Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

02-07-2016 om 10:08

Ramadan en school

http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/article/detail/4331896/2016/07/02/Scholen-tobben-tijdens-ramadan-met-hongerige-leerlingen.dhtml

Ik stipte het al aan in het eindexamendraadje: de komende jaren zal het eindexamen tijdens de ramadan zijn, dat is nog nooit eerder gebeurd in Nederland (op deze grootte, de vorige keer was ongeveer 30 jaar geleden ofzo). Hoe moet dat?


Triva

Triva

03-07-2016 om 22:36

Annej

Ja orthodox noemde ik al en 25.000 is natuurlijk bijna gelijk aan 1 miljoen...

mirreke

mirreke

03-07-2016 om 22:43

Jeetje jo

Ben jij zo'n bekeerde Moslim, heiliger dan de paus zogezegd, die met het vingertje zwaait en alles beter weet? Je postings klinken wel een beetje zo...

Het is uiteindelijk geen verplichting. Want als jij als moslim ervoor kiest niet aan de vasten mee te doen, dan doe je niet aan de vasten mee. En daar mag een ander dan niets van vinden.

Maar los daarvan vind ik dat een vrij kleine religieuze minderheid in een land waar geloof een interne prive-kwestie is, zich gewoon aanpast.

Afschaffen van Christelijke fesstdagen ben ik het weer niet mee eens. Het Christelijk geloof is onze achtergrond. Je moet je eigen geschiedenis niet weggooien of veronachtzamen. Dat is wel waar wij vandaan komen, en het is wel een gemeenschappelijke basis, ook voor niet gelovigen.

Alleen de extra christelijke feestdagen

https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieuws-agenda/nieuwsbrief/vraag-van-de-maand/143594-vraag-van-juni-2011398

Die extra dagen zijn er niet altijd geweest en kennen ook regionale en locale verschillen. Ik weet bijvoorbeeld dat bij een christelijk ziekenhuis waar ik werkte goede vrijdag een werkdag was en bij de 'openbaren' een vrije dag.

"Ook in andere landen waar de Reformatie van betekenis was, zoals in Noord-Duitsland, bestaan tweede feestdagen, in tegenstelling tot veel katholieke landen. Zeker is wel dat de voortschrijdende markteconomie ook in landen waar de Reformatie níet doordrong de herziening van de feestkalender nodig maakte."

Niets mis mee om ze in te ruilen voor een enkele nationale feestdag tbv een andere religie of situatie.

Jo

Jo

04-07-2016 om 07:09

@ Triva

Misschien is dit een onderwerp dat op Facebook leeft, daar heb ik weer geen kaas van gegeten, want dat heb ik niet.
Wat ik wel weet is dat het geen onderwerp is dat onder het grootste deel van de Moslims leeft. Er zullen altijd wat schreeuwers zijn die wat willen. In plaats van Facebook vrienden heb ik in real life vrienden, waarvan vele Moslim van meerdere nationaliteiten. Discussiëren kan leuk zijn als het onderwerp ergens toe doet.

Vanwege verschil in interpretatie van het begin van de maan in de diverse Islamitische landen wordt het Suikerfeest niet op dezelfde dat gevierd in heel de wereld. Een Turk houdt de dag aan zoals in Turkije gebruikelijk is een Marokkaan die uit Marokko. Dus een nationale feestdag instellen zoals @ Anna oppert is klinkklare onzin. Het Suikerfeest bestaat uit 3 dagen en het Offerfeest uit 4 dagen. Ongetwijfeld is iemand wel op 1 van deze dagen vrij en kan hier vrij voor vragen. En zo niet dan heb je pech. Er zijn ook Christenen die met de Kerst moeten werken in bijvoorbeeld een ziekenhuis. Ook in Islamitische landen gaat het leven tijdens het Suikerfeest gewoon door en zijn de winkels geopend.

Op grond van artikel 13 van de Leerplichtwet 1969 kan in het onderwijs vrij gevraagd worden. Hierin is de vrijstelling voor plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging neergelegd.

Dus ook Joden, Hindoes, orthodoxe Christenen, Chinezen die het Nieuwjaar vieren kunnen hiervan gebruik maken.

Jo

Jo

04-07-2016 om 07:19

correctie

Ongetwijfeld is iemand wel op 1 van deze dagen vrij en kan hier vrij voor vragen.

En = of

Tuurlijk ziet een deel van de Moslims graag dat hij/zij geen vrije dag op hoeft te nemen voor een feestdag. Maar dat is geen argument om in Nederland de nationale feestdagen te moeten veranderen.

Voetbalfanmam

Voetbalfanmam

04-07-2016 om 08:45

Behalve Jo, hebben jullie wel eens met een moslim gepraat?

Aanpassen van examens, feestdagen volgens mij zijn de goed geïntegreerde moslims daar helemaal niet op uit. Via de school van mijn kinderen heb ik meerdere malen gesproken met moslimvrouwen en dan echt diepzinnige gesprekken. Over hoe ze omgaan met regels van het geloof, waarom ze sommige dingen uit onze cultuur wel accepteren en andere dingen niet.
Hoe ze omgaan met halal eten als hun kinderen bij anderen eten, dat ze het fijn vinden dat ik rekening houd met de regel geen varkensvlees maar dat de pizza van X (glutenallergie) echt apart gehouden moet worden van de andere pizza's. Ze vinden het prima dat dan de pizza's van hun dochters tegelijk in de oven gaan met pizza's waar ham op ligt, als er een bakpapiertje onder kan om ze echt van elkaar te scheiden zou het helemaal mooi zijn.
Er blijven natuurlijk altijd moslims over die zich overal in gediscrimineerd voelen. Exa, ens tijdens de Ramadan? Dan is het de schuld van de overheid dat ze het niet halen, hadden ze die examens maar moeten verzetten! En zo is het natuurlijk niet.
Van de moslimgroep hier in het dorp weet ik dat er een zo'n gezin hier zo is. Geen Nederlands leren spreken maar verwachten dat er een tolk beschikbaar is, en meer van dat soort dingen. Dat zoontje roept iedere week wel een keer dat hij gediscrimineerd wordt. De moslimgemeenschap krijgt ook geen contact met die mensen, hoewel dat vaak genoeg geprobeerd is. Ze blijven buiten de groep vallen en vinden alles wat niet in hun idealen past discriminatie.
De meeste moslims hier vormen een hechte groep die elkaar door dik en dun steunen en elkaar helpen. Er wordt gepraat over moeilijke dilemma's en meestal wordt er met minimale aanpassing gewoon toestemming gegeven om deel te nemen aan dingen die gebruikelijk zijn in de Nederlandse cultuur.

Bijdrage Jo,

Ik vind de bijdrage van Jo verhelderend. Ik zag wel dat de ene moslim flexibeler met de regels omging dan de ander, maar daar is dus ook ruimte voor. Dan denk ik even aan het meisje dat overdag iets ging eten omdat ze ongesteld was.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-07-2016 om 09:10

Voetbalfanman

En zo is het.

Helaas is het zo dat dat ene gezin in die groep moslimgezinnen het verpest voor die groep. Omdat veel Nederlanders vaak denken dat "ze" wel allemaal zo zullen zijn. Tussen zwart en wit ligt een heleboel grijs, maar men denkt graag in zwart of wit. Wat weer koren op de molen is van bepaalde politici die dan enthousiast "minder, minder" roepen.

Els

Els

04-07-2016 om 09:22

Voetbalfanmam

Ik mag toch hopen dat goed geïntegreerde moslims (en anderen) helemaal nergens 'op uit' zijn?

Fransien

Fransien

04-07-2016 om 09:50

Klopt

Een van de vriendinnen van mijn dochter is moslim, ze eet hier gewoon mee en dan zorg ik dat er rundvlees, kip, vis of vegetarisch op tafel staat.
Het grappigste vond ik nog dat ze bij een keer mee-eten tijdens de lunch er nog het meeste moeite mee had dat er niets warms op tafel stond, dat waren zij zo gewend. En een beschuitje met aardbeien, dat had ze nog nooit gehad maar was wel erg lekker.

Vriendin mag alleen in het weekend mee-vasten en haar ouders doen absoluut niet moeilijk dat het dit jaar niet erg lukt. Ze heeft vanwege een groeispurt enorm veel honger en gaat nu extra de hoogte in omdat ze nu met alle maaltijden (5 uur, half 8, 12 uur, 6 uur en 10 uur) meedoet.

vragen voor Jo (tikkie ot)

Jo, twee vragen over de ramadan. Vrouwen die ongesteld zijn, hoeven die nou niet te vasten, of mogen ze niet eens vasten? Ik heb hier verschillende geluiden over gehoord.
En verder heb ik altijd begrepen dat je dagen die je mist - bijvoorbeeld door een menstruatie - later in zou moeten halen. Maar hoe moet dat dan bij zwangere en zogende vrouwen? Met een beetje pech heb je dan twee maanden aan vastendagen in te halen tegen de tijd dat het kind van de borst is (namelijk een keer ramadan tijdens je zwangerschap en later nog eentje terwijl je zoogt) - en daar komt de gewone vastenmaand van dat jaar dan nog eens bovenop. Lijkt mij wat aan de straffe kant, eigenlijk. Hoe wordt dat opgelost?

Wat de feestdagen betreft: er lijkt me weinig tegen om bijvoorbeeld tweede pinksterdag of Hemelvaartdag in te ruilen tegen suikerfeest (en offerfeest). Als je twintig willekeurige kaaskoppen op een rijtje zet en ze vraagt naar de betekenis van Pinksteren zou het mij verbazen als er éen het juiste antwoord weet. Dat wat betreft onze christelijke nationale feestdagen. Maar a) dat kan je in het huidige politieke klimaat wel vergeten, dus misschien maar een jaartje of wat wachten, b) die door mij genoemde dagen vallen in het voorjaar, maar dat suikerfeest schuift op, en dan heb je ineens een vrije dag op een dinsdag in februari. Mweh. En c) zolang de moslimgemeenschap niet zover kan gaan om in onderling overleg de dag van tevoren vast te leggen zie ik het er sowieso niet van komen.

Maar ik blijf het toch wat merkwaardig vinden dat er nu allerlei vaste christelijke feestdagen in acht worden genomen terwijl het gros van de Nederlandse bevolking daar niet of nauwelijks enig gevoel bij heeft, terwijl de moslims maar moeten aanmodderen.

En om op het onderwerp terug te komen: las laatst iets over dat suikerfeest op scholen eigenlijk geen discussie meer is, waarmee dan kennelijk werd bedoeld dat ouders die daarvoor vrij vroegen, het ook kregen. Goh, wat een nieuwigheid. Onze (basis)school is al weer een stap verder: ouders hoeven niet eens vrij meer te vragen, in de Nieuwsbrief staat gewoon dat wie het suikerfeest viert zijn kind daarvoor éen dag thuis mag houden. Vorig jaar vierde iedereen het op dezelfde dag, het lijkt erop dat dat dit jaar anders is. Mijn kinderen lopen te pruttelen, die vinden zo'n dag met maar een handjevol kinderen in de klas heel gezellig, en hebben de p in dat nu waarschijnlijk eerst de ene helft er is en later de andere helft.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

04-07-2016 om 11:54

Vrije dag

Het lijkt mij geen aanrader om een bestaande feestdag om te ruilen tegen suikerfeest. Niet alleen vanwege de praktische problemen (suikerfeest verschilt elk jaar, de precieze dag is afhankelijk van de maanstand en als je SA volgt dan weet je het pas een dag of zo te voren dat het suikerfeest is, Marokkaanse moslims volgen meestal SA terwijl Turkse moslims de Turkse overheid volgen en dat kan verschillen dus welke dag moet je dan vervolgens vaststellen als Nederlandse overheid?) maar ook omdat uiteindeljk maar een klein deel van de Nederlanders moslim is.
Mocht je een feestdag willen inruilen tegen iets anders lijkt me een seculiere feestdag meer voor de hand liggen. Bijvoorbeeld 5 mei als vaste vrije dag ipv elke 5 jaar, 9 mei (dag van Europa), 1 mei (dag van de arbeid), 1 juli (keti koti)...
Dat lijken me allemaal dagen die meer voor de hand liggen als vaste vrije dag waar een groot deel van Nederland zich in kan vinden dan een feestdag van een religieuze groepering.

Christelijke feestdagen zijn nu eenmaal omdat Nederland van oudsher christelijk is. Wil je daar iets van inwisselen dan lijkt me een seculiere dag meer voor de hand liggen. Want waarom een islamitische feestdag en geen Joodse feestdag of Hindoestaanse feestdag? Als het puur getalsmatig is (meer moslims) dan is het inwisselen van een christelijke feestdag voor een islamitische feestdag ook niet logisch want uiteindelijk zijn er (in elk geval op papier) veel meer christenen in Nederland dan moslims.

Nee, een religieuze feestdag lijkt me minder handig dan een seculiere wat dat betreft.

Overigens heb ik inderdaad nog nooit een moslim ontmoet die pleit voor suikerfeest als vaste vrije dag. Zolang je gewoon vrij kan krijgen mocht je daar behoefte aan hebben is het best.

Li

Li

04-07-2016 om 11:57

feestdagen

Ik zou er voor zijn om alleen de vaste feestdagen te behouden die alle Nederlanders wel iets zeggen, dus Pasen en Kerstmis, en de rest te vervangen door vrij op te nemen vrije dagen, of door "Bank Holidays" zoals in Engeland. Die vallen tenminste altijd op maandag, dus dan krijg je geen gezeur met tussendagen waarop sommigen wel en anderen niet vrij zijn.

Of we kunnen de "Meal Mondays" van Schotse universiteiten instellen: een dag waarop studenten vrij kregen om terug te lopen naar de boerderij van hun ouders en een nieuwe zak havermout te halen om van te leven. Dat vind ik wel romantisch.

Fransien

Fransien

04-07-2016 om 12:01

Ik wel

Mijn oud-collega, moslim, pleitte wel voor twee dagen vrij met suikerfeest. We zijn toen wat creatief mee omgegaan, hij vond het namelijk geen enkel punt om op een christelijke feestdag te werken en heeft daarvoor twee dagen suikerfeest gekregen, dat viel toen toevallig vlak bij elkaar en wij vierden die dag wel.

Fransien

Fransien

04-07-2016 om 12:02

overigens

Hij vond dat er best een dag of twee suikerfeest bij mocht komen, Nederland had toch al belachelijk weinig vrije dagen

bieb63

bieb63

04-07-2016 om 13:05

Net als Li

I.i.g. Pasen en Kerst laten bestaan. Dat zijn dagen die de meeste (autochtonen i.i.g.) daadwerkelijk vieren, al is het alleen maar als een traditioneel vreetfestijn met gezin en/of familie/vrienden met kerstboom en gezelligheid. Én iets om de lange donkere maanden te doorbreken, anders is die periode wel érg eindeloos. En natuurlijk zijn er mensen die daar niets mee hebben, maar goed, dat hou je altijd.
En vaak wordt het Paasfeest ook gezien als het 'begin van de lente' feest.
Dus laten we die gewoon handhaven ook als traditie.
Hemelvaart en pinksteren mogen wat mij betreft ingeruild worden voor een andere dag. 5 mei vind ik wel een goeie.

Li

Li

04-07-2016 om 13:31

Belachelijk weinig vrije dagen

Dat vind ik ook, maar je moet wel bedenken dat wij via CAO's etc. over het algemeen best veel "echte" vakantiedagen hebben. Wij hebben meestal 25 vakantiedagen en in sommige landen in de EU is dat 20. Maar ja, meer is natuurlijk altijd welkom...

Split

Split

04-07-2016 om 13:45

Ik heb er ook 20. Een vriendin van mij in zuid-afrika werkt 1 maand voor 1.5 dag, maar dat land heeft wel een aantal nationale feestdagen meer dan wij hebben.

Li

Li

04-07-2016 om 14:10

dat is waar, het geldt niet voor iedereen.

Jo

Jo

04-07-2016 om 18:47

@ Temet

Je hebt het goed gelezen. Als een meisje/vrouw menstrueert mag zij niet vasten. Veel vrouwen slikken de anticonceptie pil door omdat zij juist niet tijdens de Ramadan willen menstrueren.

Het lijkt misschien veel makkelijker om de dagen uit de warme Ramadan periode in te halen op korte koude winterdagen. Maar dat geldt niet voor iedereen. Je mist op je inhaaldagen de saamhorigheid en sfeer van de Ramadan.

Zwangeren mogen wel vasten. Maar als zij niet in staat zijn om te vasten dan hoeft het niet.
Een moslim mag ook niet vasten als hij/zij zijn/haar leven hierdoor in gevaar brengt. Voor een zwangere vrouw geldt dat ook voor haar ongeboren kind.

Alle dagen die je niet hebt kunnen vasten moeten ingehaald worden. Dus in het geval van jouw voorbeeld dan 2x 30 dagen.
Ook een zogende vrouw mag wel vasten (maar hoeft het niet). Dus jouw voorbeeld komt in de praktijk niet zo vaak voor.

Kees

Kees

05-07-2016 om 13:53

Klopt V@@s

en logisch want onze cultuur is ook vanuit het Christelijk Protestante geloof opgebouwd.

Dees

Dees

06-07-2016 om 12:52

Fransien

Ja ik vind dat inderdaad een goede regeling hij werkt dan 2 christelijke feestdagen en krijgt er 2 dagen vrij rond suikerfeest voor terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.