Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies


Tuinstoel

Tuinstoel

10-02-2017 om 10:31

lieverdje

Ik denk dat dat heel erg per school verschilt. Hier bieden ze op een scholengemeenschap gymnasium met Latijn en Grieks, of atheneum met Cambridge Engels en technisch ontwerpen. Lijkt mij persoonlijk pittiger dan Grieks en Latijn. Maar het hangt helemaal van je eigen interesses af.

Het categorale gymnasium biedt alleen Latijn en Grieks en geen Cambridge Engels of iets anders extra's. Eventuele extra's volgen pas in de bovenbouw. Ze hebben daar zelfs een lesuur minder dan mijn zoon zal krijgen op het atheneum.

lieverdje

lieverdje

10-02-2017 om 11:16

Tuinstoel

Zoiets dus kwamen we tegen op alle scholen die we hebben bezocht (dat waren er 4).
Wat mijn punt is dat ons dus opviel, dat je met een vwo-advies automatisch voor gymnasium of atheneum-met-iets-extra's moet kiezen. (of gymnasium met iets extra's, maar dat terzijde). Er wordt vanuit gegaan dat je alleen met een havo-vwo advies 'gewoon' atheneum gaat doen. Kan jouw zoon op de die je noemt nog wel vanaf het begin vwo doen zonder extra's?

Ik zou dus zeggen dat er wel degelijk een niveau boven het vwo aan het ontstaan is in het voortgezet onderwijs. Of de extra studielast erbij komt in onder- of bovenbouw maakt niet uit natuurlijk.

Tuinstoel

Tuinstoel

10-02-2017 om 11:26

lieverdje

Nee 'gewoon' VWO zoals jij het noemt, dus zonder extra's, lijkt amper meer te bestaan. De andere scholengemeenschap heeft talentklassen op allerlei gebied: sport, muziek, theater, etc. Hier wordt je met H/V advies toegelaten op het VWO van de scholengemeenschappen. Alleen op het categorale gym niet maar die bieden juist weinig extra's.

Voor mij hoeven al die toeters en bellen niet, maar ja... dus dan maar Cambridge Engels, dat lijkt me wel zo nuttig. Mijn zoon zie ik niet blij worden van rijtjes Latijn en Grieks stampen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-02-2017 om 12:03

Gewoon vwo

Mijn dochter zit op een gewoon atheneum waar wel ook Latijn wordt gegeven. Toelating destijds was alleen mogelijk met minimaal 545 op de eindcito en een vwo-advies. Er zijn wel talentlessen en masterclasses, en veel ouders van prille bruggers zijn er van overtuigd dat hun slimmerds daar ook zeker aan mee gaan doen, maar in de praktijk zijn die alleen weg gelegd voor een handjevol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.