Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anoniempje

anoniempje

12-05-2016 om 19:06

Roken in de auto tijdens schooluitje

Mijn dochter is vandaag op educatief uitje geweest met school. Normaal ga ik altijd zelf mee, maar ik had al iets met een van mijn andere kinderen. Kan me niet in tweeen splitsen. Nu hoor ik dus van haar dat de moeder met wie zij mee is gereden heeft zitten roken in de auto. Dan wel met het raam open, maar ik vind dat echt niet kunnen...
Wat vinden jullie hier nu van.


Ava

Ava

25-05-2016 om 13:57

Aanstelleritis

En als iemand zó gestrest is tijdens een autoritje, dat de sigaret móet, dan zou ik eigenlijk willen stellen, dat diegene sowieso niet geschikt is om (andermans) kinderen te vervoeren uit eigen vrije wil (het is geen verplichting).

Ik vind dit dus stemmingmakerij en onzinnig.
Ik vind eerder iemand ongeschikt die over kleine dingen valt (zoals zoiets als dit) en hier niet een aanknopingspunt in kan zien voor een les zonder een ander neer te halen. Ik vind deze manier zo makkelijk namelijk. Zo van, ik rook niet, dus ik mag de maat van iemand die dat wel doet, nemen. Heel kleinburgerlijk.

En nee, ik rook niet, hou er niet van, zou het niet prettig vinden om bij iemand in de auto te zitten die wel rookt. Als er gerookt moet worden, dan met het raampje op (fijn dat iemand rekening met mij houdt). Maar geen haar op mijn hoofd die daar kritiek op zou hebben als ik met zo iemand mee rijd.

Volgende keer laat je je kind niet mee gaan. Je weet namelijk niet bij wie je kind ingedeeld wordt. Je weet ook niet of die ouder diabetes heeft en op tijd gegeten heeft of genoeg insuline gespoten heeft. Of heroïne, of goed genoeg geslapen, emotioneel belast is. Daar een eis overstellen richting leerkracht is het verschuiven van verantwoordelijkheid. Als je je kind daar geen uitje over wil ontzeggen, is het sop de kool niet waard.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-05-2016 om 14:31

Jaina

"Natuurlijk is meeroken ook schadelijk (hoewel ik dan weer niet wist dat het schadelijker is dan roken zelf en ik heb nu geen zin om dat op te zoeken)"

Ik ben een redelijk fanatieke anti-roker, maar dit kan ik niet onweersproken laten. Als dat waar was zouden er 20 jaar geleden procentueel net zoveel niet-rokers aan longkanker dood zijn gegaan als wel-rokers. Toen rookte nl. bijna iedereen dagelijks mee en we weten dat dat niet zo is. Roken is ontmaskerd als massamoordenaar doordat rokers er massaal aan doodgingen en niet-rokers niet.

Die hoofdstroom/zijstroom redenatie laat een aspect onbesproken: Een roker krijgt nagenoeg 100% van de 'hoofdstroom' binnen, maar de meeroker slechts een miniem percentage van de 'zijstroom'.

Jaina

Jaina

25-05-2016 om 14:44

Ad Hombre

Oh maar ik beweer dat ook niet. Ik heb er geen verstand van verder. Ik vind het zelf ook niet logisch dat meeroken schadelijker zou zijn. Anoniempje gaf in zijn/haar reactie weer dat meeroken schadelijker was dan zelf roken en ik had verder geen zin om op te zoeken of dat wel of niet klopte. Vooral omdat het in deze context (af en toe meeroken) helemaal niet zo interessant is.

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 15:38

ho ho Ava

Je citeert mij : "En als iemand zó gestrest is tijdens een autoritje, dat de sigaret móet, dan zou ik eigenlijk willen stellen, dat diegene sowieso niet geschikt is om (andermans) kinderen te vervoeren uit eigen vrije wil (het is geen verplichting)."
Maar je begrijpt het geloof ik verkeerd...

Allereerst (lezen!!) ben ik juist wél een roker, dus ook zeker niet degene die iets niet zou begrijpen, laat staan stemmingmakerij zal willen maken.
Ik zeg dit, omdat iemand ANDERS opmerkte het wel te begrijpen dat een roker tijdens een ritje een sigaret wil opsteken, want wellicht een stressvollere situatie o.i.d. Dat vind ik dus een kul argument, want een roker (ook een verstokte roker) kan best een half uur zonder sigaret, sterker nog, dat zal een roker wel veel vaker moeten (werk, bij anderen thuis, restaurant enz). En daar haak ik dus op in om te zeggen dat een roker in dat halfuurtje best zonder kan. Maar als het argument stress zou zijn (wat die bewuste ouder helemaal niet heeft gezegd, maar iemand hier suggereert dat dat zo zou kunnen zijn), dán vind ik dat die ouder sowieso niet had moeten rijden (niet vanwege die sigaret, maar vanwege de stress dus...).

Ad Hombre

Ad Hombre

25-05-2016 om 15:48

Jaina

"Oh maar ik beweer dat ook niet."

Klopt, beetje onhandig gereageerd van mij

Ava

Ava

25-05-2016 om 16:56

Ja, mevrouw Bieb

Bieb schreef:
Ik zeg dit, omdat iemand ANDERS opmerkte het wel te begrijpen dat een roker tijdens een ritje een sigaret wil opsteken, want wellicht een stressvollere situatie o.i.d.

Dat was ik.

B: Dat vind ik dus een kul argument, want een roker (ook een verstokte roker) kan best een half uur zonder sigaret, sterker nog, dat zal een roker wel veel vaker moeten (werk, bij anderen thuis, restaurant enz).

Jij vindt het een kulargument omdat het niet zo hoort. Of omdat jij dat niet zo zou doen. Maar daar gaat het niet om. Jij zat toch niet in die auto? Aangezien zij een sigaret opstak, had zij er kennelijk wel behoefte aan, op dat moment. Kennelijk kon het niet wachten? Of ze vond niet nodig dat het moest wachten, dus wachtte ze niet.

B:En daar haak ik dus op in om te zeggen dat een roker in dat halfuurtje best zonder kan.

Vind jij. Dat mag. Dat wil niet zeggen dat zoiets ook voor een ander geldt.

B: Maar als het argument stress zou zijn (wat die bewuste ouder helemaal niet heeft gezegd, maar iemand hier suggereert dat dat zo zou kunnen zijn), dán vind ik dat die ouder sowieso niet had moeten rijden (niet vanwege die sigaret, maar vanwege de stress dus...).

Het zou kunnen en in zo'n geval heb ik liever dat iemand wel rookt dan ongemakkelijk wordt.
Ach iedereen is wel eens gestressed. Op tijd ergens zijn met een stel kids op de achterbank, al dan niet icm het verkeer, kan best stressvol zijn, op momenten. Stress kan ook waardevol zijn: dan zijn we wat alerter. En soms is dat nodig. Waar het om gaat is hoe je daar mee omgaat. De een rookt, de ander sport, de volgende slaapt moeilijk vanwege de stress etc.. Waar het om gaat is dat deze mevrouw dochterlief veilig daar en thuis heeft gekregen. En de rest ook.

Huh?

Meeroken schadelijker dan zelf roken? Dan zou onze generatie, die veel vaker opgegroeid is in huizen waar onbekommerd gerookt hebben en meegerookt hebben in restaurants, openbaar vervoer e.d. massaal COPD, emfyseen en longkanker moeten hebben, veel meer dan de 25% rokers hebben.

Meeroken is schadelijk en roken in de auto met kinderen belachelijk, maar jij overdrijft echt anoniempje. Het is al erg genoeg dat roken schadelijk is en meeroken ook niet gezond is, maar met dit soort praatjes is niemand geholpen.

skik

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 21:25

kom nou Ava

Je bent het toch wel met me eens dat een roker héél vaak even zonder sigaret moet. Die loopt toch niet na een kwartiertje werkoverleg de kamer uit omdat er gerookt moet worden. Joh, rokers (en ook ik) zijn er inmiddels al járen aan gewend dat het vaak fff zonder moet. En natuurlijk neem je af en toe je 'momentje', maar soms kan dat even niet. En als het nu om úren ging, maar daar ging het niet om. Dus je steekt er 1 op voor het rijden en 1 na het rijden als je wilt. Daar zit geen uren tussen.
Ik blijf het overdreven vinden en raar en in die korte periode in de situatie dat je met andermans kinderen in de auto zit, lijkt het mij ook geen 'noodzaak', zeker omdat een roker veel vaker even zonder moet en dan kan het dus ook.
Maar goed, ik zou er verder niet wakker van liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.