Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies


Caesar

Caesar

05-02-2017 om 12:17

"Wat mij betreft mogen die adviezen helemaal op de schop en gaan we terug naar de brede brugklas."

Hoezo terug naar de brede brugklas? Heeft die ooit bestaan dan? Anders dan nu dan, want er zijn nog steeds scholen met een brede brugklas, bijv VMBO-TL/Havo/Vwo.

Thursday Next

Thursday Next

05-02-2017 om 12:58

niveau

"Wat mij betreft mogen die adviezen helemaal op de schop en gaan we terug naar de brede brugklas. Mensen die toch een categorale school willen zodat hun gebroed niet bezoedeld wordt door contact met lagere niveaus, gaan op eigen risico hun goddelijke gang maar"

Wat een pissige opmerking...
Het gaat er niet om dat mijn "gebroed" wordt bezoedeld door contacten met een lager niveau, maar om mijn dochters die eindelijk wel eens les willen krijgen op hun eigen niveau. Die het fijn vinden als hun grapjes ook begrepen worden en die graag met klasgenoten willen praten over de boeken die ze lezen, de programma's die ze kijken op tv. Zonder dat ze gek aangekeken worden.
En of dat nou op een categorale school is of op een scholengemeenschap maakt mij niets uit. Prima als er ook brede brugklassen zijn maar alstjeblieft ook andere mogelijkheden voor de kinderen waarbij al wel duidelijk is wat ze kunnen.

Beertje

Beertje

06-02-2017 om 14:49

@ Thursday Next

Zo herkenbaar.! Kind van 11 bij ons leest alleen maar en wil wetenschappelijk onderwijs gaan doen volgens eigen woorden : kanker moet de wereld uit mam ik ga het oplossen. Als je ziet wat er uit zo een mensje kan komen snap ik best dat er weinig aansluiting in de klas is en er wordt gelachen omdat ze geen dagboek van een muts leest maar de reader's digest... Ik snap dus wat je bedoeld.

Li

Li

06-02-2017 om 14:56

Tja

Ik vind het allemaal prima hoor. Dat is precies wat ik bedoel: er moet keus zijn. Als de laatbloeiers etc. ook maar aan bod komen en dat is nu niet zo.

Die brugklassen mavo/havo/vwo ben ik overigens nog nooit ergens tegengekomen. Waar is dat?

mieke

mieke

06-02-2017 om 15:12

Amersfoort

In Amersfoort staat een school met een brugklas mavo/havo/vwo. Pas na het tweede jaar wordt er gesplitst in mavo en havo/vwo.

School is erg populair en moet als een van de weinige scholen al jaren loten.

Triva

Triva

06-02-2017 om 15:14

hmm

Ik ben ook geen voorstander van meer dan 2 niveau's bij elkaar. Zowel mijn oudste (niveau havo/vwo) als mijn jongste (niveau basis/kader) waren hélémáál klaar met de basisschool en hun klasgenoten en waren blij om met mensen van hetzelfde niveau in een klas te zitten.

Waarom je naar een categorale school zou moeten om in een klas te kunnen praten over bepaalde dingen is mij een raadsel.

Roepen dat het VMBO ook categoraal kan zijn is iets roepen waar je niets van begrijpt. Het verschil tussen basis en kader is echt groter dan tussen atheneum en gymnasium en dan heb ik het nog niet eens over het verschil tussen basis en vmbot, dat is groter dan tussen havo en VWO.

Een 'categoraal' VMBO is dus qua niveau meer verschillend dan een havo/vwo school in mijn ogen.

Triva

Triva

06-02-2017 om 15:16

Mieke

Als ik een kind had met mavoniveau zou ik zo'n school ook eerder kiezen dus dat zegt weinig over populariteit. De meeste ouders hier op OO zouden deze school voor hun kind met VWO-advies niet bovenaan zetten omdat er hier altijd geroepen wordt dat je kind conformeert naar het klassegemiddelde.

Wat ik wel eens over zo'n school heb gehoord is dat ze toch niet echt alle niveau's in 1 klas zetten voor de leervakken maar daar een andere oplossing voor hebben gevonden.

Jaina

Jaina

06-02-2017 om 15:27

Mavo/havo/vwo

Mijn zoon heeft op een school gezeten waar je de eerste twee jaar mavo/havo/vwo bij elkaar had. Daarna werd er pas gekozen. Voor hem was dat een uitstekende ervaring. Hij heeft uiteindelijk VWO gedaan.
Ik heb niks tegen categorale scholen (ik heb ook twee kinderen die op een zelfstandig gymnasium hebben gezeten.
Echter voor veel kinderen vind ik een gemengde brugklas ook veel voordelen hebben, je hoeft niet gelijk te kiezen, je kan binnen de klas differentieren zodat je vakken op verschillende niveaus kan volgen, je kan makkelijker opstromen, je hebt meer tijd om je te ontwikkelen.
Voor laatbloeiers, kinderen uit arbeidsgezinnen en allochtone kinderen die vaak een te laag advies krijgen is het een meer dan uitstekende keuze.
Overigens is het ook voor een uitgesproken VWO leerling helemaal geen slechte keuze, zo'n gemengde brugklas.
Gelijkgestemden kan je overal vinden. Voor het sociale aspect zie ik het probleem niet.
VWO leerlingen kunnen heel goed bevriend zijn met Mavo leerlingen en vice versa.

Mieke

Mieke

06-02-2017 om 15:34

Mis

Het vathorst college is ook populair bij vwo leerlingen.

Op scholen op de kaart staat dat van de kinderen met een vwo advies na drie jaar ook 100% op het vwo zit. Van de kinderen met een vmbo advies zit de helft drie jaar later op een hoger niveau.

Ik ken kinderen met een vwo en een havo/vwo advies die het er erg naar hun zin hebben.

Thursday Next

Thursday Next

06-02-2017 om 15:37

Mieke,

welke school is dat dan (mavo-havo-vwo)? Ik ken alleen Vathorst college waar geloot moet worden, die hebben een mavo/havo-klas 2 jaar en havo/vwo 3 jaar.
En mavo muurhuizen maar die heeft geen vwo.

Thursday Next

Thursday Next

06-02-2017 om 15:44

Mieke

Vathorst heeft 3 jaar gecombineerde havo/vwo brugklas, redelijk logisch dat leerlingen met VWO-advies niet zijn afgestroomd naar VMBO (dat kan natuurlijk wel maar zal niet vaak gebeuren). Bij deze school zou het interessant zijn om te zien hoe de leerlingen in jaar 4 verdeeld zijn.

Fransien

Fransien

06-02-2017 om 16:23

dakpanklassen

Hier in de buurt is een populaire school met dakpanklassen van vmbo-bb/kb, vmbo kb/gl/tl, vmbo-gl/tl/havo, havo/vwo, vwo/vwo+.
Die laatste lijkt vreemd maar is voor de kinderen die twijfelen tussen wel of geen gymnasium, in die klas heb je de mogelijkheid te kijken of je wel/geen latijn/grieks/filosofie/wetenschapsorientatie wil volgen.

Deze school voorziet in een grote behoefte, want ze hebben de lesmethodes op elkaar afgestemd en bepalen per rapport per vak op welk niveau je verder gaat. Er is dus een goede opstroom-mogelijkheid voor kinderen die dat kunnen. Kinderen die binnenkomen mogen havo-niveau proberen (hoeft niet), halen ze daar op de hele linie havo en hebben ze de ambitie om vwo te proberen, dan worden ze na het eerste rapport doorgezet. Als ze wat later opbloeien, wordt er ook gestreeft naar doorstroming en omdat het dakpanklassen zijn, is een niveau hoger gewoon mogelijk.
Er zijn natuurlijk ook afstromers en voor kinderen die niets uitvoeren is dit geen handige school. Je wordt gewoon iedere keer een niveau lager gezet.
Voor kinderen met een zesjes-mentaliteit is dit ook niet de ideale school, die stromen niet op omdat ze voor het zesje gaan en niet meer willen.

kaatje

kaatje

06-02-2017 om 16:53

Cito score

Hier ook een kind met een slechte spelling cito. Eerste rapport 7. Een 1 voor rekenen een III voor begrijpend lezen en een V voor spelling.
Wat gaat de spelling cito doen voor zijn advies?? Mavo?? Of moeten w dan nog lager gaan denken? Het maakt kns niet veel uit, maar hij wil graag naar een bepaalde school en daar moet hij wel mavo voor kunnen.

Triva

Triva

06-02-2017 om 17:07

Mieke

Kan best maar dan geloof ik niet dat ze alle niveau's van mavo tot en met VWO+ in één klas zetten en precies dezelfde lessen geven, cijfers hetzelfde (de mavisten halen dan onvoldoendes en de VWO'ers negens en tienen) etc. Er zal toch wel iets van differentiatie zijn.

Kaplablokje

Kaplablokje

06-02-2017 om 17:18

Hier

Van alles wat. Categoraal VWO, havo en vmbo-t. Scholen met dakpanklassen. Scholen met brede brugklassen vmbo-t/havo/vwo, scholen met brede brugklassen vmbo-b/k/g/t. Prima dus. Je kunt kiezen wat bij je kind past.

Kaatje

Minimaal mavo, zou ik denken, misschien dakpanklas mavo/havo.

kaatje

Zeker mavo. Die I voor rekenen telt veel zwaarder dan die V voor spelling.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2017 om 20:25

Heterogene brugklas

Het Willem II college in Tilburg heeft dit jaar nog een heterogene brugklas, vmbo-tl, havo en vwo zitten daarbij bij elkaar. Daarnaast hebben ze (dit jaar?) een vwo-brugklas. Vanaf komend schooljaar hebben ze dakpanklassen met steeds 2 niveaus bij elkaar, dus het bevalt misschien toch niet heel goed.

Dummy

Dummy

07-02-2017 om 06:02

vraag

Is VMBO-T hetzelfde als mavo?

Dummy

In principe wel, hier wel tenminste. Het wordt alleen bijna nooit meer mavo genoemd.

Hier wordt het op de vmbo-scholen vmbo-t genoemd en op de havo-mavo-vwo scholen wordt het mavo genoemd. Maar je haalt hezelfde dilpoma.

lieverdje

lieverdje

07-02-2017 om 10:22

waarom oefenen als kind er toch niet beter van wordt?

sanne:"Je leert ze echt niet beter presteren dan ze kunnen. Wat ik er vooral zuur aan vind is dat kinderen uit achterstandssituaties die geen goed onderwijs krijgen ook niet thuis iets hoeven te verwachten. Maar dat zal mij er niet van weerhouden om met mijn eigen kind te oefenen, die gaat dan toch voor voor mij."

1) Waarom zou je dan toetsen oefenen met je kind, als het er toch niet beter van gaat presteren? Wat is de reden dat jij je kind laat oefenen?
Natuurlijk word een kind beter in lezen als het kind veel leest. Een kind wordt beter in rekenen als het veel rekenspelletjes doet. Allemaal prima, ik schat zo in dat onze kinderen thuis spelenderwijs ook meer schoolse vaardigheden leren dan in een gemiddeld gezin.
Maar is het niet zo dat een kind dat toetsen oefent vooral beter wordt in toetsen (een trucje) en niet speciaal in rekenen of lezen? En dat daarom de toetsuitslag geen eerlijk beeld geeft?

2) Als jij met jouw kind toetsen gaat oefenen, ben jij dan niet (onbedoeld) degene die een kind uit een achterstandssituatie dubbel pakt? Eigenlijk is jouw kind niet beter in begrijpend lezen dan het (slimme) achterstandskind, maar toch krijgt hij/zij een hoger advies vanwege het oefenen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-02-2017 om 10:51

nee lieverdje, zo werkt het niet

Maar is het niet zo dat een kind dat toetsen oefent vooral beter wordt in toetsen (een trucje) en niet speciaal in rekenen of lezen? En dat daarom de toetsuitslag geen eerlijk beeld geeft?

Lieverdje, oefenen voor toetsen heet ook wel onderwijs. En ja, van onderwijs word je beter. Je doet kennis en vaardigheden op, die je niet zou hebben zonder dat onderwijs. Voor een deel zijn dat trucjes. Trucjes waar je je hele leven plezier van kan hebben. Je geeft zelf al aan: van veel lezen, ga je beter lezen. En vrijwel iedereen kan een taal vloeiend leren spreken. Een oneerlijk trucje? Welnee.

"Als jij met jouw kind toetsen gaat oefenen, ben jij dan niet (onbedoeld) degene die een kind uit een achterstandssituatie dubbel pakt? Eigenlijk is jouw kind niet beter in begrijpend lezen dan het (slimme) achterstandskind, maar toch krijgt hij/zij een hoger advies vanwege het oefenen."
Precies. Onderwijs dus. Onderwijs heeft zin, of dat nou thuis of op school gegeven wordt. En kinderen die op beide plekken goed onderwijs krijgen aangeboden, zijn in het voordeel. Maar je moet af van formuleringen als 'eigenlijk is jouw kind niet beter in...'. Je benadert het veel teveel als een natuurverschijnsel. En dat is het gewoonweg niet.

Hanne.

Hanne.

07-02-2017 om 13:30

categoraal VMBO

"Roepen dat het VMBO ook categoraal kan zijn is iets roepen waar je niets van begrijpt. Het verschil tussen basis en kader is echt groter dan tussen atheneum en gymnasium en dan heb ik het nog niet eens over het verschil tussen basis en vmbot, dat is groter dan tussen havo en VWO."

Geef onmiddellijk toe dat VMBO niet mijn expertise is. De essentie van de mededeling was dat categoraal niet over 'hoog niveau'/gymnasium hoeft te gaan. Had ook 'een school voor praktijkonderwijs' kunnen schrijven.

Atheneum en gymnasium zijn overigens geen aparte niveaus. Het is gewoon VWO maar bij het gymnasium met wat extra (latijn/grieks). En VWO met wat extra lijkt hier in de buurt de nieuwe standaard te zijn. Of TTO of technasium of... de dichtstbijzijnde school heeft zelfs geen regulier programma meer!

Dummy

Dummy

07-02-2017 om 14:11

Bedankt

Voor de toelichting(en).

Triva

Triva

07-02-2017 om 15:07

Hanne

'Atheneum en gymnasium zijn overigens geen aparte niveaus. '

Waarom denk je dat je mij dat moet uitleggen?

Als een VMBOschool alleen basis én kader herbergt zou je kunnen zeggen dat het een categorale school is maar dat zeg je toch ook niet als een school atheneum én gymnasium aanbiedt?

lieverdje

lieverdje

07-02-2017 om 16:46

oefenen voor toetsen of toetsen oefenen

daar zit nog wel verschil in, naar mijn idee.

Als je iq testen gaat oefenen is een iq-test ook niet meer betrouwbaar. Je scoort wel hoog omdat je het trucje van de test kent, maar je bent niet intelligenter. Als je citotoetsen oefent, komt het niet een beetje op hetzelfde neer?

Hanne.

Hanne.

07-02-2017 om 17:05

atheneum en gymnasium

Atheneum en gymnasium zijn overigens geen aparte niveaus. '

Waarom denk je dat je mij dat moet uitleggen?

_____________

Omdat jij aangaf dat het verschil tussen basis en kader groter is dan het verschil tussen Atheneum en Gymnasium zou je de indruk kunnen krijgen dat niet voor iedereen duidelijk is dat dat 1 niveau is.

____________

Als een VMBOschool alleen basis én kader herbergt zou je kunnen zeggen dat het een categorale school is maar dat zeg je toch ook niet als een school atheneum én gymnasium aanbiedt?

_______

Een categorale school is voor mij een school die op 1 niveau onderwijs aanbiedt. Dus een school die alleen VWO aanbiedt (atheneum en gymnasium of regulier VWO en TTO) is voor mij categoraal. Een school die alleen VMBO aanbiedt ook.

In de praktijk lijkt categoraal gereserveerd te zijn voor VWO.

Nee hoor

Hier zijn juist ook twee scholen voor alleen vmbo. Maar die herbergen beide vier niveaus, dus dat zou ik beslist niet categoriaal willen noemen. Dan kan ik de mavo-havo-vwo-gymnasium school van mijn zoon ook categoriaal noemen.

Wat betreft het verschil tussen atheneum en gymnasium: dat is er toch wel. De vakken worden gegeven op dezelfde niveaus, maar het zijn de extra's die de opleiding toch echt wel een stukje zwaarder maken.

lieverdje

lieverdje

10-02-2017 om 09:05

verschil havo/vwo of vwo

Nou, ik kreeg de indruk op de open dagen dat er tegenwoordig wel een verschil zit tussen atheneum en gymnasium c.q. vwo+. Ik weet niet of je dat in de toekomst gaat terugzien op diploma's eigenlijk.
Elke school die we hebben bezocht bood een verzwaard programma aan met extra vakken t.o.v. 'gewoon' vwo. Sterker nog, met een vwo-advies (dus niet havo/vwo) word je automatisch in een vwo+ programma geplaatst. We zijn vanalles tegen gekomen, technasium, tto, verkort vwo, talentclass, gymnasium nieuwe stijl.... En nog allerlei tussenvormen voor wie niet kan kiezen.

Overigens ook gezien dat er voor havo en mavo tegenwoordig plusklassen zijn op verschillende scholen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.