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen voor mijn kind. Zolang het kind het zelf wil, dan misschien, maar ik vind een beetje tijd voor lol in je leven toch ook wel erg belangrijk.

Als je kind het echt wil en kan, dan zal hij op de HAVO komen. Anders wordt het VMBO-TL. Ook dan is er nog geen man overboord. De weg is wat langer, maar zijn droom kan hij nog verwezenlijken.

Li

Li

12-12-2016 om 13:21

Ingrid

Die vriendin die huisarts is, groeide op in andere tijden. Die hoefde niet aan allerlei aanvullende eisen te voldoen, zoals hoge gemiddeldes voor je vorige eindexamen, ook al heb je niet zo'n knobbel voor een bepaald vak. Of scholen die je gewoon niet toelaten als je van een lager niveau komt. Bovendien is een advies nu geen advies meer, het is: daar ga je heen en niet anders, of je nou hoog of laag springt.

Door die dwang en die onnodige obstakels gaan ouders in de aanval. En terecht, want dat is in het belang van hun kind.

Triva

Triva

12-12-2016 om 13:25

ingrid

Vat het niet zo persoonlijk op! We hebben kritiek op de school van jouw kinderen en dat zou jij ook moeten hebben. VO wiskunde en extra Engels? Wat denkt die school wel? Het is een básisschool.

'Ik zie mijn kinderen liever op dan afstromen, beter voor je zelfvertrouwen.'

Dat dacht ik vroeger ook altijd maar voor opstromen gelden er allerlei vage regels en gemiddelden. Ik kan je vertellen dat het heel lastig is om van basis naar kader te komen met hoge gemiddelde cijfers als je constant afhankelijk bent van wat anderen doen bij groepsprojecten en als leerkrachten standaard cijfers geven met max een 7 of 7,5 voor praktijkopdrachten en als je dan ook nog dyslexie hebt waardoor je niet snel een 9 of 10 kunt halen voor theorie om het geheel te compenseren kom je er niet.

Daarbij is het voor mijn kinderen psychologisch een ramp om wéér naar een andere klas te moeten gaan en je daar weer te moeten handhaven tussen nieuwe kinderen en ik neem aan dat ze daar niet de enige in zijn.

limoentje

limoentje

12-12-2016 om 14:12

van alles

TS, mijn zoon had met een hoger cito gemiddelde ook een tl/h advies. Hij kreeg les op havo niveau. Hij ging daarna door naar havo. En ongeveer 1/2 van zijn klas.
Ingrid, ik vind de eisen van jullie basisschool ook wel hoog. Maar daar kun jij verder ook niet aan doen en je hebt het er maar mee te doen. Ben wel benieuwd hoeveel kinderen dan naar het VWO gaan van die school.
Verder, over op- en afstromen gesprken. Ik dacht ook dat afstromen niet goed zou zijn voor het zelfvertrouwen maar kijk ik naar mijn kind, die is afgestroomd en daarna, met bezit van diploma, weer opgestroomd. En eigenlijk is dat juist heel goed geweest voor het zelfvertrouwen van kind (en de werkhouding).

Li

Li

12-12-2016 om 14:18

en

opstromen is sociaal gezien net zo vervelend als afstromen. Misschien nog wel vervelender, omdat je het zelf doet. Been there, done that.

Gewoon blijven vechten dus dames, het is niet anders (zit er zelf ook weer middenin).

Hoeveel naar Vwo

Mijn zoon zat vorig jaar in een klas van 27 kinderen.
3 daarvan zijn naar het VWO gegaan.
Een aantal naar Havo/vwo
Een aantal met een Havo advies
3 naar mavo/havo waaronder mijn zoon
Een groot aantal naar TL
Een aantal naar het kader en beroepsgericht.

De andere groep 8 ook zoiets maar volgens mij geen vwo leerlingen.

In de groepen 8 die ik nu ken in de ene groep 3 vwo adviezen en dat zijn echt leerlingen die heel hoog scoren.Doen al begrijpend lezen in het Engels en wiskunde op VO niveau. Dit is ook niet iets wat standaard is maar deze kinderen zijn uitgeleerd op de basisschool en hebben meer uitdaging nodig. Veel kinderen havo/vwo en wat Havo en een aantal mavo

In nog een groep 8 geen enkel vwo advies maar wel 2x havo/ vwo en dan wat Havo en dan wat mavo leerlingen en nog iets daaronder.

Ik vind het alleen maar goed hoor om dit allemaal te lezen.
Dan heb ik volgend jaar wanneer onze dochter haar advies krijgt ook een standpunt om aan te voeren.
Eerst maar eens bekijken of ze zo goed blijft scoren als dat ze nu doet.

Trouwens over die vriendin die huisarts is en het in die tijd heel anders was.
Dat klopt echt niet.
Toen kreeg je ook een basisschooladvies en daar mocht je het mee doen.
Ik kreeg destijds LBO advies en mijn moeder kon op haar kop gaan staan maar ik kreeg echt geen Mavo.
Uiteindelijk heb ik de mavo er achteraan gedaan omdat ik ook een vroege leerling was. Nu gewoon MBO geschoold en een goede baan.

Li

Li

12-12-2016 om 15:20

maar dat kon toen, en nu is het voor de meesten niet meer weggelegd. Je moet dus echt proberen meteen hoog uit te komen.

lieverdje

lieverdje

12-12-2016 om 15:33

verschilt dat niet per regio?

Hier een zoon in groep 8 en we hebben een ruime keus uit dakpanklassen op verschillende scholen. Ik hoor ook geen problemen hier met opstromen in de buurt. Zou het dan uitmaken in welke regio je woont?

Taruh

Taruh

12-12-2016 om 15:37

Ingrid

in die tijd waren de doorstroomeisen echt heel anders. Ik heb een doorstroom in 2 LHNO gemaakt naar 3HAVO in hetzelfde kalenderjaar.
In mei was ik nog fijn aan het strijken en koken en half november zat ik zonder bijwerken etc gewoon in havo3 en daar tussen nog mavo. Geen thuis dingen hoeven doen om achterstanden in te lopen. Gewoon 7 weken zomervakantie, nog de meivakantie, en de herfst vakantie dus laten we zeggen 3,5 maand effectief les.
Daar hoef je nu echt niet meer mee aan te komen.

bloemetje

bloemetje

12-12-2016 om 15:41

lieverdje en Ingrid

"Trouwens over die vriendin die huisarts is en het in die tijd heel anders was.
Dat klopt echt niet."

Bij ons waren er nog geen cito's enzo. Je ging óf naar LTS/huishoudschool/landbouwschool óf naar de scholengemeenschap. En daar zat iedereen in dezelfde brugklas. Die situatie bestaat vrijwel nergens meer. En ja, ook in mijn tijd waren er scholen die wel cito's hadden. Dat kwam toen net een beetje in opmars.
Maar het belangrijkste verschil: opstromen kan bijna niet meer. Wellicht verschilt dat per regio Lieverdje, dat zou kunnen. Vroegre kon iedereen ná de mavo gewoon naar havo, en daarna nog naar VWO. Tegenwoordig moet je vrijwel overal minimaal een 7 gemiddeld staan (of zelfs hoger) en dan nog is het niet zeker of ze je toelaten.
Afstromen gebeurt wel heel veel. Belangrijke oorzaak: scholen worden afgerekend op de eindcijfers van de leerlingen. De leerling-die-niet-optimaal-presteert is daarmee een risico voor de school geworden. Dus liever laten afstromen, dat scheelt in de eindcijfers. Op veel scholengemeenschappen is zittenblijven zelfs verboden. Kinderen kunnen zich geen misstap meer permitteren, alles wordt direct afgestraft. En dat begint dus al met een verprutste CITO in groep 6 van de basisschool. En op het VO wordt het alleen maar erger.

Triva

Triva

12-12-2016 om 16:16

tja

'In de groepen 8 die ik nu ken in de ene groep 3 vwo adviezen en dat zijn echt leerlingen die heel hoog scoren.Doen al begrijpend lezen in het Engels en wiskunde op VO niveau. Dit is ook niet iets wat standaard is maar deze kinderen zijn uitgeleerd op de basisschool en hebben meer uitdaging nodig.'

Gemiddeld gezien moet elke havo/vwo leerling nu in december in groep 8 wel klaar zijn met de stof. Ze stromen namelijk uit ver boven het 1F niveau. Het probleem is dat ik mij afvraag hoe jouw basisschool bepaalt wie dat mag doen. Het is al tekenend genoeg dat niet elke leerling die A-scores haalt dat mag doen dus hoe kun je laten zien dat je dat aankunt? Overigens weet ik 100% zeker dat de meeste kinderen die uitstromen met een havo advies of hoger wiskunde op VO niveau kunnen doen in groep 8. De eerste weken is dat standaard ruimtelijke kennis met wat knippen en plakken (soms is dat laatste nog het ingewikkeldste) en als je maar Engels geeft en daar huiswerk bij kan iedereen dat. Zo moeilijk is dat niet maar de vraag is vooral: wie krijgt het?

Als die school vindt dat je dat moet aankunnen moet ze alle leerlingen die in groep 7 B of hoger scoren sneller door de stof laten gaan zodat er in groep 8 ruimte is voor Engels en Wiskunde. Een goede school zou dat zelfs met de Ctjes ook nog doen Zo geef je iedereen een kans want nogmaals: ik vermoed dat ze op jouw school ook aan hogere eisen moeten voldoen om naar de mavo te halen.

Mbt vroeger: je kunt niet meer zo makkelijk overstappen naar een hoger niveau, stapelen is veel moeilijker gemaakt.

Taruh: ik ken iemand die vijf jaar geleden op basis begon, na de kerst kader deed en na de zomer mavo en geslaagd is met mavo-top waarmee je naar de havo kon (daarna ben ik haar uit het oog verloren).

Mieke

Mieke

12-12-2016 om 17:03

vwo

Bij mijn zoon stroomde in de mavo/havo brugklas rond de herfstvakantie een Pools meisje in vanuit een Kader klas. Zij ging daarna door naar 2 Havo net als mijn zoon en aan het eind van het jaar ging ze naar 3 VWO. Het kan nog steeds maar het vergt veel ijver.

Mijn zoons passen hun niveau feilloos aan aan de klas waar ze in zitten. Zoon ging met hakken over de sloot door naar 2 havo (en dat kostte ons en mijn zoon behoorlijk wat overtuigingskracht). Hij doet het nu prima in 3 Havo.

Mijn voorkeur is echt om zo hoog mogelijk te beginnen. Het is veel makkelijker om vanuit een Havo/VWO op de havo terecht te komen dan vanuit een mavo/havo klas. En de kans dat je in 2 VWO terecht komt is vanuit een VWO brugklas groter dan vanuit een Havo/VWO klas. Je mag immers niets verknallen in een combi klas want als je een te laag gemiddelde hebt, moet je maar hopen dat je door mag naar het hogere niveau.

lieverdje

lieverdje

12-12-2016 om 17:05

een 7 gemiddeld

"Vroegre kon iedereen ná de mavo gewoon naar havo, en daarna nog naar VWO. Tegenwoordig moet je vrijwel overal minimaal een 7 gemiddeld staan (of zelfs hoger) en dan nog is het niet zeker of ze je toelaten."

Nouja, dat je een 7 gemiddeld moet staan om te kunnen opstromen vind ik niet heel onredelijk, als ik eerlijk moet zijn. Je mag best een beetje gemotiveerd zijn om een niveau hoger te willen doen, toch? En niet mogen blijven zitten op een scholengemeenschap? Dat heb ik hier ook niet gehoord, eerlijk gezegd. Wel kinderen hier in de straat die wel eens zijn blijven zitten, zonder afstromen (op tenminste 2 verschillende scholen). Ook wel kinderen die zijn afgestroomd trouwens. En wat ik hier dan weer hoor van een paar kennissen die docent zijn op het middelbaar onderwijs: daar klagen ze steen en been over kinderen die met een te hoog advies van de basisschool komen, in het kader van 'hoog inzetten' (al of niet onder druk van de ouders).

Fransien

Fransien

12-12-2016 om 17:07

Opstromen is mogelijk maar lastig

Wat ik gezien heb is dat er bij het opstromen zowel naar harde feiten (cijfers) als naar zachte criteria (werkhouding/motivatie/etc) gekeken wordt.
Twee jaar geleden heb ik gezien dat een jongen die een te laag advies had gekregen (hij kwam uit een lagere sociale klasse, gescheiden ouders, beide ouders spreken slecht nederlands) op de mavo netjes alle cijfers binnen haalde zonder er ook maar iets voor te hoeven doen en vervolgens geen havo mocht proberen omdat hij op school er zo lamlendig bij zat, niet meedeed in de les, z'n huiswerk slordig of niet deed, er regelmatig op de dag zelf pas achter kwam dat hij een toets had (en vervolgens minimaal een 8 haalde) en volgens school niet de werkhouding had die bij een havo-kind hoorde.
Gelukkig heb ik hem kunnen helpen om naar een andere school buiten dat samenwerkingsverband te komen. Hij heeft zelf daar binnen een half jaar zichzelf van havo naar vwo en vandaar naar tweetalig vwo weten op te werken. Hij zit nu in 3 vwo, met 7's waar hij wat voor moet doen en is veel gelukkiger.

Op zijn eerste school had hij niet eens de kans op de havo gekregen vanwege zijn ongeinteresseerde houding. Op zijn tweede school kreeg hij de kans en kreeg hij de kans om verder te klimmen.

bloemetje

bloemetje

12-12-2016 om 17:20

Lieverdje

"Nouja, dat je een 7 gemiddeld moet staan om te kunnen opstromen vind ik niet heel onredelijk, als ik eerlijk moet zijn. Je mag best een beetje gemotiveerd zijn om een niveau hoger te willen doen, toch?"
Weet je, het hele onderwijs zit inmiddels aan elkaar van dit soort selectiecriteria. Het punt is dat het du helemaal niet (alleen) om motivatie gaat. Er zijn genoeg gemotiveerde kinderen die gewoonweg de kans niet krijgen. De kans niet krijgen om te proberen om hogerop te komen. We hebben het hier gewoon nog steeds over kinderen, over pubers. Die hebben een stimulerende schoolomgeving nodig om het maximale uit zichzelf te halen. Niet een school waar iedere onvoldoende of misstap wordt afgestraft met het afsluiten van doorgroeimogelijkheden. "Foei, je hebt maar een 6,5 op je examen gehaald, denk maar niet dat we het jou gunnen om door te stromen naar havo!"

"En niet mogen blijven zitten op een scholengemeenschap? Dat heb ik hier ook niet gehoord, eerlijk gezegd."
Fijn! Helaas maken veel scholen ander keuzes. En soms niet formeel op papier, maar dan wel in de praktijk.

"En wat ik hier dan weer hoor van een paar kennissen die docent zijn op het middelbaar onderwijs: daar klagen ze steen en been over kinderen die met een te hoog advies van de basisschool komen, in het kader van 'hoog inzetten' (al of niet onder druk van de ouders)."
Ach ja. Weet je, ik kan daar helemaal niets mee. Ik kom hier al jaren op OOL, en hier zitten toch veel hoogopgeleide ouders. En het gaat ook hier toch steeds weer over schooladviezen die 'risicomijdend' zijn. Lees: ooit een B (of een C), en je mag gewoon niet meer naar het VWO. Etc. Ouders die massaal de basisschool onder druk weten te zetten voor een 'te hoog advies'? Ik geloof het niet hoor.

Waar ik wel in geloof: zeurende leerkrachten. Leerkrachten die denken dat goed kunnen leren een soort natuurverschijnsel zijn. Die hun eigen rol onderschatten. Die denken dat slechte cijfers betekenen dat kind niet slim genoeg is. Die maar 1 optie zien: afstromen. Die zich schijnbaar nog nooit hebben verdiept in executieve vaardigheden. En in puberbreinen. Die niet weten hoe ze kinderen kunnen helpen om efficiënter te leren en te studeren (dat is namelijk een vaardigheid, en die is aan te leren). Die ouders al snel over-ambitieus vinden. Etc.

Li

Li

12-12-2016 om 18:48

bloemetje

Precies! Die ouders zouden niet "zeuren" als scholen echt probeerden het beste uit hun kinderen te halen. Dat is nu, op een paar gunstige uitzonderingen na, helemaal niet de insteek. De insteek is dat een puber maar moet laten zien dat hij een bepaald niveau waard is, en misschien mag hij dat dan wel of niet proberen. Op vaak hele rare gronden.

Als scholen goed bezig waren, zouden ouders dat heus wel zien. Ouders zien meestal echt wel dat er geen VWO in zit, maar willen dan wel HAVO omdat dat er wel in zit, bijvoorbeeld. Scholen laten zich afleiden door allerlei niet ter zake doende dingen. Zoals inderdaad die puber die lamlendig in zijn bank hing. Dat is mijn zoon ook overkomen.

diane

diane

12-12-2016 om 18:51

heuuu vergeten we niet iets??

Er is een leerPLICHT jongens.
Hoezo moet kind gemotiveerd zijn om bepaald niveau te mogen doen?
Dat vind ik echt vd gekke.
Dochter hier doet gym en is NIET gemotiveerd.
Ligt niet aan haar, durf ik te stellen en te beweren.
Ze had er nl best wel zin in. Was over na 1 week.

Ik heb geluk. Vind ik. Of dochter dan, al zal het 10 of 20 of 30 jaar duren eer ze dat inziet.
Ze is gelijk in een kansklas gezet.
En dan ook nog een kleine klas binnen scholengemeenschap.
Ze kunnen de klassen niet veel kleiner laten worden.
Daar hebben we gewoon mazzel mee.
Moet al heel wat gebeuren wil dochter afstromen. (er zijn 2 gymklassen dus gevaarlijker wordt het als die samengevoegd gaan worden)
Dat heeft alles met mazzel te maken (en een beetje tactiek van mij) en NIETS met motivatie van dochter.
Jongens, laat je toch niets wijs maken!!

diane

diane

12-12-2016 om 18:57

ohja

Gemiddelde cijfer van dochter is momenteel 7.7.
Klinkt geweldig.
Volgens mij komt dat a) omdat zo benadrukt wordt op school dat hun klas zo goed is
b) omdat het klassengemiddelde nog hoger ligt (en dochter wel houdt van wat wedijver)
c) omdat echte motivatie snel de kop is ingedrukt en tsja, je moet toch érgens nog je motivatie vandaan halen...

Dus nee, eigenlijk helemaal geen mazzel maar toch, relatief gezien enorm veel mazzel.

Caesar

Caesar

12-12-2016 om 22:52

Bloemetje

"De dingen die echt belangrijk zijn, zijn niet meetbaar."

Oh, en wat zijn dan die belangrijke niet meetbare dingen?

"Dus zijn we met z'n allen de meetbare dingen belangrijk gaan vinden."

Ik zou het fijn vinden als bij basis scholen juiste af meer kijken naar de LVS resultaten en wat minder naar hun eigen boterzachte interpretaties.

"Vroeger had je dit soort testen niet."

Wel. Voor het HBS en gymnasium moest je gewoon toelatingsexamen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.