Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies


Tuinstoel

Tuinstoel

29-01-2017 om 10:34

Die vraag heb ik op school ook gesteld. Mijn kind was slecht in BL. Omdat die toets maar 1 keer per jaar wordt gegeven, heb je in een schooljaar ook niet de kans om jezelf te verbeteren. Waarom rekenen wel 2 keer per jaar en BL maar 1 keer? Meer dan "het is nou eenmaal zo" heb ik nooit als antwoord gekregen.

Overigens scoorde zoon elk jaar slecht op BL(III/IV), maar na een maand intensief oefenen had hij een I+ op de M8. Oefenen voor een cito toets loont dus wel degelijk. En nu is hij 'ineens' een VWO leerling... tja.. mooi natuurlijk, maar ik denk er het mijne van.

Cito 3.0 is de nieuwe versie van cito toetsen die nu overal worden ingevoerd. Ik heb die van mijn jongste ingezien (gr 4) en vond de vraagstelling er niet duidelijker op geworden. Maar misschien ligt dat aan mij.

Onzin

Er is niks illegaals aan het oefenen van eindtoetsen.
Eindtoetsen worden zijn elk jaar weer nieuw. Net als eindexamens.
Met oude eindexamens oefenen is ook heel gewoon.

Voor het overige is het oefenen door gebruik te maken van toetsten, testen, etc. heel gebruikelijk.

Caesar

Caesar

29-01-2017 om 16:06

Miriam

Een toets oefenen met precies dezelfde toets die ook wordt afgenomen is jezelf voor de gek houden. Het is niet de bedoeling dat er gehandeld wordt in LVS cito toetsen. Met oude eind Cito's oefenen is natuurlijk niets mis.

Tuinstoel

Ook vwo advies dus? Haha, net zo sceptisch daaronder als ik was/ben dus. Nou ja, het is een lekkere start nietwaar

lieverdje

lieverdje

30-01-2017 om 09:28

spelling en toetsen

hier had ik ook een tamelijk slechte speller, III en IV-scores. Hád, want nu in groep 8 is óf het besef gekomen dat correct spellen belangrijk is, óf het kwartje is gevallen. Werkwoordspelling vindt kind zelfs leuk, maar daar zijn ook duidelijke regeltjes. Dus misschien dat dat scheelt. Wat mij verder opvalt is dat ze op school ook niet zo kritisch kijken naar de spelling. Tot in groep 6 nog een fout maken met 'boomen' in je aardrijkskundeschriftje, dat wordt niet verbeterd bij het nakijken (en zo zijn er veel meer voorbeelden) Ik heb zo een idee dat dat zomaar zou kunnen meespelen in hoe zorgvuldig kinderen met hun spelling omgaan.

Wat de cito's betreft: Hier kwam mijn oudste (groep 8) er onlangs achter dat er heel veel kinderen in zijn klas zijn die thuis oefenen met de cito. En ze maken er ook nog heel veel heisa om, gelukspoppetjes mee in de klas, 'speciale' concentratiesnoepjes (die niet mogen van de juf - wat tot drama's leidde) en dergelijke. Volgens mij worden die kinderen helemaal gek gemaakt door de ouders, die de cito's blijkbaar te belangrijk vinden.

Li

Li

30-01-2017 om 11:23

hier

werd het juist te onbelangrijk gemaakt. Dochter maakte sommigeeindcito's niet eens helemaal af, omdat ze geen zin meer had. Dat leidde tot een lager advies dan verwacht. Een beetje gezonde spanning mag dus wel, het is nu eenmaal zo dat je toekomst er deels van afhangt.

Tuinstoel

Tuinstoel

30-01-2017 om 11:30

lieverdje

"Volgens mij worden die kinderen helemaal gek gemaakt door de ouders, die de cito's blijkbaar te belangrijk vinden."

Nou, juist de scholen vinden het superbelangrijk. Mijn kind is van een slechte entree (VMBO-T/Havo) naar een VWO advies gegaan dankzij EEN goede Cito (M8).

Als je er goed over nadenkt is dat toch be-la-che-lijk??!!

Het is hetzelfde kind, met dezelfde werkhouding en concentratie. Scholen kijken helemaal niet naar het kind, maar naar de Cito's. Dus ja, wij moesten oefenen om ze de ogen te openen.

vlinder72

vlinder72

30-01-2017 om 11:39

of andersom

Mijn zoon ging na een totaal verknalde eind cito van een Havo advies naar een VMBO kader advies. Gelukkig liet de middelbare school hem na een hoop gezeur toch beginnen in een mavo/havo klas. En hij zit nu in 3 Havo (zonder doubleren).

Jullie kunnen je voorstellen hoe ontzettend ik tegen het hele cito systeem ben. Een goede of slechte cito kan niet opeens een totaal ander niveau betekenen.

Li

Li

30-01-2017 om 11:44

mijn dochter is uiteindelijk ook opgestroomd, maar een gedoe dat dat gaf! En dat omdat ze geen zin had in die CITO, als elfjarige. Nu doet ze het prima op het VWO. Het systeem is gewoon rot, er moet veel te vroeg beslist worden en daarna moet je hemel en aarde bewegen om op je echte niveau te mogen komen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-01-2017 om 12:01

Ik heb een kind dat geen Cito's kan. Zit geen lijn in dus het is ook niet echt te achterhalen waar het mis gaat. Ik test haar wel eens met vragen over teksten uit de krant en zo, en ze is echt niet dom. Desondanks haalt ze steeds een V voor begrijpend lezen. Rekenen lukt tegenwoordig met een II of III, en spelling I of II. We hebben inmiddels op een middelbare school gekeken die bij zo'n V score hoort. Dat was schrikken, voor haar, want we kwamen de helft van groep 8 van de speciale school tegen.
Voor de eindcito gaan we oefenen. Ik heb ooit een heel stel toegestuurd gekregen. Kijken of dat het doet.

Triva

Triva

30-01-2017 om 12:27

Phryne

Waarom ben je niet al in groep 7 of 6 met haar naar scholen gekeken? Wellicht was ze dan eerder 'wakker' geworden?

Vesta

Vesta

30-01-2017 om 12:57

Phryne

ik kan je voor begrijpend lezen deze aanraden:

https://www.bol.com/nl/p/citotoets-begrijpend-lezen-2-groep-7-en-8/9200000041288414/?suggestionType=suggestedsearch

Die van mij is met deze van een standaard 4.0 in de methode toetsen, naar standaard 8 of hoger. En nu met de cito een hoge II.

lieverdje

lieverdje

30-01-2017 om 13:42

Tuinstoel

Natuurlijk, dat is ook idioot, een verschil zo'n verschil in advies n.a.v. een slecht gemaakte toets. Maar als het goed is kijkt een school niet naar 1 toets, en kun je zelfs al in groep 4 ongeveer voorspellen welk niveau kinderen hebben als ze naar het VO gaan.

Massaal oefenen voor de cito's, dat levert geen eerlijk beeld op. Als Pietje dankzij het oefenen van toetsen een I haalt (of door uit zijn hoofd leren van antwoorden, als die toetsen jaren achtereen hetzelfde zijn, zoals hier werd beweerd??), dan betekent dat, dat Jantje (die niet oefent), nu een II heeft, terwijl die anders een I had gehaald. Op zo'n manier krijgen Pietjes onterecht een te hoog advies en Jantjes een te laag advies.

Toevallig nu, met het bezoeken van middelbare scholen voor de schoolkeuze, bij een paar scholen de trend gezien dat er zoveel kinderen opstromen. Van een paar bekenden die leerkracht zijn op het VO tegelijkertijd het verhaal dat er zoveel kinderen in de havo/vwo klassen zitten die daar niet thuishoren. Die uiteindelijk met bijlessen telkens met hangen en wurgen overgaan, maar wel het algemene niveau omlaag halen. Een tijdje terug was ik voor mijn werk op een middelbare school en daar hoorde ik hetzelfde verhaal in de lerarenkamer. Pietje kan het niveau eigenlijk net niet aan, maar dat is niet bespreekbaar met de ouders. Dat laatste verhaal hoor je natuurlijk niet op een open dag

Li

Li

30-01-2017 om 13:54

Tsja

Als ze met hangen en wurgen en bijlessen overgaan, dan zijn ze over. En als ze op dezelfde manier het examen halen, dan hebben ze het diploma. Lijkt me prima, toch?

Het niveau gaat vooral omlaag door kinderen die hun huiswerk niet doen en vervolgens gaan kloten in de klas. Dat zijn niet de ijverige Pietjes.

Je moet altijd oppassen wanneer scholen gaan zeggen dat iets zielig is voor kinderen, of dat een kind ergens niet "hoort". Meestal bedoelen ze dan dat ze zelf er meer aan moeten trekken, terwijl ze liever ongestoord hun verhaaltje afdraaien en toch hoge slagingspercentages krijgen.

Wat betreft die CITO's ben ik het met je eens, het zijn ondingen. Wat mij betreft mogen die adviezen helemaal op de schop en gaan we terug naar de brede brugklas. Mensen die toch een categorale school willen zodat hun gebroed niet bezoedeld wordt door contact met lagere niveaus, gaan op eigen risico hun goddelijke gang maar.

mieke

mieke

30-01-2017 om 13:57

lieverdje

"Die uiteindelijk met bijlessen telkens met hangen en wurgen overgaan, maar wel het algemene niveau omlaag halen. Een tijdje terug was ik voor mijn werk op een middelbare school en daar hoorde ik hetzelfde verhaal in de lerarenkamer. Pietje kan het niveau eigenlijk net niet aan, maar dat is niet bespreekbaar met de ouders"

En wat is daar dan dan mis mee? Waarom zou iemand niet met bijles en hangen en wurgen over mogen gaan? Waarom gaat het niveau dan omlaag? Een school gaat toch niet het niveau aanpassen omdat een kind het niet niet goed begrijpt?

Mijn zoon gaat al jaren met hangen en wurgen over. Wij zeggen steeds dat hij van ons ook de mavo mag doen. Geen enkel probleem. Alleen onze zoon wil het zelf niet. Hij wil perse de Havo doen. Dus gaat hij elk jaar net aan over. Over dus. Net aan. Zonder bijles trouwens maar hij heeft wel onze hulp nodig. Onze zoon is zwaar dyslectisch en zit nu zonder ooit te blijven zitten in Havo 3. Ik denk niet dat het niveau van de Havo bij hem op school omlaag gaat omdat hij in de klas zit.

Als ouder baal ik juist ontzettend dat de school helemaal niks doet om mijn zoon te helpen. hij haalt tweeen op leestoetsen maar ons als ouders nou eens laten zien wat hij precies moet doen, doen ze niet. Hem dan zelf uitleggen wat hij fout doet, doen ze ook niet. En met een 2 voor leestoetsen haalt hij steeds zijn cijfers voor talen naar beneden. Gelukkig hebben wij nu eindelijk een Engelse docent die ons wel heeft laten zien wat hij moest kunnen . Gevolg was een 5,5 ipv een 2.

Een keer iets herkansen mag nooit. Behalve als de hele klas iets niet goed heeft gedaan dan mag het wel. Helaas zijn dat nou juist vaak de toetsen die mijn zoon wel goed gedaan heeft (wiskunde, natuurkunde) en heeft hij er niks aan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2017 om 14:43

niet eerlijk?

"Massaal oefenen voor de cito's, dat levert geen eerlijk beeld op."

Dat is zo'n uitspraak die klakkeloos wordt nagepraat. Cito-trainingen zouden niet eerlijk, überhaupt zou 'oefenen' onwenselijk zijn, want het geeft een 'verkeerd beeld'.

Ik deel die mening helemaal niet. Volgens mij is het zelfs complete onzin. Als het gaat om sporten, zijn mensen een stuk realistischer. Iedereen weet: met alleen talent kom je er niet, je zult moeten trainen. En iedereen weet ook dat sommige mensen met minder aanleg óók ver kunnen komen, omdat ze een goede trainer/club uitkiezen en bereid zijn er hard voor te werken. Bijvoorbeeld iedere week drie i.p.v. twee keer te trainen.

Als het gaat om school, doen we vaak alsof het om een natuurverschijnsel gaat. En praten we over 'typische havo-leerlingen' of 'échte vwo'ers'. En vinden we 'oefenen' onwenselijk, want het zou verbloemen wat het 'echte niveau' van het kind is.

Natuurlijk laat je een leerling niet oefenen met de letterlijke toets die hij gaat krijgen. Dat zou namelijk geen oefenen zijn, maar fraude. Maar alle inspanningen die er toe leiden dat een kind beter in staat zijn om in de toekomst toetsen te maken, zijn prima. Dat heet namelijk onderwijs. En onderwijs, kinderen iets leren, is niet voorbehouden aan de leerkracht. Sterker nog: juffen klagen steen en been dat ze het te druk hebben. Logisch dus dat een groep ouders besluit hun kinderen zelf wat extra onderwijs te geven. En vaak noemen we dat dan 'oefenen voor de cito'. Niets mis mee. Goed onderwijs levert nu eenmaal resultaat op. Net als goed/extra trainen voor een sport resultaten oplevert.

Triva

Triva

30-01-2017 om 14:46

precies

Kinderen oefenen zich ongans met oude examens maar oefenen met oude CITO's zou het 'echte niveau' verbloemen? Wat een onzin. Dat kan alleen met de CITO die het kind ook moet maken. Cito zou beter kunnen gaan handelen met oude toetsen zodat elk kind thuis kan oefenen.

Angela67

Angela67

30-01-2017 om 15:49

rijlessen

de mirjam lavell vergelijking: iedereen heeft recht op een rijbewijs als je slaagt voor het examen, al heb je 100000 lessen moeten volgen.
gr Angela

nina

nina

30-01-2017 om 16:54

wat mij betreft

Oefenen met oude eindcito's (die ieder jaar anders zijn) is wat mij betreft prima, evenals het oefenen van stof voor cito's. Maar het "oefenen" met cito's die niet ieder jaar vernieuwd worden (ik dacht trouwens dat ze 2 jaar meegingen) en met cito's die je kind mogelijk ook daadwerkelijk kan krijgen, is voor mij een no go. Ik zie dat hetezlfde als vantevoren eindexamens inzien, zowel PTA als CSE. Ik zie dat als valsspelen, bedriegen of hoe je het ook wilt noemen, niet meer en niet minder.

Angela67

Angela67

30-01-2017 om 17:19

nina

gelukkig dat het wettelijk niet verboden is .
Ik vind op zich jouw redenering niet on-waar als je het hebt over PTA en CSE maar je realiseert je niet dat cito's niets positiefs voor jouw kind brengen, het zijn slechts zakelijke/bedrijfsmatige instrumenten om scholen al dan niet mee te vullen. De basisschoolleraren die het zo serieus nemen als jij weten niet hoe zakelijk de vo-scholen zijn en brengen o.a. op ouders zoals jij over dat het écht iets zegt.
So far my cynisme, sorry.
Groet,
Angela

Sanne

Sanne

31-01-2017 om 21:43

Slechte scholen

Natuurlijk bereikt een kind idealiter door goed onderwijs op school het niveau wat bij het potentieel hoort. Maar niet ieder kind heeft die mazzel (wat het helaas is). Lastige(r) klas, zwakke(re) docent(en). En wat dan een goede tijd is om te oefenen is lastig, maar zeer weinig ouders zullen een uur per dag of meer acceptabel vinden.

Je leert ze echt niet beter presteren dan ze kunnen. Wat ik er vooral zuur aan vind is dat kinderen uit achterstandssituaties die geen goed onderwijs krijgen ook niet thuis iets hoeven te verwachten. Maar dat zal mij er niet van weerhouden om met mijn eigen kind te oefenen, die gaat dan toch voor voor mij.

sanne

Wat ik ernstig vind, is dat juist die kinderen vaak dubbel de klos zijn. Op school worden deze kinderen standaard lager ingeschat. En revancheren met een goede eind Cito is ook een wassen neus: ondanks een hoge Cito wordt het basisschooladvies zelfde aangepast.

Via deze link kun je opzoeken hoe vaak jouw school het basisschooladvies heeft aangepast n.a.v. de eind Cito.
http://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/onderwijs/zo-vaak-is-het-schooladvies-aangepast-op-basisscholen-in-jouw-buurt

Wilgenroosje

Wilgenroosje

04-02-2017 om 18:12

Aangepast advies

Ik vraag me af hoe kloppend die link is hoor. Bij de basisschool van mijn dochter staat dat er geen adviezen zijn aangepast, terwijl er bij haar in de klas naast haar advies, nog 3 adviezen naar boven zijn bijgesteld.

En ook alle 4 nog een plek gekregen op het hogere niveau.

Mijntje

Mijntje

04-02-2017 om 18:20

klopt hier wel..

Bij ons klopt het: 4 hogere niveau's en 0 aangepast.
Dat motiveert nou niet om je nog in te spannen.

Jacobien

Jacobien

05-02-2017 om 09:33 Topicstarter

Bij ons klopt het ook

Van de ruim 50 kinderen in groep 8 had bijna de helft een hoger advies. Van 1 kind is het advies aangepast.

Gevolg: ik hoor alleen maar van ouderers dat hun kinderen hele goede resultaten in de eerste klas halen.

Geldt ook voor mijn zoon. Staat gemiddeld een ruime 8 op mavo niveau. Doorstromen naar de Havo kan pas na het tweede jaar. Verveling slaat toe.

Hopelijk dat het tweede jaar hem meer uitdaging geeft.

Caesar

Caesar

05-02-2017 om 10:22

Klopt

Klopt ook voor de school van mijn kind.

Jacobien. Het lijkt erop dat er iets heel erg niet goed gaat op die BS. Waren de LVS resultaten ook substantieel hoger dan het uiteindelijke advies?

Jacobien

Jacobien

05-02-2017 om 10:35 Topicstarter

1 trede hoger

Nee, meestal was het 1 trede hoger. Mijn zoon had mavo advies, maar de eindcito gaf havo aan. Zijn gewone toetsen gaven ook mavo aan, maar wij wisten wel dat er meer in zat. Het bewijs kwam met de eindcito maar toen was het te laat. Hij was al ingeschreven op een school naar zijn keuze. En zo ging dat met veel kinderen uit zijn klas.

Maar wij zien het nu weer gebeuren met ons tweede kind. Zie de start van dit draadje. Daarom richten wij ons voor nu op havo/ vwo zodat hij eventueel kan doorstromen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-02-2017 om 11:43

Rtl link

Goed om te lezen dat die link van Rtl in veel gevallen dus wel klopt.

Wij waren al heel blij met het eerste advies van onze dochter en een beetje overdonderd toen school na de eindcito aangaf het advies op te hogen. Ik ben nog een draadje over de mooie citoscore van mijn dochter begonnen, met op een gegeven moment onze twijfel van een niveau hoger.

Vandaar mijn verbazing dat bij de school van mijn dochter staat dat er geen adviezen zijn aangepast. Ze was nl. niet de enige. Ze doet het overigens best goed op het hogere niveau.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-02-2017 om 11:50

Jacobien

Onze dochter was ook al ingeschreven en geplaatst in een h/v brugklas. Ze is door de middelbare na het aangepaste advies "gewoon" doorgeplaatst naar een vwo+ klas. Er waren ook kinderen die van m/h naar h/v gingen, dus daar kon het plekje van mijn dochter weer voor gebruikt worden.

We hebben er zelf overigens weinig voor hoeven te doen. Basisschool kwam uit zichzelf met een hoger advies en nam contact op met de middelbare en de middelbare plaatste dochter door. Het kan dus wel vrij makkelijk gaan. Ligt misschien wel aan de plek waar je woont en aan de bereidbaarheid van de middelbare.

Hanne.

Hanne.

05-02-2017 om 11:54

categoriaal

"Wat mij betreft mogen die adviezen helemaal op de schop en gaan we terug naar de brede brugklas. Mensen die toch een categorale school willen zodat hun gebroed niet bezoedeld wordt door contact met lagere niveaus, gaan op eigen risico hun goddelijke gang maar"

Ik ben het hier zo niet mee eens.

Ten eerste gaat ctegoriaal 2 kanten op. Je kan ook een categoriale VMBO school hebben. Is dat dan voor ouders die niet willen dat hun gebroed bezoedeld wordt door contact met hogere niveau's --.

Maar daarnaast: als volkomen duidelijk is op welk niveau een kind functioneert. Wat is dan de meerwaarde van nog een jaar met alle niveau's door elkaar zitten? Wat schiet de leerling die op VMBO leert er mee op om ipv 8 jaar 9 jaar met de VWO-er in één klas te zitten? (en omgekeerd).

En als niet goed duidelijk is welk niveau het beste bij een kind past is er vaak wel een idee van welke richting. Het is nooit de vraag of het VMBO of VWO wordt eerder of het HAVO of MAVO wordt. Een hele brede brugklas lijkt me dus niet zo zinnig. Wel klassen met 2 niveau's. Maar dan meerdere jaren. Want als na 8 jaar basisschool het niveau niet duidelijk is, waarom zou dat na 1 jaar extra gemengd onderwijs ineens wel duidelijk zijn? Doe dan een verlengde gemengde brugklas (of de mogelijkheid om op 2 niveau's vakken te volgen en examen te doen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.