Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-01-2011 om 16:43
Al ruim 2 jaar is Herman Godlieb; onze goed bevriende overbuurman en tevens bovenschoolse directeur van de basisschool waar onze zoon op zat; bezig om aandacht te vragen over de weging van de scholen door de inspectie!
Daardoor ben ik redelijk op de hoogte waar hij zich mee bezig houdt en zijn streven ondersteun ik van harte. Nu is er een website en een petitie online die hij samen met gelijkgestemde collegae heeft samen gesteld.
Graag wil ik jullie vragen de petitie te lezen. Hou ook de kranten in de gaten. In de Volkskrant van vandaag staat een stuk, vanavond op RTV Noord nieuws een interview en wat ik zonet begreep een interview donderdag bij radio 5
Een dozijn redenen om te tekenen
Red het basisonderwijs!Er is een dozijn redenen om het verzoekschrift te tekenen:
1. Door de bovenmatige nadruk op delen van enkele vakgebieden (taal en rekenen) is de balans in het onderwijs verstoord. Er treedt een verschraling op van het onderwijsaanbod, die strijdig is met de uitgangspunten en doelen van de Wet op het Primair Onderwijs. Kinderen zijn zoveel meer dan hun scores. Talenten op sociaal, motorisch, creatief en expressief gebied sneeuwen onder.
2. Het huidige onderwijstoezicht tast de professionele vrijheid van directies en leraren aan. Daardoor verliezen zij hun passie en enthousiasme. Dé basisvoorwaarden voor goed onderwijs.
3. Door selectief gebruik van nationale en internationale onderzoeksgegevens heeft de overheid ten onrechte geconstateerd dat het niveau van het basisonderwijs is gedaald. Deze onjuiste interpretatie van gegevens heeft het imago van het basisonderwijs schade berokkend. Mede daardoor is het moeilijk talentvolle jongeren te interesseren voor een onderwijsloopbaan.
4. De sterke nadruk op cognitieve leerprestaties veroorzaakt een competitief klimaat en een ongewenste vervroeging van formele leerprocessen. Vooral de ontwikkeling van het jonge kind wordt geforceerd, waardoor de natuurlijke ontwikkeling gevaar loopt. Een deel van de leerlingen komt daardoor in de knel. Het percentage uitvallers stijgt.
5. De afrekencultuur heeft een verlammende uitwerking op de verbetering (innovatie) van het onderwijs.
6. In het rapport Het oog der natie: scholen op rapport. Standaarden voor de publicatie van schoolprestaties (Dijkstra, A.B., Karsten, S., Veenstra, R., Visscher, A.J., red., 2001) zijn de wetenschappelijke standaarden geformuleerd, waaraan een publicatie van schoolgegevens moet voldoen. De werkwijze van de inspectie voldoet op alle hoofdzaken niet aan deze standaarden. De uitkomsten en waarderingen zijn daardoor onbetrouwbaar.
7. De onbetrouwbare opbrengstgegevens veroorzaken dat de opbrengsten van scholen ten onrechte als zwak of sterk worden beoordeeld. Een verplichte eindtoets en het vaststellen van referentieniveaus in het basisonderwijs zullen het sluitstuk vormen van een onrechtvaardige en verstikkende afrekencultuur.
8. Door de vermenging van eisen op het gebied van deugdelijkheid en onvoldoende geobjectiveerde kwaliteitseisen is er feitelijk sprake van een staatspedagogiek. De diversiteit van het onderwijs wordt er door bedreigd.
9. Onrechtmatig en onrechtvaardig toezicht lokt onreglementair (frauduleus) en strategisch gedrag van scholen uit, dat strijdig is met de belangen van de leerlingen. Het kunstmatig verhogen van de leeropbrengsten, ook door bijvoorbeeld toetstraining, leidt tot advisering naar een niet passend schooltype waardoor leerlingen vastlopen en ‘afstromen’.
10. Relatieve toetsgegevens van individuele leerlingen worden door de inspectie in absolute zin gebruikt voor een beoordeling van het onderwijs op een school als geheel. Toetsen verliezen daardoor hun waarde voor het onderwijsproces.
11. Het onderwijsbeleid veroorzaakt een overmatige bureaucratisering. Niet de kwaliteit van het daadwerkelijke onderwijs is de basis van het toezicht, maar of alles aantoonbaar is met documenten (gidsen, plannen, protocollen en procedures).
12. Het huidige toezicht is door de inspectie ontwikkeld. De inspectie stelt de normen vast, voert het toezicht uit en legt sancties op. De inspectie voert weliswaar overleg met het onderwijsveld, maar betrekt het niet bij de besluitvorming. Klachten worden door de inspectie afgehandeld. Omdat er sinds augustus 2010 sprake is van een ministeriële regeling is bezwaar en beroep onmogelijk. Het onderwijs is als gevolg daarvan rechteloos en vogelvrij.
26-01-2011 om 22:24
Kleuter'eisen'
Van mijn zusje (kleuterjuf) begreep ik dat het pakketje voor groep 2 dit jaar weer is uitgebreid. De kinderen moeten nu ook de getallen tot 20 herkennen, benoemen, en aangeven welk getal hoger danwel lager is. Veel groep 2 kinderen kunnen ook al tot 1000 tellen (zelf geconstateerd), terwijl mijn oudste 6 jaar geleden in groep 3 begon met leren tellen tot 100.