Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Nog een toevoeging

In mijn vorm van onderwijs waren de mogelijkheden voor 'afstandsonderwijs' door middel van digitale lesmethodes juist afgeschaft, omdat er verschillende taalaanbieders waren die daar behoorlijk mee fraudeerden: Cursisten zogenaamd lesuren lieten maken, die declareerden, zonder dat de cursisten echt iets leerden. Dramatische gevolgen. Dat was dus vorig jaar afgeschaft.

Tsjor

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 11:14

Tsjor

Leuk voor de scholen, die regeltjes. Alsof de leidinggevenden nog niet genoeg te doen hebben...

Helaas

Tot nu toe doen ze er niet meer mee, dan onbekommerd doorgeven (dus niet zeggen hoe) en vooral overleggen. Als we de uitkomsten van dat overleg hadden afgewacht was er nu nog niks gebeurd. De docenten pakken het op en negeren de regeltjes die niet uitvoerbaar zijn, in elk geval niet op korte termijn en niet zonder aanvullende middelen. Zoals een werktelefoon, bijvoorbeeld. Of een betaalde vorm van digitaal contact.

Tsjor

Tsjor

Je schrift dar alle leerlingen op het VO een laptop hebben...? Nou nee hoor. Veel leerlingen zijn nog werkzaam op hun mobieltjes omdat de enige laptop van het gezien (als het er al is) gedeeld moet worden tussen de ouders en broers en zus. Vooral bij (en sorry voor de clichés) vmbo leerlingen en allochtonen leerlingen is dit het geval. Mijn school heeft alle laptops van de mediatheek beschikbaar gesteld voor leerlingen die thuis er geen hebben maar dan ontstaat er nog iets anders, namelijk laptop wordt alsnog gedeeld tussen alle familieleden (overdag niet de bedoeling maar tja wat doe je eraan) en leerlingen weten niet hoe ze een word bestand of excel sheet moeten gebruiken want ze doen altijd alles op telefoon en ict lessen focussen op online leven en veiligheid veel meer dan op gebruik van computer En daar sta je dan...
Sini

Gezien=gezin natuurlijk....

Pfff

Juffie

Als ik Tsjor's post verder lees maak ik daaruit op dat ze vindt dat we het voornamelijk van de initiatieven van de docenten moeten hebben, niet van bijvoorbeeld de directie.

"Ik zie het ook in mijn werk: in een groepsapp van docenten worden in een mum van tijd ervaringen en tips gedeeld, vragen beantwoord, mogelijkheden en onmogelijkheden besproken, zodat na 4 weken iedereen wel zo ongeveer een modus gevonden heeft om het bestmogelijke te doen. Ondertussen zijn anderen aan het overleggen. Daar komt dan plotseling iets uit, wat niet zomaar inpasbaar is in de praktijk.Na een boos telefonisch gesprek met mijn leidinggevende vroeg ze me in een mail te vertellen wat ik nodig had (goede vraag!). Ik noemde twee dingen: iets wat zeldzaam is: vertrouwen in docenten; en communicatie."

Ik vind het dus een gebrek aan organisatorische leiding als docenten allemaal op hun eigen eilandje dingen aan het doen zijn en dat in een groepsapp delen met als resultaat dat na 4 weken pas iedereen een werkbare modus heeft gevonden. Da's niet de schuld van de docenten natuurlijk, die moeten toch wat en doen daar hun best voor, maar dan is het (relatieve) succes niet dankzij de bottom up acties van docenten maar ondanks het gebrek van top down acties van de leidinggevenden.

skik

Skik en juffie

Skik zoals het op jouw school os geregeld vind ik heel bijzonder, zeer goed geregeld, vooryitgedacht en gebruik gemaakt van de mogelijkheden.

Ik ben tevreden hoe de middelbare school van mijn dochter het heeft aangepakt, maar wat jij beschrijft is nog een flink niveau hoger in organisatie en communicatie.

Juffie jij geeft aan dat je er vanuit gaat dat het zo op bijna alle scholen gaat, dat blijkt dus absoluut niet het geval. Lees maar het draadje over afstandsonderwijs en eindexamenkandidaten hier op oo en luister eens naar ouders om je heen.

Het gaat veel vaker zoals Tsjor beschrijft, waardoor dingen uiteindelijk redelijk verlopen. Dat zegt iets over aansturing, organisatie en communicatie en vooral ook over de digitale vaardigheden en vooruitziende blik van management

Flavia

Flavia

13-04-2020 om 13:14

verrassend

ik vind het vooral heel verrassend dat scholen geen contingency plannen hebben.

Wij in de industrie moeten om onze certificeringen te houden dergelijke plannen op de plank hebben liggen.

Wat doe je als er een fabriek stil komt te liggen om welke reden dan ook.
En dat niet alleen omdat er apparatuur kapot gaat, maar ook grondstoffen die niet geleverd kunnen worden, transport dat ontbreekt, of door een overheidsingrijpen.

En die plannen moeten elk jaar beoordeeld en bijgewerkt worden. Onze klanten willen die plannen ook zien. Ik zou verwachten dat de onderwijsinspectie dit ook zou willen.

Wij krijgen ook tips van onze klanten en leren van onze leveranciers.
Ik denk dat in de industrie 'beter goed gejat dan slecht bedacht' wat meer leeft dan in het onderwijs.

Contingency plan

Natuurlijk zijn die er. Voor hittegolven, opvang voor zieke docenten, geven van thuisonderwijs aan zieke leerlingen. Maar vind je nou serieus dat scholen kostbare tijd en energie hadden moeten besteden aan een plan voor als alle scholen van overheidswege gesloten moesten worden terwijl het onderwijs door moet gaan? Je kunt niet alles voor zijn. Soms moet je handelen in onverwachte situaties.
Overigens heeft een school geen klanten.

Flavia

Natuurlijk hebben scholen wel een RI&E plan. Maar niemand (ook de regering niet) heeft daarbij rekening gehouden met een scenario als 'virusuitbraak zorgt voor maandenlange lockdown'. De effecten zijn groot, maar de kans daarop werd tot voor kort als zo klein geacht, dat daar vanuit de RI&E-systematiek geen aandacht aan hoeft te worden besteed. Net als het scenario 'aliens nemen de wereld over ...' ☺

Flavia

Flavia

13-04-2020 om 13:24

Alison

een school heeft wel degelijk klanten: de leerlingen en hun ouders en in zekere zin ook de docenten. Al denk ik dat de klant in het geval van onderwijs vertegenwoordigd wordt door de onderwijsinspectie. En de 'handelswaar' is kennis overdracht. klant-leverancier heeft niet altijd met commercie te maken.

En ja, ik denk dat een school wel rekening moet houden en een sluiting van overheidswege.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 14:01

Alison

Scholen sluiten is blijkbaar een standaardmaatregel bij grieppandemieen.

https://www.nature.com/articles/nature06732/

Dus het lijkt wel logisch daarvoor te plannen.
Vergelijkbare artikelen over alien invasies heb ik niet kunnen vinden.

Dees

Dees

13-04-2020 om 14:14

Flavia

Precies flavia. Ouders zijn de afnemers van de dienst onderwijs, scholen zijn de aanbieders en de docenten zijn uitvoerders van de dienst.

Dus docenten zijn geen afnemers.

Veel scholen vergeten dat ze mazzel hebben dat concurrentie hen niet veel doet

Waar uit het artikel uit jouw link blijkt dat schoolsluiting een standaardmaatregel is? Ik haal er niet meer uit dan dat het zou kunnen helpen de verspreiding van een virus te beteugelen, kijkend naar griepverspreidingsverschillen tussen schoolweken en vakantieweken.

skik

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 14:30

Flavia, Skik en Marsy

Jouw stelling dat leerlingen, klanten en personeelsleden klanten zijn, is feitelijk onjuist. Als er al een klant is in het onderwijs, is het de belastingbetaler. Juist die stellingname levert kennelijk te hoge verwachtingen op.

Natuurlijk moet er aansturing zijn van de schoolleiding en sprake van een uniforme aanpak op een school. Maar voor goed functioneren van een school heb je natuurlijk de input nodig van personeel en leerlingen. Ik mag toch hopen dat jouw schoolleiding dit ook zo ziet en docenten niet alleen als uitvoerders ziet. Want inderdaad, de input kwam hier van het docententeam en onderwijsgevend personeel, en daar heeft de schoolleiding, met nog wat eigen input uiteindelijk beleid van gebrouwen. Duidelijk en vooral doordacht beleid met draagvlak. Precies zoals je het hebben wilt.

Marsy, ik spreek natuurlijk veel ouders; ik heb ook buren, familie en vrienden. En, nogmaals, ik herken alle negativiteit niet. Een forum is natuurlijk bij uitstek een plek om negatieve ervaringen te delen, dus niet bepaald representatief. Ik ben helemaal niet overtuigd dat de meeste ouders negatief zijn over de aanpak van school. Ook niet van het tegendeel. Simpel omdat je dat helemaal niet kunt weten. Het enige wat ik zeker weet is dat mijn leerlingen en hun ouders uitermate tevreden zijn. En aangezien dit voor mij de enige relevante informatie is, vind ik dit van groot belang.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 14:30

Skik

“ Consequently, alternative control strategies, based on non-pharmaceutical interventions, are a potentially attractive policy option. School closure is the measure most often considered. ”

Flavia

Flavia

13-04-2020 om 14:38

docent als klant van school

Ik schreef dat de docent in zekere zin een klant is.
Klant in de zin dat hij/zij een ruimte/infrastructuur vraagt om zijn/haar onderwijsgevende taak te kunnen doen. Zij zijn de interne klant.

Op mijn werk ben ik de klant bij onze ict afdeling, de klant bij de facilitaire afdeling en zelfs klant bij de schoonmakers. Zo zijn de verkopers weer mijn klant want zij verwachten van mij dat ik de vragen van onze klanten zo goed mogelijk en zo snel mogelijk beantwoord.

De belastingbetaler is geen directe klant van de school want iedereen betaald belasting. We hebben wel allemaal belang bij scholing want dat houdt onze maatschappij up to date.

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 14:45

Dienstbaarheid

Wat op scholen en in ziekenhuizen mist, is het gevoel van dienstbaarheid vanuit het management richting de uitvoerders van het primair proces. Voorbeeld: mijn damesclubje heeft, samen met ik weet niet hoeveel vrijwilligers in Nederland, mondkapjes en veiligheidsbrillen voor zorgpersoneel ingezameld. Dat lijkt me nou bij uitstek een kerntaak voor het management, maar bleek dat dus niet te zijn. Dat vind ik best schokkend. Onze schoolleiders nemen elke week contact met ons op. Na eerst besproken te hebben hoe het gaat, wordt gevraagd naar wat je nodig hebt, welke tips and tricks je hebt die je delen kunt, naar waar je tegenaan loopt, naar waar de leerlingen tegenaan lopen, enz. En vervolgens wordt hier ook nog eens wat mee gedaan! Wat mij betreft ook weer een schoolvoorbeeld van goed management. Ik snap dat we een zeer zelfverzekerde en stevige rector hebben, maar zo moeilijk is het eigenlijk allemaal niet....

Juffie

" Het enige wat ik zeker weet is dat mijn leerlingen en hun ouders uitermate tevreden zijn. En aangezien dit voor mij de enige relevante informatie is, vind ik dit van groot belang."

En terecht dat je er zo naar kijkt voor je eigen school

Ik kijk naar het grotere plaatje, waarbij ik niet alleen uit ga van wat ouders zeggen of hier op een forum, maar ook dat uit onderzoeken blijkt dat een groot deel van de leerlingen als functioneel analfabeet van school gaat en de toetsscores steeds verder afnemen. Het onderwijs in Nederlands is slechter, de organisatie en de communicatie is altijd al slechter geweest, scholen zijn goed in les geven, die andere dingen kunnen ze soms wel en soms niet. Zoals ik al zei: het zit aan poppetjes, als het poppetje weggaat, zakt alles in

Skik

'Als ik Tsjor's post verder lees maak ik daaruit op dat ze vindt dat we het voornamelijk van de initiatieven van de docenten moeten hebben, niet van bijvoorbeeld de directie.'
Nee, het is niet zo dat ik dat vind, maar dat is wat ik zie hoe het gegaan is, tot nu toe.
Verder zijn de cursisten bij ons wel degelijk de klanten en is er wel degelijk concurrentie, ze kunnen -met een maand opzegging- overstappen.
Bijzonder aspect was dus dat leren op afstand bij ons juist verboden was, vanwege al die frauderende bureautjes. Daarin zit nu ook de angel: het moet vooral voor de inspecterende instantie controleerbaar zijn, dat de cursisten ook wat doen. Dus we moeten bewijzen gaan verzamelen. Hoe, dat weet ik nog niet.
Sinilind: 'Veel leerlingen zijn nog werkzaam op hun mobieltjes omdat de enige laptop van het gezien (als het er al is) gedeeld moet worden tussen de ouders en broers en zus. Vooral bij (en sorry voor de clichés) vmbo leerlingen en allochtonen leerlingen is dit het geval.' Dat laatste is zeker herkenbaar. Ik heb ook laptops uitgedeeld. Gelukkig -voor mij- zijn veel kinderen bereid om ouders te helpen met opstarten en zo. Nadeel is dan weer dat het programma zelf zo leuk vinden, dat zij de opdrachten wel even doen.
Ik leg altijd uit, dat computers en in het gevolg daarvan de laptops aantrekkelijk zijn voor mensen die gewend zijn aan een vaste woning. Je hebt een vaste ruimte nodig waar dat ding (computer in eerste instantie) kan staan en je hebt een internetverbinding nodig. Mobieltjes zijn veel handiger als je onderweg bent, zoals vluchtelingen jarenlang onderweg zijn geweest. Met een mobieltje kun je contacten onderhouden met familie (en smokkelaars) en je kunt een route vinden. De noodzaak van een computer is dan niet zo duidelijk. Ik meende dat mijn kinderen voor het voortgezet onderwijs een laptop moesten hebben en dat er ook een stichting is (stichting leergeld) die daarin kan bijspringen. Dat niet iedereen dan snel een eigen laptop heeft, dat begrijp ik dan ook wel weer.
Daarom: bij de gedachtenontwikkeling over afstandsonderwijs moet je er wel rekening mee houden, dat een woonhuis geen school is. Zeker nu zijn in het woonhuis ook andere bewoners, die kun je niet zomaar wegdenken. Mensen met ideeën over afstandsonderwijs, die net doen alsof dat hetzelfde is als een les in een klas, die slaan mijns inziens de plank echt mis. Het biedt wel andere mogelijkheden en het is goed om die de komende tijd meer te gaan verkennen. Dat gebeurt op de werkvloer zelf: wat werkt wel en wat werkt niet. Een standaardles naspelen via internet werkt niet bij mij. Maar andere mogelijkheden werken weer goed.

Tsjor

"School closure is the measure most often considered."
Considered dus, geen standaardmaatregel. Ken jij voorbeelden van landen of regio's waar ze standaard de scholen dichtgooien bij een fikse griepepidemie, of die dat hebben gedaan tijdens de mexicaanse griep?

skik

Juffie

"Natuurlijk moet er aansturing zijn van de schoolleiding en sprake van een uniforme aanpak op een school. Maar voor goed functioneren van een school heb je natuurlijk de input nodig van personeel en leerlingen. Ik mag toch hopen dat jouw schoolleiding dit ook zo ziet en docenten niet alleen als uitvoerders ziet."

Jazeker. Maar de eerste, snelle en uniforme aanzet is door het management gegeven, gefaclitieerd door de ondersteuners. Zo konden we snel van start. En meteen met die start zijn docenten best practices en tips gaan delen in een door hen opgezet platform. Ze kijken bijvoorbeeld met elkaars online lessen mee, collegiale visitatie. Verder krijgen ze de vrijheid, net als op school, hun lessen zo vorm te geven als ze willen.

Ik denk dat als het helemaal bottom up had gegaan, het echt veel langer had geduurd voordat de leerlingen redelijk volwaardige lessen in redelijk volwaardige lesweken hadden gehad. Bepaalde mate van sturing en uniformiteit van bovenaf heeft hier zeker een belangrijke rol in gespeeld.

skik

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 15:23

Marsy en Dees

Dat is inderdaad niet goed (te praten) en ik ben de laatste die je ervan hoeft te overtuigen dat er veel te verbeteren valt. Maar het ging hier over de tevredenheid bij ouders en daar is geen recent onderzoek over te vinden, het laatste dateert van 2009.

Jij hebt het overzicht wel, maar hier wordt door een aantal anderen helemaal niet kritisch en gericht naar het groter geheel gekeken. Er worden wat losse kreten geroepen en dat is dan weer dat. En dan blijkt even later dat de basale kennis van de manier waarop ons onderwijs georganiseerd is domweg ontbreekt. Terwijl daar, in ieder geval in mijn ogen, een (groot) deel van de oplossing van veel problemen te vinden is. En die oplossing kan nooit de verantwoordelijkheid van “het onderwijs” alleen zijn, alleen al omdat de besturen helemaal geen belang hebben bij inleveren van hun macht. Als je dan echt een kritische burger met zorg voor het onderwijs bent en dat is de motivatie waaruit je hier reageert, begrijp je dat een deel van de verantwoordelijkheid bij jou als burger ligt. Tegelijkertijd besef ik me heel goed dat het nu geen tijd is om deze maatschappelijke discussie te voeren. We hebben nu vooral een hoop werk te verzetten. De kwaliteit van dat werk wordt niet slechter hoor door het lege geroep van wat stuurlui aan wal, maar het wordt zeker ook niet beter.
In de eerste plaats voor de leerlingen die een slecht functionerende school getroffen hebben. Deze leerlingen zijn gelaat bij gerichte kritiek en het aandragen van redelijke oplossingen die terecht komen bij betreffende schoolleiding, de MR en eventueel het schoolbestuur. Het lijkt me constructiever om hier dit soort tips te geven.

En Dees, op de basisschool van jouw kind zou ik inderdaad nog niet dood gevonden willen worden. Dat was al wel duidelijk uit de plaats die de OR op die school heeft en het uitsluiten van kinderen van minder draagkrachtige ouders. Daar was je spelfouten enthousiast over. Nu krijg je met de andere kant te maken: met een school die zo met haar maatschappelijke verantwoordelijkheid omgaat ga je de oorlog niet winnen. Misschien toch een schoolwissel overwegen?

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 15:27

Skik

Dan is onze school eerder begonnen, de werkgroepen waren in de week voor de schoolsluiting (die de schoolleiding aan zag komen) begonnen. Ik had de maandagochtend van de schoolsluiting mijn cursus, gegeven door een digitaal vaardige collega en kon dus dinsdag met mijn leerlingen aan de slag.

Dees

Dees

13-04-2020 om 15:38

juffie

En juist onze OR sluit geen kinderen uit. En ja op een telefoon schrijft het allemaal niet zo lekker.

Dees

Dees

13-04-2020 om 16:03

Juffie

Grappig eigenlijk dat juist een juf dat niet begrijpt, want dat heb ik elke keer benadrukt, dat bij ons dus iedereen mee mag op schoolreis enzo. Je zou zeggen dat een juf best goed zou moeten zijn in begrijpend lezen.

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 16:19

Dees

Ik heb je goed begrepen hoor: een school met hoge eigen bijdrages, sluit kinderen van minder draagkrachtige ouders in de praktijk in ieder geval deels uit en de plaats van de OR op de school (zo heb jij het in ieder geval omschreven) is in mijn ogen volstrekt onprofessioneel. Beide zaken zeggen iets over de school. Jij bent degene die ontevreden blijkt te zijn en nee, dat verbaast me helemaal niets.

Dees

Dees

13-04-2020 om 16:23

Juffie

Mijn school heeft geen hoge eigen bijdrage, mijn school heeft een bijdrage van 50 euro, we hebben rondgekeken en dat is zelfs laag aangezien de schoolreis er ook in zit. Ik denk dat je me met iemand anders verward.

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 16:39

Dees

Excuus, dat van de hoge bijdrage klopt inderdaad niet. Blijft staan dat de school haar organisatie voor de crisis al niet op orde had. Anders had de OR een andere plaats gehad. Ik denk niet dat je van een school, die organisatorisch slecht functioneert onder normale omstandigheden, kunt verwachten dat het in crisistijd ineens als een trein gaat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-04-2020 om 16:49

Nee klopt Juffie

Maar wat verwacht je dan van ouders? Een schoolwissel is niet zomaar iets, ik begrijp al die klagende ouders wel. Vaak is dat namelijk het enige dat over blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.