Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anoniempje

anoniempje

12-05-2016 om 19:06

Roken in de auto tijdens schooluitje

Mijn dochter is vandaag op educatief uitje geweest met school. Normaal ga ik altijd zelf mee, maar ik had al iets met een van mijn andere kinderen. Kan me niet in tweeen splitsen. Nu hoor ik dus van haar dat de moeder met wie zij mee is gereden heeft zitten roken in de auto. Dan wel met het raam open, maar ik vind dat echt niet kunnen...
Wat vinden jullie hier nu van.


lieverdje

lieverdje

14-05-2016 om 15:38

ik zou er wel wat van zeggen

Ik maak niet gauw problemen van iets, maar dit vind ik echt niet meer kunnen in deze tijd. Inderdaad zullen de kinderen van een keer meerijden er wel niets van overhouden; alhoewel ik zelf toevallig behoorlijk astmatisch ben dus ik zou zelf al benauwd worden in die auto zonder dat er op dat moment gerookt werd.

Zelf zou ik dat wel melden bij de school, niet veel heisa van maken maar iets van "mijn kind zat bij die ouder in de auto en er werd gerookt, ik hoop dat jullie daar wat van zeggen"

Ad Hombre

Ad Hombre

14-05-2016 om 20:08

AnneJ

"Nederland voldoet nog steeds niet aan de afgesproken normen en heeft zelfs, door de snelheidsverhoging tot 130 de uitstoot laten verhogen."

En toch rijden in NL de meeste electrische auto's. Net nog eens half Europa doorgecrosst en er is werkelijk bijna geen e-auto of laadpaal te vinden *buiten* NL.

Wat er wel te vinden is zijn bordjes 130. Want met uitzondering van Duitsland waar je nog steeds zo hard mag als je wilt mag je *overal* 130 op de snelweg. Heel logisch dus dat Nederland zich aanpast aan de rest.

Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas.

"Je hebt meer last van wonen op de stadhouderskade dan van de uitstoot van een incidenteel fout sigaretje. Wat waarschijnlijk makkelijker de kop in te drukken is dan het fijnstofverhaal."

Je kletst maar wat.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-05-2016 om 20:10

Skik

"Zat rokende ouders, maar echt niemand die dat nog binnenshuis doet."

Alleen de allergrootste aso's doen dat nog denk ik. Die hebben bovendien waarschijnlijk ook nog een vechthond dus daar komen mijn kinderen voorlopig sowieso niet.

Stadhouderskade

http://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-meest-vervuilde-stad-van-nederland~a4298283/

"Stadhouderskade
Samen met Den Haag heeft Amsterdam de twijfelachtige eer om de lijst met meest vervuilde punten aan te voeren. Het slechtst is het gesteld met de luchtkwaliteit op de Stadhouderskade. Gemiddeld over alle meetpunten ligt de concentratie in Amsterdam ook het hoogst van alle steden: 39 microgram per kubieke meter."

Niet kunnen

Dat vind ik zeker niet kunnen. Je bent wel met andermans kinderen op pad. Ik vraag me zowiezo af of roken tijdens zo'n schooluitje wel toe is gestaan. Daarnaast is het onnodig. Die moeder had van tevoren even kunnen roken en naderhand.

Ik zou het aankaarten bij de juf. Je kunt niks doen/zeggen, maar dan wordt er gegarandeerd weer in de auto gerookt tijdens een uitje, is het niet door deze moeder dan wel een andere.

Niet alleen schadelijk

Ik lees net verschillende reactie over dat fijnstof erger is, en dat eenmalig nog niet zo erg is. Het gaat niet alleen om wat schadelijk is. Het gaat ook om het voorbeeld geven. Deze ouder zit in de auto te roken in het bijzijn van andermans kinderen, zo geeft zij het voorbeeld aan deze kinderen dat roken heel normaal is. En nogmaals zo onnodig, ze had op zoveel plekken kunnen roken voor en na het uitje buiten het zich van andermans kinderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-05-2016 om 11:55

AnneJ

"Samen met Den Haag heeft Amsterdam de twijfelachtige eer om de lijst met meest vervuilde punten aan te voeren."

Ja, hoe fantastisch schoon en gezond je ook bent, er zijn altijd plaatsen die onderaan de lijst bungelen. Gek he?

Overigens is het meeste fijnstof van natuurlijke oorsprong (o.a. zeezout) en van het man-made fijnstof komt het meeste overwaaien uit het buitenland.

Desalniettemin zijn de statische effecten van luchtvervuiling miniem vergeleken met die van roken. Na Russische roulette is niets zo dodelijk als roken. Daarom willen verstandige ouders eigenlijk helemaal niet dat er gerookt wordt in de buurt van kinderen, ook niet op het schoolplein en *zeker* niet in een auto met een schooltripje.

Zodra roken ter sprake komt zijn er altijd weer types die om zich heen gaan staan wijzen naar naar 'hullie': auto's, industrie en wat dies meer zij. Hier ben jij dat blijkbaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-05-2016 om 12:07

Bier

Vinden jullie het ook acceptabel als een ouder tijdens een schoolreisje een biertje drinkt tijdens de lunch?
Ik vind dat je op die momenten fungeert onder gezag van de leerkracht en je ook als zodanig moet gedragen. Dat biertje is niet schadelijk en je mag er ook gewoon mee rijden, maar dat doe je gewoon niet. En anders ga je maar niet mee op excursie.
Ik vind het minder of niet erg als die dingen (roken, drinken) tijdens bijv naschools spelen plaatsvinden. Al heb ik zelf altijd buiten het zicht van de kinderen gerookt, toen ik nog rookte.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 12:39

Biertje

Ik zou het ook niet zo erg vinden als een ouder op een schoolreisje een enkel biertje drinkt. Natuurlijk niet als het meer dan een biertje wordt omdat het dan wel gevaarlijk kan zijn. Ik zou het zelf nooit doen (al was het maar omdat ik helemaal niet zo van drank hou) en ik zou verbaasd zijn dat een ouder mee op schoolreisje dat wel zou doen. Ik zou er niet boos of heel verontwaardigd over zijn al keur ik het niet goed. Het is net zoals met dat roken. Het geeft geen geweldig voorbeeld en het is beter om het niet te doen maar tegelijk zou ik er niet voor naar de school gaan om hierover een gesprek te willen aangaan. Daarvoor zou het mij ook niet belangrijk genoeg zijn.
De grens ligt voor mij bij veiligheid.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 12:44

Anderen

Ik ken meerdere mensen die in huis roken en ook wel eens waar de kinderen bij zijn. Echt aardige mensen en helemaal niet asociaal (behalve dan misschien op dit punt als je die mening hebt). Mijn kinderen komen regelmatig over de vloer bij vrienden waarvan de ouders roken. Ik zit er niet mee.
Natuurlijk is roken slecht voor de gezondheid en stinkt het (zeker oude sigarettenrook) maar tegelijk wordt er soms wel heel overdreven over gedaan alsof elke sigaret een potentieel moordwapen is. Zeker bij meeroken valt dat ook wel mee.
Ik rook zelf overigens niet en ik heb ook liever niet dat er in mijn huis wordt gerookt (al doe ik daarover niet zo moeilijk als we een feestje geven, dan luchten we wel even goed door de volgende dag)

Noet

Noet

15-05-2016 om 12:58

nee

als je rijdt bij een schooluitje ben je in feite "aan het werk" op het werk rook je niet en drink je geen alcoholische dranken. Dus ook geen biertje bij de lunch en roken alleen in daar specifiek toe aangewezen plaatsen. Een auto is zodra er kinderen in zitten geen plek om te roken, ook niet als het raam open staat.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 13:08

Noet

Ik zie mijn collega's op werk tijdens de lunch toch echt wel eens een glas wijn of een biertje nuttigen. De bedrijfskantine serveert gewoon wijn. En ik weet dat minstens twee collega's die in hun bureaulade een fles whiskey ed. hebben en daar in de middag wel eens een glaasje van nemen (we hebben geen open plan kantoor, maar individueel of gedeeld met 2/3 mensen)
Of dat laatste officieel mag weet ik niet. Zal wel niet maar het is ook niet expliciet verboden.
En ik ken ook wel een paar collega's die stiekem op hun kantoor roken (dat mag inderdaad niet)
Zolang iedereen zijn werk gewoon doet is niet zo'n punt.

Noet

Noet

15-05-2016 om 13:24

Jaina

bij ons is het vinden van een leeg bierblikje op het terrein dat waarschijnlijk uit de trein gegooid is al reden voor een herinnering aan het bedrijfsregelement waarin staat dat alcohol on site niet gedoogd wordt. Je krijft 1 kans, en anders lig je er uit.

Er worden bij jubilea dus ook geen flessen wijn kado gedaan, de nieuwjaarsreceptie is alcholvrij.

En dat geldt niet alleen voor onze sites in Nederland maar op al onze locaties wereld wijd. Geldt dus voor zo''n 25.000 medewerkers.

Vrij gebruikelijke standaard in de chemische industrie.

Moni

Moni

15-05-2016 om 13:29

Jaina, dat is het verschil tussen NL en Frankrijk

Op mijn werk heeft de bedrijfskantine geen alcohol. Buiten de deur lunchen gebeurt weinig. Mocht een collega daar alcohol nuttigen dan zien anderen dat niet. Bij een personeelsborrel (eind van de dag) wordt wel alcohol geschonken.
Een fles whiskey in je bureaulade is echt not done (in NL dus)

Tijdens een schooluitje zou ik als ouder geen alcohol drinken. Tijdens een privé uitje wel (als ik daar zin in heb).
Als ik kinderen over de vloer heb rond etenstijd dan zou ik niet vanwege de kinderen een glas wijn laten staan.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 13:31

Ja, hele andere sector

Ik werk op een universiteit. Daar is het serveren van drank niet controversieel. Ook tijdens lezingen, recepties en andere gebeurtenissen is er drank aanwezig. Niemand zal moeilijk doen als je een fles wijn op je kantoor hebt staan of zo. Zo ver ik weet is er geen beleid voor. Als iemand wat te vieren is halen we wel eens champagne en heffen we het glas, gewoon op kantoor en soms wel eens onder werktijd (al is werktijd een vrij fluïde begrip op een universiteit, er zijn geen officiële werktijden)

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 13:34

Moni

Ja, drank in de kantine hadden we in Nederland niet bij mijn laatste werkgever voor zover ik weet. Al at ik daar zelden omdat we midden in de stad zaten dus in Nederland ging ik altijd buiten de deur lunchen. Maar ik had daar wel een paar collega's met een kleine drankvoorraad op kantoor (heel discreet dat wel). En inderdaad tijdens lezingen en dergelijke werd er ook gewoon wijn geserveerd. Dus wat dat betreft was het niet heel anders.

Noet

Noet

15-05-2016 om 14:04

Jaina

Deze regels gelden dus ook op onze productielocaties in Frankrijk, en we leggen ze ook op aan onze grote toeleveranciers/joint ventures.

Heeft allemaal met veiligheid te maken.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 14:19

Noet

Ja, heel andere sector inderdaad. Hoger onderwijs is toch heel anders. Hier geen veiligheidsprocedures. Of als die er zijn liggen ze ergens onder in een la en kijkt niemand er ooit na. Op labs waarschijnlijk wel maar die zitten in een ander gebouw en daar kom ik nooit. Geen idee wat de regels daar zijn.

lieverdje

lieverdje

17-05-2016 om 09:44

alcohol in het onderwijs (ot)

Jaina: "Ik werk op een universiteit. Daar is het serveren van drank niet controversieel. Ook tijdens lezingen, recepties en andere gebeurtenissen is er drank aanwezig. Niemand zal moeilijk doen als je een fles wijn op je kantoor hebt staan of zo."

ik kan je nog wel een paar verhalen vertellen van docenten die onder werktijd (openlijk) een alcoholprobleem hadden. Een universitaire docent die lesgaf met een enorme kegel en waar de flessen inderdaad op het kantoor stonden. Iedereen wist ervan, ook andere docenten in de vakgroep lustten wel glaasje (maar die waren dan weer niet zo beschonken als die ene docent).

Op mijn middelbare school was er ook een docenten die lesgaf met een alcohollucht (die man was altijd tamelijk vrijpostig bij meisjes uit de bovenbouw en zelfs in het basisonderwijs was er een leerkracht die een alcoholprobleem had (op de vorige school van mijn kinderen).

Ik vind het niet kunnen, roken niet en zeker geen alcohol onder werktijd, en al zeker niet met kinderen erbij. Het is gewoon onverantwoord en ook nog eens een slecht voorbeeld. Ik zou als begeleider bijvoorbeeld ook geen hele zak snoep leegeten tijdens een schoolreisje.

anoniempje

anoniempje

18-05-2016 om 12:19

eigen leven

Bedankt voor jullie reacties.

mijn topic heeft inmiddels een wending gekregen, die niet meer geheel aansluit bij mijn vraag... discussie over rijden met alcohol en fijnstof door vervuilende auto's.

Ik heb inmiddels de juf geïnformeerd. De moeder aanspreken heeft denk niet veel zin, zij heeft een hele groep (meerokende) moeders om zich heen staan en vermoedelijk vinden ze mij toch een zeikerd.

Volgende keer wordt er bij de schooluitjes denk ik ook de instructie/ verzoek meegegeven om niet in de auto te roken als de kinderen erin zitten... Maar ik ga de volgende keer gewoon weer zelf mee.

Appeltaart

Appeltaart

18-05-2016 om 14:37

goeie reactie

Ik had hetzelfde gedaan, melden bij juf en erbij zeggen dat ik er niet blij van wordt. Het hoort gewoon niet, klaar.

Zo heb ik me ook een keer kapot ge-ergerd dat de begeleiders tijden een sporttoernooi met overnachting van mijn kinderen blijkbaar uitgebreid aan het bier hadden gezeten 's avonds. Dat zijn dan ook goed bedoelende vrijwilligers, en geen professionals, maar ik vind dat dus gewoon niet kunnen. Je hebt wel de verantwoordelijkheid over een groep kinderen en je bent een voorbeeld. Hun excuus was dat er anderen wel nuchter waren van de leiding. Zodat als er wat gebeurt zou zijn die dan bv naar een ziekenhuis/huisarts konden rijden. Ik vind het schandalig, om in nabijheid van jonge kinderen, op een toernooi voor diezelfde jonge kinderen je zo te laten gaan.

Ava

Ava

18-05-2016 om 15:10

Overtrokken

Tja ik vind sommige reacties nogal overtrokken. Liever rookt iemand niet in jouw bijzijn als je niet rookt (zelf rook ik ook niet) en liever helemaal niet in een auto met kinderen, maar ach. Dat het een keer gebeurt, daar gaat je kind niet dood aan en is niet gegarandeerd verslaafd voor de rest van dr leven. Het raampje was open, misschien kon ze even niet anders (tis niet voor niets een verslaving). Liever had ze even een parkeerplek opgezocht oid.. maar misschien was dit beter dan het alternatief, ongeconcentreerd en geïrriteerd achter het stuur zitten.

anoniempje

anoniempje

25-05-2016 om 11:13

jaina

Welke eiland heb jij gezeten? Meeroken is niet zo schadelijk? Meeroken is bijna nog schadelijker dan roken zelf. Tuurlijk van meeroken van 1 sigaret ga je niet gelijk dood... Maar mijn kinderen komen niet thuis bij mensen die binnen roken. Helaas, dan komen die kinderen maar hier, lekker in een rookvrij huis, spelen. Of nog beter, gewoon lekker naar buiten als het enigszins kan...

Nog even ter info:
Passief roken
Meeroken houdt in dat je ongewild tabaksrook inademt. Zo'n 85 procent van de rook van een sigaret komt direct in de omgeving terecht. Dit wordt ook wel 'zijstroom' genoemd. Daarnaast komt 15 procent van de rook via de longen van de roker in de omgeving terecht. Dit heet de 'hoofdstroom'.
De zijstroom bevat veel hogere concentraties kankerverwekkende en giftige stoffen dan de hoofdstroom. Dat komt omdat de rook van de hoofdstroom eerst is gefilterd door de longen van de roker.

Moni

Moni

25-05-2016 om 11:30

anoniempje, vreemde redenering

"De zijstroom bevat veel hogere concentraties kankerverwekkende en giftige stoffen dan de hoofdstroom. Dat komt omdat de rook van de hoofdstroom eerst is gefilterd door de longen van de roker."

Degene die meerookt krijgt de rook niet via de longen binnen?
Of zijn alleen rokerslongen goed in filteren? Of kunnen kinderlongen dat niet?

Ava

Ava

25-05-2016 om 11:53

Anoniempje

Nou, van 1 x roken met het raampje open? Werkelijk?
Schandaaaaalig!

Zet dat mens tegen de muur.
En snel een beetje.

Nooit meer....

http://www.smulweb.nl/artikelen/160750/Bbq-veilig

Barbecuen.......

https://milieudefensie.nl/luchtkwaliteit/probleem-en-oplossing/luchtvervuiling-en-de-gevolgen-voor-je-gezondheid

Geen kinderen meer in auto's op de autoweg......

En over straat met een mondmasker.....

Ava

Ava

25-05-2016 om 12:30

voordeel van gratis les

Voordeel van deze ervaring is de gratis les. Kinderen vinden het vies (althans, de mijne wel en dat hoef je dus alleen maar te beamen) en een les in moderne etiquette (vroeger kon dat wel zo maar nu niet meer). Ik zou dat doen zonder die ouder af te vallen: zij dacht dat zij er goed aan deed en dus deed zij het zo (maar wij weten nu beter). Nu zou je in elk geval de auto aan de kant moeten zetten).. Maar zoals ik (geloof ik) al zei: misschien had ze wat meer last van stress dan normaal en wilde zij er op tijd zijn... en toen werd dit de middenweg.

Uiteindelijk ga jij niet over haar gedrag in haar auto. Je kind is veilig aangekomen en kwam ook veilig thuis. Had je je kind deze les willen besparen, had je zelf moeten rijden of je kind niet mee laten gaan. Dat vind ik nogal overtrokken, maar goed, het is dan aan jou om jouw kind te vertellen dat je niet de kans wil lopen dat zij mogelijk meerookt met iemand en dat jij geen zin om haar te rijden.

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 13:13

beetje eens met Ava (haar laatste reactie)

Wel is het m.i. zo, dat je wel een raampje kunt openzetten, maar dat in het algemeen de wind de auto IN blaast (zeker tijdens het rijden), dus ook de rook. Dus m.i. heeft dat raampje niet zo heel veel nut.
Ook al ben ik zelf een (fikse) roker, dit zou toch echt niet bij mij opkomen. Ik zou me ten eerste behoorlijk schamen (ook t.o. de kinderen) en ten tweede zie ik echt niet dat je niet tijdens een ritje (langer dan een half uur zal het toch niet geweest zijn) niet even zonder sigaret kan. Per slot van rekening mag je bijna nergens meer roken al heel wat jaren, bijv op het werk of in een restaurant of bij anderen thuis. En dan zal je het toch ook een langere tijd zonder sigaret moeten doen. Dus de noodzaak om wél te roken in de auto mét (andermans) kinderen, lijkt me behoorlijk onzin. En als iemand zó gestrest is tijdens een autoritje, dat de sigaret móet, dan zou ik eigenlijk willen stellen, dat diegene sowieso niet geschikt is om (andermans) kinderen te vervoeren uit eigen vrije wil (het is geen verplichting).

Kortom: ik zou er verder geen werk van maken en ik zou me er ook niet heel erg druk over maken, maar ik blijf het toch heel vreemd vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-05-2016 om 13:32

Nou Moni

Wat dacht je van het filter van de filtersigaret?

Jaina

Jaina

25-05-2016 om 13:34

Anoniempje

Natuurlijk is meeroken ook schadelijk (hoewel ik dan weer niet wist dat het schadelijker is dan roken zelf en ik heb nu geen zin om dat op te zoeken)
Maar het gaat hier natuurlijk niet om dagelijks meerokende kinderen (hoewel het grootste deel van mijn generatie zo is opgegroeid) maar om een keer in een auto zitten waar gerookt is. Net zoals dat ik er geen bezwaar tegen als mijn kinderen spelen bij mensen die in huis roken. Ze zitten daar tenslotte niet dagelijks en voor die ene middag af en toe (waarbij ze natuurlijk ook buiten spelen en/of op de kinderkamers en dus echt niet de hele tijd naast een kettingrokende ouder op de bank zitten) lijkt het me allemaal niet zo problematisch. Je kan ook te hysterisch doen over dit soort dingen. Het is allemaal niet zo fraai maar dat het brengt de veiligheid van je kind ook niet in gevaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.