Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

02-07-2016 om 10:08

Ramadan en school

http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/article/detail/4331896/2016/07/02/Scholen-tobben-tijdens-ramadan-met-hongerige-leerlingen.dhtml

Ik stipte het al aan in het eindexamendraadje: de komende jaren zal het eindexamen tijdens de ramadan zijn, dat is nog nooit eerder gebeurd in Nederland (op deze grootte, de vorige keer was ongeveer 30 jaar geleden ofzo). Hoe moet dat?


Volgens mij non issue

Je wordt geacht te doen wat je deed, als er een uitzonderlijke situatie is, kan je inhalen.

Waarom er dan nagedacht moet worden over iets dat al jaren geen issue is? Ik begrijp hem even niet, geloof ik.

Jaina

Jaina

03-07-2016 om 15:13

V@@s

Dat is omdat het officieel vrije dagen zijn. Als het zou gaan om bijvoorbeeld Maria Boodschap of Maria Hemelvaart of een andere christelijke feestdag die in Nederland niet erkend is als officiele vrije dag dan zouden uiteraard de examens ook niet verzet worden.

Voetbalfanmam

Voetbalfanmam

03-07-2016 om 15:31

EK valt nu ook ongelukkig

Waar ik tijdens het WK twee jaar geleden de voetbalfans hier nog wel eens een wedstrijd of in ieder geval de eerste helft liet kijken met kinderen nog op de basisschool ben ik nu wat strenger. Die proefwerkweek heeft prioriteit, dus geen wedstrijden kijken. Zullen we de proefwerkweken dan ook maar om de EK en WK wedstrijden hern plannen?

Dan haalt er binnenkort geen enkel kind meer een diploma, er is namelijk altijd wel iets dat niet verenigbaar is met toetsweken en examens. Meedoen aan de Ramadan of EK kijken is eigen keuze je kunt het ook niet doen. Alles er op aanpassen is flauwekul. Bij zwaarwegende omstandigheden kan je de Ramadan of gedeeltes daarvan later inhalen, dus gewoon eindexamens op onze tijden.

Moslims hier wonen in een land met van oorsprong een christelijke cultuur, als je hier wilt wonen heb je daar rekening mee te houden. Als ik naar Egypte op vakantie ga heb ik mij ook te houden aan de daar geldende regels en wetten.

Te zwart wit voetbalmam

In Egypte wonen ook christenen. Hun grootste kerkdienst is wel op vrijdag, hoewel je op zondag wel naar de kerk kunt. Als de samenstelling van de bevolking veranderd lijkt het me niet meer dan normaal dat je steeds een goede omgang met elkaar blijft zoeken.

angel3

angel3

03-07-2016 om 15:44

Nee geen eigen ervaring maar las net nog artikel van gezinnen die samen eten met uitwonende kinderen erbij dus al snel man of 8 dan over vloer. Zij zei dat om 3 uur dan de wekker weer ging voor ontbijt. Ook mijn werkster vond ramadan in zomer zwaar vanwege kleine kinderen en zeer korte nachten. Dus ja van horen zeggen om me heen.....
Maar goed dan nog viert ieder dat natuurlijk anders.

Triva

Triva

03-07-2016 om 16:31

grappig

dat veel mensen niet weten dat de Ramadan elk jaar 10/11 dagen naar voren opschuift. Dus volgend jaar hebben ze er nog geen last van maar dan wel de drie tot vier jaren daarna.

Inaya, waarom een discussie? Misschien omdat dat normaal is op een forum?

Triva

Triva

03-07-2016 om 16:33

Tango

Omdat het dus elk jaar 10/11 dagen naar voren opschuift duurt het dus ongeveer 34 jaar voor het weer in dezelfde periode valt. Zoals je weet was het aantal moslims onder eindexamenkandidaten 34 jaar geleden een stukje lager in Nederland.

Split

Split

03-07-2016 om 16:46

AnneJ

"Als de samenstelling van de bevolking veranderd lijkt het me niet meer dan normaal dat je steeds een goede omgang met elkaar blijft zoeken."

Waarom? Mensen komen hier naartoe, worden hier geboren. Als jij als A in mijn huis komt voor langere tijd gaan we ( toch ook niet jouw manier van leven overnemen omdat jij per se aan jouw cultuur wilt vasthouden? Dat doe je thuis.
Aanpassing moet van 2 kanten komen, anders houd je het niet vol. Het is niet de bedoeling dat er een transformatie komt. Tenminste niet in mijn ogen.

Tja Split

Verandering is een constante. Het zo goed mogelijk faciliteren en in goede banen leiden de mogelijkheid. Je hakken in het zand zetten is ook een mogelijkheid. Culturen zijn toch niet statisch? Cultuur is een antwoord op de omgeving om zaken in goede banen te leiden en als de omgeving veranderd, verandert de cultuur en het sociaal contract dat je met elkaar afsluit mee.

Split

Split

03-07-2016 om 16:55

Tja Anne

Ik vind het altijd zo frappant dat de cultuur aan 1 en dezelfde kant moet veranderen en niet evenveel aan twee kanten.

Perspectief Split

Als jezelf moet veranderen zie je het als een grotere opgaaf dan als je vind dat een ander moet veranderen.

Split

Split

03-07-2016 om 17:20

maar

wat jij vindt is natuurlijk niet per se waar. Dat jij je leven gewend bent aan te passen, doet een ieder ander dat op zijn/haar manier, ook als dat niet jouw manier is. Je verandert in de hoop dat anderen mee-veranderen, daarvoor verander je immers, om iets gedaan te krijgen, er zit een beloning aan vast. Als die niet komt ben je snel klaar.

40er

40er

03-07-2016 om 17:47

split

Helemaal eens!
Hier naar toe komen is je aanpassen aan de geldende regels.

En...

Voor je het weet heb je weer een vluchtelingendraadje.

Jo

Jo

03-07-2016 om 19:42

.................

@ Triva

Ja, discussies kunnen leuk zijn. Maar een discussie door mensen die geen kaas van de Islam hebben gegeten opstarten raakt kant noch wal. Dus ja, ik vraag mij af wat wil je hier nu eigenlijk mee bereiken. Zoals gezegd ik heb mijn HAVO en ook mijn MEAO examen tijdens de Ramadan met goede resultaten afgelegd. In de examentijd ga je niet eens full time naar school. Laten we aannemen dat deze scholieren op een dag full time deelnemen aan het arbeidsproces. Nou, daar heeft de maatschappij veel aan als ze in hun schooltijd worden gepamperd.

Voor diegenen die het graag willen weten. Vasten is niet verplicht voor zwakzinnigen en kinderen. Voor meisjes geldt dat zij gaan vasten als zij hun menstruatie hebben gehad. Voor jongens de leeftijd vanaf ca. 14 jaar. Vrouwen is het verboden te vasten tijdens hun menstruatie en in de periode van het kraambed. Zieken, reizigers (voor lange reizen) en zogende vrouwen hebben toestemming gedurende de Ramadan te eten.

Dus examens of zwaar lichamelijk werk zijn in principes geen redenen om niet te vasten. Voor dat laatste kun je wel een uitzondering verzinnen. Want als je je leven in gevaar brengt, door bijvoorbeeld werk op een steiger en je bent niet in staat om verlof te krijgen, dan mag je het vasten ook uitstellen.

Vasten is een proef voor de vastende. Zeker is het zo dat je leef ritme veranderd. Maar al het andere wat je in die andere maanden ook doet, naar school gaan, toetsen maken, voor je kinderen zorgen, werken etc. etc. gaat gewoon door. Dat kan zeker zwaar zijn, maar het is niet voor niks een proef.

@ Fransien

Vasten is niet alleen niet drinken, niet eten, niet roken en onthouding van seksueel contact tussen zonsopgang en zonsondergang. Maar ook ruzies etc. zijn taboe. Dus dat geldt ook voor een kind van groep 8. In plaats van dat vader de school verantwoordelijk stelt voor het gedrag van zoon, dient hij deze knul de essentie van het vasten uit te leggen. Soms hebben Islamitische scholen (ik ben er geen voorstander van) toch hun voordeel. Zo’n Imam zou met dit soort argumenten niet weg zijn gekomen.

@ Emma
Iemand die in het openbaar een broodje eet, zal ook thuis en op school de water kraan wel weten te vinden en “stiekem” een hapje eten tussendoor. Ik heb 2 van die kinderen en geloof mij, als ze niet willen vasten, dan doen ze dat ook niet. Ook niet bij hun vader die er heilig van overtuigd is dat ze het wel doen. En mijn kinderen zijn echt geen uitzonderingen.

@ Angel
Die uitwonende kinderen komen de maaltijd rond 22.00 uur nuttigen. De blijven niet slapen en ook niet ontbijten. Maar dat had je zelf ook wel kunnen concluderen.

Het kind uit groep 8 (en zijn vader), de scholier op de VMBO, de schoonmaakster, de TNT pakjesbezorger, de Turkse supermarkt medewerker, zijn allemaal individuen. Ze vertegenwoordigen een gemeenschap, maar het wil niet zeggen dat je hen als je spiegel kunt gebruiken voor de gehele Islamitische gemeenschap.

mirreke

mirreke

03-07-2016 om 19:46

Ja maar AnneJ

Je zegt het net zelf: In Egypte valt te belangrijkste kerkdienst van christenen op de vrijdag. WAarom? Omdat die Christenen zich hebben aangepast aan de grootste groep, namelijk de Moslims die meestal op vrijdag hun belangrijkste feestdag hebben. http://waaromislam.be/de-islam/waarom/waarom-de-vrijdag.html

Dus in die zin kan ik me voorstellen dat je je als nieuwkomer ook aanpast. Wel je godsdiensten maar gevoegd binnen het standaardleven van het ontvangende land...

Totdat een nieuwkomergroep een groep is die echt van belang is, kan ik mij voorstellen dat je als ontvangend land niet veel wijzigt. In 2007 werd het percentage moslims op 5 geschat. Nu wellicht iets hoger.

Tja, ik vind dat eerlijk gezegd niet een percentage dat hoog genoeg is om iets als het centraal eindexamen op aan te passen.
Ik heb een Marokkaanse schoonzoon die wel meedoet aan de Ramadan, maar zelf zegt dat je als het niet lukt (om wat voor reden dan ook) het ook niet hoeft. Je kunt dan gewoon eten.

Het niveau Mirreke

Als je moslims hebt in je familie en het is een enkele dan verwacht je dat die zich wel aanpast maar als je rekening kunt houden hoef je het natuurlijk niet te laten.
Zo is het ook op scholen. Als je rekening kunt houden en er is een groot aandeel leerlingen dan kun je dat ook doen.
Nationaal begint een miljoen toch echt wel mee te tellen en al jaren zijn er discussie om 2e christelijke feestdagen in te wisselen voor een Islamitische feestdag.
Maar je kunt natuurlijk ook als werkgever of school je werknemers makkelijk een vakantie laten opnemen en dan niet dwarsliggen of anderszins rekening houden.
Zoals er ook vaak regels zijn voor mensen die in het herkomstland op vakantie gaan en dan liever wat langer dan korter. Je mag je vakantie dan sparen voor het jaar daarop en dan dubbel opnemen.

Jo

Jo

03-07-2016 om 20:34

@ Mirreke

Ook weer zo'n uitspraak van 1 persoon (je schoonzoon) wat jij waarschijnlijk voor waar aanneemt. Want hij zal het wel weten.

Vasten hoort bij de 5 zuilen van de Soenitische Islam en is een verplichting. Niet lukken, niet willen zijn geen redenen dat het niet hoeft. Maar geen mens (Moslim) kan een ander mens (Moslim) iets verplichten. Dus als iemand het niet doet om wat voor redenen dan ook dan is dat zijn/haar persoonlijke keuze die anderen (Moslims) moeten respecteren.

40er

40er

03-07-2016 om 21:10

nee Anne

Het is geen vluchtelingen draadje. Maar als ze "mijn" feestdagen al in willen ruilen voor het suikerfeest ed dan voel ik me wel aangevallen!

bieb63

bieb63

03-07-2016 om 21:30

dat klopt v@@s

Hemelvaart en Pinksteren zijn ook geen eindexamendagen. Nee, traditionele NL feestdagen en daarbij vaak 1 van de 2 in de meivakantie. Maar los daarvan, dat gaat om 1 dag. Van mij mag er rekening gehouden worden met het Suikerfeest, geen probleem, net zoals een NL feestdag. Maar een ramadan van 30 dagen is een ander verhaal.

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:04

'Maar een discussie door mensen die geen kaas van de Islam hebben gegeten opstarten raakt kant noch wal. Dus ja, ik vraag mij af wat wil je hier nu eigenlijk mee bereiken.'

Hoezo kant noch wal? Je hebt geen idee waar men allemaal over kan discussiëren op bijv facebook terwijl men er niets van weet en wat dat betreft gaat het hier nog netjes. Ik wil er niets anders mee bereiken dan een interessante discussie. Je leert er wat van, je hoort er wat van, je denkt er wat van. Ik heb bijv helemaal niet gezegd dat er wat móet veranderen en dat wordt wel gezegd. Ik wilde er gewoon over praten.

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:06

Suikerfeest

Een vrije dag geven voor het suikerfeest mag van mij maar dat is heel onhandig. Het schuift dus elk jaar 10 of 11 dagen naar voren, het kan op elke dag van de week zijn en het is meerdere dagen waarbij de Marokkanen vaak een dag later beginnen dan de Turken om maar een voorbeeld te noemen (correct me if I'm wrong)

V@@s

V@@s

03-07-2016 om 22:13

tja

En Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zijn elk jaar wel op dezelfde datum?

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:17

V@@s

Nou ten eerste vallen ze allemaal op dezelfde weekdag, alleen kerst en oud en nieuw hebben dat niet maar DIE vallen weer altijd op dezelfde datum. Het suikerfeest valt noch op dezelfde datum noch op dezelfde dag van de week. Verder vallen jouw voorbeelden altijd binnen een tijdsbestek van max 34 dagen (uit mijn hoofd) en rommelt dat niet over 34 jaar het hele kalenderjaar door.

Verder is er geen gedoe vanwege meerdere dagen en vanwege het feit dat de ene groep het een dag later viert dan de eerste. Waarom begrijp je dat niet?

V@@s

V@@s

03-07-2016 om 22:19

dus jij denkt

Dat alle christenen tegelijk Pasen enzo vieren?

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:27

V@@S

Uh ja, in Nederland wel ja. Er is een groep die een vaste paasdatum wil (de tweede of derde zondag in april) en er is een groep die een vroege paas altijd een maand later viert maar verder vertel jij mij iets nieuws. Dus: waar in Nederland vieren ze op een andere datum pasen? Of bedoel je het Pesach? Of heb je het over het orthodox pasen?

van mij

Mag per direct kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren afgeschaft worden (als zijnde vrije dagen). Maak er dan maar wat extra verlofdagen van (naar eigen keuze in te vullen), of stel gewoon random wat dagen vast als zijnde een feest/vrije dag (kunnen ze ook wat beter over het jaar verdeeld worden). Hoe niet-gerelateerder aan enige religie, hoe beter.
Dan kan iedereen zijn geloofsgedoe helemaal in de privé sfeer houden, daar waar het hoort. En ben je meteen van alle gezeur af. Win-win.

Nou ja

Het aantal orthodoxe christenen dan een andere christelijke kalender volgt waarin Kerstmis zo'n 14 dagen later valt is maar 25.000.

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:34

Jippox

Maak er dan maar wat extra verlofdagen van (naar eigen keuze in te vullen)

Is toch lastig voor wat betreft bijv het dichtgooien van fabrieken, de post, het ov, poliklinieken en ga zo maar door.

' of stel gewoon random wat dagen vast als zijnde een feest/vrije dag (kunnen ze ook wat beter over het jaar verdeeld worden)..'

Mag van mij ook maar dat haalt wel een beetje de sjeu er uit als we voortaan op de vierde maandag van september een vrije dag hebben. Wat vieren we eigenlijk? Nou niets want we willen het geloof privé hebben. Dat je dan dus heel wat vrije dagen kwijt bent om naar de kerk te kunnen terwijl je opeens heel wat vrije dagen krijgt waar je niets aan hebt... tja. Het is wel een hele ommekeer en ik denk nog niet dat we zover zijn. Gezien het feit dat zwarte piet de achterdeur uit al zoveel problemen geeft denk ik niet dat we aan pasen, pinksteren en hemelvaart moeten beginnen want dan 'pakken al die buitenlanders ook nog onze andere feesten af'.

(voor de duidelijkheid, ik geef even de gemiddelde facebookuiting weer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.