Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Guera

'Maar ik vind het organisatie vermogen op scholen echt soms om te huilen. Paar voorbeelden: Al jarenlang organiseren ze buitenland reizen. Nog steeds wordt de informatieavond 1 week vantevoren gegeven en elke keer zeggen ze: o ja oepsie beetje laat sorry hoor. Wederom een powerpoint met halve info. En weer gaan antwoord op bepaalde vragen die ze nog even moeten uitzoeken....'

Het is jammer dat het op de school van jullie kind(eren) zo slecht geregeld is. Maar wil je alsjeblieft niet alle scholen over één kam scheren? Hier zijn de Rome-reis én de Griekenland-reis super georganiseerd. Al in het eerste jaar werden de reizen genoemd. We kregen ruim op tijd schriftelijke informatie. Een interessante powerpoint met de route, de overnachtingen en alle andere dingen die voor ons als ouders belangrijk waren. De kinderen kozen een maand voor de reis elk een onderwerp uit om te bestuderen (een monument, een belangrijke beeldhouwer, de mythes van de Olympos, het Meteoraklooster). Tijdens de reis moesten ze daar een presentatie over geven (voor een cijfer).

Niet alle scholen doen het slecht.

Dees

Dees

12-04-2020 om 16:30

Organisatie

Heel veel scholen zijn wel slecht in organiseren hoor. Een volledige jaarlijkse feestdag en er zijn docenten die die dag op school komen en zich afvragen waarom leden van de OR de school aan het versieren zijn....."o was dat vandaag, ja dan hadden we de punten die wij zouden oppakken eigenlijk vandaag klaar moeten hebben hé?"

Schoolkamp van groep 8, juffen zijn duidelijk ze vertrouwen niet in hun eigen organisatie dus hebben besloten het kamp uit te besteden, kosten 175 euro per kind, maar dan lekker eten in een restaurant (7maaltijden) en dan 3 dagen. En slapen in volledig ingerichte huisjes. Voor de duidelijkheid dat communiceren ze in januari of de ouders even voor 15 februari willen betalen.

Sinterklaas, om 8 uur aan de juffen vragen of ze de cadeautjes al in de feestzaal hebben gezet....."o nee we zullen ze even uit de berging halen" het is dat de or even snel de deur van de BSO sloot en dat 8 uur gelukkig nog geen kinderen in de lokalen zitten waar de juffen de zakken met cadeaus langs slepen.

Voor nieuwjaar een leuke attentie gemaakt, champagneglazen en kinderbubbels. Keurig nette mail naar alle docenten en communicatie via de directie ter herinnering, zou goed komen. De tweede week na de vakantie waren eindelijk alle attenties uitgedeeld en de helft van de klassem heeft geproost.

Huiswerk programma .....duurde een week voor de iets klaar hadden. Direct na dag 2 aangegeven dat het veel te weinig was. Nu na dinsdag lijken de eindelijk te gaan beginnen met aanbieden van lesstof.

Ik heb meer hoor....

Maar heb er geen vertrouwen in dat gesplitste klassen gaat werken zeker niet omdat ze dan op de dag dat ze les geven ook moeten zorgen voor werk voor de kids die niet op school zitten.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 17:54

Organisatie

De organisatie moet je wel door de scholen zelf laten doen. Dat is nu juist de les van deze crisis: het werkveld blijkt niet alleen inhoudelijk, maar ook wat betreft proces prima in staat in crisistijd te functioneren. Met eat ondersteuning vanuit de stafbureaus. Niet overal kennelijk, maar ik doe de aanname dat juist teveel bestuurlijke bemoeienis tot slechte resultaten leidt, zie de ervaring van Sini. Jammer dat het organisatorisch niet overal top is, maar ik snap heel goed dat scholen afknappen op de denigrerende manier van communiceren die hier door een aantal gebezigd wordt. Niet verkeerd om daar als eerste kritisch naar te kijken. Al die generalisaties gaan al helemaal nergens over en zijn buitengewoon onprettig voor al die collega’s (waaronder ikzelf) die zich hard inzetten om de schadelijke gevolgen van de hele toestand zo beperkt mogelijk te houden, die uren per week uittrekken om leerlingen persoonlijk te kunnen spreken, die zich in korte tijd allerlei nieuwe onderwijsvormen hebben aangeleerd, enz. enz. Het is nu wel zo prettig als je het gewoon bij je eigen ervaringen houdt en deze niet doortrekt naar het hele onderwijs.

Op de vraag wat goed georganiseerd is, dat zijn in mijn ogen de volgende punten:
-duidelijke communicatie vd schoolleiding, die van het bestuur vrije hand heeft gekregen om het onderwijs zo in te richten zodat het goed aansluit bij onze leerlingen en team. Alle scholen binnen het bestuur hebben die vrijheid en dat werkt (natuurlijk) heel goed. Hier in de ziekenhuizen hetzelfde verhaal trouwens: uiteindelijk zijn het de artsen, ziekenhuisapothekers en vetlleegkundigen die het voortouw nemen in de organisatie.
- schoolleiding heeft al voor de sluiting 2 werkgroepen in het leven geroepen, bestaande uit rector, docenten en ondersteundende personeelsleden met affiniteit met bijvoorbeeld ICT. De schoolleiding neemt besluiten in samenspraak met de werkgroepen en iedereen is daaraan gehouden.
-we hebben een “gewoon” rooster met onlinelessen (minimaal 1 les per week per vak). Hier geldt aanwezigheidsplicht en strenge absentiecontrole.
-iedere leerling heeft minimaal 1x per week contact met de mentor.
-op alle ingeleverde opdrachten wordt feedback gegeven.

Rare Pasen zo, in plaats van met het hele gezin aan de paasbrunch aan het kissebissen op een forum. Heb zin om morgen weer op een constructieve manier met het onderwijs bezig te gaan. Nergens wordt in mijn beleving zo over het onderwijs geklaagd als hier en dat vind ik dan weer frustrerend.

Guera

Guera

12-04-2020 om 18:32

Mijn initiële vraag was

Wie heeft nu de regie op hoe het verder gaat?
En sorry ik hoor zelden constructieve out of the box ideeen om iets aan te pakken.
Ik heb elke dag bemoeienis van klanten.
Wij leren daarvan en passen onszelf aan (ook overheid). Ik merk dat bemoeienis van de klant (ouders) door het onderwijs als ergelijk wordt ervaren. Daar heb ik dan moeite mee.
Pak nou die crisis aan om echt innovatieve dingen en vernieuwing door te voeren
In Korea zijn examens in een voetbal stadion. Hier heb ik nauwelijks in de media een serieuze oplossing gehoord. Binnen paar dagen was de boodschap: afgelast. Waarom?
Maar goed.
Dit is ongewenste kritiek dus.....geniet zeker van de Pasen. In mijn ogen kan dat prima samen gaan.
Waarom voel je je persoonlijk aangevallen? Nergens voor nodig in mijn ogen. Fijne dagen nog! Serieus gemeend <3

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 18:48

Guera

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, in mijn eigen leven ervaar ik het geklaag niet wat ik hier op het forum wel terug zie. Gelukkig niet. Als je al met een negatieve insteek naar het onderwijs kijkt, is het kennelijk moeilijk alle initiatieven te zien die in korte tijd van de grond zijn gekomen. Jammer! De examens zijn in mijn ogen veel te voorbarig afgelast inderdaad. Daarvoor moet je bij de VO-raad zijn. Schrijf ze vooral, heb ik namelijk al wel gedaan en dan komt de klacht tenminste een keer terecht waar die zijn moet. En van hetzelfde, een fijne Pasen gewenst!

Guerrilla: Twee dingen

Ten eerste: ouders zijn geen klanten en de school is geen bedrijf. Jouw kind heeft leerplicht, je kiest een school en die school biedt onderwijs. Aan jouw kind. Als er iets is in het onderwijs wat niet goed is, dan zijn er kanalen om dit kenbaar te maken.
Dat brengt me op het tweede.Opmerkingen en feedback op de school door ouders en leerlingen over iets wat ZIJ meemaken op ONZE school is iets totaal anders dan het algemene klagen en zeuren over onderwijs dat hier gebeurt. Naar het eerste luisteren we en we doen er wat aan als de klacht of opmerking terecht is. Het tweede? Alleen maar vervelend en beledigend, het levert dus niks op.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 19:07

Het lukt me totaal niet om van Pasen te genieten. Ik mis mijn kinderen. En ik weet dat ik mijn zegeningen moet tellen. Maar ik vind het zwaar vandaag. Moeilijk om positief te blijven, gelukkig is er morgen weer een dag.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 19:08

En Allison

Amen!

Wel mee eens

Wel mee eens dat het afzeggen van de examens nogal prematuur was. Je had er beter voor kunnen kiezen om de resterende schoolexamens te laten zitten (allebei krijgen de scholen niet meer geregeld onder de omstandigheden) en het algemene meetmoment van de centrale examens wel door te laten gaan. In een voetbalstadion, een concertzaal, of desnoods in meerdere kleinere groepen. Dat was echt wel te organiseren geweest. Maar de VO-raad neemt wel vaker beslissingen waar de docenten niet achter staan.

Guerrilla haha en

Ik zie nu pas dat de autocorrect

Chrono

Chrono

12-04-2020 om 19:10

Juffie

Als bij mijn zoon de zaken zo goed geregeld waren als bij jou, dan zou ik ook de directeur niet gemaild hebben. Precies wat jij noemt, daar heb ik om gevraagd (ik kreeg nul op het request).
Terwijl ik de individuele inspanningen van de docenten zeer waardeer. Maar iemand moet de regie nemen over de totaalaanpak. Ik vrees dus dat de aanpak bij heropening ook niet goed doordacht wordt op de school van mijn zoon. Maar goed, ik zal zien.

Aargh

Ik mag niet meer op het forum. Ik wilde zeggen dat de autocorrect guerrilla had gemaakt van Guera. Ik was het niet, echt niet,

Juffie, wat akelig om te horen dat je het zwaar hebt en je kinderen mist. Snap ik heel goed. Het zijn ook nare tijden. Hopelijk gaat het weer beter als het geen feestdag meer is.

Nogmaals Guera

'Ik merk dat bemoeienis van de klant (ouders) door het onderwijs als ergelijk wordt ervaren. '

Ik stoor me heel erg aan jouw generalisatie. Hét onderwijs? Dan heb je het over 250.000 individuen, die allemaal op hun eigen manier werken.

Enne, van mijn jaren in de ouderraad weet ik dat sómmige ouders ook echt vervelend zijn. Onrealistische verwachtingen hebben. Maar dat wil niet zeggen dat dé ouder vervelend is.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 19:22

Chrono

Heel vervelend, vooral ook omdat de organisatie rondom de opening van de scholen voor jullie nog van extra groot belang is. Het centraal of op bestuursniveau organiseren, levert sowieso grote problemen op. Beter dus om het op schoolniveau te doen. Wat nu extra zichtbaar wordt, is dat een aantal scholen en schoolbesturen slecht functioneren. Je kind zal maar net op zo’n school zitten. Mijn advies is om te blijven schrijven naar de rector en te overwegen de oudergeleding van de MR in te zetten. Als je kind zelf ook behoefte voelt om in actie te komen, dan kan hij/zij de leerlinggeleding schrijven. Sterkte!

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 19:33

En Allison

Lief van je, dank!

Juffie en AlliisonH

Hebben jullie je gerealiseerd dat jullie toevallig op een goede school werken?

Ik werk zelf ook in het onderwijs en ik vind het schrikbarend op hoeveel scholen de organisatie en communicatie gewoon slecht is! Terwijl scholen onder hetzelfde bestuur vallen, zitten er echt enorme verschillen, het is echt bizar hoe organisatie en communicatie aan poppetjes vast zit.

Als een school toevallig goede mensen heeft die het kunnen, gaat het goed. Gaat het poppetje weg, stort het hele kaartenhuis in. Het zegt overigens niks over de docenten die les geven, want dat kunnen ze vaak wel

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 22:10

Marsy

Dat zou kunnen. Maar waarom zou het niet zo kunnen zijn dat jij toevallig slechte ervaringen hebt en dat de meeste scholen in Nederland gewoon voldoende tot goed functioneren?

MarSy

Ik moet wel toegeven dat wij sinds een paar maanden een uiterst competente directeur hebben. Met de vorige had ik het ook nog moeten zien. Die was competent voor het dagelijks bestuur, maar weinig flexibel en daadkrachtig.

Plokkie

Plokkie

12-04-2020 om 23:05

Ik denk dat de verschillen groot zijn

Op de school waar ik leerkracht ben ( basisonderwijs ) heb ik het gevoel dat we ons onderwijs goed op poten hebben gekregen. De kinderen volgen een gedegen onderwijsprogramma, we geven instructies aan alle kinderen m.b.v. Teams en er is veel contact met ouders. Desondanks zien we dat er een groep ouders is die het, om wat voor reden dan ook, boven het hoofd aan het groeien is. We doen wat we kunnen, maar de afstand zorgt voor een gevoel van machteloosheid en we kunnen niet altijd adequaat reageren en helpen. Op de school van dochter ( SBO, groep 8 ) hebben ze nu versneld Snappet ingevoerd. Dochter volgt lessen op niveau, maar heeft nog niet één keer een uitleg of online instructie gehad. Wel mag ze altijd even met de leerkracht appen om gezellig te kletsen. Dit heeft me nogal verbaasd.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de scholen ( deels ) open gaan na de meivakantie of op een ander moment. Ik heb collega's die binnen de risicogroep vallen en niet op school durven te komen, ik heb ouders gesproken die aangeven dat ze hun kind niet naar school laten gaan tot de zomervakantie als de maatregelen ( deels ) opgeheven zullen worden. Misschien dat kleine groepen kinderen afwisselend naar school zouden kunnen na verloop van tijd. Dat geeft ouders misschien ook wat lucht. Ik wacht af wat er komen gaat en we passen ons natuurlijk zo goed mogelijk aan. Feit is wel dat ik mijn leerlingen mis, ik kijk er naar uit om ze allemaal weer te zien. Ik heb geen plezier in mijn baan op dit moment, al begrijp ik dat het nu even niet anders kan.

Einde maatregelen

De regering kan aankondigen dat bepaalde maatregelen worden opgeheven en dat we overgaan naar de anderhalve-meter-afstands-samenleving.
Is dat in het onderwijs onuitvoerbaar?
En wat als veel leerkrachten zich dan ziek melden en ouders beslissen om hun kinderen niet naar school te laten gaan, dan is wel de vraag: waar moeten we dan op wachten? Ik bedoel: wanneer is het echt veilig? Dat zal niet op 1 juni zijn, ook niet met de zomervakantie. Echt veilig zou het pas zijn als er een vaccin is En dat duurt volgens sommigen tot het einde van dit jaar, volgens anderen nog anderhalf jaar.
Wat is dan het perspectief?

Tsjor

Juffie

Ik moest hem even opzoeken, maar ik zag #381 voorbij komen en daar ben ik het zo mee eens: 'Als deze crisis een ding laat zien, is het dat de succesverhalen in zorg en onderwijs afkomstig zijn van actie door personeel in het primair proces. Daarbij gefaciliteerd door de andere lagen, maar zeker niet aangestuurd. Dit geldt dus zowel voor ziekenhuizen als voor scholen.'
Ik zie het ook in mijn werk: in een groepsapp van docenten worden in een mum van tijd ervaringen en tips gedeeld, vragen beantwoord, mogelijkheden en onmogelijkheden besproken, zodat na 4 weken iedereen wel zo ongeveer een modus gevonden heeft om het bestmogelijke te doen. Ondertussen zijn anderen aan het overleggen. Daar komt dan plotseling iets uit, wat niet zomaar inpasbaar is in de praktijk.
Na een boos telefonisch gesprek met mijn leidinggevende vroeg ze me in een mail te vertellen wat ik nodig had (goede vraag!). Ik noemde twee dingen: iets wat zeldzaam is: vertrouwen in docenten; en communicatie. Gelukkig werd die communicatie daarna (door haar in elk geval) beter. Maar het blijft een beetje top-down. Terwijl de vraag: wat heb jij nodig; echt van belang is.
Natuurlijk moet er dan na enige tijd wat meer afgestemd worden, zullen er collega's zijn die aangespoord moeten worden om meer te doen, zullen er soms faciliteiten moeten komen.
Maar als management iets kan leren is wat Juffie beschreef: de succesverhalen beginnen op de werkvloer. Mooi onderzoeksterrein voor nieuwe vormen van management.

Tsjor

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 09:09

Tsjor

“En wat als veel leerkrachten zich dan ziek melden en ouders beslissen om hun kinderen niet naar school te laten gaan, dan is wel de vraag: waar moeten we dan op wachten?”

De verwachting is dat dit, met grote verschillen per school en regio, gaat gebeuren, en het lijkt me goed als scholen nu beginnen met inventariseren welke docenten en leerlingen structureel afwezig zullen zijn tot de zomervakantie. Deze docenten zou je dan verantwoordelijk kunnen maken voor het voortzetten van afstandsonderwijs, ondersteund door docenten die niet ziek zijn, maar door verkoudheidsklachten/hooikoorts/oid thuis moeten blijven. Voor de leerlingen die niet naar school kunnen, zal er dan in vergelijking met de huidige situatie niet veel veranderen. Leerlingen die tijdelijk thuis zijn zonder echt ziek te zijn kunnen gebruik maken van het afstandsonderwijs. En de roostermaker kan aan de slag met een enorm ingewikkelde puzzel. Het zal hoe dan ook een combinatie van lessen op school en afstandsonderwijs worden. In het PO is een vergelijkbare aanpak wellicht ook mogelijk? Ik vind dat het opengooien van de scholen in ieder geval de eerste maatregel in het verlichten van de maatregelen moet zijn.

Guera

Guera

13-04-2020 om 09:59

Dat bedoel ik. Ideeën vanaf de werkvloer. Wat is er nodig om zaken wel voor elkaar te krijgen?
Wat gebeurt er als kinderen niet komen en is dat wel echt zo? Wie is daar nu over aan het nadenken? Is er een taskforce vanuit besturen of een ministerie die ervaring van docenten ophaalt? Wat is er nu aan het gebeuren? Ik heb echt geen idee En dat baart me zorgen. Los van het feit dat ik echt wel tevreden ben over hoe onze school het heeft opgepakt. Maar wat is brede overall perspectief?

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 10:33

Guera

Het onderwijs is in Nederland niet centraal georganiseerd. De besturen hebben het voor het zeggen en tussen en binnen de besturen bestaan grote verschillen in leerlingpopulatie en leeftijdsopbouw van leerkrachten. We zitten helemaal niet te wachten op een taskforce vanuit de VO-raad, uniforme oplossingen en starre richtlijnen. Wat we nodig hebben is noodzakelijke ondersteuning, zodat we ons werk kunnen doen. En een hoop flexibiliteit. Overbetaalde adviseurs die wat onmogelijke “creatieve” ideetjes de lucht inschieten kunnen we missen als kiespijn.

Tsjor

"Als deze crisis een ding laat zien, is het dat de succesverhalen in zorg en onderwijs afkomstig zijn van actie door personeel in het primair proces. Daarbij gefaciliteerd door de andere lagen, maar zeker niet aangestuurd."

Ik denk niet dat je dat in zijn algemeenheid kan zeggen hoor. Op onze school kregen de ouders en leerlingen de zondagavond van de aankondiging van de schoolsluiting een mail met een schema waarop maandag de leerlingen in kleine groepjes hun kluisjes leeg konden halen. Op dinsdag en woensdag kregen de docenten van de ICT'ers in groepjes instructie over online lesgeven en konden ze hun laptops gecheckt of alles werkt en ze alle software en apps hadden die daarvoor nodig zijn. De roostermaker had op initiatief van de teamleiders een speciaal afstandsonderwijsrooster gemaakt. Er is een speciaal mailadres aangemaakt voor vragen van ouders en leerlingen (beheerd door de assistentes) zodat die de docenten niet hoeven te spammen en er staat een FAQ op de site. De eerste woensdag ging alles full steam ahead. Docenten focussen zich op de inhoud van de lessen en het welzijn van hun leerlingen maar zonder deze top down opgelegde organisatie hadden ze dat niet zo snel en zo goed kunnen doen. Zij hoeven niet pas in week vier de geneugten van Google Forms te ontdekken zodat ze ook eens opdrachten kunnen uitzetten en er antwoorden van hun leerlingen op te ontvangen.

skik

Guera

Guera

13-04-2020 om 10:52

Juffie

Maar het kan toch niet zo zijn dat de ene school opengaat en de ander niet?
Onderwijs en toegang tot onderwijs is voor iedereen en voor iedereen verplicht en daarmee toegankelijk. Het kan toch niet zo zijn dat losse schoolbesturen besluiten dicht te blijven omdat hun oude docenten weigeren voor de klas te gaan staan? Of omdat ze als bestuur totaal incompetent zijn om afstand onderwijs goed te organiseren? Mijn hemel nu heb ik er nog minder vertrouwen in dat dit goed gaat komen als elk bestuur zelf mag beslissen hoe hiermede om te gaan. Maak me gek. Onderwijs wordt betaald door de overheid.....mag die er dan iets van vinden?

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 10:53

Skik

Dan is alles toch op schoolniveau georganiseerd, precies zoals bij mij op school? Ik ga ervan uit dat iedere schoolleiding in Nederland de tegenwoordigheid van geest gehad heeft van te voren te overleggen met de ICT-er en een aantal docenten met veel kennis over digitaal onderwijs. Ons is als docenten direct gevraagd om input te leveren aan de werkgroepen, Het zou natuurlijk een beetje jammer zijn om een onuitvoerbaar idee uit te werken en te communiceren naar leerlingen en ouders. En een schoolleiding die de stap van overleg met docenten overslaat, mist ook nog eens een hoop input van mensen met inhoudelijke en praktische kennis.

Maar Guera

'Mijn hemel nu heb ik er nog minder vertrouwen in dat dit goed gaat komen als elk bestuur zelf mag beslissen hoe hiermede om te gaan. '

Dat is normaal toch ook zo? Scholen bepalen zelf de invulling van lessen en vakken, stellen zelf de PTA's vast, instroomcriteria, doorstroomeisen, noem maar op. Binnen de grenzen die de overheid stelt, maar met ruime mogelijkheden om zelf van alles in te vullen. Waarom zou dat bij thuisonderwijs anders zijn? De regering zei voor de totale schoolsluiting toch ook dat scholen zelf moesten bepalen of ze open zouden blijven?

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 11:01

Guera

Nogmaals, zo is het onderwijs in Nederland georganiseerd. Ik ben hier altijd tegen geweest, dus we zijn het inhoudelijk eens, maar het is niet constructief om met geklaag hierover tijdens de huidige crisis te veel energie te verliezen. Voor stelselwijzigingen zijn we twee verkiezingen verder en we hebben nu niet de tijd daarop te wachten.

Alternatieven

Juffie, zoiets is mogelijk. Wellicht kan het nog verder gaan met flexlessen, Dus jouw gedachte, aangevuld met de mogelijkheid voor docenten om een beperkt groepje op een bepaald tijdstip op te roepen voor een life-aanwezigheid om bijvoorbeeld toetsen te maken. een soort flexlessen.

'Overbetaalde adviseurs die wat onmogelijke “creatieve” ideetjes de lucht inschieten kunnen we missen als kiespijn.' Inderdaad. Ex-man en ik noemen dat de 'nutteloze beroepen', die plotseling zien dat ze eigenlijk geen contact hebben met de werkvloer en dan van alles gaan bedenken waar ze toch wel zichzelf gewichtig en onmisbaar in achten.

Skik, dan heb je een bijzonder goed georganiseerde school, met goede ICT en schoolleiders. Voordeel is ook dat op het VO alle leerlingen al een laptop moeten hebben en dat er al veel digitaal gecommuniceerd werd, bijvoorbeeld via magister. In mijn vorm van onderwijs hadden de 'leidinggevenden' zelf pas na drie weken voor het eerst een video-conference. Nu was het lastige en afwijkende wel, dat in mijn vorm van onderwijs op 23 maart de financiering met terugwerkende kracht vanaf 13 maart werd stilgezet. Geen financiering meer, tenzij....allerlei regels. Wel nadruk op het belang van continuïteit. Voor docenten betekende dat ook dat we, tot vorige week, niet wisten wat dit betekende voor onze arbeidspositie. Desondanks hebben de meeste docenten gewoon aangepakt en zijn ze begonnen met afstandsonderwijs. Op Goede Vrijdag werd bekend dat er wel weer financiering komt,met terugwerkende kracht, ook weer met allerlei regeltjes, die je helaas niet met terugwerkende kracht kunt uitvoeren. Wat dit voor de praktijk zal betekenen is nog niet duidelijk. Maar wij gaan ondertussen door, snel lerend wat mogelijk is.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.