Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

26-01-2013 om 14:15

Profielkeuze havo: nask of maw of ak?

Oudste (ernstige dyslexie) staat voor de Profielkeuze.
Zijn interesse ligt op het biomedische vlak, dus het profiel is al duidelijk: Natuur en Gezondheid.
Nu het keuzevak nog... hij wilde eigenlijk Nask kiezen, daar was hij in de 2e best goed in. Maar sinds het begin van dit jaar gaat het niet zo goed. Nieuwe juf, lastige gebruiksaanwijzing, heel veel fout om formuliering. Het lijkt nu weer wat beter te lukken(?), na bijlessen, maar stralend is het niet. Dus lijkt een moeilijk pad. Toch past dit hem beter, een vak dat je moet begrijpen in tegenstelling tot heel veel stof lezen en leren.
Als andere opties (tussen allerlei vakken die hij echt niet wil kiezen) staan voor hem nog open: Aardrijkskunde en Maatschappij Wetenschappen.
Bij de voorlichting AK hebben ze gezegd 4 boeken per jaar. Elke toets gaat over 1 boek, dat heeft zoon direct ontmoedigt, terwijl hij eigenlijk wel goed is in AK.
Dan MAW, daar weten we eigenlijk niet zoveel van. Veel maatschappij/politiek/sociale bewegingen e.d. Politiek vindt hij moeilijk bij geschiedenis nu. Hij heeft wel interesse voor maatschappelijke kwesties. Hij houdt wel van mening onderbouwen en discussies.
Wie weet meer over deze vakken in de bovenbouw Havo? Hebben jullie wellicht kinderen met deze vakken op de havo bovenbouw? Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt? En of het interessant, moeilijk, veel, makkelijk is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama 5

Mama 5

26-01-2013 om 15:18

Nask

Hier geven ze in de bovenbouw geen nask, maar natuurkunde en scheikunde apart.
Ik vind dat trouwens een veel logischere aanvulling, dan die andere twee vakken. Vooral als hij de biomedische richting in gaat. Volgens mij heb je dan helemaal niets aan aardrijkskunde of maatschappij wetenschappen.
Misschien helpt het, als je de nask-leerstof gaat voorlezen aan hem?
Ik vind natuur- en scheikunde trouwens net als wiskunde typisch van die vakken die makkelijk zijn, als je het snapt en verschrikkelijk moeilijk als je het niet snapt.

Marjolein

Marjolein

26-01-2013 om 17:10

Ik bedoel idd natuurkunde

Ja, Mama 5, ik bedoel inderdaad Natuurkunde! Je kunt wel zien: het is allemaal even wennen
In het profiel zitten in ieder geval Scheikunde en Biologie, daarnaast kun je een profielvak kiezen en een vrije keuze vak.
Dank voor je tip, alle hulpmiddelen worden inmiddels al ingezet. Voorlezende moeder standaard voorhanden Maar gelukkig heeft hij nu ook de boeken digitaal op laptop met Kurzweil, dus kan hij ook zelfstandig lezen. Ook krijgt hij bijles als hij stukken niet snapt, mondeling 1 op 1.
Het grootste probleem zit nu nog in het goed formuleren van de antwoorden.

Natuurkunde

Niet alleen omdat het aansluit bij de andere profielvakken van N&G, maar ook vooral omdat je schrijft: "Het grootste probleem zit nu nog in het goed formuleren van de antwoorden." Bij natuurkunde valt er vaak niet veel te formuleren, de vorm van de antwoorden liggen grotendeels vast, je moet alleen de juiste waarden invullen. Bij aardrijkskunde of dat andere vak moet je vaak antwoorden verhalend schrijven, dat lijkt me voor jouw zoon veel moeilijker.

skik

Marjolein

Marjolein

27-01-2013 om 08:39

Dat dacht ik eerst ook

Hoi Skik, ja, dat dacht ik ook. Verhalend schrijven is een nog groter probleem. En ook het goed verwoorden van meningsvragen. Maar:
Nu heeft hij een docent nask getroffen, die per sé een bepaalde antwoordformulering wil. Eerst alle gegevens opschrijven, dan de formule, dan de berekening en dan alle eenheden erbij.
Dit wordt redelijk extreem doorgevoerd. Een voorbeeld: 400N is fout. Moet zoiets zijn: Gegevens: 40 kg, Formule 1kg x 10 = 10 N, 40kg x 10 = 400N, antwoord 400 N.
Op zich logische stappen, als je logisch nadenkt. Dat doet hij niet. Gek wordt hij ervan, hij weet echt het juiste antwoord wel maar krijgt geen punten of maar 1 van de 4 punten. We oefenen er nu thuis op.
Daarnaast moet elk verslag van een proef in de gebiedende wijs worden geschreven. (Waarom???) Deze docent gaat niet mee naar de bovenbouw.
Wie weet of dit een verplichte werkwijze bij Natuurkunde is?

amk

amk

27-01-2013 om 08:59

de gebiedende wijs is normaal niet alleen bij natuurkunde maar ook bij verslagen voor biologie, scheikunde en wiskunde en alle aanverwante natuurwetenschappelijke studies.
Dat begint met goed aanleren op het vo. Ook in onze tijd werd dat al gedaan.

Marjolein

Marjolein

27-01-2013 om 09:12

Waarom dan?

AMK, dankjewel. Wat vervelend is dat.
Voor mensen met taalproblemen en absoluut geen gevoel voor werkwoord grammatica is dat nogal een drempel. Het is behoorlijk verouderd taalgebruik. En bovendien volkomen misplaatst toegepast.
Bij verslaglegging vertel je achteraf wat je gedaan hebt. Als je de gebiedende wijs toepast, vertel je niet wat je gedaan hebt, maar vertel je dat de lezer ook zo'n proef moet gaan uitvoeren en wat hij daarvoor nodig heeft. Dat is geen verslag maar een bevelschrift.
Tot zover mijn gemopper. Het is wat het is, blijkbaar. En dit wordt dus ook toegepast bij Biologie, Wiskunde en Scheikunde. Heel Fijn Dat kan het volgende een mega probleem worden.
Dus dit moeten we gaan oefenen tot we scheel zien.
Heeft iemand hier een goede uitleg bij? Waarom dit zo wordt gedaan bij natuurwetenschappelijke studies? Misschien kan ik het dan hier ook beter uitleggen, zit nu zelf nog in de mopperfase, daarmee help ik hem niet natuurlijk....

Mama5

Mama5

27-01-2013 om 09:26

Verslagen

Ach joh, die verslagen, die moeten ze toch thuis maken, daar kun je dan toch bij helpen?
Ik help die van mij er ook bij. Ze slaan altijd tussenstappen over in hun conclusie, omdat ze het zo logisch vinden.
Bij mijn dochter in de vijfde, doen ze het nu met elkaar, dan wordt er druk geskypt over die verslagen.
Die gebiedende wijs hoeft hier trouwens niet. Hier kunnen ze volstaan met de verleden tijd.

Verslag

Gebiedende wijs is toch nog veel gebruikt in de taal hoor en niet ouderwets. Kijk maar eens bij een recept of gebruiksaanwijzing.
Hier wordt dat al vanf de eerste klas geeist van de verslagen. Elk onnozel biologiepraktikum of science proefje moet op dezelfde manier beschreven worden. Inleiding, vraagstelling, verwachting, materiaal, methode, gegens, conclusie, discussie. ( misschien vergeet ik even eentje..). Met het verslag zou iemand anders hetzelfde proefje moeten kunnen doen, om te kijken of de resultaten vergelijkbaar zijn. Dat is de basis van wetenschap.

. En inderdaad in de gebiedende wijs. Je moet het zien als een recept. Misschien helpt dat ?

Egel

Egel

27-01-2013 om 10:08

Uitschrijven

Gebiedende wijze per se gebruiken, dat weet ik verder niet (of dat nou zo belangrijk is/zou moeten zijn), maar uitschrijven van hoe je naar het antwoord gaat: ja natuurlijk! En als je zoon iets heeft berekend en zeker weet (denkt te weten) dat zijn antwoord goed is, dan weet hij ook welke stappen hij heeft gevolgd. Het kan ook andersom zijn: fout antwoord, maar toch 2 of 3 van de 4 punten voor die vraag gehaald, omdat de tussenstappen klopten. Je kunt dan ook als docent zien wat iemand wel/niet begreep.
Ik zie ook niet zo goed wat de getallen en sommen per stapje opschrijven te maken heeft met dyslexie, maar ik geef toe dat ik daar niet veel over weet.
Ik zou met zo'n profiel plus dyslexie ook meteen als extra vak aan natuurkunde denken.
Als je zegt dat je zoon verder niet gewend is logisch te denken en andere vakken erg moeilijk vindt vanwege dyslexie, ja dan, hoe kan ik het aardig zeggen....misschien toch proberen alles op alles te zetten om wel logisch te gaan redeneren. Focussen op die B-vakken en die regels wel gewoon volgen. Succes voor hem!
Groeten, Egel (vader docent natuurkunde en examenmaker en er thuis veel over gehoord)

Marjolein

Marjolein

27-01-2013 om 17:19

Leuk al die reacties

@mama5: "Ach joh, die verslagen, die moeten ze toch thuis maken, daar kun je dan toch bij helpen?
Ik help die van mij er ook bij. Ze slaan altijd tussenstappen over in hun conclusie, omdat ze het zo logisch vinden"
Wat leuk dat je het herkent, mijn zoon vindt ook een heleboel tussenstappen te logisch om te noemen. En hij begrijpt serieus niet waarom ze zo moeilijk doen. Maar het helpen met die verslagen, tja, ik heb altijd overal mee geholpen, we leken wel een siamese tweeling Ik werk er de laatste jaren heel hard aan dat hij het nu zoveel mogelijk zelf kan. En geloof me dat is ook heel veel werk...
Nu met de laptop gaat dat gelukkig steeds beter. Je moet er toch ook niet aan denken, dat je als stoere puber altijd en eeuwig je moeder erbij moet halen.... Maar ik hou het in de gaten, voor wat betreft die gebiedende wijs, is het voorlopig wel nodig te helpen.
@Mach: "Met het verslag zou iemand anders hetzelfde proefje moeten kunnen doen, om te kijken of de resultaten vergelijkbaar zijn. Dat is de basis van wetenschap." Rare jongens, die wetenschappers, lekker achterdochtig.... Maar er zit wat in en ik ga het zo eens proberen uit te leggen. Een recept? Tja, het zal hem niet veel zeggen Maar ik heb er eens een paar doorgenomen en ik zal het een tijdje mondeling met hem oefenen. Lekker gezellig wordt het hier dus, commanderen de hele dag... ik zie het al voor me
@Egel: "uitschrijven van hoe je naar het antwoord gaat: ja natuurlijk! En als je zoon iets heeft berekend en zeker weet (denkt te weten) dat zijn antwoord goed is, dan weet hij ook welke stappen hij heeft gevolgd." Nou nee, hij denkt anders. En weet vaak niet hoe hij er gekomen is, maar heeft wel een goed antwoord. Je kunt het ook creatief denken noemen
"Als je zegt dat je zoon verder niet gewend is logisch te denken en andere vakken erg moeilijk vindt vanwege dyslexie, ja dan, hoe kan ik het aardig zeggen....misschien toch proberen alles op alles te zetten om wel logisch te gaan redeneren." Even een inkijkje in de wereld van mijn zoon: Ach, het is hoe je het bekijkt, hij vindt het zelf heel erg logisch, hoor. Zo denkt hij, en het antwoord is toch goed? Alleen een dwangmatig opgelegd stappenplan dat volgens ons logisch is, daar kan hij niet veel mee.
Maar jouw gedachtegang is precies die van de docent: dus hij heeft inderdaad geen keus. Jammer, weinig creatief, het zal hem alleen maar vertraging opleveren.
Hij mag voorlopig het stappenplan ernaast leggen, om per opdracht toe te passen tijdens toetsen. En ook bij het huiswerk gebruikt hij het. Het is het zoveelste onlogische hoepeltje waar hij zal leren doorheen te springen, omdat dit voor een docent logisch is. Voor hem is het echt een omweg.
Ik ben het helemaal met jou eens, het is zeker wel nuttig om te leren, want inderdaad ook bij wiskunde loopt hij daar tegen aan. Dus ja, hij gaat er aan werken. Er zit niets anders op

Marjolein

Marjolein

27-01-2013 om 17:22

En maatschappij wetenschappen als examenvak?

Weet daar ook iemand iets meer over?

Maw

Als examenvak is MAW vooral erg veel lezen en rdeneren.
Ik zou het een leerlng met dyslectie niet aanraden

Egel

Egel

27-01-2013 om 22:40

Beste marjolein....

Het lijkt me sterk dat je zoon zo anders denkt, creatiever (als tegenhanger van met logische stappen) en zo toch meestal tot het goede antwoord komt. Als hij inderdaad vaak het goede eindantwoord heeft, is hij misschien wel behoorlijk slim en logisch bezig. En snel. Weet hij misschien even niet meer zo gauw hoe hij daar ook alweer kwam, maar reken er maar op dat hij zojuist logisch nadacht. Zeker bij moeilijkere opgaven vanaf de vierde, heb je soms veel aan 'eerst dit, dan dat' (hoeft niet met het opgelegde tussendoor op moeten schrijven, kan natuurlijk ook in je hoofd).
Hoe dan ook, ik heb het hier net over gehad met mijn man (ook leraar in een B-vak) en hij vindt dat ik je moet wijzen op een ander punt. Zeker, die leerkracht kan een van de zeikerds zijn die hij ook aantrof in zijn loopbaan tot nu toe (tientallen jaren, dus...). De docent kan overdreven doen over het soort taalgebruik (waarom nou precies die aanvoegende wijze? Maar het moet wel helder zijn dat je leert te schrijven wat je bedoelt en in stappen), en erg veel fout rekent als het niet exact volgens de door hem/haar opgelegde regels gaat. Dat kan te ver gaan. Maar vergis je niet: het kan ook een docent zijn die ervoor zorgt dat je op je examen niet faalt. Je moet precies zijn op je examens (natuurkunde, wiskunde etc), EN je moet op het examen niet alleen het eindantwoord schrijven maar de tussenstappen. Er is een antwoordmodel die voor elke tussenstap punten geeft, en als je die niet opschrijft krijg je die punten gewoon helemaal niet.
De docenten die je hebt, moeten je dus absoluut aanleren om daar aan te wennen. Om te leren te volgen wat je in je hoofd doet, daar even bij stil te staan, en tussenstappen op te schrijven. Het kan veel punten schelen op je eindexamen en de leraren moeten zorgen dat zoveel mogelijk kinderen het halen. Bovendien kan het, als de stof moeilijker wordt, dat de antwoorden fout zijn. Een goede docent zoekt dan uit waar het fout gaat, en heeft daarvoor de tussenstappen nodig. Daarom zal elke docent die een knip voor zijn neus waard is die tussenstappen eisen. Ik denk dat het in het belang van je zoon is als je hem niet het idee geeft dat hij zo leuk anders en creatief zou denken. De wetten van Newton komen echt niet uit een creatief denkproces (nou ja, bij Newton zelf misschien wel, maar niet meer voor de toepassers op het Havo).
Groeten, Egel en Egelman.

Egel

Egel

27-01-2013 om 22:47

Foutje en...

Vergissing: ik schreef aanvoegende wijs, maar het gaat om gebiedende wijs. Hoe dan ook, het klinkt zeker overdreven dat dit moet. Hoewel je wel duidelijk moet kunnen maken wat je bedoelt als je schrijft. Maar waarom niet evt in de verleden tijd of zo?
Nog iets: in stappen schrijven is voor veel leerlingen moeilijk. Ik weet het zelf ook nog goed, vooral bij wiskunde weet ik dat nog. Ik had een enorme pietlut in de tweede keer 3e. Het was super irritant, maar in de loop van dat jaar kreeg ik er plezier in. Het hielp ook dat mijn cijfers er zo van vooruit gingen. Van gemiddeld 5,5 naar 8,5.
Het is logisch dat het wennen is, dat wilde ik nog wel zeggen (en dat hij daar vast niet de enige in is).
Groeten, Egel

Tijgeroog

Tijgeroog

27-01-2013 om 22:58

Gebiedende wijs

Helpt het niet als je hem niet vertelt dat hij het in gebiedende wijs moet schrijven, maar als een instructie voor iemand anders, die precies hetzelfde wil doen? Voor mij werkt dat, omdat ik dan veel doelgerichter kan werken, ik weet waar ik mee bezig ben in plaats van dat ik er op moet letten dat het allemaal in gebiedende wijs is.
Trouwens, het staat niet alleen zo in recepten, misschien is er iets anders in zijn interessegebied wat hij als voorbeeld kan gebruiken. Internet staat vol met tutorials voor van alles en nog wat, websites bouwen, raketlanceerinstallaties maken etc.

Marjolein

Marjolein

28-01-2013 om 10:04

Egel

Dankjewel voor je uitgebreide post. Het is mij helemaal duidelijk. We zijn er thuis mee aan de slag. Hij is er op bijles mee aan de slag. Hij is er op school mee aan de slag.
Door jouw post is mij nog duidelijker waarom het nodig is. Echt er wordt aan gewerkt. En hard ook
Wellicht heb ik de indruk gewekt dat ik het onzin vind, dat is zeker niet zo. Ik zie het belang in en denk dat hij het wel zal moeten aanleren. Ik heb dat niet willen ontkennen, maar ik heb jou willen uitleggen waarom het zo moeilijk is voor zoon.
Ik kan me dus verder geheel vinden in jouw post, maar struikel toch even over jouw opmerking: "Ik denk dat het in het belang van je zoon is als je hem niet het idee geeft dat hij zo leuk anders en creatief zou denken." Tja, dat is jouw mening. Het is voor mij de manier waarop ik mijn zoon het idee geef dat hij anders is en niet achterlijk, dom, vervelend, irritant en stom is. Dat is tot nu toe een fijn tegenwicht gebleken voor de vele negatieve benaderingen/vergelijkingen met anderen, die hij ontmoet op school en/of die hij zelf anders wel zou verzinnen....
Van een zielig muisje met altijd hoofdpijn/buikpijn op school staat er inmiddels wel een bink van een puber met een zelfvertrouwen, waardoor hij nog steeds vecht voor zijn toekomst en gelooft dat hij het wél kan. Gelukkig vooral zijn eigen verdienste, maar ik steun hem op mijn manier.
Maak je geen zorgen, daar hoort ook een schop onder zijn kont bij op zijn tijd

Marjolein

Marjolein

28-01-2013 om 10:07

Tijgeroog

Dank voor de tip! Samen met de recepten tip van Mach zeker bruikbaar.
Ik ga dit op deze manier met hem doornemen en oefenen. Laat hij mij maar een vertellen wat ik moet doen, ook leuker dan andersom denk ik?

Marjolein

Marjolein

28-01-2013 om 11:06

Mach maw

Mach, veel lezen en rederen dus, dank je. Zolang het redeneren mondeling kan, geen probleem Maar nee, lijkt mij niet geschikt.
Wel een mooi breed vak, het draagt echt bij aan je algemene kennis, wat ik er zo over lees op internet. Maar veel teksten én schriftelijk formuleren, dus geen aanrader.

kaatje43

kaatje43

28-01-2013 om 21:00

Vergis je niet in aardrijkskunde

Er is een groot verschil tussen 3e en 4e bij AK. 3e jaar is leren en stampen, 4e jaar is vooral toepassen. Mijn zoon heeft het toen bijna de kop gekost.

Marjolein

Marjolein

29-01-2013 om 15:50

Kaatje,

Goede waarschuwing, Kaatje!
Vorig jaar ging AK echt heel moeizaam, dit jaar lukt het eigenlijk heel goed. Maar die 4 boeken per jaar deden al een beetje de deur dicht, denk ik. Maar die omslag van 3e naar 4e klas die jij noemt, klinkt heel moeilijk.
Maar ja, hij staat voor AK wel een 7 en voor Nask is het gemiddeld nog een 5. En je moet eigenlijk voldoende staan voor een vak dat je wil kiezen in je Profiel.
Dus het wordt nog best spannend. Even aankijken of hij aanstaande toets een voldoende weet te halen.

Marjolein

Marjolein

05-02-2013 om 12:01

Ja, net aan... adviesronde?

Ja, hij had een voldoende. Een 5,6. Mooi, heel blij mee voor hem. Maar stralend is anders.
Nu wachten op de adviesronde van de docenten. Gaat dat net als vroeger? Toen lag de grens bij een gemiddelde van een 6,5. Alles erboven: positief advies. Alles eronder: negatief advies.
Ik had zelf maar 1 positief advies... en toch mijn diploma gehaald, hoe is het mogelijk

Marjolein

Marjolein

07-02-2013 om 10:36

En nu?

Advies voor AK is positief. Advies voor Nask is negatief.
De adviezen gaan dus tegen jullie en mijn gevoel in. Wat nu? Moet je je aan de adviezen houden of kun je gewoon er "tegenin" kiezen?

Bindend?

Dat moet je toch aan de school vragen. Niet zelden is zo'n advies bindend. Dan kun je helemaal niet tegen het advies in.
Wie (welke commissie/leerkracht) heeft dat advies gegeven? Achterhaal dat en vraag een gesprek aan.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

07-02-2013 om 13:48

Niet bindend

Hier bij zoon (3 VWO) is op de informatie-avond over de profielkeuze gezegd dat het niet bindend is. Ze krijgen per vak een 1 (doen), 2 (twijfel) of een 3 (niet doen). Soms moet je ook een vak wel kiezen ondanks een 3, bijvoorbeeld als je voor Frans en Duits beiden een 3 krijgt.

Marjolein

Marjolein

08-02-2013 om 09:18

Uitgezocht : niet bindend

Het advies wordt per vak door de desbetreffende vakdocent uitgebracht. Het advies is niet bindend, maar het wordt wel afgeraden om van het advies af te wijken.

Wel praten

Dan moet je toch gaan praten met de Nask leerkracht. Die heeft kennelijk liever niet dat je kind Nask doet. Hij komt die klas dan binnen met een negatief advies (eigenwijze drol) en dat levert toch een bijsmaak op bij de verdere beoordeling (zie je wel, kan het niet).
Probeer alsnog goedkeuring weg te slepen: zoon kiest voor Nask omdat ...... Wij kennen het probleem en proberen dat te ondervangen met.....
We willen graag van u weten of u daarmee wat meer vertrouwen in die keuze heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

08-02-2013 om 09:37

Natuurkunde wel of niet nodig

Om zoveel mogelijk opties open te houden voor vervolgopleidingen, kan natuurkunde nodig zijn. Iemand postte in een ander draadje dat Natuurkunde verplicht is voor opleidingen in de Gezondheid.
Ik heb gezocht op de lijst van verplichte vakken en voor bijna alle HBO studies in de richtingen Gezondheid of Techniek is het Profiel Natuur&Gezondheid genoeg.
Is er aanvullend iets nodig staat bij Profiel Natuur en Gezondheid: Natuurkunde of Natuur, Leven en Techniek. Dit laatste vak kiest hij wel. Dus voor HBO opleidingen lijkt het niet nodig om Natuurkunde te kiezen.
Natuurkunde is wel vaak verplicht voor WO studies, maar dat is hier dus nu niet aan de orde. Toch een vraag voor de verre toekomst:
Kan het dan toch bij eventuele vervolgopleidingen na het HBO nog een struikelblok zijn als je dat vak mist op je havo lijst? Of kun je dat dan met je HBO opleiding goed maken.

Nee

Als je van hbo naar wo gaat, dan kijken ze niet meer naar je cijferlijst van het vo.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

08-02-2013 om 09:47

Zeker mirjam,

Goed advies, dat gaan we zeker doen, als hij het kiest.
Zoon is nu zelf aan het twijfelen of hij het wel moet kiezen. Nask kost hem ook wel heel veel moeite.
Daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen om hem te begeleiden bij zijn keuze. Ik wil hierin niet sturen, wel helpen, vandaar mijn vragen hier.

Marjolein

Marjolein

08-02-2013 om 09:49

Sorry miriam!

Vervelend, maak ik een fout in je naam, sorry Miriam!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.