Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emma

Emma

18-02-2016 om 00:15

School schakelt orthopedagoog in - niets te vertellen.....

Hoi,

De directeur van de school heeft besloten om een orthopedagoog in te schakelen voor observatie van mijn zoontje van 7 jaar (zit in groep 3).

Ik heb een kennismakingsgesprek gehad met de ortho en ik was nog aan het nadenken of ik dit wilde en of dit een goede keuze was voor mijn zoontje. Ik twijfel tussen een ortho, een kindercoach of even 2 maandjes afwachten omdat de bijlessen net zijn gestart.
Mijn zoontje komt niet mee met rekenen en spellen. In mijn optiek is het allemaal te snel gegaan. Hij wil nog steeds spelen en niet de hele dag achter een tafeltje zitten en zit alsmaar weg te dromen. Ik heb bijles geregeld voor rekenen en hij gaat heel goed vooruit. Nu is spellen erbij gekomen. Vanaf 4 letters schrijven vergeet hij er 1.
De leerkrachten op school weten zich geen raad meer en willen graag dat de aangesloten orthopedagoog gaat mee kijken.

Ik heb een paar voorstellen gedaan op school:
Tijdelijk aanhaken bij mijn zoontje zodat hij meer succes-momenten krijgt en hij weer met plezier naar school gaat - willen ze niet aan meewerken want dan haalt hij het einddoel van groep 8 niet (...!).

Ik heb ze gevraagd of de leraar bijles onder schooltijd 2 x per week een half uurtje mag komen omdat mijn zoontje veel te moe is 's avonds. Na schooltijd heeft de leraar echt geen tijd omdat hij vol zit (wachtlijst zelfs). School wil hieraan niet meewerken, ook niet tijdelijk totdat de leraar wel tijd heeft.

Een extern bureau of orthopedagoog mag ik wel inschakelen, maar de school gaat niet meewerken omdat ze vinden dat dat niet haalbaar is. Dus ik krijg geen keuze zelf iemand uit te kiezen.

De school heeft in groep 2 niet opgemerkt dat mijn zoon de boot miste met de basis van het rekenen.
In groep 3 was dit al vrij snel bekend. Ik ben hiervan niet op de hoogte gesteld, pas op 26 november 2015.
In de eerste week van groep 3 zou direct gestart worden met extra les 1 x per week een half uur door een leerkracht van school met rekenen omdat we dachten dat dat goed zou zijn. Dit is fout gegaan. Zij heeft 9 weken lang gelezen!

Omdat ik continue tegen muren oploop, heb ik niet zoveel vertrouwen in het "gezamenlijk overleg" met de ortho, 2 leerkrachten en de IB'er.
Die IB'er wil namelijk ook niet meewerken.

Ik vind dat de school wel even een toontje lager mag zingen en mij ook de ruimte moet geven een keuze te maken van wat mij het beste lijkt.
De directeur heeft mij echter twee opties geboden:
1) ik ga akkoord met de ortho en volg de adviezen op
2) ik ga niet akkoord en het blijft zoals het nu is

Ik heb aangegeven dat ik graag vooraf wil weten met welke adviezen de orthopedagoog komt. Tevens wil ik de mogelijkheid krijgen om van een advies waar ik het niet mee eens ben, aan te geven dat dat niet gaat gebeuren. Ik blijf dus beslissingsbevoegd.
De directeur heb ik verzocht met een ander voorstel te komen t.a.v. de geboden 2 opties omdat ik dit niet passend vindt. Daarop heeft hij zelf de ortho ingeschakeld en mij aan de kant gezet.
Het adviesgesprek vindt plaats op 7 maart 2016. Ik ben welkom bij het gesprek. Als ik er niet ben, dan kan ik het gegeven advies teruglezen in de notities bij mijn zoon.....

Ben ik nou gek aan het worden of zie ik het goed dat je de regie over je kind kwijt bent als je hem naar school brengt ?!?

Ik ben verschrikkelijk boos op die directeur.
Wat hij heeft gedaan vind ik schandalig.

Zie ik dit nu verkeerd?

Een andere school is bijna geen optie. Natuurlijk wil ik het beste voor mijn zoontje en hem de juiste hulp niet ontzeggen, maar ik heb moeite met het feit dat ik de regie aan de school moet overdragen en moet vertrouwen op een goede afloop. Ze luisteren immers niet naar mijn wensen.

Groetjes Emma


toontje lager?

Tja, helaas hebben scholen hier alle macht. Je kunt wel tegenhouden dat ze zelf een orthopedagoog inschakelen, dat mag niet. Die valt onder de WGBO. Maar hoe de problemen met lezen en rekenen wel opgelost worden met je zoon, uiteraard eerst op een gewone onderwijskundige manier, wil de school niet aan. Die willen dat er naar je kind gekeken wordt.
Helaas zie je dit zwarte pietenspel steeds vaker.
En als ouder heb je geen positie hierin. Je kunt nu hetzij bemiddeling zoeken danwel een advocaat in de arm nemen.
Ik zou zelf in elk geval nu zelf een orthopedagoog inschakelen zodat je zelf een beeld krijgt wat er omgaat in je kind, voor zover je dat nog niet weet. Ook al werkt de school niet mee. Dan zou ik wel voorzichtig formuleren over de school. Dat je kind het niet zo goed doet op school en dat je liever eerst zelf je een beeld vormt voordat je dat met de school bespreekt. Of je zoon wel goed in zijn vel zit en hoe hij tot rekenen en taal kan komen.
Ondertussen zou ik dan wel bemiddeling zoeken om tot een oplossing te komen. Mogelijk dat er echt wel even tijd overheen kan voordat school een aanbod doet. En je kind voorlopig gewoon zonder verdere druk naar school gaat. Jij kunt wel voorstellen doen wat jij denkt waar je kind wat aan zou kunnen hebben. Maar aangezien school dat dan ook aan moet bieden, extra rekenen en lezen e.d. beslissen zij uiteindelijk ook of ze dat ook gaan doen. Daar ga je niet over. Het is een samenspel waarin je helaas inmiddels achter staat.
Hopelijk is er nog bemiddeling mogelijk. Maar een orthopedagoog zou ik niet toestaan, die zou ik zelf willen inschakelen. School kan kind onderwijskundig toetsen en de hiaten aangeven.
Sommigen scholen kunnen wel goed met ouders samenwerken maar als ze dat niet doen dan heb je echt pech en je kunt er weinig mee. Bemiddelen, klachten indienen, of een advocaat inschakelen.

Mijntje

Mijntje

18-02-2016 om 06:46

anti

Ik vind wel dat je erg anti alles bent. Hoe kan een orthopedagoog vooraf al zeggen met wat voor adviezen het gaat komen? Hoe weet je nu al dat je het er niet mee eens bent? In wiens belang denk je dat de school dit voorstelt? Ik denk dat school hiermee de snelste weg kiest en dat vind ik wel goed.

Ik hoop dat je goed in de gaten blijft houden dat er wellicht ook een stuk 'angst' van jou erbij zit, althans dat proef ik uit je stukje - en daarmee help je je kind natuurlijk niet. En ik weet niet of er bij deze 'constructie' ook is opgenomen dat jullie als ouder ook 'gehoord' worden. Daar kan je wel over 'zeuren', dat je graag wel openheid wil en samenwerking.

School laat steken vallen

Het is ook een beetje gek verhaal. School heeft in de 2e niet door dat kind niet meekomt met rekenen en lezen (kleuterklas) en in de 3e blijkt dat en dan hoor je dat eind november. Dat vind ik zelf betrekkelijk snel. Pas in de derde wordt lezen en rekenen echt serieus. En dan heb je zelf al RT geregeld? Wat school niet wil toestaan om op school te doen.
Dat vind ik nogal snel en bovendien hoeft school dat niet op school toe te laten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2016 om 08:54

vooraf?

Lastig. We lezen hier natuurlijk het verhaal van 1 kant, en je komt op mij nogal anti over. Het zou dus best kunnen dat je bepaalde nuances (die er wel zijn) niet ziet en dus ook niet met ons deelt. Het is dus lastig voor ons om de werkelijke situatie in te schatten en hierover te adviezen.

Wat natuurlijk niet kan, is dat je van te horen te horen krijgt welke adviezen iemand gaat geven. van die overtuiging moet je echt afstappen.

Sowieso: probeer, hoe lastig het ook is, naast de school te gaan staan en er niet tegenover. Daar ga je niets mee bereiken en maakt de verhouding alleen maar grimmiger. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.

Het gaat om een probleem met het leren. Jij constateert dat en bent druk bezig met allerlei oplossingen. Bijles, coachen. De school zoekt zelf ook (logisch, is hun taak, het gaat over een leerling die niet kan meekomen). Het is niet zo handig om zo openlijk in te gaan tegen de inspanningen van de school. Ik snap je wel hoor, maar het is gewoon niet zo constructief. De leerkracht wete het zelf niet goed en schakelt iemand uit hun samenwerkingsverband in om mee te kijken en de leerkracht van advies te voorzien. Weet je, dat is nou precies wat een school moet doen. Niet afwachten of (en hoe) de ouders een rekenprobleem willen oppakken, maar zelf aan de slag.

Waar ik even op zou doorvragen, is dat verhaal over 'advies'. Jij zou de adviezen van de orthopedagoog moeten overnemen? Vraag daar even op door. De orthopedagoog hoort daar te zijn om de leerkracht adviezen te geven over de manier waarop hij/zij jouw kind het beste kan begeleiden in de klas. Opvoedingsadvies hoort daar wat mij betreft niet bij. Wellicht zit hier jouw irritatie? ik zou dat onderscheid wel even bespreken met de school.

marie

marie

18-02-2016 om 08:58

oef

Dat is niet goed, nu al zo in strijd, jullie moeten nog lang samen.
Dat zou toch echt mijn grootste zorg zijn. Een school waar je niet mee kunt samenwerken, dat wordt echt een lijdensweg. (ervaring)

Ik zie echt maar 2 opties. Tóch verder kijken; wat bedoel je met 'andere school is bijna geen optie', heb je dat echt goed onderzocht, soms hangt dit samen met een beperkte blik en is er toch meer mogelijk.

Kan dat echt niet, dan zou ik toch, hoe lastig ook, gaan inzetten op het herstellen van de relatie met school.
Kijk eens kritisch naar je eigen gedrag; zit daar misschien iets, waardoor je weerstand van school oproept, hoe kan dat anders.
Kun je relatie met school verbeteren door relaties met personen te intensiveren, kun je meer gaan helpen etc.
Laat aan alle kanten, overdreven, zien dat je in alles wilt samenwerken. Met in stand houding van je eigen grenzen natuurlijk.
Maar vraag je bij iedere grens af wat het belangrijkste is.
Probeer je ego opzij te zetten. Het gaat om je kind. Die is absoluut niet gebaat met een slechte samenwerking. Succes.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-02-2016 om 09:29

Op zich

Op zich vind ik laten observeren door een orthopedagoog helemaal niet zo'n slecht idee. Nu ben je bezig met allemaal oplossingen zoeken, terwijl een orthopedagoog eerst zoekt naar de oorzaak van het probleem. Op basis daarvan kun je oplossingen kiezen die passen bij jouw kind.

Noet

Noet

18-02-2016 om 09:32

ijsvogeltje

"1) ik ga akkoord met de ortho en volg de adviezen op"
als ik het zo lees staat dat ze vooraf akkoord moet gaan met de adviezen die de orthopedagoog gaat geven.

Dat zou ik ook niet willen, wel bv dat de ortho gaat observeren, en dan om tafel om te zien wat we met de adviezen gaan doen. Met de ortho erbij om te laten leggen waarom die tot de adviezen is gekomen.

Als die optie zoals hierboven beschreven mijn mogelijkheid is, wil ik ook vooraf weten wat de adviezen zullen zijn. Dat gaat natuurlijk niet.

stapje terug

Je zoon komt niet goed mee, leerkrachten weten het niet goed en schakelen de aan school verbonden orthopedagoog in.

Tot zover een volkomen gangbaar verhaal. Prima, eigenlijk niets op aan te merken.

Waarom wacht je gewoon niet even af wat er uit dat onderzoek komt?

Els

Els

18-02-2016 om 09:43

Zorgelijk

Overigens vind ik het wel zorgelijk als je voor een kind van 7 al voor 2 onderdelen met bijles aan de slag moet. Op die leeftijd zou leren, ook bij heel speelse kinderen, toch min of meer vanzelf moeten gaan. Bij de een wat gemakkelijk, bij de ander wat langzamer. Maar bijles?
Voor mij zou dat een gegronde reden zijn om een (1) onderzoek (door een orthopedagoog) te regelen. Overigens kijkt deze, als het goed is, verder dan alleen schoolse zaken. Dus ook andere elementen komen aan de orde. Situatie thuis, emotionele gebeurtenissen, etcetera.

Angela67

Angela67

18-02-2016 om 09:50

alles in eigen hand houden

ik snap niet dat de school je de keus niet heeft gegeven.
ik kan me niet voorstellen dat je niet zou kunnen weigeren, door zelf een afspraak te tonen die je gemaakt hebt.
Zou dat niet de handigste route zijn?
gr Angela

Fransien

Fransien

18-02-2016 om 10:06

orthopedagoog

Een orthopedagoog is ook bevoegd om een iq-test af te nemen en ik denk dat school daar aan wil beginnen, gewoon om zich in te dekken bij tegenvallende reken- en taalresultaten. Let er wel op dat bij een wat lager iq alles daarop geschoven wordt en je extra aandacht op school wel kunt vergeten. Er wordt dan een ontwikkelingsperspectief gemaakt en daar wordt nu al het verwachte uitstroomniveau in gezet.

Een orthopedagoog mag resultaten van onderzoek niet zomaar aan school geven, ze heeft vooraf schriftelijk toestemming van de ouders nodig, zowel voor het onderzoek als voor het delen van de bevindingen (dat laatste is pas nadat je haar rapport hebt gelezen en met haar doorgesproken, je moet dus twee keer een handtekening zetten).

Ik zou dus nu contact proberen op te nemen met de orthopedagoog en een gesprek met haar aanvragen om toe te lichten hoe zijn ontwikkeling is verlopen. In dat gesprek kun je procedure-vragen stellen en je verbazing uiten over dat jou geen toestemming is gevraagd, en dat je voor het adviesgesprek op school geen toestemming hebt gegeven en dat ook niet gaat geven voordat je het rapport met haar hebt kunnen doorspreken.

Dit soort praktijken komt op meer scholen voor, en komen voort uit gemakzucht en arrogantie, geen goede combi voor een kind wat net niet standaard is.
Ik zou toch in de buurt gaan rondkijken of er een andere school is die net wat vriendelijker is voor speelse kinderen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2016 om 13:00

Fransien

Ik lees in het bericht van TS dat het gaat om een observatie. En zomaar beginnen met een IQ-test? Dat lijkt mij allerminst standaard: veel te kostbaar.

"komen voort uit gemakzucht en arrogantie"
Die conclusie zou ik op basis van het startbericht absoluut niet willen trekken. Zowel de leerkracht als de ouder constateren dat er problemen zijn. De school wil een extra deskundige met de leerkracht laten meekijken. Dat klinkt niet direct gemakzuchtig of arrogant. Wel als daadkrachtig en niet (zoals je veel vaker hoort) onnodig afwachtend.

"Ik zou toch in de buurt gaan rondkijken of er een andere school is die net wat vriendelijker is voor speelse kinderen."
??

Wat een directeur kan doen..

Het komt voor dat een directeur een externe ortho weigert je kind te laten observeren omdat ze zelf hun eigen connecties hebben, ons kent ons..
Dat een externe Rter niet tijdens de schooluren je kind begeleidt, is ook niet zo vreemd. Menig bs wilt geen pottenkijkers.
Als een ouder niet met de werkwijze van een bs instemt, kan een bs over gaan tot een amk-melding wegens verwaarlozing. Dit is geen loos dreigement.
Wanneer een andere school geen optie is, ben je ergens gedwongen mee te werken, (hopende dat de soep niet zo heet gegeten wordt, als die wordt opgediend).
Heus, een pedagogische opgeleide wordt gezien als deskundige; een betrokken ouder niet. Vandaar dat toontje lager.

Els

Els

18-02-2016 om 13:49

IB-enzo

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een IB-er (intern begeleider) er is om 'handelingsverlegen' leerkrachten te helpen. Uitgangspunt is dat het kind daarmee dus ook wordt geholpen maar het is niet het doel. Dat geldt (vermoed ik) voor de meeste extra inspanningen die een school doet. Deze observatie zal erop gericht zijn de leerkracht tips te geven hoe beter met jouw kind om te kunnen gaan. En misschien ook wel met enkele andere kinderen uit de klas. Dat verklaart ook waarom je er niet of heel weinig over te zeggen hebt. De school/leerkracht krijgt advies over de aanpak van jouw kind. Vermoedelijk is het zelfs zo dat het samenwerkingsverband van de school een 'vaste relatie' heeft met een onderzoeksbureau.
Er nog eens over nadenkende: ik zou zelf een orthopedagoog inschakelen voor een uitgebreid(er) onderzoek, de orthopedagoog zal eerst een gesprek met de ouders aangaan, daar komt de vraag naar voren, wat je zelf denkt, welke problemen je denkt dat er zijn. Dat is voor de orthopedagoog een richting om te bepalen waar het onderzoek van kind zich op moet c.q. kan richten. Vervolgens een intelligentie + psychologisch onderzoek. Als dit financieren een probleem is zou ik informeren bij de zorgverzekeraar (er wordt toch echt meer vergoed dan je denkt) en met de huisarts voor een eventuele verwijzing.

Dat zie je goed

Emma "Ben ik nou gek aan het worden of zie ik het goed dat je de regie over je kind kwijt bent als je hem naar school brengt"

Dat zie je goed maar helaas wel een beetje laat. Nu heb je ruzie.

Je hebt op school minder te vertellen dan bij de dokter; er bestaat schoolplicht, geen behandelplicht.
De school zoekt de hulp van die orthopedagoog in voor zichzelf: hoe moeten wij met dit kind omgaan? Zie het alsof school een garage is en je kind een auto met een haperende motor die niet reageert op de standaard behandeling. De garage roept een expert in.

Nu kun je je garage nog terug fluiten want jij betaalt de rekening.
Bij een gesubsidieerde school kan dat niet want de overheid betaalt de rekening.

Het alternatief waarbij je wel betrokken blijft bij het onderwijs van je kind is dan ook een particuliere school.
Daar krijg je waar je oor betaalt.

Overigens moet je in de schoolgids heel duidelijk beschreven kunnen vinden wat de school doet als het leren niet lekker loopt. Misschien had je dat al eens gelezen maar er toch niet achter gezocht wat je nu wel ziet.
Lees die gids nog eens. Doet de school wat daar staat?
Je mag de school houden aan het eigen beleid.

De school hoeft geen rekening te houden met jouw visie. De school is bevoegd en aangewezen deskundig. Daarom is er schoolplicht. Er is geen wet of regel die de rechten van ouders en leerlingen tov de school in zulke situaties waarborgt. Je mag in de MR maar daar gaat het natuurlijk niet over jouw kind.

Droog je tranen en leer er mee omgaan of zoek een prticuliere school.

Wanneer aangekaart?

Wanneer zijn zijn problemen aangekaart door school? Midden groep 3 zover achterlopen dat school hem wil observeren komt niet zomaar uit de lucht vallen toch? En wat zijn zijn scores en rapporten tot nu toe?
Als er in groep twee niets aan de hand was dan is dit best een grote stap slechts een half schooljaar later.

Wicky

Wicky

18-02-2016 om 20:22

tja Emma

Ik zou toch wel blij zijn met een school die actie onderneemt. Mijn zoon scoorde nog een I & II op de kleutercito maar ging in groep 3 compleet onderuit. Allemaal V-en op de cito. School deed niets en liet kind zitten. Hij doet nu dus groep 3 over maar er is weinig aandacht vanuit school voor hem. IB-er heb ik bijv nog nooit gesproken, de juffen menen dat ze alles onder controle hebben.

Dus bekijk het ook eens vanuit de andere kant: school wil jou kind beter leren kennen en hem daarmee helpen. Ik zou het met beide handen hebben aangegrepen.

Emma

Emma

18-02-2016 om 21:15

extra toelichting

Ik waardeer het dat ze zorg hebben op school voor mijn zoontje. Dat is het niet. In november 2015 kwam het bericht dat hij bijles voor rekenen nodig heeft. De school kan niet meer bieden dan 1 x per week een half uur met een leerkracht buiten de klas (herhalen instructie) + bij de rekenlessen in de klas de verlengde instructie. Rekenen is een zwak punt. Door de bijlessen is gebleken dat mijn zoon de basis van het rekenen niet onder de knie heeft.
We zijn nu 2 maanden bezig en hij is erg goed vooruit gegaan.

Spellen : hij vergeet steeds 1 of 2 letters bij woordjes. Mijns inziens is dat gewoon te snel gegaan in groep 3.

In groep 2 heb ik de orthopedagoog tegen gehouden omdat ik mijn kind zich in zijn eigen tempo wilde laten ontwikkelen.
Daar is naar geluisterd. Ook nu kreeg ik alle ruimte om na te denken, kennis te maken, zelf te beslissen of ik haar zou inschakelen. Ik heb de ortho ook gezegd dat ik twijfel tussen een kindercoach en haar.
Een orthopedagoog lost een probleem op in de klas, maar niet het probleem bij mijn zoon. Hij heeft gewoon geen zin, let niet op en mist daardoor de instructie. Hij wil spelen en baalt ervan dat hij alsmaar achter een tafeltje moet zitten. Een orthopedagoog lost dat probleem niet op. Ik begrijp de hulpvraag van de leerkrachten.

Waar het mij om gaat is dat ik eerst alle ruimte krijg, afgelopen vrijdag vraagt de IB'er nog aan mij om de ortho te overwegen (wat ik ook heb toegezegd) en nu zet de directeur mij zomaar aan de kant en schakelt haar zelf in.

Zelf een orthopedagoog inschakelen kan niet meer, een kindercoach zou nog wel kunnen, maar mijn zoon wordt nu al enorm belast:
3 x per dag oefenen, 1 x per week bijles rekenen, spellen moet nog en kinderfysiotherpatie (ook op advies van school ivm schrijven).
En dat terwijl de bijles-leraar en ik merken dat hij leerbaar is en gewoon vertraagd is ten opzichte van de klas. Mijns inziens is er niets schokkends aan de hand behalve dat hij vertraagd is. Hem de ruimte geven, bijlessen en even aanhaken bij wat hij kan en je komt een heel eind. In december kon hij nog geen som maken en nu voldoet hij aan de eisen van eind groep 3 : plus en min sommen tot 10 uit het hoofd kunnen maken.

Als de orthopedagoog bv. 5 adviezen geeft waarvan ik het er met 1 niet eens ben, dan wil ik graag kunnen zeggen : uitstellen of niet doen. En dat schijnt niet te kunnen in ons land.

Een andere school is eigenlijk geen optie omdat we in onze wijk 2 scholen hebben. Eén staat niet goed aangeschreven (er zijn veel klachten in onze wijk hierover) en de school dus waar mijn kinderen op zitten.
Ik ben alleen, werk 4 dagen en mijn moeder zorgt voor de kinderen. Zij is niet in staat om buiten onze wijk de kinderen naar school te brengen.

En ja, ik ben anti tegen het feit dat de school de regie over wil nemen. Ik ben zijn moeder en ik wil beslissen wat er gaat gebeuren. En dus ook dat ik tegen 1 van de gegeven adviezen kan zeggen dat ik dat niet wil (met gegronde redenen natuurlijk).
Ook heb ik weinig vertrouwen in de school omdat ze niet naar me luisteren. De IB'er gaf afgelopen vrijdag aan dat ze het misschien anders moet benaderen : wat kan wel. En dat is nou precies waar het mij om gaat. Niet alleen maar "nee" zeggen, maar samenwerken.

De directeur heeft echter zomaar besloten om onze gesprekken aan de kant te zetten en heeft de orthopedagoog ingeschakeld. En dus zonder rekening te houden met de gemaakte afspraken : dat ik zelf mag beslissen of ik haar inschakel of toch liever eerst gebruik maak van andere hulp.

Emma.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-02-2016 om 22:01

Maar

Als ik even naar m'n eigen ervaring kijk, met een vergelijkbaar jongetje. Orthopedagoog kwam tot de conclusie van ADD, waarna er een gerichte aanpak gekozen kon worden. Je bent nu, met bijles en oefenen enzo, al aan het symptoom-bestrijden, maar als je eerst een oorzaak voor de problemen hebt kun je die hulp misschien veel effectiever inzetten.

Het geduld is op

Emma "Waar het mij om gaat is dat ik eerst alle ruimte krijg, afgelopen vrijdag vraagt de IB'er nog aan mij om de ortho te overwegen (wat ik ook heb toegezegd) en nu zet de directeur mij zomaar aan de kant en schakelt haar zelf in."

Dat zal de directeur een volgende keer ook niet meer zo laten gebeuren. De werkelijkheid is nu eenmaal dat je het niet voor het zeggen hebt en dat de school zelf ondertussen zich te houden heeft aan de door en voor de school opgestelde plannen van aanpak. In dat proces hebben ouders geen plaats.

Het is werkelijk fout geweest om jou de indruk te geven dat jouw opvattingen over onderwijs en ontwikkeling mee tellen in de afwegingen die de school maakt. Het heeft ook niet geholpen want je twijfelt nog steeds. Het geduld is nu op.

"En dus zonder rekening te houden met de gemaakte afspraken : dat ik zelf mag beslissen of ik haar inschakel of toch liever eerst gebruik maak van andere hulp."
Je hebt geen recht op die behandeling. Het is geen afspraak maar coulance in de hoop dat je kalmpjes bijdraait. Maar nu is het geduld op.

Wat jij wil is (mogelijk) te halen op een particuliere school. Dat is een school die je zelf betaalt. Dat is dus niet die andere school in de wijk maar een school weer heel ergens anders met een jaargeld tussen. Zes en tienduizend euro.

Emma "En ja, ik ben anti tegen het feit dat de school de regie over wil nemen."
Dat mag (en ik ben het tot op zekere hoogte met je eens) maar dat is een politiek statement dat voordat het effect krijgt, draagvlak en een wetswjziging zal moeten ondergaan.
Tegen die tijd is jouw kind al getrouwd.

Ik kan het weten want mijn kinderen zijn inmiddels getrouwd. Nu voor het eerst in al die tussenliggende jaren (24) spreekt een onderwijsminister over het wettelijk borgen van een recht van leerlingen.

Hou op met mokken, neem je verlies en pas je gedrag en verwachtingen aan aan de realiteit die er nu is.

Dat is niet heel erg moeilijk. Lees de schoolgids, de website van de school en alle voorhanden informatie over wat de school doet als het leren niet lekker gaat. Dan weet je wat je kunt verwachten.

Emma

Emma

18-02-2016 om 22:29

school

De schoolgids, website en overige informatie geven niet aan wat de school doet als het leren niet lekker gaat.
De schoolinspectie geeft aan dat de school toestemming moet vragen voor het inschakelen van o.a. een orthopedagoog. Als de school van mening is dat een kind hulp nodig heeft, dan moet zij zich beperken tot de informatie van de ouders en evt. het kinderdagverblijf.

Ik heb dus wel recht op die behandeling.

Realiseer je dat je altijd je kind ene beetje uit handen geeft als je kind buitenshuis komt. Of hij nu naar een sportclub gaat, naar de zwemles, spelen met een vriendje, of naar schol. elke keer als er een sociale omgeving is buiten je eigen huis zul je andere regels tegenkomen en mensen die op die plek willen en kunnen bepalen wat er gebeurt.

Bedenk nog eens goed wat je probleem is, bijvoorbeeld dat je op voorhand iets moet tekenen, alsof je ergens toestemming voor moet geven, zonder te weten waar dat over gaat. Dat is een punt wat mij dwars zou zitten. Dus even ophelderen: wat verwacht de school precies van de orthopedagoog? Een open en belangstellend gesprek. Houd voor ogen dat het gaat om je kind op school en dat is niet hetzelfde als je kind thuis.

Tsjor

Koppig doen helpt niet

Emma "De schoolinspectie geeft aan dat de school toestemming moet vragen voor het inschakelen van o.a. een orthopedagoog"
Waar staat dat? Geef eens een link of citeer de tekst dan begrijp ik misschien beter wat je bedoelt.

"Als de school van mening is dat een kind hulp nodig heeft, dan moet zij zich beperken tot de informatie van de ouders en evt. het kinderdagverblijf."
Hoe kom je daar bij?

"Ik heb dus wel recht op die behandeling."
Nee. Je bent verkeerd geïnformeerd. Onderwijs is geen zorg. Een orthopedagogisch onderzoek op verzoek van de school valt niet onder de Wgbo. Het kind is en wordt geen patiënt van de orthopedagoog.

"De schoolgids, website en overige informatie geven niet aan wat de school doet als het leren niet lekker gaat."
Dat moet wel van de wet (kwaliteitsmetingen onderwijs). Als de school zich op dit punt niet aan de regels houdt, dan kun je de school daar wel op aanspreken.

Maar ik kan het me niet voorstellen. De school heeft een schoolgids, een onderwijsplannen, een ondersteuningsplan en een samenwerkingsverband met afspraken en protocollen. Dat is allemaal wettelijk geregeld.

Emma

Emma

18-02-2016 om 22:55

vervolg

Lavell, je zit er zelf verkeerd in.
Ik ben niet koppig, ik vind het niet kunnen zoals de school nu handelt. Ik heb zelfs een voorstel van de directeur ontvangen voor het inschakelen van de ortho waarop ik nog niet eens heb gereageerd. Ik heb slechts een vraag gesteld hierover en vervolgens onderneemt hij zelf actie. De directeur is fout, niet ik.

Van de onderwijsinspectie vandaag ontvangen:
Om te onderzoeken of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, gebruikt de school de informatie van de ouders, eventueel aangevuld met informatie van het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of het onderwijskundig rapport van de voorgaande school voor primair onderwijs (bij aanmelding in het voortgezet onderwijs). Als het kind al op een school zit, vormt de informatie van die school ook een belangrijke bron voor de school waar het kind is aangemeld. Heeft de school onvoldoende informatie voor een goede beoordeling, dan kan de school extra informatie vragen aan de ouders.

Wil de school dat een psycholoog of een orthopedagoog aanvullend onderzoek doet, dan moeten de ouders daar toestemming voor geven. Ook als de school informatie over de leerling bij andere instanties wil opvragen, moeten de ouders toestemming geven. Wanneer deze aanvullende informatie niet beschikbaar is of komt, moet de school werken met informatie die er wel is. Ook als de ouders aangeven dat ze geen informatie willen leveren, moet de school het onderzoek uitvoeren met de informatie die wel beschikbaar is.

De school kan de extra ondersteuning aan leerlingen op veel manieren vormgeven. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de mogelijkheden van de school, zet de school de extra ondersteuning in. De ondersteuning is er altijd op gericht om de leerling verder te helpen in zijn onderwijsontwikkeling.

https://www.passendonderwijs.nl/brochures/stroomschemas-zorgplicht/

Foldertekst

"Ik ben niet koppig, ik vind het niet kunnen zoals de school nu handelt. "
Dat is wel duidelijk, maar je hebt niet zoveel te willen.
Gezien het verloop kun je ook niet beweren dat de school halsoverkop de goddelijke gang gaat.
Het geduld is op.

Tja, dat is een foldertekst. Daar kun je geen rechten aan ontlenen. In de wet zul je het niet zo vinden.
Je kan een punt maken als er een IQ test afgenomen gaat worden (iq hoort bij gezondheid) hoewel er toch ook een heleboel onderwijskundige diagnostiek begint metzo'n test om de uitslagen in perspectief te plaatsen, waarmee toestemming mogelijk van rechtswege ontstaat bij herhaalde weigering door ouders: de school moet wat tenslotte.

De folder is bovendien lui geschreven: de tekst gekopieerd uit dat deel dat gaat over het aanmelden en toelaten van leerlingen.
De tekst is niet bedoeld zoals jij 'm lijkt te interpreteren, namelijk om te beweren dat scholen gedurende de schoolcarrière zich moeten baseren op de informatie van de ouders.

Heus, in de wet kom je dat zo niet tegen.

Maar nu jij toch de folder aanhaalt: heb jij het idee dat de school een overstap naar het speciaal onderwijs aan het voorbereiden is?

Bijvoorbeeld

Bij een observatie in de klas is geen toestemming nodig als zo'n observatie gaat zoals hier beschreven en bedoeld is om de leerkracht aanwijzingen en tips te geven http://www.buro-bloei.nl/observatie

Voor de wet PassendOderwijs deden Orthopedagogen ook onderzoek naar autisme, ADHD, etc. Voor dergelijk onderzoek is wel toestemming nodig. Maar sinds de wet PassendOnderwijs zijn die diagnoses niet mee nodig.

Emma

Emma

18-02-2016 om 23:42

Zo ver is het nog lang niet. Het gaat niet om een onderzoek door de orthopedagoog. Daar hebben ze mijn handtekening voor nodig.
Het gaat nu om observatie. Kijken of ze met wat extra hulpmiddelen hem beter aan het werk krijgen en dat hij de taken af krijgt, minder droomt/om zich heen kijkt.
Hij heeft gewoon geen zin in leren en wil spelen.

De achterstand inhalen is mijn probleem van gemaakt door de school.

En juist omdat het alleen om observatie gaat, is de kindercoach ook ter sprake gekomen. Hij moet een achterstand inhalen, dat is het belangrijkste. Hij moet de lesstof van groep 3 in zich opnemen en dat regel ik door de bijlessen en oefenen thuis.
Dat de leraren niet meer weten wat ze moeten doen om hem erbij te houden met zijn hoofd is ook een probleem. Doordat hij achter loopt let hij nu ook niet meer op omdat hij het niet meer snapt in de klas.

De wet geeft niets aan over wel/geen toestemming en wat de school mag doen. De wet geeft aan dat de school hulp moet bieden en in welke vorm dat kan. Er is wettelijk gezien niets geregeld over dat de school de ortho in kan schakelen zonder toestemming. Dat is een grijs gebied. Dat heb ik al uit laten zoeken.

Leeftijd.

Je zoon is 7 jaar, zit in groep 3 en heeft bijles voor rekenen en spelling. Hij heeft een duidelijke achterstand. Jij vindt dat het te snel gaat, je zoontje wil nu eenmaal liever spelen en is een dromer.
Jij ziet sinds de bijles een kleine vooruitgang en wil deze ontwikkeling nog 2 maanden aanzien.

School ziet wat anders; ze zien een achterstand van ongeveer 2 jaar met zijn klasgenoten.
Een jaar/anderhalf door zijn leeftijd en een half jaar extra omdat hij sowieso achter loopt op rekenen en spelling.
Als je nu nog 2 maanden zou afwachten kan hij met deze resultaten niet naar groep 4.

Wat wil jij? Groep 3 overdoen, dan is hij 8 jaar in groep 3, of nu alles in het werk stellen om te weten waardoor het leren niet lukt?
Misschien is deze school idd niet geschikt voor hem, heeft hij meer hulp nodig.

Het is ook eng allemaal, het gaat om je kind en de onderzoeken zijn spannend.
Maar met afwachten help je hem ook niet. Wil je zelf geen duidelijkheid?

Emma

Emma

19-02-2016 om 00:19

reactie

School ziet helemaal geen achterstand van 2 jaar. Hoe kom je daar nou bij? De kinderen uit zijn klas zijn 6/7 jaar. Deze school laat kinderen langer kleuteren in groep 1.
Hij loopt ca. 2 maanden achter. Ik heb de eisen gevraagd voor rekenen om over te gaan naar groep 3 : plus en min sommen tot 10 uit het hoofd.
Dat kan hij inmiddels. Door de bijlessen....

Het leren lukt niet omdat hij geen zin heeft. Hij krijgt de instructie niet mee omdat hij andere dingen zit te doen tijdens de les.

De duidelijkheid en bevestiging die ik nu krijg is dat hij door de bijlessen rekenen behoorlijke stappen vooruit maakt. Hij is dus leerbaar.
De kinderfysio heeft geen idee wat ze moet met schrijven want hij mankeert niets. Scoort goed op alle testen

Ik weet niet of hij iets mankeert t.a.v. van het spellen. Daar sta ik wel open voor, maar ook hier zou ik graag eerst bij het begin willen beginnen en kijken of hij dan net zulke stappen vooruit maakt als met rekenen.

Achterstand.

Hoe ik daar bij kom? Dat klinkt onaardig, maar goed, ik kom aan je kind, ik begrijp het.
Relax, ik bedoel het niet onaardig.

"Hij loopt ca. 2 maanden achter. Ik heb de eisen gevraagd voor rekenen om over te gaan naar groep 3 : plus en min sommen tot 10 uit het hoofd.
Dat kan hij inmiddels. Door de bijlessen....".

Hij moet over naar groep 4 toch? Of bedoelde je dat ook en is het een tikfout?

School schakelt geen orthopedagoog in voor een achterstand van 2 maanden op rekenen.Dan is er geen observatie nodig als er verder geen problemen of achterstanden zijn.
Een achterstand van 2 maanden is in een weekje voorjaarsvakantie al weg te werken. Nee, dan is het idd allemaal wat overtrokken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.