Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Radar over het VMBO - Ma 19 dec 2016 20:30 NPO1


Leen13

Leen13

19-12-2016 om 21:40 Topicstarter

O ja

En de perverse prikkel van het rendementsdenken. De regeltjes die scholen ertoe kunnen verleiden om kinderen snel te laten afstromen en geen kansen te geven of te laten zitten. Die leiden tot minpunten bij de inspectie.
Soms is het dan juist beter om een school te kiezen die zwak in de cijfers staat dan juist heel hoog in de cijfers. Voor ouders goed om te weten.

bieb63

bieb63

19-12-2016 om 21:43

Helemaal eens AnneJ

Mooie, duidelijke uitzending. En precies zoals ik er ook over denk. Hopelijk gaat er voor de toekomstige scholieren e.e.a. veranderen.

Tuinstoel

Tuinstoel

19-12-2016 om 22:31

duidelijk

Ik vond het ook een duidelijk verhaal. Al schrok ik wel van het percentage kinderen dat met LWOO op het VMBO zit. Ze noemde 60%! Ik kan het bijna niet geloven... zou het echt kloppen?

Dat LWOO ook een vorm van speciaal onderwijs is wist ik, het valt ook onder de regels van passend onderwijs. Maar het kunnen er toch nooit zo veel zijn?

Triva

Triva

19-12-2016 om 22:41

het was

60% van vmbo basis! Heeft mijn zoon ook vanwege dyslexie en toen leerachterstand. Helaas zit hij dus tussen de leerlingen met gedragsproblemen.

Leen13

Leen13

19-12-2016 om 22:46 Topicstarter

HAVO MBO

Ik ben denk ik ook al wat ouder want in mijn tijd, eindexamen 1975, gingen de meesten na de HAVO ook naar het MBO, ikzelf ook. Het onderwijs was blijkbaar wel goed want ik heb de HAVO snel doorlopen en zonder voorbereiding later het toelatingsexamen voor de universiteit gehaald.
En er was een grote instroom van de MAVO naar de HAVO heug ik me nog want ik kreeg een depressie van de toegenomen chaos in de klas. Waarvan inderdaad veel het niet haalden.
Er was nog een brugklas van een jaar, waarna er veel afstroomden naar de MAVO. Naast degenen die naar HAVO danwel VWO gingen.

Tuinstoel

Tuinstoel

19-12-2016 om 23:08

Triva

OK dat verklaart wel het e.e.a.
Dan begrijp ik het ook wel want veel kinderen stromen hier ook vanuit SBO in.

Triva

Triva

20-12-2016 om 07:02

wel maf

Op de basisschool is nooit sprake geweest van sbo maar mijn zoon zit daar nu wel tussen die leerlingen. Nu lijkt het er wel op dat de leerachterstand op de basisschool kleiner is geworden (2f op ned gehaald) en vraag je je af of hij met sbo toen minder leerachterstand had gehad?

Tuinstoel

Tuinstoel

20-12-2016 om 09:22

Triva

Een deel van de leerlingen die daar wel zou passen blijft gewoon op regulier, al dan niet met een aangepaste leerlijn. Deels omdat school dat wil, deels omdat ouders dat wenselijk vinden

Je zult jezelf dat misschien altijd afvragen, maar op 'wat als' vragen krijg je zelden een antwoord...

Leen13

Leen13

02-01-2017 om 20:39 Topicstarter

Nu op NPO1

Het vervolg van Radar over het vmbo.

mbo'er

mbo'er

03-01-2017 om 13:54

van kader naar mbo

Een kind met een vmbo-kader diploma, komt op het mbo op niveau 3 terecht, met basis gaat hij of zij naar niveau 2. De doorstroming in het mbo is lastig. Stel: je bent 15 en hebt vmbo basis op zak en je gaat naar het mbo, niveau 2. Deze opleiding duurt 2 jaar, dan ben je 17. Je stroomt door naar mbo 3, afhankelijk van je cijfers op niveau 2, duurt deze opleiding 2 tot 3 jaar. Dan ben je 19 of 20 en na het eerste jaar op niveau 3, heb je recht op studiefinanciering. Is ook wel nodig want het lesgeld op het mbo is ruim 1.000 per jaar voor kinderen van 18 jaar en ouder. Volg je een opleiding met veel gereedschap, dan komt daar zeker nog zo'n 1.000 euro bij en vergeet de reiskosten niet, die krijg je al eerder voor je kiezen. Gelukkig kunnen 18- mbo-studenten nu ook een ov-jaarkaart aanvragen, dat scheelt honderden euro's per jaar. Dus studiefinanciering van je 18e. Met niveau 3 kun je naar niveau 4, weer 2 tot 3 jaar erbij, en dan heb je al minstens 4 jaar studiefinanciering gehad! Ga je dan nog vier jaar naar het hbo? Ik denk het niet. En als je ziet welke eisen een groot aantal hbo-opleidingen stelt aan mbo-studenten, zeker als het gaat om de wat meer exacte studies: extra certificaat wiskunde en/of natuurkunde, minimale examencijfers, maximale studieduur etc. etc.

Wil je met vmbo-t naar het havo? Je moet minimaal een 6.8 gemiddeld staan en je moet twee talen plus wiskunde A of B in je pakket hebben anders gaat het niet eens, alleen voor het CM-profiel hoef je geen wiskunde te hebben. Rekenen moet op 2F zijn en bij voorkeur voldoende zijn. Dat zijn pittige eisen, eisen die echt hoger liggen dan vroeger.
De tweedeling begint in groep 8, doorstroming is door allerlei eisen steeds lastiger geworden, is het niet financieel dan is het wel de eisen die gesteld worden. Jammer, want er zijn veel kinderen die veel beter af zijn in gestapeld onderwijs, misschien alleen aan omdat ze laatbloeiers zijn of omdat de basisschool vindt dat Mohammed met een cito score van 538 beter naar het vmbo kan terwijl Hans met dezelfde cito score het advies krijgt voor het havo. Waarom? Mohammed komt uit een sociaal zwakker gezin dan Hans. Idioot? Ja! Realiteit? Helaas wel!

Triva

Triva

03-01-2017 om 16:11

mbo'er

Het aantal leerlingen dat van vmbo-basis via 2, 3 en 4 naar HBO wil lijkt me te verwaarlozen.

Overigens is er natuurlijk een andere oplossing voor al die kosten: een BBLopleiding. Dan werk je al vier dagen en je haalt hetzelfde diploma maar je verdient er in ieder geval iets mee.

tiny

tiny

03-01-2017 om 16:47

mbo'er

Mijn zoon is doorgestroomd van vmbo t naar havo. Hij had wel Frans op t maar op havo heeft hij als enige talen Nederlands en Engels. Op havo is een moderne taal naast Engels niet verplicht. Dus die eis van 2 talen (als het niet om Engels en Nederlands gaat) lijkt mij onzin. Tenzij je die nodig hebt voor het profiel wat je wilt gaan kiezen.

mbo'er

mbo'er

03-01-2017 om 16:51

van mbo naar hbo

Natuurlijk heb je gelijk Triva, maar veel leerlingen van niveau 3 willen naar niveau 4 en daarvan wil een groot aantal echt door naar het hbo. Het hangt natuurlijk van het schooltype af, maar praktisch alle leerlingen die een juridische opleiding doen bijv. personeelswerk, belastingmedewerker etc. willen naar het hbo. Dat geldt ook voor ICT, handel, marketing; de kantoorberoepen dus. Een bbl-opleiding is een goed alternatief maar niet voor veel werkgevers. Een bbl-leerling heeft een baan, een bol-leerling een stage, het verschil zit 'm in de betaling en de schooltijd. Voor de meeste CAO's geldt dat de werkgever de studie betaalt en de werknemer een salaris geeft voor 5 dagen. Niet alle werkgevers hebben daar zin in. De leerling gaat één dag per week naar school, vaak maandag of vrijdag; schooltijd is daarmee ook werktijd geworden.
Veel scholen hebben de bol-stages dan ook zo georganiseerd dat bedrijven het hele schooljaar rond een stagiaire hebben, van diverse niveaus en van diverse schooljaren. Een stagiaire hoeft niet betaald te worden al geven sommige bedrijven wel een stagevergoeding en dat varieert van 50 tot zo'n 300 euro per maand.

Elfje65

Elfje65

03-01-2017 om 20:09

Mbo stufi en kosten

Mbo'ers onder 18 hoeven geen lesgeld te betalen en krijgen een reisproduct en nog kinderbijslag. De stufi van de MBO 3/4 18+ is een gift als je een diploma haalt Zodra je naar het HBO gaat krijg je weer opnieuw stufi als lening. Hbo en uni zijn echt duurder hoor. Het zal niet veel gebeuren dat een vmbo'er van mbo 2 doorstroomt naar het hbo en niet alleen omdat het traject lang is. Het niveau is gewoon vaak te hoog. Geldt trouwens net zo goed als een havist die naar de uni gaat. Zij hebben het daar lastiger dan de vwo'ers. Waar ik wel van schrok dat mbo 3 en 4 studenten weigeren omdat ze te weinig geld voor ze krijgen!

Pooh Bear

Pooh Bear

04-01-2017 om 20:11

mbo naar hbo

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen vmbo en zegt nu dat ze naar het mbo graag naar het hbo wil. Ik zie in de documentaire vooral dat stapelen op het mbo lastig is Maar hoe zit het met van het mbo naar het hbo? Is dit ook lastig? Mijn dochter gaat waarschijnlijk op het mbo 4 beginnen.
Natuurlijk hebben we geen idee of ze aan het eind van haar mbo opleiding nog steeds naar het hbo wil Maar hoe zouden haar kansen dan liggen. Is het moeilijk om daar aangenomen te worden als je van het mbo afkomt? Ze zou overigens iets in de richting psychologie willen

bieb63

bieb63

04-01-2017 om 21:02

pooh bear

In principe kan dat prima van mbo4 naar hbo, zéker als het dezelfde richting is. Sterker nog: leerlingen van het mbo4 hebben het doorgaans makkelijker op het hbo dan havisten.

Triva

Triva

04-01-2017 om 21:51

nee bieb

Ze hebben het alleen makkelijker als het praktijkdeel goed op elkaar aansluit maar dan hebben ze het in de theorie nog steeds niet makkelijk. Ik heb geen zin om te zoeken nu maar er zijn veel meer uitvallers op het HBO van MBO4 leerlingen dan havisten en dan weer meer havisten dan vwo'ers. Die cijfers heb ik hier wel eens gegeven.

Triva

Triva

04-01-2017 om 21:58

ach

daar heb ik zelf ook een hekel aan dus ik ben maar weer gaan zoeken:

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/hoger-beroepsonderwijs/deelnemers-hbo/studiesucces-hbo

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/05/dalend-succes-van-mboers-op-hbo-4652592-a1525063

Dus Bieb, waar haal je vandaan dat mbo4 leerlingen het makkelijker hebben dan havisten?

Elfje65

Elfje65

04-01-2017 om 23:32

Pooh bear

Who cares wat de statistieken zijn, gewoon doen dus. Zoon is via havo, HBO naar universiteit gegaan. Daar zijn de statistieken ook niet rooskleurig van, maar dat was zijn droom dus gewoon proberen. En waarschijnlijk lukt t hem nog ook. Binnenkort hoopt hij zijn P te halen.

Pooh Bear

Pooh Bear

04-01-2017 om 23:37

Triva

Bedankt voor de links. Het kan wel maar is wel lastig. Nu moet mijn dochter eerst nog 4 jaar mbo dus tegen die tijd kan het wel weer anders zijn.
Of kan mijn dochter wel weer hele andere plannen hebben.

Maar het zal hard werken zijn. Maar dat zal ze op het mbo nu ook moeten aangezien ze voor mbo 4 wil gaan

Triva

Triva

05-01-2017 om 09:13

poohbear

Waarom gaat ze niet naar de havo?

HAVO

Ik weet niet wat de overwegingen van poohbear zijn, maar havo betekent twee jaar les (minstens) en daarna een diploma waar je in feite niets aan hebt op de arbeidsmarkt. Met een MBO-4- diploma heb je na 4 jaar in elk geval een relevant diploma, waarmee je de arbeidsmarkt op kunt. Maar ook verder kunt gaan naar het HBO.
Tenzij een 16-jarige echt helemaal niet weet wat hij/zij wil. In dat geval zou HAVO een goede optie zijn: twee jaar langer leerling zijn. Maar als iemand al een idee heeft welke richting hij/zij uit wil gaan, dan is MBO-4 een goede optie, vooraal ook omdat daar stages bij horen, zodat je kennis kunt maken met een bepaald beroep.

Tsjor

Pooh Bear

Pooh Bear

05-01-2017 om 10:11

Triva

Ze doet nu kader+ Dat is kader met de theoretische vakken op TL. Hier mee kan ze wel mee naar het mbo 4 maar niet mee naar de havo

Bedrijfsopleidingen

Naast de BOL- en BBl-mogelijkheden komen er steeds meer bedrijven die eigen opleidingen verzorgen. op die manier kun je ook heel goed jeelf ontwikkelen, vanuit een betaalde baan.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.