Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Dees

Dees

13-04-2020 om 17:14

Keuze

Het onderwijs is er goed de organisatie van de extra's doen ze zelf niets aan en laten ze over aan ouders ze willen wel maar het lukt ze niet.

Afstandsonderwijs verloopt ook niet goed.

Veel alternatieven qua scholen zijn er niet er is een groot tekort aan onderwijs plaatsen en de scholen zitten gewoonweg vol. Of je moet kiezen om je kind als enige zonder taalachterstand in een klas vol leerlingen van buitenlandse afkomst te laten plaatsen.

Je kiest een school vervolgens op basis wat je hoort om je heen en de onze kwam daar toch als beste uit de bus.

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 17:34

Klagen

Er is een verschil tussen klagen over de juf die jouw zoontje niet begrijpt, de schooldirecteur die niets begrepen heeft van passend onderwijs en geen zin heeft zich erin te verdiepen, de slechte digitale vaardigheden van juf x in combinatie met totale onwil zich te verbeteren, onduidelijke communicatie door de school en ongenuanceerd negativiteit de wereld inslingeren over een hele beroepsgroep. Met het eerste kun je wat: ervaringen uitwisselen, een weg wijzen en tips geven. Het tweede brengt niets, helemaal niets. En dan met het verwijt komen dat "het onderwijs" niet oplossingsgericht, creatief of constructief is. Met droge ogen, zonder ironie of zelfspot. Daar sla ik op aan. Zou ik niet moeten doen, weet ik, want het brengt me ook niets. Maar ik doe het toch...

specht

specht

13-04-2020 om 19:48

Juffie

Ik wil je oprecht mijn excuus aan bieden dat ik het woord niet creatief denken gebruikt heb.
Ik merk dat ik je dat echt mee gekwetst heb en dat je dat last van heb, dat had ik dus niet moeten doen.
Ik gebruikte dat woord omdat ik vind dat ik, of liever gezegd onze kinderen en meerdere mensen die ik ken en in de gezondheidszorg werkzaam zijn, door sommige leerkrachten en opvang medewerkers in de steek gelaten worden. Ze weigerden om hun kinderen op te vangen, in verband met risico op besmetting; let wel ik heb het over gezonde kinderen. Dit is onze kinderen echt overkomen, en dat vertroebelt mijn blik over leerkrachten en opvang medewerkers want natuurlijk zijn er veel leerkrachten die hard werken en hun uiterste best doen ervan te maken wat er van te maken valt, in deze moeilijke situatie.

Juffie

Juffie

13-04-2020 om 21:06

Specht

Wat lief van je! Het breekt wat op: zelf veel werk, man veel extra diensten, geen normale contacten, nou ja, iedereen heeft nu een eigen kruis te dragen. En nu ben ik lichtgeraakt en op mijn beurt ook niet op mijn alleraardigst, zacht gezegd. Terwijl het nu juist belangrijk is maar van de beste bedoelingen uit te gaan. Tip voor je vrienden: de gemeente is verantwoordelijk voor opvang dus hopelijk kunnen ze daar terecht. Wij hebben al drie lokalen met leerlingen, terwijl het een VO-school betreft, dus de vraag neemt toe. Dat zal op basisscholen niet anders zijn.

Juffie

Ik merk dat ik het me ook aantrek terwijl ik weet dat wij het op mijn school goed doen. Maar ik heb er schoon genoeg van om met mijn hele beroepsgroep hier de ene sneer na de andere te ontvangen terwijl we ons allemaal drie slagen in de rondte werken om onderwijs te verzorgen, zicht te houden op al onze leerlingen en te werken in uiterst onzekere omstandigheden. Trek aan de bel over wat er niet deugt op de school van jouw kind maar houd op met dat algemene zeuren. Kom anders meehelpen met de opvang van die kinderen die thuis echt niet vooruit kunnen, daar heb ik meer aan.

Opnieuw starten

Gisteravond bleek uit de discussie in Nieuwsuur opnieuw, dat scholen niet staan te trappelen om open te gaan. (Hoe komt het dat er nu vooral mannelijke leraren aan het woord komen?).
De uitkomsten van het onderzoek naar de overdracht van kinderen naar volwassenen is nog niet afgerond, en dat was wel een van de peilers voor een nieuw te nemen besluit.
Er is een gerechtvaardigde wens om veiligheid van personeel te waarborgen. Maar hoe ver gaat dat? Hoe absoluut moet die wens zijn? Moet je dat aan ieders eigen oordeel overlaten? Of krijgen arbodiensten daar een rol in?
Het kan ook zijn dat het gefaseerd mogelijk is: eerst de provincies, waarin de 'oude' manier van pandemie bestrijden nog werkt: testen, contactonderzoek en passende maatregelen.
De mogelijkheid van gecombineerd afstandsonderwijs en fysieke lessen werd ook ge-opperd.
Ik ben benieuwd welke oplossing er gaat komen.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 09:32

skik

""School closure is the measure most often considered."
Considered dus, geen standaardmaatregel. Ken jij voorbeelden van landen of regio's waar ze standaard de scholen dichtgooien bij een fikse griepepidemie, of die dat hebben gedaan tijdens de mexicaanse griep?"

In de VS, er staat een documentaire over op Netflix 'Pandemic' heet die geloof ik.

Mwah

Om nou te spreken van standaardmaatregel:
https://bmcinfectdis.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2334-14-207

skik

Geheugen

Ik kan me niet heugen dat er een tijd is geweest dat de scholen plotseling van de ene op de andere dag hun deuren moesten sluiten. Mijn geheugen gaat zo'n 60 jaar terug. Ik mis dus de tweede wereldoorlog en de spaanse griep. Geen idee wat er toen gebeurde.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 10:04

tsjor

In de zestiger jaren was er ook nog een flinke griep: de Hong Kong griep, was ook geen kleintje. Niets van meegekregen...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongkonggriep

"De Hongkonggriep, ook wel bekend als de Maogriep, was een extreme pandemie. Deze griepepidemie brak uit in 1968 in China en daarna in Hongkong en heeft naar schatting 700.000 slachtoffers geëist."

We zitten nu pas op 119.000 officiele Coronadoden.

In 1918 gingen de scholen i.i.g. dicht:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/19/ook-tijdens-de-spaanse-griep-gingen-scholen-weken-dicht-a3994282

specht

specht

14-04-2020 om 10:08

oorlog

In de tweede wereld oorlog werd het dacht ik regionaal bepaald, en ging alles zoveel mogelijk door. Denk maar aan de verhalen dat er soms jongens uit de hoogste klassen van de middelbare scholen werden weggehaald. Alleen werd in het westen tijdens de hongerwinter in ieder geval op de basisscholen geen les gegeven.

Mijn vader

Mijn vader is van 1934 en zat dus tijdens de tweede wereldoorlog op de basisschool. Hij heeft de hele oorlog door les gehad, behalve tijdens het laatste oorlogsjaar, maar toen kreeg hij samen met een stuk of zes vrienden les van zijn moeder, die onderwijzeres was. Mijn moeder had wel eens kolenvrij in extreem strenge winters, maar dat was dan alleen maar op bepaalde scholen en gedurende korte tijd.
Als de scholen gingen voorbereiden op iets dat al 70 jaar niet meer gebeurd was zou er weer gemopperd worden of ze hun tijd niet aan iets beters konden besteden.
Ik blijf er trouwens bij dat ouders geen klant zijn van de school. Ouders zijn deel van de driehoek leerling - ouders - school, en er wordt van ouders verwacht dat ze daar hun verantwoordelijkheid in nemen - en daar hoort soms bij dat je kritiek levert op de school en voorstellen doet voor verbetering. Maar een school is geen bedrijf. Dat marktdenken heeft in de publieke sector al genoeg schade aangericht.

Niet allemaal

'In 1918 gingen de scholen i.i.g. dicht:'

Niet alle scholen gingen in 1918 dicht. Het was ook niet door de rijksoverheid opgelegd, elke gemeente besliste daar zelf over. En achteraf zou overigens blijken dat schoolsluitingen op de sterftecijfers geen invloed hadden.

https://www.parool.nl/wereld/de-aanpak-van-de-spaanse-griep-in-1918-wist-men-nauwelijks-wat-een-virus-was~b62213a2/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Juffie

Juffie

14-04-2020 om 10:34

Tsjor

O nee hè! Wie waren aan het woord? Ook al iemand uit de VO-raad? Laat ze nou eens eerst inventariseren welk deel van het personeel gewoon naar school kan en of de belastbaarheid niet groter kan, door parttimers te stimuleren tijdelijk parttime te gaan werken.

Juffie

Ik wil best tijdelijk naar fulltime. Hoor wel of het nodig is als er na 21 april meer duidelijkheid is.

Juffie

Juffie

14-04-2020 om 11:02

Alison

Daar moet toch wat ruimte liggen? In de zorg worden ook gewoon extra diensten gedraaid, dat kunnen wij ook! Bij mij is er niet zoveel ruimte, maar als we op school makkelijk rondkomen, kan je me zo een dag op een andere school zetten. Desnoods op een basisschool. Als die scholen maar weet open kunnen, voor de maatschappelijke noodzaak in het algemeen en mijn mentale gezondheid in het bijzonder.

Guera

Guera

14-04-2020 om 11:31

Eens tsjor

Wat me ook opviel was toch ook wederom: dit kan niet, dat kan niet. Heb geen mogelijke oplossing gehoord.

Daarnaast vind ik het best apart dat er ongelooflijk veel kinderen buiten spelen op een kluitje. En afspreken. Hier in mijn blok elke dag 50 kinderen tussen 4 en 12 jaar buiten.
En dat is nog niet eens de hele wijk.
Die kinderen zijn niet ziek.
Die gezinnen ook niet.
Ook apart toch.....?
Dat zou ervoor pleiten dat naar school gaan misschien wel zou kunnen...? Maar goed de wens is de vader van de gedachte

Juffie

Het waren Jan van de Ven, een van de oprichters van het Lerarencollectief, en Victor van Toer, basisschooldirecteur in Rotterdam-Zuid.

Van der Ven had blijkbaar onderzoek gedaan onder meer dan duizend leraren een hen via een poll gevraagd naar hun zorgen. Daar kwam uit naar voren dat zij zich vooral druk maken over de gezondheidsrisico's. "Voor henzelf, maar ook voor hun naasten, hun eigen kinderen. Of hun ouders als ze bijvoorbeeld mantelzorger zijn."
Op zich logisch natuurlijk, dat dat er uit kwam. Iedereen maakt zich daar toch zorgen om? Hij had misschien beter kunnen kiezen voor een andere vraagstelling, bijvoorbeeld welke oplossingen de leraren zagen.

Leeftijd

Een deel van de leerkrachten zal ook rond de zestig jaar zijn en zich zorgen maken over de eigen gezondheid al dan niet met onderliggend leed.

Flavia

Flavia

14-04-2020 om 12:08

Alison

het heeft helemaal niets met markt denken te maken. Wel met onderlinge afhankelijkheidsrelaties. Er hoeft geen winst behaald te worden, jullie hebben het toch ook over opbrengst, stellen doelen etc.

En het nadenken over onverwachte scenario's doe je 1x heel goed en vervolgens houd je die plannen bij. Hoeft ook geen hogere wiskunde te zijn, alleen goed nadenken over 'what-if'- scenario's. Je hoeft ook niet alle benodigdheden op voorraad te hebben alleen te bedenken hoe je die gaat regelen.

Wij moeten zelfs na denken over hoe consumenten (wij leveren niet aan consumenten) ons product niet volgens gebruiksaanwijzing zou kunnen gebruiken en daar maatregelen op treffen. Dat gaat echt nog vele stappen verder dan het maken van een contingency plan.

Flavia

Nogmaals: je kunt plannen voor datgene waar je aan hebt gedacht. Hier heeft niemand rekening mee gehouden omdat het al 70 jaar niet meer gebeurd is, en zelfs toen niet van overheidswege. Verder heb ik voor ik het onderwijs inging 15 jaar bij een groot elektronicabedrijf gewerkt. Wij hadden een kwaliteitsafdeling van in Nederland 18 man en dan nog eens zo’n 120 verspreid over de wereld. Die hielden zich onder andere met dit soort dingen bezig.
School wordt van gemeenschapsgeld betaald op een krap budget, met grote werkdruk. Echt niemand heeft tijd om zich met elk vergezocht rampscenario bezig te houden. Even uit nieuwgierigheid: hadden jullie een kant-en-klaar scenario liggen voor een wereldwijde lockdown-situatie door een virus? Want dan neem ik mijn petje voor jullie af, dat meen ik oprecht.

Flavia

Flavia

14-04-2020 om 14:08

Alison

Ja, wij hadden plannen liggen voor alle locaties voor lock-downs. Dat het door een virus komt maakt niet zo veel uit. En ook de link tussen alle locaties zit daarbij want wat als plan A: 'produceren op je eigen zusterlocatie', ook niet meer kan.

Die zijn voor alle locaties uit de kast getrokken toen de tekenen uit China kwamen dat er mogelijk lock-downs kwamen. Dus niet pas eind maart maar al begin februari.
Toen zijn er al contacten gelegd met leveranciers en klanten: 'wat als?' Die zitten namelijk ook in die regio's en werken ook wereldwijd.

Dat soort plannen zijn verplicht vanuit de certificeringen die wij hebben.

bicyclette

bicyclette

14-04-2020 om 14:53

AlisonH

"Hier heeft niemand rekening mee gehouden omdat het al 70 jaar niet meer gebeurd is, en zelfs toen niet van overheidswege."

Dat klopt niet helemaal. Vanuit overheidswege is veel aandacht voor rampen/crisisbeheersing en een pandemie is een van de rampen waarmee rekening werd gehouden. Hier zijn ook voorbereidingen voor getroffen. Die gaan vaak over processen (verantwoordelijkheden, overlegstructuren, actiecentrum, communicatie), maar ook over opschalen van capaciteit (calamiteitenhospitaal Utrecht bijvoorbeeld).

Maar je kunt natuurlijk niet alles voorbereiden. Want ook al weet je dat er een pandemie kan komen, je weet niet om welke ziekte het zal gaan, wie risicogroep zijn etc. En dus ook niet welke beschermingsmiddelen, medicijnen, testmaterialen en medische zorg precies nodig zullen zijn. Dat weet je pas achteraf.

De huidige crisis gaat ongetwijfeld wel zorgen voor een andere voorbereiding op toekomstige pandemieën. De afhankelijkheid van andere landen voor beschermingsmiddelen, testen en apparatuur is natuurlijk een heel zwak punt gebleken.

Inderdaad leerzaam

Ik denk dat we hier inderdaad wel van zullen leren en het de volgende keer (waarvan ik hoop dat hij niet komt, maar....) vlotter op zullen pakken. Want we blijven bijsturen, en straks liggen natuurlijk de best practices wel klaar! En dan lijkt het me een goed idee als we dan ook eens wat tijd inruimen om dit in overleg met andere scholen te doen. Want we hebben nu wel last van het feit dat er in het onderwijs echt nooit ergens tijd voor is, dus je blijft ad hoc werken.

Nooit ergens tijd voor en kwaliteit

Bijna alle scholen vallen onder een groter bestuur, daar zitten de kwaliteit en onderwijs afdelingen met mensen die wel tijd heb en om plannen klaar te hebben liggen en bijvoorbeeld een keuze hadden kunnen maken in hoe digitaal les geven.

Ik werk op zo een afdeling en heb voor mijn school (rijkelijk laat, maar net even eerder dan de officiële mededeling) dergelijke plannen gemaakt.

Het feit dat op veel scholen ad hoc wordt gewerkt heeft niet alleen te maken met te weinig tijd, maar ook met (in)efficiëntie en organisatie en dat sluit aan bij het zogenaamde marktdenken, ik sluit dus aan bij wat Flavia zegt. Als scholen wat meer leren "marktdenken" of denken zoals in de (petrochemische) industrie, kan je een enorme efficiëntie en organisatie slag maken zonder dat het weer de docenten zijn die het allemaal moeten doen.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-04-2020 om 15:54

deskundigheid

En laat die plannen dan maken door mensen die er verstand van hebben. Zoals in de eerdere genoemde sectoren gebruikelijk is.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-04-2020 om 16:00

wat MarSy zegt dus

(Had reactie te lang open staan, dus MarSy nog niet gelezen). Maar inderdaad precies dat; schoolbesturen kunnen dat echt (beter) niet bij directeuren neerleggen. Niet alleen zit daar (logischerwijs) te gedifferentieerde kennis hierover, maar juist het groter aanpakken zorgt ervoor dat je veel makkelijker kennis kunt uitwisselen. Op bestuursniveau, i.p.v. schoolniveau.

Eens

Dit is nou bij uitstek een taak die je WEL bij de overkoepelende besturen mag neerleggen. Dan voorkom je ook dat enorm grote verschil in de kwaliteit van hoe dit wordt aangepakt. Nu pakt de ene school het fantastisch op en een ander, onder hetzelfde bestuur, heeft er veel meer moeite mee. Van het geven en ontwerpen van onderwijs heb ik verstand, maar ik maak geen beleid. Het zou niet nodig moeten zijn dat we zoveel zelf moeten uitzoeken en communiceren. Daarin mis ik sturing, hoe tevreden ik verder ook ben over mijn school.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 18:47

Pandemieplannen

Ik hoorde laatst iemand beweren dat de plannen die klaarlagen nog uit de tijd van de vogelgriep stamden. Dat dit een heel ander beestje was (letaliteit, incubatietijd, asymptomatische besmetting), daar hadden ze helaas niet op gerekend.

Guera

Guera

14-04-2020 om 21:44

Mooi tegengeluid nieuwsuur

Van enkele leerkrachten en de opstart van Denemarken met hun oplossingen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.